معرفی رشته های ریاضی

همه چیز درباره رشته مهندسی برق – از گرایش های این رشته تا درآمد و بازار کار مهندسی برق

استادبانک نویسنده
2062 0
25 اردیبهشت 1398
رشته مهندسی برق

رشته مهندسی برق یکی از زیر شاخه‌های مهندسی است که به بررسی و کار با الکتریسیته، الکترونیک و الکترومغناطیس می‌پردازد. در واقع مهندسان برق از انرژی الکتریسیته برای پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی و استفاده بیشتر از این انرژی بازار کار بسیار خوبی برای فارغ التحصیلان این رشته به وجود آمده است که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

در این مقاله با آقای محمدرضا رحیمی که از اساتید برتر تدریس خصوصی ریاضی استادبانک هستند، به بررسی و معرفی رشته برق، بازار کار رشته برق، گرایش های مهندسی برق، مهندسی برق گرایش بیوالکتریک و همچنین به بهترین گرایش مهندسی برق می‌پردازیم.

همچنین با کمک اطلاعات مربوط به بخش مشاوره تحصیلی نیز راجع به نحوه انتخاب رشته کنکور و قبولی در پرطرف‌دارترین رشته‌‌های دانشگاهی نیز توضیحاتی را ارائه کرده ایم.

مشاوره تحصیلی کنکور و نقش آن در قبولی پرطرف‌دارترین رشته‌های ریاضی

برخی از رشته‌های دانشگاهی محبوبیت زیادی در بین داوطلبان کنکور سراسری دارد. برای مثال رشته مهندسی برق که یکی از رشته‌های پرطرف‌دار بین نفرات برتر کنکور ریاضی است. سایر رشته‌های پرطرف‌دار ریاضی نیز شامل رشته مهندسی مکانیک، رشته مهندسی کامپیوتر، رشته آی تی، رشته مهندسی صنایع هستند. قطعاً برای قبولی در این رشته‌ها در یکی از دانشگاه‌های تاپ و دولتی در ایران، باید بتوان رتبه و تراز بالایی کسب کرد. برای مثال رتبه قبولی مهندسی برق در یکی از دانشگاه‌های تاپ نظیر دانشگاه صنعتی شریف یا دانشگاه تهران، هرساله از بین ۵۰ نفر اول کنکور ریاضی انتخاب می‌شود.

بنابراین برای کسب رتبه‌های عالی نیاز به برنامه‌ریزی صحیح و اصولی، بکار بردن روش مطالعه کنکوری و تلاش پیوسته است. در این بخش بهترین فرد برای راهنمایی مشاوره تحصیلی است. مشاور تحصیلی می‌تواند شما را در بخش برنامه‌ریزی صحیح، اولویت‌بندی دروس جهت مطالعه و رعایت سایر نکات کنکوری راهنمایی کند.

همچنین بعد از کسب رتبه و تراز مناسب برای قبولی در رشته مهندسی برق و پرطرف‌دارترین رشته‌ های دانشگاهی، نیاز دارید که با کمک مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی، از ضوابط و قوانین مهم سازمان سنجش و همچنین ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها برای قبولی در رشته‌های پرطرف‌دار آگاهی پیدا کرده و براساس اولویت‌ قرار دادن علاقه و ذوق خود در انتخاب رشته کنکور ریاضی، در بهترین رشته‌ها نظیر مهندسی برق در یک دانشگاه خوب قبول شوید.

از این جهت با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید به بخش مشاوره انتخاب رشته ریاضی دسترسی پیدا کرده و با راهنمایی با بهترین مشاورین استادبانک، یک انتخاب رشته هوشمندانه داشته باشید.

مشاوره انتخاب رشته ریاضی

نظر دانشجویان رشته مهندسی برق

مهندسی برق از پرطرفدار‌ترین رشته‌ها در بخش معرفی رشته‌های ریاضی است. به همین جهت اکثر نخبه‌های ریاضی اولین اولویت خود را رشته برق قرار می‌دهند.

