مطالب کاربردی

10 راهکار فوق‌العاده افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور

ملیحه فراهانی نویسنده
3177 0
08 فروردین 1396
راه های افزایش انگیزه درس خواندن

انگیزه درس خواندن همان موتوری است که در ذهن و فکر شما به وجود می‌آید و هدف را دست‌یافتنی می‌کند. اما شروع کاری مثل درس خواندن همیشه هم به این آسانی نیست. به قول ویلیام فاکنر: تو نمی‌توانی به افق‌های تازه شنا کنی مگر اینکه شهامت از دست دادن چشم‌انداز ساحل را داشته باشی. برای دریافت اطلاعات بیشتر میتوانید به مقاله موفقیت تحصیلی و آداب رفتاری مراجعه کنید.

انگیزه و هدف، موتور حرکت انسان

خیلی از افرادی که رویاهای بزرگ درمورد رشته های عالی را در سر می‌پرورانند، انگیزه کافی برای شروع درس خواندن را ندارند. دلیل آن هم یک چیز است: نداشتن علاقه یا در نظر نگرفتن هدف واقعی!

بگذارید یک مثال بزنم. من دانش‌آموزی را می‌شناختم که در رشته تجربی درس می‌خواند. او واقعا سخت‌کوش بود و روزانه 9 ساعت هم مطالعه می‌کرد. ولی اصلا اوضاع جالبی نداشت و در مدرسه یا آزمون‌های آزمایشی نتیجه خوبی نمی‌گرفت. وقتی موضوع را بررسی کردیم، دیدیم که او به اجبار خانواده این رشته را انتخاب کرده است و باید به خواست آن‌ها در رشته پزشکی قبول شود.

پس از اینکه با خانواده او صحبت کردم راضی به تغییر رشته او شدند. اما چون سال آخر بود، چنین چیزی امکان نداشت. اما بالاخره کنکور داد و در رشته زبان انگلیسی که به آن علاقه داشت قبول شد. او به موقع به داد خودش رسید و به قول معروف علاج واقعه را قبل از درمان انجام داد. این دختر عزیز حالا مدرس زبان انگلیسی در آموزشگاه است و واقعا احساس رضایت دارد.

در نظر گرفتن هدف واقعی شما باعث می‌شود که انگیزه درس خواندن را پیدا کنید.

وگرنه مانند یک کشتی سرگردان در دریای طوفانی گرفتار می‌شوید و هر بادی شما را به سمت و سویی می‌برد. اما هنوز هم برخی این سوال را می‌پرسند که چرا من انگیزه برای کنکور ندارم یا چکار کنم که بتوانم راحت‌تر و با نشاط بیشتر پای درسم بنشینم. با من در مجله استادبانک همراه باشید تا راهکارهای افزایش انگیزه درس خواندن را بررسی کنیم.

چکار کنیم که اشتیاق و انگیزه درس خواندن را پیدا کنیم؟

1.قدرت ذهنتان را در رسیدن به آرزوهایتان دست کم نگیرید!

روانشناسان و دانشمندان فیزیک می‌گویند هر آنچه در ذهن ما شکل بگیرد و به آن باور داشته باشیم، تبدیل به واقعیت عینی در زندگی ما می‌شود. پس نسبت به هدفی که در نظر گرفته‌اید مثبت بیندیشید و آن را باور کنید.

خود را در لباس پرستار یا مهندس معمار ببینید و با اشتیاق درس بخوانید. در این صورت انگیزه دو چندانی برای درس خواندن پیدا می‌کنید. البته یادتان باشد که هیچ‌گاه تخیل بدون تلاش نتیجه نمی‌دهد.

2.ترس مادر شکست است!

دقیقا به همان صورت که اشتیاق و مثبت‌اندیشی ما را به هدفمان نزدیک می‌کند، ترس و نارحتی هم باعث دوری از هدف می‌شود.

حتی این ترس انگیزه ما را کاهش می‌دهد و باعث ناامیدی از ادامه دادن تلاشمان می‌شود. احتمالا تا به حال تجربه کرده‌اید که امتحانی که با ترس و اضطراب خوانده‌اید را خیلی بد پاس کرده‌اید! ما با شکست ترس‌هایمان انگیزه بیشتری میگیریم. چون هدفمان را دست‌یافتنی تلقی کرده‌ایم.

