برنامه ریزی درسی ابتدایی

برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی؛ راهنمای کامل برای والدین و دانش‌آموزان

20641 0
21 اسفند 1400
برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی

آنچه مطالعه خواهید کرد

سال‌های ابتدایی دوران مدرسه، موقعیت بسیار خوبی است تا عادت‌های مطالعه و آموزشی مفیدی را در دانش‌آموز پرورش دهیم. والدین و معلمین با کمی صبر و حوصله، می‌توانند باعث ایجاد رشد برخی رفتارهای بسیار موثر و کارامد در محصل شوند. عادت رفتاری که در طولانی مدت در روند موفقیت تحصیلی و حتی دیگر جنبه‌های زندگی به دانش‌آموز کمک می‌کند.

برنامه ریزی درسی، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین مهارت‌هایی است که می‌توانیم به دانش‌آموز یاد بدهیم. میان پایه‌های تحصیلی ابتدایی، مقطع پنج دبستان از نظر محتوای درسی، محصل را کم‌وبیش به چالش می‌کشد و شرایطی را ایجاد می‌کند تا به اهمیت برنامه و نظم پی ببرد. بنابراین باید برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی را همان اول سال تحصیلی آغاز کرد.

مجله استادبانک در یکی دیگر از مجموعه مقالات کاربردی برنامه ریزی درسی به سراغ نحوه‌ی چیدمان دروس و مشخص کردن ساعات مطالعه در مقطع پنجم رفته است. شما در ادامه با برنامه ریزی درسی پنجم دبستان به طور کامل آشنا می‌شوید و مهم‌ترین نکات در این باره را یاد می‌گیرید.

نقش برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموز

فرض کنید، سال‌های ابتدایی مدرسه را دانش‌آموز بدون نظم و برنامه با کسب نمرات قابل‌قبول پشت‌سر گذاشت. در نگاه اول به‌نظر می‌رسد همه‌چیز بر وفق مراد است و والدین نیز باید راضی باشند. اما در این موقعیت یک مشکل جدی وجود دارد و دانش‌آموز در حال عادت کردن به بی‌نظمی و مطالعه‌ی بی‌برنامه است.مشاوره تحصیلی استادبانک

جدا از این مسئله که در بیشتر مواقع بدون نظم، کسب نمره خوب تقریبا غیرممکن است، پیگیری این شیوه‌ی مطالعه در سال‌های آینده و مقاطع بالاتر، موجب دردسرهای تحصیلی مختلفی می‌شود. بنابراین دانش‌آموز باید از همان پایه‌های ابتدایی برنامه ریزی را یاد بگیرید و نسبت به آن تعهد داشته باشد.

از طرفی دیگر، در مقطع پنجم دبستان دروس سخت‌تر می‌شوند و والدین باید به فکر ایجاد برنامه‌ی مناسب مطالعاتی باشند تا فرزندشان طبق یک الگوی دقیق درس بخواند.

والدین با خواندن مقالات و مطالب مشاوره تحصیلی استادبانک، آگاهی خوبی درمورد اهمیت برنامه‌ریزی درسی و روش‌‌های مختلف آن پیدا می‌کنند.

در ادامه به بررسی دقیق چگونگی نوشتن برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی می‌پردازیم. رعات این نکات کمک می‌کند تا برنامه‌ی تعیین شده توسط والدین یا دانش‌آموز، دقیق‌تر باشد و طبق توانایی محصل تهیه شده باشد.

چیدمان برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی بر اساس توانایی دانش‌آموز

1.چیدمان برنامه بر اساس توانایی‌های دانش‌آموز دبستانی

هدف از برنامه‌ریزی، دستیابی به بیشترین توان دانش‌آموز است در مدت زمانی مشخص است. در واقع، برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا انرژی، زمان و بودجه‌ی محصل به ‌درستی مصرف شود. اما رسیدن به این هدف باید واقع‌بینانه باشد. هر دانش‌آموزی توان درسی خاص خود را دارد و نباید انتظارات عجیب و غیرممکن از او داشت.

