معرفی رشته های انسانی

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار این رشته + از سیر تا پیاز رشته روانشناسی

استادبانک نویسنده
13365 40
20 تیر 1401
معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

آنچه مطالعه خواهید کرد

روانشناسی به عنوان یکی از پنج رشته‌ی مهم و پرطرفدار دانشگاهی در جهان از رشته‌های اساسی و گسترده و پرکاربرد در حوزه‌های علوم انسانی به حساب می‌آید. این رشته اخیرا در کشور ما هم بیش از قبل مورد توجه قرار گرفته است. هرساله داوطلبان زیادی برای قبولی در این رشته در کنکور با برنامه‌ ریزی درسی و مطالعه پیوسته، تلاش کرده تا رتبه لازم را برای ورود به ای رشته کسب کنند. بنابراین به دلیل علاقه و تمایل اغلب داوطلبان کنکور انسانی به رشته روانشناسی و گرایش‌های آن، در این مطلب از مجله استادبانک قصد داریم به معرفی رشته روانشناسی و بازار کار این رشته بپردازیم.

همچنین در مسیر معرفی رشته روانشناسی و بازار کار این رشته، از نظرات در مورد رشته روانشناسی که برگرفته از سخنان استاد نجمیه رستمی بوده (از برترین اساتید استادبانک)، نیز استفاده کرد‌ه‌ایم.

نقش مشاور تحصیلی برای قبولی در رشته روانشناسی و ورود به بازار کار این رشته

اکثر علاقمندان ورود به رشته روانشناسی، در دوران کنکور تلاش می‌کنند تا رتبه لازم برای قبولی در این رشته را کسب نمایند. اما کسب رتبه تنها شرط قبولی در این رشته نیست، بلکه انجام یک انتخاب رشته کنکور موفق می‌تواند در کنار رتبه و تراز کسب شده، قبولی شما را در رشته روانشناسی تضمین کند.

بنابراین حضور مشاور  تحصیلی چه در زمان تدوین برنامه‌ریزی درسی برای مطالعه کنکوری و چه برای انجام موفقیت‌آمیز فرآیند انتخاب رشته کنکور ضروری است.

مشاور تحصیلی با دارا بودن تجربیات و اطلاعات مفید خود در زمینه انتخاب رشته، باتوجه به جنبه‌های مختلف انتخاب رشته نظیر علاقه داوطلب و استعداد وی، موقعیت‌های اجتماعی و شغلی، درآمد رشته روانشناسی، ظرفیت دانشگاه‌ها، مسئله سهمیه‌ها و سایر نکات مهم، به رشته روانشناسی نگاه کرده و تمام این فاکتور‌ها را در زمان انتخاب رشته کنکور در نظر می‌گیرد.

بنابراین توصیه می‌شود در اولین قدم برای ورود به رشته روانشناسی و بازار کار آن، از یک مشاور تحصیلی خبره و حرفه‌ای کمک بگیرید.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

رشته روانشناسی چیست؟

طبق یک تعریف جامع و همچنین نظر استاد عزیز، خانم رستمی روانشناسی (Psychology) علم کاربردی مطالعه رفتار و فرآیندهای ذهنی بر اساس یافته‌های علمی و تحقیق شده، است. روانشناسی علمی است که به بررسی رفتارها، واکنش‌ها و حالت‌های مختلف انسان در مقابله با محیط اطراف می‌پردازد. مهم‌ترین هدف این علم، بررسی واکنش‌های مختلف انسان در برابر حوادث و اتفاقاتی است که در زندگی‌ او پیش می‌آید.

رفتار، به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری هستند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرآیندهای ذهنی به اعمالی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آن‌ها را می‌توان در واکنش‌های مختلف یک انسان به طور غیرمستقیم مشاهده کرد، مانند تفکر، هیجان و ترس. روانشناسی علمی است که به هر دو جنبه زندگی انسان یعنی هم رفتار و هم فرآیند‌های ذهنی می‌پردازد.