اما چند درصد این انتخاب‌ها براساس علاقه است؟ چقدر داوطلبین به استعدادهای خود اهمیت می‌دهند؟ از بازار کار مهندسی برق چقدر اطلاع دارند؟  یا معرفی رشته مهندسی برق برای‌شان به درستی انجام شده است یا خیر؟

بچه‌ها باید ابتدا علائق و استعدادهای خود را بشناسند و بعد رشته دانشگاهی مدنظر خود را انتخاب نمایند. نکته‌ای که بارها مشاورین استادبانک در راهنمای انتخاب رشته کنکور  متذکر شده‌اند. 

به همین خاطر ما برای آنکه داوطلبین در انتخاب رشته کنکور ریاضی ۱۴۰۲ بخوبی انتخاب رشته کنند؛ مصاحبه‌ای را با آقای محمدرضا رحیمی ( از اساتید برتر تدریس خصوصی استادبانک) ترتیب داده‌ایم تا داوطلبین را با کلیات این رشته آشنا کند و بر همین اساس بچه‌ها رشته دانشگاهی خود را با شناخت کافی انتخاب نمایند.

در ادامه ی این مصاحبه خواهیم خواند:

  • همه چیز درباره رشته مهندسی برق
  • بهترین گرایش مهندسی برق
  • بازار کار مهندسی برق
  • همچنین راجع به سختی های رشته مهندسی برق و  شغل مهندسی برق می‌پردازیم.

مصاحبه با استاد رحیمی راجع به رشته مهندسی برق

۱. لطفاً خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و از نحوه آشنایی‌تون با رشته مهندسی برق به ما بگید.

با سلام. محمدرضا رحیمی هستم. فارغ التحصیل کارشناسی ارشد برق دانشگاه صنعتی شریف و درحال حاضر مشغول تحصیل در مقطع دکتری همین رشته در دانشگاه شهید بهشتی هستم.

من در دوره‌ی دبیرستان ازطریق دوستان و آشنایان با این رشته آشنا شدم و چون رشته‌ی دبیرستانم هم ریاضی فیزیک بود، تصمیم گرفتم رشته مهندسی برق رو در زمان انتخاب رشته کنکور ریاضی انتخاب کنم.

به طور کل بچه‌ها در دوره دبیرستان اطلاعی از رشته‌های دانشگاهی و شرایط تحصیل ندارند و اکثراً با پیشنهادهای اطرافیان رشته‌ای رو انتخاب می‌کنند و از همین جهت منم از این قاعده مستثنی نبودم.

ولی از اونجایی که من به ریاضی و فیزیک و کار عملی علاقه شدیدی داشتم، تصمیم گرفتم تا رشته مهندسی برق را انتخاب کنم.

بچه‌ها در این بخش از توضیحات آقای رحیمی اگر دقت کرده‌ باشید، متوجه ‌می‌شوید که باز هم علاقه و استعداد دو فاکتور مهم در زمان انتخاب رشته کنکور می‌باشد. اینکه آقای رحیمی هم به کارهای عملی علاقه داشتند و هم در رشته ریاضی و فیزیک مشغول بودند، شرط اول‌شان برای انتخاب رشته مهندسی برق بود که چون مبنای انتخاب‌شان علاقه بود، موفق هم ظاهر شدند.

۲. می‌توانید گرایش های مهندسی برق رو به ما معرفی کنید.

گرایش های مهندسی برق در بعضی از دانشگاه ها در ابتدای دوره کارشناسی مشخص میشه و در اکثر دانشگاه های دیگه این شاخه های مهندسی برق از سال سوم رشته ی کارشناسی مشخص می‌شود.

به طور کل گرایش های مهندسی برق به ۵ دسته ی اصلی و کلی تقسیم می‌شود:

  • معرفی رشته مهندسی برق صنعتی

هدف از ایجاد این رشته انتقال برق در نیروگاه ها از طریق شبکه های شهری است. دانشجویان در این گرایش با دروسی مانند تابلوسازی،برق ساختمان و… سر و کار دارند.

  • معرفی رشته مهندسی برق قدرت

گرایش مهندسی قدرت بیشتر در زمینه‌ی تولید، انتقال، توزیع برق و همچنین طراحی نیروگاه برق برای مصارف خانگی است.

  • معرفی رشته مهندسی برق الکترونیک

طراحی مدار های مصطلح و درواقع پورت های الکترونیکی، کارت صدا، کارت گرافیک و حتی IT  تلفن های همراه از کارهای اصلی این گرایش و این رشته‌ها است.

