معرفی رشته های انسانی

بازار کار رشته حقوق – معرفی رشته حقوق در مصاحبه با محمد رستمی

استادبانک نویسنده
6672 4
22 اردیبهشت 1402
معرفی رشته حقوق و بازار کار رشته حقوق

رشته حقوق چیست؟ مزایا و معایب رشته حقوق کدام است؟ رشته حقوق چند واحد است؟ برای رشته حقوق باید چه درس‌هایی خوب باشد؟ بازار کار رشته حقوق به چه صورت است؟ شغل‌های رشته حقوق شامل چه شغل‌هایی بوده و پردرآمدترین شغل رشته حقوق با چه گرایشی است؟ 

در رابطه با رشته حقوق و در بخش معرفی رشته حقوق،‌ سوالات مطرح شده در این مقاله، از مهم‌ترین و اصلی‌ترین سوالاتی است که باید به آن پاسخ داده شود. در بخش مشاوره تحصیلی و در زمان انتخاب رشته کنکور نیز اگر داوطلبان تمایل داشته که برای قبولی در رشته حقوق برنامه‌ریزی کنند، باید در جستجوی پاسخ به این سوالات باشند.

در این مقاله با کمک استادبانک و همچنین در مصاحبه با آقای محمد رستمی (دانشجو دکتری حقوق خصوصی) به بررسی بازار کار رشته حقوق، معرفی رشته حقوق، شاخه های حقوق، آینده شغلی رشته حقوق، درآمد رشته حقوق و همچنین به طبقه‌بندی گرایش های رشته حقوق پرداخته‌ایم. بنابراین برای دستیابی به سوالات مطرح شده در این بخش، محتوای این مطلب را تا انتها مطالعه کرده تا بتوانید با آگاهی و اطلاعات بیشتری به سراغ انتخاب رشته حقوق بروید.

نقش مشاوره انتخاب رشته انسانی در قبولی رشته حقوق

رشته‌های تاپ انسانی شامل رشته حقوق، رشته روانشناسی و گرایش‌های متعدد آن، رشته اقتصاد، حسابداری، مدیریت‌ها به خصوص مدیریت بازرگانی و چند رشته تاپ دیگر است. برای قبولی در رشته‌های تاپ علوم انسانی، نیاز بوده در مرحله اول رتبه و تراز مناسب مناسب این رشته‌ها را کسب کنید. مسلماً برای ورود در رشته‌های تاپ انسانی در یکی از دانشگاه‌های برتر و ممتاز کشور، رتبه‌های زیر ۵۰۰ ملاک است. حتی برای تحصیل در رشته حقوق در دانشگاهی همچون دانشگاه تهران، باید رتبه زیر ۵۰ داشته باشید.

بنابراین در مرحله اول، لازم است که شما با برنامه‌ریزی درسی و استفاده از بهترین روش مطالعه دروس و همچنین یادگیری فنون تست‌زنی، به رتبه و تراز رشته مورد نظر خود برسید. بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور و مشاهده رتبه و تراز قبولی خود، باید در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، شرکت کنید. تنها کسب رتبه بالا ملاک قبولی شما نبوده و باید یک انتخاب رشته موفق داشته باشید. در هر دو زمینه، مشورت و راهنمایی از افراد متخصص نظیر معلم خصوصی، نظیر مشاوره انتخاب رشته انسانی بسیار ضروری است. زیرا این افراد با تخصص خود، با میزان آگاهی و تجربه خود در زمینه کنکور می‌توانند بهترین افراد برای مشورت گرفتن باشند.

اگر روی لینک زیر کلیک کنید، می‌توانید با ورود به بخش مشاوره انتخاب رشته، با برخی از بهترین مشاورین استادبانک آشنا شده و در صورت لزوم، درخواست خود را برای ورورد به جلسه مشاوره، ثبت نمایید.

مشاوره انتخاب رشته انسانی 

معرفی رشته حقوق از زبان دانشجویان

رشته حقوق چیست؟ رشته حقوق یکی از پرطرفدار‌ترین رشته‌‌ها در بخش معرفی رشته های انسانی است. اما همیشه برای داوطلبانی که قصد انتخاب رشته را داشته، سوال‌ها و چالش‌هایی مانند بازار کار رشته حقوق، شاخه های حقوق، آینده شغلی رشته حقوق برای خانم ها و شرایط ورود به رشته حقوق پیش می‌آید که منابع کمتری برای پاسخ به  این سوال‌ها از زبان اساتید و افرادی که وارد بازارکار آن شده اند، وجود دارد.

