برنامه‌ ریزی درسی کنکور 1402 استادبانکبرنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانک

بررسی تغییرات فیزیک کنکور ۱۴۰۱

960 0
08 فروردین 1401
بررسی تغییرات فیزیک کنکور ۱۴۰۱

آمادگی برای کنکور، جنبه‌های مختلفی دارد که درس‌خواندن و مطالعه مهم‌ترین بخش آن است. اما این آزمون مهم، همیشه حواشی خاصی نیز دارد که داوطلبین و دانش‌آموزان مجبور هستند به آن‌ها دقت کنند و تحلیل درستی از آن داشته باشند. تغییرات کنکور، بدون شک یک خبر مهم و تاثیرگذار روی روند درس‌خواندن و شیوه‌ی مطالعاتی دانش‌آموزان کنکوری است.

مجله استادبانک در این مطلب به سراغ تغییرات کنکور در درس فیزیک رفته است و از طریق لایو اینستاگرام صفحه رسمی استادبانک با یکی از برترین اساتید فیزیک این مجموعه، استاد محمد پوررضا مصاحبه کرده است. شما با خواندن متن این مقاله با بررسی دقیق بررسی تغییرات کنکور و امتحانات درس فیزیک آشنا می‌شوید و نکات بسیار خوبی را برای موفقیت در کنکور به دست می‌آورید.

آشنایی بیشتر با محمد پوررضا، استاد VIP استادبانک

محمد پوررضا یکی از قدیمی‌ترین اساتید سامانه تدریس خصوصی استادبانک است که سابقه تحصیلی و تدریس بسیار درخشانی دارد. استاد پوررضا، مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه شهید چمران اهواز کرده و و مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه صنعتی شریف کسب کرده است. تجربه‌ی کاری محمد پوررضا گسترده بوده است و از ویراستاری کتاب، تدریس در مراکز و مدارس مختلف تا طراحی سوالات آزمون‌های سازمان‌هایی مانند گاج و قلم‌چی در رزومه کاری این استاد دیده می‌شود.

استادبانک به ممتاز‌ترین اساتید مجموعه خود، لقب استاد VIP را می‌دهد که محمد پوررضا با داشتن میزان رضایت بالای دانش‌آموزان، یکی از موفق‌ترین اساتید وی‌آی‌پی استادبانک محسوب می‌شود. آقای پوررضا در گروه درسی “فیزیک دبیرستان و کنکور” تدریس خصوصی انجام می‌دهد و باتوجه به اینکه یک استاد جوان شناخته‌ می‌شود، توانایی بسیار خوبی در ارتباط برقرار کردن با نسل جدید دانش‌آموزان دارد.

شما داوطلبین کنکور یا والدین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با سابقه تحصیلی، تدریس و دیدن ویدیوهای نمونه‌ی تدریس محمد پورضا به لینک زیر مراجعه کنید.

تغییرات فیزیک کنکور - مجله استادبانک

مشاهده‌ پروفایل کامل استاد محمد پوررضا در سایت استادبانک

در ادامه تغییرات کنکور و امتحانات نهایی فیزیک متوسطه دوم را کمک توضیحات استاد محمد پوررضا به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

تغییرات کنکور؛ عوض شدن طراح سوال و بالا رفتن اهمیت کتاب درسی

کنکور سراسری، همیشه حواشی خاص خود را داشته است. اما امسال کمی ماجرا متفاوت به‌نظر می‌رسد. ابتدا خبر عوض شدن رئیس سازمان سنجش اعلام شد و به دنبال آن زمزمه‌های تغییرات کنکور و طراحی سوالات به گوش رسید. برای شروع مصاحبه از محمد پوررضا پرسیدیم که این اخبار تا چه اندازه درست است؟ و این تغییرا احتمالی به چه شکل روی روند برگزاری آزمون تاثیر می‌گذارند:

“چیزی که تا الان ما می‌دانیم و مهم‌ترین نکته‌ای که اعلام شده است، عوض شدن طراح سوال است و از طراحان سوال سال‌های گذشته دیگر خبری نیست. در واقع طراح سوال، همه‌ی معلمان سراسر کشور می‌توانند باشند. بنابراین دیدگاه، دیگر دیدگاه قبلی نیست. ما خط فکری طراحان قبلی را همشه می‌توانستیم بخوانیم.

روند تکراری طراحی سوال به‌جایی رسیده بود که من به دانش‌آموزانم می‌گفتم، حدود 90 درصد سوالات هر سال کنکور، شبیه به آزمون‌های سال‌های قبل‌تر خواهد بود. اما خوشبختانه قرار است این دیدگاه تغییر کند که این باعث بااهمیت‌تر شدن نقش کتاب درسی می‌شود. هرچند سال‌های گذشته ادعا می‌شد که مرجع اصلی طراحی سوالات کتاب درسی است، اما در بسیاری از موارد سطح تست‌ها بالاتر از کتاب درسی بود.”

