برنامه ریزی درسی ابتدایی

بهترین نکات در هنگام برنامه ریزی درسی پایه ششم ابتدایی

استادبانک نویسنده
42703 16
07 اردیبهشت 1401
بهترین برنامه ریزی درسی ششم - مجله استادبانک

مقطع ششم ابتدایی، سال مهم و حساسی از جهت ورود به پایه هفتم و شرکت در آزمون‌های تیزهوشان و نمونه دولتی است. دانش‌آموز پایه ششم باید با کمک معلم و مشاوره مدرسه، بتواند یک برنامه‌ریزی درسی ششم براساس اهدافی که دارد، آماده کند. باید نکات و قواعدی برنامه‌ریزی درسی را بداند و با علم به این نکات، یک برنامه جامع برای خود طراحی کند.

در این محتوا راجع به مهم‌ترین نکات برنامه‌ریزی درسی پایه ششم ابتدایی صحبت شده است تا راهنمای جامعی باشد برای تمام دانش‌آموزان پایه ششم که می‌خواهند با اصول درس خوانده و طبق یک برنامه کامل و جامع پیش بروند.

برنامه‌ریزی درسی پایه ششم در استادبانک

مهم‌ترین و اولین اصول برنامه‌ریزی درسی را رعایت کنید

قبل از اینکه به سراغ برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم بروید، به طور کلی باید مهم‌ترین نکات و قواعد برنامه‌ریزی درسی را بدانید. در واقع فرقی نمی‌کند که دانش‌آموز چه پایه‌ای باشید، اگر از این قواعد و نکات برنامه‌ریزی اطلاعی نداشته باشید، نمی‌توانید برای مقطع مورد نظر خود، برنامه‌ریزی نمایید.

مهم‌ترین نکاتی که باید برای شروع هر برنامه‌ درسی به آن توجه کنید، موارد زیر است:مشاوره تحصیلی استادبانک

۱. برنامه هر دانش‌آموز باید مختص خودش باشد

استفاده از یک برنامه گروهی نظیر پکیج‌های آموزشی که از نحوه برنامه‌ریزی درسی تا آموزش معلم در کلاس به صورت گروهی اجرا می‌شود، خیلی وقت است که طرفدار ندارد. چون مهم‌ترین اصل که توجه به ویژگی‌های شخصیتی و توان یادگیری دانش‌آموز بوده در این روش توجه نشده است.

اولین نکته در طراحی یک برنامه درسی موفق، توجه به ویژگی‌های خاص هر دانش‌آموز در زمان مطالعه و یادگیری و همچنین سبک زندگی و عادات رفتاری او است. چون همه دانش‌آموزان به یک میزان مشخص درس نمی‌خوانند، در یک ساعت مشخص نمی‌خوابند، میزان ساعات تفریح و گردش‌ برای آن‌ها متفاوت است و هر کدام، یک توان و ظرفیت محدودی برای مطالعه و درس خواندن دارند. بنابراین بهتر است برای شروع برنامه‌ریزی، هر دانش‌آموزی متناسب با نیازهای خود، متناسب با اهداف خود و همچنین سبک زندگی و عادات مطالعه خود برنامه‌‌ بریزد.

هیچ کس بیشتر از یک مشاور حرفه‌ای یا معلم باتجربه نمی‌تواند برنامه کاملی را برای مطالعه و برنامه ریزی درسی یک دانش آموز تدوین کند. اگر می‌خواهید که اصولی درس بخوانید و در سریع‌ترین زمان‌های ممکن درس‌های خود را یاد بگیرید باید از کمک یک معلم خصوصی باتجربه کمک بگیرید!

درخواست بهترین معلم خصوصی ششم ابتدایی فقط با یک کلیک!

۲. تعیین اولویت‌ها در برنامه‌ریزی فراموش نشود

اولویت هر دانش‌آموزی با دانش‌آموز دیگری متفاوت است. بخشی از تعیین اولویت بندی به اهداف هر فردی بستگی دارد. به طور مثال دانش‌آموزی پایه ششم ابتدایی در درس‌هایی مثل ریاضی ضعیف است و هدفش این بوده که تا زمان امتحانات نهایی، این ضعف‌ و مشکلات ریاضی خود را از بین ببرد.

