برنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانکمشاوره تحصیلی متوسطه دوم

روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان | مطالعه اصولی و هدفمند

استادبانک نویسنده
9551 5
09 شهریور 1401
روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان | مطالعه اصولی و هدفمند

می‌توان گفت دبیرستان مهم‌ترین مقطع تحصیلی دانش‌آموزان است. اما چرا؟ باید بگوییم که دروس دبیرستان تعیین‌کننده آینده شغلی دانش‌آموزان است؛ زیرا هم منبع سوالات در کنکور است و هم معدل آن تاثیر دارد. تاحالا چندبار شده است که تلاش کرده‌اید برنامه ریزی درسی مناسبی را برای خودتان طراحی کنید اما از پسش برنیامدید؟ یا به دنبال روش‌هایی بودید که تاثیر مثبت بر نحوه‌ی مطالعه و بخاطر سپردن مطالب بگذارد؟ آیا می‌دانید روش ‌های درست درس خواندن چیست؟ خب، باید بگویم شما تنها نیستید.

بسیاری از دانش‌آموزان دقیقا همچین شرایطی را دارند. پریشان، دودل، دست‌پاچه و البته پراز استرس و ترس از آنکه ممکن است نتوانید برای یک بار هم که شده کتاب‌ها و دروس را کامل مطالعه کنید. ترس‌ها و استرس‌هایتان بی‌مورد است. اول آنکه باید بگوییم اولین قدم، مهم‌ترین قدم است. البته که در برداشتن اولین قدم علاوه بر آن‌که بر کمک مشاوران می‌توانید حساب کنید، بیشتر تلاش و همت اصلی برعهده‌ی خودتان است.مشاوره تحصیلی استادبانک

انواع روش های درست درس خواندن

هنگام یادگیری روش‌های درست درس خواندن، هیچ رویکردی نیست که برای همه کارساز باشد. روش‌های مطالعه باید متناسب با توانایی و وضعیت هر دانش آموز باشد. بنابراین مهم است که از طریق مشاوره تحصیلی کشف کنید که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی نه. در ادامه روش‌ های درست درس خواندن را که برای عموم دانش‌آموزان مفید است را ذکر کرده‌ایم.

1.یکی از مهم‌ترین روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان؛ شب امتحانی نباشید!

یک روز قبل از امتحان البته که می‌توانید مطالعه کنید. شما حتی می‌توانید درست قبل از اینکه وارد آزمون شوید، فلش کارت‌هایتان را مرور کنید. فقط تمام مطالعه را به لحظه آخر موکول نکنید. تحقیقات ثابت کرده‌اند که یکی از روش های درست درس خواندن فاصله‌گذاری بین مطالعه مطالب و بازبینی آن‌هاست. این کار باعث می‌شود تا مطالب را بهتر درک و در طولانی مدت استفاده کنید. کارکردن بر روی یک برنامه‌‌ریزی درسی که در آن مطالبی را که در زمان‌های مختلف سال آموخته‌اید را بررسی می‌کنید، می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی در زمان باشد. مسلما این کار سختی نیست.

 فقط هر بار که موضوع جدیدی را یاد می‌گیرید، یادآوری را در تقویم‌تان قرار دهید تا به عنوان مثال، مطالب را بعد از ۲۴ ساعت و ۴، ۸، ۱۲ و ۱۶ هفته بعد از یادگیری اولیه آن، دوباره مرور کنید.

روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان و اهمیت مطالعه اصولی

2.برای مطالعه اصولی در دبیرستان به سوال پرسیدن و پاسخ‌دادن اهمیت دهید.

اگر چیزی را مطالعه کنید، کمی در مورد آن یاد خواهید گرفت و حتی ممکن است برخی از آن اطلاعات را برای مدت کوتاهی به خاطر بسپارید. اگر آن مطالب را دوباره بخوانید، ممکن است کمی بیشتر به خاطر بیاورید. برای بسیاری از ما، این برای تحکیم آن‌چه که یادگرفته‌ایم کافی نخواهد بود. تصور کنید که درحال نگاه کردن به موتور یک ماشین هستید و یک مکانیک تمام قطعات را به شما نشان می‌دهد.

 ممکن است برایتان قابل درک باشد و شما با این فکر که می‌دانید آن‌ها چه هستند آن‌جا را ترک کنید. اما تصور کنید که واقعاً موتور یک ماشین را از ابتدا تا انتها خودتان ساخته‌اید. با این‌کار شما مطمئناً خیلی بیشتر می‌دانید و البته دانش بیشتری هم کسب می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد برای آن‌که هنگام مطالعه درک عمیق‌تری از مطالب داشته باشیم، باید به سؤالات پاسخ دهیم. این نکته به شما این امکان را می‌دهد که دانش‌تان را بجای یک مطالعه ساده به چالش بکشید و آن را به کار ببرید.

