برنامه ریزی درسی ابتداییکلاس سوم ابتدایی استادبانک

معرفی بهترین کتاب های کمک درسی سوم ابتدایی

استادبانک نویسنده
6127 0
21 دی 1399

مقطع سوم ابتدایی از آن جهت مهم است که دانش‌آموزان برای اولین بار بعضی از مفاهیم تحصیلی را یاد می‌گیرند. مثلِ جدول ضرب که در نظام آموزشی ایران در پایه سوم ابتدایی تدریس می‌شود. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود، ظرفیت مغز و یادگیری او هم بیشتر و بهتر شده و به مرور زمان، با توجه به برنامه‌ریزی آموزش و پرورش سطح کتاب‌های درسی بالاتر می‌رود. والدین، همیشه نگران وضعیت تحصیلی فرزندان خود هستند و دوست دارند از همان روزهای اول تحصیلی بهترین امکانات را برای او تهیه کنند. کتاب‌های کمک آموزشی ابزار مناسبی برای تکمیل فرآیند یادگیری هتسند که اگر درست استفاده شوند نتیجۀ بسیار مثبتی به دنبال خواهند داشت. در این مقالۀ آموزشی از استادبانک به معرفی بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان در بازار می‌پردازیم.


در انتخاب روش آموزشی مناسب برای فرزندتان، ریسک نکنید!

می‌دانستید بسته‌های آموزشی مقطع ابتدایی چقدر آینده تحصیلی فرزندتان را به خطر می‌اندارند؟ کودکِ شما نیاز به ارتباط مستقیم با معلم دارد، ارتباطِ حضوری. دی‌وی‌دی‌های آموزشی او را از تجربۀ شیرین شاگرد-استادی محروم می‌کنند. توصیه می‌کنم بیشتر دربارۀ این موضوع مطالعه کنید:

چرا نباید سراغِ بسته‌های آموزشی مقطع ابتدایی برویم؟


چه کتاب‌هایی در مقطع سوم ابتدایی تدریس می‌شود؟

در مقطع سوم ابتدایی علاوه بر کتاب‌های قبلی مثل ریاضی و علوم، دانش‌آموزان با کتاب جدیدی به نام مطالعات اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. در این سال تحصیلی دانش‌آموزان 7 کتاب درسی دارند که نسبت به مقطع اول و دوم ابتدایی بیشتر است. کتاب هدیه‌های آسمان در 2 نسخه ویژه اهل سنت و ویژه اقلیت‌های دینی هم منتشر شده است. کتاب‌های درسی پایه سوم ابتدایی عبارتند از:

  1. ریاضی
  2. علوم تجربی
  3. فارسی
  4. نگارش فارسی
  5. مطالعات اجتماعی
  6. آموزش قرآن
  7. هدیه‌های آسمان

بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان برای ریاضی

1 – کتاب ریاضی سوم سری سیر تا پیاز

کتاب‎های سیر تا پیاز گاج از طراحی و استاندارد مشخصی پیروی می‌کنند. کتاب ریاضی سوم سیر تا پیاز گاج از 3 بخش کلی تشکیل شده است. طبق روال همیشه این کتاب‌ها از یک درسنامه تشکیل شده و اصطلاحات و مفاهیم را به دانش‌آموز منتقل می‌کند. بعد از درسنامه دانش‌آموز نمونه سوالات مختلفی را حل می‌کند و با تمرین و تکرار به موضوعات درسی مسلط می‌شود. تمام این نمونه سوالات دارای جواب تشریحی و مفصل می‌باشند. در این کتاب پرسش‌های چهارگزینه‌ای یا تست‌های متنوعی طراحی شده است و با توجه به این توضیحات کتاب کامل و جامعی به حساب می‌آید.

2 – کتاب ریاضی سوم سری شاهکار

بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان کتاب ریاضی سوم سری شاهکار

کلاغ سپید یکی از کتاب‌های موفق ریاضی سوم دبستان را با همکاری خانم‌های طاهره نقی‌نژادیان و عشرت بالغ در 160 تالیف کرده و به چاپ رسانده است. این کتاب مناسب دانش‌آموزانی است که می‌خواهند در کلاس درس و امتحانات نوبت اول و دوم موفق باشند. کتاب درسی ریاضی سوم ابتدایی شامل 8 فصل است که کتاب ریاضی سوم سری شاهکار به طور کامل با سرفصل‌های آن منطبق می‌باشد. درسنامه این کتاب کمک آموزشی، حاوی نکات بسیار مفیدی است، نمونه سوالات با سطح‌بندی اصولی (از آسان به دشوار) لیست شده‌اند، همچنین آزمون‌هایی برای سنجش وضعیت دانش‌آموز در آن قرار گرفته است.

بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان درسِ علوم تجربی

1 – کتاب کار علوم سوم دبستان خیلی سبز

نشر خیلی سبز در مقطع ابتدایی خوش درخشیده و کتاب‌های موفقی منتشر کرده است. برای درس علوم ابتدایی هم یکی از بهترین کتاب‌های کمک درسی بازار، کتابِ این انتشارات است. این کتاب طراحی جذابی داشته و از شکل‌های مناسب کودکان استفاده کرده است. هر جا که لازم باشد درسنامۀ مربوط به آن بحث قرار گرفته و کامل توضیح داده شده است. نمونه سوالات و تمرین‌های کتاب به شکل‌های مختلف (جورچین، جای خالی، تست و غیره) طراحی شدند تا هنگام درس خواندن حوصلۀ کودک سر نرود. این کتاب را خانم‌های ریحانه شعبان زاده و مهرناز صادقی تالیف کردند.

2 – کتاب علوم سوم ابتدایی سیر تا پیاز (گاج)

سیر تا پیاز علوم سوم ابتدایی یک کتاب جامع برای این درس مهمِ مقطع سوم ابتدایی است که تمامِ نیازهای دانش‌آموزان را پوشش داده است. یک کتابِ کامل که با تهیه آن دیگر نیازی به تهیه منابع متعدد ندارید. این کتاب هم مثل مجموعۀ سیر تا پیاز از 3 بخش کلی تشکیل شده است. قسمت اول درسنامۀ را داریم که با مطالعۀ آن دانش‌آموز مبحث مطرح شده را یاد می‌گیرد. بخش دوم نمونه سوالات تشریحی هستند که دانش‌آموز با حل آنها می‌تواند در آزمون‌های نوبت اول و دوم موفق شود. در قسمت سوم هم تست‌ها یا پرسش‌های چهارگزینه‌ای را داریم که برای دانش‌آموزان سطح بالا و قوی بسیار مناسب می‌باشد.

بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان درسِ فارسی و نگارش فارسی

1 – کتاب فارسی سوم سری شاهکار (کلاغ سپید)

زبان فارسی بسیار شیرین است. به دل می‌نشیند و اگر آن را خوب یاد بگیرید زیبایی‌هایش بیشتر نمایان می‌شوند. این کتاب کمک آموزشی از مجموعۀ کتاب‌های شاهکار کلاغ سپید، در تلاش است دانش‌آموزان مقطع سوم ابتدایی را بیشتر با زبان فارسی آشنا کند. درسنامه‌ها به خوبی نیاز دانش‌آموز را برآورده می‌کنند و بعد از آن نوبت حل نمونه سوالات که مطالب در ذهن تثبیت شود. این کتاب از شکل‌های مناسب و جذاب استفاده کرده، نمونه سوالات بسیار مناسبی دارد و از لحاظ جلوه‌های بصری برای کودکان جذاب است. یک صفحه از آن را به رایگان مشاهده کنید:

کتاب فارسی سوم سری شاهکار (کلاغ سپید)

کتاب کمک آموزشی شاهکار از کلاغ سپید هر 2 درس فارسی و نگارش فارسی سوم ابتدایی را پوشش داده است.

بهترین کتاب های کمک درسی سوم دبستان برای قرآن، هدیه‌های آسمان و مطالعات اجتماعی

تا اینجا کتاب‌های کمک درسی مطرح برای دروسِ ریاضی، علوم تجربی، فارسی و نگارش فارسی را بررسی کردیم. درس‌هایی که منابع کمک آموزشی متعددی دارند و بهتر است دانش‌آموز کنار کتاب درسی خود از این منابع هم استفاده کند. برای 3 درس دیگر (اجتماعی، قرآن و هدیه‌های آسمان) کتابِ آموزشی خاصی در بازار وجود ندارد و توصیه می‌کنیم دانش‌آموزان به جای تهیه کتاب کمک درسی خودشان در کنار معلم، این کتاب‌ها را با دقت بخوانند.

برای درس قرآن استفاده از کتاب‌های گویا (صوتی) برای تقویت قرائت دانش‌آموز توصیه می‌شود.

آیا مقطع سوم ابتدایی نیاز به کتاب‌های کمک آموزشی دارد؟

ابزارهای آموزشی متنوعی برای یادگیری دانش‌آموزان طراحی شده است. هر دانش‌آموز با توجه به روحیات خود و سبک یادگیری‌ای که دارد سراغ یک یا چند تا از این منابع می‌رود. بعضی از ابزارهای آموزشی عبارتند از:

  • دی‌وی‌دی‌های آموزشی: شامل فیلم‌های ضبط‌شده یا انیمیشن‌های مختلف هستند که دانش‌آموز می‌تواند آنها را در دستگاه‌های دیجیتال مثل کامپیوتر مشاهده کند.
  • فلش‌کارت: کارت‌هایی حاوی اطلاعات مختلف هستند که برای دروس حفظ کردنی، مرورِ فرمول‌ها و غیره بسیار مناسب هستند.
  • کتاب‌های کمک آموزشی: از سال‌های دور و زمانی که روش‌های دیگر آموزشی رایج نشده بودند، کتاب‌ها حضور پررنگی بین دانش‌آموزان داشتند. این ابزار یادگیری هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.
  • آموزش شخصی‌سازی شده (معلم خصوصی): یکی از روش‌های تاثیرگذار و 100% مفید در آموزش و یادگیری است. تاریخچه معلم خصوصی در جهان به هزاران سال قبل برمی‌گردد و امروزه به شکل و شمایل نوین ارائه می‌شود. معلم خصوصی به دانش‌آموز کمک می‌کند یادگیری را با توجه به نیازهای خودش دنبال کند.
✒️ شما برای فرزند سوم ابتدایی خود کدام کتاب کمک آموزشی را تهیه کرده‌اید؟
به نظر شما کدام انتشارات و کتاب‌های کمک آموزشی برای فرزندتان مفیدتر بوده است؟
استفاده از این کتاب‌ها چه تاثیری روی درس فرزندتان گذاشته است؟
نظرات و تجربیات خود را برای ما و دیگر خوانندگان این مقاله بنویسید.

با بهترین قیمت، بهترین کلاس خصوصی را برای فرزندتان بگیرید!

سیستم قیمت‌گذاری کلاس‌های خصوصی باید عادلانه و منصفانه باشد. ما در استادبانک این اصل را به شکلِ کامل رعایت کردیم و یک سیستمِ قیمت‌گذاری شفاف و عادلانه داریم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعیین قیمت کلاس‌های خصوصی پایۀ ابتدایی مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

قیمت کلاس خصوصی ابتدایی چطور محاسبه می شود؟


یک معلم خصوصی توانمند و حرفه‌ای چطور روی موفقیت تحصیلی و طرز فکر فرزندتان تاثیر می‌گذارد؟

یک معلم خصوصی حرفه‌ای علاوه بر آموزش مباحث درسی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز هم نقش موثری دارد. یک معلم خصوصی حرفه‌ای در مقطع ابتدایی می‌تواند توانایی‌ها و استعدادهای نهفته کودک را کشف کرده و به رشد آنها کمک کند. همچنین معلم خصوصی حرفه‌ای با رعایت اصول روانشناسی و آموزشِ استاندارد می‌تواند عزت‌نفس کودکِ شما را بالا ببرد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

اهمیت انتخاب معلم خصوصی توانمند و حرفه ای در تدریس و تاثیر آن بر روان فرزندان

توضیحات یکی از اساتید استادبانک دربارۀ تعامل با والدین دانش‌آموز


Ostadbank Quotes
استاد نجمیه رستمی؛ یکی از اساتید برتر استادبانک
  • من اجازه می‌دهم مادر در کنار ما در حین تدریس باشد تا از نزدیک نحوه آموزش و تسلط معلم را ببیند تا اول او اعتماد کند تا در بخشهای بعد که همراهی خانواده در تکالیف منزل هست ما را همراهی کند و شاید لازم باشد مادر هم آموزش ببیند در فواصلی که کلاس نداریم بخشی از جلسات نگهدارنده آموزش را انجام دهد البته این مدل برای دانش آموزان پایه اول تا سوم بیشتر انجام میشود.

برای دیدن لیست اساتید سوم ابتدایی استادبانک کلیک کنید.


استادبانک | بزرگترین سامانۀ انتخاب معلم خصوصی در ایران

استادبانک یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشدِ دانشگاه شریف است و خدمتِ اصلی آن درخواست معلم خصوصی به شکل حضوری و آنلاین در سراسر ایران می‌باشد. انتخاب و تایید اساتید در استادبانک با دقت بسیار بالا انجام شده و اساتیدی که اجازه تدریس می‌گیرند جزو بهترین‌های رشته خودشان به حساب می‌آیند.

 

آکادمی اساتید استابانک، یک واحد مستقل در این شرکت می‌باشد که وظیفه آن آموزش مستمر به اساتید گلچین‌شده در سامانه است. بعضی از مباحثی که در آکادمی به اساتیدِ استادبانک آموزش داده می‌شوند عبارتند از:

  • مشخص کردن هدف کلاس
  • تعیین سطح شاگرد به صورت اصولی
  • تقویت حس اعتماد به نفس در شاگرد
  • انتخاب بهترین روش تدریس
  • نحوه سنجش میزان یادگیری شاگرد
  • تناسب حجم تکالیف با زمان و توان شاگرد
  • جمع بندی مطالب در پایان هر جلسه
  • گزارش دهی از روند برگزاری کلاس به والدین
  • و…