برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

بهترین برنامه‌ ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف، با برنامه، بهترین دانش‌آموز کلاس شو!

ملیحه فراهانی نویسنده
2809 0
03 اردیبهشت 1401
بهترین برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف در استادبانک

برنامه‌ ریزی درسی، بهترین روش برای همه دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی است. چون آن‌ها به وسیله برنامه‌ریزی درسی می‌توانند به درس خواندن خود نظم دهند و پیوستگی در مطالعه را رعایت کنند. در واقع برنامه‌ درسی مسیر موفقیت تحصیلی را برای دانش‌‌آموزان هموار می‌کند. حتی دانش‌آموزان ضعیفی که مشکلات زیادی در دروس خود دارند نیز می‌توانند با کمک برنامه‌ ریزی درسی، رفته رفته پیشرفت کنند و مشکلات‌شان را پشت سر بگذارند. اما نحوه برنامه ریختن برای دانش‌آموزان نیاز به تلاش بیشتر، کمی متفاوت از سایر دانش‌آموزان است. در زمان نوشتن برنامه برای آن‌ها باید به چند نکته بسیار مهم و کلیدی دقت شود. در این محتوا ما می‌خواهیم راجع به این نکات کلیدی و کاربردی صحبت کنیم تا در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان ضعیف، بدانید چه نکاتی را باید در برنامه لحاظ کنید.

چرا بعضی از دانش‌آموزان در درس خواندن ضعیف هستند؟

برای مشکلات درسی دانش‌آموزان ضعیف دلایل مختلفی وجود دارد. یعنی هر دانش‌آموزی که در درس‌های خود ضعیف است،‌ ممکن است تاثیر منفی یکی از عوامل زیر یا همه آن‌ها باشد:

۱. وجود افت تحصیلی

قطعاً دانش‌آموزی که پایه ضعیفی در درس‌های خود دارد، نمی‌تواند به راحتی مباحث و مفاهیم جدیدی که معلم تدریس می‌کند را متوجه شود. بزرگترین مشکل این دانش‌آموزان تلنبار شدن درس‌های جدید به درس‌های قبلی‌شان است که نه خوب متوجه درس معلم می‌شوند و نه خوب می‌توانند مطالعه کنند. این روند در بیشتر سا‌ل‌های تحصیل‌شان تکرار می‌شود و متاسفانه این دانش‌آموزان وارد چرخه افت تحصیلی می‌شوند. علت افت تحصیلی اغلب آن‌ها به دلیل همین تکرار مشکلات قبلی و اضافه شدن مشکلات جدید است.

۲. اعتماد به نفس پایین

اغلب دانش‌آموزانی که در درس‌های خود ضعیف هستند، اعتماد به نفس پایینی هم دارند. در واقع وجود اعتماد به نفس پایین و کم شمردن خود، باعث وجود خیلی از مشکلات درسی در آن‌ها شده است. وقتی دانش‌آموز دائماً به مغز این سینگال خطرناک من ضعیف هستم،‌ نمی‌توانم، من بلد نیستم،‌ حوصله درس خواندن را ندارم را می‌دهد، مغز برای محافظت از او در برابر درس و تمام چیزهایی که دانش‌آموز در برخورد با آن، این پیام‌های منفی را از خود نشان می‌دهد، گارد گرفته و به هر روشی مثل بی‌انگیزه کردن دانش‌آموز، سرد کردن، حواس‌پرتی و عدم تمرکزش، او را از آن وضعیت فراری می‌دهد.مشاوره تحصیلی استادبانک

۳. ناآگاه بودن به بحث مدیریت زمان

دانش‌آموزان ضعیف اغلب در بحث مدیریت زمان لنگ می‌زند. وقت‌های مفید خود را از دست داده و از وقت‌های غیرمفید خود برای درس خواندن استفاده می‌کنند. حتی اگر بعد از مدت‌ها تصمیم گرفته درسی را بخوانند، به قدری غرق کتاب و درس می‌شوند که هم خود را خسته کرده و دیگر حوصله خواندن کتاب بعدی را ندارند و هم زمان زیادی را بابت عدم آگاهی‌شان از بحث مدیریت زمان، از دست داده‌اند. اتفاقاً به دلیل همین هدر دادن وقت‌های مفید است که به شدت در مطالعه خود خسته شده و به طور کل درس خواندن را رها می‌کنند.

۴. اهمال‌کاری

تمام مشکلات مربوط به بی‌انگیزگی، بی‌تفاوت بودن، تنبلی از اهمال کاری نشات می‌گیرد. مفهوم اهمال‌کاری یعنی اینکه دانش‌آموز می‌داند الان باید درس بخواند اما به دلایل مختلفی یا نمی‌خواند یا دقیقه نود انجام می‌دهد. اغلب دانش‌آموزانی هم که در درس‌های خود ضعیف هستند، از این مشکل اهمال‌کاری رنج می‌برند. به جای درس خواندن، ساعات زیادی از وقت خود را به عوامل غیر مهم و غیر ضروری مثل نگاه کردن به گوشی موبایل، چک کردن شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام و تلگرام می‌گذرانند و همیشه به خود می‌گویند که وقت داریم. در واقع بزرگترین دشمن دانش‌آموزان، اهمال‌کاری است که اگر درمان نشود، نه تنها سال‌های تحصیل دانش‌آموز را به طور کل هدر می‌دهد بلکه در سایر ابعاد زندگی او نیز به شدت تاثیر منفی می‌گذارد.

