روش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضی

روش صحیح مطالعه درس شیمی در کنکور

استادبانک نویسنده
6219 3
23 خرداد 1399
مسائل شیمی - روش مطالعه شیمی دهم

تا حالا ها شده برای تان این سوال پیش بیاید که چگونه شیمی کنکور را 100 بزنیم؟ یا بهترین روش مطالعه شیمی چیست؟

همیشه در درس شیمی برایم سوال بود که چطور رتبه های برتر این درس را بالای 90 و گاها 100 میزنند. در روش مطالعه درس شیمی چطور زمانبندی کرده و چطور سه کتاب شیمی دبیرستان را تقسیم بندی می کنند که آنقدر خوب می توانند کل کتاب را بخوبی مرور و جمع بندی کنند؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله انواع روش های مطالعه را بخوانید.

مخصوصا که درس شیمی در سه مقطع دهم، یازدهم و دوازدهم سه درس بهم پیوسته است که اگر بخوبی مطالب درس دهم درک نشود، باعث ایجاد مشکلات پایه ای برای یادگیری مباحث یازدهم و دوازدهم نیز خواهد شد. برای همین همیشه برای من سوال بود که رتبه های برتر کنکور در روش مطالعه شیمی، چطور مطالعه این سه درس را با هم مدیریت و برنامه ریزی می کنند که بخوبی از پس جواب دادن به سوالات هر سه کتاب در کنکور بر می آینند؟

وجود این سوالات و همچنین نداشتن پاسخ درست برای آن، باعث شد که در اینترنت جستجو کنم تا بدانم که آیا نخبه های کنکور از نحوه برنامه ریزی و روش خواندن شیمی در کنکورشان حرفی زده اند یا خیر؟ حاصل جستجو و تلاشم را در چند سطر برای شما عزیزانی که همچون من در روزهای کنکوری تان درگیر این پرسش ها هستید، به نگارش درآورم.

استادبانک یک سامانه قدرتمند انتخاب آنلاین معلم خصوصی و درخواست تدریس خصوصی در منزل یا آنلاین است و دانش آموزان بهترین معلم برای تدریس خصوصی شیمی در تهران و شهرستان ها را در استادبانک می یابند.

در این محتوا تصمیم گرفته شده  است که بجای زدن حرفای کلی راجع به روش مطالعه شیمی دهم، مجموعه ای از نکات مهم  و کاربردی با عنوان بهترین روش مطالعه شیمی دهم  از زبان استاد کاربلد شیمی، خانم حمیده احمدی که سال ها است این درس را تدریس می کنند، بازگو شود.

استادبانک یک سامانه قدرتمند انتخاب آنلاین معلم خصوصی و درخواست تدریس خصوصی در منزل یا آنلاین است و دانش آموزان بهترین معلم آنلاین شیمی دهم را در استادبانک می یابند.

از کتاب شیمی دهم غافل نشوید!!!

پایه دهم، شروع آموزشی رسمی شیمی است. کتاب شیمی دهم تنوع مطالب فوق العاده زیادی دارد که یک مدیریت صحیح برای خواندن این مطالب و اولویت بندی آنها به بچه ها کمک می کند که هم پایه شیمی دهم شان قوی شود و هم اینکه در سال های بعدی مشکلی با درس شیمی نداشته باشند. چه بسا که درس شیمی دهم مبنا و پایه شیمی سال های بعد است و اگر کسی درس شیمی دهم را بخوبی و مفهومی یاد نگیرد، در مراحل بعدی هم دچار مشکل می شود.

کتاب شیمی دهم شامل سه فصل مهم است که در برگیرنده مطالبی همچون جدول تناوبی، جدول دوره ای عنصرها، مبحث استوکیومتری و … است که می تواند برای بچه های سال دهمی سخت و آزار دهنده باشد.

مجموعه نکات مهم و اساسی زیر از زبان خانم احمدی عزیز دبیر حرفه ای شیمی می تواند در مطالعه شیمی دهم بسیار کمک کننده باشد:

یادگیری سریع جدول تناوبی با توجه به جدول دوره ای عنصرها !!!

