روش مطالعه کنکور ریاضی

روش مطالعه هندسه رتبه برترهای کنکور به همراه فنون تست زنی

استادبانک نویسنده
4358 0
12 مهر 1399
روش-مطالعه-هندسه

چالش سوالات هندسه تنوع پذیری آن‌ها است، پس روش مطالعه هندسه باید خلاقیتتان را قلقلک دهد. پیش فرض خیلی از بچه‌ها این است که “ما خلاق نیستم، پس هندسه نمی‌زنیم”. خبر خوش این است که مغز داخل جمجمه همه ما یکسان است. همه ما در حالت پیش فرض به یک اندازه خلاق هستیم، پس همه چیز برمی‌گردد به این که چقدر از این خلاقیت کار بکشید. در این مقاله با مرور خلاقه‌ترین روش مطلعه هندسه، یاد می‌گیریم که چگونه هندسه را 100 بزنیم؟ برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انواع روش های مطالعه را بخوانید.

استادبانک یک سامانه قدرتمند انتخاب آنلاین معلم خصوصی است می توانید در سایت استادبانک درخواست معلم ریاضی در تهران و شهرستانها در منزل یا آنلاین بدهید.

مرور نقش اثبات در روش مطالعه هندسه

بچه‌ها عمدتا از سوالات بخش اثبات فراری هستند. انگار که دانش‌آموز جن باشد سوال اثبات بسم الله، تا سوال اثبات را می‌بینند در می‌روند. به طور کلی، مشکل دانش‌آموزان با هندسه از جایی شروع می‌شود که به جای اثبات مسائل پایه آن‌ها را حفظ می‌کنند. با توجه به حجم بالای مطالب درس هندسه، حفظ کردن فرمول‌های آن کاری بیهوده است.

جدای از این که حفظ تمام فرمول‌های هندسه به دلیل حجم بالا امکان پذیر نیست. ممکن است تحت فشار یا استرس کنکور، همانی تعداد محدود فرمول‌هایی را هم که حفظ کرده‌اید فراموش کنید. همانطور که در ابتدای متن گفتیم، مغز همه ما مشابه یک دیگر است. این مغز، ظرفیت محدودی برای به خاطر سپردن مطالب دارد.

بنابراین شما با حفظ فرمول‌های هندسه نه تنها دانسته‌های خود را در خطر فراموشی قرار می‌دهید، بلکه کارتان را برای مطالعه دروس حفظی نیز سخت‌تر می‌کنید. لپ کلام این که اگر وقت ندارید کل اثبات‌ها را در ذهنتان نهادینه کنید، حداقل اثبات فرمول‌های اصلی را به خاطر بسپارید.

افزایش قدرت تجسم، بهترین روش برای تست زنی هندسه

روشی را می‌توان به عنوان بهترین روش مطالعه هندسه معرفی کرد، که شما را هم برای سوالات تستی آماده کند و هم تشریحی. قضیه این است که یادگیری هندسه، مثل بالا رفتن از یک نردبان می‌ماند. شاید بتوانید از پله اول به پله سوم بروید، اما با این کار هم خودتان را به زحمت می‌اندازید و هم در معرض آسیب دیدگی قرار می‌گیرید. قضیه این است که ما در این روش مطالعه هندسه ، به شما می‌گوییم که برای بالا رفتن از هر پله این نردبان باید چه کار کنید؟

چگونه-هندسه-را-صد-بزنیم

تمرکز بر هنرهای تجسمی، روشی منحصر به فرد

گفتیم که دشواری سوالات هندسه، در خلاقانه بودن آن‌ها است. همچنین قول دادیم که شما را در مسیر شکوفا کردن خلاقیتتان یاری دهیم. افزایش قدرت تجسم، همان چیزی است که خلاقیت شما را بالا می‌برد. شما باید بتوانید همزمان با خواندن صورت سوال، طرحی سه بعدی از شکلی که در صورت سوال درباره آن صحبت شده در ذهنتان متصور شوید.

برای این کار باید از پایه‌ترین حالت شروع کنید. بروید سراغ سوالات تشریحی، آهسته آهسته سوالات را بخوانید، فرمول‌ها را تندی برای خود اثبات کنید و شکل مرتبط با هر سوال را نیز رسم کنید. بعد از این که دستتان راه‌افتاد، باید بروید سراغ سوال‌های تستی. سوال‌های تستی هندسه معمولا صورت کوتاه‌تری دارند. به همین دلیل است که تصور شکل مورد نظر در سوالات تستی، به مراتب سخت‌تر از تصور شکل سوالات تشریحی است.

سعی نکنید که ورودتان به دنیای تستی جات (یا همان سوال‌های تستی) سرعتی باشد. بهتر است آهسته آهسته حرکت کنید. پس در قدم اول، در مواجهه با هر سوال تستی نیز، شکل آن را روی کاغذ پیاده کنید. سعی کنید نصف تست‌های آموزشیتان را به روش طراحی دستی و نصف دیگر را به روش تجسم ذهنی حل کنید. در نهایت زمانی که به تست‌های اصلی رسیدید، می‌توانید کل شکل‌ها را تجسم کنید. اگر تجسم شکلی زیادی سخت یا پیچیده بود، طرحی سرعتی و ساده از آن را روی کاغذ پیاده کنید.

