معرفی رشته‌های هنر + پرطرفدارترین رشته‌های کنکور هنر

معرفی رشته بازیگری و کارگردانی + معرفی رشته بازیگری در دانشگاه

استادبانک نویسنده
7013 9
08 مهر 1399

کار بازیگر جان بخشیدن به شخصیت‌ها در تئاتر، فیلم، تلویزیون و رادیو است. او از کلمات، حرکات و حالت‌ها در ایفای نقش‌ها به صورت طبیعی و قابل باور استفاده می‌کند. بازیگری یکی از شغل‌های رویایی بسیاری از جوانان است. اما برای انتخاب این رشته لازم است تا ابتدا با ویژگی‌های آن آشنا شوید. برای مثال بدانیم رشته بازیگری چیست و چه تفاوتی بین رشته بازیگری در هنرستان با رشته بازیگری در دانشگاه وجود دارد؟ رشته بازیگری در کدام شاخه است؟ برای قبولی در رشته بازیگری چه درس بخوانیم؟

در این مطلب از مجله استادبانک با کمک اطلاعات برگرفته شده از بخش مشاوره تحصیلی، به بررسی معرفی رشته بازیگری و کارگردانی و تمام توضیحات مربوط به سوالات مطرح شده در این بخش خواهیم پرداخت.

مشاوره تحصیلی، بهترین انتخاب برای موفقیت در محبو‌ب‌ترین رشته‌های هنر

داوطلبان کنکور هنر، برای رسیدن به رشته محبوب خود، راهی طولانی را در پیش دارند. علاوه بر اینکه باید در کنکور سراسری و در رشته‌های تاپ هنر، شرکت کرده و تراز و رتبه لازم را کسب کنند، برای قبولی در برخی از رشته‌ها، باید زمانی را نیز برای قبولی در آزمون مصاحبه عملی آن رشته صرف نمایند.

همچنین داوطلبان کنکور هنر، برای قبولی در برخی از رشته‌های تاپ و پرطرف‌دار هنر نظیر رشته بازیگری در دانشگاه، نیاز است که قبل از انتخاب رشته، میزان توانایی، ذوق و استعداد بازیگری را در درون خود بسنجند. بازار کار و آینده شغلی این رشته را بررسی کرده و با دقت بر همه جوانب، وارد این مسیر شوند. بهترین فرد در این شرایط که می‌تواند با دید باز و با سال‌های تجربه خود در امر انتخاب رشته برای دانش‌آموزان رشته هنر و داوطلبان کنکور، شما را راهنمایی کند، مشاوره انتخاب رشته هنر است.

بنابراین می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، با یک انتخاب هوشمندانه و موفق و با بررسی همه جوانب و ابعاد رشته بازیگری-کارگردانی، دست به یک انتخاب رشته موفق بزنید.

مشاوره انتخاب رشته هنر

رشته بازیگری چگونه رشته‌ای است؟

رشته بازیگری یکی از پر طرفدارترین رشته های دانشگاهی هنر است که به داوطلبان این رشته کمک میکند تا بازیگری را به صورت تئوریک و کامل و دقیق بیاموزند و برای فعالیت در این حوزه آماده شوند.

در رشته بازیگری-کارگردانی دانشجویان در طی دوره کارشناسی با مبانی هنر بازیگری و کارگردانی آشنا می‌شوند. آشنایی با این مبانی معمولا در واحدهای نظری انجام می‌شود. اما بخش بسیارمهم این رشته در دوره دانشجویی واحدهای عملی آن است.

همانطور که برای ورود به این رشته نیاز به قبولی در یک آزمون عملی نه چندان آسان دارید برای موفقیت در طول تحصیل هم باید مدام به تمرین‌های عملی که در قالب کارهای گروهی انجام می‌شود بپردازید. همچنین دیدن فیلم‌ها و تئاترهای مختلف، خواندن نمایشنامه‌های مشهور دنیا، حضور در ورکشاپ‌ها و کلاس‌های اساتید بازیگری کارهایی است که خیلی به پیشرفت شما در طول تحصیل کمک می‌کند.

