معرفی رشته های ریاضی

معرفی رشته مهندسی معدن + بهترین دانشگاه برای رشته مهندسی معدن

استادبانک نویسنده
2586 0
02 تیر 1395
معرفی رشته مهندسی معدن

خیلی از ماها معمولاً تا سن انتخاب رشته یکبار هم یک معدن را از نزدیک ندیده‌ایم. شنیده‌های ما درباره مهندسی معدن هم محدود به این است که کار معدن سخت‌ترین شغل دنیاست. یا فیلم‌هایی که با یک زمین خوردن اتفاقی، کاراکتر اول داستان وارد معدن طلا می‌شود!

بد نیست بدانید که بسیاری از مدیران کشور ما موفقیت خود را از ذخائر عظیم و معادن غنی کشور ما کسب کرده‌اند. استخراج کانی‌ها از معادن و تبدیل آن‌ها به فلزات یا مواد ارزشمند دیگر و استفاده از آن‌ها در داخل یا خارج کشور همگی جزئی از این حوزه‌اند. نمونه برداری‌های سطحی و نقشه‌های ماهواره‌ای در تشخیص ذخایر معادن و یا شناسائی معادن نقش اساسی ایفا می‌کنند. مهندسی معدن از رشته های دانشگاهی ریاضی با رشته‌های زمین شناسی، شیمی و جغرافیا ارتباط نزدیک دارد و داوطلبی که این رشته را انتخاب می‌کند، باید در دروس فیزیک و ریاضی پایه قوی داشته باشد.

اما رشته مهندسی معدن برخلاف نظر خیلی از افراد، از جذاب ترین و پولسازترین رشته‌های مهندسی است که در این مقاله از مقالات آموزشی استادبانک، با کمک اطلاعات بخش مشاوره تحصیلی، میخواهیم راجع به معرفی رشته معدن، بازار کار رشته مهندسی معدن و همچنین بهترین دانشگاه برای رشته مهندسی معدن توضیحاتی ارائه دهیم.

مشاوره انتخاب رشته کنکور، برای قبولی در رشته‌های پرطرف‌دار

برخی از رشته‌های دانشگاهی خاص بوده و طرف‌داران خاص خودش را نیز دارد. رشته مهندسی معدن یکی از آن رشته‌های خاص دانشگاهی است. بر اساس نظر دانشجویان رشته مهندسی معدن، حتی خیلی از افراد دید منفی و چالشی نسبت به این رشته داشته و در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری، به هیچ عنوان به سراغ این رشته نمی‌روند.

قطعاً در این شرایط، بهترین فرد برای ورود به این رشته‌ها و رفع همه تردید‌ها و چالش‌های انتخاب رشته، مشاوره تحصیلی کنکور است. همچنین بعد از کسب رتبه و تراز مناسب برای قبولی در رشته مهندسی معدن و  سایر رشته‌‌های تاپ ریاضی، نیاز دارید که با کمک مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی، از ضوابط و قوانین مهم سازمان سنجش و همچنین ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها برای قبولی در رشته‌های پرطرف‌دار آگاهی پیدا کرده و براساس اولویت‌ قرار دادن علاقه و ذوق خود در انتخاب رشته کنکور ریاضی، در رشته‌های مورد نظر خود نظیر رشته مهندسی معدن قبول شوید.

از این جهت با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید با ورود به سایت استادبانک و مراجعه به بخش مشاوره انتخاب رشته ریاضی، به بهترین مشاورین انتخاب رشته کنکور دسترسی پیدا کرده تا در نهایت یک انتخاب رشته موفق داشته باشید.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی

مهندسی معدن چیست؟ معرفی رشته مهندسی معدن

مهندسی معدن (Mining engineering) در بخش معرفی رشته‌ های ریاضی، مجموعه‌ای از علوم و فنونی است که از اکتشاف یک کانسار (مواد معدنی با ارزش) آغاز و تا فرآوری آن ادامه پیدا می‌کند. همانطور که از نام رشته مهندسی معدن برمی‌آید، رشته مهندسی معدن مجموعه‌ای از دانش‌ها است که ناظر به همه بخش‌های کار در معدن شامل جستجو، اکتشاف، تاسیس معدن، استخراج، تهیه و فرآوری مواد معدنی می‌شود.

