برنامه ریزی درسی ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی، بهترین پیشنهاد برای دانش‌آموزان پایه دوم

ملیحه فراهانی نویسنده
6610 0
08 فروردین 1401
برنامه ریزی درسی دوم ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی به دلیل ایجاد عادات مناسب در دانش‌‌آموزان پایه ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار است. دانش‌آموزان پایه ابتدایی با برنامه‌ریزی درسی، علاوه بر اینکه یاد می‌گیرند چطور برنامه برای خود بنویسند،‌ عادات نظم در مطالعه، مسئولیت‌پذیری و تعهد در زمان اجرای برنامه را نیز یاد می‌گیرند. اینکه آن‌ها بتوانند به صورت منظم و بدون پراکندگی درس بخوانند و با تعهد و مسئولیت‌پذیری بالا تکالیف‌شان را به موقع انجام دهند، از عادات موثر برنامه‌ ریزی درسی  است. به دلیل همین اهمیت برنامه‌ریزی درسی و تاثیری که برای دانش‌آموزان پایه ابتدایی دارد، در این محتوا از مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی ابتدایی در مجله استادبانک، راجع به مهم‌ترین نکات برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی و نحوه برنامه ریختن برای کودکان پایه دوم ابتدایی صحبت شده است.

در زمان برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی باید به چه نکاتی توجه شود؟

برای اینکه شما والدین عزیز بتوانید بهترین برنامه‌‌ریزی درسی دوم ابتدایی را برای فرزند خود بنویسید، لازم است در ابتدا به چند نکته بسیار مهم توجه کنید:

۱. برنامه‌‌ریزی درسی باید مختص خود کودک دوم دبستانی باشد

دانش‌آموزان دوم دبستان اغلب بازیگوش و هیجانی هستند. ظرفیت کمی در درس خواندن داشته و خیلی در انجام تکالیف خود دقیق نیستند. بنابراین برنامه‌ای که برای این کودکان نوشته می‌شود، باید مختص خود آن‌ها و شخصیت‌شان باشد. در این صورت است که برنامه قابلیت اجرایی شدن پیدا می‌کند.مشاوره تحصیلی استادبانک

۲. در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان، تمام برنامه‌های مدرسه و خارج از آن وارد شود

به هیچ عنوان در برنامه درسی دوم ابتدایی، نباید تنها ساعات درسی در نظر گرفته شود. برنامه درسی دانش‌‌آموزان پایه ابتدایی باید متنوع باشد. یعنی شامل حفظ کردن مطالب، حل تمرین و نوشتن تکالیف معلم، بازی، تفریح و استراحت باشد. چون دانش‌‌‌آموزان پایه اول، دوم و سوم ابتدایی ظرفیت کمتری نسبت به دانش‌‌آموزان سال بالایی دارند، ساعات بازی و تفریح‌شان باید بیشتر از درس خواندن باشد. در غیر این‌صورت اجرای برنامه باعث دلزدگی آن‌ها می‌شود.

بیشتر بخوانید: علت افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی

۳. برنامه‌ریزی درسی کلاس دوم ابتدایی باید متناسب با ظرفیت محدود کودک سال دومی باشد

همانطور که گفتیم، کودک دوم دبستانی ظرفیت و توان محدودی برای درس خواندن دارد، نمی‌تواند ساعات طولانی پشت میز نشسته و درس بخواند. به هیچ عنوان جدول برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی فرزند خود را پر از ساعات درس خواندن و حل تمرین نکنید. حتی لازم است زمان بازی و تفریح او بیشتر از درس خواندن باشد. به طور مثال در یک روز، حل ده سوال ریاضی، حفظ یک شعر از فارسی و روخوانی قرآن را در برنامه دانش‌آموز گذاشته و با کمک خود شما برای هر کدام زمانی بین نیم تا یک ساعت در نظر بگیرید. راه‌حل دیگر این است که ببینید فرزندتان حداکثر تایمی که پشت میز نشسته و درس می‌خواند، چقدر است و همان زمان را در برنامه ریزی درسی ابتدایی او در نظر بگیرید.

۴. در هنگام نوشتن جدول برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی، زمانی برای جبران درس‌های عقب‌‌مانده در نظر گرفته شود

در جدول برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی، زمان برای جبران درس‌های عقب‌ مانده در نظر گرفته شود. چون در اغلب موارد خیلی پیش آمده که دانش‌آموزان سنین پایین‌تر نتوانند برنامه را طبق یک نظم مشخصی پیش ببرند. طبیعتاً به خاطر سن پایین، بازیگوش بودن و عدم تمرکزشان در زمان درس خواندن، خود به خود اجرای برنامه به تاخیر می‌افتد. بنابراین در برنامه درسی حتماً زمان‌های خالی برای جبران آن در نظر گرفته شود.

