معرفی رشته های انسانی

معرفی رشته جامعه‌ شناسی + بازار کار و درآمد رشته جامعه شناسی

استادبانک نویسنده
6886 0
08 مهر 1399
رشته جامعه شناسی + بازار کار رشته جامعه شناسی

جامعه شناسی مطالعه روابط و نهادهای اجتماعی انسان است. موضوع‌های جامعه شناسی متنوع است. از جرم گرفته تا مذهب، از خانواده تا دولت، از تقسیمات نژاد و طبقه اجتماعی گرفته تا باورهای مشترک یک فرهنگ و از ثبات اجتماعی گرفته تا تحولات اساسی در کل جوامع.

هنگامی که رفتار افراد را به صورت فردی مورد بررسی و شناخت قرار می‌دهیم با رشته روانشناسی سروکار داریم و آنگاه که این بررسی جمعی از افراد را دربر می‌گیرد، به سراغ انتخاب رشته جامعه شناسی از رشته های دانشگاهی انسانی در دسته‌بندی مقالات مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی خواهیم رفت. در این مطلب از مجله استادبانک به معرفی رشته جامعه شناسی می‌پردازیم.

نقش مشاوره تحصیلی برای موفقیت در کنکور رشته‌های انسانی

برای موفقیت در رشته تحصیلی و قبولی در یکی از تاپ‌ترین رشته‌های انسانی، هوشمندانه انتخاب کنید. مشاوره تحصیلی کنکور، یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های ضروری در زمان انتخاب رشته است. زیرا شما نیاز داشته تا فردی متخصص براساس تجربه خود در زمینه انتخاب رشته کنکور، شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

بررسی رتبه و تراز کسب شده داوطلب، توجه به زمان‌های مهم و خاص نظیر تاریخ اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور و سایر زمان‌ها، شرایط پذیرش در هر دانشگاه و ظرفیت‌های قبولی آن، توجه به پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی و سایر اطلاعات، به تنهایی برای داوطلب کمی گنگ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اما مشاوره انتخاب رشته انسانی با اطلاع و آگاهی کامل از تمامی این ضوابط و قوانین، می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ باشد. به همین جهت می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، با کمک بخش مشاوره تحصیلی استادبانک، با موفقیت از این مرحله کنکور نیز گذر کنید.

مشاوره تحصیلی استادبانک

رشته جامعه شناسی چیست؟

ابتدا باید ببینیم رشته جامعه شناسی چیست و دانشجوی این رشته با چه علمی مواجه است. رشته جامعه شناسی از بخش معرفی رشته‌های انسانی، تعریف‌های گسترده‌ای دارد اما میتوان آن را یک علم اجتماعی شامل مطالعه زندگی اجتماعی مردم، گروه‌ها و جوامع دانست. مطالعه رفتار ما به عنوان موجودات اجتماعی که همه چیز را از تجزیه و تحلیل تماس‌های کوتاه بین افراد ناشناس در خیابان، تا مطالعه فرایندهای اجتماعی جهانی پوشش می‌دهد. در واقع جامعه شناسی مطالعه جامعه انسانی، منشأ، کارکردها و مشکلات آن است. این رشته بر روابط بین مردم، گروه‌ها، کلاس‌ها، سازمان‌ها و فرهنگ‌ها تمرکز دارد.

برنامه درسی در جامعه شناسی به گونه‌ای طراحی شده است که به دانشجویان شخصیت اجتماعی زندگی انسان و تأثیر اشکال مختلف سازمان اجتماعی در امور انسانی نشان داده شود.

جامعه شناسان بر جمع آوری دقیق و تجزیه و تحلیل شواهد در مورد زندگی اجتماعی تأکید می‌کنند تا درک و پیشرفت ما از فرآیندهای کلیدی اجتماعی را توسعه داده و غنی سازند.

رشته جامعه شناسی + درآمد رشته جامعه شناسی

در رشته جامعه شناسی به چه موضوعاتی پرداخته می شود؟

موضوعاتی که در طول دوران تحصیل جامعه شناسی به آنها پرداخته می‌شود:

  • در سطح شخصی جامعه شناسی؛ علل و پیامدهای اجتماعی مواردی مانند عشق، هویت نژادی و جنسیتی، درگیری خانوادگی، رفتار انحرافی، پیری و ایمان مذهبی است.
  • در سطح جامعه شناسی موضوعاتی مانند جرم و قانون، فقر و ثروت، تعصب و تبعیض، آموزش و پرورش، جامعه شهری و جنبش‌های اجتماعی را بررسی و تفسیر می‌کند.
  • در سطح جهانی جامعه شناسی پدیده‌هایی مانند رشد جمعیت و مهاجرت، جنگ و صلح و توسعه اقتصادی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

دانشجویانی که در رشته جامعه شناسی به خوبی آموزش دیده‌اند، می‌دانند که چگونه باید در مورد زندگی اجتماعی انسان انتقاد کرده و چگونه می‌توانند سوالات مهم پژوهشی را بپرسند. آن‌ها می‌دانند که چگونه می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی خوب اجتماعی را طراحی کنند، داده‌های تجربی را با دقت جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند و یافته‌های تحقیق خود را تدوین کنند و ارائه دهند.