مهندسی معدن به عنوان نخستین رشته مهندسی آکادمیک تاریخ برای اولین بار در انگلستان پایه‌گذاری شده‌ و البته به علت شرایط سخت کاری، یکی از ۱۰ حرفه دشوار جهان شناخته شده‌ است.

 آیا رشته مهندسی معدن خوب است؟ مهندس معدن چه کارهایی می‌کند؟

برخی از کارهایی که یک مهندس معدن می‌تواند انجام دهد، به ترتیب زیر است:

  • مشاهده و بررسی محیط‌های جغرافیایی برای اکتشاف معدن
  • بررسی روش‌های استخراج بهینه
  • طراحی و ترسیم طرح جغرافیایی معادن
  • کنترل بر ساخت تونل‌ها در حین عملیات حفاری
  • تهیه نمونه از سنگ و خاک برای انجام آزمایش روی آن ها
  • تعیین نحوه انتقال مواد معدنی به کارخانه ها جهت فرآوری
  • ساخت مدل‌های کامپیوتری از معدن و مواد داخل آن
  • نظارت بر کارگران در معادن و ارائه گزارش به مسئولان مافوق
  • انجام اقدامات لازم برای افزایش ایمنی کارگران در معادن در مقابل حوادث فنی چون ریزش تونل
  • افزایش بهره‌وری منابع معدنی جبران ناپذیر

اگر بخواهیم کاری که بچه‌های معدن انجام می‌دهند، خلاصه کنیم باید بدانیم اولین قدم بر عهده مهندسین معدن با گرایش اکتشاف است که با بهره‌گیری از دانش تخصصی خود، مناطق مستعدی را که دارای پتانسیل برای استخراج بوده را شناسایی می‌کنند؛ این بخش از مهندسی معدن نیاز به عملیات میدانی دارد.

هر چند این دانش یکی از دشوارترین دانش‌ها به لحاظ کاربرد است، اما به علت ارتباط نزدیک با طبیعت و در عین حال بهره‌گیری از فنون مهندسی از جذاب‌ترین علوم می‌باشد.

پس از مطالعات امکان‌سنجی و اقتصادی بیشتر اگر امکان استخراج معدن فراهم باشد، برای استخراج ماده معدنی مهندسین معدن با گرایش استخراج اقدام به طراحی معدن کرده و همواره باید بتوانند بین طراحی ایمن و پایدار از یک طرف و اقتصادی بودن آن از طرف دیگر یک تعادل بهینه ایجاد کرده که خود بسیار حساس‌ است و شکست یا پیروزی یک معدن را تعیین می‌کند.

ماده معدنی پس از استخراج وارد کارخانه فرآوری می‌گردد تا عیار و خلوص آن افزایش یابد. طراحی کارخانه فرآوری و سیستم‌های خردایش(خردکردن) برعهده مهندسین معدن با گرایش فرآوری مواد معدنی است.

معرفی رشته مهندسی معدن

رشته مهندسی معدن مناسب چه کسانی است؟

باید بدانید که این رشته رشته سختی است و دانش‌پذیران آن باید نیرو و توان کافی برای عملیات‌های میدانی گاها وسیع داشته باشند. برای همین این رشته معمولا برای خانم‌ها –جز در موارد آزمایشگاهی- توصیه نمی‌شود. مهندسی معدن و صنعت معدن‌کاری به عنوان یک صنعت بالادستی محسوب می‌شود که تامین کننده نیاز اصلی و عمده تمدن بشر از دیرباز تا امروز بوده است.

موادی از قبیل مس، سرب، روی، طلا، سنگ‌های ساختمانی و غیره. امروزه با گسترش تکنولوژی و صنعت نیاز به مواد استراتژیک معدنی روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این موضوع نیاز به طراحی معادن بزرگتر و عمیق‌تر را بیشتر می‌کند که با بزرگتر شدن معادن پیچیدگی‌های مهندسی و طراحی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد.

مزایا و معایب رشته مهندسی معدن

مهندسین معدن در تمام مراحل عمر یک معدن همواره با چالش‌های فنی و مهندسی از یک طرف و چالش‌های اقتصادی از طرف دیگر روبه‌رو هستند. پس بدانید که بدلیل شرایط کاری سخت و چالش‌های متعدد دیگر، برای کسانی مناسب‌تر است که دارای روحیه تسلیم ناپذیری و حوصله و پشتکار در مقابل مشکلات محیط طبیعی و مسائل مهندسی هستند.