مصاحبه با آقای محمد رستمی ( دانشجو دکترا حقوق خصوص) به جهت تامین پاسخ همین سوالات درباره رشته حقوق ترتیب داده شده است. تا داوطلبین را ضمن معرفی رشته حقوق و بازار کار رشته حقوق با فضای این رشته آشنا سازند. همچنین به دیگر سوالاتی که ممکن است برایشان مطرح شود پاسخ دهند.

در ادامه این مطلب نیز خواهیم خواند:

  • پردرآمدترین شغل رشته حقوق کدام است؟
  • واحد های رشته حقوق چند تاست؟
  • گرایش های رشته حقوق چه چیزهایی هستند؟
  • اینده شغلی رشته حقوق برای خانم ها روشن است؟

معرفی رشته حقوق

۱- لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و نحوه آشناییتون با رشته حقوق رو به ما بگید.

سلام. من محمد رستمی، دانشجوی دکتری حقوق هستم. از اونجایی که من در خانواده‌ای بزرگ شدم که بیشتر اعضای اون در رشته حقوق و بازارکار حقوق فعالیت داشتن؛ همین موضوع باعث درباره رشته حقوق آشنایی قبلی داشته باشم و به آن مرور علاقه‌ مند شم.

۲- میتونید گرایش ها و شاخه های حقوق رو به ما معرفی کنید.

گرایش‌ها و شاخه‌های حقوق به ۴ گرایش اصلی و فرعی تقسیم میشه. در مقطع ارشد، ما حدود ۲۰ گرایش مختلف داریم. ۴ گرایش اصلی در مقطع کارشناسی شامل موارد زیر است:

 رشته حقوق خصوصی

این گرایش بیشتر در زمینه ی حقوق قرارداد ها، حقوق شرکت ها و حقوق خرید و فروش و تجارت و از همین قبیل کارها صحبت میکنه.

  •  رشته حقوق جزا و جرم شناسی

در این گرایش همینطوری که از اسمش پیداست به حل اختلاقات مردمی و جرم و جزای اونها میپردازه.

  •  رشته حقوق بین الملل

این گرایش درمورد دولت ها و کلا حقوق های بین المللی و ملیتی صحبت میکنه.

  • رشته حقوق عمومی

این گرایش، در مورد رابطه ی اشخاص با دولت هست. یعنی مربوط به افرادی هست که با دولت یا شهرداری به مشکل میخورن.

به طور کل گرایش‌های حقوق خصوصی، جزا و رشته حقوق عمومی یکی از بهترین گرایش رشته حقوق در داخل ایران هستن. اما رشته حقوق بین الملل یا حقوق بشر درخارج از کشور درخواست بیشتر و درآمد رشته حقوق در این گرایش‌ها  مطلوب‌تر هست.

اگر بخواهیم در کنار توضیحات آقای رستمی، تعریف دقیق‌تری از رشته حقوق داشته باشیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

رشته حقوق چیست؟

رشته حقوق در زمان انتخاب رشته کنکور انسانی، به عنوان یکی از  پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی در بین داوطلبان کنکور انسانی شناخته می‌شود. دلیل این پرطرفدار بودن به چالشی بودن این رشته و درآمد و بازار کار رشته حقوق است. در خصوص سوال رشته حقوق چیست؟ باید بگوییم موضوع این رشته راجع به کلیه روابط اجتماعی بین افراد است. اگر گرایش‌های این رشته را نام برده، تعاریف بهترین می‌توانیم راجع به این رشته بازگو کنیم.

رشته حقوق چند ترم است؟

رشته حقوق در دوره کارشناسی همانند سایر رشته‌‌های انسانی، ۸ ترم است. در واقع کلیه دروس در ۸ ترم ارائه شده و همچنین طور هر ترم ۱۷ هفته است. زمان آموزش هر واحد درسی نیز از نوع نظری هفته‌ای یک ساعت و دروس عملی نیز ۲ ساعت است.

رشته حقوق چند واحد است؟

در رشته حقوق، تعداد کل واحدهایی که دانشجوی رشته حقوق باید پاس کند، ۱۳۵ واحد درسی است. که اگر بخواهیم این واحد‌ها را تقسیم کنیم، به شرح زیر است:

  •  دروس عمومی ۲۰ واحد
  • دروس پایه ۱۵ واحد
  • دروس اصلی- تخصصی ۹۴ واحد
  •  دروس اختیاری ۶ واحد

گرایش‌های رشته حقوق در دوره ارشد شامل چه گرایش‌هایی است؟

گرایش‌های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد شامل گرایش‌های زیر است:

