مقالات معلم خصوصی

کلاس خصوصی چه فوایدی برای دانش‌آموز دارد؟

استادبانک نویسنده
4365 0
29 آذر 1399
تاثیر کلاس خصوصی

کلاس‌ خصوصی همیشه به عنوان گزینه‌ای مناسب برای آموزش باکیفیت‌تر، متمرکزتر و عمیق‌تر مطرح بوده ‌است. حتی در بسیاری از رشته‌ها مثل موسیقی تنها شیوه معقول آموزش، کلاس خصوصی است، که در آن استاد تنها بر آموزش یک شاگرد متمرکز است. در زمینه تحصیلی و درس‌های مدرسه نیز کلاس‌های خصوصی می‌توانند نقش بسیار مثبتی در پیشرفت دانش‌آموزان داشته باشند.

اما از کجا مطمئن باشیم که کلاس خصوصی تاثیر مثبتی بر موفقیت تحصیلی فرزند ما داشته است؟ چه ضمانتی وجود دارد که کلاس خصوصی برای ما خوب است؟ فواید کلاس خصوصی برای دانش‌آموزان چیست؟ در ادامه با تدوین وظایف یک معلم خصوصی، میزان کیفیت کلاس‌های خصوصی و تاثیر آن‌ها را بر موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان بررسی می‌کنیم.

توجه و تمرکز معلم بر یادگیری کامل دانش‌آموز

اولین تاثیر کلاس خصوصی مربوط به این است که در این شکل از کلاس‌ها توجه استاد به طور کامل معطوف بر یک دانش‌آموز است. اگر دانش‌آموز حین تدریس به مشکلی بربخورد یا قسمتی را متوجه نشود، استاد دو یا چندباره مبحث را توضیح می‌دهد و تمام نتیجه کلاس خصوصی معطوف به این است که دانش آموز آن مطلب را درک کند. خلاصه این که به نظر می‌رسد یادگیری با بالاترین کیفیت و ضریب همراهی در یک کلاس خصوصی اتفاق می‌فتد.

پیشنهاد ویژه:

معلم خصوصی آنلاین یا حضوری در منزل؟

تعیین سطح و شناسایی نیاز دانش‌آموز

معلم خصوصی وظیفه دارد تا در ابتدا سطح علمی دانش‌آموز در درس مورد نظر را تعیین کند. در واقع تمام برنامه‌ریزی‌های آتی بر پایه شناخت استاد از سطح اولیه دانش‌آموز است. این کار باید کاملا صحیح و دقیق انجام شود تا پیشرفت دانش‌آموز در درس رخ دهد.

برای رساندن دانش‌آموز به سطحی بالاتر از آنچه در حال حاضر هست و بالا بردن تاثیر کلاس خصوصی استاد باید تشخیص دهد که دانش‌آموز چه نیازهایی دارد و باید برای چه بخش‌هایی از مباحث درسی بیشتر وقت بگذارد و این وقت را صرف چه کارهایی بکند؛ آیا به حل سوالات تشریحی بیشتر نیاز دارد؟ آیا باید بیشتر تست بزند؟ یا اینکه وقت بیشتری صرف کار کردن روی مباحث کتاب بکند؟

کلاس خصوصی برای این خوب است که یک آموزش شخصی سازی شده می‌باشد و متد تدریس و برنامه‌ریزی در آن با توجه به نیازها و سطح علمی دانش‌آموز مشخص می‌شود.

سنجش توانایی یادگیری دانش‌آموز در هر جلسه کلاس خصوصی

استاد باید متوجه شود که دانش‌آموز به چه شیوه‌هایی درس را بهتر یاد می‌گیرد و چه روش تدریسی برای او مناسب است. با خواندن متن کتاب راحت‌تر است یا جزوه‌های خلاصه یا تست زدن برای او بهتر است؟ این شناخت کمک می‌کند تا استاد دانش‌آموز را به مسیری هموارتر برای یادگیری و موفقیت ببرد و او هم تجربه لذت‌بخشی از درس خواندن داشته باشد.