۵. نداشتن تمرکز و حواس‌پرتی زیاد

دانش‌آموزان نیاز به تلاش بیشتر، اغلب دچار حواس‌پرتی و عدم تمرکز در زمان تدریس معلم و مطالعه می‌شوند. در واقع همین تمرکز نداشتن حین درس، باعث به وجود آمدن خیلی از مشکلات درسی آن‌ها شده است. خیلی از آن‌ها هنگام درس خواندن، بیشتر از نیم ساعت تمرکز نداشته و با کوچکترین عامل مزاحمی، به طور کل حواس‌شان از درس پرت می‌شود. این دانش‌آموزان زمانی هم که تمرکزشان را از دست می‌دهند، به سختی می‌‌توانند به درس برگشته و حواس خود را جمع کنند.

مهم‌ترین نکات در زمان نوشتن بهترین برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف

همانطور که در ابتدا گفتیم، نحوه برنامه‌ ریختن برای دانش‌آموزان ضعیف از سایر دانش‌آموزان متفاوت است. برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزانی که از لحاظ درسی کمی ضعیف‌تر از همکلاسی‌های خود هستند، پر از نکات ریز و مهمی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

۱. بهترین برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف باید مختص خود دانش‌آموز باشد.

به هیچ عنوان نباید از برنامه همکلاسی زرنگ خود برای درس خواندن استفاده کنید. هر دانش‌آموزی برای درس خواندن ظرفیت و توان محدودی دارد. به عنوان مثال، یک دانش‌آموز می‌تواند روزی ۹ ساعت هم درس بخواند ولی دیگری بیشتر از ۳ ساعت درس خواندن در روز برای او سخت است. بنابراین توصیه می‌شود براساس ظرفیت و توان خود برنامه بچینید.

نکته بعدی در بحث شخصی سازی برنامه، توجه به سبک زندگی و عادات دانش‌آموز و خانواده او است. برخی از دانش‌آموزان در خانواده‌های ساکت و برخی در جمع شلوغ زندگی می‌کنند. برخی از خانواده‌‌ها عادت دارند در هفته بارها به تفریح و پیکنیک بروند. بنابراین بهتر است هر دانش‌آموزی متناسب با عادات و سبک زندگی خود برنامه را تنظیم کند تا برنامه او قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

۲. برای اینکه شاگرد زرنگ کلاس شوی، باید قدم‌های خود را آهسته و کوتاه برداری

زندگی افراد موفق از گام‌های کوتاه اما پیوسته تشکیل شده است. شاگرد‌ زرنگ‌های کلاس عادت دارند که به صورت پیوسته درس بخوانند. برای موفقیت تنها کافی است که اهداف خود را به گام‌های کوچک تقسیم کنید و به صورت پیوسته در مسیر باشید. برای دانش‌آموزان نیاز به تلاش بیشتر، این مورد خیلی مهم‌تر و ضروری‌تر است. چون به هیچ عنوان آن‌ها نمی‌توانند برای شروع مطالعه هدفمند، برنامه سنگینی داشته باشند.

باید برنامه‌ریزی درسی آن‌ها متشکل از اهداف و اقدامات کوچک و جزئی باشد.

بهتر است آن‌ها روزانه برنامه‌ریزی درسی کرده و در یک روز نهایت سه فصل را مطالعه کنند که هر فصل برای یک کتاب متفاوت باشد. به عنوان مثال در یک روز ریاضی، دینی و عربی را انتخاب کرده و از هر کدام یک فصل یا یک مبحث در یک بازه زمانی مشخص بخوانند.

۳. بهترین برنامه‌ریزی درسی باید ضعف‌ها و مشکلات دانش‌آموزان را پوشش دهد

برنامه‌ریزی درسی مناسب برای دانش‌آموزان ضعیف، باید مشکلات و ضعف‌های آن را پوشش دهد. در واقع در ابتدا به این دلیل برنامه‌ریزی می‌کنید که بتوانید ضعف‌های خود را برطرف نمایید. برای مثال شما در چند سال متوالی در درس ریاضی به شدت ضعیف هستید. پس در برنامه درسی خود، باید بیشتر از هر درسی، به ریاضی بپردازید. در طول هفته اگر برای هر کدام از درس‌های خود سه ساعت در نظر گرفته‌اید، برای ریاضی باید ۷ ساعت در هفته در نظر بگیرید. یعنی روزی یک ساعت در هفته ریاضی بخوانید. بنابراین در زمینه مشاوره تحصیلی، بهترین برنامه برای دانش‌آموزان ضعیف برنامه‌‌ای است که در مرحله اول بتواند نقاط ضعف آن‌ها را پوشش دهد.