می‌توانید به سؤالات امتحانی قدیمی پاسخ دهید، یا سؤالات‌تان را بنویسید و جواب آن‌‌ها را با کمک هم‌کلاسی‌هایتان پیدا کنید. می‌توانید از معلم‌تان بخواهید که بر اساس موضوعاتی که درس داده است چند سؤال برای‌تان طراحی کند.

3.برنامه‌ریزی درسی، نقش اول موفقیت در دبیرستان!

همانطور که می‌دانید یکی از دغدغه‌هایی که بیشتر دانش‌آموزان دارند و هیچکس جواب کامل و درستی برای آن ندارد مدیریت زمان برای درس خواندن است. هنگامی که برای درس خواندن برنامه ریزی می‌کنید و زمان مورد نیاز برای هر کتاب را جداگانه می‌نویسید، باید بدانید که اکثر دانش‌آموزان تنها به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می‌توانند به طور موثر مطالعه کنند و بعد از آن نیاز به استراحت ۱۵ دقیقه‌ای دارند.

استراحت ۱۵ دقیقه‌ای باعث می‌شود ذهنتان باز شود و نفسی تازه کنید. بعد از ۳ ساعت کار مداوم به خودتان ۳۰ دقیقه استراحت دهید. تلویزیون نگاه کردن، غذا خوردن و کمی پیاده‌روی در هوای آزاد می‌تواند به شما کمک کند.

تمرین و تکرار از روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان

4.کار نیکو کردن از پرکردن است؛ تکرار و تمرین و مرور

ممکنه ضرب‌المثل بالا کمی شما را گیج کرده باشد. اما باید بگویم که سالیان سال است که راز موفقیت در درس تمرین و تکرار است. فرض کنید که می‌خواهید نواختن گیتار را یاد بگیرید. همه نکات با خواندن و گوش دادن به آموزه‌های دیگران به شما آموخته می‌شود. سپس در اولین کنسرت‌تان از شما انتظار می‌رود که برای اولین بار یک گیتار را به دست بگیرید و به طور عالی آن را بنوازید! خنده‌دار و شوخی به‌نظر می‌رسد، نه؟ مسلما باید چیزهایی که یادگرفته‌اید را بارها و بارها تمرین کنید. اما چرا با آزمون‌ها و امتحانات‌تان نیز به همین صورت رفتار نمی‌کنید؟

قبل از آن‌که وارد جلسه امتحان شوید می‌توانید، تست‌های تمرینی گذشته را در روتین روزانه درسی خود بگنجانید، می‌توانید فلش کارت‌های خود را به گونه‌ای بنویسید که یک طرف‌ آن سوال و طرف دیگر آن پاسخ سوال باشد، خودتان را به چالش بکشید یا از دیگران بخواهید که شمارا بر اساس اطلاعات تست کنند و از معلمان‌تان بخواهید تا چند نمونه سوال امتحانی برای‌تان طراحی کنند.

5.به مطالعه‌تان در بیرستان تنوع ببخشید

وقتی درحال مطالعه دروس هستید، مطمئنا زندگی خیلی آسان‌تر می‌شد اگر با یک بار درس خواندن همه چیز را یاد می‌گرفتید. اما خب هیچکدام از روش های درست درس خواندن شامل همچنین چیزی نمی‌شود. شاید بارها از دیگران پرسیده‌اید: چگونه درس حفظ کنیم؟

خب، روش‌های مختلفی برای مطالعه و حفظ دروس وجود دارد و هیچ کدام منحصراً بهتر از دیگری نیست. در واقع، تنوع بخشیدن به تکنیک‌های مطالعه و استفاده از ترکیبی از چندین روش مطالعه مختلف به شما کمک می‌کند تا اطلاعات خود را بهتر از صرفاً به یک روش یاد بگیرید و ذخیره کنید. تمرین روش های درست درس خواندن و تکنیک‌های مختلف مطالعه برای جلوگیری از خستگی ذهنی و درگیر نگه داشتن مغز شما بسیار مفید هستند. ما در اینجا برخی از بهترین تکنیک‌های مطالعه را مرور خواهیم کرد.

6.یکی از جالب‌ترین روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان؛ بازنویسی به زبان خودتان!

