معرفی رشته های انسانی

رشته زبان عربی و معرفی عربی در مصاحبه مریم آرمان

استادبانک نویسنده
4606 7
16 اردیبهشت 1398
معرفی رشته زبان عربی

در این مطلب و در مصاحبه با سرکارخانم مریم آرمان (از اساتید استادبانک) به رشته زبان عربی، معرفی عربی، مترجم زبان عربی، دروس رشته مترجمی عربی، گرایش های رشته زبان و ادبیات عرب، کارشناسی مترجمی عربی و  همچنین به بازار کار رشته زبان عربی از رشته های دانشگاهی انسانی می‌پردازیم.

همچنین از بخش مقاله معرفی رشته عربی از مجله استادبانک، با کمک بخش مشاوره تحصیلی راجع به قوانین انتخاب رشته کنکور انسانی و توجه به اولویت‌ها در زمان انتخاب رشته، توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور انسانی، اولین قدم برای موفقیت

برای موفقیت در رشته‌‌های تاپ علوم انسانی باید در زمینه انتخاب رشته کنکور، به خوبی اطلاعات کسب کنید. مشاوره انتخاب رشته کنکور، یکی از مهم‌ترین فرآیند‌های ضروری در زمان انتخاب رشته است. زیرا شما نیاز داشته تا فردی متخصص براساس تجربه سال‌ها مشاوره در زمینه کنکور، براساس اطلاعات وسیع خود و همچنین براساس تغییرات دفترچه کنکور سراسری شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

بررسی رتبه و تراز کسب شده داوطلب، توجه به زمان‌های مهم و خاص نظیر تاریخ اعلام نتایج اولیه کنکور، زمان انتخاب رشته کنکور انسانی، زمان اعلام نتایج نهایی کنکور و سایر زمان‌ها، شرایط پذیرش در هر دانشگاه و ظرفیت‌های قبولی آن، توجه به پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی و سایر اطلاعات، به تنهایی برای داوطلب کمی گنگ و گیج‌کننده به نظر می‌رسد. اما مشاوره انتخاب رشته انسانی با اطلاع و آگاهی کامل از تمامی این ضوابط و قوانین، می‌تواند راهنمای مناسبی برای انتخاب رشته کنکور انسانی ۱۴۰۲ باشد. به همین جهت می‌توانید با کلیک روی لینک زیر، با کمک بخش مشاوره انتخاب رشته کنکور استادبانک، با موفقیت از این مرحله کنکور نیز گذر کنید.

مشاوره انتخاب رشته انسانی

نظر دانشجویان رشته زبان عربی در بخش معرفی رشته زبان عربی

زبان های خارجی از رشته‌هایی بوده که این روزها پرطرفدارتر از سابق شده‌اند، اما هنوز هم افرادی هستند که استعداد یادگیری  آن را نادیده گرفته و به سراغ رشته‌هایی می‌روند که بین همه داوطلبین کنکور همه گیر است. با این سبک انتخاب رشته، داوطلبان فکر می‌کنند که راه موفقیت در همین مسیر و نوع انتخاب رشته است.

رشته زبان عربی که این روزها شاید از مابقی رشته‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، یکی از همین رشته‌هایی است که با داشتن علاقه و استعداد در تمامی زمینه‌های مترجمی زبان عربی و زبان و ادبیات عرب می‌شود درجات عالی را به سرعت طی نمود.

به همین رو برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با این رشته و معرفی عربی و رشته زبان عربی از بخش معرفی رشته‌های انسانی، مصاحبه‌ای را با خانم مریم آرمان (از اساتید استادبانک) ترتیب داده‌ایم.

در ادامه این مقاله خواهیم خواند :

  • در ارشد ادبیات عرب به چه مباحثی پرداخته می‌شود؟
  • در کارشناسی مترجمی عربی به چه مباحثی پرداخته می‌شود؟
  • کتب ادبیات عرب در کدام زیرشاخه بررسی می‌شود؟
  • مترجمی زبان عربی دانشگاه تهران خوب است؟
  • مترجمی زبان عربی رشته خوبی است؟

۱- لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و از نحوه ی آشناییتون با رشته زبان عربی برای ما بگید.

سلام و عرض احترام دارم خدمت همه ی دانش آموزهای عزیزم. مریم آرمان هستم دانش آموخته ی دانشگاه های روزانه ی تهران در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد؛ و همچنین در  مقطع دکترا در دانشگاه ابوعلی سینا همدان مشغول به تحصیل  شدم.