پیشنهاد عالی اول: بهتر است هر روز دو یا چند نکته مثبت در مورد سبک زندگیتان پیدا کنید و آن را بنویسید. این موضوع را مهم بدانید و به مرور نکات مثبت بیشتری پیدا کنید. در تمام روز به نوشته‌هایتان نگاه کنید و احساستان را مثبت‌تر کنید. وقتی به چیزهای مثبت خودتان فکر می‌کنید، به مرور ذهنتان به این سمت کشیده می‌شود که فقط نکات مثبت را ببیند. اگر این کار را بکنید، نصف بیشتر راه را رفته‌اید.

3.ذهنتان را شارژ کنید! یک روش عالی ایجاد انگیزه درس خواندن

خیلی از دانش‌آموزان می‌گویند که فقط انگیزه شروع درس خواندن کنکور را می‌خواهیم. انگار چیزی درون آن‌هاست که از کار افتاده است و فقط کافی است یک تلنگر به آن زده شود.

خب جواب شما را می‌دهیم! می‌توانید با فکر کردن به اهدافتان و داشتن تجسم خلاق، موفقیت نهایی را در ذهنتان ایجاد کنید و با آن زندگی کنید. این کار انگیزه‌ای شدید به شما می‌دهد که با هیچ سلاح منفی دیگری مثل ناامیدی نابود نمی‌شود.

شارژ ذهن، یکی از روش های ایجاد انگیزه درس خواندن

4. به قدم‌هایی که برداشته‌اید توجه کنید

بعضی دانش‌آموزان کنکوری در بین راه خیلی منفی‌نگر می‌شوند و احساس بدی نسبت به تلاش خودشان دارند. فکر میکنند کمتر از بقیه میخوانند یا هر چه خوانده‌اند را فراموش کرده‌اند. گاهی لازم است برای جلوگیری از دلسردی و ناامیدی نگاهی به مسیر طی شده بیندازیم. ببینیم تا کجا پیش رفته‌ایم؟

ببینیم چقدر برای این مسیری که تا به الان طی کرده‌ایم زحمت کشیده‌ایم. می‌توانیم از دفترهای برنامه‌ریزی دقیق استفاده کنیم و ساعت‌های مطالعه را در آن بنویسیم. در این صورت هر ماه می‌بینیم که چقدر قبلا تلاش کرده‌ایم و انگیزه درس خواندن را از دست نمی‌دهیم.

پیشنهاد عالی دوم: وقتی ناامیدی به سراغتان آمد یک قلم و کاغذ بردارید و دو ستون رسم کنید. در ستون اول تمام اهدافی که تا الان کسب کرده‌اید را بنویسید. پیشرفت‌ها و برنامه‌هایی که انجام داده‌اید را بنویسید. در ستون دوم چیزهایی را که از نیمه تمام گذاشتن برنامه‌تان نصیبتان می‌شود بنویسید.

اگر کفه ترازو به سمت ستون اول بود، به راه خود ادامه دهید و دست از تلاش برندارید. زیرا شما دارید به هدفتان نزدیک و نزدیکتر می‌شوید. پس با قدرت تمام به کار خود ادامه دهید. اما اگر کفه ترازو به نفع ستون دوم بود، در جهت تغییر مسیر و افتادن به جریان صحیح زندگی قدم بردارید. گاهی تلاش کردن در مسیر اشتباه وقت تلف کردن است. پس دائما برنامه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید تلاشتان بی فایده نبوده است.

5.تاریخ دقیق پایان کارتان را مشخص کنید

برای انجام بهتر کارها و داشتن انگیزه درس خواندن تاریخ انجام کارها را بنویسید. مثلا برنامه داشته باشید که تا 2 ماه دیگر همه درس‌های عمومی دهم و یازدهم را یک دور دوره کنید. البته این یک مثال بود و شما با توجه به برنامه درسی خودتان این کار را انجام دهید. در این صورت تلاش و انگیزه بیشتری خواهید داشت. برای داشتن یک برنامه ریزی با کیفیت می توانید مقاله آموزش روش های برنامه ریزی را بخوانید.