 اولین نکته ای که می خواهم برای بچه ها در مطالعه درس شیمی دهم توصیه کنم، یادگیری دوره ها و گروه های جدول تناوبی است، که شاید در ابتدا خیلی سخت بنظر بیاید، ولی اگر در گوگول سرچ کنید شعرهای خیلی طنز جالبی برای حفظ کردنش وجود دارد.

مثلا می تونید از تصاویر زیر و علائم آن برای حفظ جدول تناوبی وتمامی عنصرها کمک بگیرید.

روش مطالعه درس شیمی - جدول تناوبیمثلا در این جدول در کنار هر عنصر، شکلی به عنوان خصوصیت وکاربردی که آن عنصر می تواند داشته باشد، کشیده شده است که می تواند روشی کاملا مناسب برای تثبیت عناصر جدول در ذهن باشد.

در تصویر زیر هم سعی شده است با استفاده از عبارات و جملات طنزگونه، حفظ عناصر را آسان تر کند.

روش مطالعه شیمی دهم - جدول تناوبی 2در ادامه لینک دانلود یک شعر انگلیسی هم برای حفظ جدول تناوبی گذاشته شده است که امیدواریم بتوانید از آن استفاده کنید:

خب توصیه می کنم که بچه ها دوره اول تا چهارم و گروه 1 و 2 و 17 و 18 را از این جدول حتما حفظ کنند. این مسئله به آنها کمک می کند که در کشیدن ساختارهای لوویس و در مبحث فرمول نویسی خیلی بتوانند موفق باشند.

حتما توصیه می کنم بچه ها در شیمی دهم روی فرمول نویسی و ساختار لوویس کار کنند. این مباحث برای بچه ها بسیار مهم و کاربردی است چون حتی تا سال دوازدهم هم با این مسائل درگیر هستند.

مسائل استوکیومتری فراموش نشود!!!

نکته بعدی حل مسائل استوکیومتری است. مسائلی که شامل مول ها و شرایط STP می شود. بچه ها اگر بتوانند روی این مباحث خیلی تمرین کنند، سوال زیاد حل کنند، قطعا این مباحث را خیلی خوب یاد می گیرند.

چون مباحث استوکیومتری خیلی مهم است و دقیقا در سال های بعد با مباحت دیگر تلفیق می شود. پس قطعا لازم است که بچه ها این مباحث را هم کار کنند.

در بخش موازنه، همانند کتاب که این مبحث را بصورت قدم به قدم آموزش داده است و برای هر مرحله تمرین طرح کرده است، بهتر است مرحله به مرحله پیش بروید.

بخش واکنش های شیمیایی هم بطور کامل حفظ کنید. به تمامی رنگ ها توجه کنید، مثلا نقره کلرید سفید رنگ است و به کاربردهای هر فرمول شیمیایی توجه کنید. مثلا روی برمید در ساخت فیلم های عکاسی کاربرد دارد. که بهترین روش برای یادگیری این فرمول ها و کاربردشون، تهیه جزوه ای است که در یک بخش آن فرمول را نوشته و در ستون دیگر تمامی توضیحات، نکات و کاربردهای آن را بطور خلاصه نوشته باشید.

مطالب حفظی کتاب را جدی بگیرید!!!

نکته بعدی هم این مورد است که گاها دانش آموزان در مقطع شیمی دهم، مطالب حفظی کتاب را جدی نمی گیرند که بسیار توصیه می کنم مطالب حفظی کتاب را جدی بگیرید و از آنها نت برداری کنید، بخصوص از مباحث قطبیت و اسمز از فصل سوم کتاب دهم غافل نشوند.

همراه دلسوزی برای آموزش داشته باشید!!!

در تمام سال های تحصیلم بیشترین ضعفی که در دانش آموزانم دیدم که باعث میشد که انگیزه رفع مشکلاتشان در شیمی را نداشته باشند، اعتماد به نفس پایین و ذهنیت و باور منفی نسبت به خودشان بود. که مهم ترین دلیل این اعتماد به نفس پایین هم نبود یک معلم خوب یا بهتر بگویم یک همراه دلسوز برای ارائه آموزش صحیح، انتقال راحت مطالب و نداشتن یک برنامه درسی مدون برای بچه ها بود.