کتاب درسی، بیشتر از هر زمانی دیگر در کنکور سراسری نقش خواهد داشت

همان‌طور که از صحبت‌های آقای پورضا نیز مشخص است، نقش کتاب درسی با اعمال این تغییرت، چند برابر می‌شود و دانش‌آموزان باید شیوه مطالعه‌ی مناسبی را در نظر داشته باشند. آقای پوررضا پیش‌بینی جالبی از نوع طراحی سوالات در آزمون کنکور آینده دارند:

“از جایی که طراحان سوال معلمان سراسر کشور می‌توانند باشند، دانش‌آموزان باید خیلی خوب کتاب درسی را مطالعه کنند. اصل موضوع همین است. کتاب درسی، مدل خاصی در درس فیزیک داد و گاهی میان یک مثال حل شده‌ی کتاب یک نکته بسیار جزئی وجود دارد و دانش‌آموز باید روی همه‌ی این جزئیات تسلط داشته باشد.

حتی گاهی نیاز است تا عین متن کتاب را بلند باشند و تصور نکنند یک مثال ساده است و آن را راها کنند. به همین شکل، مسئله‌ها و تمارین آخر کتاب نیز باید خوب مطالعه شوند.”

هرچند این تغییرات روی روند آماده‌سازی دانش‌آموزان تاثیراتی می‌گذارد، اما همچنان داشتن برنامه ریزی درسی دقیق و تلاش مستمر، گام‌های اولیه و مهم موفقیت در کنکور هستند.

بررسی تغییرات فیزیک کنکور ۱۴۰۱

تغییرات کنکور در بخش دفترچه‌های تخصصی و عمومی

تغییرات کنکور محدود به مسائل محتوایی و شکل طراحی سوالات و طراحان سوال نمی‌شود. سازمان سنجش قصد دارد ساختار برگزاری آزمون کنکور را هم تغییر دهد. محمد پوررضا به خوبی این تحولات را توضیح داده است:

“تعداد دفترچه‌های آزمون کنکور سراسری نیز تغییر کرده است که مورد بعدی موج جدید تحولات این آزمون است. بخش عمومی همچنان یک دفترچه یکپارچه دارد، ولی در بخش تخصصی برای هر دو رشته ریاضی و تجربی شاهد دو دفترچه خواهیم بود.

بچه‌های رشته ریاضی، ریاضیات را در یک دفترچه و دروس فیزیک و شیمی را در یک دفترچه دیگر پاسخ می‌دهند. داوطلبین تجربی نیز، ریاضی و زیست را در دفترچه تخصصی شماره یک دارند و دروس شیمی، فیزیک و زمین‌شناسی را در دفترچه تخصصی شما دو پیش‌روی خود خواهند داشت.

“همین مسئله باعث برخی نگرانی برای دانش‌آموزان شده است که گلایه‌ی بچه‌های تجربی بیشتر است. این شاگردان عادت داشتند که زمان درس زمین‌شناسی را میان دروس زیست و ریاضی تقسیم کنند که با این شرایط، فرصت چنین کاری از دست می‌رود. البته، همچنان می‌توان زمان زمین‌شناسی را برای درس فیزیک یا شیمی صرف کرد.”

بنابراین، شکل آزمون به این صورت است که بعد از پایان یافتن زمان پاسخگویی به هر دفترچه، دفترچه‌ها جمع‌آوری می‌شود تا دفترچه بعدی پخش شود.

تست بیشتر بهتر است یا حل سوالات تشریحی؟

تست‌‌زنی یا حل سوالات تشریحی؟ چه میزان از زمان برای حل تست صرف شود یا چه تعداد مسئله و تمرین کتاب حل شود؟ این سوالات بخشی از دغدغه‌های داوطلبین کنکور است که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و البته آزمون کنکور، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کنند.

از استاد پوررضا خواستیم با توجه به تجربه‌ی چندین ساله‌ در حوزه‌ی تدریس خصوصی فیزیک کنکور سراسری، یک پاسخ شفاف به این سوال بچه‌ها بدهند:

“مفهومی شدن سوالات، مهم‌ترین نکته‌ای است که از کنکور چند سال گذشته به چشم می‌آید. گفتیم که کتاب درسی نقش پررنگ‌تری پیدا کرده است. اما مسئله‌ای که وجود داد، تست‌زدن فراوان است، چون تست‌زدن فقط برای پیدا کردن نکات تستی یا رفع اشکال نیست، تست‌زدن یک مهارت بسیار مهم و ضروری است که بچه‌ها بتوانند از زمان به بهترین شکل بهره ببرد.