بنابراین در زمان برنامه‌ریزی بیشتر از اینکه زمان برای مطالعه دروس جدید بگذارد، بیشترین زمان خود را صرف رفع اشکال و برطرف کردن مشکلات پایه‌ای خود می‌کند. ممکن است برای رفع اشکال در برنامه خود، زمانی را برای شرکت در کلاس جبرانی با معلم خصوصی ششم ابتدایی صرف کند. بنابراین این دانش‌آموز حدود ۷۰ درصد از وقت خود را باید برای رفع اشکال در درس‌های مشکل دار خود و ۳۰ درصد برای مطالعه دروس جدید و عقب نیافتادن از سایر بچه‌های کلاس کند.

اما دانش‌آموز دیگری هدفش فراتر از کسب نمره قبولی در امتحانات بوده و می‌خواهد در آزمون‌های مهم علمی مثل المپیاد یا حتی آزمون‌های تیزهوشان شرکت کند. این دانش‌آموز قطعاً تمایل دارد که از سطح آموزش کلاس فراتر رفته و درس‌های تدریس نشده را هم پیش پیش بخواند. قطعاً در برنامه‌ریزی خود و در زمان تعیین اولویت‌ها، مطالعه کتاب‌های تقویتی و مطالعه تست‌های هوش و سایر منابع کمکی برای این دانش‌آموز اهمیت بیشتری نسبت به مرور کتاب‌های درسی دارد.

درخواست معلم خصوصی ریاضی ششم ابتدایی

۳. برنامه طراحی شده، باید قابلیت اجرایی شدن داشته باشد

مهم‌ترین مانع در زمان اجرای برنامه، توجه نکردن به محدودیت‌های خود و برنامه‌ریزی فراتر از سطح انتظارات است. قطعاً اگر همکلاسی‌هایی دارید که روزی ۸ تا ۹ ساعت به طور مرتب و مستمر درس می‌خوانند و آن‌ها را الگو برای درس‌خواندن خود قرار دهید، اشتباه کرده‌اید. باید در زمان برنامه‌ریزی به محدودیت‌ها و ظرفیت‌های مطالعه خود توجه کنید و برنامه‌ای ترسیم نکنید که به دلیل توقعات بالا در حد برنامه بماند و قابلیت اجرایی شدن را از دست بدهد.

براساس محدودیت‌های زمانی، براساس عادات مطالعه خود، برنامه را طراحی کنید تا بتوانید به خوبی اجراش کنید. اگر همه ظرفیت شما، مطالعه روزی سه ساعت دروس مدرسه است، همین سه ساعت را در ابتدا در برنامه خود قرار دهید.

در برنامه‌های بعدی با پیوستگی در اجرای برنامه، می‌توانید ظرفیت خود را بیشتر کرده و ساعات بیشتری را صرف مطالعه کنید. اما برای شروع تنها در یک ساعت مشخص که توانایی درس خواندن داشته، تمرکز کنید. بهترین مقاله را می‌توانید در خصوص روش مطالعه و نحوه درس خواندن از اینجا بخوانید:

۴. در زمان برنامه‌ریزی، موانع اجرای برنامه را در نظر بگیرید

نکته‌ای که در زمان برنامه‌ریزی درسی باید به آن توجه شود، این است که برنامه، زمانی قابلیت اجرایی شدن را دارد که در زمان طرح ریزی به محدودیت‌ها و موانع اجرای برنامه نیز توجه شود. به طور مثال دانش‌آموزی ۵ ساعت مطالعه در روز را در برنامه خود می‌گنجاند بدون اینکه در مورد محدودیت‌های مطالعه خود فکر کرده باشد. به دلیل عدم توجه به محدودیت‌ها و موانع مطالعه، این دانش‌آموز نمی‌تواند در ساعت مشخص شده برنامه خود را اجرا کند. مهم‌ترین پیامد این اتفاق، از دست دادن انگیزه دانش‌آموز در زمان اجرای برنامه و رها کردن آن است.

محدودیت‌های مطالعه شامل نداشتن مکان مناسب مطالعه، شلوغی بیش از حد منزل، کلاس های فوق برنامه مدرسه و خارج از مدرسه که وقت مفید دانش آموز را می‌گیرد و سایر موانعی که هر دانش‌آموز متناسب با سبک زندگی خود و خانواده خود دارد.