کسانی که این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، باید پرطاقت و باانگیزه و علاقه‌مند باشند، چرا که دشواری‌های رشته مهندسی معدن آن‌ها را زود از پا در می‌آورد. به همین دلیل بسیاری از افراد بعد از اطلاع از شرایط رشته مهندسی معدن، از انتخاب آن منصرف می‌شوند.

اما از طرفی هم با توجه به این که کشور ایران به لحاظ مواد معدنی بسیار غنی است، رشته مهندسی معدن بازار کار خوبی دارد و فارغ التحصیلان رشته مهندسی معدن می‌توانند در بخش های مرتبط به معادن متناسب با گرایش خود مشغول به کار شوند.

بدانید که برای موفقیت در این رشته داشتن توانایی‌هایی نظیر مهارت بودجه ریزی، توان بدنی مناسب، مهارت استفاده از برنامه‌های طراحی کامپیوتری، مهارت کار تیمی، دانش و توانمندی‌های مورد نیاز مهندس معدن مثل دانش کافی در زمینه سنگ‌ها، کانی‌ها و معادن، توانایی مدیریت و نظارت بر معدن و هماهنگی افراد در کارتیمی نیز لازم است.

هم چنین برخلاف گذشته، امروزه مهندسان معدن در کارهای خود از نرم افزارهای کامپیوتری نظیر نرم افزار GEMS، نرم افزار MineX، نرم افزار Rockworks و … استفاده کرده و دانشجویان رشته مهندسی معدن باید با این نرم افزارها و زبان انگلیسی آشنایی نسبی را داشته باشند.

وضعیت بازار کار رشته مهندسی معدن

در انتخاب رشته علاقه حرف اول را می‌زند اما برای انتخابی دقیق باید علاوه بر توجه به علاقه نگاهی هم به بازارکار آن رشته بیندازید. طبیعتاً هر چقدر هم که به کاری علاقه داشته باشید، اگر بازار کار آن رشته رونقی نداشته باشد، انگیزه شما را کم می‌کند و شاید فرصت موفقیت را هم از شما بگیرد. این موضوع در انتخاب رشته مهندسی معدن بسیار مهم است، چون معمولاً ورود به این رشته حوزه کاری شما را در آینده محدود به صنایع معدنی می‌کند و به راحتی نخواهید توانست در حوزه دیگری مشغول به کار شوید. پس حتماً دو فاکتور علاقه و شرایط بازار کار را جدی بگیرید.

کشور ایران با دارا بودن 7 درصد از معادن جهان و 68 نوع ماده معدنی (غیرنفتی) یکی از کشورهای بسیار غنی از حیث ذخایر معدنی است. برخی از معادن ایران در کلاس جهانی قرار دارند که از جمله آن‌ها معدن مس سرچشمه، معدن سنگ آهن گل گهر سیرجان، معادن سنگ آهن سنگان را می‌توان نام برد. هم چنین باید بدانیم صنایع معدنی پس از صنعت نفت و گاز یک چهارم اقتصاد ایران را تشکیل می‌دهد و با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای دولت‌ها در این زمینه و برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی، صنعت معدن‌کاری به یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی کشور تبدیل شده است.

در نتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که برای فارغ التحصیلان این رشته در بخش معرفی رشته مهندسی معدن، امکان اشتغال هم در بخش‌های خصوصی و هم بخش‌های دولتی این صنعت وجود دارد و در آینده نیز با افزایش بهره‌برداری از ظرفیت معادن و استخراج معادن جدید، بستر شغلی برای فارغ التحصیلان به شکل مطلوبی وجود خواهد داشت.

مشاغل و صنایع مربوط به رشته مهندسی معدن

برخی از اصلی‌ترین مشاغل و صنایعی که یک فارغ التحصیل رشته مهندسی معدن می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود، عبارت هستند از:

  • مدیریت معدن
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • مسئولین فنی معادن
  • مهندسین مشاور در زمینه تونل و فضاهای زیر زمینی و طراحی سیستم‌های حفاری
  • مهندسین مشاور در امور صنایع معدنی و معدنکاری
  • طراحی روش‌های اکتشافی و پهنه‌بندی‌های اکتشافی
  • طراحی معادن روباز و زیر زمینی و طراحی باطله برداری
  • سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی

تمامی بخش‌های صنعت و معدن و صنایع معدنی که نیاز به مهندس معدن باشد می‌توانند بازار کار رشته مهندسی معدن با توجه به گرایش تخصصی او به حساب آیند.