معمولاً علم روانشناسی با روان‌پزشکی اشتباه گرفته‌ می‌شود. روانشناسی به‌ معنای مطالعه‌ افراد، رفتارها، اعمال، افکار، تعاملات و واکنش‌های آن‌ها است. روان‌پزشکی به‌معنای مطالعه، تشخیص، مدیریت و پیشگیری از اختلالات روانی است. روان‌پزشکان در حقیقت پزشکان متخصص هستند.

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

چگونه یک روانشناس موفق شویم؟

چگونه یک روانشناس موفق شویم؟ طبق نظرات استاد نجمیه رستمی، فردی که قصد دارد در رشته روانشناسی و گرایش‌های آن تحصیل کند، برای موفقیت باید روحیه بالایی داشته باشد. داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته روانشناسی، اول از همه باید خود را از لحاظ روحی برای مقابله با مشکلات مراجعه‌کنندگان‌شان آماده کنند.

در واقع برای موفقیت در رشته روانشناسی، علاوه بر کسب رتبه لازم، یک انتخاب رشته کنکور موفق و تحصیل در دانشگاه، فارغ‌التحصیلان این رشته باید روحیه بالایی داشته باشند و از هر لحاظ در برابر بیمار و مراجعه کننده خود، بسیار پخته و باتجربه عمل کنند. نظرات در مورد رشته روانشناسی و اینکه چه افرادی در این رشته موفق هستند، شامل موارد زیر است:

  •  باید توانایی ارتباط برقرار کردن با افراد را داشته باشد:

یک روانشناس خوب باید قدرت تعامل برقرار کردن برایش کار سختی نباشد.

  • هوش هیجانی داشته باشد:

یک روانشناس موفق باید بتواند خود را در شرایط احساسی کنترل کرده و در موارد حساس بهترین تصمیم و راهنمایی را بگیرد.

  • رازدار باشد:

 نباید مشکلات بیماران و مراجعه‌کنندگان خود را بر کسی بازگو نماید. درواقع مراجعه‌کننده باید نسبت به روانشناس خود اطمینان داشته باشد که یک روانشناس موفق با پختگی، خودداری و راز‌داری خود این حس اطمینان را به بیمارش منتقل می‌کند.

  • قوی باشد:

یک روانشناس موفق می‌داند در زمانی که بیمارش به شدت آسیب دیده و ناراحت است، احساسات خود را باید کنترل کند و به هیچ عنوان هیجانی نشود. در یک کلام قوی باشد. زیرا بیمار نیاز به تایید، دریافت واکنش‌های مثبت، همدردی و در مواقع بحرانی نیاز به یک تصمیم‌گیرنده قوی و بادرایت دارد که روانشناس با قدرت و تسلط خود بر شرایط بیمار، می‌تواند همه این حس‌های مثبت را به آن بیمار انتقال دهد.

  • برای کسب درآمد رشته روانشناسی، اطلاعات به روزی داشته باشد:

یک روانشناس موفق باید با روش‌های جدید روان درمانی دنیا آشنا و نسبت به اطلاعات جدید روانشناسی به روز باشد.

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار آن، گرایش‌های رشته روانشناسی

گرایش‌های رشته روانشناسی در مقاله معرفی رشته روانشناسی و بازار کار آن شامل رشته‌های زیر است:

معرفی رشته روانشناسی عمومی و بازار کار این رشته

رشته روانشناسی عمومی یکی از رشته‌های بسیار گسترده حوزه علوم انسانی است که با انواع مختلفی از افراد با مشکلات گوناگون سر و کار دارد. برخی از افراد با مشکلات وسیع افسردگی، نگرانی، استرس و اضطراب در زندگی می‌توانند به یک روانشناسی عمومی مراجعه کنند. همینطور افرادی که دارای مشکلات موقت یا دائمی در زندگی زناشویی، در محیط کار، مدرسه و دانشگاه یا مشکلاتی که در ارتباط و تعامل با دیگران دارند نیز جزو مواردی است که می‌توانند با مراجعه به یک روانشناس عمومی حل کنند.