برنامه‌ریزی درسی پایه ششم در استادبانک

نحوه برنامه ریزی درسی پایه ششم ابتدایی

حال باتوجه به نکاتی که باید در زمان نوشتن برنامه‌ درسی رعایت کنیم، می‌خواهیم وارد مقطع ششم ابتدایی شده و به صورت جزئی‌تر نکات برنامه‌ریزی درسی کلاس ششم و روش درس خواندن کلاس ششم را با هم مرور کنیم.

اهمیت پایه ششم ابتدایی برای یک برنامه‌ریزی منسجم و جامع 

دانش‌آموز پایه ششم، مطالب بیشتری را نسبت به سال‌های قبل یاد می‌گیرد. همچنین درس‌های تخصصی و سخت بیشتری را نیز آموزش می‌بیند. درس‌ها متنوع‌تر و گسترده‌تر هستند و برای اینکه بتواند نمره‌های خوبی در درس‌هایش بگیرد باید با یک برنامه ریزی خوب در طول سال و ایام امتحانات پیش برود.

هم‌چنین آزمون‌های ورودی مدارس مختلف در پایان سال، برای ورود به مقطع متوسطه برگزار می‌شود. آزمون‌های مدارس مختلف از جمله تیزهوشان، نمونه دولتی، ماندگار، فرهنگ و آزمون‌های مدارس غیرانتفاعی از این موارد محسوب می‌شود. دانش‌آموزانی که متقاضی ورود به این مدارس هستند باید جدی‌تر برنامه‌ریزی درسی را پیگیری کرده و تلاش بیشتری هم داشته باشند.

طراحی برنامه درسی پایه ششم براساس اولویت هر دانش‌آموز

نکته ای که باید حتماً به آن دقت داشته باشید این است که قبولی در مدارس خاص برای همه دانش‌آموزان الزامی نیست. وارد کردن فشار و استرس بر تمام دانش‌آموزان ششمی برای ورود به یک مدرسه خاص، قطعاً کار اشتباهی است.

بسیاری از دانش‌آموزان در همان مدارس عادی به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند و موفقیت دانش‌آموز را صرفاً نمی‌توان به قبولی در یک مدرسه خاص گره زد. حتی ممکن است با فشارهای خانواده، دانش‌آموزی در این مدارس قبول شود اما همین اصرار به قبولی و استرس‌های بعد آن، او را در موقعیتی قرار دهد که نه تنها به موفقیت نرسد، بلکه دچار آسیب های روحی و روانی بیشتری نیز شود.

بنابراین لازم نیست هر دانش‌آموزی برای رسیدن به موفقیت مسیر یکسانی را طی کند، بلکه بهتر است براساس محدودیت‌ها، توانایی‌ها و اهداف خود اولویت‌بندی کرده و مسیر مختص به خود را طی کند و تمامی این موارد را در برنامه‌ریزی خود در نظر بگیرد.

برنامه‌ریزی بدون دردسر! درس خواندن در وقت اضافه

معمولاً وقت‌های زیادی از دانش‌آموزان صرف کارهای بیهوده یا کارهای که نیاز به مشارکت آن‌ها نیست می‌شود. با بررسی کردن کارهای روزمره دانش‌آموز توسط خود و والدین او، بسیاری از این وقت تلف کردن‌ها مشخص می‌شود.

دانش‌آموز می‌تواند بسیاری از این وقت‌های اساساً مرده را صرف برنامه‌ریزی درسی خود کند. به این شکل دانش‌آموز می‌تواند بدون گذشتن از تفریحات و بازی‌های خود که خیلی هم می‌توانند برای او آموزنده و مفرح باشد، تایم درس خواندنش را بالا ببرد. برای یک برنامه صحیح و اصولی می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

در ادامه می‌توانید نمونه جدول برنامه ریزی ششم ابتدایی به طور رایگان و برای رسیدن به معدل ۲۰ و موفقیت در آزمون مدارس خاص مثل تیزهوشان دریافت کنید.

جدول برنامه ریزی هفتگی ششم

این برنامه ریزی درسی ششم برای معدل ۲۰ و یادگیری عمیق دروس است.