تست‌زدن برای دانش‌آموزان مهارتی ضروری و بسیار مهم است که با تمرین و تکرار به‌دست می‌آید

به‌طور میانگین هر تست درس فیزیک، 74 ثانیه زمان پاسخگویی دارد. بنابراین دانش‌آموز فقط با تمرین و تکرار به تسلط کافی می‌رسد. احتمالا در روزهای اول شروع تست‌زنی 2 دقیقه زمان هم برای شاگرد کفایت نمی‌کند. اما با تمرین و تکرار، می‌توان به این مهارت مهم دست پیدا کرد.”

کاملا مشخص است که آقای پوررضا تا چه میزان روی تست‌زدن و داشتن روش مطالعه و دانستن تکنیک‌های تست‌زنی مختلف تاکید دارد. به همین دلیل است که قبل از شروع مطالعه باید راه درست را انتخاب کنید تا انرژی و زمان شما هدر نرود.

مجله استادبانک، مجموعه مقالات روش مطالعه را با هدف ساده‌تر کردن مسیر درس خواندن دانش‌آموزان آماده کرده است. این مطالب آموزشی، درس خواندن را برای شما جذاب‌تر و راحت‌تر می‌کنند.
حل تست در زمان تغییرات فیزیک کنکور برای رسیدن به مهارت تست زنی

کرونا و دردسرهای آموزش آنلاین مدارس؛ راه‌حل جبران عقب‌ماندگی تحصیلی

بهم‌ریختن برنامه درسی یا درس نخواندن به هر دلیل، یک اتفاق شایع میان دانش‌آموزان است که باعث افت تحصیلی یا عقب ماندن از مسیر آموزشی می‌شود. اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، دردسرهای تحصیلی دانش‌آموزان و والدین چند برابر شده است.

بچه‌های از روند عادی مدرسه رفتن، در محیط آموزشی قرار داشتن و حتی امتحانات حضوری کاملا خارج شدند. آموزش آنلاین مدارس نیز به طور کامل و جامع پیش نرفته است و اشکالان فنی (برای مثال ضعف ارتباطات اینترنتی و انتقال ناقص مطالب درسی به صورت آنلاین) و محتوایی مختلفی وجود داشته است.

همه‌ی این مسائل باعث شده تا دانش‌آموزان، به خصوص بچه‌های کنکور با دست‌اندازهای متعدد روبه‌رو شوند یا بهانه‌ جدیدی برای تنبلی داشته باشند. اما با نزدیک شدن به امتحانات نهایی و کنکور، هر دانش‌آموزی اندکی استرس و نگرانی دارد و ترجیح می‌دهد، عقب‌ماندگی درسی را جبران کند و دوباره به مسیر درست درس‌ خواندن برگردد.

از استاد پوررضا پرسیدیم، شانس بچه‌ها برای جبران عقب‌ماندگی و رفع اشکالات متعدد درسی چقدر است؟ آیا دانش‌آموزی که درس فیزیک را در فاصله چند ماه مانده به کنکور خوب مطالعه نکرده است، می‌تواند به درصد قابل‌توجه‌ای در آزمون کنکور امید داشته باشد؟ توضیحات محمد پوررضا درباره‌ی این موضوع چالش‌برانگیز بخوانید:

“اگر دانش‌آموز واقعا جدی باشد، رسیدن به درصد بالایی در درس فیزیک کنکور شدنی است. ولی این مسئله باید همراه با یک تصمیم جدی و رعایت برخی نکات باشد. بعضی عادت‌هایی که تا اینجا داشته‌اند را باید کنار بگذارند و در عوض عادت‌ها و رفتار جدیدی را جایگزین کنند. متاسفانه، دانش‌آموزانی را می‌بینم که قصد متحول شدند را دارند، اما همچنان طبق عادت‌ها و کارهای همیشگی رفتار می‌کنند یا درس می‌خوانند.

تغییر عادت‌های بد قدیمی، اولین قدم شما برای برگشتن به مسیر درس خواندن است

طبیعتا به این شکل نمی‌توان نتیجه گرفت. برای مثال، مدت زمان استفاده از گوشی باید محدودتر شود. من مخالف کار کردن با گوشی یا شبکه‌های اجتماعی نیستم، ولی باید مدیریت شده باشد و زمان مشخصی را برای آن در نظر گرفت.

اما موضوع مهم دیگر این است که دانش‌آموز در مسیر درست قرار بگیرد. وقتی محصل طبق یک برنامه و رویه پیش رفته و نتیجه نگرفته است، پس باید مسیرش را عوض کند. من همیشه به دانش‌آموزانم می‌گوییم که آدم نتیجه‌گرایی هستم. زمانی که شما به عنوان دانش‌آموز از برنامه و کارهایی که انجام داده‌اید صحبت می‌کنید، باید ببنید چه نتیجه‌ای برای شما داشته است. وقتی شما تا الان به نتیجه‌ی دلخواه نرسیدید، این تجربه را به‌دست آوردید که مسیر شما درست نبوده و باید راه دیگری را پیدا کنید.