بنابراین روانشناس عمومی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی که شامل موارد زیر است، به مراجعین خود مشاور دهد:

  • روانشناسی قانونی
  • روانشناسی سلامت
  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی تحصیلی
  • روانشناسی مطالعه و برنامه‌ریزی درسی، تحقیق و تعلیم
  • روانشناسی حرفه‌ای
  • روانشناسی مشاوره
  • عصب روانشناسی
  • روانشناسی ورزشی

 رشته روانشناسی عمومی شامل چه مقاطع تحصیلی است؟

رشته روانشناسی عمومی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. در واقع اگر تمایل دارید از طریق کنکور در رشته روانشناسی عمومی قبول شوید، برای موفقیت در این رشته، بهتر است، تحصیلات در مقطع ارشد و  دکتری را نیز ادامه دهید. با تحصیل در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، بعد از فارغ التحصیلی، می‌توانید به عضویت در سازمان نظام روانشناسی درآمده و بعد از آن مجوز مشاوره را دریافت کنید.

دروس رشته روانشناس عمومی در مقاله معرفی رشته روانشناسی و بازار کار آن

در گرایش روانشناسی عمومی، دروس متنوعی در دانشگاه تدریس می‌شود که ما جدول آن را در ادامه قرار داده‌ایم:

درآمد رشته روانشناسی عمومی در ایران

روانشناسی عمومی دامنه وسیعی از دانش روانشناسی را شامل می‌شود و به همین دلیل نیز می‌تواند بازار کار مناسبی داشته باشد.

یک دانشجو رشته انسانی بعد از تحصیل در رشته روانشناسی عمومی می‌تواند در مدارس به عنوان مشاور تحصیلی خدمت کند. همچنین در بهزیستی نیز کار برای این افراد وجود دارد. اگر مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند، می‌توانند علاوه بر فعالیت در مراکز مشاوره، خود نیز اقدام به تاسیس کلینیک مشاوره کنند.

در بخش معرفی رشته روانشناسی عمومی، به دلیل ماهیت پژوهشی این رشته، بازار کار جذابی برای استادان دانشگاه رشته روانشناسی عمومی وجود دارد. همچنین روانشناس عمومی اگر توانایی و صلاحیت لازم را داشته باشد، می‌تواند در قوه قضاییه استخدام شده و در دادگاه‌ها فعالیت کنند.

معرفی رشته روانشناسی بالینی در مقاله معرفی رشته روانشناسی و بازار کار آن

رشته روانشناسی بالینی، یکی از پرطرفدار‌ترین رشته‌ها در بخش معرفی رشته‌های دانشگاهی و از بهترین رشته‌های علوم انسانی است.

روان‌شناسی بالینی گرایشی از گرایش‌های رشته روان‌شناسی است که به درک، پیش‌بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست‌شناختی، روان‌شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند. مهم‌ترین فعالیت‌های روانشناسان بالینی شامل تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی و ناهنجاری‌های رفتاری، ارزیابی و سنجش افراد در زمینه‌های مختلف است. در واقع روانشناسان رشته بالینی در زمینه‌های زیر فعالیت می‌کنند:

  • بیماران دچار مشکلات روانی
  • بزهکاری نوجوانان
  • رفتارهای جرم‌آفرین
  • اعتیاد دارویی
  • عقب‌ماندگی ذهنی
  • کشمکش‌های زناشویی و خانوادگی
  • و سایر مشکلات خفیف مراجعه‌کنندگان

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

مقاطع تحصیلی رشته روانشناسی بالینی

رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد. دانشجویان رشته روانشناسی بالینی بعد از مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند اقدام به تاسیس مطب کنند.

مهم‌ترین رشته‌های روانشناسی بالینی در مقطع ارشد شامل رشته‌های زیر است:

  • آسیب شناسی روانی
  • مصاحبه تشخیصی
  • روانشناسی پویایی گروه
  • نظریه های شخصیت و درمان
  • روان شناسی رشد
  • ارزیابی و سنجش 

مهارت‌هایی که دانشجویان بعد از تحصیل در رشته روانشناسی بالینی پیدا می‌کنند:

  • شناسایی مسائل و اختلالات روان‌شناختی، عاطفی یا رفتاری مراجعه‌کنندگان
  • تدوین و اجرای برنامه‌های درمانی و فرآیندهای درمانی
  • تعیین اهداف برای بیمار برای دستیابی به پیشرفت فردی، اجتماعی ، آموزشی و شغلی
  • کنترل پیشرفت بیمار از طریق جلسات منظم
  • برگزاری آزمون‌های مختلف روان‌سنجی در جهت شناخت بهتر بیماران

بازار کار رشته روانشناسی بالینی در ایران

با افزایش جمعیت و پیچیدگی روابط و تعاملات بین انسان‌ها، آمار بیماری‌های روانی نظیر پرخاشگری، استرس و اضطراب، اختلالات خلقی و افسردگی و سایر مسائل روانی بالا رفته  که همین امر نیاز به متخصصان بالینی را در کشور بیشتر کرده است.

فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی بالینی پس از دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی، می‌توانند اقدام به تاسیس کلینیک، مطب و مراکز درمانی کنند. همچنین فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی می‌توانند در مراکزی مانند نیروی انتظامی کشور، سازمان آموزش و پرورش، کانون اصلاح و تربیت، مراکز و سازمان‌های ترک اعتیاد نیز فعالیت کنند.

این نکته را هم فراموش نکنید که اگر جزو فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت باشید، می‌توانید در بیمارستان‌ها و مراکز زیرمجموعه این وزارت‌خانه مشغول به فعالیت شوید.

معرفی رشته روانشناسی کودکان استثنایی در مقاله معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

رشته روانشناسی کودکان استثنایی شامل تمام موضوعات و تعریفات مربوط به کودکان استثنایی است. کودکانی با علائم اختلالات یادگیری، کودکان تیزهوش و کندذهن و کودکان عقب‌مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم‌بینا، کودکان ناشنوا و کم‌شنوا و کودکانی که دارای ناتوانی‌های حرکتی، جسمی هستند، در این گرایش از رشته روانشناسی، مورد مطالعه و بررسی قرار می‌گیرند.

دانشجویان علاقمند به رشته روانشناسی کودکان استثنایی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند در این گرایش تحصیل کنند.معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

بازار کار رشته روانشناسی آموزش کودکان استثنایی

دانشجویان بعد از تحصیل در رشته روانشناسی آموزش کودکان استثنایی می‌توانند با عناوین مشاور، استاد دانشگاه به شرط طی کردن مراحل بالای تحصیل، پژوهشگر، روانشناس و معلم کودکان خاص و استثنایی وارد بازار کار شوند. همچنین مشاغل زیر، می‌تواند فارغ‌التحصیلان رشته آموزش کودکان استثنایی را به خود جذب کند:

  • کارشناس / مدیر آموزش
  • مدیر مهد کودک
  • مربی مهد کودک
  • معلم مدارس کودکان استثنایی 
  • فعالیت در بهزیستی و مراکز درمانی کودکان 

معرفی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی از مقاله معرفی رشته روانشناسی و بازار کار این رشته

روانشناسی صنعتی شاخه‌ای از رشته روانشناسی است که به مطالعه علمی رفتار انسان در سازمان‌ها و محل کار می‌پردازد و با بررسی اصول رفتار فردی، گروهی و سازمانی، به حل مشکلات و بهبود شرایط محیط کار کمک می‌کند.

در واقع این رشته، نظریه‌ها و اصول روانشناسی را در سازمان‌ها اجرا می‌کند و با استفاده از راهکارهای افزایش بهره‌وری و توجه به رفاه جسمی و روحی کارمندان، سعی در ارتقا مسیر شغلی آن‌ها دارد. به طور دقیق‌تر، موارد زیر جزو وظایف یک روانشناس صنعتی است:

  • اعمال تحقیقات روانشناختی در محل کار
  • کار کردن با دفاتر منابع انسانی
  • کمک کردن در جهت استخدام کارمندان واجد شرایط
  • کمک به آموزش کارمندان و ایجاد انگیزه در نیروی کار
  • ارزیابی عملکرد شغلی کارمندان
  • افزایش راندمان و کارایی کسب و کار شرکت
  • بهبود بخشی به زندگی کارفرمایان و کارمندان
  • مطالعه روی رفتار و ترجیحات مصرف کنندگان و به دست آوردن رضایت مشتری

این نکته را هم فراموش نکنید که رشته روانشناسی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد و به طور کلی نسبت به روانشناسی عمومی و بالینی از بازار کار مناسبی برخوردار نیست.