۴. بهترین برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان ضعیف باید ساعات جبرانی داشته باشد

گاهی مشکلات درسی دانش‌آموزان باعث به عقب افتادن برنامه درسی‌شان می‌شود. برای مثال هرچه یک مبحث از ریاضی را تمرین می‌کنند، باز هم نتیجه‌ای نداشته و نمی‌توانند حتی یک سوال از آن مبحث را به درستی حل کنند. همین عامل باعث عقب افتادن برنامه درسی آن‌ها می‌شود. در این مواقع تلاش بیشتر به دلیل پایه ضعیف دانش‌آموز، جوابگو نیست. بهتر است با کمک روش‌های جبرانی در یک زمان جبرانی این مشکل را در ابتدا رفع کند. استفاده از کلاس معلم خصوصی بهترین گزینه برای مواقعی است که دانش‌آموز به مشکل خورده و به هیچ عنوان به تنهایی نمی‌تواند از پس درس‌هایش بربیاید.

معلم خصوصی با نظارت دقیق بر میزان یادگیری و حل تکالیف شاگرد خود، او را در مسیر درست آموزش قرار می‌دهد و در چند جلسه تمام مشکلات چند ساله دانش‌آموز را رفع می‌کند. بنابراین می‌توانید با کمک کلاس‌های معلم خصوصی استادبانک، مشکل چند ساله خود در دروس سختی مثل ریاضی را رفع کنید.

۵. برای اینکه بهترین دانش‌آموز کلاس شوی، باید زمان خود را مدیریت کنی

مهم‌ترین حسن برنامه‌ریزی درسی، بحث مدیریت زمان است. با برنامه‌ریزی، دانش‌آموز می‌داند که باید در یک زمان مشخص، یک درس مشخص را بخواند. البته برخی از دانش‌آموزان زمان مشخصی برای مطالعه خود در نظر نگرفته و تنها درس‌هایی که باید در یک روز مطالعه شود را مشخص می‌کنند. این روش اشتباه بزرگی است. چون اگر برای هر درس، ساعت مشخصی را تعیین نکرده باشید، غرق درس شده و از زمان خود غافل می‌شوید. چه بسا که این مدل درس خواندن باعث شود که به کتاب‌های دیگر خود نرسید. بنابراین با کمک تکنیک‌های مدیریت زمان، در برنامه درسی خود تایم هر درس را مشخص کرده و با نظم و دقت زیاد تا پایان زمان تعیین شده، درس مورد نظر را تمام کنید. این روش به افزایش تمرکزتان در زمان مطالعه نیز بسیار کمک می‌کند.

۶. بهترین برنامه‌ریزی درسی برای دانش‌آموزان ضعیف باید کم حجم باشد

برای دانش‌آموزانی که در درس خود ضعیف هستند و عادت به مطالعه طولانی مدت ندارند، باید حتماً زمان مشخص و محدودی در نظر گرفته شود. بهتر است هر دانش‌آموز برای شروع مطالعه از بازه زمانی نیم ساعت استفاده کند. برای مثال نیم ساعت عربی بخواند، کمی استراحت کرده و مجدد نیم ساعت دیگر همان درس را بخواند. برای درس‌های بعدی نیز همین روش را به کار گیرد. اغلب دانش‌آموزان ضعیف علاوه بر اینکه ظرفیت محدودی برای مطالعه دارند، به دلیل نداشتن تمرکز، ساعات طولانی نمی‌توانند درس بخوانند. بلکه بهترین روش مطالعه و برنامه‌ریزی برای آن‌ها، استفاده از بازه‌های کوتاه نیم ساعته برای درس خواندن است. با این روش بیشتر از مطالعه، تمرکز را تمرین می‌کنند. کم کم با افزایش ظرفیت مطالعاتی خود و همچنین تقویت تمرکز و حافظه‌شان، می‌توانند این بازه زمانی نیم ساعته را به ۴۰ دقیقه و سپس به یک ساعت و بیشتر ارتقا دهند.

تمام راهکارهای موفقیت تحصیلی و رفع مشکلات درسی را از استادبانک بخواهید

در پایان بهتر است بگوییم برای رفع مشکلات درسی خود اگر نیاز به معلم خصوصی دارید یا تمایل داشته در زمینه انواع روش مطالعه، نحوه برنامه‌ریزی درسی و بحث مدیریت زمان بهترین نکات مشاوره‌ای را دریافت کنید، می‌توانید به یک مرجع کامل آموزشی مراجعه نمایید. سایت تدریس خصوصی استادبانک علاوه بر اینکه می‌تواند بهترین اساتید در همه دروس و مقاطع تحصیلی را با قیمت مناسب به شما معرفی کند، در زمینه مقالات مشاوره‌ای و تخصصی نیز می‌تواند راهنمای جامعی برای شما دانش‌آموزان عزیز باشد. تنها کافی است برای دسترسی به تمام خدمات تدریس خصوصی استادبانک، به نشانی www.ostadbank.com مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت راهنمایی و مشاوره بیشتر تماس بگیرید.

مشاوره تحصیلی استادبانک