مطالب کاربردی

کارهایی که قبل از حل نمونه سوال باید انجام داد + 6 اشتباه رایج در حل نمونه سوالات

استادبانک نویسنده
2314 1
10 دی 1399
برای کنترل فرزند بیش فعالتان باید از تکنیک تشویق و تنبیه استفاده کنید. در صورتی که کار مثبتی انجام می دهد سریعا او را تشویق کرده و به او امتیاز یا جایزه بدهید. و اگر کار اشتباهی انجام داد، با او قهر کنید، از امتیازاتش کم کنید یا از جایزه محرومش کنید.

فرزند شما در هر مسیری از تحصیل که باشد نمونه سوال درسی همراه با او می‌آید. از روزهای اول که وارد مقطع ابتدایی می‌شود و “بابا آب داد” را یاد می‌گیرد، تا روزی که از رساله دکترا خود در برابر اساتید برجسته دانشگاه دفاع می‌کند. همیشه برای رشد تحصیلی به نمونه سوالات نیاز دارند و از آن‌ها کمک می‌گیرند.

در این مقاله قرار است بررسی کنیم که اصلا نمونه سوال چیست، چه شکل‌هایی دارد، آیا راه‌حل مناسبی برای یادگیری به حساب می‌آید، دانش‌آموزان چه اشتباهاتی در حل نمونه سوالات می‌کنند و مقطع ابتدایی چه حساسیت‌های خاصی دارد که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. اگر این سوال‌ها ذهن شما را هم مشغول کرده و می‌خواهید بیشتر درباره تحصیلِ فرزندتان و روش‌های موفقیت او اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می‌کنم تا آخر مقاله همراهِ ما باشید.


یادگیری و آموزش دیدن فرآیندی لذت‌بخش است. اگر غیر از این باشد و دانش‌آموز هنگام آموزش دیدن کوچک‌ترین علاقه‌ای از خود نشان ندهد احتمالا یک جای کار می‌لنگد. افت تحصیلی یکی از نتابج بی‌علاقگی به درس یا بی‌انگیزه شدن دانش‌آموز است. اگر احساس می‌کنید فرزندتان علاقه خود را به یادگیری از دست داده حتما مقالۀ زیر را مطالعه بفرمایید:

چرا فرزندم نسبت به درس بی‌علاقه شده است؟


نمونه سوال چیست و چه شکل‌هایی دارد؟

ذهن انسان برای اینکه مطالب مختلف را در خود ثبت و ضبط کند، نیاز به تکرار و تمرین دارد. دانش‌آموز در هر مقطع تحصیلی چند کتاب درسی دارد که هر کتاب هم از فصل‌های مختلفی تشکیل شده است. زمانی که دانش‌آموز برای اولین بار با یک مبحث آشنا می‌شود، بهتر است خوب درباره آن فکر کند، یادداشت بردارد، خلاصه نویسی کند و مطلب را درک کند. در قدم بعد، برای تثبیت مطالبی که یاد گرفته بهتر است سراغ حل نمونه‌سوال‌ها و تمرین‌هایی برود که یادگیری او را عمیق‌تر می‌کنند.

مطالب درسی حفظی مثل تاریخ، جغرافیا و غیره به شدت فرّار و فراموش‌شدنی هستند. اگر یک‌بار آنها را بخوانید نهایت تا 10 روز در ذهن شما باقی می‌مانند. بعد به آرامی به فراموشی سپرده می‌شوند. مرور مطالب درسی کنار جواب دادن به نمونه سوالات متنوع، مطلب را به خوبی در ذهن دانش‌آموز ثبت می‌کند.

به طور کلی نمونه سوالات از لحاظ سطح دشواری به 3 گروه تقسیم می‌شوند:

  1. ساده؛ (متوسط رو به پایین)
  2. متوسط؛
  3. پیشرفته؛ (متوسط رو به بالا)

حدود 80% دانش‌آموزان از این 3 سطح استفاده کرده و نیازهای درسی خود را به خوبی برآورده می‌کنند. تعدادی از دانش‌آموزان نخبه سراغ نمونه سوالات بسیار پیشرفته یا سخت می‌روند که تقریبا 20% دانش‌آموزان را تشکیل می‌دهند. معمولا هدف از حل این سوالات موفقیت در آزمون‌هایی مثل المپیاد، قبولی مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیره است.