پیشنهاد ویژه:

مهم ترین فواید و مزایای معلم خصوصی آنلاین برای پیشرفت تحصیلی

قوی شدن روحیه دانش‌آموز از مزایای کلاس خصوصی است

استاد باید بتواند دانش‌آموز را از نظر انگیزشی به سطح خوبی برساند. این کار به توانایی‌های او در شناخت ذهن دانش‌آموز، علایق و سلایق او برمی‌گردد. تدریس استاد باید متناسب با روحیات دانش‌آموز باشد و به او انگیزه، اطمینان و آرامش دهد. همچنین استاد باید به دانش‌آموز کمک کند تا اعتماد به نفسش نسبت به قبل بالاتر برود و در روند یادگیری به خودباوری برسد.

معلم خصوصی در حین تدریس مثال‌هایی برای دانش‌آموز می‌زند یا خاطراتی از کسانی که نمراتی پایین‌تر از او داشته‌اند و پیشرفت کرده‌اند، برای او تعریف می‌کند یا گاهی از او می خواهد درس را ارائه بدهد و به او انگیزه می‌دهد، به این شکل اعتماد به نفس دانش‌آموز بالا می‌رود و به خودباوری می‌رسد و بدون استرس برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کند.

کمک گرفتن از یک استاد حرفه‌ای در دروس بسیار کمک می‌کند تا دانش‌آموز با اطمینان و آرامش به مطالعه دروس بپردازد و استرسی درباره روش مطالعه‌اش یا برنامه‌ریزی‌هایش نداشته باشد. چرا که همه آن‌ها زیر نظر استاد انجام شده است.

علاوه بر این، برقراری رابطه دوستانه میان استاد و دانش‌آموز کمک می‌کند تا دانش‌آموز علاوه بر آموختن دروس از نظر اجتماعی پیشرفت کند و بتواند مشکلات و مسائل خود را با کمک گرفتن از اساتید حل کند.

توضیحات یکی از اساتید زبان انگلیسی استادبانک درمورد مراحل کار خود در جلسه اول کلاس خصوصی:

  • در مرحله اول صحبت با اولیا در مورد دانش‌آموز و دریافت موارد مهمی که معلم می‌بایست در مورد دانش‌آموز بداند.
  • مرحله دوم اطمینان دانش‌آموز به معلم و دلیل حضور او که کمک به یادگیری بهتر او می‌باشد.
  • مرحله سوم تعیین سطح و ارزیابی اولیه به طور غیر مستقیم.
  • مرحله چهارم، از آنجائیکه انسان‌‌ها منحصر به فرد هستند، با توجه به شرایط دانش‌آموز، روش تدریس مناسب آن دانش‌آموز در نظر گرفته شود.
  • مرحله آخر، من روش آموزش خود را به دانش‌آموز و اولیا توضیح داده و با این روش، دانش‌آموز به اهمیت خود در کلاس پی‌برده و همکاری لازم را خواهد کرد.
  • انرژی مثبت، رفتار صمیمی به همراه احترام به یکدیگر هم بسیار کمک کننده می‌باشد.

پیشنهاد ویژه:

تدریس خصوصی یا بسته ‌های آموزشی؟


تقویت روحیه خودباوری در دانش‌آموز

معلم در ابتدا یک رابطه دوستانه با دانش‌آموز برقرار می‌کند تا دانش‌آموز به راحتی و با دقت به حرف‌هایش گوش دهد و با پیروی از آن‌ها به موفقیت برسد. تاثیر این حمایت عاطفی استاد از دانش‌آموز می‌تواند به مراتب بالاتر از آموزش صرف دروس باشد.

همچنین معلم خصوصی باید دانسته‌های روانشناسی‌اش را درمورد دانش‌آموزان در رده سنی که تدریس می‌کند، بالا ببرد تا مشکلات رفتاری یا روانشناسی احتمالی در دانش‌آموز را ببیند و آن‌ها را حل کند. همچنین متوجه شود که دانش‌آموز چه دورنمایی از درس و تحصیل خود دارد و با از بین بردن استرس‌ها و نگرانی‌های دانش‌آموز به او آرامش دهد و دلسوزانه با او همراهی کند.