برنامه‌ را براساس توان و میزان نیاز تحصیلی دانش‌آموز طراحی کنید تا باعث دل‌زدگی او نشود.

چیدمان برنامه‌ ریزی درسی پنجم ابتدایی باید براساس سابقه تحصیلی، توان مطالعاتی و نیاز دانش‌آموز طراحی شود. اگر به عنوان والدین یا معلم محصلی در حال برنامه‌ریزی هستید، حتما به این نکته توجه کنید که اگر دانش‌آموز نتواند طبق برنامه‌ی ریخته شده پیش برود، برنامه‌ریزی شما نتیجه‌ی عکس می‌دهد و باعث دل‌زدگی شاگرد می‌شود.

بخش مقالات برنامه ریزی درسی دبستان مجله استادبانک، کمک خوبی به شما برای آشنایی کامل با تکنیک‌ها و روش‌های مناسب چیدمان جدول مطالعاتی محصلان ابتدایی است.

2.شناسایی نقاط ضعف دانش‌آموز در زمان برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی

والدین، معلمین و دانش‌آموز باید بدانند که یکی از مهم‌ترین اهداف و کارایی‌های برنامه‌ریزی درسی، رفع نقاط ضعف و مشکلات محصل است. ما قصد داریم با کمک جدول زمان‌بندی، درس خواندن راحت‌تر و موثرتر شود. به همین دلیل باید به نقاط ضعف دانش‌آموز دقت کرد. برای مثال اگر محصلی در درس ریاضی اشکلات بسیاری دارد، زمان و انرژی بیشتری را به این درس اختصاص دهید.

قبل از شروع برنامه‌ریزی، طبق شناختی که از روند تحصیلی دانش‌آموز دارید یک لیست از درس‌هایی که نمرات دانش‌آموز در آن‌ها پایین‌تر است، تهیه کنید. سپس در هنگام نوشتن برنامه، زمان بیشتری را برای این دروس در نظر بگیرید. بهتر است در طول یک‌ماه یا ترم، میزان پیشرفت محصل را بررسی کنید تا در صورت پیشرفت، فشار کمتری به او در مورد این دروس وارد نمایید.

3.انعطاف و قابلیت اجرای برنامه‌ریزی درسی

پرتلاش‌ترین شاگردان هم ممکن است در اجرای دقیق‌ترین برنامه‌ها، دچار مشکل شود. بنابراین برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی باید منعطف باشد. فرض کنید، دانش‌آموز مریض شود یا یک تکلیف خارج از برنامه به او محول شود، در چنین وضعی باید بتوان به راحتی در روزهای آینده برای قسمت انجام‌نشده‌ی جدول برنامه‌ریزی، روز و ساعتی را در نظر گرفت. این یک ویژگی حیاتی برای هر برنامه‌ریزی درسی است.

یک برنامه‌ی حرفه‌ای، انعطاف‌پذیر با قابلیت اجرای بالا و ساده است.

در سمت دیگر این ویژگی، مسئله‌ی مهم قابلیت اجرای جدول برنامه‌ریزی وجود دارد. والدین و دانش‌آموز باید به نوعی ساعات مطالعه را مشخص کند که توانایی و امکان اجرای آن‌ها وجود داشته باشد. یک برنامه‌ریزی بد و غیرمنطقی، باعث می‌شود محصل نتواند آن را انجام دهد و در نتیجه دچار سرخوردگی می‌شود.

4.استفاده از منابع آموزشی در هنگام اجرای برنامه

دانش‌آموز برای اینکه راحت‌تر درس بخواند، نیاز به کمک دارد. بهتر است با منابع کمک آموزشی معتبر و باکیفیت، روند یادگیری را برای محصل ساده‌تر کرد. یکی از ویژگی‌های خوب این منابع این است که ساعات مطالعه را مفید‌تر می‌کنند و راندمان دانش‌آموز افزایش پیدا می‌کند.

