روش مطالعه کنکور انسانیمشاوره تحصیلی کنکور

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ | روش مطالعه اقتصاد کنکور

ملیحه فراهانی نویسنده
11891 4
28 مهر 1401
چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ | روش مطالعه اقتصاد کنکور

دلیل اینکه بسیاری از دانش‌آموزان به دنبال 100 زدن اقتصاد هستند، پیچیده نیست. دروس تخصصی هر رشته، بیشترین تاثیر را در سرنوشت کنکور سراسری دانش‌آموز دارند. اقتصاد، برای داوطلبین رشته انسانی یکی از این دروس محسوب می‌شود. با اینکه درس اقتصاد، فقط در چارت درسی پایه دهم متوسطه دوم قرار دارد، اما تعداد سوال آن در کنکور 15 تست است تا جایگاه مهمی در دفترچه‌ی سوالات داشته باشد. بنابراین قابل درک است سوال چگونه اقتصاد را ۱۰۰ بزنیم؟ پرسیده شود.

به طور کلی، دروسی از جنس اقتصاد رشته انسانی در رقابت رتبه‌های بالا و فشرده، تاثیر چشم‌گیری دارند و محل تحصیل دانش‌آموز را تغییر می‌دهند. به همین دلیل است که کسب تراز 100 درصد، هدف بسیاری از داوطلبین ممتاز است. مجله آموزشی استادبانک در این مقاله‌ی مشاوره تحصیلی خود در مورد روش مطالعه اقتصاد کنکور، اطلاعات کافی را در اختیار شما می‌گذارد تا به پاسخ جامع سوال چگونه اقتصاد را ۱۰۰ بزنیم؟ برسید.مشاوره کنکور استادبانک

بهترین روش مطالعه اقتصاد برای رسیدن به درصد 100 با کمک مشاور

درس خواندن را باید به چشم کاری با جزئیات مختلف دید. این مسئله در مورد مطالعه برای کنکور، اهمیتی چند برابر پیدا می‌کند. نمی‌توان انتظار داشت با یک روش مطالعه نامناسب و بدون در نظر گرفتن تکنیک‌ها، حل تمرینات و مرور در زمان مناسب، به درصد 100 درس اقتصاد رسید. بنابراین، مشخص است که اولین پاسخ به سوال چگونه اقتصاد را ۱۰۰ بزنیم؟، استفاده از روش مطالعه درست است. اما رسیدن به این مهارت ارزشمند به چه عواملی نیاز دارد؟

بدون شک، توانایی و سطح علمی دانش‌آموزان متفاوت است و یک نسخه کلی برای همه‌ی داوطلبیت جوابگو نیست. به همین دلیل برای رسیدن به شیوه یادگیری صحیح، باید به ویژگی‌های فردی دانش‌آموز دقت کرد. عامل بعدی، ویژگی‌های خود درس اقتصاد است که مسیر درس خواندن را روش می‌کند. در این شرایط، یک نیاز اساسی شکل می‌گیرد که آن راهنمایی فردی متخصص و آگاه است؛ مشاور تحصیلی.

مشاور، متخصصی است که به خوبی روی درس و روش‌های مطالعه آن تسلط دارد و از طرفی دیگر به خوبی می‌داند که باید با چیدن بهترین برنامه ریزی درسی کنکور و تعیین یک روش مطالعه اقتصاد مناسب، داوطلب را در مسیر رسیدن به درصد 100 اقتصاد هدایت کند. تیم سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک آماده است تا بهترین مشاورین تحصیلی کنکور را با مناسب‌ترین قیمت در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار دهد.

ضرایب و بودجه‌بندی اقتصاد کنکور؛ اهمیت خواندن اقتصاد

یکی از مواردی که در مطالعه کنکوری باید به آن دقت کرد، بودجه‌بندی و ضریب درس موردنظر است. وقتی که تصمیم دارید به 100 درصد سوالات اقتصاد کنکور انسانی پاسخ دهید، باید از زیروبم و جزئیات این درس و همین‌طور میران تاثیر ضرایب آن در هر زیرگروه آگاه باشید. در جدول زیر بودجه‌بندی اقتصاد کنکور و همین‌طور ضریب اقتصاد در هر یک از زیرگروه‌ها آورده شده است:

بودجه بندی اقتصاد کنکور | چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ ضرایب اقتصاد کنکور انسانی | چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟


چگونه اقتصاد کنکور را 100 بزنیم؟ | گام‌های مطالعه اقتصاد کنکور

اقتصاد رشته انسانی درسی است که مفاهیم، تعاریف و حتی سوالات حل‌کردنی را در قالب یک کتاب درسی جامع به دانش‌آموز عرضه می‌کند. خط‌به‌خط این کتاب درسی می‌تواند برای دانش‌آموز اهمیت داشته باشد و سمت دیگر، حل تمرین‌های کتاب درسی نیز باید طبق یک برنامه‌ریزی درست و باحوصله انجام شود. روش مطالعه اقتصاد کنکور را می‌توان به سه بخش اصلی تقسیم‌بندی کرد:

  • روش مطالعه حفظی اقتصاد
  • روش مطالعه مسائل اقتصاد
  • روش مطالعه مفهومی اقتصاد

مشخص است که با یک کتاب درسی گسترده از نظر مطالعاتی طرف هستیم و نباید این درس را دست‌کم گرفت. استفاده از روش مطالعه کنکور انسانی اصولی و دقیق، راه‌حل دانش‌آموز برای موفقیت در این درست است. هرکدام از این بخش‌های درس اقتصاد، نیازمند اجرای تکنیک‌ها و رعایت برخی نکات هستند تا داوطلب به بهترین شکل مباحث این درس را یاد بگیرد. در ادامه به بررسی روش مطالعه حفظی، مفهومی و مسائل اقتصاد کنکور می‌پردازیم.

گام اول: روش مطالعه حفظی اقتصاد کنکور

بخش حفظی اقتصاد کنکور از نظر تکنیکی، شاید ساده‌ترین بخش این درس باشد. این قسمت شامل متن‌های داخل کتاب است که تقریبا نیمی از سوالات کنکور اقتصاد از این بخش مطرح می‌شود. به همین دلیل بسیار مهم است که داوطلب تسلطی عالی روی این داشته باشد و حتی به درجه‌ای برسد که متن‌های آن را کاملا حفظ شود!

یکی از مهم‌ترین ابزار دانش‌آموز در مسیر حفظ کردن، مرور و تکرار متوالی است. برای اینکار، حتما از تکنیک‌های خلاصه‌نویسی، نکته‌برداری و یادداشت‌برداری استفاده کنید و طبق یک الگوی مطالعاتی منظم هر هفته یا حتی بیشتر، مطالب خوانده‌شده را بازیابی نمایید. خواندن مقاله‌ی چگونه خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنیم؟ مجله استادبانک، راهنمایی خوبی برای اجرای این تکنیک است.

به این موضوع توجه کنید که کتاب درسی، اصلی‌ترین منبع کنکوری اقتصاد است که برای بخش حفظیات اهمیت بیشتری نیز دارد. البته بهتر است در کنار کتاب درسی از منابع کنکوری معتبر و باکیفیت هم بهره ببرید. استادبانک در این بخش، منابع آموزشی رایگانی را در دسترس شما قرار داده است.


گام دوم: روش مطالعه مسائل اقتصاد کنکور

این بخش از روش مطالعه اقتصاد کنکور روی حل مسائل تمرکز دارد. حفظ بودن فرمول‌ها اولین گام یادگیری این قسمت از اقتصاد دهم است. بعد از اینکه تسلط کافی روی فرمول‌ها پیدا کردید، باید به سراغ تمرین و حل تست‌های فراوان رفت. مباحث مسائل اقتصاد کنکور را موضوعات زیر تشکیل می‌دهند:

  • محاسبات مالیات
  • ارزش افزوده صرفه جویی در برق
  • نرخ اشتغال و بیکاری
  • عرضه و تقاضا
  • استهلاک درآمد ملی
  • درآمد و سود و زیان و غیره

برای اینکه این گام در مسیر یادگیری اقتصاد را هم محکم بردارید، ابتدا خوب و عمیق مسائل کتاب درسی را حل کرده و یاد بگیرید.. هر مسئله از کتاب را که اشتباه حل می‌کنید، علامت بزنید و بعد از چند روز مجدد روی آن تمرکز کنید و زمان بگذارید. نکات را بنویسید و همچنان از تکنیک یادداشت‌برداری استفاده کنید. سپس شروع به حل تست‌های تالیفی کنید و تمرین مداوم داشته باشید. یادتان باشد، پتانسیل این بخش برای طراحی سوالات انحرافی بالا است و شما فقط با تمرین و تکرار و حل سوالات پوششی متنوع، می‌توانید از پس این نوع از تست‌ها بربیاید.

