معرفی رشته‌های هنر + پرطرفدارترین رشته‌های کنکور هنر

معرفی رشته طراحی صنعتی + رشته طراحی صنعتی و بازار کار آن

استادبانک نویسنده
9862 5
12 مهر 1399

طراحی صنعتی یکی از رشته‌های جدید و بسیار علمی و سطح بالاست که به علت نیاز صنایع به طراحی‌های بهتر محصولات‌شان به وجود آمده است. این رشته فراهم کننده آشنایی همزمان با هنر و صنعت در بالاترین سطح آن‌ است و فارغ التحصیلان وارد دنیایی کاملاً جدید و جذاب که از آن‌ها یک متخصص حرفه‌ای می‌سازد، می‌شوند. در این مطلب از مجله استادبانک به معرفی رشته طراحی صنعتی می‌پردازیم.

بازار کار رشته طراحی صنعتی به چه صورت است؟ چگونه وارد رشته طراحی صنعتی شویم؟ تفاوت رشته طراحی صنعتی در هنرستان با رشته طراحی صنعتی در دانشگاه چیست را به همراه رتبه لازم طراحی صنعتی دانشگاه شریف و رتبه لازم طراحی صنعتی دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های تاپ ایران را با کمک بخش مشاوره تحصیلی توضیح می‌دهیم.

مشاوره انتخاب رشته کنکور هنر، بهترین فرد برای موفقیت در رشته طراحی صنعتی

داوطلبان علاقمند به رشته طراحی صنعتی برای قبولی در این رشته و ورود به دانشگاه‌های تاپ ایران نظیر رشته طراحی صنعتی دانشگاه شریف یا رشته طراحی صنعتی دانشگاه تهران و غیره باید رتبه و تراز مناسبی داشته باشند. برای قبولی در این دانشگاه‌ها در نوبت روزانه حتی لازم است رتبه زیر ۱۰۰ در کنکور هنر کسب کنند. برای کسب رتبه عالی باید در طول سال تحصیلی تلاش کرده و با نحوه مطالعه صحیح دروس کنکور، رعایت نکات تست‌زنی و غیره، آمادگی خود را برای شرکت در کنکور هنر بالا ببرند.

همچنین بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و مشخص شدن رتبه و تراز قبولی خود، باید به فکر یک انتخاب رشته موفق باشند. به اولویت‌ها در زمان انتخاب رشته توجه کرده و همچنین سهمیه‌ها را در نیز در نظر بگیرند. حتی شاید لازم باشد به دانشگاه مورد نظر خود در رشته طراحی صنعتی رفته و با دانشجویان ترم‌های آخر و اساتید این رشته در مورد واحد‌های تحصیلی رشته طراحی صنعتی، بازار کار رشته طراحی صنعتی و غیره صحبت کنند.

بنابراین داوطلبان کنکور هنر یک مسیر به نسبت طولانی را برای انتخاب رشته در پیش دارند. اما می‌توانند با یک انتخاب صحیح، این مسیر را برای خود هموار کنند. بهترین فرد در این مسیر که می‌تواند با دید باز و با سال‌های تجربه خود در امر انتخاب رشته برای دانش‌آموزان رشته هنر و داوطلبان کنکور، شما را راهنمایی کند، مشاوره انتخاب رشته هنر است.

بنابراین می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، با یک انتخاب هوشمندانه و موفق و با بررسی همه جوانب و ابعاد رشته طراحی صنعتی دست به یک انتخاب رشته موفق بزنید.

مشاوره انتخاب رشته هنر

رشته طراحی صنعتی چیست؟

رشته‌ طراحی صنعتی از رشته های دانشگاهی هنر که نقطه اتصال‌ علم‌، صنعت‌ و هنر است‌ به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می‌پردازد؛ یعنی‌ کلیه‌ لوازم‌، تجهیزات‌ و محصولاتی‌ که‌ مورد استفاده‌ انسان‌ است‌، از لوازم‌ آشپزخانه‌ گرفته‌ تا محصولات‌ بسیار پیچیده‌ مثل‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌ را طراحی‌ می‌کند. طراحی‌ صنعتی‌ تلاش‌ می‌کند که‌ سختی‌ و خشونت‌ صنعت‌ را از آن‌ بگیرد تا استفاده از محصول‌ صنعتی‌ برای‌ مشتری‌ آسانتر‌ شود و در این‌ کار هم‌ منافع‌ کارفرما و هم‌ مشتری را در نظر می‌گیرد.