بنابراین در هنگام برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی، لیستی از دروسی که فکر می‌کنید دانش‌آموز در آن‌های نیاز به کتاب یا دیگر خدمات آموزشی دارد، تهیه کنید. معمولا گام به گام کتاب‌های درسی از محبوب‌ترین منبع‌های کمک آموزشی هستند که به محصل برای درک بهتر مفاهیم و تمرین‌های کتاب کمک می‌کنند. شما می‌توانید کامل‌ترین گام به گام مقطع پنجم ابتدایی را از لینک زیر دانلود نمایید.

لینک دانلود گام به گام های پنجم ابتدایی رایگان مجله استادبانک

5.بررسی عملکرد و پیدا کردن راه‌حل مناسب برای مشکلات

والدین یک دانش‌آموزی که در مقطع پنجم دبستان تحصیل می‌کند، معمولا به طور پیوسته در حال پیگیری نمرات و عملکرد او در مدرسه هستند. این رفتار را می‌توان در زمان اجرای برنامه‌ریزی درسی نیز داشت. بهتر است پدر یا مادر هر هفته یا به صورت ماهیانه، عملکرد دانش‌آموز را در درس‌های مختلف به طور دقیق بررسی کنند یا با معلم او مشورت نمایند. در هر صورت، هدف از برنامه‌ریزی درسی، کسب نمره بالا و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان است.

اگر محصلی بعد از دو ماه اجرای دقیق گام‌های جدول زمان‌بندی مطالعه، همچنان در یک درس مشکل دارد یا پیشرفت او محسوس نیست، باید به فکر پیدا کردن راه‌حلی مناسبی بود. برای مثال، اگر شاگردی در ریاضی پنجم مشکل درد، شاید با کمک گرفتن از گام به گام ریاضی پنجم ابتدایی به طور کلی نقاط ضعف او رفع شد یا حداقل روند یادگیری او تغییر مثبتی کرد.

انتخاب روش مطالعه مناسب برای اجرای برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی

6.انتخاب تکنیک مناسب مطالعه برای هر درس

انتخاب تکنیک مناسب مطالعه، پازل یادگیری دروس توسط دانش‌آموز را تکمیل می‌کند. والدین یا محصل، زمان می‌گذارند و جدول برنامه‌ریزی را مشخص می‌کنند، در صورت نیاز منابع کمک آموزشی تهیه می‌کنند و انرژی بسیاری برای اجرا این کار می‌گذارند. ولی زمانی می‌توان نتیجه‌ی این همه زحت را دید که دانش‌آموز از روش مطالعه‌ی مناسبی بهره ببرد.

نمی‌توان رویکرد یکسانی در هنگام مطالعه‌ی ریاضی و فارسی داشت. شیوه و تکنیک یادگیری این دروس متفاوت است و روی نتیجه نهایی عملکرد دانش‌آموز تاثیر زیادی می‌گذارد. والدین می‌توانند با مشورت با مشاور، معلم مدرسه یا معلم خصوصی، بهترین روش مطالعه را برای فرزندشان در هر درس انتخاب کنند.

مقاله‌ی چگونه ریاضی را سریع یاد بگیریم؟ یک مثال بسیار خوب برای آشنایی با روش‌های مطالعه‌ مختلف دروس است.

چند نکته ساده برای بالابردن جذابیت و کارایی برنامه ریزی درسی برای پنجم دبستان

اگر بخواهیم به یکی از بهترین ویژگی‌های دانش‌آموزان در سن کم اشاره کنیم، انعطاف‌پذیری و دریافت راحت‌تر توصیه‌ها در آن‌ها است. بنابراین بهتر است از این قابلیت محصل کلاس پنجم به بهترین شکل بهره برد و داشتن نظم و انضباط را به او آموخت.