هم‌چنین دانش آموختگان رشته مهندسی معدن با توجه به اینکه در این زمینه تخصص لازم را دارا هستند، در صورت داشتن توانایی مالی و با بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی دولت از قبیل وام‌های بلند مدت کم بهره، می‌توانند خود اقدام به تاسیس و بهره‌برداری از معادنی همانند سنگ‌های ساختمانی، زغال‌سنگ، مس، پوکه معدنی، شن و ماسه و … نمایند. هم چنین عضویت در نظام مهندسی معدن جزء فرصت‌های باارزش این رشته است.

درآمد و حقوق رشته مهندسی معدن

مهندسان معدنی که در سازمان‌های دولتی استخدام می شوند، مطابق با عرف این سازمان‌ها حقوق دریافت می کنند. مهندسان معدنی هم که در بخش خصوصی فعال است، با توجه به میزان مهارت، توانمندی، تجربه و نوع توافق صورت گرفته با کارفرما، درآمدهای مختلفی دارند. اما در کل حقوق مهندس معدن در گروه‌های مختلف شغلی به طور متوسط بین ده میلیون تومان تا ۱۵ میلیون تومان می‌باشد.

البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری، تجربه و تخصص افراد، حوزه های مختلف کاری، نوع شرکت، شهر محل کار و …. بستگی دارد. از طرفی نوع کار و بخشی که مهندس معدن در آن مشغول به کار می شود نیز در میزان درآمد آن‌ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال شرایط کار و درآمد در شرکت‌هایی که در حوزه سیستم‌های حفاری فعالیت می‌کنند با شرکت‌هایی که در کار اکتشاف معادن هستند، متفاوت است.

این حدود برای کسانی است که در استخدام شرکت یا سازمانی (اعم از دولتی یا خصوصی) می‌باشند. در مورد افرادی که کارآفرین بوده و کار مستقلی در حوزه تخصصی شان راه اندازی کرده‌اند، شرایط متفاوت است و آن‌ها با توجه به میزان فعالیت، تخصص، تلاش و پشتکارشان، درآمدهای متفاوتی دارند.

لازم به ذکر است در برخی از کشورهای دیگر به خصوص آن‌هایی که معادن زیادی داشته و نیروی کاری کافی در حوزه معدن ندارند، مانند استرالیا، شرایط کاری و درآمدی مناسبی پیش روی مهندسان معدن قرار دارد.

معرفی رشته مهندسی معدن

با چه رتبه‌ای می‌توانیم مهندسی معدن بخوانیم؟

رشته مهندسی معدن در زیرگروه 2 رشته ریاضی قرار دارد و ریاضی، شیمی و فیزیک مهم‌ترین درس‌های تخصصی برای رشته مهندسی معدن هستند. ضریب دروس اختصاصی کنکور ریاضی برای رشته مهندسی معدن عبارتند از؛ ریاضی با ضریب 4، فیزیک با ضریب 3، شیمی با ضریب 3

رتبه‌ی مورد نیاز برای قبولی در رشته مهندسی معدن را می توان تا رتبه‌های حدود 70 هزار دانست.

نکته‌ی دیگر اینکه با وجود اینکه درس زمین شناسی در گروه ریاضی – فیزیک وجود ندارد اما مطالعه آن به دانش آموزان قبل انتخاب رشته مهندسی معدن بینشی را درباره این رشته می‌دهد. البته در صورتی که پذیرفته شدگان هیچ آشنایی درباره درس زمین‌شناسی نداشته باشند، مشکلی در دوره دانشگاه نخواهند داشت؛ چون دروس مختلف زمین شناسی را از مباحث کاملاً ابتدایی تا مباحث پیشرفته تخصصی در دانشگاه خواهند آموخت. هم چنین زبان انگلیسی که برای تمامی رشته‌های دانشگاهی از ضروریات بدیهی است و مهندسی معدن هم از این قاعده مستثنی نیست.