تا این بخش از مقاله به معرفی ۴ گرایش اصلی رشته روانشناسی پرداختیم. در مقطع کارشناسی ارشد به طور کلی گرایش‌های زیر تدریس می‌شود:

  • روانشناسی بالینی
  • روانشناسی عمومی 
  • روانشناسی سنجش و اندازه‌گیری ( روان‌سنجی)
  • روانشناسی صنعتی و سازمانی 
  • روانشناسی اسلامی 
  • روانشناسی بالینی کودک و نوجوان 
  • روانشناسی آموزش کودکان استثنایی 
  • روانشناسی بهداشت و روان

در مقطع دکتری در رشته روانشناسی، دانشجویان می‌توانند در گرایش‌های زیر تحصیل کنند:

  • رشته روانشناسی بالینی 
  • رشته روانشناسی عمومی 
  • رشته روانشناسی سلامت

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته روانشناسی

در بخش معرفی انواع دانشگاه‌ها در ایران، علاوه بر دانشگاه‌های پیام‌نور، پردیس خودگردان و دانشگاه‌ آزاد، بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته روانشناسی شامل نام‌های زیر است:

  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • فردوسی مشهد
  • دانشگاه ارومیه
  • دانشگاه الزهرا تهران
  • دانشگاه بوعلی‌سینا همدان
  • دانشگاه بیرجند
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه رازی کرمانشاه
  • دانشگاه زنجان
  • دانشگاه سیستان و بلوچستان
  • دانشگاه شهید چمران اهواز
  • دانشگاه شهید باهنر كرمان
  • دانشگاه كاشان
  • دانشگاه گیلان
  • دانشگاه یزد

رتبه قبولی در رشته روانشناسی سراسری

قبولی در رشته روانشناسی از هرسه زیرگروه آزمایشی کنکور ممکن است. برای قبولی در رشته روانشناسی بسته به زیرگروه شما برخی درس‌ها اهمیت بیشتری دارند.

ضرایب دروس برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فیزیک:

  • ریاضیات ۴
  • فیزیک ۳
  • شیمی ۲

ضرایب دروس برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی:

  • ریاضی ۲
  • زیست شناسی ۴
  • فیزیک ۲
  • شیمی ۳

ضرایب دروس برای داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی:

  • ریاضیات ۳
  • اقتصاد ۲
  • ادبیات اختصاصی ۲
  • عربی اختصاصی ۱
  • تاریخ و جغرافیا ۱
  • علوم اجتماعی ۲
  • منطق و فلسفه ۲
  • روانشناسی ۳

رتبه مورد نیاز برای قبولی در رشته روانشناسی بسته به زیرگروه شما متفاوت است اما رتبه‌های تا حدود ۲۵ هزار احتمال قبولی در دانشگاه‌های دولتی را دارند. همچنین دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی بسیاری وجود داشته که در رشته روانشناسی با رتبه‌های بیشتر و حتی بدون کنکور دانشجو جذب می‌کنند. همانند دیگر رشته‌ها دوره کارشناسی این رشته هشت ترم (چهارسال) طول می‌کشد.

در جدول زیر کارنامه داوطلبی که در رشته روانشناسی، در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ با رتبه ۵۱۲، دانشگاه فردوسی مشهد روزانه قبول شده، قرار داده شده است.

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

باتوجه به این کارنامه و سهمیه شما در منطقه، برای قبولی در رشته روانشناسی دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی در نوبت روزانه، کسب رتبه زیر ۱۰۰ در رشته علوم انسانی ضروری است. همچنین در درسی مثل روانشناسی، درصدی که باید کسب کنید، حداقل بالای ۸۰ درصد باشد. بنابراین بهتر است در این زمینه علاوه بر مشورت با یک مشاور تحصیلی، از معلم خصوصی و معلم تدریس خصوصی روانشناسی نیز کمک بگیرید.