5. برنامه‌ریزی درسی نوشته شده باید قابلیت اجرا داشته باشد

برای کودکان دوم ابتدایی برنامه باید متفاوت از سال سوم، چهارم و سال‌های بعد آن باشد. برنامه‌ریزی درسی کلاس دوم ابتدایی باید متنوع باشد. زمان و تایم معقولی را برای حل تکالیف و حل تمرین دانش‌‌آموز در نظر گرفته شود. برنامه‌ درسی که منطقی نبوده و به شدت ایده‌آل باشد، به هیچ عنوان قابل اجرا نیست.

برنامه‌ای که متناسب با ظرفیت و توان درسی دانش‌آموز بوده و ضعف‌های او را پوشش دهد و محدودیت‌های اجرای برنامه را نیز در نظر گرفته باشد، بهترین نوع برنامه برای همه دانش‌آموزان است.

برای داشتن همچین برنامه جامعی می‌توانید یا از مشاوره تحصیلی استفاده کنید یا با مطالعه مقالات برنامه‌ریزی درسی ابتدایی و محتواهای مشاوره‌ای، خودتان بهترین برنامه‌ریزی درسی را برای فرزندتان بنویسید.

برای اجرای بهتر برنامه‌ریزی درسی دوم دبستان، باید چه مواردی رعایت شود؟

به دانش‌آموزان پایه ابتدایی نمی‌توان یک برنامه‌ درسی خشک و خالی را داد و از آن‌ها خواست که به بهترین شکل آن را اجرا کنند. حتی اگر کامل‌ترین و بهترین برنامه طبق نکات بالا را هم برای دانش‌آموزان طراحی کنید، اگر از ابزارهای کمکی و مناسب اجرای برنامه استفاده نکنید، برنامه به خوبی پیش نمی‌رود. بنابراین در ادامه بهترین ابزارها و روش‌های کمکی پیشبرد برنامه را به شما والدین عزیز معرفی خواهیم کرد.

برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی

۱. استفاده از روش‌های کمکی برای تسط بیشتر بر دروس و اجرای بهتر برنامه

برای تسلط بهتر بر دروس و اجرای سریعتر برنامه، نیاز است که سرعت درک مباحث توسط دانش‌آموز بالا رود. یکی از روش‌های افزایش درک پیام سوال و مباحث توسط دانش‌آموز، حل تمرین زیاد و مطالعه روش‌های کمکی نظیر گام به گام است. حل سوال و تمرین زیاد این فرصت را به دانش‌آموز می‌دهد که بر مباحث مسلط شود و با سرعت بیشتر تکالیف درسی و در نهایت برنامه درسی خود را اجرا کند.

۲. کمک از معلم خصوصی ابتدایی برای جبران درس‌های عقب مانده در برنامه درسی

گاهی دانش‌آموزان با همه تلاشی که برای درس خواندن و نوشتن تکالیف خود می‌کنند، اما باز هم از برنامه خود عقب مانده و نمی‌توانند به خوبی آن را اجرا کنند. یکی از دلایل مهم برای عدم اجرای موفقیت‌آمیز برنامه، داشتن ضعف و مشکلات درسی در دانش‌آموز است.  دانش‌آموزی که در درس ریاضی دچار مشکلات فراوان است و اصل درس را یاد نگرفته است، چطور می‌تواند در برنامه خود مطالعه ریاضی و حل سوالات آن را پیش ببرد؟ بنابراین در این مواقع بهتر است به جای تشویق او به تلاش بیهوده، با کمک روش‌های کمکی مناسب نظیر استفاده از کلاس معلم خصوصی دوم دبستان، به او فرصت رفع اشکالات درسی‌اش به بهترین شکل را داد. چون معلم خصوصی آموزش را از جایی شروع می‌کند که مشکلات درسی شاگردش از آن‌جا است. معلم خصوصی با نظارت و ارتباط صمیمی در چند جلسه مشکلات او را رفع کرده و به او کمک می‌کند با دید بهتر و روش مناسب مباحث مشکل‌دار و سخت پایه دوم را یاد بگیرد.