با توجه به این رشته بازیگری و کارگردانی نقاط مشترک زیادی باهم دارند و در زمان تولید یک نمایش این دو در ارتباط تنگاتنگ باهم هستند به عنوان یک رشته در مقطع کارشناسی پذیرش دارند. لازم به ذکر است رشته بازیگری–کارگردانی به صورت نیمه متمرکز می باشد و داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی باید مصاحبه و آزمون عملی را نیز بگذرانند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته‌های هنر

چه ویژگی‌هایی برای موفقیت در رشته بازیگری لازم است؟

اگر قصد انتخاب رشته بازیگری را دارید باید بدانید که بازیگری در مفهوم حرفه‌ای آن، کشف حقیقت بی هیچ ابهامی در گفتار نویسنده و انتقال این کشف به تماشاگر است. در واقع بازیگر، یعنی کسی که با صداقت تمام به آنچه بر روی صحنه می گذرد ایمان داشته باشد و با تمام وجود نقش خود را بر روی صحنه تجربه کرده و در واقع بر روی صحنه زندگی کند. پس برای کسب موفقیت در این رشته لازم است نگاه خود را به آن تغییر دهید و فراتر از صرفا یک شغل به آن نگاه کنید.

یکی از مهمترین ویژگی بازیگر، مردم شناسی و داشتن شناخت خوب نسبت به انسانها و جامعه خود می باشد. در بازیگری فرد باید حالت و رفتار مردم را مطالعه کند تا بتواند آن را به خوبی اجرا کند. به عنوان مثال وقتی می‌خواهد نقش یک فرد بیمار خاص را بازی کند، باید مدتی روی موضوع تحقیق کرده و با شرایط زندگی و خانواده، مشکلات و دغدغه های آنها به خوبی آشنا شود.

بازیگر باید بتواند کار تیمی انجام دهد. ساخت فیلم، سریال و یا تئاتر، نیازمند یکی تیم خوب و حرفه ای است. استقامت، انرژی و توان و تناسب بدنی از جمله مواردی است که لازمه یک بازیگر است. با توجه به ساعات نامنظم و طولانی کار بازیگری، فرد باید بتواند در این شرایط دوام بیاورد و انرژی خود را از دست ندهد.

بازیگر باید بتواند به سرعت با شرایط و افراد سازگار شود و رابطه برقرار کند. بازیگر باید انتقادپذیر باشد. ممکن است در طول فیلم برداری، کارگردان یا دیگر عوامل درباره کار او نظر دهند. فرد در این شرایط باید بتواند انتقادها و نظرات را بپذیرد. (منبع)

بیشتر بخوانید: چه رشته‌ای خوب است؟

چگونه وارد رشته کارگردانی شویم؟ رتبه لازم برای قبولی در رشته بازیگری-کارگردانی

بازیگری یکی از زیر مجموعه های رشته هنر است که با انتخاب این رشته طبق دفترچه ی انتخاب رشته کنکور سراسری هنر فرد با گرفتن رتبه‌ی مورد نظر و ظرفیت رشته بازیگری در یکی از دانشگاه های دولتی یا آزاد قبول شده و به تحصیل می پردازد.

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری پذیرش در رشته بازیگری در دانشگاه‌های دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه) و غیرانتفاعی صورت می گیرد. البته دانشگاه آزاد اسلامی هم در رشته بازیگری پذیرش دانشجو دارد.

ظرفیت دانشگاه‌های دولتی برای رشته بازیگری هرساله حدود 60 نفر است و تعداد کمی از دانشگاه‌ها برای این رشته پذیرش دارند و رقابت برای آن بالاست. ظرفیت دانشگاه‌های غیرانتفاعی معمولا بیشتر از این مقدار است. برای پذیرفته شدن در دانشگاه‌های غیرانتفاعی رشته کارگردانی بدون کنکور هم پذیرش دارد.