شاید برعکس همه من در دوره ی دبیرستان هیچ علاقه ای به رشته زبان عربی نداشتم و خاطرم هست که به معلم عربیم که تحصیلات عالیه زبان عربی از دانشگاه علامه طباطبایی داشت میگفتم: هیچوقت وارد این رشته نمیشم. اما دست روزگار من رو به این سمت کشوند و در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی، با پیشنهاد مادرم رشته زبان عربی رو انتخاب کردم و تا مقطع دکترا هم این رشته رو ادامه دادم.

۲- به نظر شما چه دانشگاه هایی در زمینه ی معرفی عربی پیشرو هستن و چرا این دانشگاه ها بهترین شدند؟

در هر مقطع، دانشگاه ها نحوه ی تدریس و ارائه ی دروسشان متفاوت هست.

  • مثلا زمانی که ما دانشجو بودیم دانشگاه خوارزمی بهترین دانشگاه در زمینه ی ارائه رشته زبان عربی و همچنین معرفی عربی بود.
  • اما به طور کل مترجمی زبان عربی دانشگاه تهران و دیگر گرایش ها آن، شهید بهشتی، تربیت مدرس ، الزهرا و خوارزمی جزو دانشگاه هایی هستند که رشته زبان عربی رو به صورت  تخصصی ارائه میدن.
  • دانشگاه علامه طباطبایی به طور کل سردمدار تمامی رشته های زبان خارجی بخصوص رشته زبان عربی هست. علامه طباطبایی بخاطر روابط بین المللی خوبی که داره در زمینه ی زبان های خارجه به خوبی عمل میکنه.

۳- می‌تونید گرایش های رشته زبان و ادبیات عرب رو به ما معرفی کنید.

  • گرایش های رشته زبان و ادبیات عرب در سه مقطع کارشناسی، کارشنای ارشد و دکترا  به دو گرایش زبان وادبیات عربی و مترجم زبان عربی تقسیم میشه.
  • معرفی عربی و مترجم زبان عربی:

در این زیرشاخه به ترجمه ی آثار عربی و به طور کل ترجمه هر چیز از زبان عربی به زبان فارسی یا برعکس انجام میشه. در دروس رشته مترجمی عربی ترجمه شفاهی و هم زمان و ترجمه کتبی کار میشه.

  • معرفی عربی و گرایش زبان وادبیات عربی:

در این زیر شاخه به تحلیل و بررسی کتب ادبیات عرب و آثارا اونها میپردازن.

  • در دوره ی کارشناسی ارشد علاوه بر زبان وادبیات عربی و مترجم زبان عربی، گرایش آموزش زبان عربی نیز اضافه میشه.
  • معرفی عربی و گرایش آموزش زبان عربی:

در این زیرشاخه همینطور که از اسمش مشخص هست به روش های و متد های آموزش زبان عربی و بررسی و نقد این نظریه ها میپردازه.

  • پس از دوره ی ارشد ادبیات عرب، در دکترا یک گرایش دیگر تحت عنوان زبانشناسی نیز اضافه میشود.
  • معرفی عربی و گرایش زبانشناسی:

در زبانشناسی صرفا به قواعد و تحلیل زبانشناسی زبان عربی پرداخته میشه.

بیشتر بخوانید: بازار کار رشته حقوق

۴- بازار کار رشته زبان عربی و درآمد آن به چه صورت هست؟

بازار کار رشته زبان عربی در مقایسه با دیگر رشته های زبان های خارجه چندان چشمگیر نیست. شاید یکی از اصلی ترین دلایل مظلوم واقع شدن این رشته ، عدم وجود هیئت علمی در مقاطع بالا آن هست.

اما در هر حال اگر بحث علاقه در میون باشه به راحتی میتونن درآمد خوبی رو کسب کنن و در بازار کار رشته عربی به سادگی فعالیت داشته باشند.

اگر مترجمی زبان عربی رشته دانشگاهیشون بوده میتونن به عنوان مترجم زبان عربی در سفارات ، شرکت های بازرگانی و یا وزارت کشور فعالیت داشته باشند و درآمد های خیلی بالا و میلیونی هم کسب کنن.

۵- رشته زبان عربی چه روحیه ای رو می‌طلبه؟

در هر گرایش و شغل رشته زبان عربی روحیه ها متفاوت میشه. اگر اصلی ترین روحیه رو بخوام بگم سخت کوش و پر تلاش بودن شاید از اصلی ترین نیاز های این رشته و بازار کار رشته زبان عربی است.

اما در گرایش های مختلف شغلی آن می‌توان گفت:

مترجمی زبان عربی:

صبور بودن، پر تلاش بودن از روحیه های اصلی آن این رشته هست امابا توجه به اینکه مترجم زبان عربی به صورت شفاهی یا کتبی هستن شاید نیاز به این بعضی از روحیه ها متفاوت تر بشه.

برای مترجم شفاهی بودن باید فرد به شدت برون گرا باشه، بتونه با افراد به خوبی ارتباط برقرار کنه، خجالتی نباشه.