معلم خصوص ابتدا نقاط قوت و ضعف دانش آموز را پیدا میکند. سپس با کار کردن روی نقاط قوت دانش آموز او را به خود باوری می رساند.

برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درسی از مزایای کلاس خصوصی

استاد وظیفه دارد که روند پیشرفت دانش‌آموز را همان ابتدا -بعد از شناخت سطح تحصیلی و استعدادها و روحیات او- مشخص کند. معلم خصوصی باید مشخص کند که:

  • می‌خواهد دانش‌آموز را بعد از برگزاری کلاس‌ها به چه سطحی برساند؟
  • می‌خواهد چه استراتژی و روشی برای تدریس خود انتخاب کند؟
  • برنامه زمانی دقیق او برای رسیدن به اهداف درسی دانش‌آموز چیست؟

همه‌ی اینها باید در همان جلسه اول مشخص شوند.

در یک کلاس خصوصی استاد، با توجه به سطح درسی دانش‌آموز و توانایی‌های او از یک استراتژی مشخص برای تدریس به او استفاده می‌کند. معلمان خصوصی که تجربه بالا در تدریس دارند و دانش‌آموزان موفق زیادی داشته‌اند، می‌توانند بهترین و قابل دسترس‌ترین اهداف را برای دانش‌آموز مشخص کنند.

به این شکل می‌توان اطمینان داشت که پس از هر دوره دانش آموز به هدف تحصیلی خود –که می‌تواند درصد بالای کنکور، نمره خوب امتحانی یا موفقیت در آزمون خاصی باشد- برسد.

✒️ آیا تابحال به گرفتن معلم خصوصی برای فرزندتان فکر کرده‌اید؟
به نظر شما کلاس خصوصی چه فوایدی دارد؟
و آیا اصلا گرفتن معلم خصوصی ارزشش را دارد؟
برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

تجربه یکی از اساتید ریاضی استادبانک در رابطه با اهمیت برنامه‌ریزی برای شاگردانش و آموزش برنامه‌ریزی صحیح به آن‌ها:

من به کرات با شاگردان ضعیف کلاس داشتم و در اکثر موارد مشکل شاگردان، عدم مطالعه و نداشتن برنامه‌ درسی است. در حدی که بین دو جلسه‌ای که با من کلاس دارند حتی جزوه یا کتاب را باز نمی‌کنند! در این شرایط شاید بزرگ‌ترین اشتباه یک مدرس، برنامه‌ریزی دقیق برای شاگرد است. برنامه‌ریزی دقیق چیزی نیست که حتی شاگردان متوسط هم به درستی رعایت کنند.

من در این موارد در جلسه اول به شاگردان توصیه می‌کنم یک پیشنهاد من را بیازمایند و آن هم این نکته مهم که در طول روز یک در میان ساعت‌های خود را به مطالعه و تفریح اختصاص دهند. حتی از شاگردان پرس‌وجو می‌کنم که به چه تفریحاتی علاقه دارند و از آن‌ها می‌خواهم که در یک ساعت تفریح خود حتماً به آن بپردازند.

مثلاً یک اپیزود از سریال مورد علاقه خود را ببینند. در این شرایط شاگردان از بلاتکلیفی خارج شده و می‌دانند که کافیست یک ساعت مطالعه کنند تا یک ساعت به تفریح مورد علاقه خود برسند. این روش در هفته اول، ساعات مطالعه روزانه شاگردان من را از زیر یک ساعت به 7 تا 10 ساعت رسانده است.

در هفته‌های بعد 2 برگه برنامه‌ریزی متفاوت به شاگرد می‌دهم و نحوه پر کردن و استفاده از برگه‌ها را به آن‌ها آموزش می‌دهم و به مرور شاگرد در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان حرفه‌ای می‌شود.