گروه محدودی از دانش‌آموزان سراغِ سوالات بسیار دشوار می‌روند، آن هم برای آمادگی در آزمون‌هایی مثل المپیادِ رشته‌ها.

نمونه‌سوالات از نظر نوع و تیپ، به 2 گروه کلی تقسیم می‌شوند:

  • نمونه سوالات تستی؛ انتخاب خوبی برای آزمون‌هایی مثل کنکور هستند.
  • نمونه سوالات تشریحی؛ برای آمادگی در امتحانات ترم اول و دوم، امتحانات نهایی و غیره استفاده می‌شوند.

بعضی از انتشارات خلاق دست به کارهای جالبی می‌زنند. مثلا نشر جویامجد برای دانش‌آموزان سطح بالا در درس ریاضی، کتاب ریاضی پنج گزینه‌ای را معرفی کرد. نمونه سوالات این کتاب شبیه به سوالات چهارگزینه‌ای هستند، فقط 1 جواب بیشتر دارند و برای دانش‌آموزان متوسط به بالا توصیه می‌شوند. یا نشرِ مهر و ماه، کتاب‌هایی تهیه کرده مخصوصِ شبِ امتحان و به آنها امتحانوفن می‌گوید. اسم جالب و خلاقانه‌ای است. موافقید؟ در ادامه بیشتر با شکل‌های مختلف نمونه سوالات آشنا می‌شویم.

آیا حلِ نمونه سوالات راه حل مناسبی برای یادگیری عمیق‌تر دروس است؟

همانطور که گفتیم نمونه‌سوال‌ها با توجه به هر درس، می‌توانند ساختار متفاوتی داشته باشند. اگر سوالات از استانداردهای مشخصی پیروی کرده باشند و دانش‌آموز مطالب را به خوبی مرور کرده باشد، تاثیر شگفت‌انگیری در یادگیری دانش‌آموز خواهند داشت. برای مثال بعضی از سوالات به شکل صحیح و غلط طرح می‌شوند. مثال پایین را مشاهده کنید:

1، عددِ اول است (ص یا غ)

وقتی دانش‌آموز به خوبی مبحث اعداد اول را یاد گرفته باشد، فکر کردن درباره درست یا غلط بودن مثال بالا می‌تواند جزئیات درس را در ذهنش به شکلِ کامل ثبت کند. بعضی از سوالات به شکلِ جورکردنی طراحی می‌شوند. یعنی تعدادی پرسش و تعدادی پاسخ کنار هم قرار می‌گیرند و دانش‌آموز باید آنها را به هم متصل کند. با یک مثال از کتاب ریاضی هفتم موافقید؟ در این سوال دانش‌آموز باید ارتباط بین ستون سمت راست و چپ را پیدا می‌کند که این تیپ سوالات بخش‌های مختلفی از مغز او را درگیر می‌کند.

1) از دو طرف بسته باشد                                     الف) منفی

2) عبارت‌هایی که حروفشان مثل هم باشد               ب) متشابه می‌باشند

3) منفی در منفی در ضرب می‌شود                        پ) پاره خط

4) حاصل جمع 2 عدد منفی همواره …                     ت) متغیر

                                                                       ث) مثبت

یا بعضی از نمونه سوالات به کوته پاسخ معروفند که خود شکل‌های مختلفی دارند. مثلا در نوع پرسشی آن یک سوال کوتاه پرسیده می‌شود:

مرکز استان سیستان و بلوچستان کجاست؟

یا نوع کامل‌کردنی آن در درس‌های مختلفی استفاده می‌شود:

خزر بزرگترین … جهان است

یا شکلِ دیگری از آن به نامِ تشخیصی یا تداعی وجود دارد:

جلوی نام هر کتاب، اسمِ نویسنده آن را بنویسید:

بینوایان = ……………      بهارستان = ………………      سه دیدار = …………………

این سوالات که جواب کوتاهی دارند به دانش‌آموز در فرآیند یادگیری کمک بسیار زیادی می‌کنند. در دروس تحلیلی مثل ریاضی به کمک این تیپ سوالات می‌توان قدرت حل مسئله دانش‌آموز را سنجید. بر خلاف سوالات تستی امکان حدس زدن جواب وجود ندارد. این نوع سوالات برای دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان کاربرد دارد.