تا اینجا با مهم‌ترین اصول تعیین یک برنامه ریزی دقیق آشنا شدید، در ادامه چند نکته‌ی ساده را به شما یادآوری می‌کنیم که رعایت آن‌ها باعث می‌شود تا جدول زمان‌بندی دقیق‌تر، منعطف‌تر و جذاب‌تری بنویسید تا دانش‌آموز میل بیشتری به اجرا آن داشته باشد:

  • حتما برنامه‌ هفتگی درسی پایه پنجم را مشخص کنید و جزئیات آن را برای روزهای اول تا آخر هفته بنویسید.
  • اگر زمان و حوصله دارید، بد نیست برنامه کلی یک‌ماه را هم مشخص کنید.
  • در برنامه ساعت مطالعه‌ی هر درس را دقیق مشخص کنید. مثال: شنبه ساعت 16 – 17 ریاضی / شنبه ساعت 18 – 19 فارسی
  • اگر دانش‌آموز در کلاس‌های خصوصی و فوق‌برنامه شرکت می‌کند، آن‌ها را در برنامه وارد کنید و جزئی از فرایند درس‌خواندن به حساب بیاورید.
  • فرقی نمی‌کند، روی کاغذ برنامه را می‌نویسید یا از موبایل یا کامپیوتر کمک می‌گیرید، حتما از رنگ‌ها(ماژیک‌های رنگی) و هایلایت‌های مختلف استفاده کنید.

برای مثال: هر بخش از برنامه را که دانش‌آموز انجام داد، با ماژیک یا رنگ سبز مشخص کنید و در غیر این‌ صورت روی آن قسمت را رنگ قرمز بکشید. اگر از عملکرد مصحل برای بخشی از برنامه خیلی راضی بودید، یک رنگ خاص را تعیین کرده و در چنین موقعیتی از آن استفاده کنید. این کار ساده باعث جذابیت بصری جدول برنامه‌ریزی و بالا رفتن انگیزه دانش‌آموز می‌شود.

چند نکته ساده برای بالابردن جذابیت و کارایی برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی باید دانش‌آموز را هدفمند کند

کسب نمرات بالا و پیشرفت تحصیلی، بدون شک هدف اولیه و بسیار مهم کمک گرفتن از برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی است. اما یک نکته‌ی پنهان نیز وجود دارد که در طولانی مدت و بعد از گذشت شاید یک‌سال تحصیلی کامل، باید آن را بررسی کرد. ممکن است دانش‌آموز در کل سال به اصرار یا اجبار خانواده، تن به اجرا برنامه دهد و نمرات خوبی هم بگیرد، اما از نظر ذهنی همچنان در مقابل برنامه‌ریزی درسی مقاومت داشته باشد.

متاسفانه در چنین موقعیتی با بالا رفتن مقطع تحصیلی دانش‌آموز، امکان بروز سرپیچی از برنامه داشتن و در ادامه افت تحصیلی وجود دارد. بد نیست در طول یک‌ماه یا ترم، یک هفته را اجازه دهید دانش‌آموز کم سن و سال خودش برنامه بریزد و اجرا کند. در این شرایط می‌توان تا حدودی، میزان تعهد و علاقه‌ی او را به برنامه‌ریزی درسی را سنجید. به هر حال، بهترین نتیجه‌ی برنامه‌ریزی باید این باشد که دانش‌آموز هدف‌مند بودن و تلاش آگاهانه را یاد بگیرد.

برنامه‌ریزی درسی، تضمینی برای عدم موفقیت دانش‌آموزان نیست! خواندن مقاله‌ی دلایل افت تحصیلی و جبران آن می‌تواند والدین، معلمین و دانش‌آموزان را بهتر با این پدیده آشنا کند.

راه‌حل دانش‌آموزی که با داشتن بهترین برنامه‌ریزی درسی، موفق نیست!