نگاه کردن به یک صفحه و غرق شدن در کتاب، می‌تواند آسان باشد، اما متوجه می‌شوید هر آن‌چه خوانده‌اید را به خاطر نمی‌آورید. خوشبختانه این مشکل را می‌توان اصلاح کرد. برای کلاس‌هایی که از شما می‌خواهند متن‌های طولانی و سنگینی مانند تاریخ، زیست یا فلسفه را بخوانید، حتماً به‌طور دوره‌ای در حین مطالعه توقف کنید. در پایان یک پاراگراف یا یک بخش مکث و بدون نگاه کردن به آنچه که در متن گفته شده فکر کنید.

دوباره آن را با زبان خودتان خلاصه کنید. اکنون نگاهی به مطالب بیندازید تا مطمئن شوید که اطلاعات را به طور دقیق و مطابق با جزئیات متن خلاصه کرده‌اید. هر چیزی را که ننوشته بودید را یادداشت کنید و سپس به بخش بعدی بروید. همچنین ممکن است بخواهید به جای بیان مجدد ذهنی یا با صدای بلند خواندن، فهرستی از اطلاعات مربوطه تهیه کنید.

بدون نگاه کردن به کتاب درسی، نکات ضروری مطالبی را که به تازگی خوانده‌اید یادداشت کنید. سپس به کتاب نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید که هیچ اطلاعات ضروری را از قلم نینداخته اید.چه بخواهید صرفاً با صدای بلند خلاصه کنید یا اطلاعات خود را یادداشت کنید، بازنویسی متن یکی از مهم‌ترین روش ‌های درست درس خواندن است.

آموزش به دیگران از روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان

7.درک و یادگیری بهتر با آموزشی مطالب درسی به دیگران

آموزش به دیگران از روش‌ های درست درس خواندن، راهی عالی برای تقطیر افکار شما و خلاصه کردن اطلاعاتی است که مطالعه کرده‌اید. تقریباً همیشه، آموزش به شخص دیگری به شما نشان می‌دهد که بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید در مورد مطالب یاد گرفته‌اید! یک هم‌کلاسی، یک دوست یا اعضای صبور خانواده، یا حتی یک مجسمه یا یک عروسک پیدا کنید و مطالب را طوری برای آنها توضیح دهید که انگار برای اولین بار است که در مورد آن می‌شنوند.

 خواه شخصی که آموزش می‌دهید واقعی باشد یا خیر، عمل آموزش مطالب با صدای بلند به انسان دیگر مستلزم آن است که اطلاعات را به روش‌های جدیدی بیان کنید و با دقت بیشتری به اینکه چگونه همه عناصر در کنار هم قرار می‌گیرند فکر کنید. عمل مرور مطالب به خصوص اگر آن را با صدای بلند انجام دهید برای روش درس خواندن سریع است و به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر مطالب را به خاطر بسپارید.

روش درست درس خواندن در زمان امتحانات دوره دبیرستان

مسلما از روش‌های ذکرشده در زمان امتحانات نیز می‌توانید استفاده کنید، اما مسلما روش درس خواندن در زمان امتحانات وقتی که زمان محدود و منابع بسیاری دارید، فرق‌هایی دارد. از چالش‌های درس خواندن در دبیرستان، یادگیری هرروزه مطالب جدید و سازماندهی و مرور مطالب قدیمی است. در دبیرستان هم‌زمان باید هم برای کنکور و هم برای امتحانات پایان‌ترم بخوانید که خب به خاطر سپردن این حجم از مطالب کار آسانی نیست.

در ادامه چند تکنیک ساده و کاربردی را به شما معرفی می‌کنیم که در روزهای امتحانات دبیرستان به روند مطالعه و موفقیت شما کمک بزرگی می‌کنند:

1.بیشترین استفاده را از کلاس درس ببرید

در تمام جلسات کلاسی شرکت کنید، به سخنان استاد توجه زیادی داشته باشید و طوری یادداشت‌برداری کنید که برایتان بیشتر قابل درک است. هدف این است که وقتی یادداشت‌های خود را بعداً مرور می‌کنید، بتوانید آنها را به راحتی درک کنید. «یادداشت‌برداری خوب به این معنی است که در طول کلاس توجه بیشتری نشان می‌دهید.» وقتی برای آزمون آماده می‌شوید باید حجمی زیاد از مطالب را مرور کنید که بسیاری از آن‌ها را به یاد نخواهید آورد.