بازار کار رشته روانشناسی چطور است؟

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی صرفاً با مدرک لیسانس رونق چندانی ندارد. زیرا فارغ‌التحصیل کارشناسی مجوز کار درمانگری ندارند. اما در دوره‌ی فوق‌لیسانس به‌طور کامل به دانشجوها، مجوز تأسیس کلینیک، مطب، مراکز توان‌بخشی و کارهای درمانگری را خواهند داد.

همچنین فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در بخش معرفی رشته‌های انسانی، این توانایی را دارند که در مراکز دولتی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت و همچنین مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان‌ها و آموزش و پرورش به کار مشغول شوند. همینطور این افراد می‌توانند با گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی، مهدکودک یا خانه سالمندان تاسیس کنند.

فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی بعد از مدرک لیسانس می‌توانند در مراکز زیر مشغول به کار شوند:

  • در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، کانون اصلاح و تربیت
  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه
  • در مهد کودک به عنوان مربی مهد
  • در مراکز و کلینیک‌های درمان اعتیاد
  • در کلینیک‌های مشاوره به عنوان مشاور و همچنین همکاری با روان‌پزشکان

از دیگر ردیف‌های شغل روانشناسی که یک فارغ التحصیل روانشناسی می‌تواند در آن‌ها مشغول شود، موارد زیر است:

  • نماینده‌ی فروش
  • کارشناس تبلیغات
  • تکنسین و مشاور روان‌پزشک
  • مشاور تحصیلی و شغلی
  • افسر تحقیق و پیگیری
  • نویسنده
  • محقق بازار
  • مددجوی کودکان
  • دستیار آزمایشگاه
  • کارشناس خدمات عمومی و اجتماعی
  • تدریس

 امکان کارآفرینی در رشته روانشناسی وجود دارد؟

شغل روانشناسی و گرایش‌های آن به صورت فردی چندان برای فارغ‌التحصیلان این رشته سودآور نیست. اما برای کسب درآمد رشته روانشناسی، تاسیس مطب و کلینیک درمانی جواب‌گو است که به دلیل هزینه‌های بالای آن، بهتر است به صورت تیمی و با گروهی از هم‌دوره‌ای و هم دانشگاهی خود انجام شود.

 درآمد رشته روانشناسی در ایران چطور است؟

درآمد فارغ التحصیلان رشته روانشناسی در ایران متغیر است. فردی که در مراکز  دولتی و خصوصی کار می‌کند حقوق کمتری نسبت به روانشناسی می‌گیرد که در دانشگاه به عنوان استاد و پژوهشگر تدریس می‌کند و در کلینیک خود به بیماران و مراجعه‌کنندگان انواع خدمات درمانی را ارائه می‌دهد. به طور کلی در حال حاضر یک جلسه مشاوره با یک روانشناس خبره، ساعتی بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

معرفی دانشگاه‌های برتر دنیا در رشته روانشناسی برای مهاجرت

در رشته روانشناسی برای مهاجرت، دانشجویان علاقمند به این رشته، باید سطح زبان خود را برای شرکت در آزمون‌های مهم بین‌المللی بالا ببرند. همچنین برخی از بهترین دانشگاه‌های دنیا مصاحبه علمی و عملی خود را دارند. بنابراین برای مهاجرت در رشته روانشناسی، مراجعه به دپارتمان‌های تحصیلی دانشگاه برای پی‌بردن از ضوابط و قوانین پذیرش دانشجویان خارجی ضروری است. تسلط بر زبان انگلیسی و زبان کشور مورد نظر از موارد بسیار مهم است که باید جدی گرفته شود. می‌توانید برای بالا بردن تسلط خود بر زبان انگلیسی روی لینک زیر کلیک کنید:

دسترسی به اساتید تدریس خصوصی زبان انگلیسی

از بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق تحصیل در رشته روانشناسی در هر سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، کشورهای زیر است:

