مشاوره تحصیلی

علت افت تحصیلی دانش آموزان ابتدایی تا سال کنکور

ملیحه فراهانی نویسنده
3548896 9
06 اسفند 1402
مقاله افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا در استادبانک‌‌، چگونه از افت تحصیلی جلوگیری کنیم؟ - مجله استادبانک

افت تحصیلی یکی از پدیده‌های شایع و نگران‌کننده میان دانش‌آموزان است که والدین در اولین مواجه با آن به دنبال جوابی برای سوال “چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم” هستند. هر دانش‌آموزی با توجه به شرایط اجتماعی خانواده، رفاه و تربیتی که دارد، برای درس نخواندن تحت تاثیر عوامل متفاوتی قرار می‌گیرد.

پدر و مادر یک دانش‌آموز وظیفه دارند که روند تحصیلی فرزندشان را تیزبینانه و دقیق بررسی کنند و تلاششان این باشد که شرایط را برای بهترین بودن فرزندشان آماده نمایند. البته برای بهترین بودن در آنچه که مستعد آن هست نه آنچه که والدین می‌خواهند! درس نخواندن و بی‌توجهی فرزند شما به درس می‌تواند، نشانه‌ی نگران کننده‌ای از افت تحصیلی و ضعف پایه درسی باشد که حتما باید به آن توجه کنید.

مجله استادبانک نیز همیشه نسبت به پیشرفت و روند مطالعه‌ی دانش‌آموزان حساس بوده است و مقالات مختلفی را برای مشاوره تحصیلی به والدین و دانش‌آموز آماده کرده است.

با توجه به اینکه در دوره کرونا و تغییر شیوه آموزش در مدارس، شاهد افت تحصیلی بالایی در میان دانش‌آموزان بوده‌ایم، در این مقاله به بررسی عوامل افت تحصیلی و پاسخ به جواب این سوال که چگونه افت تحصیلی را جبران کنیم؟ پرداختیم.مشاوره تحصیلی استادبانک

علت افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی ممکن است اختلال یادگیری باشد

اختلالات یادگیری، یکی از مشکلات شایع بین دانش‌آموزان ابتدایی است، اما متاسفانه در اغلب موارد والدین متوجه آن نمی‌شوند. در چنین مواردی دانش‌آموز درس‌ها را به خوبی متوجه نمی‌شود و نمرات پایینی می‌گیرد که موجب می‌شود تا به او برچسب تنبل، ناباهوش و بی‌استعداد بزنند.

در حالی‌که دانش آموز مدام سرزنش و توهین می‌شنود، یکی پس از دیگری پایه‌ها را پشت سر می‌گذارد. اما نکته بسیار مهم این است که شخصیت چنین شاگردی، متزلزل و بی‌اعتمادبه‌نفس شکل می‌گیرد. نادیده گرفتن این شکاف روانشناسی، علت افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی است که تا سال‌های بعد نیز ادامه پیدا می‌کند.

درصورتی‌ که اختلال یادگیری اگر شناسایی شود، قابل درمان خواهد بود. جالب است که انیشتین و ادیسون هم در کودکی دچار اختلال یادگیری بوده‌اند. انیشتین تا سه سالگی صحبت نکرده یا تا هفت سالگی جملات ساده را به سختی ادا می‌کرد. ادیسون از نظر دیگران، یک عقب افتاده ذهنی و ناقص‌العقل بوده است و حتی پدرش او را احمق خطاب کرده است!

بنابراین، اگر والدین از وجود این اختلالات خبر داشته باشند یا معلم متوجه این اختلالات شود، می‌توانند کودک را به جلسات مشاوره ببرند. اما متاسفانه، اغلب معلمان ما به این مسئله بی‌توجه هستند و خانواده‌ها هم اطلاع کافی از این قضیه ندارند.

اگر برای فرزندتان یک معلم با تسلط کافی به علوم روانشناسی کودکان بگیرید، او این اختلالات را تشخیص می‌دهد و برای درمان آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم اختلالات یادگیری و درمان آن‌ها مقاله “انواع اختلالات یادگیری دانش‌آموزان” را بخوانید.

علل افت تحصیلی دانش‌آموزان

تاثیر عوامل فردی در افت تحصیلی دانش‌‌آموزان ابتدایی

دو سوال پرتکرار معلمان و والدین “با دانش‌آموزی که درس نمی‌خواند چه کنیم؟” و “چرا فرزندم درس نمی‌خواند؟” است. اما همیشه دلیل افت تحصیلی دانش‌آموز، تنبلی یا بی‌علاقگی نیست.