پیشنهاد ویژه:

معیار انتخاب بهترین معلم تدریس خصوصی


آیا کلاس خصوصی راه مطمئنی‌ است؟

هدف اصلی یک کلاس خصوصی در استادبانک یادگیری فرزند شماست و تا این اتفاق نیفتد استاد نمی‌تواند از مطلبی بگذرد، لذا استاد ممکن است چندین و چندبار یک مطلب را توضیح دهد و برای آن از مثال‌های مختلف استفاده کند تا مطمئن شود مطلب برای دانش‌آموز جا افتاده است. استاد با توجه به شناختی که از دانش‌آموز پیدا کرده از موثرترین ابزارها برای توضیح درس استفاده می‌کند و با نکته‌هایی که در حل تمرین‌ها برای او توضیح می‌دهد دیگر مطالب را کاملا برای شاگردش جامی‌اندازد.

از طرفی اگر فرزند شما در مطالعه دروس اشکالی داشته باشد استاد وظیفه دارد که روش مطالعه صحیح را به او بیاموزد و اشکال‌های کارش را برطرف کند. این پروسه باعث می‌شود که یادگیری و مطالعه در مراحل اول مواجه با درس به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد.


دغدغه استادبانک هرچه بیشتر شدن کیفیت کلاس‌های خصوصی و رضایت دانش آموزان و والدین است، به همین دلیل با سخت‌گیری‌های زیاد اساتید خود را از بین بهترین‌ها انتخاب می‌کند و البته به طور مستمر به ارزیابی آن‌ها می‌پردازد.

گزارش‌دهی معلم تاثیر کلاس خصوصی را مشخص می‌کند

معلم خصوصی باید معیارهایی شفاف و قابل سنجش از سطح تحصیلی دانش‌آموز از همان ابتدا در نظر بگیرد. مثل: بالا رفتن نمرات و معدل دانش آموز، قبولی در آزمون ورودی مدارس خاص، بالاتر رفتن سرعت یادگیری، حل شدن مشکلات پایه‌ای و…

معلم خصوصی استادبانک به طور مداوم آن‌ها را هم برای بررسی خود و هم برای بررسی خانواده بواسطه یک نمودار گزارش می‌کند تا مشخص شود کلاس خصوصی خوب بده و نتیجه ای داشته یا نه؟ این که برگزاری کلاس‌ها چه نتایجی برای دانش‌آموز داشته باید به طور مداوم برای خودش، خانواده و استاد مشخص باشد.

همچنین استادبانک به عنوان متولی تشکیل بهترین کلاس‌های خصوصی در ایران این گزارشات را به طور مداوم از اساتید طلب می‌کند و کارشناسان با وسواس و دقت فراوان آن‌ها را بررسی می‌کنند.

آیا واقعا کلاس خصوصی خوب است؟ آیا باعث پیشرفت دانش آموز شده است؟ آیا تاثیر کلاس خصوصی به اندازه کافی بوده است؟ برای بررسی این موضوع اساتید باید با ملاک‌های مشخص و استاندارد سنجش عملکرد دانش آموز – مثل نمره های امتحانی، رضایت دبیران مدرسه، نتایج و درصد های آزمونها، بهتر شدن یادگیری و…- نشان دهند که میزان پیشرفت دانش‌آموز چقدر بوده است.

اساتید استادبانک به صورت دوره ای با تهیه کردن نمودارهای مختلف، از ملاک‌های سنجش عملکرد دانش‌آموز این گزارشات را به والدین ارائه می‌دهند تا آن‌ها به صورت کامل و دقیق در جریان عملکرد دانش‌آموز قرار بگیرند. از طرفی چون کلاس‌ها در حضور خانواده برگزار می‌شود، هم خانواده و هم خود دانش‌آموز شاهد پیشرفت‌های صورت گرفته می‌باشند.

معلم خصوصی باید در ابتدا برای دانش آموز هدف گذاری کند. او باید طبق این هدف، یک نمودار از رشد دانش آموز داشته باشد و بعد از هر جلسه، گزارش دهی کامل به والدین را انجام دهد.

✒️  شما چطور فکر می‌کنید؟
به نظر شما تعیین سطح در یک کلاس خصوصی چقدر روی بازدهی کلاس تاثیر دارد؟
شما از یک معلم خصوصی چه انتظاری دارید؟
نظرات و تجربیات خود را از کلاس‌های خصوصی و تاثیرات آن برای ما و دیگر خوانندگان مقاله بنویسید.

