مطالب کاربردی

8 تکنیک مدیریت زمان برای والدین

ملیحه فراهانی نویسنده
3393 1
20 خرداد 1400

پدر بودن یا مادر بودن احتمالاً یکی از شیرین‌ترین حس‌هایی است که تابحال تجربه کرده‌اید. دوست دارید همه تلاش‌تان را برای مراقبت و حمایت از فرزندتان بکنید یا به عبارتی بهترین پدر یا مادر دنیا باشید. خبر خوب این است که بهترین پدر یا مادر دنیا بودن اصلا کار سختی نیست فقط باید مثل هر هدف دیگری قبل از شروع کردن برایش برنامه‌ریزی کنید.

یکی از چالش‌های والدین اینست که با وجود مشغله‌ها و ساعات کاری زیادی که دارند، نمی‌توانند به اندازه کافی برای فرزندشان وقت بگذارند. برخی پدر و مادر ها مجبورند صبح زود به محل کارشان بروند، برخی تا عصر و برخی هم تا شب در محل کار هستند. با این شرایط نقش والدین در تربیت فرزندشان چه می‌شود؟ تکنیک‌های مدیریت زمان می‌تواند تا حدی به شما کمک کند تا از زمانی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید. در ادامه تکنیک‌های مدیریت زمان که برای والدین مفید است را شرح می‌دهیم.

1. وقتتان را صرف غر زدن و فشار آوردن به فرزندتان نکنید

برخی از خانواده‌ها فرزندانشان را بیش از حد درگیر درس می‌کنند و از آن‌ها انتظارات زیادی دارند. البته که موفقیت و پیشرفت خیلی هم خوب است و اگر فرزند شما توانایی و استعداد خوبی دارند و خودش هم علاقه‌مند است شما ملزم هستید که او را حمایت کنید. اما گاهی اوقات والدین فشارهای بیش از حدی به فرزندانشان وارد می‌کنند و مدام در حال چک کردن و غر زدن به آن‌ها هستند. متاسفانه این فشارها نتیجه عکس می‌دهد و بچه‌ها را از درس خواندن زده می‌کند.

یک پدر و مادر خوب اختیار و آزادی عمل لازم را به فرزندشان می‌دهند. شاید فرزند آن‌ها گاهی اوقات دوست نداشته باشد درس بخواند، یا اصلا دوست داشته باشد نمره یکی از امتحاناتش کم شود یا یک درس را بیفتد! با خیال راحت بگذارید فرزندتان طعم شکست را بچشد زیرا بعد از شکست تلاش کردن بدون اجبار را یاد می‌گیرد و لازم نیست شما وقتتان را برای جر و بحث و نگرانی درمورد درس خواندن فرزندتان بگذارید.

به این شکل مشکلی برای آرامش و گرمای خانه و روابط والد و فرزندی شما به وجود نمی‌آید. اگر هم نگران این هستید که فرزند شما بدون فشار شما درس نخواند باید مشکل او را به صورت ریشه‌ای حل کنید زیرا احتمالا فرزند شما خیلی علاقه‌ای به درس خواندن ندارد، باید دلیل آن را شناسایی و رفع کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله “علت بی علاقگی به درس فرزندم چیست؟” را بخوانید.

2. کارهایتان را اولویت‌بندی کنید

کارشناسان می‌گویند اکثر افراد روزانه حداکثر یک ساعت در روز به کارهایی می‌پردازند که می‌تواند بدون رساندن ضرری به آن‌ها از برنامه‌شان حذف شود. توجه کنید، منظور از این زمان‌ها وقت‌های استراحت شما نیست، بلکه کارهای غیرضروری است که با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی از آن‌ها آگاه خواهید شد.

مشخص کنید کدام کارها برای شما مهم است، باید به کارهایی که بصورت روتین انجام می‌دهید امتیاز بدهید و براساس امتیازی که دریافت می‌کنند آن‌ها را در برنامه‌ی خود بگنجانید. فکر خوبی است که کارهای روتین و اهداف خود از این کارها را لیست کنید، سپس آن را به سه بخش تقسیم کنید:

  1. اهدافی که باید سریعاً به آن‌ها برسید. کارهای مربوط به آن‌ها باید در اولویت اول باشند؛
  2. کارهایی با اهمیت کمتر.این‌کارها می‌توانند در طول هفته یا ماه دیگری انجام شوند؛
  3. پروژه‌های طولانی مدت یا کارهایی که در درازمدت در حال انجام آن‌ها هستید؛

3. برنامه‌ریزی داشته باشید

حالا که کارهای خود را براساس اولویت دسته‌بندی کردید وقت آن است که برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ی روزانه، هفتگی و ماهانه می‌تواند آینده را تا حد زیادی برای شما شفاف کند و شما را از سردرگمی دربیاورد. برنامه‌ریزی تا حد زیادی از اضطراب‌های شما نیز می‌کاهد.

اول از برنامه‌ریزی ماهانه شروع کنید، جدولی بکشید و مشخص کنید تا پایان هر ماه باید چه کارهایی را انجام داده باشید و به چه اهدافی رسیده باشید. در مورد جدول ماهانه و روزانه هم به همین ترتیب، توجه کنید که کارها را به ترتیب اولویت در برنامه خود قرار دهید.

4. لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، داشته باشید

هر شب لیستی از تمام کارهایی که باید روز بعد انجام شود تهیه کنید، انجام این کار شاید خسته کننده به نظر برسد اما برخلاف ظاهرش کار بسیار ارزشمندی است. حتی وقتی کارهایتان را نوشتید می‌توانید برحسب اولویت‌بندی خودتان یکی از کارها را به روز بعد یا هفته بعد منتقل کنید و نگران کارهای نکرده‌تان نباشید، زیرا برای همه‌شان برنامه دارید.