بهترین دانشگاه‌ برای رشته مهندسی معدن

برای یافتن دانشگاهی که رشته مهندسی معدن را داشته باشد، حتماً به دفترچه انتخاب رشته کنکور امسال مراجعه کنید. اما در اینجا به برخی از بهترین دانشگاه‌هایی که می‌توانید در آن‌ها رشته مهندسی معدن را بخوانید اشاره می‌کنیم:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه صنعتی اصفهان
  • دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • دانشگاه صنعتی همدان
  • دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
  • دانشگاه صنعتی اراک
  • دانشگاه صنعتی شاهرود
  • دانشگاه صنعتی سهند
  • برخی واحدهای دانشگاه آزاد
  • دانشگاه تربیت مدرس (فقط مقاطع ارشد و دکترا)

رشته معدن در هنرستان: از پایه معدنکار شوید!

همچنین علاقمندان به این رشته می‌توانند رشته معدن را از همان سال دهم با ورود به هنرستان‌ها آغاز کنند. هنرستانی‌های رشته معدن در کنار دیگر درس‌های عمومی و پایه خود کتاب‌هایی در حوزه تخصصی معدن می‌خوانند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی، جاده‌سازی و خدمات در معدن
  • حفاری اکتشافی و استخراجی در معدن
  • نقشه‌کشی فنی رایانه‌ای
  • خرد کردن، تفکیک و آماده‌سازی مواد معدنی
  • عملیات خواص‌سنجی و پرعیارسازی مواد معدنی

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته مهندسی معدن

دوره تحصیل رشته مهندسی معدن 4 ساله و معادل 8 ترم تحصیلی است و 16 هفته را شامل می‌شود. دانشجویان دوره کارشناسی رشته مهندسی معدن موظف به گذراندن 140 واحد درسی هستند.

برخی از مهم‌ترین دروسی که در رابطه با رشته مهندسی معدن در دانشگاه تدریس می‌شوند عبارت هستند از:

  • ریاضیات عمومی 1 و 2
  • زمین شناسی عمومی
  • معادلات دیفرانسیل
  • آمار و احتمالات مهندسی
  • زمین آمار
  • ریاضیات مهندسی
  • استاتیک
  • مقاومت مصالح
  • دینامیک
  • مکانیک سیالات
  • سنگ شناسی
  • زمین شناسی ساختمانی
  • زمین شناسی اقتصادی
  • طراحی و استخراج معادن روباز
  • طراحی و استخراج معادن زیرزمینی
  • ترابری (طراحی سیستم و ناوگان ترابری برای حمل مواد استخراج شده از معادن)
  • آتشکاری در معادن (مهندسی انفجار و طراحی روش‌های انفجار در معادن روباز و زیر زمینی)
  • طراحی تهویه در معادن (طراحی سیستم‌های هوارسانی برای معادن زیر زمینی)
  • آبکشی در معادن (طراحی شبکه انتقال آب از معادن روباز و زیر زمینی براساس دانش هیدرولیک)
  • مکانیک سنگ
  • نگهداری در معادن (تحلیل پایداری معادن زیر زمینی و طراحی سیستم‌های پایداری)
  • کانه آرایی و فلوتاسیون
  • اصول اکتشاف و ارزیابی ذخایر معدنی
بیشتر بخوانید: معرفی رشته معماری

گرایش‌های رشته مهندسی معدن

گرایش‌های رشته مهندسی معدن در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش‌های زیر است:

  • گرایش فرآوری مواد معدنی
  • گرایش اکتشاف معدن
  • گرایش استخراج معدن
  • گرایش مکانیک سنگ
  • تونل و فضاهای زیرزمینی
  • مهندسی معدن گرایش معدن و محیط زیست

رشته مهندسی معدن در مقطع دکتری شامل گرایش های زیر است:

  • گرایش اکتشاف مواد معدنی
  • گرایش استخراج مواد معدنی
  • گرایش فراوری مواد معدنی
  • گرایش مکانیک سنگ

گرایش اکتشاف معدن‌؛ سفر به طبیعت

گرایش اکتشاف رشته مهندسی معدن به بحث‌های زمین شناسی معدنی، مکانیک سنگ، ژئوفیزیک، و زمین شناسی ساختمانی می پردازند. هدف اصلی تربیت مهندسان معدن در گرایش اکتشاف، یافتن معادن و منابع معدنی جدید است و دانش آموختگان این گرایش مهندسی معدن می‌توانند با استفاده از علم آمار و طراحی‌های رایانه ای به این هدف دست یابند.