طراح صنعتی ممکن است در کنار دانش هنری طراحی، با توجه به زمینه تخصصی مورد علاقه خود، اطلاعات زیادی در زمینه مواد، مکانیک، برق و کامپیوتر، کنترل، پزشکی و حتی دانش های علوم انسانی نظیر روانشناسی، جامعه شناسی و اقتصاد داشته باشد. طراحی صنعتی به عنوان یک رشته و شغل مخلوطی از علم و هنرست. هر یک از دو رکن علم و هنر جایگاه ویژه ای دارند که با حذف هر کدام، روند طراحی صنعتی ناتمام خواهد ماند و نتیجه کار یا به سمت صنعت صرف منحرف شده و یا به سوی هنر صرف.

تحصیل در رشته طراحی صنعتی به هیچ وجه خسته کننده نیست. تحصیل در این رشته عمدتا پروژه محور است و دانشجویان باید بر روی پروژه های عملی جذاب و هیجان انگیز کار کنند. اکثر دروس این رشته عملی هستند و همین امر باعث جذاب شدن هر چه بیشتر این رشته تحصیلی می‌شود.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته‌های هنر

توانایی‌های‌ لازم‌ در رشته طراحی صنعتی

در رشته‌ طراحی صنعتی ، خلاقیت‌ حرف‌ اول‌ را می‌زند و دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ نوآوری‌ و تفکر خلاق‌ را داشته‌ باشد؛ یعنی‌ هم‌ هنر و هم‌ صنعت‌ را درک‌ کرده‌ و هم‌ قدرت‌ مدیریت‌ داشته‌ باشد و علاوه‌ بر موارد فوق‌ تا حدودی‌ با مباحث‌ کاربردی‌ علوم‌ پایه‌ مثل‌ فیزیک‌، شیمی‌، هندسه‌ و زیست‌شناسی‌ آشنا باشد.

دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید نگاه‌ خود را به‌ اطراف‌ و اشیاء دقیق‌تر کند‌ و پیوسته‌ نیازهای‌ فردی‌ و اجتماعی‌ افراد را در ذهن‌ خود مرور نماید. او باید به‌ راحتی‌ با محیط‌های‌ کاری‌ ارتباط‌ برقرار کرده‌ و تجارب‌ خود را از نظر فنی‌ گسترش‌ دهد به‌ گونه‌ای‌ که‌ بتواند عملکرد طرح‌ خود را کاملاً توجیه‌ نماید و تمامی‌ مراحل‌ اجرایی‌ آن‌ را زیر نظر داشته‌ باشد.

گرایش های طراحی صنعتی

زمینه هایی که طراح صنعتی در آنها فعالیت می کنند شامل موارد زیر می باشد.

  • طراحی محصول: شامل لوازم خانگی، مبلمان اداری و خانگی، وسایل صوتی و تصویری، موبایل، ماشین های اداری، نوشت افزار، اسباب بازی، پوشاک و غیره
  • طراحی دکوراسیون: شامل دکوراسیون خانگی، اداری، فروشگاه ها، مراکز تجاری و غیره.
  • طراحی محیطی:  فضا، مبلمان و چیدمان شهری و کلیه فضاهای زیر مجموعه آن نظیر پارک ها، نمایشگاه ها، مراکز خرید، ایستگاه های اتوبوس و تاکسی و کلیه محیط های عمومی، تأسیسات ترافیکی، تبلیغات شهری، فضای سبز، زیباسازی شهری و….
  • طراحی خودرو: طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو و سایر وسایل نقلیه.
  • طراحی بسته بندی: بسته بندی کالاهای مصرفی و محصولات مختلف.
  • طراحی اصلاحی: اصلاح خصوصیات عملکردی یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن.
  • طراحی هویت: به دلیل توانایی های طراحان صنعتی در ایده پردازی، فارغ التحصیلان این رشته بعضا به عنوان مشاور در شرکت های بزرگ و کوچک ظاهر می شوند. طراحی هویت سازمانی (برند) برای مجموعه های صنعتی نیز از توانایی های برخی فارغ التحصیلان این رشته است.
بیشتر بخوانید: رشته گرافیک