روش‌های تحقیق جامعه شناسان متنوع است. جامعه شناسان زندگی روزمره گروه‌ها را مشاهده می‌کنند، نظرسنجی‌هایی در مقیاس بزرگ انجام می‌دهند و اسناد تاریخی را تفسیر می‌کنند. دانش آموزانی که در جامعه شناسی آموزش دیده‌اند می‌دانند که چگونه به دیگران کمک کنند تا روش کار در دنیای اجتماعی را درک کنند و چگونه می‌توان آن را برای بهتر شدن تغییر داد.

دو پرسش اساسی جامعه‌شناسی همواره‌ این بوده است که

  • نخست چگونه در جامعه نظم برقرار می‌شود؟
  • و بعد چرا و چگونه جامعه تغییر می‌‌کند؟

از این رو علوم اجتماعی به بررسی روابط اجتماعی، سازمان‌‌‌ها، گروه‌‌‌‌‌ها، نهادها و رابطه متقابل میان ساختارهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می‌‌پردازد.

توانایی‌های یک فارغ التحصیل جامعه شناسی

یک دانشجو جامعه شناسی پس از فارغ التحصیلی به توانایی‌هایی دست می‌یابد که می‌تواند با تکیه بر آنها فعالیت شغلی خود را آغاز کند. از جمله این توانایی‌ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دست زدن به کارهای پژوهشی و انجام بررسی‌های اقتصادی و اجتماعی، مدیریت برنامه‌های مطالعاتی مورد نیاز دستگاه‌های مملکتی؛
  • اجرای برنامه‌های اجتماعی در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی؛
  • تدریس پاره‌ای از دروس رشته علوم اجتماعی خاص در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور طبق شرایط و ضوابط مربوط به آن؛
  • ارزشیابی برنامه‌ها و طرح‌های اجتماعی.
  • انجام امور مربوط به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی (در سطح استادی)؛

رشته جامعه شناسی برای چه کسانی مناسب است؟

مهم ترین ویژگی در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی، برای انتخاب این رشته توسط شما علاقه به جامعه شناسی و مطالعه رفتار مردم است. اگر شما تحت تأثیر چگونگی و چرایی تعامل مردم با دیگران قرار می‌گیرید، احتمالا sociology بهترین رشته برای شما باشد. از طرفی دانشجویان این رشته بیشتر در حوزه های تئوریک و نظری وارد می‌شوند، به همین جهت داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و توان بررسی اطلاعات جامعه شناسی بسیار ضروری است.

همچنین آن‌ها باید بتوانند قدرت حل تعارض‌های پیچیده اجتماعی را داشته باشند که نیازمند هوش و خلاقیت است. تفکر انتقادی و آشنایی با روش‌های تحقیق توانایی مهم دیگری است که در این رشته ضروری است. جامعه شناس باید بتواند چیزهایی را ببیند که دیگران از دیدن آن‌ها ناتوان‌اند. همچنین توانایی خوب گوش دادن در حل مسائل و فهم مسائل بسیار ضروری است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته جامعه شناسی

درس‌های مهم برای قبولی در رشته جامعه شناسی در زیر گروه کنکور انسانی باتوجه به اینکه در زیرگروه دو گروه آزمایشی علوم انسانی قرار دارد دروس ریاضی با ضریب4، علوم اجتماعی با ضریب3، روانشناسی و اقتصاد و ادبیات با ضریب 2 است.

رتبه لازم برای قبولی در رشته جامعه شناسی رتبه‌های تا حدود 19 هزار است. همچنین برخی دانشگاه‌های پذیرنده این رشته عبارتند از دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی تهران (تربیت معلم سابق)، دانشگاه الزهرا(ویژه خواهران)، دانشگاه شیراز، دانشگاه اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه یاسوج، دانشگاه یزد، دانشگاه آیت‌الله بروجردی بروجرد. رشته جامعه شناسی در دانشگاه پیام نور هم ارائه می‌شود.