نمونه سوال تستی بهتر است یا نمونه سوال تشریحی؟ کدام برای فرزندم مناسب‌تر است؟

کنکور در نظام آموزشی به شکلی است که دانش‌آموزان را به تستی درس خواندن تشویق می‌کند. البته در سال‌های اخیر سوالات کنکور به سمتِ مفهومی شدن رفتند و تمامِ تلاشِ طراحان این است که دانش‌آموزان با درکِ عمیق مطالب، جواب درست را پیدا کنند. در سوالات تستی احتمال اینکه دانش‌آموز جواب را شانسی پیدا کند زیاد است.

از طرفی امتحانات مدارس و نهایی به صورت تشریحی و ترکیبی از سوالات مختلف طراحی می‌شوند. دانش‌آموز فقط با تست زدن نمی‌تواند به بعضی از سوالات مسلط شود و در امتحانات به مشکل خواهد خورد. در این شرایط حل نمونه سوالات امتحانی بهترین راه‌حل است.

هر دو مدلِ نمونه سوالات تستی و تشریحی کاربردهای خودشان را دارند. بهتر است دانش‌آموز با توجه به آزمونی که برای آن آماده می‌شود، یکی از این دو یا ترکیبی از آنها را استفاده کند.

دانش‌آموز قبل از حل نمونه سوالات باید چه کارهایی انجام دهد؟

برای اینکه بازدهی دانش‌آموز هنگام حلِّ نمونه سوالات، به بالاترین حد ممکن برسد، بهتر است یک سلسله‌مراتب را در درس خواندن رعایت کند. به این ترتیب هم فرآیند یادگیری دانش‌آموز بهبود پیدا می‌کند، هم درس خواندن برای او شیرین و لذت‌بخش خواهد شد. دانش‌آموز برای رسیدن به مرحله حل نمونه سوالات باید مراحل قبلی آن را طی کرده باشد. این مراحل عبارتند از:

1 – هدفش را از حل نمونه سوال مشخص کند

قبل از هر کاری دانش‌آموز باید بداند که چرا می‌خواهد نمونه سوال حل کند. یعنی چه هدفی را دنبال می‌کند. آیا هدفش قبولی در امتحانات نوبت اول و دوم مدارس است؟ یا می‌خواهد خودش را برای ورود به مدارس خاص مثل تیزهوشان یا نمونه دولتی آماده کند؟ یا حتی بلندپروازتر بوده و دلش می‌خواهد در المپیادهای کشوری رتبه بیاورد؟ با مشخص شدن هدف، مراحل بعدی آسان‌تر خواهد شد.

2 – کتاب درسی را به دقت و با حوصله مطالعه کند

در دوران تحصیل هیچ‌چیزی جای کتاب درسی را برای دانش‌آموز نمی‌گیرد. تمام منابع آموزشی بازار از محتوای کتاب درسی استفاده می‌کنند و به نوعی منبع تغذیه تمامِ انتشارات آموزشی، کتاب‌های درسی هستند. دانش‌آموز باید رابطه خودش را با کتاب درسی قوی کرده و به مباحث مطرح شده در کتاب مسلط شود. به جرئت اعلام می‌کنیم که اگر دانش‌آموزی کتاب درسی را به خوبی یاد بگیرد، دیگر مشکل خاصی در حل نمونه سوالات متوسط و حتی دشوار نخواهد داشت.

3 – بعد از تسلط به موضوع، تمرین‌ها و فعالیت‌های کتاب را حل کند

دانش‌آموز بعد از اینکه کتاب درسی را به خوبی خواند، باید سراغ تمرین‌های داخل کتاب برود. این تمرین‌ها و فعالیت‌ها، مطالب خوانده شده را در ذهن او تثبیت می‌کنند. ممکن است حلِّ بعضی از این تمرین‌ها دشوار باشد و دانش‌آموز از پس کار برنیاید، در این حالت توصیه می‌شود از حل‌المسائل کتاب درسی (گام‌به‌گام‌های درسی) استفاده کند.