ولی تجربه ثابت کرده است که به شخصه به عنوان فردی که تا مقطع دکتری درس خواندم، اگر یک فرد مناسبی به عنوان معلم خصوصی در کنار دانش آموز باشد و بتواند ارتباط خوبی با او برقرار کند، این توانایی را دارد که دانش آموز را به درس علاقمند کند و تمام انگیزه و امید از دست رفته اش را با برنامه ریزی مناسب، آموزش صحیح و همراهی دلسوزانه به او برگرداند.مشاوره تحصیلی استادبانک

این مقاله، چکیده ای از تجربیات استاد حمیده احمدی، یکی از بهترین دبیرهای خصوصی شیمی استادبانک است.

چگونه شیمی را 100 بزنیم با روش رتبه 3 کنکور 94

فائزه قائم دوست عزیز  که در کنکور 94، رتبه 3 کشوری را کسب کردند، توانسته آن سال شیمی کنکور را 100 بزند. با جستجویی که من در اینترنت داشتم گویا ایشون در کانون قلم چی برای پاسخ به این سوال که چطور شیمی کنکور را 100 زدند این توضیحات را داده اند:

مهم ترین منبع مطالعاتی ام کتاب درسی بوده و اول از همه متن کتاب را مطالعه می کردم. متن کتاب شامل دو بخش مطالب حفظی و مطالب مفهومی است که سعی می کردم هر دو بخش را بخوبی یاد بگیرم. مرحله دوم جزوه معلم را می خواندم. مرحله سوم به سراغ کتاب های تستی می رفتم منتها اول درسنامه را مرور می کردم و بعد به سراغ سوالات تستی اش می رفتم.

مرحله چهارم روش پاسخگویم به سوالات تستی به این صورت بود که ابتدا بصورت آموزشی تست اول را می زدم وبررسی اش می کردم و بعد به سراغ تست بعدی می رفتم. بعد از دور اول که تست به تست سوالات را بررسی می کردم در دفعات بعدی به صورت آزمایشی و شبیه سازی زمان پاسخگویی به سوالات شیمی در کنکور، کل 50 تست را یکجا حل می کردم.

بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور از زبان رتبه 6 کنکور 94

محمدامین خادم بشیری رتبه 6 منطقه 3 در کنکور 94 دومین نفری است که می خواهم راجع به روش مطالعه شیمی در روزهای کنکوری اش صحبت کنم.

توضیحاتی که محمدامین عزیز راجع به نحوه مطالعه درس شیمی گفته شامل موارد زیر است: مهم ترین عامل موفقیت من در شیمی و زدن درصد 86 در کنکور، معلم شیمی ام بود. که در مرحله اول مطلب را بصورت علمی و پیچیده درس می داد و وقتی که ذهن من را به شدت درگیر مطلب می کرد، همان را با بیانی ساده مجدد توضیح می داد.

من هم در مطالعه ام همین روش را بکار می بردم و مطلب را اول به روش علمی برای خودم توجیه کنم و بعد به روشی ساده، حل آن را یاد می گرفتم که دقیقا همین روش باعث میشد که مطلب را طوری یاد بگیرم که عملا هیچ وقت فراموش نمی کردم.

با روش مطالعه شیمی رتبه 11 کنکور، درصد بالای 90 بزنید

میثم ابراهیمی رتبه 11 منطقه 2 کنکور 94 است که درصد شیمی اش در کنکور 91 درصد بوده است.

میثم راز موفقیت خود را اینطور توضیح داده است:

من هر سه کتاب را بصورت کامل خلاصه کرده بودم که بارها آن را مرور کردم. کلید موفقیت من تمرین و تکرار زیاد بود چون بنظر من با هر تکرار می توان ایده و راهکار جدیدی برای حل سوال پیدا کرد.

برای حل سوالات محاسباتی هم یک دفترچه کوچک داشتم که تمام فرمول های محاسباتی را در آن یادداشت کرده بودم که آن را در مسیر روزانه مدرسه می خواندم.

