برنامه ریزی درسی ابتداییکلاس ششم ابتدایی استادبانک

معرفی بهترین کتاب های کمک درسی ششم ابتدایی

استادبانک نویسنده
7740 0
25 دی 1399
معرفی بهترین کتاب های کمک درسی شش ابتدایی

پایۀ ششم ابتدایی، آخرین مرحله از تحصیلات ابتدایی برای دانش‌آموز است. بعد از این مقطع دانش‌آموز وارد دورۀ متوسه اول شده و کم‌کم از حال و هوای کودکی خود فاصله می‌گیرد. این مقطع از یک نظرِ دیگر نیز برای دانش‌آموزان و والدین مهم است، آن هم آمادگی برای ورود به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان است. پس در این سال تحصیلی خانواده نگرانی‌های بیشتری نسبت به تهیۀ کتاب‌های کمک آموزشی دارند. در این مقالۀ آموزشی از استادبانک به معرفی بهترین کتاب های کمک درسی ششم ابتدایی برای موفقیت در امتحانات مدرسه و آمادگی برای ورود به مدارس برتر پرداخته‌ایم.

کتاب‌های درسی مقطع ششم ابتدایی را بشناسید

مقطع ششم دبستان به عنوانِ آخرین سال تحصیلی دانش‌آموز در دوران ابتدایی، کمی سنگین‌تر از سال‌های قبل است. دانش‌آموز در این سال نسبت به سال‌های قبل، هم کتاب‌های درسی بیشتری دارد، هم با مفاهیم درسی پیچیده‌تری مواجه است. در مقطع ششم ابتدایی 2 کتاب جدید به دانش‌آموزان خوش‌آمد می‌گویند و 7 کتاب قبلی هم سرجای خودشان باقی مانده‌اند. پس در مجموع، در این سال تحصیلی 9 کتاب درسی برای دانش‌آموز در نظر گرفته شده که از لحاظ سطح دشواری کمی سخت‌تر از مقطع قبل به نظر می‌رسند. طبق روال سال‌های قبل، کتاب هدیه‌های آسمان ششم هم در 2 نسخه ویژه اهل سنت و ویژه اقلیت‌های دینی چاپ می‌شود تا این عزیزان هم مسائل مربوط به دین خود را جداگانه پیگیری کنند. کتاب‌های درسی پایه ششم ابتدایی عبارتند از:

  1. ریاضی
  2. علوم تجربی
  3. فارسی
  4. نگارش فارسی
  5. مطالعات اجتماعی
  6. آموزش قرآن
  7. هدیه‌های آسمان
  8. کار و فناوری
  9. تفکر و پژوهش

معرفی بهترین کتاب های کمک درسی ششم ابتدایی

1 – کتاب کار ریاضی ششم انتشارات خیلی سبز

در مقطع ششم ابتدایی کتاب‌های کمک درسی زیادی برای ریاضی تالیف شده و روانۀ بازار گردیده‌اند. گاهی برای والدین انتخابِ بهترین کتاب، از بینِ ده‌ها کتابِ رنگارنگ سخت می‌شود. اگر مقالات قبلی ما را دنبال کرده باشید، به خوبی با کتاب کار نشرِ خیلی سبز آشنا شده‌اید. در ریاضی ششم هم مثل روال قبلی، دانش‌آموز با یک درسنامۀ قوی که مثال‌های متنوعی را حل کرده مواجه می‌شود و به خوبی می‌تواند مفاهیم ریاضی ششم را یاد بگیرد. یک نکتۀ مهم دربارۀ کتاب‌های کار خیلی سبز را مدنظر داشته باشید. این مجموعه، سوالات طرح شده را بدون جواب می‌گذارد که برای تقویت روحیۀ حل مسئله و خلاقیت دانش‌آموز، کار پسندیده‌ای است.

این کتاب انتخابی عالی برای یادگیری کامل و بخش‌به‌بخشِ کتاب درسی و موفقیت در امتحانات مدارس است.