ما در استابانک تعداد زیادی گام‌به‌گام درسی تولید کردیم. برای دریافتِ رایگانِ این گام‌به‌گام‌ها اینجا را کلیک کنید.

4 – نمونه سوال مناسب با هدف خود را پیدا کرده و شروع به کار کند

حالا نوبت به حلِ نمونه سوالات می‌رسد. در این مرحله ذهن دانش‌آموز آماده بوده و اعتماد به نفس لازم را کسب کرده است. کافیست نمونه سوالات درس موردنظر را تهیه کرده و شروع به حل آنها کند. یک نکهت را فراموش نکنید که دانش‌آموزان تفاوت بین فردی دارند و نباید آنها را باهم مقایسه کنیم. برای مثال یک نمونه سوال ممکن است برای یک شخص مناسب و برای دیگری خیلی مناسب نباشد.

6 اشتباه رایج هنگام حل نمونه سوالات

دانش‌آموزان هنگامِ حلِّ نمونه سوالات معمولا به اشتباهات زیر دچار می‌شوند:

1 – فقط یک مدل نمونه سوالات را حل می‌کنند

همانطور که کمی قبل‌تر اشاره کردیم، نمونه سوالات به شکل‌های مختلف طراحی و منتشر می‌شوند و هر ساختار تاثیر خاصی در یادگیری دانش‌آموز و سنجش او دارد. یکی از بزرگترین اشتباهات دانش‌آموزان در حل نمونه سوالات استفاده از یک شکلِ خاص نمونه سوال مثل جای خالی یا صحیح و غلط است. در صورتی که باید از ترکیب این نمونه سوالات استفاده شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

اگر دانش‌آموز فقط یک مدل نمونه سوال استفاده کند، نمی‌تواند از تمامِ توانایی‌های خودش استفاده کند. بعضی از خانواده‌ها گله می‌کنند که چرا فرزندم نمونه سوالات تستی را به شکلی عالی پاسخ می‌دهد اما در سوالات تشریحی عملکرد مناسبی ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که حدود 50% تست‌ها شانسی زده می‌شوند!

در سوالات چهارگزینه‌ای، گزینه‌های ب و ج میانه هستند و معمولا جواب‌ها را بین این 2 گزینه تقسیم می‌کنند. برای مثال اگر یک کتابی که 1000 تست دارد را بررسی کنیم، احتمالا جواب 500 تست در گزینه‌های ب و ج قرار گرفته است. پس نتایج سوالات تستی خیلی قابل اعتماد نیست و بهترین کار این است که دانش‌آموز سوالات را تحلیل کند.

استفاده از یک مدلِ نمونه سوال، مثلا فقط صحیح و غلط یا فقط جای خالی اشتباه است.

2 – از کتاب‌های نامناسب و ضعیف استفاده می‌کنند

هر کتاب یا فایل الکترونیک نمونه سوالات، انتخاب خوبی برای دانش‌آموز نیست. ممکن است این سوالات پر از اشتباه و غلط باشند و دانش‌آموز را به جای رساندن به هدف از هدف دور کنند. نمونه سوال اشتباه نه تنها وقت دانش‌آموز را می‌گیرد، بلکه او را به شک انداخته و یادگیری‌اش را با تداخل همراه می‌کند. یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان در حل نمونه سوالات، استفاده از منابع پراکنده و غیرمعتبر است. پس در یک گام مهم باید نمونه سوالات باکیفیت از یک منبع معتبر شود.

بعضی از مدارس کتاب‌های نمونه سوال چاپ کرده و به دانش‌آموزان خود می‌فروشند. متاسفانه بیشتر این کتاب‌ها نمونه‌های کپی‌برداری شده از کتاب‌های موجود در بازار می‌باشد. حتی در بعضی از موارد در این سوالات تعدادی اشتباه هم وجود دارد که به خاطر کپی‌برداری یا بررسی نکردن مجدد توسط این مدارس از قلم افتاده‌اند. پس تهیه کتاب نمونه سوال مناسب نکته بسیار مهمی است.