قسمت اول، جدول پیش بینی است. شما باید قبل از شروع هفته، تمام برنامه‌های هفته آینده خود را چه درسی و چه غیردرسی مشخص کنید و به روی کاغذ بیاورید. این‌کار به این صورت است که با توجه به نیازی که برای مطالعه به هر درس دارید، زمانی را برای آن اختصاص می‌دهید. همچنین برنامه‌های دیگر خود مثل کلاس‌های مختلف یا مهمانی یا ورزش را تعیین کرده و روی کاغذ می‌آورید.

سپس برای هرکدام از برنامه‌ها، زمانی مشخص از هفته و روز را در نظر می‌گیرید. برای مثال در زمان سه شنبه صبح روی جدول می‌نویسید ریاضی و این یعنی که باید در آن زمان ریاضی بخوانید و یا در جدول برای شنبه عصر می‌نویسید ورزش و باید در آن زمان به کلاس ورزشی‌تان بروید. به این شکل تمام کارهای هفته آینده‌تان مشخص می‌شود. سپس با روال برنامه‌ای که خودتان ریخته‌اید، در طول هفته پیش می‌روید.

دانلود جدول برنامه ریزی درسی ششم pdf

ثبت ساعات مطالعه

قسمت بعد، جدول ثبت ساعات مطالعه است که باید در آن، هر ساعت که در طی روز صرف مطالعه کرده‌ را وارد کنید. این کار به نظم گرفتن مطالعه‌تان کمک می‌کند.  همچنین با مشاهده میزان ساعات مطالعه خود در طول هفته، متوجه خواهید شد که چه عملکردی داشته‌ و در مشورت با مشاوران و خانواده سعی کنید هر هفته بهتر از قبل باشید.

قسمت آخر، جمع ساعات مطالعه و نظر پشتیبان است که پس از پایان هفته توسط پشتیبان درسی‌تان که مشاور مدرسه یا اعضای خانواده یا کسی که به او اعتماد دارید، می‌تواند باشد. این قسمت برای این است که بدانید هفته گذشته عملکردتان در چه سطحی بوده و برای هفته بعد باید بر چه نکاتی تمرکز کنید.

برنامه‌ریزی درسی پایه ششم در استادبانک

آمادگی برای آزمون تیزهوشان ششم به هفتم با چند قدم ساده

اکثر دانش آموزان کلاس ششمی دوست دارند که مقطع متوسطه اول را با حضور در مدارس تیزهوشان شروع کنند. حضور در مدارس تیزهوشان نیاز به قبولی در یک آزمون فراگیر دارد که با تمرین و برنامه ریزی درست مي‌توان از آن، سربلند بیرون آمد. برای قبولی در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم باید نکات مهم و کلیدی را بدانید که ما در مقاله کاملی به آن پرداخته‌ایم. کافی است روی لینک بالا کلیک کنید تا به قبولی در آزمون تیزهوشان نزدیک‌تر شوید!

استفاده از بهترین معلمان تدریس خصوصی در کنار برنامه‌ریزی درسی 

یک برنامه‌ریزی درسی زمانی منجر به موفقیت خواهد شد که به بهترین شکل اجرا شود. خیلی از مواقع شما برای درس‌های ضعیف و مشکل‌دار برنامه‌ریزی می‌کنید. استفاده از کلاس معلم خصوصی یکی از بهترین روش‌ها برای اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ریزی درسی‌تان است.
چون معلم خصوصی براساس هدف شما، محدودیت‌ها و همچنین اولویت‌های‌تان آموزش می‌دهد و شما را تا رسیدن به هدف‌تان یاری می‌کند. برای استفاده از کلاس معلم خصوصی، ما به شما استادبانک را پیشنهاد می‌دهیم. چون علاوه بر اینکه اساتید نمونه و برجسته تدریس خصوصی در این مجموعه مشغول به تدریس هستند، قیمت‌های کلاس خصوصی‌‌شان نیز مناسب است.
برای ثبت درخواست معلم خصوصی خود می‌توانید یا وارد سایت تدریس خصوصی استادبانک شوید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس بگیرید تا در نهایت یک انتخاب عالی برای پیش‌برد برنامه‌ درسی خود داشته باشید.
مشاوره تحصیلی استادبانک