2 – آموزش و آزمون ریاضی ششم رشادت مبتکران

با شنیدنِ اسمِ مبتکران، احتمالا یادِ مدارسِ تیزهوشان و نمونۀ دولتی افتاده‌اید. کتاب ریاضی ششم رشادت از نشرِ مبتکران در 2 جلد ارائه شده و شامل مطالب سطح بالایی است. این کتاب در فصلِ 0 خود، دانسته‌های پیشین دانش‌آموز را مرور می‌کند. در انتهای کتاب 16 آزمون سراسری قرار گرفته که برای سنجش دانش‌آموز عالی است. به محض دست گرفتن کتاب و مطالعۀ آن، متوجه می‌شوید که با یک کتاب در سطحِ آمادگی برای مدارس تیزهوشان طرف حساب هستید. حتی گرافیک این کتاب هم تا حدی حسِ سنگین بودن مطالب را به خواننده القاء می‌کند. (با اینکه از رنگ‌بندی و اشکال کودکانه هم استفاده شده است!)

کتابِ آموزش و آزمون ریاضی ششم رشادت مبتکران برای دانش‌آموزان سطحِ بالا و قوی انتخابِ مناسبی است. مطالبِ این کتاب درسی کمی سنگین هستند.

3 – ماجراهای من و درسام علوم ششم خیلی سبز

ماجراهای من و درسامِ از نشر خیلی سبز، مجموعۀ موفقی است. این کتاب‌ها روی کارایی بالا و مفید بودن آموزش‌های ارائه شده تمرکز دارند. در کتابِ علوم ششم دبستان، درسنامه به شکلِ مختصر و کاربردی ارائه شده و نکات مهم هر مبحث مرور می‌شود. نمونه سوالات امتحانی زیادی همراه با جواب‌های تشریحی در این کتاب کمک درسی گنجانده شده است. مولفان کتاب خانم‌های ریحانه شعبان زاده و مهرناز صادقی هستند و این کتاب طبق آخرین تغییرات کتاب درسی طراحی گردیده است.

این کتاب برای کسانی که می‌خواهند کتابِ درسی علوم ششم ابتدایی را کامل یاد بگیرند و در امتحان مدرسه موفق شوند، مناسب است.

4 – کتاب فارسی ششم سری شاهکار از کلاغ سپید

یک انتشارات خوب، مرتب کتاب‌های خودش را بهبود داده و در تجدید چاپ مشکلات آن را برطرف می‌کند. کلاغ سپید یکی از برندهای فعال در حوزۀ آموزش است که همیشه تغییرات مثبتی در کتاب‌های خود ایجاد کرده و سعی می‌کند به‌روز باشد. مثل هر کتابِ کمک درسی استاندارد، فارسی ششم شاهکار با درسنامه شروع می‌شود که به خوبی نکات درسی را بیان کرده است. بعد تمرین‌های متنوعی لحاظ شده تا دانش‌آموز بر مباحث درسی مسلط شود. در این کتاب پرسش‌های چهارگزینه‌ای متعددی برای آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به مدارس خاصی مثل تیزهوشان در نظر گرفته شده است. تنوع مباحث و نوع نگارش این کتاب جذاب بوده و انتخاب خوبی برای درسِ فارسی ششم به حساب می‌آید.

کتاب فارسی شاهکار کلاغ سپید با درسنامه‌های قوی، تمرین‌های خوب و تست‌های ایده‌آل، انتخاب مناسبی برای دانش‌آموزان متوسط رو به بالا به حساب می‌آید.

5 – انشا و نگارش ششم دبستان اسفندیار

انشا و نگارش ششم دبستان اسفندیار

اسفندیار به کتاب‌های خلاصه و جمع و جور خود معروف است. در کتابِ انشا و نگارش مثل روال همیشگی نشر اسفندیار با کتابی کوچک طرف حساب هستیم که تقریبا 40 صفحه حجم دارد. این کتاب چندین آزمون مختلف از امتحانات نوبت اول و نوبت دوم را کنار هم قرار داده و با پاسخ‌های تشریحی جامع نیازهای امتحانی دانش‌آموزان را برآورده می‌کند. نکات امتحانی در این کتاب در قالب فلش‌کارت ارائه می‌شوند. انشا و نگارش ششم دبستان اسفندیار یکی از بهترین کتاب های کمک درسی ششم ابتدایی برای درسِ نگارش است.

انشا و نگارش ششم دبستان اسفندیار یک کتابِ کوچک برای موفقیت در امتحانات این درس است.