قرار هم نیست، مسیر درست را دانش‌آموز به تنهایی پیدا کند. معلم خصوصی یا مشاورین تحصیلی می‌توانند در این مورد به کمک دانش‌آموز بیایند. مهم این است که محصل تصمیم بگیرید از آموزش اصولی بهره ببرد.”

این توضیحات نشان می‌دهد که برای درس خواندن و قرار گرفتن در مسیر درست، دیر نیست. کافی است دانش‌آموز، برای یادگیری فیزیک کنکور انتخاب درستی داشته باشد. کمک گرفتن از اساتید تدریس خصوصی فیزیک، مشاورین تحصیلی و منابع کمک آموزشی معتبر، می‌توانند راه رسیدن به موفقیت را برای هر دانش‌آموزی کوتاه‌تر و ساده‌تر کنند.

لینک دسترسی به معلم خصوصی فیزیک کنکور استادبانک

بهترین نقطه شروع برای درس خواندن فیزیک پایه دهم، یازدهم و کنکور

فیزیک متوسطه دوم از پایه دهم تا سال کنکور همراه دانش‌آموزان است. محصل در پایه دهم و یازدهم با امتحان فیزیک سروکار دارد و در پایه دوازدهم باید آماده پاسخگویی به سوالات در امتحانات نهایی و کنکور سراسری باشد.

در مورد عقب‌ماندگی تحصیلی و شرایطی که به وجود می‌آورد، صحبت کردیم. اما، یک سوال دیگر در این‌جا مطرح می‌شود، اینکه اگر دانش‌آموزی دیرتر شروع به درس خواندن کرد، بهترین نقطه شروع درس خواندن برای او کجاست؟ از کدام فصل کتاب درس را بخواند. محمد پوررضا به تفکیک در مورد پایه دهم و یازدهم و فیزیک کنکور به این سوال پاسخ داده است:

“پاسخ این سوال به دو قسمت فیزیک پایه دهم و یازدهم و فیزیک کنکور تقسیم می‌شود. بچه‌های دهم و یازدهم باید پیوسته درس را بخوانند. برای مثال فیزیک دهمدر فصل اول راجع به تبدیل واحد است، اگر ما تبدیل واحد را بلد نباشیم، نمی‌توانیم از پس فصل دوم و سوم و چهارم بربیایم. این موضوع برای دانش‌آموزان یازدهم نیز همین‌گونه است. مفاهیمی که در فصل اول بیان می‌شود، پیش‌نیاز فصل‌های بعدی است. به همین دلیل دانش‌آموز باید پیوسته فیزیک دهم و یازدهم را مطالعه کند.

اما دانش‌آموز کنکوری باید طبق هدف و برنامه‌ای که دارد پیش برود. محصلی که قصد دارد فیزیک را 60 درصد بزند باید به اندازه 75 درصد، آمادگی داشته باشد. بنابراین، دانش‌آموز کنکور باتوجه به هدف و توانایی که دارد با درنظرگرفتن بودجه‌بندی کنکور، می‌تواند برخی فصل‌های را انتخاب کند. البته این دسته از دانش‌آموزان نیز باید به درس‌هایی که پیوستگی موضوعی دارند، دقت کنند تا دچار مشکل در یادگیری نشوند. برای مثال از فصل اول فیزیک دوازدهم را بلد نیستند، نمی‌توانند فقط  فصل دینامیک را انتخاب کنند.”

آیا 20 گرفتن در امتحانات نهایی درس فیزیک ممکن است؟

نمره امتحانات نهایی در نتیجه کنکور سراسر تاثیر بالایی دارد و طبیعتا دانش‌آموزان ممتاز دوست دارند تا 20 گرفتن در امتحان نهایی درس فیزیک را تجربه کنند. اما فیزیک، معولا درسی سخت و چالش‌برانگیز است که از نظری ذهنی دانش‌آموز را اندکی بهم می‌ریزد و بسیاری از محصلان فکر می‌کنند که 20 گرفتن فیزیک، تقریبا کار غیر ممکنی است.

اما استاد پوررضا، نظری مخالف با این شیوه‌ی تفکر دارند:

“20 گرفتن فیزیک در امتحان نهایی، کاملا شدنی است! فقط دانش‌آموز باید بداند که چه مطالبی را می‌خواند. بهترین منبع برای بچه‌های سال دوازدهم، نمونه سوالات امتحان نهایی سال‌های قبل است. واقعا سطح امتحان نهایی دانش‌آموزان سال دوازدهم از کتاب درسی پایین‌تر است. البته نحوه‌ی نوشتن پاسخ و تسلط روی مفاهیم کتاب درسی اهمیت دارد.

