برنامه ریزی درسی ابتدایی

برنامه‌ ریزی درسی چهارم ابتدایی، هر آنچه که یک دانش آموز موفق نیاز دارد!

ملیحه فراهانی نویسنده
12511 0
06 فروردین 1401
برنامه ریزی درسی چهارم ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است. دانش‌آموزان دوره ابتدایی به دلیل سن کم و تجربه پایین‌شان نمی‌توانند بدون هیچ برنامه‌ای، با نظم مشخصی درس بخوانند. حتماً لازم است که برای ایجاد نظم در درس‌خواندن و انجام تکالیف‌‌شان، برنامه‌درسی داشته باشند. برنامه‌ ریزی درسی  به آن‌ها برای ایجاد نظم در درس خواندن و انجام به موقع تکالیف درسی‌شان کمک می‌کند. برنامه‌ریزی درسی به دانش‌آموزان دوره ابتدایی، در زمان اجرای برنامه خود، تعهد و مسئولیت‌پذیری را نیز یاد می‌دهد. بنابراین به دلیل اهمیت و نقش برنامه‌ریزی درسی در این محتوا از مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی دوره ابتدایی مجله استادبانک، راجع به برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی به همراه مهم‌ترین نکات مربوط به آن صحبت کرده‌ایم.

بهترین برنامه‌ ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

برای داشتن یک روتین درسی ایده‌آل که دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی بتواند روزانه آن را انجام دهد، لازم است در هنگام نوشتن برنامه کلاس چهارم ابتدایی چند نکته بسیار مهم رعایت شود:

۱. برنامه مختص خود دانش‌آموز پایه چهارمی باشد

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی چهارم ابتدایی باید رعایت شود، این نکته است که برنامه باید مختص دانش‌آموز و شخصیت او باشد. ممکن است فرزند شما، دانش‌آموزی تلاشگر نبوده و در دسته دانش‌آموزان ضعیف قرار گرفته باشد. بنابراین برنامه‌‌ای که در آن ضعف و مشکلات درسی فرزندتان نادیده گرفته شود، تاثیر مثبتی ندارد. به خصوص که عدم اجرای آن باعث ناراحتی و کاهش اعتماد دانش‌آموز نیز می‌شود. بنابراین هر دانش‌آموزی باید متناسب میزان توانایی‌اش در درس خواندن، مشکلات و ضعف‌های درسی خود و همچنین سبک زندگی‌‌اش برنامه داشته باشد.

۲. در برنامه هفتگی کلاس چهارم ابتدایی، تمام ساعات درسی و غیر درسی گنجانده شود

در برنامه‌ هفتگی کلاس چهارم ابتدایی، باید تمام ساعات مطالعه و ساعات آزاد دانش‌آموز در نظر گرفته شود. یعنی برنامه درسی باید متنوع بوده و شامل تمام فعالیت‌های روزانه و هفتگی دانش‌آموز باشد. اگر شما والدین عزیز برنامه‌ای بنویسد که شامل درس خواندن باشد اما ساعاتی را برای استراحت، برنامه‌های خارج از درس و مدرسه در نظر نگرفته باشید، بعد از مدتی فرزندتان از اجرای برنامه خسته شده و آن را رها می‌کند. یک برنامه‌ریزی درسی نرمال باید شامل تمام فعالیت‌های درسی و تفریحی باشد تا ذهن دانش‌‌‌آموز را خسته نکند.مشاوره تحصیلی استادبانک

۳. اجرای جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی، متناسب با توانایی و ظرفیت‌های دانش‌آموز باشد

یکی از نکاتی که در زمان نوشتن تمام برنامه‌ها رعایت نمی‌شود، این است که برنامه‌ درسی بیشتر از سطح توقعات والدین و خارج از توان و ظرفیت اجرایی دانش‌آموز است. در زمان پر کردن ساعات مطالعه و اجرای تکالیف در جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی، حتماً به ظرفیت و توان یادگیری دانش‌آموز توجه شود. به طور کل دانش‌آموزان پایه ابتدایی توان و ظرفیت محدودی برای درس خواندن دارند. نمی‌توانند ساعات طولانی در یک روز پشت میز نشسته و مشق بنویسند یا مطلبی را حفظ کنند. بنابراین بهترین کار این است که حداکثر توان و ظرفیت درس خواندن فرزند خود را در نظر گرفته و متناسب با آن نه بیشتر، برنامه را بنویسید.