استفاده از نمونه سوالات نامناسب و کتاب‌های ضعیف دانش‌آموز را در حل نمونه سوالات با مشکل همراه می‌کند.

از چه منبعی نمونه سوال مناسب تهیه کنیم؟

اگر به منابع آموزشی چاپ شده علاقه دارید، می‌توانید از انتشاراتی کتاب تهیه کنید که مرتب نمونه سوالات خود را مورد بررسی قرار داده و آن را به‌روزرسانی می‌کنند. اگر به زمان چاپ کتاب دقت کنید، متوجه می‌شوید آن کتاب نمونه سوالات در چه سالی چاپ شده و چندمین نسخه ویرایش شده آن در بازار موجود است. انتشارات معتبر به شکل سالانه یا هر چند سال یک بار، سوالات خود را از نظر جدید بودن، نداشتن غلط‌های املایی یا غلط‌های پاسخ‌دهی و غیره بررسی می‌کنند.


استادبانک در یک خدمتِ رایگان و جذاب اقدام به انتشار هزاران نمونه سوال مختلف از تمامِ مقاطع تحصیلی (ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم) کرده است. سوالات استادبانک در سطح‌های مختلف (ساده، متوسط و دشوار) تقسیم‌بندی شده و به شکل‌های مختلف مثل نمونه سوال امتحانی ترم اول و دوم و فصل به فصل دروس منتشر شده‌اند. می‌توانید از این سوالات استفاده کنید:

دانلود نمونه سوالات امتحانی استادبانک


3 – بدون مطالعه کتاب درسی سراغ حل نمونه سوالات می‌روند

فرآیند حل نمونه سوالات را کمی قبل‌تر بررسی کردیم. یکی از اشتباهات رایج دانش‌آموزان عدم توجه به کتاب درسی و مرور درسنامه‌ها است. نمونه سوالات در کنار سنجش دانش‌آموز یک روش یادگیری هم هستند. برای مثال کسی که مشغول تست زدن درست زیست‌شناسی برای کنکور است، علاوه برای سنجش مهارت‌های خود یادگیری‌اش را هم عمیق‌تر می‌کند. حالا فرض کنید دانش‌آموز بدون اینکه تسلط مناسبی روی مباحث زیست داشته باشد شروع به تست زدن بکند. مطمئننا وقتی زیادی از او گرفته شده و بازدهی درس خواندش هم به شدت پایین می‌آید.

4 – توجهی به صورت سوال یا مسئله مطرح شده ندارند

باور می‌کنید اگر بگوییم بیشتر از 50% موفقیت در حل مسئله، مربوط به فهمیدن صورت مسئله است. همه‌ی ما این جمله تاثیرگذار و معروف آلبرت انیشتین را شنیده‌ایم که می‌گوید:

اگر برای حل یک مسئله پیچیده و دشوار فقط 1 ساعت (60 دقیقه) زمان داشته باشی، چگونه این مسئله را حل می‌کنی؟

55 دقیقه را صرف فهمیدن صورت مسئله می‌کنم، 5 دقیقه هم دنبال راه‌حل مناسب برای مسئله می‌گردم.

در دنیای علم، انیشتین بی‌سابقه و تکرارنشدنی است. نابغه‌ای که تاثیر شگفت‌انگیزی بر جهان گذاشت. این جواب او اهمیت فکر کردن به صورت مسئله را به خوبی بازگو می‌کند. متاسفانه بسیاری از دانش‌آموزان هنگام حل نمونه سوال، توجه زیادی به صورت سوال ندارند. در واقع به این فکر نمی‌کنند که سوال از آنها چه می‌خواهد و باید دقیقا دنبال چه چیزی بگردند. فقط سعی می‌کنند با عجله یک جواب مناسب برای آن پیدا کنند. قبل از هر چیزی باید دانش‌آموز مطمئن شود که صورت سوال را به خوبی درک کرده است.

