برنامه ریزی درسی استادبانک

برنامه ریزی درسی ارشد

ملیحه فراهانی نویسنده
3625 6
07 اسفند 1395
برنامه ریزی برای کنکور ارشد 1400

برنامه ریزی برای کنکور ارشد 1400 از همین حالا شروع شده است و داوطلبان در تب و تاب خواندن برای این آزمون مهم هستند. خیلی از افراد که پایه درسی و در عین حال نظم قوی دارند، اما افرادی هم هستند که معمولا از تعداد کتاب‌های زیاد و حجم بالای مطالب می‌ترسند و نمی‌توانند یک برنامه‌ریزی خوب برای خودشان داشته باشند. اما نگران نباشید. با من همراه باشید تا با پارامترهای مهم برنامه ریزی برای کنکور ارشد 1400 و برنامه‌های پیشنهادی ما آشنا شوید.

استادبانک یک سامانه قدرتمند انتخاب آنلاین معلم خصوصی و درخواست تدریس خصوصی در منزل یا آنلاین است و دانش آموزان بهترین معلم خصوصی دانشگاهی در تهران و شهرستان ها را در استادبانک می یابند.

اصول اساسی برنامه ریزی کنکور 1400 چیست؟

1. تعیین منابع درسی برای برنامه ریزی کنکور ارشد

اولین موضوعی که ذهن داوطلبان کنکور را درگیر می‌کند، انتخاب منابع درست برای مطالعه است. انتخاب منابع صحیح کمک می‌کند همه مطالب مهم و اساسی را بخوانید و چیزی را از قلم نیندازید. البته منابع همیشه کتاب‌های اصلی هر رشته نیستند و خیلی از مواقع می‌توانید از کتاب‌های تست و درسنامه آن‌ها برای یادگیری درس‌ها استفاده کنید.

به طور مثال من شخصا برای کنکور ارشد مهندسی شیمی فقط درسنامه کتاب‌های تست را خواندم و آزمون‌های همان کتاب‌ها را حسابی کار کردم و اتفاقا نتیجه عالی گرفتم. قبل از هر کار منابع درست رشته خودتان را با تحقیق و بررسی زیاد پیدا کنید. می‌توانید از قبولی‌های سال‌های قبل و مشاوران کمک بگیرید.

2. زمان‌بندی صحیح برنامه ریزی برای کنکور ارشد

نحوه برنامه ریزی برای کنکور ارشد به این صورت است که می‌توانید زمان باقی‌مانده تا کنکور را در نظر بگیرید. این زمان را نصف کنید و در نیمه ابتدایی کلیه دروس را یک دور عمیق بخوانید. در این زمان باید 70% از وقتتان را صرف مطالعه تشریحی و 30% را به مطالعه تستی اختصاص دهید. در ضمن روزانه حداقل 8 ساعت مطالعه داشته باشید. خلاصه‌نویسی را فراموش نکنید.

سپس در نیمه دوم به زدن تست بیشتر بپردازید و تسلطتان را بیشتر کنید. 2 ـ 4 هفته پایانی را به زدن کنکورهای سال‌های قبل یا آزمون‌های آزمایشی مختلف بگذرانید. حتما در این زمان خلاصه‌نویسی‌هایتان را مرور کنید. حتما قرار دادن کمی تفریح و زا استراحت در برنامه خود را فراموش نکنید. در این صورت نتیجه بهتری می‌گیرید.

اگر وقت کمی دارید و مجبور هستید برنامه ریزی برای کنکور ارشد در 2 ماه داشته باشید، باید درس‌ها را اولویت‌بندی کنید و با توجه به اهمیت هر درس آن‌ها را بخوانید. درس‌های با ضریب بالا را بیشتر بخوانید و تست بزنید. در نهایت 2 هفته آخر را به مرور و تست اختصاص بدهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید به مقاله آموزش برنامه ریزی درسی مراجعه کنید.

نمونه جدول برنامه ریزی درسی کنکور ارشد:

فایل برنامه که در ادامه برای شما می گذاریم یک برنامه عقلانی در حین حال ساده می باشد. تاکید این برنامه روی روش اجرا، نحوه پایش و کنترل برنامه است. میتوانید از مقاله جدول برنامه ریزی درسی نیز مطالب تکمیلی در رابطه با برنامه ریزی و درس خواندن را دریافت کنید و جداول برنامه ریزی روزانه ماهانه و هفتگی را دانلود کنید.