بهترین روش مطالعه شیمی از نظر رتبه 18 کنکور 94

آستیاژ باقری رتبه 18 منطقه 2 کنکور 94 که توضیحات خود را در کانون داده است روش مطالعه خود را به این صورت توضیح داده است:

من همیشه سعی می کردم که درسی که معلم توضیح می داد را همان روز بخوانم. مباحث سال دوم را تابستان، قبل از ورود به سال پیش، با جزئیات خواندم. سال چهارم فقط کتاب شیمی همان سال را مطالعه کردم و به همراه مرور مطالب مهم پایه. در واقع سعی کردم مطالب هر کتاب را در پایه و مقطع خودش تقویت کنم و فقط سال بعدش مرور پیوسته و دائمی بر مطالب یادگرفته شده سال های قبل داشته باشم.

در بین توضیحات و حرف های این رتبه های عزیز مهم ترین نکته ای که نمی شود از آن غافل شد و باید حتما به آن توجه ویژه شود، نحوه تدریس معلم و آموزش نکات مهم و اساسی شیمی توسط او است، پس روی لینک تدریس خصوصی شیمی کلیک کنید تا به شما بگوییم حضور یک معلم حرفه ای در شیمی در کنارتان و همچنین آموزش صحیح و نحوه بیان مطالب و انتقال آن به شما چقدر می تواند در رفع شدن تمامی مشکلات شیمی تان، افزایش نمره و مهم ترین از آن افزایش اعتماد به نفس تان در شیمی کمک کند.

روش خواندن شیمی برای کنکور - روش خواندن شیمی - بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور

توجه به جدول دوره ای عنصرها و جدول تناوبی !!!

 اولین نکته ای که می خواهم برای بچه ها در مطالعه درس شیمی توصیه کنم، یادگیری دوره ها و گروه های جدول تناوبی است، که شاید در ابتدا خیلی سخت بنظر بیاید، ولی اگر در گوگول سرچ کنید شعرهای خیلی طنز جالبی برای حفظ کردنش وجود دارد.

مثلا می تونید از تصاویر زیر و علائم آن برای حفظ جدول تناوبی و تمامی عنصرها کمک بگیرید.

روش مطالعه درس شیمی - جدول تناوبی

مثلا در این جدول در کنار هر عنصر، شکلی به عنوان خصوصیت وکاربردی که آن عنصر می تواند داشته باشد، کشیده شده است که می تواند روشی کاملا مناسب برای تثبیت عناصر جدول در ذهن باشد.

در تصویر زیر هم سعی شده است با استفاده از عبارات و جملات طنزگونه، حفظ عناصر را آسان تر کند.

روش مطالعه شیمی دهم - جدول تناوبی 2

این نکات مهم و اساسی را در خواندن شیمی کنکور فراموش نکنید

حتما چند نکته خیلی مهم در درس شیمی است که نباید فراموش کنید که به شرح زیر است:

  • در روش مطالعه درس شیمی، شما باید به قدرت تجزیه و تحلیل بالایی برسید. درس شیمی در کنکور 35 سوال دارد که در 35 دقیقه باید به آن پاسخ دهید.
  • مانند سایر درس ها، مهم ترین منبع شما کتاب درسی است. پس قبل از خواندن کتاب های کمک درسی بهتر این است که شما روی کتاب درسی خود تسلط کامل داشته باشید و به شکل ها و زیر نویس ها دقت کنید، تا کتاب را به طور مفهومی یاد نگیرید، شما نمی توانید به سوالات تستی کنکور پاسخ دهید.
  • چون سوالات به صورت ریز و مفهومی طراحی می شوند. در اصل شما باید روش خواندن تشریحی را کنار بگذارید.
  • درس شیمی در گروه تجربی، پس از زیست، دومین درس مورد توجه داوطلبان است. به همین دلیل با وجود یکسان بودن کتاب درسی و تعداد واحد های درسی در گروه ریاضی و تجربی، دانش آموزان تجربی نمره بالاتری را در کنکور کسب می کنند.
  • در گروه ریاضی، پس از ریاضی و فیزیک؛ شیمی سومین درس مهم است. به همین دلیل دانش آموزان ریاضی وقت کمتری برای این درس می گذارند و از این نظر دانش آموزان گروه ریاضی که شیمی را خوب مطالعه می کنند و در کنکور آن را بالا می زنند، تراز و رتبه کلی بالاتری را کسب می کنند.
  • روش خواندن درس شیمی به صورت موازی تاکید شده است. یعنی هر 3 کتاب شیمی را به طور موازی و همزمان مطالعه کنید. متن درس شیمی بسیار پیچیده تر از متن دروس حفظی است. چون شامل: فرمول ها، تصاویر، نمودارها و مفاهیم مهمی است.
  • شیمی نسبت به دروس دیگر ریاضی و تجربی، ساده تر و راحت تر است. بنابراین رقابت در آن بسیار زیاد است.
  • شیمی دوم اهمیت بسیاری دارد. چون هم تست های زیادی از آن مطرح می شود و هم مطالب آن پایه کتاب های شیمی سال سوم و پیش دانشگاهی است.
  • برای اینکه در جلسه کنکور در کمترین زمان و با دقت بیشتری به سوالات پاسخ دهید، باید سوالات محاسباتی را زیاد تمرین کنید.
  • سعی کنید استفاده از ماشین حساب را در این درس کنار بگذارید و روی روش های مختلف محاسباتی مسلط شوید.
  • مطالب بیشتر بدانید را حذف کنید، چون برخی از آنها مکمل متن اصلی درس است و نیازی به مطالعه زیاد آن ندارید.چون جزئیات این مطالب در کنکور اهمیت زیادی ندارد.
  • هنگام حل کردن تست های محاسباتی، وسط حل مسائل با بی حوصلگی آن را رها نکنید و حل آن را ادامه دهید تا به جواب درست برسید. (سریع به سراغ پاسخنامه نروید.)
  • پس از پاسخ دادن به سوالات، به پاسخنامه تشریحی آن دقت کنید و آن را خط به خط مطالعه کنید و در خواندن پاسخنامه ها حوصله کافی به خرج دهید.
  • در انتخاب کتاب کمک درسی و تست دقت کنید. هر سه کتاب شیمی، به طور مساوی در کنکور مهم است، بنابراین هرکدام به یک میزان مهم هستند. در پیش 1 و پیش 2 نیز تعداد سوالات برابر است.
  • تعداد تست های محاسباتی در هر سال متفاوت است. بقیه تست ها هم جز تست های سرعتی است. یعنی مطالب حفظی و مفهومی که نیاز به زمان زیادی برای پاسخ ندارد.
  • مهارت  خود را در تست های محاسباتی بالا ببرید. باز هم تاکید می کنیم که زمان زیادی را به تمرین تست های محاسباتی اختصاص دهید. تنها را خوب عمل کردن در این تست ها این است که تست های زیادی را در این زمینه مطالعه کنید و همچنین بتوانید در شرایط پر استرس کنکور خونسردی خود را حفظ کنید تا تمرکز خود را از دست ندهید.

روش خواندن شیمی برای کنکور - روش خواندن شیمی - بهترین روش خواندن شیمی برای کنکور

  • قدرت انتقال مطالب را افزایش دهید.شما باید بتوانید قدرت انتقال مطالب از ذهنتان به کاغذ را افزایش دهید. برای تمرین این مهارت می توانید تکالیفتان را دسته بندی کنید و آنها را به قسمت های کوچکتری تقسیم کنید. به طور مثال: برای مطالعه 30 صفحه از کتاب، آن را به 6 بخش 5 صفحه ای تقسیم بندی کنید.
  • به طور فعال مطالعه کنید. فکرها و ایده های بهتری برای یادگیری مطالب به کار ببرید. از رفتارهایی که باعث غیرفعال شدن فکرتان می شود بپرهیزید.

مثلا از هایلایت کردن کتاب دوری کنید و به جای آن مطالبی که خوانده اید را خلاصه نویسی کنید یا کلمات کلیدی را در حاشیه کتاب بنویسید.