این گرایش از دوره کارشناسی تا دوره دکترا ارائه می‌شود. یک مهندس معدن در گرایش اکتشاف پس از کشف معدن، نوع و شکل مواد معدنی را تعیین کرده و به ارزیابی اقتصادی، میزان ذخیره و همچنین چگونگی استخراج منابع معدنی می‌پردازد. برخی از مهندسین معدن این گرایش را بهترین گرایش مهندسی معدن می‌دانند.

گرایش استخراج معدن‌: راه و چاه!

در گرایش استخراج رشته مهندسی معدن عملیات حفاری، آتشباری برای خرد کردن سنگ ها، بارگیری و باربری، و فرآیند سنگ شکنی(به منظور رساندن ابعاد “کان‌سنگ‌” به اندازه مناسب) به دانشجویان مهندسی معدن آموزش داده می‌شود. این گرایش از دوره کارشناسی تا دوره دکترا ارائه می‌شود. تخصصی اصلی دانش آموختگان این گرایش طراحی معادن روباز و معادن زیر زمینی بر اساس عمق قرارگیری ماده معدنی و هم چنین شکل توده معدنی است.

گرایش استخراج شامل عملیات حفاری و آتشباری به منظور خردکردن سنگ، بارگیری و باربری و در اغلب اوقات سنگ‌شکنی است. این عملیات می‌تواند در معادن روباز، زیرزمینی و در موارد محدودی در دریا انجام گیرد. مهندسان معدن در گرایش استخراج در فضای باز کار می‌کنند، به همین علت داشتن توانایی بدنی برای آن‌ها بسیار ضروری است.

گرایش فرآوری مواد معدنی: کیمیاگری!

اکثر مواد معدنی استخراج شده را نمی‌توان مستقیماً در صنایع مختلف پایین دستی استفاده کرد، بلکه باید مواد معدنی برای هر صنعتی دارای مشخصات خاصی مانند دانه‌بندی، عیار، میزان رطوبت، میزان ناخالصی و … باشند. فرایندی که باعث می‌شود تا ماده معدنی دارای مشخصات یاد شده شوند، فرآوری مواد معدنی نام دارد.

تخصص اصلی دانش آموختگان این رشته، طراحی کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی و مدارهای خردایش است که مواد پس از استخراج به منظور پرعیارسازی وارد این کارخانه‌ها می‌شوند. همچنین دانش آموختگان این گرایش می‌توانند در زمینه‌های آزمایشگاهی، صنایع سرامیک و… نیز فعالیت کنند. این گرایش از دوره کارشناسی ارشد تا دکترا ارائه می‌شود. دانش آموختگان دوره کارشناسی گرایش اکتشاف و استخراج، براساس علاقه و بسته به میزان دانش خود می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد در گرایش فرآوری مواد معدنی شرکت کنند.

گرایش مکانیک سنگ: اول ایمنی بعد کار!

در گرایش مکانیک سنگ مهندسی معدن چگونگی رفتار سنگ در برابر عوامل بیرونی و درونی بررسی می‌شود. در واقع گرایش مکانیک سنگ، علم مطالعه اثر نیروها بر سنگ‌هاست و مهم‌ترین هدف مکانیک سنگ تجزیه و تحلیل اطلاعاتی است که توسط آن‌ها بتوان سازه‌های مهندسی را در داخل یا بر روی سنگ‌ها به صورت کاملاً ایمن طراحی و بنا نمود.

این گرایش از دوره کارشناسی ارشد تا دوره دکترا ارائه می‌شود. دانش آموختگان دوره کارشناسی، گرایش اکتشاف یا استخراج، براساس علاقه و بسته به میزان دانش خود، می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشدِ گرایش مکانیک سنگ شرکت کنند. تخصص اصلی دانش آموختگان این گرایش طراحی و تحلیل پایداری حفریات و سازه‌های زیرزمینی از جمله معادن زیرزمینی، تونل‌های عمیق و تونل‌های شهری، حفریات رو زمینی از قبیل معادن روباز و تحلیل پایداری سطوح شیبدار سنگی و خاکی و … است.