عواملی مثل بیش فعالی، بهره هوشی پایین و حتی نارسایی‌های جسمی می‌توانند باعث درس نخواندن و افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی باشند. در این عوامل هم مثل اختلالات یادگیری، دانش‌آموز دخالتی در آن‌ها ندارد، پس مستحق هیچ‌گونه سرزنش یا بی‌توجهی نیست.

والدین در مواردی که می‌بینند فرزندشان بیش فعال است باید بدون ایجاد تنش یا آسیب روحی برای او، به مشاور مراجعه کنند تا تحت درمان قرار بگیرد. معمولاً این دانش‌آموزان احتیاج به شیوه‌های تدریس خاص خودشان را دارند تا بتوانند در مسیر یادگیری قرار بگیرند، برای همین توصیه می‌شود تا از برترین اساتید تدریس خصوصی ابتدایی کمک گرفته شود.

با تصمیمات درست، می‌توان بی‌علاقگی یا بیش‌فعالی دانش‌آموز را رفع کرد

اگر فکر می‌کنید فرزند شما بهره هوشی پایینی دارد، بهتر است قبل از هرگونه قضاوت درست یا غلط به او کمک کنید تا علایق و استعدادهای خودش را بیابد و تلاش کند که در آن‌ها موفق باشد. همیشه نقاط قوت او را ببینید و به او یادآوری کنید تا به خودباوری برسد.

قطعاً عدم خودباوری و نداشتن اعتمادبه‌نفس از عوامل فردی  موثر در افت تحصیلی دانش‌آموزان است که باید هر پدر و مادری به آن توجه کند.

ممکن است دانش‌آموز شما هوش بالا و یادگیری خوبی داشته باشد، اما باز هم درس نخواند. اگر عواملی مثل اختلال یادگیری در میان نباشد، احتمالاً چنین دانش‌آموزی علاقه‌ای به درس خواندن ندارد.

عواملی که موجب بی‌علاقگی فرزند شما به درس می‌شود زیاد هستند. ممکن است مشکلی با معلم‌ها و هم کلاسی‌هایش داشته باشد، یا معلم نتوانسته باشد بین درس و علایق شخصی او ارتباط درستی برقرار کند.

یک معلم حرفه‌ای و کاربلد، روش برخورد با شاگرد فراری از درس را می‌داند و با استفاده از تکنیک‌های مختلف برای بالابردن انگیزه و ایجاد ارتباط میان درس و علایق و دغدغه‌های ذهنی دانش‌آموز تلاش می‌کند. اما متاسفانه در کلاس‌های مدرسه که جمعیت بالایی دارند، فرصتی برای این میزان از توجه به تک تک دانش‌آموزان وجود ندارد.

مجله استادبانک در دو مطلب مجزا به موضوعات بی‌علاقگی دانش‌آموزان و بیش‌فعالی آن‌ها مفصلا پرداخته است. به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی کودکان بیش‌ فعال چه علائمی دارند؟ و مقاله‌ی علت بی‌علاقگی دانش‌آموز به درس را مطالعه کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا بهترین تصمیم را برای رفع مشکلات افت تحصیلی فرزندتان بگیرید.
نقش معلم خصوصی در جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموز ابتدایی

معلم خصوصی یک راهکار مناسب برای رفع مشکل افت تحصیلی دانش‌آموز ابتدایی

معلم خصوصی می‌تواند در زمان تدریس، توانایی و استعداد دانش‌آموز را شناسایی کند. هر فردی در یک زمینه علاقه و اشتیاف بیشتری دارد. معلم با سنجش دقیق فرزند شما زمینه‌هایی که در آن‌ها مستعد است را می‌یابد و با تشویق و افزایش اعتمادبه‌نفس و خودباوری او را همراهی کند.

اما پیدا کردن یک معلم خصوصی باکیفیت که رزومه قوی و تعداد شاگردان موفق زیادی داشته باشد، چندان ساده نیست و والدین باید انتخاب مناسبی داشته باشند. شما می‌توانید با خواندن مقاله “بهترین سایت تدریس خصوصی”  و راه‌های انتخاب یک معلم خصوصی حرفه‌ای را بشناسید تا تصمیم بهتری برای فرزندتان بگیرید.