واقعیت این است که برنامه‌ریزی درسی حتی با اجرای دقیق و پرتلاش دانش‌آموز، همیشه ثمربخش نیست! گاهی محصل برای یادگیری درسی دچار مشکل جدی است و با صرف ساعت‌ها مطالعه، نمی‌تواند مفاهیم اولیه و اصلی درس را یاد بگیرد. به همین دلیل، نتیجه‌ی دلخواه دانش‌آموز و والدین حاصل نمی‌شود. در این‌جا، مشکل از برنامه یاد عدم تلاش دانش‌آموز نیست.

محصل مشکل آموزشی دارد و باید به معلم خصوصی مراجعه کند. معلم خصوصی باکیفیت در مدت زمانی مشخص و با بهترین شیوه‌های آموزشی، دانش‌آموز را در مسیر یادگیری هدایت می‌کند و باعث می‌شود در ساعت غیر جلسات تدریس خصوصی نیز با انرژی به سراغ درس برود و از مطالعه لذت ببرد. یادتان باشد، ساعت کلاس‌های خصوصی نیز جزئی از برنامه‌ریزی درسی پنجم ابتدایی محسوب می‌شوند.

لینک دسترسی به بهترین معلم خصوصی پنجم دبستان استادبانک

دانلود جدول برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهیانه استادبانک

در این بخش جدول برنامه‌ریزی را برای شما آماده کردیم تا راحت‌تر بتواند برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی را اجرا کنید و گام‌های موفقیت را بردارید. در ادامه شرایط دانلود جدول برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهیانه به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد.

خدمات آموزشی مختلف استادبانک، بهترین ابزار برای اجرای برنامه درسی پنجم ابتدایی

در این مقاله با اصول برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی آشنا شدید، نکات تکمیلی را یادگرفتید و بهترین راه‌حل رفع مشکلات آموزشی، دانش‌آموز را پیدا کردید. برنامه‌ریزی درسی، اولین گام هر محصلی برای موفقیت تحصیلی است. حتی برای اطمینان از عدم یادگیری و نقاط ضعف یک دانش‌آموز، نیاز به برنامه و سروکار داشتن با کتاب درس است.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک هم با خدمات آموزشی مختلف، آماده‌ی کمک کردن به والدین، معلمین و دانش‌آموزان در مسیر اجرای دقیق برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی است. استادبانک در کنار گام به گام‌ها، فایل‌های نمونه سوال، بسته‌های معلم خصوصی، مقالات آموزشی و اپلیکیشن، برترین اساتید ابتدایی کشور را آماده‌ی برگزاری جلسات تدریس خصوصی آنلاین و حضوری دارد.

اگر به دنبال یک معلم خصوصی با مناسب‌ترین بودجه هستند، ابتدا مقاله‌ی قیمت معلم خصوصی ابتدایی را بخوانید و با روند تعیین قیمت‌گذاری سامانه استادبانک آشنا شوید. سپس برای کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز است.

برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی را چگونه انجام دهیم؟

برنامه‌ریزی کردن یک مهارت بسیار کاربردی است که با رعایت برخی نکات، می‌توان آن را به خوبی انجام داد. در این مقاله به طور کامل نحوه‌ی برنامه ریزی درسی پنجم ابتدایی را توضیح دادیم.

برنامه ریزی باید توسط والدین انجام شود؟

برای دانش‌آموزان مقطع پنجم ابتدایی، بهتر است در آغاز کار والدین یا معلم، برنامه ریزی را انجام دهد تا دانش‌آموز تمرکز خود را روی درس خواندن بگذارد. البته به مرور زمان دانش‌آموز نیز روی این مهارت تسلط پیدا می‌کند.

برای موفیت در درس، فقط برنامه ریزی کافی است؟

برنامه‌ریزی درسی، اولین گام در مسیر موفقیت است، اما برای کسب نمرات بالا کافی نیست. دانش‌آموز به تلاش، منابع کمک آموزشی و معلم خصوصی ابتدایی برای موفقیت نیاز دارد.

مشاوره تحصیلی استادبانک