5 – راه‌حل‌ها و جواب‌های نمونه سوالات را حفط می‌کنند

با یکی از خطرناک‌ترین اشتباهات دانش‌آموزان هنگام حل نمونه سوالات آشنا شدیم. در فرآیند حل نمونه سوال دانش‌آموز باید به خوبی روی سوال فکر کند و مناسب‌ترین روش حل مسئله را برای آن پیدا کند. بعضی از دانش‌آموزان جواب‌های نمونه سوالات را حفظ می‌کنند تا اگر با سوالی مشابه آن مواجه شدند، از این جوابِ آماده استفاده کنند. این کار کاملا اشتباه است و به مرور قدرتِ حل مسئله را در دانش‌آموز می‌کُشد. دانش‌آموزی که جواب تمرین‌های تحلیلی را حفظ کند نمی‌تواند به خوبی مفاهیم مطرح شده را درک کند.

6 – بدون تلاش برای حل نمونه سوال، دنبال جواب آن می‌گردند

بعضی مواقع شاهد این هستیم که دانش‌آموز بدون اینکه صورت سوال را کامل بخواند و برای حل آن تلاش کند، یکراست سراغِ دیدن جواب می‌رود. شاید این کار در لحظه حس خوبی به دانش‌آموز بدهد. حسی از جنسِ رسیدن به جواب. اما این خوشی کاذب به مرور زمان کار دست دانش‌آموز داده و برایش مشکل‌ساز می‌شود. نگاه کردن به جوابِ سوال آخرین کاری است که دانش‌آموز باید انجام دهد.

نسخه چاپی نمونه سوالات را تهیه کنیم یا نسخه دیجیتال؟

سخه‌های کاغذی و چاپ‌شده از قدیم وجود داشتند و تنها انتخاب والدین و دانش‌آموزان به حساب می‌آمدند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای جدیدی هم برای انتشار نمونه سوالات درسی معرفی شدند. نمونه سوالات راهِ خودشان را به وسایلِ دیجیتالِ دانش‌آموزان پیدا کردند. برای مثالِ فرمتِ PDF بدون بهم‌ریختگی ظاهری قادر است نمونه سوالات را در بیشتر دستگاه‌های دیجیتال دنیا مثل موبایل، تبلت، لپ‌تاپ، کامپیوتر و غیره به خوبی نمایش دهد.

مزایا و معایب نسخه چاپی و الکترونیک نمونه سوال

هر کدام از 2 روش انتشار نمونه سوال مزایا و معایب خود را دارند. در نسخه‌های چاپ شده کتاب قابل لمس بوده و برای از افراد لمس فیزیکی کتاب اهمیت بسیار زیادی دارد. کتاب‌های چاپ شده در اندازه‌های مختلف چاپ می‌شوند و تمام افراد نحوه کار با آنها را بلد هستند. این جنس کتاب‌ها برای استفاده از نیاز به برق شهری یا باتری ندارند. می‌توانید بدون نگرانی از خاموش شدن گوشی هوشمند خود این کتاب‌ها را استفاده کنید.

در مقابل نسخه‌های الکترونیکی نمونه سوالات را داریم که مزایای متنوعی دارند. می‌دانید که با چاپ هر کتاب چه تعداد درخت باید قطع شوند. پس یکی از مهم‌ترین مزایای آن آسیب نزدن به محیط زیست است. یک مورد دیگر ارزان بودن این جنس نمونه سوالات است. چون در روش الکترونیکی بسیاری از هزینه‌ها مثل خرید کاغذ حذف شده، قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده کاهش پیدا می‌کند. این جنس کتاب‌ها به آسانی قابل حمل هستند و در هر جایی می‌توان از آنها استفاده کرد.

مهم نیست دانش‌آموز از کدام شکلِ نمونه سوالات استفاده می‌کند، مهم این است که عاشقانه به دنبال یادگیری و بهبود مهارت‌های خود باشد.


بهتر است برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی نسخه چاپی نمونه سوالات را تهیه کنیم. تا به خوبی کتاب رو لمس کنند و با آن ارتباط برقرار کنند.