  • دانمارک
  • هلند
  • استرالیا
  • کانادا
  • آلمان 
  • ایتالیا

معرفی رشته روانشناسی و بازار کار

اما بهترین دانشگاه‌های دنیا برای تحصیل در رشته روانشناسی شامل نام‌های زیر است:

۱. دانشگاه هاروارد با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۱۰۰

۲. دانشگاه استنفورد با مدرک تافل حداقل ۱۰۰

۳. دانشگاه آکسفورد با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۱۰۰

۴. دانشگاه کمبریج با مدرک آیلتس حداقل ۷٫۵ یا تافل حداقل ۱۱۰

۵. دانشگاه UCLA با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۱۰۰

۶. دانشگاه برکلی با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۹۰

۷. دانشگاه ییل با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۱۰۰

۸. دانشگاه MIT با مدرک آیلتس حداقل ۷ یا تافل حداقل ۹۰

۹. دانشگاه میشیگان با مدرک آیلتس حداقل ۶٫۵ یا تافل حداقل ۸۸

۱۰. دانشگاه UCL با مدرک آیلتس حداقل ۶٫۵ یا تافل حداقل ۹۲

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور را دارید، در این بخش علاوه بر معرفی رشته روانشناسی، به شما مقاله بهترین رشته‌های انسانی برای مهاجرت نیز پیشنهاد می‌شود.

سامانه آموزش خصوصی استادبانک، منبعی غنی برای موفقیت تحصیلی

برای موفقیت در رشته روانشناسی و سایر رشته‌های دانشگاهی نیاز به یک آموزش دهنده خوب دارید. برای داشتن  برنامه‌ریزی درسی و مطالعه موفق نیاز به یک مشاور تحصیلی حرفه‌ای دارید. همچنین برای تمرین و بالا بردن مهارت‌های تحصیلی خود نیز نیاز به بهترین منابع آموزشی دارید. همه این نیاز‌های آموزشی را می‌توانید با مراجعه به سامانه تدریس خصوصی استادبانک رفع کنید. همچنین علاوه بر ورود به سایت، از طریق شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با تیم پشتیبانی استادبانک تماس گرفته و در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی و سایر خدمات این مجموعه، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

چگونه یک روانشناس موفق شویم؟

یک روانشناس موفق باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱. در برابر احساسات بیمار خود هیجانی نشود و قوی باشد.

۲. اطلاعات به روز در زمینه حرفه و شغل خود داشته باشد.

۳. راز‌دار باشد و اسرار بیمار خود را فاش نکند.

۴. هوش هیجانی داشته باشد و بتواند به خوبی با مراجعین خود تعامل کند.

وضعیت شغلی رشته روانشناسی بالینی در ایران چطور است؟

درآمد رشته روانشناسی بالینی در ایران به دلیل افزایش مشکلات و اختلالات روانی رو به افزایش است. به طور کلی فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی بالینی بعد از تحصیل در دانشگاه می‌توانند در مراکز زیر فعالیت کنند:

۱. تاسیس مطب و کلینیک پس از دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی ( با مدرک کارشناسی ارشد)

۲. فعالیت در مراکزی نظیر نیروی انتظامی کشور، سازمان آموزش و پرورش، کانون اصلاح و تربیت، مراکز و سازمان‌های ترک اعتیاد

درآمد یک روانشناس حرفه‌ای در یک جلسه مشاوره چقدر است؟

یک روانشناس حرفه‌ای در کلینیک و مطب خود به ازای ۴۵ تا یک ساعت مشاوره، تقریباً بین 300 تا 600 هزار تومان مبلغ مشاوره دریافت می‌کند.

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته روانشناسی کدامند؟
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی تهران
  • فردوسی مشهد
بهترین دانشگاه‌های دنیا در رشته روانشناسی برای مهاجرت کدامند؟

۱. دانشگاه هاروارد

۲. دانشگاه استنفورد

۳. دانشگاه آکسفورد

۴. دانشگاه کمبریج

۵. دانشگاه UCLA

۶. دانشگاه برکلی

۷. دانشگاه ییل

۸. دانشگاه MIT

۹. دانشگاه میشیگان

۱۰. دانشگاه UCL