دروس دوره کارشناسی رشته طراحی صنعتی

برخی از مهم ترین دروس رشته طراحی صنعتی عبارتند از: مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه عکاسی، حجم سازی، مهندسی عوامل انسانی (ارگونومی)، مدل سازی، ریاضی، فیزیک و فرم و فضا، استاتیک، نقشه کشی صنعتی، جامعه شناسی صنعتی، فرم و فضا، کارگاه طراحی، و ۹ عدد پروژه طراحی صنعتی(شامل روند طراحی صنعتی، طراحی بسته بندی، طراحی سریع، طراحی مبلمان، حال و آینده، جامعه شناسی صنعتی، کار با کارخانه و…) و پروژه نهایی است.

قبولی در رشته طراحی صنعتی

قبولی در رشته طراحی صنعتی که از زیرشاخه‌های رشته هنر در کنکور سراسری است با رتبه‌های کمتر از 1500 ممکن است. همچنین می‌توان با انتخاب رشته طراحی صنعتی و ورود به هنرستان این رشته را از همان سال دهم خواند. قبولی در این رشته بدون کنکور سراسری هم در برخی دانشگاه‌ها ممکن است.

دانشگاه ها در رشته کارشناسی طراحی صنعتی به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرند یعنی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی، باید در مصاحبه و آزمون عملی نیز قبول شوند. علاقه مندان می توانند تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته طراحی صنعتی در داخل کشور ادامه تحصیل دهند.

به دلیل نوپا بودن این رشته در دانشگاه های ایران دکترای طراحی صنعتی وجود ندارد. ضمن اینکه به دلیل تخصصی شدن گرایش ها و تنوع علاقه ها و زمینه فعالیت افراد، در دانشگاه های خارج از کشور نیز دوره‌های دکترای طراحی به صورت گرایش‌های تخصصی ارائه می‌شود و رشته جامعی به عنوان طراحی صنعتی که در برگیرنده همه مباحث طراحی باشد وجود ندارد.

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته طراحی صنعتی عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد تهران و مشهد.

بیشتر بخوانید: رشته سینما

بازار کار و درآمد رشته طراحی صنعتی

یک طراح صنعتی ممکن است در شرکت شخصی یا شرکت دولتی مشغول به کار باشد و اگر در جایگاه درست خود به کار گرفته شده باشند، مهم ترین وظیفه آنها ایده پردازی برای نوآوری است.

  • شرکت های طراحی داخلی
  • تولیدات وسایل خانگی و اداری و ورزشی
  • شهرداری ها و سازمان زیباسازی
  • شرکت های تبلیغاتی
  • صنعت خودرو
  • کارخانه هایی که نیاز به بسته بندی های متعدد و متنوع دارند

و سایر شرکت هایی که به امر برند (هویت سازمانی) اهمیت می دهند، عمده جاهایی هستند که طراحان صنعتی جذب آنها می شوند.

حقیقت این است که در ایران به دلیل وارداتی بودن کالاهای فراوانی که نیاز به طراحی خلاقانه دارند، نیاز به طراحی از مرحله صفر، از طرف کارفرمایان و کارخانه داران خیلی کم احساس می شود. بنابراین طراحانی که به دنبال استخدام در یک محل مشخص هستند، بیشتر برای طراحی‌های اصلاحی به کار گرفته می شوند.

حتی‌ در بسیاری‌ از کارخانه‌ها یک‌ مهندس‌ مکانیک‌، کار طراح‌ صنعتی‌ را انجام‌ می‌دهد؛ یعنی‌ هم‌ طرح‌ یک‌ محصول‌ و هم‌ تولید آن‌ برعهده‌ مهندس‌ مکانیک‌ است. بنابراین‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ هنوز حضور فعالی‌ در صنعت‌ ندارند و تنها در بحث‌ مبلمان‌ شهری‌، صنعت‌ راه‌آهن‌ و تا حدودی‌ لوازم‌ خانگی‌ و صنعت‌ خودروسازی‌ فعالیت‌ می‌کنند.

