برنامه ریزی درسی ابتدایی

برنامه‌ریزی درسی کلاس سوم ابتدایی، برنامه‌ای جامع و کاربردی برای سومی‌ها!

ملیحه فراهانی نویسنده
9768 1
24 اسفند 1400
برنامه ریزی سوم ابتدایی

اهمیت برنامه‌ریزی درسی برای کودکان دوره ابتدایی بسیار بالا است. دانش‌آموزان در دوره ابتدایی با کمک برنامه‌ریزی درسی دو نکته بسیار مهم را یاد می‌گیرند. اول اینکه کودکان یاد می‌گیرند چطور باید برنامه‌ریزی کرده و براساس جدول برنامه‌ریزی درسی، درس بخوانند و نکته دوم، آن‌ها احساس مسئولیت و تعهد در زمان اجرای برنامه را نیز به خوبی فرا می‌گیرند. کودکان پایه ابتدایی مانند یک لوح نانوشته هستند که با هر آموزش و هر روشی، صفحات‌شان با قلم پر می‌شود. بنابراین برای این کودکان بی‌تجربه، جدول برنامه‌ریزی درسی کمک می‌کند که علاوه بر پرورش و تقویت حس مسئولیت پذیری، روش صحیح درس خواندن طبق یک اصول مشخص را از همان سال‌های اول تحصیل خود یاد بگیرند.

به دلیل اهمیت برنامه‌ریزی درسی پایه ابتدایی، در مجله والدین استادبانک، سعی شده است برای تمامی مقاطع ابتدایی، نمونه جدول برنامه‌ریزی برای درس خواندن کودکان پایه ابتدایی به همراه بیان نکات مهم برنامه‌ریزی ارائه شود. در این از سری مقالات پایه ابتدایی، شما می‌توانید مهم‌ترین نکات مربوط به برنامه‌ریزی درسی  سوم ابتدایی را بخوانید.

والدین چه نکاتی را باید در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی سوم دبستان بدانند؟

یک برنامه‌ریزی درسی جامع زمانی قابلیت اجرایی شدن را دارد که تمام نکات مربوط به روتین درسی در آن رعایت شده باشد. هنگام نوشتن و طراحی جدول برنامه‌ریزی درسی سوم ابتدایی باید یک سری نکات در آن رعایت شده تا انجام آن برای دانش‌‌آموز پایه سوم ابتدایی راحت باشد. بنابراین در ادامه به مهم‌ترین نکات برنامه‌ریزی درسی سوم ابتدایی اشاره شده است:

۱. برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی باید مختص او باشد

برنامه‌ریزی برای درس خواندن، زمانی قابلیت اجرایی شدن دارد که مختص خود دانش‌آموز پایه ابتدایی باشد. یعنی تا زمانی که از برنامه سایر دانش‌آموزان و برنامه‌های تکراری برای درس خواندن فرزند خود استفاده کنید، هیچ نتیجه‌ای نخواهید دهید.مشاوره تحصیلی استادبانک

یک برنامه‌ اصولی، برنامه‌ای است که متناسب با شخصیت کودک شما، توانایی‌هایش در درس خواندن و سبک زندگی‌تان چیده شود، در غیر این صورت قابلیت اجرایی شدن ندارد.

۲. در جدول برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌های آموزشی و غیر آموزشی گنجانده شود

در زمان پر کردن جدول برنامه‌ریزی هفتگی، حتماً به این نکته توجه کنید که تمام ساعاتی که فرزندتان برای درس خواندن و رفتن به کلاس‌های مختلف، آموزشگاه‌ها و غیره صرف می‌کند را در نظر بگیرید. یعنی علاوه بر زمان درس خواندن فرزند خود، باید ساعاتی را نیز برای تفریح، استراحت و پرداختن به سایر کلاس‌های او در نظر بگیرید.

برنامه‌ درسی زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که متنوع بوده و شامل تمام آموزش‌ها و برنامه‌های کلاسی و غیرکلاسی باشد.

بیشتر بخوانید: برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان ابتدایی

۳. در جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس سوم ابتدایی، باید زمان جبران برنامه در نظر گرفته شود

برنامه‌ای که در آن زمان برای جبران درس‌های عقب مانده در نظر گرفته نشده باشد، به هیچ عنوانی اصولی نیست. در زمان اجرای برنامه ممکن است هر دانش‌آموزی با محدودیت‌هایی روبه رو شود. والدین هوشمند در زمان نوشتن برنامه با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، جدول برنامه‌ریزی درسی سوم ابتدایی را پر کرده و ساعاتی را نیز در طول هفته برای جبران درس‌های عقب مانده در نظر می‌گیرند، تا کودک‌شان فرصت داشته باشد تا آخر هفته آن‌ها را بخواند.