  • سوالات درسی خود را حتما یادداشت کنید.وقتی در هنگام مطالعه درس شیمی برای کنکور سوالاتی برایتان پیش می آید، بهتر است آن ها را یادداشت کنید و سعی کنید جواب آن ها را پیدا کنید یا از معلم و مشاور خود بپرسید.چون شب قبل از امتحان یا کنکور وقت مناسبی برای پیدا کردن پاسخ سوالات نیست.
  • یادداشت برداری های مختلف خود را جمع بندی کنید. برای یادداشت هایی که در کلاس های مختلف یا کتاب های مختلف نوشته اید، زمان مناسبی در نظر بگیرید و آنها را در یک دفترچه خلاصه نویسی کنید.

بلافاصله پس از کلاس درس مطالبی که یادداشت کرده اید را با نوشته های کتاب مقایسه کنید تا متوجه شوید که مطالب را تا چه اندازه به درستی متوجه شده اید.

  • جهت مرور مطالب در روز های پایانی برنامه ریزی کنید. تعدادی مسائل مهم حل شده، تهیه کنید و آنها را مطالعه کنید و با مسائل مشابه آن مقایسه کنید و بهترین راه حل را برای پاسخ دادن به سوالات انتخاب کنید.
  • مسئله ها را دسته بندی کنید. هنگامی که به سوالات و مسئله ها پاسخ می دهید، به خود اطمینان دهید که شما توانایی حل این مسئله را دارید. می توانید از خود بپرسید که این مسئله جزء کدام دسته از مواردی است که قبلا حل کرده اید؟
  • شریک مطالعاتی انتخاب کنید.یکی از همکلاسی های خود را به عنوان شریک مطالعاتی انتخاب کنید.

حداقل یک بار در هفته دروس را با هم مرور کنید و مطالب را برای هم توضیح دهید. از یکدیگر امتحان بگیرید.

نکته: در انتخاب شریک مطالعاتی خود دقت کنید. او باید فردی جدی و قابل اطمینان برای درس خواندن باشد.

  • حل تمرین ها و مسائل شیمی را با صدای بلند برای خود توضیح دهید. این کار باعث می شود که مطالب در حافظه بلند مدت شما قرار بگیرد.
  • حتما رفع اشکال کنید. بعد از حل تست ها یا آزمون ها، زمان مناسبی برای مرور سوالات در نظر بگیرید و به رفع اشکالات خود بپردازید.
  • کتاب های شیمی چون حجم کمی دارند، دانش آموزان به این نتیجه می رسند که وقت کمتری هم برای مطالعه آن لازم است.اما انواع سوالاتی که برای این درس در کنکور مطرح می شود، سوالات تحلیلی، محاسباتی، حفظی و توصیفی است.

مسائل استوکیومتری فراموش نشود

نکته بعدی حل مسائل استوکیومتری است. مسائلی که شامل مول ها و شرایط STP می شود. بچه ها اگر بتوانند روی این مباحث خیلی تمرین کنند، سوال زیاد حل کنند، قطعا این مباحث را خیلی خوب یاد می گیرند.

چون مباحث استوکیومتری خیلی مهم است و دقیقا در سال های بعد با مباحت دیگر تلفیق می شود. پس قطعا لازم است که بچه ها این مباحث را هم کار کنند.

در بخش موازنه، همانند کتاب که این مبحث را بصورت قدم به قدم آموزش داده است و برای هر مرحله تمرین طرح کرده است، بهتر است مرحله به مرحله پیش بروید.

بخش واکنش های شیمیایی هم بطور کامل حفظ کنید. به تمامی رنگ ها توجه کنید، مثلا نقره کلرید سفید رنگ است و به کاربردهای هر فرمول شیمیایی توجه کنید. مثلا روی برمید در ساخت فیلم های عکاسی کاربرد دارد. که بهترین روش برای یادگیری این فرمول ها و کاربردشون، تهیه جزوه ای است که در یک بخش آن فرمول را نوشته و در ستون دیگر تمامی توضیحات، نکات و کاربردهای آن را بطور خلاصه نوشته باشید.

پس این درس پر از نکات ویژه است و شما باید شیمی را نسبت به دروس دیگر عمیق تر و مفهومی تر مطالعه کنید. چون هر نوع سوالی که تصورش را بکنید مطرح می شود.