  •  حقوق بین‌الملل
  • حقوق بشر
  •  حقوق خصوصی
  •  حقوق مالکیت معنوی
  •  حقوق جزا و جرم شناسی
  •  حقوق عمومی
  •  حقوق تجارت بین‌الملل

گرایش‌های رشته حقوق در دروه دکتری شامل چه گرایش‌هایی است؟

گرایش‌های رشته حقوق در مقطع دکتری شامل رشته‌های زیر است:

  • حقوق خصوصی
  • حقوق عمومی
  • روابط بین‌الملل
  • حقوق بین‌الملل عمومی
  • حقوق کیفری و جرم شناسی

معرفی رشته حقوق و بازار کار رشته حقوق

۳- بازار کار رشته حقوق و درآمد رشته حقوق به چه صورت هست؟

اصلی‌ترین نکته در خصوص ورود به بازار کار رشته حقوق و همچنین افزایش درآمد رشته حقوق این هست که مدرک به تنهایی هیچ ارزشی نداره و تلاش و کسب مهارت هست که باعث موفقیت در زمینه های کاری مختلف میشه.

بازار کار رشته حقوق و آینده شغلی رشته حقوق تا به امروز که هستیم خوب هست. البته اصلی ترین شغل این رشته وکالت هست که ورود به اون کمی مسیر سخت و پیچیده داره.

همونطور که گفتم مدرک تحصیلی به تنهایی به هیچ وجه کمک کننده نیست. برای ورود به شغل وکالت و بازار کار رشته حقوق باید در آزمون وکالت شرکت کنن که قبولی  در این آزمون خیلی راحت نیست. از طرفی هم با قبول شدن در آزمون وکالت، راه برای ورود به بازار کار رشته حقوق هموار نشده و فضای رقابتی زیادی وجود داره.

بازار کار رشته حقوق و اینده شغلی رشته حقوق برای خانم ها با آقایون یکسان هست. بازار کار و درآمد رشته حقوق تنها به میزان مهارت های اونها بستگی داره. در واقع دادگاه به دفاعیه وکلا توجه داره و به جنسیتشون توجهی نداره.

به طور کل در مورد بازار کار رشته حقوق و درآمد رشته حقوق باید بگم که سالیانه 17 هزار پرونده به دادگاه ها ارجاع داده میشه که حداقل حدود 5 تا 6 هزارتای آنها نیازمند حضور وکیل هست. پس  به همین ترتیب میشه گفت که بازار کار رشته حقوق در شاخه های حقوق و گرایش های آن خوب هست.

۴- شما کار کردن حین تحصیل رو به بچه ها پیشنهاد میدید؟

کار کردن در حین تحصیل بخصوص در دوره کارشناسی، با توجه به اینکه میزان واحد های رشته حقوق در این دوره بسیار زیاد هست، به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشه و همچنین به طور کل زمانی برای کار کردن باقی نمیزاره.

در ضمن این رشته در دوره کارشناسی بیشتر به مباحث عمومی حقوق و معرفی رشته حقوق میپردازه که بچه‌ها علم ورود به بازار کار رو نخواهند داشت. اما در دوره ارشد و دکترا با توجه به اینکه اکثر بچه‌ها آزمون وکالت رو هم دادن، میتونن وارد بازار کار رشته حقوق بشن و درآمد خوبی رو هم کسب کنن.

5- شاخه‌های حقوق و بازار کار رشته حقوق چه روحیه‌ای رو میطلبه؟

  • فارغ التحصیلای رشته حقوق، از اونجایی که حقوق شغل پراسترسی هست، باید توانایی کنترل اضطراب رو داشته باشن.
  • از اونجایی که فارغ التحصیلای این رشته با افراد مختلفی در ارتباط هستن باید میزان صبر و تحملشون بالا باشه.
  • بخاطر تعاملی که با افراد مختلف وجود داره، فارغ التحصیلای رشته حقوق باید روابط اجتماعی بالایی داشته باشن تا بتونن با افراد ارتباط برقرار کنن.
  • داشتن هوش هیجانی و کنترل خشم و اضطراب از اصلی‌ترین روحیه‌هایی است که باید وکلا داشته باشن.

۶- هر  فردی قبل از ورود به دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی رو باید داشته باشه. به نظر شما این مهارت‌ها چه چیز‌هایی هستن؟

  • یک دانشجوی رشته حقوق به نگارش فارسی مسلط باشه. یک وکیل بیشتر از هر چیز دیگه‌ای به قدرت نوشتاری خوب احتیاج داره و میتونه این مهارت رو با خوندن کتاب های مختلف افزایش بده.
  • یک دانشجوی رشته حقوق باید فن بیان خوبی هم داشته. نحوه انتقال مسائل از اصلی‌ترین مهارت‌هایی هست که باید وکلا و دانش آموخته‌های وکالت باشن.
  • زبان اول دنیا، زبان انگلیسی هست، و دونستنش کمک بسزایی در کسب مهارت‌های اونها میکنه.البته برحسب علاقه میتونن زبان‌هایی مثل فرانسه و آلمانی رو یاد بگیرند.