برنامه‌ریزی درسی سوم ابتدایی

4. برنامه‌ریزی درسی اصولی، باید متناسب با توانایی‌ها و کشش کودک پایه سوم ابتدایی باشد

برنامه‌ریزی درسی زمانی قابلیت اجرایی شدن دارد که متناسب با توانایی‌ها و ظرفیت درس‌خواندن دانش‌آموز باشد. دانش‌‌آموزان پایه سوم ابتدایی ظرفیت محدودی برای درس خواندن دارند و نباید برنامه را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که خارج از توان مطالعه آن‌ها باشد. باید برررسی کنید حداکثر زمانی که فرزندتان تمرکز،توانایی و تحمل درس خواندن، حل تمرین و نوشتن تکالیف‌ش را دارد، چقدر بوده تا براساس آن، برنامه را برای کودک خود طراحی کنید.

می‌توانید برای نوشتن برنامه‌ریزی درسی کلاس سوم ابتدایی، با کلیک روی لینک زیر، از مقالات معتبر مشاوره تحصیلی مجله استادبانک کمک بگیرید. هرچه شما والدین عزیز اطلاعات خود را در زمینه مشاوره تحصیلی بالا ببرید، کمک زیادی در زمان نوشتن برنامه و اجرای آن به فرزند خود خواهید کرد.

برای اجرای جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس سوم، به چه ابزارهایی نیاز است؟

در این مرحله، شما جدول برنامه‌ریزی درسی پایه سوم ابتدایی را باتوجه به نکاتی که گفته شد، برای فرزند خود تهیه کردید. اما برای درس خواندن به خصوص در سن کودکان پایه ابتدایی، برنامه‌ ریختن تنها یک بخش از فرآیند مطالعه است. اینکه آن‌ها بتوانند این برنامه طراحی شده را اجرا کنند و با نظم مشخصی درس بخوانند، مهم‌ترین بخش فرآیند مطالعه است. شما می‌توانید با استفاده از اصول زیر، به فرزند کلاس سومی خود کمک کرده تا برنامه درسی نوشته در جدول برنامه‌ریزی را به بهترین شکل اجرا کند.

۱. استفاده از روش‌های اصولی و صحیح مطالعه

روش مطالعه دروس پایه ابتدایی با دروس سایر مقاطع متفاوت از هم است. در روش مطالعه دروس پایه ابتدایی، دانش‌آموز باید همه مباحث درسی خود را با تصویرسازی، زدن مثال‌های فراوان و حل تمرین‌های زیاد یاد بگیرد. چون دانش‌آموزان دوره ابتدایی تفکر انتزاعی ضعیفی دارند، باید هر آموزشی برایشان با تصویر و مثال زدن‌های فراوان باشد. استفاده از آزمایشگاه برای یادگیری درس‌هایی مثل علوم تجربی، استفاده از بازی برای آموزش ریاضی به آن‌ها پیشنهاد می‌شود.  بنابراین والدین با آگاهی و دانستن بهترین روش‌های مطالعه برای هر درس، علاوه بر اینکه به درست درس خواندن فرزند خود کمک می‌کنند، باعث اجرای منظم برنامه‌‌ریزی درسی آن‌ها نیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روش مطالعه علوم دبستان 

۲. درس ریاضی را جدی بگیرید

درس ریاضی برای دانش‌آموزان پایه سوم ابتدایی مهم‌ترین درس محسوب می‌شود. اگر قرار است خطری دانش‌آموزان را در این مقطع تهدید کند، ابتدا از درس ریاضی و سپس از درس فارسی و علوم است. مشکلاتی که ممکن است دانش‌آموز در این درس داشته باشد، باعث بهم خوردن نظم برنامه‌ریزی درسی‌اش می‌شود و اجرا برنامه را عقب می‌اندازد. حتماً چه در زمان نوشتن جدول برنامه‌ریزی درسی کلاس سوم ابتدایی و چه در زمان درس خواندن فرزند خود، برای درس ریاضی وقت بیشتری اختصاص دهید. با کمک آموزش‌های معلم مدرسه به همراه کتاب‌های کمکی مناسب و حل نمونه سوالات فراوان، سعی کنید پایه ریاضی فرزند خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های یادگیری سریع ریاضی 

۳. از روش‌های کمکی استفاده نمایید

دانش‌آموزان سوم ابتدایی برای اجرای منظم برنامه خود و یادگیری هر درسی، نیاز به استفاده از روش‌های کمکی نظیر  نمونه سوالات امتحانی سوم ابتدایی دارند. یعنی با کمک نمونه سوالات امتحانی در درس‌های ریاضی، علوم و فارسی، حل تمرین کرده تا بهتر این درس‌ها را یاد بگیرند. بهترین روش برای یادگیری آسان ریاضی و سایر دروس، حل تمرین زیاد است.