حتما مواردی همچون وقت گذراندن با بچه‌ها یا استراحت و بازی با آن‌ها را در لیست خود قرار دهید، حتی اگر زمان بسیار کمی برایشان بگذارید. این چیزهای کوچک ارتباط والد و فرزندی شما را عمیق و قوی می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که والدین با آن‌ها بازی می‌کنند شادترند و از نظر عاطفی سالم بزرگ می‌شوند.

یکی از بهترین راه ها برای مدیریت وقت یک مادر شاغل، جدا کردن محل کار و خانه است. اگر در محل کار مدام به خانه فکر می کنید، به لیست کارهای خود نگاه کنید و متمرکز شوید. و در وقت استراحت یا ناهار خود از خانه و فرزندانتان باخبر شوید.

در سایت استادبانک می‌توانید لیست بهترین معلمان خصوصی کشور را در هر مقطع و درسی که می‌خواهید پیدا کنید؛ برای دیدن لیست اساتید  معلم خصوصی دبستان استادبانک کلیک کنید.

5. دورهمی‌های خانوادگی را فراموش نکنید

همه اعضای خانواده باید وقتی را برای کنار هم بودن اختصاص دهند، این وقت می‌تواند زمان شام خوردن یا بعد از آن را شامل شود اما باید حتما باشد!

حداقل یک روز در هفته را اختصاص دهید به اینکه خانواده زمان بیشتری را در کنار هم باشند. هر چند مشکلات اقتصادی باعث می‌شود برخی از والدین در روزهای جمعه هم مشغول کار شونداما یک شب در هفته را بیشتر بیدار بمانید و با بچه‌هایتان حرف بزنید، بازی کنید و وقت بگذرانید.

احساس خوب توجه پدر و مادر به بچه‌ها، آن‌ها را از نظر عاطفی قوی می‌کند. بچه‌ها می‌بینند و درک می‌کنند که شما با وجود مشغله‌ها و مشکلاتی که دارید وقتی را صرف محبت و توجه کردن به آن‌ها می‌کنید.

6. لازم نیست همه‌ی کارها را شما انجام دهید

قرار نیست همه‌ی کارهای خانه بر دوش مادر باشد اما مادر باید کارهای خانه را مدیریت کند. بهتر است برای کارهای خانه برنامه‌ریزی کنید و وظایف را بین اعضای خانواده تقسیم کنید تا بار همه‌ی مسئولیت‌ها روی دوش خودتان نباشد. مثلا بچه‌ها باید اتاق خود را مرتب کنند یا در شستن ظرف‌ها کمک کنند.

همچنین قوانینی برای مکان‌های قرارگرفتن وسایل در خانه تعیین کنید و اعضای خانواده را موظف کنید قوانین را اجرا کنند. بچه‌ها و همسر شما وقتی وارد خانه می‌شوند، وسایلی در دست دارند: کوله پشتی، کیف پول، لباس، کلید، کتاب، کیف یا کفش. محل قرارگیری این‌ وسایل را در خانه مشخص کنید.

به همه چیزهایی که هر روز در خانه وارد و خارج می‌شوند فکر کنید سپس مکان مشخصی برای قرار دادن این وسایل انتخاب کنید. اگر همه افراد خانواده با برنامه و منظم باشند کار شما بسیار آسان می‌شود.

7. از تکنولوژی به اندازه کمک بگیرید

قبض‌ها را بصورت اینترنتی پرداخت کنید یا خریدهایتان را اینترنتی انجام بدهید، این کارها وقت زیادی را برای شما ذخیره می‌کند.

اما وقت‌هایی که صرف فضای مجازی می‌شود را چه کنیم؟ روزانه چقدر وقت خود را صرف گردش در شبکه‌های اجتماعی می‌کنید؟ با خود و میزان زمانی که صرف وبگردی یا شبکه‌های اجتماعی می‌کنید صادق باشید. به هرحال بودن در فضای مجازی لازم است اما زمانی که صرف آن می‌کنید را طبق نتیجه‌ای که برای شما دارد تنظیم کنید.

8. “نه” گفتن را امتحان کنید

وقتی نتوانید برخی خواسته‌های فرزندانتان، همسرتان یا دیگران را رد کنید، مجبور می‌شوید وقت‌هایی را صرف انجام خواسته‌های دیگران بکنید. کارهایی که از شما خواسته می‌شود اگر در اولویت شما نیست رد کنید. درمورد خواسته‌های فرزندتان به او همدلی کردن را بیاموزید و از او بخواهید بخشی از کارهایش را خودش انجام دهد، به این شکل هم فرزندتان را مستقل و بااراده بار می‌آورید هم وقت بیشتری برای خودتان خواهید داشت.

سخن پایانی

مدیریت زمان یکی از نگرانی‌های والدین پرمشغله است مخصوصاً مادرانی که بین رسیدگی به فعالیت‌های فرزندان، مسئولیت‌های خانه و وظایف محل کار خود گیر کرده‌اند و دغدغه‌های فراوانی دارند. بسیاری از مادران حتی هیچ وقتی به خودشان اختصاص نمی‌دهند و فقط سعی می‌کنند از پس انجام وظایفشان بربیایند. در مقاله نکات ساده‌ای را گفته‌ایم که می‌تواند تا حدی به این والدین کمک کند.

✒️ شما چه برنامه‌ای برای مدیریت زمان خود دارید؟
چطور از وقت خود نهایت استفاده را می‌کنید؟
آیا شما هم همیشه وقت کم می‌آورید؟

 10Time Management Tips Every Busy Parent Needs to Know
Time Management for Parents
 15Time-Management Tips