آیا استادبانک تاثیر کلاس های خصوصی خود را تضمین می‌کند؟

سامانه استادبانک برترین سایت آموزش خصوصی و قطب تدریس خصوصی کشور است. هر ساله بیش از 20000 نفر از معلمان کشور برای تدریس در استادبانک ثبت‌نام می‌کنند و سیستم ارزشیابی استادبانک پس از بررسی‌های سخت‌گیرانه خود تنها 500 نفر از آن‌ها را تایید و جذب می کند زیرا استادبانک می‌خواهد همیشه بهترین معلم‌های کشور را در اختیار داشته باشد.

علاوه براین استادبانک نظارت دائمی و مستمر بر روند کاری اساتید خود دارد و نظرات والدین و دانش‌آموزان را در امتیازدهی به اساتید یا حذف آن‌ها تاثیر می‌دهد.

پشتیبانی استادبانک، پس از اتمام جلسه اول و آخر کلاس، با شما تماس می‌گیرند، تا مطمئن شوند از معلم خود راضی بوده‌اید. اگر استاد نتوانسته باشد رضایت شما را جلب کند، استادبانک پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد تا شما به هیچ عنوان متضرر نشوید.

استادبانک با همکاری بهترین اساتید کشور در همه‌ی زمینه‌های آموزشی بهترین کلاس‌های خصوصی را برگزار می‌کند و همواره درصدد است تا تمام دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر کشور از بالاترین کیفیت آموزش بهره‌مند شوند.

تمام وظایفی که در بالا درباره آن‌ها صحبت کردیم جزو معیارهای استادبانک در سنجش عملکرد اساتید است، از این نظر استادبانک مفتخر است که بهترین معیارها را برای برگزاری کلاس‌های خصوصی دارد. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین تجربه‌تان را از آموزش همین حالا در استادبانک آغاز کنید.

پیشنهاد ویژه:

تدریس خصوصی در منزل با بهترین معلمان تدریس خصوصی استادبانک

آکادمی اساتید استادبانک

آکادمی اساتید استادبانک برای به‌روز نگه‌داشتن دانش و مهارت‌های اساتید و سنجش مداوم سطح دانش آن‌ها فعال شده است. این آکادمی با برگزاری دوره‌های مختلف عمومی و تخصصی مهارت‌های اساتید را به صورت مداوم در مواردی عمومی مثل کار با ابزارهای دیجیتال و یا شیوه‌های نوین تدریس و دوره‌های تخصصی در رشته‌های مختلف به بالابردن مهارت‌ اساتید کمک می‌کند.

وظایف یک معلم خصوصی چیست؟

1. تعیین سطح و تشخیص نیاز دانش آموز و اتخاذ روش تدریس مناسب برای او / 2. سنجش توانایی و میزان یادگیری دانش‌آموز در هر جلسه / 3. نشان دادن تصویر درستی از وضعیت درسی شاگرد به خود شاگرد و والدین / 4. بالا بردن اعتماد به نفس شاگرد و علاقه‌مند کردن او به درس / 5. برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با روحیات و یادگیری دانش‌آموز 6. گزارش دهی بعد از پایان هر جلسه به والدین

آیا استادبانک تاثیر کلاس خصوصی خود را تضمین می‌کند؟

استادبانک در جذب معلمان خود سخت‌گیری‌های بسیار زیادی دارد و بین 20000 نفری که هر ساله ثبت‌نام می‌کنند، تنها 500 نفر را می‌پذیرد، پس از شروع همکاری نیز عملکرد آن‌ها به سختی زیر نظر قرار دارد. به همین دلیل استادبانک علاوه بر اینکه به کاربران خود تضمین می‌دهد، تنها بهترین معلمان خصوصی کشور را به آن‌ها معرفی ‌کند، از ابتدای ثبت درخواست کلاس خصوصی تا پایان جلسات همراه دانش‌آموزان و والدین آن‌هاست تا مطمئن شود، آن‌ها به هدف مورد نظر خود از کلاس رسیده‌اند و متضرر نشده‌اند. درصورتی که خانواده‌ای از عملکرد معلم خود راضی نباشد، استادبانک پیگیری کرده و خسارت خانواده‌ها را جبران می‌کند.