اما گوش‌دادن فعال در کلاس درس باعث می‌شود بهتر مطالب را درک کنید و به مدت زمان کمتری برای مرورشان در امتحانات نیاز خواهید داشت. اگر چیزی را متوجه نشدید، دست‌تان را بالا ببرید و بپرسید، یا یادداشت بردارید تا بعد از کلاس با استاد‌تان آن را درمیان بگذارید. اگر تمام این‌کارهارا کردید و نتوانستید به درک کافی از مطالب برسید، می‌توانید از استادبانک کمک بگیرید. بهترین اساتید و مشاوران سراسر کشور آماده خدمت‌رسانی به شما دانش‌آموزان عزیز هستند.

2.با همکلاسی هایتان مطالعه کنید

از روش های درست درس خواندن که علاوه بر دوست‌یابی، باعث تشکیل گروه‌های مطالعه می‌شود، راهی ارزشمند و سرگرم‌کننده برای مرور مطالب و آزمون‌هاست. مطالعه گروهی به ایجاد عادات خوب کمک می‌کند، همکاری در پروژه‌های گروهی را راحت‌تر می‌کند و اعتماد‌به‌نفس را افزایش می‌دهد.

تغییر مباحث؛ از روش های درست درس خواندن در دبیرستان

3.تغییر مباحث؛ از روش های درست درس خواندن در دبیرستان

صرف زمان زیاد برای مطالعه یک موضوع می‌تواند تمرکزتان را کاهش دهد. یکی از مهم‌ترین روش های درست درس خواندن برای امتحانات، تغییر مباحث هر ۳۰ دقیقه یا بیشتر برای جلوگیری از خستگی هنگام یادگیری است. زمانی که به مغزتان به اندازه کافی استراحت دادید، موضوعات چالش برانگیز و سخت را دوباره مرور کنید.

4.بر درک مطالب تمرکز کنید

حفظ‌کردن مطالب به معنای یافتن راه‌هایی برای یادآوری و تکرارشان است. درک مطالب کمی عمیق‌تر اتفاق می‌افتد و به این معنی است که می‌توانید دانش جدید را در سناریوهای مختلف به کار ببرید و بدانید که چگونه با مفاهیم دیگر نیز ارتباط دارد. امتحانات مدرسه اغلب درک‌تان از مطالب را به چالش می‌کشد، نه فقط حفظ کردن.

اجرای روش های درست درس خواندن در دبیرستان با خدمات آموزشی استادبانک

دانستن روش های درست درس خواندن ، کلید موفقیت شما است و به پروژه‌های درسی و حتی در هنگام کنکور نیز کمکتان خواهذ کرد. یافتن روش های درست درس خواندن در وقت و انرژی شما صرفه جویی می‌کند و بهترین نتایج را برایتان به ارمغان می‌آورد. شما عزیزان با کمک مشاوره و تدریس خصوصی استادبانک به راحتی می‌توانید موانع را از سر راهتان بردارید.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، با حضور بهترین و باکیفیت‌ترین اساتید کشور، در خدمت دانش‌آموزان و والدینشان هستند. استادبانک به راحتی مشاوره کنکور، مشاوره روانشناسی، مشاوره انتخاب رشته و صدها تدریس خصوصی دروس دبستان، متوسطه اول و دوم و غیره را دراختیارتان می‌گذارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت استادبانک مراجعه کنید و یا اگر سوال و پیشنهادی دارید، می‌توانید با شماره 021-91005343 تماس حاصل فرمایید. پشتیبان‌های استادبانک آماده پاسخگویی به درخواست‌های شما عزیزان هستند.

روش های موثر در تمرین و مرور مطالب چه هستند؟

تست‌های تمرینی گذشته را در روتین درسی خود بگنجانید، می‌توانید فلش کارت‌های خود را به گونه‌ای بنویسید که یک طرف‌ آن سوال و طرف دیگر آن پاسخ سوال باشد، خودتان را به چالش بکشید یا از دیگران بخواهید که شما را بر اساس اطلاعات تست کنند و از معلمان‌تان بخواهید تا چند نمونه سوال امتحانی برای‌تان طراحی کند.

بهترین زمان برای مطالعه و استراحت بین مطالعه چقدر است؟

اکثر دانش‌آموزان تنها به مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه می‌توانند به طور موثر مطالعه کنند و بعد از آن نیاز به استراحت ۱۵ دقیقه‌ای دارند. استراحت ۱۵ دقیقه‌ای باعث می‌شود ذهنتان باز شود و نفسی تازه کنید. بعد از ۳ ساعت کار مداوم نیز به خودتان ۳۰ دقیقه استراحت دهید.

بهترین زمان مطالعه دروس تازه چه هست؟

مطالب را بعد از ۲۴ ساعت و ۴، ۸، ۱۲ و ۱۶ هفته بعد از یادگیری اولیه آن، دوباره مرور کنید.