یک پیشنهاد کاربردی برای مطالعه مسائل اقتصاد:

بهتر است در ابتدا کتاب‌های تستی طبقه‌بندی شده هر فصل را تهیه و بعد از مطالعه کامل هر فصل کتاب، تست‌های آن را حل کنید. به مرور باعث مسلط شدن شما در این بخش می‌شود. در سال‌های اخیر در بخش مسائل اقتصاد، 4 تا 5 سوال طراحی می‌شود که اکثرا انحرافی بوده و اگر به اندازه کافی تمرین نداشته باشید، نمی‌توانید پاسخ درست را به دست آورید.

روش مطالعه مفهومی اقتصاد کنکور | چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟

گام سوم: روش مطالعه مفهومی اقتصاد کنکور

تکمیل‌کننده بخش حفظی اقتصاد، مباحث مفهومی آن است. بنابراین روش مطالعه مفهومی اقتصاد بسیار شبیه به حفظیات است، ولی تمرکز و وسواس بیشتری نیاز دارد. در این بخش در حین مطالعه، باید با طرح سوالات مختلف و پیدا کردن جواب آن، مطالب را به صورت مفهومی در ذهن خود تثبیت کنید. این بخش شامل موضوعات زیر است:

  • اقتصاد در تعلیم اسلام
  • محاسبه ی تولید کل جامعه
  • تورم و عرضه و تقاضا
  • بهره وری ( سیاست های پولی و مالی)
  • توزیع درآمد و معیار سنجش آن
  • تاثیر عملکرد افراد بر متغیرهای کلان
  • اهمیت بودجه ی کل کشور
  • انواع نرخ های مالیاتی و دولت توسعه

بهترین راه‌حلی که می‌توان برای تسلط پیدا کردن در بخش مفهومی اقتصاد پیشنهاد کرد، تمرین و تکرار و حل تست‌های متعدد است. به طور کلی، طراحان سوال کنکور از این مباحث، سوالات انحرافی مختلفی طرح می‌کنند که به راحتی می‌تواند داوطلب را گمراه کند. به همین دلیل، دانش‌آموز باید با مدیریت زمان برای درس خواندن در اقتصاد، هم زمانی کافی برای حفظ مطالب درسی داشته باشد و هم به اندازه کافی تست حل کند.

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ | چند نکته مهم در خواندن اقتصاد

روش مطالعه اقتصاد، فرمول پیچیده‌ای ندارد، اما برخی نکات مانند قوانین هستند که عدم رعایت آن‌ها، همه‌ی زحمات دانش‌آموز را برباد می‌دهد. برای داشتن یک تجربه‌ی موفق در خواندن اقتصاد و رسیدن به درصد 100، به نکات زیر دقت کنید:

1.درس اقتصاد را با تمام جزئیات، کامل بخوانید: این درس را سطر به سطر، پاراگراف به پاراگراف با تمام جزئیات بخوانید.

2.بعد از مطالعه کامل، از تست‌های طبقه‌بندی شده استفاده کنید.

3.سوالات ستاره‌دار را چندبار بخوانید و مرور کنید.

در برخی از تست‌ها می‌توانید نکات مهمی را استخراج کنید. این نکات مهم را در جایی یادداشت کنید و تست‌های مهم را هم علامت‌گذاری کنید و در زمان جمع‌بندی آن‌ها را مرور کنید.

4.سوالات کنکورهای سال‌های گذشته را چندین بار حل کنید.

اگر می خواهید دراین درس موفق شوید فقط باید مطالعه دائمی و تمرین زیاد داشته باشید. بهترین منبع برای حل تست های مختلف کنکور های سال های گذشته است. مرتب سوالات کنکور های دوره های مختلف را حل کرده و از این طریق هم مطالب کتاب را مرور کرده و هم نقاط ضعف خود را پیدا خواهید کرد.

5.همیشه به طور دقیق صورت سوال را بخوانید

یکی از مهم از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین نکاتی که در مسیر پاسخ به سوال چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ می‌توان به آن اشاره کرد، خواندن دقیق سوال است! از همان ابتدا برای حل سوالات تمرین کنید که صورت سوال را به درستی بخوانید. اشاره کردیم که تقریبا نیمی از سوالات درس اقتصاد، نکته انحرافی دارد تا شما را به اشتباه بیاندازد. پس بهتر است در خواندن صورت سوال عجله نکرده و با دقت سوال را بخوانید تا متوجه شوید سوال از شما چه می‌خواهد.