برای بچه‌های پایه دهم و یازدهم نیز، بهترین منبع را باید از معلم مدرسه خوب بپرسند. به هرحال، سوالات امتحان فیزیک دهم و یازدهم براساس سطح و سلیقه معلم طراحی می‌شود و دانش‌آموز باید بیشتر تاثیر و راهنمایی را از معلم مدرسه بگیرد. اما به طور کلی، کتاب‌های شب امتحان و نمونه سوالات امتحانی، می‌توانند کمک خوبی برای شاگردان این پایه‌های تحصیلی باشند.”

از صحبت‌های محمد پوررضا مشخص است که نباید از امتحان نهایی فیزیک و امتحانات پایان ترم در مقطع دهم و یازدهم، غول بسازید و تسلط روی کتاب درسی، کمک گرفتن از معلم خصوصی فیزیک و حل نمونه سوالات امتحانی فیزیک، مسیر موفقیت و کسب نمره 20 در درس فیزیک را برای شما هموار می‌کند.

روش مطالعه فیزیک کنکور

نحوه ارتباط برقرار کردن با درس فیزیک، می‌تواند کلید موفقیت در این درس باشد. رویکردی که دانش‌آموز در زمان مطالعه دارد باید مناسب و براساس نیاز و توانایی او انتخاب شود. تصور برخی دانش‌آموزان این است که فیزیک، صرفا یک درس حفظ‌کردنی با مفاهیم بسیار پیچیده است.

برای همین در زمان یادگیری این درس، شروع به حفظ‌کردن تعاریف و فرمول‌ها می‌کنند. در حالی‌که، مطالب فیزیک را ابتدا باید فهمید و درک کرد تا بتوان به پرسش‌ها، تمرین‌ها و تست‌های آن پاسخ داد. استاد محمد پوررضا برای شفافیت بیشتر و اهمیت انتخاب روش مطالعه صحیح فیزیک، این‌گونه توضیح می‌دهد:

“اگر دانش‌آموزی فکر می‌کند با حفظ‌کردن و به‌خاطر سپردن مطالب فیزیک، موفق می‌شود، من با قاطعیت می‌گوییم همچین چیزی غیرممکن است.  فیزیک، درسی مفهومی است که اتفاقا زمانی که شاگرد با همین رویکرد به درس نگاه کند، یادگیری بسیار برای او راحت‌تر می‌شود.

برای رسیدن به درک مناسب از مباحث فیزیک نیز، مهم‌ترین و اولین‌ منبع دانش‌آموز باید کتاب درسی باشد. روش مطالعه اصولی فیزیک، روشی است که مبنای آن کتاب باشد و بعد از تسلط روی همه‌ی بخش‌های کتاب از تعاریف و مثال‌ها گرفته تا تمرینات آخر هر فصل به سراغ منابع کمک آموزشی دیگر بروند.

مطالعه کتاب درسی به تنهایی کار ساده‌ای نیست و دانش‌آموز نیاز به راهنمایی معلم خصوصی دارد.

من همیشه در زمان تدریس خصوصی به شاگردانم مثال‌های مختلفی از کتاب را نشان می‌دهم که یا در کنکور سال‌ها قبل آمده است یا پتانسیل بالایی برای طراحی سوال دارد. در هر صورت، طراحان سوال معطوف به کتاب درسی هستند. ممکن است کمی پیاز داغ! یک مثال را زیاد کند یا چند مثال کتاب را باهم ترکیب کند، اما مبنای اصلی همان مفاهیم کتاب است.

البته باید صادقانه بگوییم، گاهی فهمیدن و درک این مسائل توسط دانش‌آموز، فوق‌العاده دشوار است. به همین دلیل باید کسی باشد تا به شاگرد کمک کند و مفاهیم گنگ را برای او شرح دهد. متاسفانه، بعضی قسمت‌های کتاب درسی ما توضیحات شفاف و گویایی ندارد که ساعث سردرگمی دانش‌آموز می‌شود.”

بررسی صحبت‌های آقای پوررضا نشان می‌دهد که انتخاب قدم اصلی در انتخاب روش مطالعه اصولی فیزیک، اهمیت دادن به کتاب درسی و کمک گرفتن از معلم خصوصی فیزیک است.