7.داشتن اهداف کوتاه مدت، انگیزه درس خواندن را بیشتر می‌کند.

تقسیم کل هدف به اهداف کوتاه‌تر واقعا معجزه می‌کند. مثلا در نظر بگیرید که قصد دارید کل کتاب زیست دوازدهم را یک دور بخوانید. مطمئنا با دیدن صفحات زیاد این کتاب از شروع مطالعه منصرف می‌شوید. اما تقسیم صفحات به تعداد روزهای هفته یا ماه، اهدافی کوتاه‌مدت برای شما تعیین می‌کند که خیلی راحت و در دسترس هم هستند.

پیشنهاد عالی سوم: می‌توانید بعد از پیش بردن قدم به قدم هر قسمت از برنامه‌تان، امتیازها یا چیزهایی که نصیبتان شده است را یادداشت کنید و جلوی چشم قرار دهید. اینطوری دست‌آوردهایتان را می‌بینید و حسابی ذوق می‌کنید. می توانید جدول برنامه ریزی درسی استادبانک را دانلود کرده و اهداف کوتاه مدت خود را در آن یادداشت کنید.

8. ارتباط با افراد جدی و پرکار، یکی از راههای ایجاد انگیزه در دانش آموزان

می‌توانید با افراد موفق درس بخوانید. ولی باید مواظب باشید که حواستان به صحبت و مشورت پرت نشود. اما در مواقع استراحت از دوستتان کمک بگیرید و مشورت کنید. ارتباط با افراد موفق به شما انگیزه می‌دهد که مانند آنها تلاش کنید و موفق شوید.

ارتباط با افراد جدی و پرکار هنگام درس خواندن | انگیزه درس خواندن

9. جایزه تعیین کنید!

دادن جایزه، یکی از راه‌های عالی ایجاد انگیزه برای درس خواندن در کودکان است. این کار برای خود شما که کنکوری هستید هم کارساز است. البته نباید طوری باشد که دیگر بدون جایزه درس نخوانید و به قولی شرطی شوید. اما می‌توانید با در نظر گرفتن جایزه‌هایی مثل دیدن یک فیلم در آخر هفته، بیرون رفتن با دوستان و … افزایش انگیزه برای کنکور ایجاد کنید. البته در نظر گرفتن هدف اصلیتان را فراموش نکنید.

10.ارتباط با خدا را فراموش نکنید!

خدا این قول را داده است که «فان مع العسر، يسرا»؛ (سوره شرح / آيه 5). پس از هر سختی آسانی است. بنابراین وقتی به خدای خود و قولی که داده است، اعتماد داشته باشید، مطمئن باشید به موفقیت می‌رسید.

این موارد در ایجاد انگیزه برای درس خواندن دانشجویان هم کارساز است. به هر حال هر فردی در هر نقطه از زندگی خود می‌تواند یک هدف داشته باشد. مهم این است که انگیزه آن را حفظ کنیم و با ذهنی پویا و دلی شاداب به سوی آن حرکت کنیم.

چطور می‌توانیم انگیزه خود را تا زمان کنکور نگه داریم؟

همیشه به هدفتان فکر کنید. از سختی‌های جزئی و آنی که بر سر شما قرار می‌گیرند نترسید. اگر امتحانات یا آزمون‌هایتان را خراب کردید، قوی باشید و به قول معروف از شکست‌هایتان درس بگیرید.

چکار کنیم تا رقابت با دوستان، حسادت در ما به وجود نیاورد؟

سعی کنید با خودتان رقابت کنید. خود را پله پله بالا بکشید. مهم این است که نسبت به اوضاع قبلی خود پیشرفت داشته باشید. در این صورت انگیزه بیشتری هم برای مطالعه و ادامه مسیر دارید.

چه عاملی می تواند انگیزه من را برای کنکور چند برابر کند؟

در مورد رشته‌های مختلف تحقیق کنید. حتما به یک رشته خاص علاقه پیدا می‌کنید و انگیزه مطالعه کنکور را پیدا می‌کنید.