۴. برای پیشبرد بهتر برنامه از معلم خصوصی ابتدایی استفاده کنید

گاهی دانش‌آموزان با همه تلاش خود، نمی‌توانند برنامه خود را به خوبی اجرا کنند. یکی از دلایل به تعویق افتادن برنامه، وجود مشکلات فراوان دانش‌آموز در درس‌هایش است. دانش‌آموز پایه ابتدایی اگر درسی را متوجه نشود و به خوبی یاد نگیرد، نمی‌تواند از پس حل تکالیف درسی‌اش برآید. عدم درک مباحث باعث بهم خوردن برنامه‌ریزی درسی‌اش می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به این دانش‌آموزان استفاده از کلاس معلم خصوصی ابتدایی است.
در کلاس معلم خصوصی ابتدایی، معلم از نقطه‌ای آموزش را شروع می‌کند که مشکلات درسی دانش‌آموز از آن‌جا شروع می‌شود. بعد از رفع اشکال، با تمرین و حل سوالات مناسب دانش‌آموز، به درک بهتر او کمک می‌کند. بنابراین می‌توانید با کمک معلم خصوصی در یک بازه زمانی کوتاه، تمام مشکلات درسی فرزند خود را برطرف نمایید.

5. برای اجرای برنامه خود، از یک مرجع آموزشی خوب کمک بگیرید

برای اینکه از آخرین روش‌های مطالعه دروس پایه سوم ابتدایی اطلاع پیدا کنید، باید مقالات با کیفیت آموزشی را مطالعه کنید. یا برای دسترسی به نمونه سوالات دوره‌های مختلف امتحانی و گام به گام‌ها، در جستجو اپلیکیشن یا سایت‌های معتبر باشید. برای درخواست معلم خصوصی نیز نیاز به یک مرجع معتبر تدریس خصوصی دارید. همه این نیاز‌های آموزشی را می‌توانید از سایت استادبانک بخواهید. چون علاوه بر انتشار مقالات علمی و معتبر در زمینه‌های آموزشی و مشاوره، بهترین و جامع‌ترین نمونه سوالات را نیز در مجله و اپلیکیشن خود به صورت رایگان ارائه کرده است. همچنین بهترین اساتید تدریس خصوصی ابتدایی را با قیمت‌های مناسب به شما معرفی خواهد کرد. بنابراین استادبانک با در نظر گرفتن همه نیاز‌های آموزشی شما می‌تواند مرجع ایده‌آلی برای‌تان باشد.

چگونه از خدمات استادبانک استفاده کنیم؟

برای ثبت درخواست معلم خصوصی خود می‌توانید روی لینک تدریس خصوصی حضوری استادبانک کلیک کنید. با ورود به سایت و انتخاب نوع تدریس خود، انتخاب درس مورد نظر و محل سکونت‌تان، وارد پروفایل اساتید استادبانک خواهید شد تا با بررسی رزومه و سوابق تدریس‌شان، بهترین معلم فرزندتان را انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ با مشاورین و تیم پشتیبانی استادبانک تماس بگیرید تا آن‌ها درخواست شما را ثبت کنند. در هر صورت برای هر نیاز آموزشی خود، می‌توانید با استادبانک و تیم پشتیبانی آن در هر ساعتی از روز تماس بگیرید.
مشاوره تحصیلی استادبانک
در هنگام برنامه‌ریزی درسی کلاس سومی‌ها باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برنامه‌ریزی درسی باید مختص خود دانش‌آموز باشد، تمام برنامه‌های آموزشی و غیر آموزشی را پوشش داده باشد، متناسب با توان و سطح یادگیری دانش‌آموز بوده و قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

از چه طریق می‌توان برنامه‌‌ریزی درسی سوم دبستان را به بهترین شکل اجرا کرد؟

برای اجرای بهتر برنامه درسی خود، می‌توان از ابزارهایی نظیر بهترین روش مطالعه برای صرفه‌جویی در زمان، استفاده از فایل نمونه سوالات برای تمرین بیشتر و معلم خصوصی برای رفع اشکال استفاده کرد.

آیا معلم خصوصی می‌تواند در اجرای بهتر برنامه تاثیرگذار باشد؟

معلم خصوصی به دلیل تمرکز بر مشکلات درسی دانش‌آموز، به دلیل رفع اشکال با استفاده از نمونه سوالات و حل تمرین فراوان و با کمک روش تدریس مناسب خود می‌تواند دانش‌آموز را در اجرای برنامه کمک کند.