رتبه لازم برای قبولی در رشته بازیگری-کارگردانی دانشگاه هنر تهران رتبه‌ای زیرهزار است. معمولا داوطلبان کنکور هنر تا رتبه 5000 می‌توانند وارد دوره روزانه این رشته شوند، زیرا آزمون عملی اهمیت زیادی دارد.

قبولی در دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی تا رتبه‌های پانزده هزار هم ممکن است. البته برای رشته‌هایی مثل بازیگری آزمون عملی اهمیت بسیار زیادی دارد و حتی می‌تواند از رتبه کنکور شما تاثیرگذارتر باشد. پس بدانید صرفا رتبه‌ی کنکور عامل قبولی شما در این رشته نیست.

همچنین برای رشته بازیگری در کارشناسی ارشد گرایش‌های بازیگری و کارگردانی تئاتر و کارگردانی تلویزیون-مختص دانشگاه صداوسیما- وجود دارد.

همچنین دانش آموزان میتوانند با ورود به هنرستان‌های خاص رشته بازیگری در دبیرستان را بخوانند و از همان سالهای اول برای کنکور هنر و انتخاب رشته بازیگری آماده شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته سینما

بازارکار رشته بازیگری-کارگردانی: بازیگری می‌تواند تنها شغل یک نفر باشد؟

کار اصلی یک فارغ التحصیل بازیگری مشخص است اما در کنار بازیگری در فیلم، تئاتر، تلویزیون و رادیو، بازیگر می تواند فرصت‌های شغلی در حوزه هایی از جمله آموزش بازیگری، صداگذاری، تبلیغات و… بیابد. البته اغلب بازیگران قراردادهای کوتاه مدت داشته و زمان کمی از سال را به بازیگری مشغول هستند. بنابراین برای مابقی سال معمولا به کار دیگری می پردازند.

همچنین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشته‌هایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه می‌دهد که دانشجویان آن پس از فارغ‌التحصیلی، شغل تعریف شده‌ای نیز در سازمان داشته باشند.

اما فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمی‌شود و فارغ‌التحصیلان کارگردانی تلویزیون می‌توانند در سازمان‌های دست‌اندرکار تولید برنامه و مراکز برنامه‌سازی تبلیغاتی، نهادهای دولتی از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایند.

بازار کار رشته بازیگری در کشورمان با برخی از مسایل و مشکلات روبرو است که عبارتند از:

  • نبود امنیت و آینده شغلی
  • داشتن شغل دوم اکثر بازیگران به دلیل مشکلات مربوط به دستمزد، بیمه و…( طبیعتا این امر از تمرکز کامل بازیگر روی کارش کم کرده و روی بازده او نیز اثرگذار است.)
  • حاکم بودن روابط در بسیاری از انتخاب ها به جای توجه به استعداد، مهارت و توانایی افراد داوطلب

درآمد رشته بازیگری-کارگردانی: یک رویا یا یک کابوس؟

درآمد بازیگران که در قرارداد فیلم ها و برنامه‌ها تعیین می شود، بسیار متفاوت است. این تفاوت به علل مختلفی از جمله توان بازیگری، شهرت، سابقه و تجربه کاری و… بازیگر ارتباط دارد. برای مثال بازیگرانی که سوپراستار دوران خود می شوند برای بازی در فیلم‌ها و یا شرکت در برخی برنامه‌ها پول زیادی دریافت می‌کنند.

البته درآمد بازیگر معمولا به صورت دوره‌ای تغییر می کند. در برخی اوقات تعداد زیادی فیلم و سریال به او پیشنهاد شده و درآمد خوبی کسب می کند. گاهی نیز پیشنهاد خوبی ندارد و درآمدش به شدت کاهش می‌یابد. به همین خاطر است که تعداد زیادی از بازیگران کار دومی در کنار بازیگری برای خود دست و پا می‌کنند.