روش ترکیبی استادبانک برای یادگیری فیزیک کنکور

روش ترکیبی استادبانک؛ بهترین راه‌ یادگیری فیزیک کنکور در کوتاه‌ترین زمان

روش مناسب درس خواندن و کمک گرفتن از برترین اساتید تدریس خصوصی فیزیک به جنبه‌های مختلفی بستگی دارد. گاهی دانش‌آموز دیر شروع به مطالعه می‌کند و از وسط سال تحصیلی تصمیم دارد در کلاس خصوصی شرکت کند. اما معمولا کلاس اساتید شناخته‌‌شده به سرعت پر می‌شود یا از طرفی دیگر، هزینه‌ شرکت در جلسات تدریس خصوصی معلمان برتر برای برخی دانش‌آموزان سنگین است.

استاد محمد پوررضا در طول این مصاحبه چندین بار به آموزش اصولی و انتخاب منابع درست اشاره کرده است. با این وجود، همیشه محدودیت‌های وجود دارد تا همه‌ی دانش‌آموزان به بهترین راه یادگیری فیزیک دسترسی نداشته باشند. اما آقای پوررضا با معرفی یک روش جدید، مختلف این نظر است و به طور مفصل درباره این روش توضیح داد:

“در همه‌ی سال‌های تدریس تلاش کردم تا جای ممکن برای همه‌ی چه‌ها کلاس‌های آنلاین و حضوری تشکیل دهم تا از آموزش اصولی بهره ببرند. اما خوشبختانه به تازگی با همکاری استادبانک، یک روش جدید و بسیار کاربردی طراحی کردیم که تا دانش‌آموزان سراسر کشور به بهترین نوع آموزش فیزیک دسترسی داشته باشند.

روش ترکیبی استادبانک از فایل‌های ویدیویی تشکیل شده است که در آن‌های خط به خط کتاب فیزیک را تدریس کردم و همه‌ی جزئیات از تعاریف، مسئله‌ها و تمرین‌های آخر فصل را مورد بررسی قرار دادم. حتی برای اطمنیان از درک درست مفاهیم، مثال‌های حل شده کتاب را هم برای بچه‌ها مجددا توضیح دادم. شیوه‌ی تدریس من در بسته‌های معلم خصوصی به مفهومی‌ترین شکل ممکن است. ما از طرح‌های گرافیکی، انیمیشنی و سیمولیشن‌ برای شرح دقیق‌تر، مباحث فیزیک استفاده کردیم تا سخت‌ترین مطالب نیز برای دانش‌آموز قابل درک باشد.

سپس بعد از تدریس دقیق کتاب به سراغ حل تست نیز رفتم. انواع تست‌های کنکور در کنار تست‌هایی که در آزمون‌های دیگر آمده است یا حدس می‌زنیم شاید در آینده در کنکور بیاید، برای دانش‌آموز حل و تحلیل کردم.

.r1_iframe_embed {position: relative; overflow: hidden; width: 100%; height: auto; padding-top: 56.25%; } .r1_iframe_embed iframe { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; border: 0; }

بسته جامع و مفهومی آموزش فیزیک دوازدهم

در واقع با کمک این فایل‌های ویدیویی، من از نقطه صفر تا آماده‌شدن برای کنکور همراه دانش‌آموزان هستم. به جرات می‌گویم، تا این لحظه برای درس فیزیک چنین مجموعه کامل آموزشی وجود ندارد. فرآیند آماده‌سازی این ویدیوها زمان‌بر بوده است و من در کنار تیم استادبانک، روی کیفیت و محتوای این بسته آموزشی به شدت حساس بودیم.

از نظر هزینه و بودجه نیز، روش ترکیبی استادبانک، اتفاقی ویژه و عالی برای دانش‌آموز و والدین است. 80 درصد کاهش هزینه آموزشی کمک می‌کند تا هر دانش‌آموزی با هر میزان توان مالی از بالاترین سطح آموزش فیزیک بهره ببرد.”

توضیحات آقای پوررضا نشان می‌دهد که بسته های معلم خصوصی استادبانک، شرایط ویژه‌ای را برای یادگیری فیزیک فراهم می‌آورد. برای اینکه با جنبه‌های مختلف روش ترکیبی استادبانک آشنا شوید، برخی از سوالات احتمالی را از استاد پوررضا پرسیدیم:

شیوه خرید بسته معلم خصوصی فیزیک استادبانک چگونه است؟

“برای ما مهم بود که دانش‌آموزان بر اساس نیاز و نقاط ضعف‌شان از بسته معلم خصوصی استفاده کنندو به همین دلیل امکان خرید جلسه به جلسه بسته معلم خصوصی فیزیک وجود داد. دانش‌آموز می‌تواند نام فصل یا جسله موردنظر را پیدا کند و فقط آموزش ویدیوی همان قسمت را بخرد.”

