بودجه بندی کنکور تجربی

بودجه بندی موضوعی سوالات زیست در کنکور و بهترین منابع کنکور

ملیحه فراهانی نویسنده
1528 1
06 اردیبهشت 1402

دانش‌آموزانی که می‌خواهند در کنکور رتبه بالایی کسب کنند باید به بودجه‌بندی موضوعی سوالات زیست در کنکور بسیار دقت کنند. این اطلاعات نشان می‌دهد که هر مبحث از درس زیست چه مقدار با اهمیت است. اگر بتوانید برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید با صرف زمان کمتر رتبه بهتری کسب خواهید کرد. از طرف دیگر خواندن و یادگیری زیست کنکور وقتی که می‌دانید هر مبحث چقدر اهمیت دارد، بسیار ساده‌تر و هدفمند‌تر می‌شود. بنابراین در این مقاله با بودجه‌بندی سوالات زیست کنکور آشنا می‌شوید. برای مطالعه هر درس باید روش مطالعه مختص آن درس را فرا بگیرید تا بتوانید در کنکور درصد بالاتری بزنید.

نکات بودجه‌بندی سوالات زیست در کنکور

در کنکور سراسری 50 سوال به درس زیست اختصاص پیدا می‌کند. مدت پاسخگویی به آن 37 دقیقه است؛ یعنی برای هر سوال 45 ثانیه زمان وجود دارد. بهتر است 15 ثانیه اول را به خوب خواندن سوال اختصاص دهید و 15 ثانیه دیگر را برای پاسخ دادن و پر کردن پاسخ نامه در نظر بگیرید. در این حالت کمی وقت نیز اضافه باقی می‌آورید که می‌توانید از آن در سوال های سخت‌تر استفاده کنید.

در درس زیست شناسی، حدود 55 درصد سوالات از دروس پایه و حدود 45 درصد نیز از کتاب پیش دانشگاهی سوال می آید. ضریب درس زیست شناسی 12 است که بالاترین ضریب درسی در رشته علوم تجربی است. به همین دلیل اهمیت بالایی برای داوطلبان کنکور تجربی دارد.

طبق شواهد تنها 7 درصد دانش آموزان تست‌های زیست شناسی را بالای 50 درصد می زنند. کتاب زیست شناسی 1 در کنکور 13 تا 15 سوال را به خود اختصاص می دهد. همچنین زیست شناسی 2 در کنکور 17 تا 20 سوال را به خود اختصاص می دهد. در ادامه با دقیق‌ترین بودجه بندی کنکور تجربی آشنا می‌شوید.

بودجه‌بندی موضوعی سوالات زیست در کنکور

همانطور که می‌دانید سوالات زیست‌شناسی کنکور از سه کتاب زیست‌شناسی متوسطه دوم یعنی دهم، یازدهم و دوازدهم طراحی می‌شوند. از آنجایی که زیست‌شناسی از مهم‌ترین دروس تخصصی کنکور تجربی به حساب می‌آید، تعداد سوالات 50 سوال است که هرکدام از این سه کتاب بخشی از سوالات را در برمی‌گیرند. در ادامه با هم بررسی می‌کنیم هر کدام از سه کتاب چه تعداد از سوالات را شامل می‌شود.

بودجه‌بندی سوالات کتاب دهم زیست‌شناسی در کنکور

کتاب دهم تجربی شامل هفت فصل است. در سال‌های اخیر از فصل اول کتاب دهم سوالی طراحی نشده است اما بد نیست برای احتیاط و آسوده‌خاطر شدن، نگاهی هم به فصل اول کتاب داشته باشید. بودجه‌بندی سوالات کنکور از کتاب دهم را در جدول زیر می‌بینید.

بودجه بندی سوالات زیست دهم در کنکور

بودجه‌بندی سوالات کتاب یازدهم زیست‌شناسی در کنکور

کتاب یازدهم زیست‌شناسی شامل نه فصل است. توجه داشته باشید بسیاری از سوال‌های فصل‌ها ممکن است به صورت ترکیبی مطرح شوند. پس سعی کنید روش خواندن ترکیبی زیست را هم یاد بگیرید. بودجه‌بندی سوالات زیست یازدهم در کنکور را در جدول زیر می‌بینید.

بودجه‌بندی سوالات زیست یازدهم در کنکور

بودجه‌بندی سوالات کتاب دوازدهم زیست‌شناسی در کنکور

کتاب دوازدهم زیست‌شناسی شامل هشت فصل است. توجه داشته باشید بسیاری از سوال‌های فصل‌ها ممکن است به صورت ترکیبی مطرح شوند. پس سعی کنید روش خواندن ترکیبی زیست را هم یاد بگیرید. بودجه‌بندی سوالات زیست دوازدهم در کنکور را در جدول زیر می‌بینید.