  • معرفی رشته مهندسی برق مخابرات

در رشته مهندسی برق مخابرات کار انتقال پیام از یک نقطه به نقطه ای دیگر انجام می‌شود. این انتقال بر اساس فناوری های مختلف است. مثلاً اینترنت، وایمکس، رادیو و وای‌ فای از نمونه کارهای فردی است که وارد بازار کار مهندسی برق مخابرات شده است.
به نظر من بهترین گرایش مهندسی برق همین گرایش است. این گرایش روز به روز در حال پیشرفت است و آینده خوبی خواهد داشت.

  • معرفی گرایش کنترل مهندسی برق

این گرایش به برقراری ارتباط رشته مهندسی برق با دیگر رشته ها میپردازد.
در هر کارخانه ای نیازمند به یک مهندس برق کنترل است که فرایند های تولیدی این کارخانجات و شرکت ها رو به عهده دارد. مثلاً کنترل فضاپیماها و به طور کل هرچیزی که نیازمند کنترل باشد.

  • مهندسی برق گرایش بیوالکتریک ( مهندسی پزشکی)

مهندسی برق گرایش بیوالکتریک ترکیبی از مهندسی برق و رشته پزشکی است. که بیشتر واحد های مهندسی برق رو دارد و به طور مختصر در مورد پزشکی بحث می‌شود.
مثلاً ساخت اندام های مصنوعی از جمله وظایف افرادی است که وارد بازار کار مهندسی برق گرایش بیوالکتریک می‌شوند. به طور کل باید بگویم که علم پزشکی بدون ساخت تجهیزات شبیه سازی شده هیچ پیشرفتی نمیتواند داشته باشد. در کارشناسی ارشد و دکترا نیز همین گرایش هایی که ذکر کردم به چندین دسته تقسیم می‌شود.

همچنین مباحث اصلی این رشته این موارد هستند:

  • معادلات دیفرانسیل، جبر خطی و تحلیل فوریه
  • سیستم های انتقال انرژی الکتریکی
  • ماشین های الکتریکی
  • مدار ها و سیستم های الکترونیکی دیجیتال
  • ریز پردازنده ها
  • پردازش سیگنال
  • سیستم های کنترل و رباتیک
  • امواج الکترومغناطیسی
  • آنتن ها
بیشتر بخوانید: معرفی رشته کامپیوتر

۳. با توجه به بازار کار رشته برق، شما به بچه ها پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

متاسفانه این روزها بعضی از دانشجوها فقط به دانشگاه برای دریافت مدرک میروند و هیچ شناختی نسبت رشته شون ندارند.

بنابراین با تمام این صحبت ها اگر میخواهند که در بازار کار رشته برق موفق باشند باید حتماً در این حوزه قبل از فارغ التحصیلی فعالیت داشته باشند. حتی شده به دوره های کارآموزی در شرکت های معتبر بروند تا با محیط کار آشنایی کلی پیدا کنند.

باید این نکته رو حتما یادآوری کنم که نباید کار رو در اولویت قرار دهند و حتما باید به روی درس تمرکز کنند. ورود به بازار کار مهندسی برق نباید به صورتی باشد که به درس و تحصیل آنها لطمه وارد کند.

۴. بازار کار مهندسی برق و درآمد آن به چه صورت است؟

اگر بخواهیم تنها به مدرک نگاه کنیم بازار کار مهندسی برق و به طور کل رشته های مهندسی کاملاً اشباع شده است. اما افراد با گذروندن دوره های کارآموزی و کسب تجربه قبل از فارغ التحصیل شدن، میتوانند که در این حیطه موفق شوند و فرصت کسب درآمدهای خیلی بالا هم داشته باشند.

درآمد مهندسی برق در گرایش‌های مختلف و با توجه به چیز هایی که بلد هستند ممکن است متفاوت باشد اما در بخش‌های خصوصی از ۸ یا ۱۰ میلیون تومان شروع شده و تا ۱۵ میلیون تومان هم ادامه دارد. کسانی که تجربه بسیار بالایی در این کار دارند حتی بیشتر از ۲۰ میلیون تومان هم حقوق می گیرند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته صنایع

۵. گرایش های مهندسی برق چه روحیه و چه تیپ شخصیتی رو میطلبد؟

بعضی از بچه ها سوال دارند که آیا رشته مهندسی برق سخت است؟ به ما بگویید این رشته مناسب چه افرادی است و چه افرادی می توانند در آن موفق شوند.