6 – کتاب مطالعات اجتماعی ششم سری سیر تا پیاز

دوباره با یک سیر تا پیاز دیگر طرف حساب هستیم. اگر می‌خواهید تسلط بالایی روی درس مطالعات اجتماعی داشته باشید و از یک کتابِ جامع استفاده کنید، این کتاب انتخاب ایده‌آلی است. انقدر درباره ویژگی‌های این مجموعه از گاج صحبت کردیم که به نظرم تمامِ بچه‌ها و والدین با ساختار این کتابِ سه‌بخشی آشنا شده‌اند. محسن مصلایی این کتاب را منطبق با تغییرات کتابِ درسی تالیف کرده و چاپِ جدید (سال 1399) حدودا 40.000 تومان قیمت دارد.

7 – آیا 3 درسِ قرآن، کار و فناوری و تفکر و پژوهش ششم نیاز به کتاب کمک درسی دارند؟

توصیه می‌شود برای مطالعۀ 3 درس اشاره‌شده، تمرکز دانش‌آموز روی کتابِ درسی باشد و مفاهیم کتاب را به خوبی یاد بگیرد. نیازی به تهیه کتابِ کمک آموزشی نیست. برای درس قرآن می‌توانید از کتابِ صوتی هم کمک بگیرید و قرائت را بیشتر تمرین کنید. بعضی از کتاب‌های جامعِ تیزهوشان مثلِ آزمون جامع ششم دبستان تیزهوشان خیلی سبز درسِ تفکر و پژوهش و قرآن را پوشش داده‌اند که مناسبِ دانش‌آموزان سخت‌کوش است. گام‌به‌گام‌های موجود هم می‌توانند به حلِ تمرین‌های کتابِ درسی کمک زیادی بکنند. ما در استادبانک تعداد زیادی گام‌به‌گام درسی را به شکلِ رایگان منتشر کردیم. می‌توانید از آنها نیز استفاده کنید:

آیا مقطع ششم ابتدایی نیاز به کتاب‌های کمک آموزشی دارد؟

ابزارهای آموزشی متنوعی برای یادگیری دانش‌آموزان طراحی شده است. هر دانش‌آموز با توجه به روحیات خود و سبک یادگیری‌ای که دارد سراغ یک یا چند تا از این منابع می‌رود. بعضی از ابزارهای آموزشی عبارتند از:

  • دی‌وی‌دی‌های آموزشی: شامل فیلم‌های ضبط‌شده یا انیمیشن‌های مختلف هستند که دانش‌آموز می‌تواند آنها را در دستگاه‌های دیجیتال مثل کامپیوتر مشاهده کند.
  • فلش‌کارت: کارت‌هایی حاوی اطلاعات مختلف هستند که برای دروس حفظ کردنی، مرورِ فرمول‌ها و غیره بسیار مناسب هستند.
  • کتاب‌های کمک آموزشی: از سال‌های دور و زمانی که روش‌های دیگر آموزشی رایج نشده بودند، کتاب‌ها حضور پررنگی بین دانش‌آموزان داشتند. این ابزار یادگیری هنوز هم طرفداران خاص خودش را دارد.
  • آموزش شخصی‌سازی شده (معلم خصوصی): یکی از روش‌های تاثیرگذار و 100% مفید در آموزش و یادگیری است. تاریخچه معلم خصوصی در جهان به هزاران سال قبل برمی‌گردد و امروزه به شکل و شمایل نوین ارائه می‌شود. معلم خصوصی به دانش‌آموز کمک می‌کند یادگیری را با توجه به نیازهای خودش دنبال کند.
✒️ شما برای فرزند کلاس ششم خود کدام کتاب کمک آموزشی را تهیه کرده‌اید؟
به نظر شما کدام انتشارات و کتاب‌های کمک آموزشی برای فرزندتان مفیدتر بوده است؟
استفاده از این کتاب‌ها چه تاثیری روی درس فرزندتان گذاشته است؟
نظرات و تجربیات خود را برای ما و دیگر خوانندگان این مقاله بنویسید.

با بهترین قیمت، بهترین کلاس خصوصی را برای فرزندتان بگیرید!