 دقیقا منظور از روش ترکیبی چیست؟

“همان‌طور که اشاره کردم، دانش‌آموز می‌تواند جلسه به جلسه این مجموعه آموزشی را خریداری کند. من برای هر فصل تمرینات و جزوه نیز آماده کرده‌ام. اما امکان اینکه در برخی بخش‌ها مشکل وجود داشته باشد یا برخی از تست‌ها یا سوالات را بنابر هر دلیلی نمی‌تواند حل کند، در این صورت من در کنارش هستم و به او کمک می‌کنم.

از طرفی دیگر، دانش‌آموزی که به تازگی شروع به یادگیری می‌کند، بجای اینکه برای همه‌ی مباحث هزینه کلاس خصوصی را بپردازد، با راهنمایی من جلسه به جلسه ویدیوها را می‌بیند و هر چند جلسه یکبار برای رفع اشکالات و توضیحات تکمیلی در کلاس خصوصی شرکت می‌کند.”

روش ترکیبی استادبانک در حال حاضر بهترین راه‌حل برای یادگیری فیزیک کنکور و امتحان نهایی

آیا دانش‌آموز با یکبار خرید برای همیشه به این فایل‌ها دسترسی دارد؟

“بله، دانش‌آموزان بعد از خرید هر جلسه بسته جامع معلم خصوصی فیزیک، برای همیشه به فایل ویدیویی آن دسترسی دارند. به طور کلی یکی از ویژگی مثبت این بسته‌ها، انعطاف زمانی آن‌ها برای دانش‌آموز است تا در هر ساعتی از شبانه‌روز از جلسات تدریس خصوصی بهره ببرند.”

کلاس خصوصی فیزیک جامع‌تر است یا بسته معلم خصوصی فیزیک استادبانک؟

بدون شک در فایل‌های ویدیویی روش ترکیبی استادبانک، من زمان و تمرکز بیشتری برای تدریس داشتم و مفصل‌تر و کامل‌تر هر مبحث را آموزش دادم. از طرفی دیگر، سخت‌ترین مفاهیم فیزیک در این ویدیوها با کمک طرح‌های انیمیشنی و سیمولیشن‌های متعدد، تدریس شده است تا به راحتی برای دانش‌آموز قابل فهم و درک باشد. بدون شک، این شکل از انتقال مفاهیم روی سرعت یادگیری شاگرد تاثیر چشم‌گیر دارد و این مسئله باعث بالا رفتن روحیه، انرژی و اعتمادبه‌نفس او هم می‌شود”  

فیزیک را مفهومی یاد بگیرید، دانستن نکات تستی راه‌حل موفقیت شما نیست!

متاسفانه جریانی میان آموزشگاه‌ها و برخی معلمین وجود دارد که به دانش‌آموز توصیه می‌کنند با یادگیری نکات تستی خود را برای کنکور آماده کند. در حالی که اساتید برتر و باتجربه، روی یادگیری مفهومی فیزیک همیشه تاکید دارند. از محمد پورضا خواستیم تا در مورد اولویت شیوه‌ی یادگیری و میزان اهمیت نکات تستی برای شما صحبت کند:

“با همه‌ی احترامی که برای همکارانم قائلم، معیارم را روی کنکور دو سال گذشته می‌گذارم. واقعیت این است که دوره‌ای که با جایگذاری اعداد در یک فرمول و رسیدن به جواب گذشته است. کتمان نمی‌کنم که دو یا سه سوال را شاید بتوان این دست از نکات و فرمول‌ها حل کرد، ولی نمی‌توان همه‌ جای کتاب را با این روش یاد گرفت. سوالات مفهومی طرح می‌شود و دانش‌آموز باید تسلط کافی داشه باشد.

البته من در بسته معلم خصوصی استادبانک، تست‌ها را ابتدا با روش مفهومی حل کردم و سپس رابطه یا فرمولی مرتبط با آن را هم به بچه‌ها معرفی کردم. به هر حال برخی دانش‌آموزان در هر صورت به دنبال روش تستی هستند. هرچند من همیشه تاکید می‌کنم معیار باید، روش مفهومی باشد.”

یادگیری فیزیک دهم و یازدهم و تغییرات فیزیک کنکور

مسئله تست زدن برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم

بسیاری از دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم، ترجیح می‌دهند از همین مقطع شروع به تست زدن تست زدن کنند. گاهی این احتمال وجود داد که محصل با تمرکز بیش‌از اندازه روی تست از روند طبیعی درس خواندن و حل تمرینات تشریحی خارج شود.

البته، تست زدن در این مقطع به طور کلی توصیه می‌شود و تا حد بسیار خوبی فشار تحصیلی را در سال کنکور کم می‌کند. اما مسئله استفاده از منبع درست و زمان‌بندی مناسب است. نظر استاد پوررضا را در این‌باره بخوانید:

“به طور کلی من توصیه می‌کنم بچه‌های مقطع دهم و یازدهم تست بزنند. اتفاقا این‌کار کمک می‌کند تا در سال کنکور فشار کمتری را در بخش فیزیک تحمل کنند. حجم کتاب فیزیک دوازدهم بیشتر از سال‌های دهم و یازدهم است و به اندازه کافی روی داوطلب فشار می‌آورد.