  • به کار گروهی و کار تیمی علاقه مند باشند. چون تمامی محیط های کاری در تعامل با افراد مختلف و انجام کارهای گروهی است.
  • به کارهای عملی و محیط های آزمایشگاهی و کارخانه ای علاقه مند باشند.
  • نیاز به روحیه ی تحقیق و کاوش دارد. یعنی بتوانند کار پژوهشی رو به خوبی انجام دهند و ایده پردازی کنند.

شاید برای مخاطبان شما سوال باشد که بهترین گرایش مهندسی برق کدام است اما باید به آنها بگویم که بهترین وجود ندارد. هر فرد با توجه به علایق شخصی خودش می تواند یکی از گرایش ها را انتخاب کند.

بیشتر بخوانید: رشته هوش مصنوعی

۶. به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه ی ارائه و معرفی رشته برق پیشرو هستند و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدند؟

بدون توجه به رنکینگ هایی که در سایت های مختلف ارائه می‌شود، به نظر من بین دانشگاه هایی که به معرفی رشته برق میپردازند، شریف حرف اول و آخر رو میزند. بعد از دانشگاه صنعتی شریف می شود به ترتیب از دانشگاه های تهران، امیرکبیر، علم و صنعت و خواجه نصیر یاد کرد.

این دانشگاه ها از این جهت بهترین می‌شوند که تمامی نخبه ها و خوب های تحصیلی در آن تجمع دارند و اساتید خوب هم در این دانشگاه ها تدریس می‌کنند. همین موضوع باعث می‌شود تا محیط تحصیلی و علمی بالایی برای این دانشگاه ها رقم بخورد.

۷. هر فردی باید  قبل از ورود دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی داشته باشد. به نظر شما این مهارت‌ها چه چیز‌هایی هستند؟

  • تسلط به زبان انگلیسی یکی از واجب‌ترین مهارت‌هایی است که افراد باید داشته باشند. در رشته مهندسی برق بخصوص بازار کار مهندسی برق مخابرات،‌ اطلاعات به سرعت پیشرفت میکند و باید با مطالعه کتاب‌های مرجع علم خود رو به روز کنند.
  • مهارت های کامپیوتری مثل آفیس واجب است اما کافی نیست، بچه‌ها باید به زبان های برنامه نویسی مثل ++C  همزمان با دوره کارشناسی مسلط شوند.

۸. چقدر امکان کارآفرینی و ایجاد کسب و کار در بازار کار رشته برق وجود دارد؟

در بازار کار رشته برق، بخاطر پیشرفت سریع مصالح برقی امکان کارآفرینی خیلی بالا است.
اگر بچه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به ارتقا سطح علمی‌شون مشغول شوند، میتوانند در تمامی زمینه‌های کاری گرایش های مهندسی برق بخصوص بازار کار مهندسی برق مخابرات کارآفرینی کنند.

لازم به ذکر است که اگر ایده‌ای برای کارآفرینی ندارند می‌توانند وارد شرکت های دانش بنیان شوند و با ورود به محیط کاری ایده به دست بیاروند.
به طور کل با هزینه های کم و امکانات محدود هم می‌شود کارآفرینی کرد.

۹. چقدر امکان مهاجرت در رشته مهندسی برق وجود دارد؟

از زمانی که موضوع اپلای و بورسیه مطرح شد، کسانی که قصد مهاجرت داشتند به سراغ رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف میرفتند و همین موضوع نشان دهنده امکان مهاجرت بالا در این رشته است.

به طور کل ۶۰ الی ۷۰ درصد فارغ التحصیل های رشته مهندسی دانشگاه های شهید بهشتی، شریف و تهران مهاجرت کرده‌اند که مشخص می‌شود کشورهای آمریکایی و اروپایی، شدیداً به جذب رشته های فنی به خصوص فارغ التحصیلان رشته های برق مشغولند.