آموزش زبان عربی:

  • درست مثل یک مترجم زبان عربی برون گرا بودن و داشتن روابط اجتماعی خوب یکی از اصلی ترین روحیه هایی هست که یک معلم باید داشته باشه.
  • دلسوز بودن، داشتن روابط اجتماعی خوب، داشتن نحوه ی بیان قوی از جمله روحیه هایی است که فردی که رشته شغل آموزش زبان عربی رو انتخاب میکنه باید دارا باشه.
بیشتر بخوانید: چه رشته‌ای خوب است؟

۶- هر فردی باید قبل از ورود به دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی داشته باشه. به نظر شما این مهارت ها چه چیز هایی هستن؟

  • تسلط داشتن به قواعدی که دوران دبیرستان در زمان معرفی عربی با بچه ها کار میشد یکی از مهم ترین و غیر قابل انکارترین نیاز هایی است که بچه ها باید داشته باشند.
  • تسلط به کامپیوتر و کار با نرم افزار های ICDL از مهارت های انکار نشدنی هست که باید هر فردی داشته باشه.
  • آشنایی با نگارش فارسی و داشتن قدرت قلم خوب هم یکی از مهارت هایی است که هر فردی که وارد رشته زبان عربی باید حتما داشته باشه.

۷- چقدر امکان کارآفرینی و ورود به محیط کسب و کار برای دانشجویان رشته زبان عربی وجود دارد؟

کارآفرینی شاید یکم  سخت باشه. اما برای ورود به محیط کسب و کار میشه دارالترجمه یا آموزشگاه  تاسیس کرد. هرچند که میزان رقابت و هزینه خیلی بالاست و شاید کمی کار برای بچه ها دشوار باشه. بچه ها با کمی خلاقیت میتونن که در حوزه ی ترجمه و تدریس، کارآفرینی کنن و خیلی هم موفق بشن.

۸- شما کار کردن در حین تحصیل رو به بچه ها پیشنهاد میدید؟

بله. اینکار شدیدا و در هر شرایطی پیشنهاد میشه. با کار کردن در حوزه های ترجمه زبان عربی و آموزش آن  مهارت های بچه  ها تقویت میشه و میتونن نقش موثرتری در معرفی رشته زبان وادبیات عربی داشته باشن.

اما باید این نکته رو بگم که رشته عربی به شدت سخت هست و تحصیل در این رشته زمان گذاشتن زیادی رو میطلبه. پس بنابراین باید کاری انتخاب کنن که به صورت نیمه وقت باشه تا به درس و تحصیلششون لطمه نزنه.

۹- چقدر امکان مهاجرت در رشته زبان عربی وجود داره؟

برای بورسیه شدن در کشورهای خارجی، نیاز به دانشجوی برتر بودن هست. و لازم به ذکر هست که برای برتر شدن حتما نباید که رتبه 1 بود، بلکه بعد از کنکور انسانی، با کسب معدل بالاتر دانشگاه های نمونه میتونید موفق بشید.

من در بین همکلاسی های خودم دیدم که با رعایت کردن این موارد و دانشجو برتر شدن، به فرانسه مهاجرت کردن. در واقع مقاله، سطح علمی و دانشگاه مجموعه ای از مواردی هستن که با داشتن این شرایط میتونن بورسیه شن.

دانشگاه علامه طباطبایی، از جهت داشتن روابط بین المللی خوب، این امکان رو راحت تر برای بچه ها فراهم میکند.

۱۰- حرف یا توصیه اخری هست که بخواهید به بچه ها بگید؟

کنکور فصل جدیدی از زندگی بچه هاست. پس باید روی انتخاب و علایقشون تمرکز کنن. باید توجه داشته باشن که تنها هدفشون این نباشه تا وارد دانشگاه بشن روی آینده ای که میخوان تمرکز کنن.

استادبانک؛ بهترین مرجع معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی در مقطع کنکور و سایر مقاطع تحصیلی

برای موفقیت در کنکور سراسری، قبولی در رشته‌های خاص انسانی و کسب رتبه بالا می‌توانید علاوه بر بخش مشاوره تحصیلی کنکور، از اساتید تدریس خصوصی استادبانک نظیر معلم خصوصی کنکور انسانی نیز برای تقویت دروس اختصاصی و چالشی خود قبل از کنکور کمک بگیرید.

همچنین تیم پشتیبانی این مجموعه با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ به صورت دائمی در دسترس شما هستند تا بتوانند شما را در زمینه استفاده بهتر از خدمات آموزشی استادبانک نظیر معلم خصوصی، مشاوره تحصیلی و سایر امکانات این مجموعه، یاری و راهنمایی کنند. در نهایت شما بتوانید با این امکانات ویژه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به موفقیت برسید.