ویژگی های این برنامه:

  1. توجه به معلومات و توانایی های گذشته خود: توانایی ها و معلوماتی که تا به الان کسب کرده اید را بشناسید تا بتوانید برنامه را طبق همین توانایی ها خود تدوین کنید
  2. توجه به گذشته سه مزیت مهم دارد: آگاهی از توان درس خواندن خود (روزی چند ساعت می توانید درس بخوانید) ایجاد انگیزه و افزایش آن در عملکر دهای بعدی شما تشخیص و شناخت معلومات و بازده عملکردی خود
  3. تدوین برنامه طبق توانایی خود: برنامه هرکس مختص خود اوست. در واقع نمی شود یک برنامه برای همه داوطلبان تدوین کرد. هر فرد باید طبق توانایی ها و استعداد خود در اجرا برنامه درسی، یک برنامه مدون برای خود طراحی کند.
  4. توجه به واحد زمانی برنامه: واحد زمانی یک برنامه صحیح، معمولا هفته ای است. یعنی شما باید برنامه خود را هفته به هفته طراحی کنید.
  5. تنظیم برنامه درسی توسط خود:  اصلی ترین رکن آموزش در تدوین برنامه درسی ارشد، خودتان هستید. هیچ فردی نمی تواند بهتر از خود شما، برایتان برنامه ریزی کند.

جدول برنامه ریزی درسی ارشد:

در ادامه استادبانک یک جدول برنامه ریزی درسی ارشد در اختیارتان گذاشته است تا شما بتوانید براساس توانایی و طرحی که خود برای برنامه درسی ارشد در ذهن دارید، این جدول را پر کرده و شروع به خواندن نمایید. مهم ترین نکته در این برنامه، پایبندی و ثبات در اجرای برنامه است. اگر این نکته را رعایت کنید می توانید یک برنامه ریزی درسی مدون داشته در حین حال سریعتر به موفقیت در کنکور ارشد دست پیدا کنید.

ضریب درس‌های مختلف چه اهمیتی در برنامه ریزی برای کنکور ارشد دارد؟

هر رشته‌ دانشگاهی گرایش‌های خاصی در دوره کارشناسی ارشد دارد. از طرفی در این گرایش‌ها دروس مختلف ضرایب متفاوتی دارند. شما با توجه به علاقه خودتان یکی از گرایش‌ها را انتخاب می‌کنید. سپس باید ضریب درس‌های مختلف در آن گرایش را در نظر بگیرید و هر درسی که ضریب بالاتری دارد را بیشتر بخوانید. پس وقتی برای مطالعه دروس مختلف برنامه‌ریزی می‌کنید، باید به نسبت ضرایب درس‌ها توجه کنید و دروس مهم‌تر را بیشتر و عمیق‌تر بخوانید.

به طور مثال رشته روانشناسی گرایش‌های مختلفی دارد و ضریب دروس در هر یک از این گرایش‌ها متفاوت است. ضریب درس روانشناسی بالینی برای قبولی در همین گرایش 3 است ولی این درس برای گرایش روانسجی ضریب صفر دارد و خواندن آن لازم نیست. پس در برنامه ریزی درسی ارشد روانشناسی بالینی باید توجه ویژه‌ای به درس روانشناسی بالینی شود. این موضوع در رشته‌های دیگر هم صدق می‌کند.

تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت در برنامه ریزی برای کنکور

تعیین اهداف کوتاه‌مدت در طول مسیر مانند این است که پله‌های یک مسیر شیبدار را بیشتر کنیم. در این صورت خیلی راحت‌تر و بدون زحمت کمتر مسافت را طی می‌کنیم. مثلا می‌توانید یک برنامه ریزی 3 ماهه برای کنکور ارشد داشته باشید و در طول این مدت مطالب درسی را یاد بگیرید و در کنار آن کمی هم تست بزنید. سپس زمان باقی‌مانده تا کنکور را به آزمون گرفتن از خودتان بگذرانید و پیشرفتتان را بسنجید.

اهداف کوتاه‌مدت می‌تواند پیش‌بینی درصد دروس مختلف در زمان تست‌زنی”، “تراز و رتبه آزمون‌های آزمایشی” یا “روند افزایش ساعت مطالعهباشد. در هر حال اهدافی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن‌ها نهایت تلاشتان را بکنید. در این صورت اهداف بلندمدت دست‌یافتنی‌تر خواهند بود.