اگر هم قصد فعالیت شخصی در شرکت‌های خصوصی دارید، تنها عاملی که باعث موفقیت شغلی است، توانایی‌های شخصی شماست و میتوان گفت که اسم رشته طراحی صنعتی هنوز برای کارفرمایان به اندازه‌ای جا نیافتاده است که به صرف داشتن این مدرک علاقه‌ای به جذب افراد داشته باشند. یک طراح در صورتی در بازار کار موفق است که بتواند توانایی های خود را در عمل ثابت کند که این موضوع نیاز به چند سال وقت و اجرای پروژه‌های موفق دارد.

درآمد فعالان رشته طراحی صنعتی به علت گستردگی زمینه‌های شغلی و کارهای پروژه‌ای مقطعی ممکن است حتی برای یک نفر در مقاطع مختلف سال هم فرق کند. اما درآمد حدودی سه تا هشت میلیون ماهیانه را میتوان به طور متوسط برای آنها فرض کرد.

بیشتر بخوانید: چه رشته‌ای خوب است؟

بازارکار جهانی رشته طراحی صنعتی

از نظر جهانی تحصیل در این رشته موقعیت‌های شغلی و حرفه‌ای بسیار زیادی را برای دانشجویان فراهم میکند. دانشجویان رشته طراحی صنعتی می توانند پس از فارغ التحصیلی به سرعت جذب بازار کار شوند؛ زیرا در سراسر جهان میزان تقاضا برای استخدام طراحان صنعتی بسیار بالا است و همچنین میزان درآمد طراحان صنعتی نسبت به مشاغل دیگر بسیار بیشتر است. طراحان صنعتی می توانند علاوه بر فعالیت در شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ خارجی، به طور مستقل و به صورت پروژه‌ای کار کنند.

بنابراین در این موقعیت طراحان صنعتی در حرفه خود از آزادی عمل بسیار زیادی برخوردار هستند؛ همچنین به اقتضای شغلی که دارند باید به شهرها و کشورهای مختلف سفر کنند. این موقعیت‌ها مناسب افرادی است که به دنبال یک زندگی حرفه‌ای جذاب و پر جنب و جوش هستند و از روزمرگی بیزارند.

علاقمند به انتخاب رشته طراحی صنعتی هستید؟ یا دانشجوی این رشته؟ یا فارغ التحصیل آن؟ از شنیدن نظرات و تجربیات شما بسیار خوشحال می‌شویم. آنها را با ما در بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید سوالهای خود را در این بخش مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط کارشناسان استادبانک پاسخ داده شود.

استادبانک؛ مرجع تخصصی معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی

برای موفقیت تحصیلی در رشته مورد علاقه خود، برای کسب تراز و رتبه قبولی بالا و همچنین یک انتخاب رشته موفق، می‌توانید به سایت استادبانک مراجعه کنید. اساتید تدریس خصوصی استادبانک می‌توانند شما را در زمینه تقویت دروس کنکوری، یادگیری فنون تست‌زنی و همچنین کسب آمادگی بالا برای شرکت در کنکور سراسری، یاری کنند.

برای یک انتخاب رشته موفق نیز مشاورین تحصیلی این مجموعه بهترین انتخاب برای رسیدن به موفقیت هستند. تنها کافیست روی لینک تدریس خصوصی استادبانک کلیک کنید. اگر هم در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی یا بخش مشاوره تحصیلی، نیاز به  مشاوره داشته، می‌توانید با تیم پشتیبانی این مجموعه، از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳، تماس گرفته و راهنمایی‌‌های لازم را دریافت کنید.

طراحی صنعتی چه رشته‌ای است؟

طراحی صنعتی به عنوان نقطه اتصال‌ علم‌، صنعت‌ و هنر رشته جدیدی است‌ که به‌ طراحی‌ تمامی محصولات‌ می‌پردازد؛ یعنی‌ کلیه‌ لوازم‌، تجهیزات‌ و محصولاتی‌ که‌ مورد استفاده‌ انسان‌ است‌، از لوازم‌ آشپزخانه‌ گرفته‌ تا محصولات‌ بسیار پیچیده‌ مثل‌ سیستم‌های‌ کامپیوتری‌ را طراحی‌ می‌کند.

بهترین دانشگاه‌هایی که رشته طراحی صنعتی را ارائه می‌دهند کدامند؟

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته طراحی صنعتی عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه هنر تهران، دانشگاه الزهرا، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه هنر تبریز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد تهران و مشهد.