۷- به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه‌ی ارائه و معرفی رشته حقوق پیشرو هستن و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدند؟

 ورودی‌ها و خروجی‌های دانشگاه، همایش‌هایی که برگزار میکنه، سطح معدل و علمی دانشگاه و هم چنین اساتیدی که در این دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، بر روی سطح و رتبه بندی دانشگاه تاثیر مستقیم میذاره.

  • دانشگاه شهید بهشتی در حال حاضر بهترین دانشگاه در زمینه ی گرایش‌های رشته حقوق است.
  • از جمله دانشگاه‌های دیگری که در  خصوص رشته حقوق به خوبی عمل می‌کنند، میشه از دانشگاه های تهران، علامه ، خوارزمی ، دانشگاه قزوین یاد کرد.

۸ چقدر امکان کارآفرینی برای دانشجویان حقوق وجود دارد؟

کارآفرینی در زمینه حقوق نسبت به بقیه رشته‌های دیگر دشوارتر هست و شاید امکان کارآفرینی وجود نداشته باشه. اما در حوزه تولید کسب و کار در بازار کار رشته حقوق و شاخه‌های حقوق دست بچه ها کمی بازتر هست و میتونن با کار در دفاتر وکالت به خوبی درآمد مناسبی رو کسب کنن.

۹- چقدر امکان مهاجرت در شاخه های حقوق هست؟

واحد‌های رشته حقوق و به طورکل دروس رشته حقوق در ایران با دیگر کشورها به خصوص کشورهای اروپایی متفاوت هست. به همین ترتیب مهاجرت تحصیلی در این رشته شاید کمی سخت باشه. اما در گرایش هایی مثل رشته حقوق بین الملل و یا حقوق بشر امکان مهاجرت بیشتر فراهم هست.

بهترین کشورهایی دنیا برای مهاجرت در رشته حقوق کدامند؟

از بهترین کشورهای دنیا برای مهاجرت تحصیلی رشته حقوق، کشورهای زیر است:

  • کشور آمریکا
  • کشور انگلستان با داشتن برترین دانشگاه‌های جهان نظیر دانشگاه کمبریج و دانشگاه آکسفورد در رشته حقوق
  • کشور فرانسه به دلیل شباهت حقوق ایران با این کشور مورد علاقه بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته برای مهاجرت تحصیلی است.
  • کشور نروژ کشور مناسبی برای تحصیل در رشته‌هایی نظیر حقوق نفت، حقوق مالکیت فکری، حقوق IT و فناوری اطلاعات که از برترین رشته‌های مرتبط با حقوق، است.
  • کشور‌های کانادا، استرالیا، ایرلند، نیوزلند و کشور بلژیک نیز از سایر کشورهای برتر برای مهاجرت تحصیلی در رشته حقوق هستند.
معرفی رشته حقوق و بازار کار رشته حقوق

۱۰- حرف یا توصیه اخری هست که بخواهید به بچه ها بگید؟

بچه‌ها در دوره‌های کارشناسی و یا مقاطع بالاتر به هیچ عنوان تک بعدی نباشند. یعنی تمام تمرکزشون روی درس نباشه و مطالعات عمومی مثل تاریخ یا روانشناسی و مطالعات اجتماعی داشته باشن تا بتونن مهارت‌هاشون رو افزایش بدن.

استادبانک، مرجع تخصصی معلم خصوصی و مشاوره تحصیلی در رشته حقوق

برای رشته حقوق چه درس‌هایی باید خوب باشد؟ در کنکور سراسری مهم‌ترین دروسی که برای قبولی در رشته حقوق باید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد، دروس عربی، فلسفه و منطق، زبان و ادبیات فارسی و ریاضی است. برای تقویت این دروس می‌توان علاوه بر استفاده از کتاب‌های کمکی، پادکست‌ها و ویدئوهای آموزشی، از اساتید تدریس خصوصی استادبانک نیز  کمک گرفت و با همراهی آن‌ها فنون تست‌زنی و قلق‌های یادگیری این دروس را نیز آموزش دید. بنابراین می‌توانید برای ثبت درخواست معلم خصوصی روی لینک تدریس خصوصی استادبانک کلیک کرده یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت راهنمایی و مشاوره با تیم پشتیبانی این مجموعه تماس بگیرید.