داوطلبان شاغل برنامه ریزی برای کنکور را چطور انجام دهند؟

خیلی از افراد دوست دارند در زمان تحصیل کار کنند یا برعکس برای ارتقای درجه شغلی قصد ادامه تحصیل دارند. گرچه کار و مطالعه همزمان برای این افراد کمی مشکل است ولی به قول معروف “غیرممکن غیرممکن است” و هر مشکلی راهی دارد.

چنین افرادی باید از وقت خود نهایت استفاده را ببرند و اتلاف وقت نداشته باشند. برنامه ریزی برای کنکور ارشد 1400 برای این افراد باید خیلی دقیق و حساب‌شده باشد و فقط شامل دروس با ضرایب بالا باشد. یک راهکار دیگر مطالعه و مرور خلاصه‌ها و فلش‌کارت‌های از قبل آماده شده سر کار و در زمان‌های استراحت است.

البته مطالعه اصلی باید بعد از رسیدن به خانه و پس از یکی دو ساعت استراحت انجام شود. زودتر بیدار شدن و کمی دیرتر خوابیدن هم کمک می‌کند تا وقت بیشتری داشته باشند. اما چنین افرادی باید موادغذایی مقوی مصرف کنند و حداقل 6 ساعت خواب کافی داشته باشند.

برنامه ریزی برای کنکور ارشد در دو رشته سخت است یا آسان ؟

برخی از افراد قصد دارند در دو رشته مختلف کنکور ارشد بدهند. برخی اوقات می‌توان در دو رشته شبیه به هم مانند مهندسی کامپیوتر و IT شرکت کرد؛ چون دروس این دو رشته شبیه هستند و مشکلی برای برنامه ریزی و زمان‌بندی مطالعه به وجود نمی‌آورد. ولی وقتی قرار است دو رشته کاملا متفاوت امتحان داده شوند، عملی کردن یک برنامه منسجم و اصولی شدنی نیست.

به هر حال “وقتی دنبال دو خرگوش هستید، در نهایت هیچ کدام را نمی‌گیرید!”. مثلا اگر در حال کار روی برنامه ریزی درسی ارشد مدیریت و قبولی در یک دانشگاه معتبر هستید، نمی‌توانید عملکرد خوبی برای خواندن همزمان مدیریت و یک رشته مهندسی داشته باشید.

چگونه برای کنکور ارشد رشته متفاوت با دوره لیسانس برنامه ریزی کنیم؟

برخی اوقات افراد به دلیل تغییر علاقه یا امتیازات شغلی بهتر، رشته متفاوتی برای کنکور ارشد انتخاب می‌کنند. این موضوع برنامه ریزی برای کنکور ارشد را کمی مشکل‌ می‌کند؛ اما شدنی است. افراد زیادی بوده‌اند که در چنین شرایطی نتیجه عالی گرفته‌اند. موارد مهمی که باید در برنامه ریزی در نظر بگیرید، مطالعه عمیق و چندباره کتاب‌های منبع و درسنامه‌های معتبر است.

پس از اینکه به خوبی مطالب را یاد گرفتید، آن‌ها را خلاصه‌نویسی کنید و به زدن تست بپردازید. شاید لازم باشد بیشتر از دو دور کل مطالب را بخوانید تا حسابی مسلط شوید. تلاش و پشتکار شما می‌تواند هر غیرممکنی را ممکن کند.

حرف آخر

امیدواریم با بهترین انتخاب و برنامه ریزی درست و اصولی برای کنکور ارشد بتوانید موفقیت بزرگی در این زمینه کسب کنید. در ضمن ممکن است خیلی از افراد بپرسند که برنامه ریزی درسی ارشد پیام نور با سایر دانشگاه‌ها تفاوت دارد؟ اینطور نیست و برای قبولی در ارشد یک کنکور می‌دهید و بعدا با توجه به رتبه خود، انتخاب رشته می‌کنید.

به عنوان حرف آخر باید یادآوری کنیم یکی از مهم‌ترین اصولی که باید رعایت کنید، داشتن دفتر برنامه ریزی کنکور ارشد و رعایت اصولی صحیح مطالعه و تست‌زنی برای موفقیت در کنکور ارشد 1400 واقعا لازم است. ممنون که با مقاله آموزش برنامه ریزی درسی برای کنکور ارشد همراه بودید. نظرات و تجربیاتتان را با استادبانک به اشتراک بگذارید.