یکی از مواردی که می‌تواند در موفقیت شما تاثیر داشته باشد این است که روابط شما با کارگردانها و همچنین سایر بازیگران چگونه باشد. زیرا همانطور که می دانید هر یک از کارگردان ها و یا تهیه کنندگان بر برخی از بازیگران ممکن است بهتر عمل نمایند و به همین دلیل برای کارهای متعدد با آنان همکاری نمایند.

طبعا این مورد علاوه بر درآمد شما می تواند بر شهرت شما نیز بسیار تاثیر گذار باشد. یکی از مواردی که بسیاری از بازیگران بر آن اتفاق نظر دارند این است که شاید زحمت بسیار زیادی که شما در این شغل دارید هیچ گونه تناسبی با میزان درآمد آن نداشته باشد.

استادبانک؛ بهترین مرجع برای موفقیت در رشته‌های پرطرف‌دار کنکور هنر

برای رسیدن به موفقیت تحصیلی در رشته‌های پرطرف‌دار هنر نظیر رشته بازیگری در دانشگاه، رشته بازیگری-کارگردانی در مقطع لیسانس و مقاطع بالاتر تحصیلی، باید دو مرحله بسیار مهم را طی نمایید. مرحله اول تقویت دروس خود، تلاش برای کسب آمادگی در آزمون سراسری هنر و همچنین رتبه و تراز مناسب قبولی در این رشته‌ها است. مرحله دوم زمان انتخاب رشته کنکور هنر بوده که شما باید باتوجه به رتبه کسب شده، سهمیه‌ها در منطقه، اولویت‌بندی براساس میزان علاقه و استعداد خود و توجه به سایر نکات انتخاب رشته کنکور، برای قبولی خود در این رشته‌های پرطرف‌دار دست به انتخاب بزنید.

در هر دو این مراحل استادبانک به عنوان مرجع معلم خصوصی در کشور می‌تواند به شما کمک کند. برای تقویت دروس خود، نحوه صحیح مطالعه برای کنکور، یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی و در نهایت افزایش آمادگی برای شرکت در کنکور هنر، می‌تواند بهترین اساتید و معلم خصوصی کنکور هنر را به شما معرفی نماید.

همچنین در مرحله دوم با معرفی بهترین مشاورین تحصیلی انتخاب رشته که سال‌ها تجربه در زمینه انتخاب رشته کنکور و همه قوانین و ضوابط سازمان سنجش برای قبولی در دانشگاه را دارند، می‌تواند به شما در این زمینه نیز برای داشتن یک انتخاب رشته موفق کمک کند. بنابراین می‌توانید برای مشاهده خدمات معلم استادبانک، وارد صفحه استادبانک شده یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس بگیرید و راهنمایی‌های لازم را جهت استفاده از بخش معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی از تیم پشتیبانی این مجموعه دریافت کنید.

آیا رشته بازیگری و کارگردانی یک رشته هستند؟

با توجه با این رشته بازیگری و کارگردانی نقاط مشترک زیادی باهم دارند و در زمان تولید یک نمایش این دو در ارتباط تنگاتنگ باهم هستند به عنوان یک رشته در مقطع کارشناسی پذیرش دارند.

لازم به ذکر است داوطلبان رشته بازیگری – کارگردانی، علاوه بر آزمون کتبی باید مصاحبه و آزمون عملی را نیز بگذرانند.

رتبه قبولی در رشته بازیگری چند است؟

معمولا داوطلبان کنکور هنر تا رتبه 5000 می‌توانند این رشته را انتخاب کنند. رتبه لازم برای قبولی در رشته بازیگری-کارگردانی دانشگاه هنر تهران رتبه‌ای زیرهزار است. البته آزمون عملی هم اهمیت بسیاری است.