بیشتر بخوانید: علت افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

۴. به محدودیت‌ها و عوامل ایجاد مانع در هنگام اجرای برنامه درسی توجه شود

خیلی از مواقع برخی از محدودیت‌هایی که در زندگی دانش‌آموز وجود دارد، باعث عدم موفقیت‌آمیز برنامه می‌شود. به طور مثال محل سکونت دانش‌آموز به شدت پر از سر و صدا بوده و باعث عدم تمرکز او در زمان درس خواندن می‌شود یا دانش‌آموز والدینی دارد که دائم در سفر و رفت و آمد بوده و نمی‌تواند به خوبی تکالیفش را انجام دهد. یا برخی از دانش‌آموزان به دلیل مشکلات و ضعف‌های درسی نمی‌تواند به خوبی برنامه را پیش ببرند، در این صورت باید برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف نیز در نظر گرفته شود. بنابراین در هنگام نوشتن برنامه باید به این محدودیت‌ها فکر کرده و با در نظر گرفتن راه‌حل‌های مناسب، جدل برنامه درسی را تنظیم کرد.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی درسی ابتدایی

۵. زمان برای جبران درس‌های عقب مانده در برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی در نظر گرفته شود

بنا به دلایلی مختلفی، در خیلی از مواقع پیش آمده که برنامه به طور دقیق پیش نرفته است. همان محدودیت‌ها و ضعف‌هایی که دانش‌آموز ممکن است داشته باشد، باعث به عقب افتادن برنامه‌اش شده است. در این شرایط بهتر است به فرزند خود استرس ندهید و با زمان‌های خالی که در جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی فرزندتان در نظر گرفته‌اید، به او کمک کرده تا جبران کند. بنابراین در برنامه درسی حتما زمان برای جبران درس‌های عقب‌افتاده از برنامه را نیز در نظر بگیرید.

۶. برنامه قابلیت اجرایی شدن داشته باشد

برنامه‌ درسی زمانی قابلیت اجرایی شدن دارد که علاوه بر رعایت نکات گفته شده، واقع بینانه و منطقی باشد. برنامه‌ای که فراتر از سطح انتظار و توقعات والدین بوده و خارج از توان اجرایی دانش‌آموز، به هیچ عنوان قابلیت اجرایی شدن را ندارد. هر زمانی که بتوانید برنامه‌ای متناسب با وضعیت درسی کودک خود، توان درس خواندش با توجه به محدویت‌های احتمالی بنویسید، در آن صورت است که برنامه نوشته شده، می‌تواند اجرا شود. در این مواقع می‌توانید با کمک مشاوره تحصیلی برنامه‌ریزی درسی نوشته شده را اصلاح و تکمیل کنید. یا حتی می‌توانید با مطالعه مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی ابتدایی و مشاوره‌ای، اطلاعات خود را در زمان نوشتن برنامه درسی کامل کنید تا در نهایت بهترین برنامه‌ریزی درسی مختص فرزند خود را بنویسید.