کاربرد‌های مکانیک سنگ بسیار وسیع است و در حوزه‌های مختلف مثال‌های متعددی دارد. کارهایی همچون پروژه‌های سطحی (که شامل مواردی چون احداث نیروگاه‌ها در داخل سنگ و احداث سد‌ها بر روی سنگ است)، گودبرداری‌های سطحی (مانند معادن روباز و ایجاد ترانشه در داخل سنگ برای احداث جاده‌ها)، کار در فضا‌های زیرزمینی (مانند معادن زیر زمینی، تونل‌ها، مغار‌ها برای تاسیسات دفاعی) و در بخش‌های مختلف صنعت نفت (موضوعاتی نظیر حفاری‌های نفتی، شکافت هیدرولیکی، ذخیره سازی زیرزمینی گاز، ماسه دهی چاه‌ها، نشست سطح زمین یا کف دریا، فعال شدن گسل‌ها، تغییر تراوائی، بهره دهی چاه‌ها، ازدیاد برداشت در مخازن نفت سنگین)

معرفی رشته مهندسی معدن

ادامه تحصیل و بورسیه خارج از کشور در رشته مهندسی معدن

بهترین کشورها برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی معدن، آمریکا و استرالیا هستند که یکی از قطب‌های معدن‌کاری دنیا به شمار می‌روند. کانادا، سوئد، انگلستان، جمهوری چک، آلمان، فرانسه، اتریش، روسیه، چین و هند را نیز می‌توان در این زمینه نام برد. در برخی از این کشورها مراکز تحقیقاتی و آموزشی مختص مهندسی معدن تاسیس شده‌اند که در بعضی از آن‌ها تخصص‌های ویژه‌ای از این رشته تدریس می‌شود؛ از جمله این مراکز می‌توان به مدرسه عالی معدنکاری پاریس و دانشگاه فنی معدن فرایبورگ آلمان اشاره کرد.

سایت تدریس خصوصی استادبانک همراه دانش‌آموزان از مدرسه تا دانشگاه

برای موفقیت تحصیلی در مقطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم تا مقطع حساس کنکور و قبولی در دانشگاه، باید با برنامه‌ریزی پیش رفت. بخش اعظم این برنامه به نحوه مطالعه دروس، تقویت پایه تحصیلی و رفع اشکالات درسی مرتبط می‌شود. از این جهت می‌توانید برای موفقیت در هر پایه تحصیلی، از استادبانک بخواهید بهترین معلم خصوصی درس و مقطع مورد نظر‌تان را به شما معرفی نماید.

همچنین در مقطع حساس کنکور نیز، با کلیک روی لینک معلم خصوصی کنکور ریاضی، می‌توانید وارد صفحه اساتید تدریس خصوصی ریاضی شده و با بررسی رزومه تحصیلی و سوابق تدریس هر استاد، نزدیک‌ترین معلم خصوصی به معیارهای خود را پیدا و انتخاب کنید.

همچنین تیم پشتیبانی استادبانک با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ همواره در دسترس شما برای پاسخ‌گویی به سوالات و نیازهای درسی‌تان است. برای موفقیت و یک انتخاب رشته موفق نیز مشاورین تحصیلی استادبانک می‌توانند شما را راهنمایی کنند. در نتیجه با مراجعه به استادبانک می‌توانید تمام نیازهای آموزشی خود را برطرف نمایید.

بازار کار رشته مهندسی معدن چگونه است؟

تمامی بخش‌های صنعت معدن و صنایع معدنی که نیاز به مهندس معدن باشد، همگی می‌توانند زمینه کاری وی با توجه به گرایش تخصصی او به حساب آیند.

دانش آموختگان رشته مهندسی معدن با توجه به اینکه در این زمینه تخصص لازم را دارا هستند در صورت داشتن توانایی مالی و با بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی دولت از قبیل وام‌های بلند مدت کم بهره، می‌توانند خود اقدام به تاسیس و بهره‌برداری از معادن مختلف کنند.

فرصت‌های کاری برای یک مهندس معدن بسیارزیاد است که به آن‌ها پرداخته‌ایم.