بودجه‌بندی سوالات زیست‌شناسی دوازدهم در کنکور

اولویت‌بندی مباحث مهم درس زیست در رشته تجربی

با توجه به اولویت‌بندی یا بودجه‌بندی بالا می‌توانید در کنکور تجربی درصد بالاتری بزنید. همچنین با کمک مشاوره تحصیلی می‌توانید برای خواندن هر کدام از این مباحث می‌توانید بهتر برنامه‌ریزی کنید. پس از این که روش درست مطالعه را یاد گرفتید، باید به سراغ منابع کنکوری و کتاب های تست مناسب بروید.

زیست‌شناسی را چگونه بخوانیم؟

برای خواندن زیست‌شناسی، روش‌های مختلفی وجود دارد. اما بهترین روش مطالعه زیست کنکور این است که ابتدا خود کتاب‌های درسی را حداقل دو بار با جزئیات و به دقت بخوانید. در مرحله بعدی یکی با کمک یک منبع کمک آموزشی یک درس‌نامه بخوانید. درسنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا مفهومی‌تر مطالب را بفهمید.

در مرحله بعدی به سراغ یادگیری تست‌ها بروید. یعنی بعد از مطالعه هر مبحث حداقل 10 تست از آن حل کنید. با حل کردن تست‌ها متوجه اشکالات خود می‌شوید. حالا به سراغ مباجثی بروید که در آنها ضعیف‌تر هستید. این مباحث را دوباره بخوانید و تست‌های بیشتری حل کنید.

در نهایت برای خودتان یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی کنید. در زمان نزدیک به آزمون خلاصه‌ها و نکات خود را دوباره مرور کنید و تست بزنید.

بهترین منابع زیست‌شناسی کنکور تجربی

این روزها کتاب‌ها، جزوه‌ها و منابع زیادی برای خواندن درس زیست وجود دارد. اما نکته مهم این است که شما در مرحله اول، فقط خود کتاب درسی را به عنوان منبع اصلی در نظر بگیرید. بعد از این برای خواندن نکته‌های بیشتر و حل کردن تست، می‌توانید از کتاب‌های کمک آموزشی کمک بگیرید. در اینجا چند نمونه از بهترین کتاب‌های زیست کنکور را برایتان آورده‌ایم.

بهترین منابع کنکور زیست‌شناسی دهم

بهترین منابع زیست‌شناسی کنکور تجربی

بهترین منابع کنکور تجربی درس زیست‌شناسی

معلم خصوصی زیست‌شناسی بهترین راهکار برای موفقیت

یکی از بهترین روش‌ها برای خواندن زیست‌شناسی این است که از یک معلم خصوصی زیست کمک بگیرید. همراهی یک معلم در کنار شما می‌تواند به شما از بسیاری جهت مفید باشد. به عنوان مثال معلم می‌تواند بخش‌هایی را که در خواندن آنها مشکل دارید را برایتان آسان کند. همچنین با کمک معلم می‌توانید به تجزیه و تحلیل مفاهیم بپردازید و تست‌های دشوار را هم حل کنید.

تدریس خصوصی زیست کنکور با استادبانک

همانطور که متوجه شدید، زیست کنکور مهم‌ترین درس برای داوطلبان کنکور تجربی است. بنابراین بهترین راه برای نتیجه گرفتن این است که با کمک یک مشاور یا معلم خصوصی خودتان را در این درس تقویت کنید. استادبانک قدیمی‌ترین شبکه‌ تدریس خصوصی در کشور است. شما با کمک استادبانک می‌توانید با بهترین اساتید کنکور تجربی آشنا شوید. همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره کنکور تجربی استفاده کنید.

برای این منظور می‌توانید از پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک کمک بخواهید. با ورود به صفحه اساتید تدریس خصوصی استادبانک و مشاهده پروفایل آن‌ها، به راحتی توانسته استاد مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.

اگر هم در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی نیز به راهنمایی و مشاوره داشته، با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس گرفته و تمام اطلاعات لازم را در این خصوص از تیم پشتیبانی این مجموعه دریافت نمایید، تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود در  کنکور برسید.

چگونه زیست‌شناسی را برای کنکور بخوانیم؟

ابتدا باید با ماهیت این درس آشنا شوید. زیست کنکور برای زیرگروه‌های مختلف ضرایب متفاوتی دارد. شما می‌توانید با توجه به رشته‌ای که علاقه دارید مطالعه درس زیست شناسی کنکور را اولویت‌بندی کنید. سپس با توجه‌ به بودجه‌بندی شروع به خواندن کنید. روش‌های مختلفی برای خواندن زیست‌شناسی وجود دارد مانند خواندن عمقی خواندن و مفهومی خواندن.

تعداد سوالات زیست‌شناسی در کنکور تجربی چندتا است؟

در کنکور سراسری 50 سوال به درس زیست اختصاص پیدا می‌کند. مدت پاسخگویی به آن 37 دقیقه است؛ یعنی برای هر سوال 45 ثانیه زمان وجود دارد. بهتر است 15 ثانیه اول را به خوب خواندن سوال اختصاص دهید و 15 ثانیه دیگر را برای پاسخ دادن و پر کردن پاسخ نامه در نظر بگیرید. در این حالت کمی وقت نیز اضافه باقی می‌آورید که می‌توانید از آن در سوال های سخت‌تر استفاده کنید.