برنامه‌ریزی درسی چهارم ابتدایی

برای اجرای برنامه‌ریزی درسی چهارم ابتدایی باید از چه ابزارهایی استفاده کرد؟

برنامه ریختن تنها یک بخش از فرآیند اصولی درس خواندن است. بخش مهم‌تر آن، اجرای برنامه و نحوه پیش بردن درس‌ها است. برای اینکه دانش‌آموز پایه چهارم ابتدایی بتواند جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس چهارم ابتدایی را به خوبی اجرا کند، لازم است از روش‌های کمکی زیر استفاده نماید:

۱. حل تمرین و حل سوال زیاد برای تسلط بیشتر بر برنامه‌ریزی درسی چهارم ابتدایی

یکی از راه‌هایی که بتوان با کمک آن، تسلط دانش‌آموز پایه ابتدایی را در درس‌هایش بیشتر کرده و در نهایت سرعت روند مطالعه و اجرای برنامه را افزایش داد، استفاده از فایل نمونه سوالات فصل به فصل و سوالات امتحانی است. با تمرین و تکرار است که دانش‌آموزان مطلبی را به خوبی یاد گرفته و به آن تسلط پیدا می‌کنند. زمانی که دانش‌آموز به طور منظم برای درس‌های خود سوال و تمرین حل کند، رفته رفته با افزایش قدرت تحلیل سوال در ذهن خود، تسلط بیشتری بر مباحث پیدا می‌کند. تسلط زیاد بر مباحث، باعث درک سریع‌تر پیام درس و افزایش سرعت مطالعه و در نهایت اجرای سرعتی برنامه خواهد شد.

۲. استفاده از فایل‌های راهنما برای درک بهتر پیام هر درس

گاهی عدم درک پیام سوال در درس یا عدم درک پیام مبحثی، باعث تاخیر در اجرای برنامه می‌شود. خیلی از سوالات و توضیحات کتاب درسی به گونه‌ای تالیف شده که باعث سردرگمی بیشتر دانش‌آموز می‌شود. در این مواقع بهتر است که از روش‌های کمکی مثل استفاده از فایل گام‌ به گام‌ها استفاده کرد. استفاده از فایل گام به گام روشی محبوب برای همه دانش‌آموزان است که با مطالعه آن درک بهتری از پیام سوال و فرآیند حل سوال داشته باشند. برای دانلود گام به گام های چهارم ابتدایی، کافی است روی لینک کلیک و به صورت رایگان، فایل‌های گام به گام را دانلود کنید.

۳. استفاده از کلاس معلم خصوصی ابتدایی برای رفع اشکال

یکی از عواملی که باعث بهم خوردن برنامه و تاخیر در اجرای آن می‌شود، وجود مشکلات و ضعف در درس‌های دانش‌آموز است. گاهی دانش‌آموز با همه وقت و انرژی که در درس‌هایش می‌گذارد، اما باز هم نمی‌تواند به خوبی آن را بخواند و تکالیفش را حل کند. در این مواقع نباید با تشویق او به تلاش بیشتر، باعث خستگی و دلزدگی‌اش شد. بهتر است با استفاده از روش‌های مطمئن مثل استفاده از کلاس معلم خصوصی برای رفع اشکال در چند جلسه به تمام این مشکلات خاتمه داد. استفاده از کلاس معلم خصوصی به دلیل تسلط بیشتر بر تدریس، نظارت نزدیک معلم بر میزان یادگیری دانش‌‌آموز، کاربرد روش تدریس مناسب با توان یادگیری شاگرد می‌تواند بهترین راه‌حل برای رفع مشکلات درسی او باشد.

۴. جدی گرفتن درس‌های مهم در پایه چهارم برای پیشبرد بهتر برنامه‌ریزی درسی چهارم دبستان

درس‌هایی مثل ریاضی، علوم و فارسی از مهم‌ترین درس‌های پایه چهارم ابتدایی است که اگر دانش‌آموز جدی نگیرد، ممکن است در آن ضربه بخورد. این درس‌ها همانطور که می‌تواند باعث رشد بیشتر دانش‌آموز شود و مسیرهای تحصیلی او را مشخص کند، همانطور می‌تواند عاملی بازدارنده شده و باعث کاهش اعتماد به نفس او در درس خواندن شود. بنابراین بهتر است درسی مثل ریاضی را جدی بگیرید. اگر از همان ابتدا دچار مشکلات درسی فرزند خود در درسی مثل ریاضی شدید، حتماً به موقع اقدام کرده و با کمک معلم خصوصی و سایر روش‌های مناسب به او کمک کرده تا مشکلات درسی‌اش رفع شود.