ورود کلیدواژه‌ها به روش مطالعه هندسه

اکثر بچه‌ها با روش کلید واژه خوانی در درس دینی آشنایی پیدا می‌کنند. با احتساب این که کم‌تر کسی حین بیان روش مطالعه هندسه، به فکر کلید واژه خوانی می‌افتد، شاید بتوان کلید واژه خوانی را میراث دینی برای درس هندسه دانست. توجه کنید که این روش برای اولین بار توسط مجله استادبانک عرضه می‌شود. نویسنده این مطلب خود دانشجوی دکتراست و این روش را در سال کنکور خود ابداع کرده.

خب، برویم که روش کلید واژه خوانی را داشته باشیم. حل کردن تیپ سوال، برای یادگیری صد در صدی درس هندسه کافی نیست. چرا که تست‌های هندسه، سرشار از سوالات خلاقانه است. گاهی صورت سوال و در خواست‌های آن به اندازه‌ای جدید می‌شود، که دانش‌آموز را بین انتخاب فرمول‌ها گیج می‌کند. برای جلوگیری از این گیج شدن، باید حین حل تست‌های هر مبحث، از لحن بیان تست و کلمات مشترکی که در صورت سوال تست‌های یک مبحث به خصوص آورده شده نت برداری کنید.

در دست داشتن فهرستی از کلمات کلیدی، اسلحه نهایی شما برای از پا انداختن هندسه است. شما می‌توانید با این اسلحه بازی کنید تا کارایی آن به نحو احسن برایتان روشن شود. برای مثال اگر می‌دانید در مواجهه با درخواست “n” در تست‌ها باید فرمول “y” را به کار ببرید، فرمول‌های پیش نیاز و مرتبط با فرمول “y” را  در دفتر نکاتتان کنار یک دیگر دیگر و کنار فرمول “y” بگذارید.

فرض کنید در صورت تستی، کلمه کلیدی مرتبط با فرمول y را پیدا کردید، اما داده‌‎های تست به گونه‌ای نیستند که یتوانید از فرمول y برای حل مستقیم آن استفاده کنید. در این وضعیت باید با کمک فرمول‌های مرتبط، داده‌های مورد نیاز فرمول y را پیدا کنید و در نهایت با کمک فرمول y به جواب برسید.

آیا روش مطالعه هندسه در پایه‌های مختلف متفاوت است؟

یچه‌های تجربی، بچه‌های یازدهمی و دوازدهمی ریاضی و سایرین، ممکن است بگویند که خب این روش مطالعه هندسه صرفا به درد کنکوری‌های ریاضی می‌خورد. ما باید چگونه درس بخوانیم؟ روش خواندن هندسه یازدهم چگونه است ؟چگونه هندسه تجربی را بخوانیم؟ روش خواندن هندسه دهم به چه شکل است؟ روش خواندن هندسه تحلیلی چیست؟

دوستان، تمامی آن چه که شما از هندسه در دبیرستان می‌خوانید، یکی از میوه‌های درخت تنومند هندسه است. حالا تجربی‌ها یک گاز بیشتر از این میوه نمی‌زنند و بچه‌های ریاضی باید تا آخرش را تمام کنند. پس آن چه نصیبمان شده یکسان است. اگر دست یکی از دانش‌آموزان تجربی و یکی از بچه‌های ریاضی، یک نارنگی بدهیم، آیا نارنگی را به شکل‌های متفاوتی می‌خورند؟ قطعا نه. قضیه هندسه هم همین است. همه دانش‌آموزان باید از یک نردبان بالا بروند و در نهایت روی پله‌های مختلف این نردبان بایستند.

نظر شما درباره درس هندسه چیست؟ احیانا از آن دسته از بچه‌ها نیستید که مدام با خود می‌گویند “از هندسه متنفرم”؟ تجربیات خود از لحظات خوشگذرانیتان با هندسه را با ما در میان بگذارید. ما از خواندن قصه‌های عاشقانه شما و درس‌هایتان لذت می‌بریم.

چگونه از پس سوال‌های خلاقانه هندسه بربیاییم؟

باید حین حل تست‌های هر مبحث، از لحن بیان تست و کلمات مشترکی که در صورت سوال تست‌های یک مبحث به خصوص آورده شده نت برداری کنید.

چگونه اشکال هندسی را در ذهنمان رسم کنیم؟

بروید سراغ سوالات تشریحی، آهسته آهسته سوالات را بخوانید، فرمول‌ها را تندی برای خود اثبات کنید و شکل مرتبط با هر سوال را نیز رسم کنید. بعد از این که دستتان راه‌افتاد، باید بروید سراغ سوال‌های تستی. سوال‌های تستی هندسه معمولا صورت کوتاه‌تری دارند.

آیا روش حذف فرمول‌ها برای یادگیری هندسه کفایت می‌کند؟

جدای از این که حفظ تمام فرمول‌های هندسه به دلیل حجم بالا امکان پذیر نیست. ممکن است تحت فشار یا استرس کنکور، همانی تعداد محدود فرمول‌هایی را هم که حفظ کرده‌اید فراموش کنید.