رشته جامعه شناسی بدون کنکور

چند سال است که ورود به دانشگاه بدون کنکور سراسری نیز ممکن شده است. به این شکل که داوطلب با مراجعه کردن به سایت سنجش و یا سایت رسمی دانشگاه آزاد اسلامی، دفترچه مربوط به ثبت نام بدون کنکور نیمسال مهر یا بهمن را دانلود کرده و رشته مورد نظر را انتخاب می‌کند و باقی مراحل ثبت نام به شکل حضوری یا اینترنتی انجام می‌شود.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

این رشته یکی از زیر مجموعه‌های مجموعه علوم اجتماعی در کارشناسی ارشد است. به همین علت فارغ التحصیلان کارشناسی رشته جامعه شناسی می‌توانند برای ادامه تحصیل با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد مجموعه علوم اجتماعی، با کسب نمره لازم آزمون و انتخاب رشته در یکی از گرایش‌های زیرمجموعه علوم اجتماعی ادامه تحصیل دهند یا حتی برای بورسیه رشته جامعه شناسی در مراکز و دانشگاه‌های خاص مثل دانشگاه امام صادق اقدام کنند.

برخی گرایش‌های این رشته برای کارشناسی ارشد عبارتند از:

  • رشته جامعه شناسی سیاسی
  • مردم شناسی
  • توسعه روستایی
  • برنامه ریزی رفاه اجتماعی
  • مطالعات فرهنگی
  • برنامه ریزی توسعه منطقه ای
  • رشته جامعه شناسی ورزشی
  • برنامه ریزی گردشگری (توریسم)
  • مدیریت خدمات اجتماعی

آینده شغلی رشته جامعه شناسی و درآمد رشته جامعه شناسی در ایران

تا حدود زیادی به خود فرد بستگی دارد. مانند سایر رشته‌های حوزه علوم انسانی و یا علوم اجتماعی، دانشجویان جامعه‌شناسی توان فعالیت در زمینه‌های بسیاری را دارند. مدرک جامعه شناسی، دیدگاهی جامعه شناختی را در اختیار دانشجویان این رشته قرار می‌دهد که به متخصصان در همه زمینه‌ها کمک می‌کند تا عوامل اجتماعی مؤثر بر کار و نحوه عملکرد سازمان‌ها را بررسی کنند. همچنین اگر توانایی تحلیل و بررسی داده‌های آماری در زمان تحقیقات بر روی پدیده‌های اجتماعی و … را داشته ، به راحتی می‌توانند علاوه بر تولید و انتشار مقالات بین‌‌المللی فراوان، در تحقق اهداف سازمان‌های مختلف تاثیر‌ بسزایی داشته باشند.

بعضی از کلیدی ترین فرصت‌‌ های شغلی جامعه شناسی به شرح زیر می‌باشد:

  • آزمایش و ارائه خدمات به زندانیان
  • مشاوره در زمینه‌های اعتیاد، اشتغال، خانواده و ازدواج
  • تحلیلگر داده
  • کارمند مرکز خدمات اجتماعی
  • کارمند دولت
  • جامعه شناس بالینی
  • کارمند پزشکی قانونی
  • سیاستمدار
  • روزنامه نگار
  • خبرنگار رسانه
  • مددكار بهداشت روان
  • کار درمانگر

فارغ التحصیلان کارشناسی این رشته می‌توانند با شرکت در آزمون‌های استخدامی به عنوان معلم جذب وزارت آموزش و پرورش بشوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در جایگاه کارشناس در موسسات و سازمان‌های گوناگون دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند.

تدریس خصوصی آمار 

بهترین معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی در استادبانک

برای موفقیت در کنکور رشته انسانی، کسب رتبه بالا در این رشته و قبولی در رشته‌های پرطرف‌دار انسانی می‌توانید از بخش اساتید تدریس خصوصی استادبانک، درخواست معلم خصوصی داده و با کمک آن‌‌ها در دروس سخت و مشکل‌دار کنکور خود را تقویت کنید. همچنین از بخش مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ این مجموعه نیز برای یک انتخاب رشته موفق بهره ببرید. تنها کافیست روی لینک تدریس خصوصی استادبانک کلیک کنید.

همچنین تیم پشتیبانی این مجموعه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ به صورت دائمی در دسترس شما هستند تا بتوانند شما را در زمینه استفاده بهتر از خدمات آموزشی استادبانک نظیر معلم خصوصی، مشاوره تحصیلی و سایر امکانات این مجموعه، یاری و راهنمایی کنند.