برای اینکه شرایط مهاجرت برای بچه ها هموار شود باید چند چیز رو نادیده نگیرند:

  • باید ایده پردازی هایی کنند که منجر به چاپ مقاله شود.
  • اگر خودشون ایده‌ای ندارند با اساتیدی که در این زمینه فعالیت دارند ارتباط برقرار کنند تا آنها رو به سمت تولید مقاله جذبشون کند.
  • همچنین ارتباط با اساتیدی که روابط بین المللی دارند بسیار کمک کننده است. اساتید میتوانند به دانشگاه های بین المللی دعوتنامه بفرستند و این دانشگاه‌ها میتوانند داوطلب شوند تا دانشجوها رو اپلای یا بورسیه کنند.

۱۰. رشته مهندسی برق برای خانم ها

مهندسی برق رشته بسیار خوبی برای خانوم ها است. اما پیشنهاد من گرایش برق کنترل است. چرا که کار عملی کمتری دارد و اکثر کار هایش تئوری است و از این جهت می‌تواند برای خانوم ها مناسب تر باشد.

۱۱. توصیه آخرتون راجع به رشته مهندسی برق به داوطلب‌ها؟

تنها یک جمله است که فکر می‌کنم باید بدانند؛ آن هم این است که اگر به کار عملی و تیمی علاقه ای ندارند و تنها پایه ی قوی ریاضی و فیزیک دارند، به هیچ عنوان سراغ رشته ی برق نروند و به سراغ رشته ای که با روحیات‌شون هم خوانی دارد بروند.

توصیه استادبانک در مورد رشته مهندسی برق و سایر رشته‌های ریاضی

برای قبولی در هر رشته‌ای بخصوص رشته‌های ریاضی و فیزیک پایه قوی لازم است. یعنی شما اگر به هر دلیلی خواهان شرکت در کنکور ۱۴۰۳ هستید و پایه ضعیفی دارید، حتماً از معلم خصوصی برای رفع مشکلات درسی‌تان استفاده کنید.

چون تجربه سال‌ها خدمت در حوزه تدریس خصوصی این گفته را ثابت کرده است که بهینه‌ترین، موثرترین و سریع‌ترین روش حل مشکلات درسی و رفع مشکلات پایه‌ای دانش آموزان کمک از معلم خصوصی است. زیرا معلم خصوصی براساس میزان تجربه و توانایی خود در تدریس، آموزش را شروع کرده و براساس سطح هر شاگرد و میزان گیرایی و درک او،‌ تدریس را شروع می‌کند. کلاس معلم خصوصی یک کلاس انفرادی و دو نفره است و بر پایه سطح معلومات شاگرد، ضعف‌های او و همچنین هدفش از درخواست معلم خصوصی، تشکیل می‌شود.

بنابراین با کلیک روی لینک معلم خصوصی کنکور ریاضی می‌توانید برای قبولی در رشته مهندسی برق و سایر رشته‌های تاپ دانشگاهی در بهترین دانشگاه‌های ایران شانس خود را بالا ببرید.

برای درخواست معلم خصوصی برای سایر مقاطع تحصیلی و یا حتی برای یادگیری سایر مهارت‌ها نظیر یادگیری زبان انگلیسی و غیره یا حتی مشاوره از اساتید تدریس خصوصی استادبانک، می‌توانید یا وارد صفحه تدریس خصوصی استادبانک به نشانی www.ostadbank.com شده یا با شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ برای راهنمایی و مشاوره تماس بگیرید.

بهترین گرایش مهندسی برق کدام است؟

در واقع بهترینی وجود ندارد. هر فرد به یکی از گرایش های رشته علاقه دارد که می تواند با مطالعه زیاد به موفقیت‌های خوبی برسد.

حقوق فارغ التحصیلان مهندسی برق چقدر است؟

در شرکت‌های خصوصی حداقل حقوق یک مهندس برق درآمد ماهی ۱۵ تومان بوده و در شرکت‌های دولتی از حدود ۱۲ میلیون تومان شروع می شود.

البته این عدد ثابتی نبوده و بسته به میزان مهارت فرد و تخصص او به همراه  ویژگی‌های ارتباطی بالا، درآمد بالاتری خواهد بود.

بهترین دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی برق کدام است؟

در رشته مهندسی برق، به ترتیب دانشگاه شریفـ، دانشگاه تهران، امیر کبیر، علم وصنعت و خواجه نصیر جزو بهترین دانشگاه ها هستند.