اما باید حواسشان باشد که منبع اصلی آن‌ها برای تست‌زدن کتاب درسی باشد. کتاب‌های کمک آموزشی خوبی در بازار وجود دارد که بر اساس کتاب درسی سوالات مختلفی را طراحی کرده‌اند و منبع مناسبی برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم هستند. بنابراین تست زدن در این دو مقطع اگر اصولی باشد، می‌تواند کمک بسیار خوبی برای تقویت پایه و ساده‌تر کردن یادگیری فیزیک باشد.”

توصیه‌های نهایی استاد محمد پوررضا برای یادگیری فیزیک

استاد محمد پوررضا در این مصاحبه به طور کامل تغییرات کنکور درس فیزیک را بررسی کرد و در ادامه دردسرهای دانش‌آموز برای مطالعه فیزیک را توضیح داد و سپس بهترین روش آموزش اصولی فیزیک را هم معرفی کرد.

در آخر از او خواستیم تا توصیه‌های نهایی خود را برای یادگیری بهتر فیزیک به دانش‌آموزان بگویید:

“حرف اول و آخر من، یادگیری مفهومی فیزیک است. سعی کنید مفاهیم را یادبگیرید تا مسیر درس خواندن برای شما راحت‌تر شود. متاسفانه، طبق آمار میانگین تراز فیزیک در کشور 7 درصد است! بنابراین آمار به ما می‌گویید، فیزیک برای محصلان درس سختی است.

آموزش اصولی + منبع درست، اولین و مهم‌ترین گام دانش‌آموز در مسیر یادگیری فیزیک

تجربه به من نشان‌داده بیشتر از 90درصد مواقعف مشکل دانش‌آموز در مفهوم است. مرجع مناسبی برای یادگیری داشته باشید. واقعیت این هم است که شاگرد نمی‌تواند به تنهایی از پس مطالعه فیزیک بربیاید. منظورم از منبع درست، هم در زمان آموزش است و هم در زمان حل تمرین و تست.

دانش‌آموز با آموزش درست، خیلی راحت‌ در مسیر یادگیری قرار می‌گیرد. فرض کنید، یک سرباز را بدون آموزش به میدان جنگ بفرستیم! طبیعتا نهایت کاری که از او برمیاید این است که زنده برگردد! بحث فیزیک نیز همین است. بنابراین شما باید ابتدا آموزش اصولی را پشت‌سر گذارید و سپس وارد میدان تست‌زدن شوید.”

با کمک امکانات آموزشی متنوع استادبانک یادگیری فیزیک کنکور ساده است.

در این مقاله، متن مصاحبه سایت استادبانک با استاد محمد پوررضا را خواندید و با تغییرات کنکور فیزیک آشنا شدید.

شما می‌توانید با پیگیری پیج اینستاگرام سامانه تدریس خصوصی استادبانک از مطالب مفید، لایوها و ویدیوهای آموزشی بهره ببرید و از جدیدترین اخبار و اطلاعات سایت استادبانک باخبر باشید.

استادبانک در کنار روش ترکیبی و ارائه‌ی باکیفیت‌ترین ویدیوهای آموزش فیزیک، خدمات مختلفی مانند: لیستی از برترین ساتید تدریس خصوصی کشور، گام‌به‌گام کتاب‌های درسی، نمونه سوالات امتحانی، اپلیکیشن، مقالات مشاوره تحصیلی و برنامه‌ریزی درسی را برای شما آماده کرده است.

اگر برای خرید بسته‌های روش ترکیبی یا انتخاب معلم خصوصی نیاز به مشاوره با شماره‌ 91005343 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

چرا شناخت تغییرات کنکور 1401 مهم است؟

شناخت تغییرات کنکور 1401 به داوطلب کمک می‌کند تا خیلی دقیق‌تر خود را برای آزمون آماده کند. گاهی تغییرات کنکور ممکن است روی نحوه‌ی مطالعه دانش‌آموز نیز تاثیر بگذارند.

آیا منظور از تغییرات فقط تغییرات منابع کنکور 1401 است؟

تغییرات کنکور فقط محدود به تغییرات منابع کنکور نیست و در قسمت‌های مدیریتی، دفترچه سوالات و شکل طراحی سوالات نیز ممکن است شاهد تغییرات جالب و قابل‌توجه‌ای باشیم که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.

تغییرات کنکور سراسری تا چه میزان بوده است؟

عوض شدن رئیس سازمان سنجش یکی از مهم‌ترین تغییرات کنکور است که احتمالا در آِینده نیز تغییرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.