بیشتر بخوانید: یادگیری ریاضی ابتدایی 

۵. استفاده از یک مرجع مناسب برای رفع نیازهای آموزش دانش‌آموز

برای پیشبرد برنامه‌ درسی فرزند خود همیشه از یک مرجع مطمئن کمک بگیرید. به مرجع آموزشی مراجعه کرده که تمام نیازهای آموزشی شما را رفع نماید. برای اینکه از آخرین روش‌های مطالعه دروس پایه چهارم ابتدایی اطلاع پیدا کنید، باید مقالات با کیفیت آموزشی را مطالعه کنید. برای دسترسی به نمونه سوالات دوره‌های مختلف امتحانی و گام به گام‌ها، باید در جستجو اپلیکیشن یا سایت‌های معتبر باشید. برای درخواست معلم خصوصی نیز نیاز به یک سایت تدریس خصوصی معتبر دارید. همه این نیاز‌های آموزشی را می‌توانید از مرجع مطمئنی مثل سایت استادبانک بخواهید. چون علاوه بر انتشار مقالات علمی و معتبر در زمینه‌های آموزشی و مشاوره، بهترین و جامع‌ترین نمونه سوالات را نیز در مجله و اپلیکیشن خود به صورت رایگان ارائه کرده است. همچنین بهترین اساتید تدریس خصوصی ابتدایی را با قیمت‌های مناسب به شما معرفی خواهد کرد. بنابراین استادبانک با در نظر گرفتن همه نیاز‌های آموزشی شما می‌تواند مرجع ایده‌آلی برای‌تان باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت تدریس خصوصی ابتدایی

چگونه از خدمات استادبانک استفاده کنیم؟

برای ثبت درخواست معلم خصوصی خود می‌توانید روی لینک تدریس در منزل استادبانک کلیک کنید. با ورود به سایت و انتخاب نوع تدریس خود، انتخاب درس مورد نظر و محل سکونت‌تان، وارد پروفایل اساتید استادبانک خواهید شد تا با بررسی رزومه و سوابق تدریس‌شان، بهترین معلم فرزندتان را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با مشاورین و تیم پشتیبانی استادبانک تماس بگیرید تا آن‌ها درخواست شما را ثبت کنند. در هر صورت برای هر نیاز آموزشی خود، می‌توانید با استادبانک و تیم پشتیبانی آن در هر ساعتی از روز تماس بگیرید.
مشاوره تحصیلی استادبانک
در هنگام برنامه‌ ریزی درسی چهارم ابتدایی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برنامه‌ ریزی درسی باید مختص خود دانش‌آموز باشد، تمام برنامه‌های آموزشی و غیر آموزشی را پوشش داده باشد، متناسب با توان و سطح یادگیری دانش‌آموز بوده و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

از چه طریق می‌توان برنامه‌‌ ریزی درسی چهارم دبستان را به بهترین شکل اجرا کرد؟

برای اجرای بهتر برنامه درسی خود، می‌توان از ابزارهایی نظیر بهترین روش مطالعه برای صرفه‌جویی در زمان، استفاده از فایل نمونه سوالات برای تمرین بیشتر و معلم خصوصی برای رفع اشکال استفاده کرد.

آیا معلم خصوصی می‌تواند در اجرای بهتر برنامه تاثیرگذار باشد؟

معلم خصوصی به دلیل تمرکز بر مشکلات درسی دانش‌آموز، به دلیل رفع اشکال با استفاده از نمونه سوالات و حل تمرین فراوان و با کمک روش تدریس مناسب خود می‌تواند دانش‌آموز را در اجرای برنامه کمک کند.