حساسیت‌های حل نمونه سوالات در مقطع ابتدایی

مقطع ابتدایی مقطع بسیار حساسی است. دانش‌آموزان برای اولین بار از فضای خانه جدا شده و در یک محیط آموزشی (مدرسه) قرار می‌گیرند. همچنین سن دانش‌آموزان در این مقطع پایین بوده و روحیه آسیب‌پذیر و حساسی دارند. بهتر است در این مقطع از یک معلم خصوصی حرفه‌ای کاربلد و متخصص استفاده کنید تا علاوه بر بهبود وضعیت تحصیلی فرزندتان، ظرافت‌های مربوط به این دوره از زندگی او را مدنظر قرار بدهد.

هنگام حل نمونه سوال برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی باید ببینیم که آیا کودک برای حل نمونه سوال آماده است؟ اگر در زمان نادرست به کودک نمونه سوال بدهیم و موفق به حل آنها نشود، اعتماد به نفسش از بین رفته و سوالات تلخی از خودش می‌پرسد. سوالاتی از این جنس:

  • من به اندازه کافی باهوش نیستم؟
  • من مشکلی دارم که نمی‌توانم به سوالات پاسخ بدهم؟
  • چرا دوستانم مشکلی در حل این نمونه سوالات ندارند؟
  • و …

استفاده از یک معلم خصوصی حرفه‌ای بخشی از بارِ فشار تحصیلی فرزند را از دوش خانواده‌ها برداشته و در موفقیت تحصیلی فرزندشان کمک بزرگی به آنها می‌کند.

آیا بسته‌های آموزشی ابزار کمکی خوبی برای حل نمونه سوالات هستند؟

فیلم‌ها و بسته‌های آموزشی شکلِ نسبتا جدیدی از آموزش هستند. والدین با این تصور که دی‌وی‌دی‌های آموزشی به خاطر در دسترس بودن و قابل تکرار بودن انتخاب خوبی برای دانش‌آموز به حساب می‌آیند، اقدام به تهیه این محصولات می‌کنند. اما طبق تحقیقاتی که ما انجام دادیم، حدودا 30% خانواده‌ها از بسته‌های آموزشی رضایت داشتند که آمار قابل توجهی است. پیشنهاد می‌کنیم مطلب آموزشی زیر را مطالعه کنید تا به خوبی درباره مزایا و معایب این 2 روش اطلاعات کسب کنید:

۶ دلیل برای اینکه بسته آموزشی ابتدایی گزینه مناسبی نیست! + راه حل جایگزین

✒️ شما چطور از نمونه سوالات استفاده می‌کنید؟
آیا استفاده از نمونه سوالات به پیشرفت تحصیلی شما کمک کرده است؟
نظرات خود را با ما و دیگر خوانندگان مقاله در میان بگذارید.

استادبانک | برترین سامانه انتخاب معلم خصوصی ایران

شرکت دانش‌بنیان استادبانک در مرکز رشد دانشگاه شریف مستقر است و در سال 1396 عنوانِ برترین شرکت رشد یافته در دانشگاه شریف را کسب کرد. استادبانک طی این سال‌ها تبدیل به قطب تدریس خصوصی کشور شده و روزانه هزاران معلم خصوصی و شاگرد را به هم معرفی می‌کند.

استادبانک با نظارت روزانه بر عملکرد معلم‌ها و اساتید خود، بهترین‌های هر رشته تحصیلی را گلچین کرده است. هر سال 20000 نفر معلم درخواست عضویت خود را به استادبانک ارائه می‌کنند و بعد از بررسی واحد پذیرش حدودا 500 نفر از این عزیزان اجازه تدریس در استادبانک را دریافت می‌کنند. این نظارت به حدی است که اگر استاد سه شاگرد ناراضی داشته باشد، به احتمال زیاد از لیست اساتید استادبانک کنار گذاشته می‌شود.

هر ساله بیش از 20000 نفر از معلمان کشور برای تدریس در استادبانک ثبت نام می کنند و سیستم ارزشیابی استادبانک پس از بررسی های سخت گیرانه خود تنها 500 نفر از آن ها را جذب می کند.


این اساتید به ما کمک کردند تا این مقالۀ مفید را تهیه کنیم، با کلیک روی تصویر وارد صفحه شخصی استاد شوید:

رحیم انوری

نجمیه رستمی