۳. توجه به درس‌های مشکل‌دار و سخت پایه دوم ابتدایی

درس‌هایی مثل ریاضی همیشه برای دانش‌آموزان، مشکل‌دار بوده است. یعنی اگر قرار است دانش‌آموزان با درسی به مشکل بر بخورند و دچار چالش‌های فراوان در آن شوند، درس ریاضی است. اما از طرفی ریاضی یکی از مهم‌ترین درس‌های دوران تحصیل دانش‌آموزان است که می‌تواند به تنهایی آینده تحصیلی آن‌ها را رقم بزند. بنابراین بهتر است از همان ابتدا روی درس‌های مثل ریاضی، علوم و فارسی توجه ویژه شود و زمان بیشتری از برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموز را به این درس‌ها اختصاص داد. حتی اگر قرار است اجرای برنامه دانش‌آموز به تاخیر بیافتد، روی درس‌های مشکل‌دار مثل ریاضی، فارسی و علوم است. بنابراین برای پیشبرد بهتر برنامه و همچنین یادگیری اصولی درس‌های سخت نظیر ریاضی، از همین ابتدای پایه دوم به فکر بوده و با کمک روش‌های کمکی مثل استفاده از معلم خصوصی ریاضی، در این درس‌ها پیشرفت کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه ریاضی را سریع یاد بگیریم

۴. استفاده از مرجعی مطمئن برای رفع تمام نیازهای آموزشی دانش‌آموز

برای دسترسی به فایل نمونه سوالات امتحانی و فصل به فصل دروس به منظور یادگیری بهتر مباحث و افزایش سرعت پیشبرد برنامه، استفاده از بهترین اساتید تدریس خصوصی ابتدایی برای رفع اشکال و رفع تمام مشکلات درسی دانش‌آموزان و همچنین برای دسترسی به فایل روش‌های کمکی مثل گام به گام‌ها و استفاده رایگان از آن‌ها، باید به سراغ مرجع مطمئنی بروید. یکی از بهترین سایت‌های معتبر تدریس خصوصی برای دسترسی به آخرین مقالات تخصصی و مشاوره‌ای در زمینه برنامه‌ریزی درسی، برای درخواست برترین اساتید تدریس خصوصی در هر درسی با قیمت مناسب و همچنین برای دانلود رایگان فایل نمونه سوالات و گام به گام دروس، سایت تدریس خصوصی استادبانک است. بنابراین می‌توانید با انتخاب استادبانک به عنوان مرجع آموزشی خود، تمام نیازهای آموزشی فرزند خود را به بهترین شکل ممکن رفع نمایید.

چگونه از خدمات استادبانک استفاده کنیم؟

برای ثبت درخواست معلم خصوصی باید وارد سایت استادبانک به نشانی www.ostadbank.com شوید. با ورود به سایت و انتخاب نوع تدریس خود، انتخاب درس مورد نظر و محل سکونت‌تان، وارد پروفایل اساتید استادبانک خواهید شد تا با بررسی رزومه و سوابق تدریس‌شان، بهترین معلم فرزندتان را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با مشاورین و تیم پشتیبانی استادبانک تماس بگیرید تا آن‌ها درخواست شما را ثبت کنند. در هر صورت برای هر نیاز آموزشی خود، می‌توانید با استادبانک و تیم پشتیبانی آن در هر ساعتی از روز تماس بگیرید.
مشاوره تحصیلی استادبانک
در هنگام برنامه‌ریزی درسی دوم ابتدایی باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برنامه‌ریزی درسی باید مختص خود دانش‌آموز باشد، تمام برنامه‌های آموزشی و غیر آموزشی را پوشش داده باشد، متناسب با توان و سطح یادگیری دانش‌آموز بوده و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

از چه طریق می‌توان برنامه‌‌ریزی درسی دوم دبستان را به بهترین شکل اجرا کرد؟

برای اجرای بهتر برنامه درسی خود، می‌توان از ابزارهایی نظیر بهترین روش مطالعه برای صرفه‌جویی در زمان، استفاده از فایل نمونه سوالات برای تمرین بیشتر و معلم خصوصی برای رفع اشکال استفاده کرد.

آیا معلم خصوصی می‌تواند در اجرای بهتر برنامه تاثیرگذار باشد؟

معلم خصوصی به دلیل تمرکز بر مشکلات درسی دانش‌آموز، به دلیل رفع اشکال با استفاده از نمونه سوالات و حل تمرین فراوان و با کمک روش تدریس مناسب خود می‌تواند دانش‌آموز را در اجرای برنامه کمک کند.