سیستم قیمت‌گذاری کلاس‌های خصوصی باید عادلانه و منصفانه باشد. ما در استادبانک این اصل را به شکلِ کامل رعایت کردیم و یک سیستمِ قیمت‌گذاری شفاف و عادلانه داریم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعیین قیمت کلاس‌های خصوصی پایۀ ابتدایی مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

قیمت کلاس خصوصی ابتدایی چطور محاسبه می شود؟


یک معلم خصوصی توانمند و حرفه‌ای چطور روی موفقیت تحصیلی و طرز فکر فرزندتان تاثیر می‌گذارد؟

یک معلم خصوصی حرفه‌ای علاوه بر آموزش مباحث درسی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموز هم نقش موثری دارد. یک معلم خصوصی حرفه‌ای در مقطع ابتدایی می‌تواند توانایی‌ها و استعدادهای نهفته کودک را کشف کرده و به رشد آنها کمک کند. همچنین معلم خصوصی حرفه‌ای با رعایت اصول روانشناسی و آموزشِ استاندارد می‌تواند عزت‌نفس کودکِ شما را بالا ببرد. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با این موضوع مقاله زیر را مطالعه بفرمایید:

توضیحاتِ یکی از اساتیدِ استادبانک دربارۀ دلایل موفقیت کلاس‌های خصوصی ایشان در استادبانک:

Ostadbank Quotes
استاد محمد رضا رحیمی
  • اگر کلاس تعاملی نباشد تحمل یک ساعت و نیم کلاس واقعا برای دانش آموز سخت هست حتما سوالاتی در سطح دانش آموز بهش واگذار بشه، یک در میان یا نهایتا دو در میان، استاد و دانش آموز سوالات را حل کنند
  • اگر نمونه سوالاتی هم داریم از قبل آماده شده باشد نه اینکه سرکلاس بخواهیم آزمون بسازیم یا دانلود کنیم
  • در هر صورت بخشی کوچکی از تایم کلاس بابت پذیرایی و … تلف خواهد شد، همیشه سعی کنیم کمی بیشتر از 90 دقیقه سر کلاس باشیم (تا 10 دقیقه مثلا) البته همان 90 دقیقه در سایت وارد شود
    این موضوع حس خوبی در والدین و دانش آموز القا میکند
  • مسئله ی بسیار مهم داشتن انرژی بالا در تدریس هست طوری که حتی دانش آموزی که به درس موردنظر علاقه ندارد را با خود همراه کنیم
  • اگر گاهی والدین و یا دانش آموز درخواست مشاوره داشتند در حد توان و دانشمون و اضافه بر تایم کلاس راهنمایی کنیم این موضوع به برقراری ارتباطی محکم تر بین استاد و دانش آموز کمک خواهد کرد
  • صبور باشیم و اشکالات دانش آموز را هر چند بار که بپرسد با روی خوش پاسخ دهیم
  • کاملا مسلط بر درس مورد نظر، سر کلاس حاضر شویم دانش آموز اگر احساس کند دانش ما با او اختلاف چندانی ندارد رغبتی برای ادامه کلاس نخواهد داشت

برای دیدن لیست اساتید ریاضی استادبانک کلیک کنید.


استادبانک | بزرگترین سامانۀ انتخاب معلم خصوصی در ایران

استادبانک یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشدِ دانشگاه شریف است و خدمتِ اصلی آن درخواست معلم خصوصی به شکل حضوری و آنلاین در سراسر ایران می‌باشد. انتخاب و تایید اساتید در استادبانک با دقت بسیار بالا انجام شده و اساتیدی که اجازه تدریس می‌گیرند جزو بهترین‌های رشته خودشان به حساب می‌آیند.

از هر 30 استاد فقط یک استاد اجازه تدریس در استاد بانک را پیدا میکند

 

آکادمی اساتید استابانک، یک واحد مستقل در این شرکت می‌باشد که وظیفه آن آموزش مستمر به اساتید گلچین‌شده در سامانه است. بعضی از مباحثی که در آکادمی به اساتیدِ استادبانک آموزش داده می‌شوند عبارتند از:

  • مشخص کردن هدف کلاس
  • تعیین سطح شاگرد به صورت اصولی
  • تقویت حس اعتماد به نفس در شاگرد
  • انتخاب بهترین روش تدریس
  • نحوه سنجش میزان یادگیری شاگرد
  • تناسب حجم تکالیف با زمان و توان شاگرد
  • جمع بندی مطالب در پایان هر جلسه
  • گزارش دهی از روند برگزاری کلاس به والدین
  • و…