6.ماشین حساب استفاده نکنید

بارها پیش آمده که داوطلبی راه حل سوال را می‌داند اما چون نمی‌تواند بدون ماشین حساب جواب را محاسبه کند، سوال را بدون پاسخ گذاشته یا محاسبه ذهنی کرده که جواب را غلط داده است. بهتر است از ابتدا مطالعه خود از ماشین حساب استفاده نکنید که به مرور نحوه محاسبه جواب را بدون آن، بتوانید انجام دهید.

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ | چند نکته مهم در خواندن اقتصاد

معلم خصوصی اقتصاد کنکور؛ مطمئن‌ترین روش برای رسیدن به درصد 100 اقتصاد

رسیدن به درصد 100 اقتصاد، درکنار هیجان اندکی سخت نیز به نظر می‌رسد. 100 زدن یک درس به این معنی است که دانش‌آموز اجازه‌ی کوچک‌ترین اشتباهی ندارد. شکی نیست که مهم‌ترین عامل موفقیت داوطلب، تلاش و برنامه‌ریزی است و استفاده از بهترین روش مطالعه اقتصاد در کنار کتاب‌های کمک آموزشی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند. اما یک واقعیت وجود دارد و آن این است که در بسیاری از موارد، حتی ممتازترین دانش‌آموزان نیز به کمک نیاز دارند.

به خصوص داوطلبی که به دنبال 100 زدن اقتصاد کنکور انسانی است که هدفی عالی اما نیازمند عوامل مختلف است. بنابراین، دانش‌آموز باهوش باید به فکر مطمئن‌ترین راه‌حل باشد. به طور خلاصه باید گفت، اگر به دنبال یک پاسخ قطعی برای سوال چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ هستید، کمک گرفتن از معلم خصوصی اقتصاد، تکمیل‌کننده‌ی مسیر یادگیری و موفقیت در این درس است. معلمی باتجربه و باکیفیت که در مدت زمانی مناسب، همه‌ی مباحث را با موثرترین روش تدریس، آموزش دهد و اشکالات شاگردش را رفع کند. سامانه استادبانک در این بخش نیز، لیستی از برترین اساتید اقتصاد کنکور کشور را با متنوع‌ترین قیمت‌ها در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار داده است.

معلم خصوصی اقتصاد کنکور


یادگیری اقتصاد کنکور با خدمات متنوع آموزشی استادبانک

در این مقاله سوال چگونه اقتصاد را 100 بزنیم بررسی کردیم و روش مطالعه کنکوری آن را توضیح دادیم. اقتصاد را از همان ابتدا جدی بگیرید. دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم بهترین زمان را برای درک درست و دقیق مفاهیم این درس را دارند. دانش‌آموزان کنکوری نیز از تابستان به سراغ تست‌ها و مسائل کنکوری بروند، تا پایه‌ای محکم برای خود بسازند.

در کنار استفاده از روش مطالعه صحیح، باید از منابع کمک آموزشی باکیفیت نیز استفاده کنید. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، امکانات متنوعی را برای داوطلبین آماده کرده است. جلسات تدریس خصوصی استادبانک به صورت آنلاین و حضوری، مقالات روش مطالعه و برنامه‌ریزی درسی، نمونه سوالات کنکور، بسته‌های معلم خصوصی، مشاورین تحصیلی و اپلیکیشن استادبانک در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار دارند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی اقتصاد کنکور یا مشاور تحصیلی به راهنمایی نیاز دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره 91005343  021 تماس بگیرید.

بهترین روش برای مطالعه اقتصاد کنکور چیست؟

اقتصاد کنکور از نظر موضوعی به سه بخش تقسیم می‌شود: مسائل، حفظی و مفهومی. در این مقاله روش مطالعه هر بخش را توضیح دادیم.

چگونه اقتصاد را 100 بزنیم؟ آیا می‌توان به درصد 100 رسید؟

با رسیدن به درصد 100 کمی سخت به نظر می‌رسد، اما با داشتن برنامه‌ریزی دقیق، رعایت تکنیک‌های مطالعاتی درست و تمرین و تکرار کافی، می‌توان اقتصاد کنکور را 100 زد.

آیا استفاده از بهترین روش مطالعه اقتصاد برای موفقیت در کنکور کافی است؟

اقتصاد درس سخت نیست و می‌توان انتظار داشت دانش‌آموز بدون استفاده از خدمات آموزشی در آن موفق شود. اما اگر هدف رسیدن به درصد 100 اقتصاد است، باید برای برنامه‌ریزی درسی و انتخاب روش مطالعه دانش‌آموز از مشاوره تحصیلی کمک گرفته بگیرد، سپس برای آموزش و تست‌زنی  در جلسات تدریس خصوصی اقتصاد کنکور شرکت کنند.