در ادامه خاطره‌ی جالب یک معلم در مواجه با شاگردی دیرآموز را می‌خوانید که به‌خوبی تاثیر معلم روی پیشرفت دانش‌آموز و حل کردن معضل افت تحصیلی را نشان می‌دهد:

تجربه یکی از اساتید زبان انگلیسی استادبانک درمورد تدریس زبان به یک کودک دیرآموز:

“سال گذشته شاگردی داشتم که بعد از تعیین سطح در جلسه اول، متوجه شدم با اینکه دوره پایه و یادگیری حروف و اعداد زبان را در مدرسه گذرانده است، ولی همچنان در این مهارت مشکلات فراوانی دارد. بعد از بررسی بیشتر متوجه شدم که ایشان دیرآموز هستند و در یادگیری و یادآوری مجدد مطالب عملکرد ضعیفی دارند.

با توجه به اینکه در این زمینه مطالعاتی داشتم، روش تدریس خود را بر پایه‌ی تدریس براساس بازی و شعر تعیین کردم. خوشبختانه، بعد از ۲۵ جلسه این شیوه‌ی آموزش بسیار عالی و تاثیرگذار بود.

وقتی دانش‌آموز متوجه می‌شود که می‌تواند در کاری بهترین باشد، تصورات اشتباهی محیط اطراف مبنی بر کم هوش بودن، برایش از بین می‌رود و می‌تواند با انگیزه بالا و اتکا به خود حرکت کند و موفق شود.

اگر فرزندتان نارسایی‌های جسمانی داشته باشد به هیچ عنوان نشان‌دهنده ناتوانی او در درس خواندن نیست. شاگردان بسیاری هستند که با وجود نارسایی‌های جسمانی به مراتب بالای علمی رسیده‌اند.

شما (والدین و معلمین) فقط باید توجه ویژه‌تری به این دسته از دانش‌آموزان داشته باشید. شرایط را برای درس خواندن او راحت‌تر کنید و وقت بیشتری برای درس‌های او بگذارید.”

برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت عمیق‌تر از تاثیر معلم روی روند یادگیری شاگردش، حتما مقاله‌ی نقش معلم خصوصی در یادگیری استادبانک را بخوانید.
✒️ آیا فرزند شما هم در دوران کرونا دچار افت تحصیلی شده است؟
برای مقابله با این مشکل چه راه‌‌حلی دارید؟
تجربیات خود را برای ما و دیگر خوانندگان در قسمت نظرات بنویسید.

نقش خانواده در افت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی

عدم توجه و تمرکز دانش‌آموز سر کلاس، یکی از عواملی است که باید ریشه آن را در فضا و ارتباطات خانواده جستجو کرد. هرچه فضای خانواده پر از تنش و استرس باشد، طبیعی است که دانش‌آموز تمرکز کافی برای درس خواندن نداشته و دچار افت تحصیلی شود.

هر رفتاری از سمت خانواده روی دانش‌آموز تاثیر می‌گذارد که در ادامه با برخی از مهم‌ترین موارد آن آشنا می‌شوید:

یکی از علل افت تحصیلی دانش‌آموزان، نداشتن خواب و تغذیه‌ی مناسب است

برخی از خانواده‌ها به ساعت خواب، تغذیه، تفریحات و دیگر برنامه‌های جانبی فرزندشان توجه نمی‌کنند. به عنوان مثال: خانواده‌هایی که شب‌های زیادی را تا دیر وقت مهمانی هستند یا مهمان دارند، حتما باید منتظر افت تحصیلی فرزندشان باشند.

تنظیم بودن ساعت خواب دانش‌آموز، اهمیت زیادی دارد اگر او به خواب‌های نامنظم، شب بیداری و خواب در روز عادت کند، اهمیت و جدی بودن مسئله تحصیل برایش کاسته می‌شود.

صبحانه خوردن برای یک دانش‌آموز ابتدایی بسیار مهم است، حتما برای صبحانه فرزندان‌تان مواد غذایی و قندهای طبیعی مثل خرما، عسل یا شیره در نظر بگیرید. به او آموزش دهید که غذاهای سالم را بشناسد و آن‌ها را ترجیح بدهد.

اگر دانش آموز تغذیه و خواب مناسب نداشته باشد عصبی می‌شود و تاب آوری‌اش پایین می‌آید. در نتیجه کشش و یادگیری لازم را هنگام برگزاری کلاس نخواهد داشت.
کشف استعداد کودک یکی از راهکارهای درمان افت تحصیلی است

فرزندتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ این رفتار باعث افت تحصیلی شدید می‌شود

پدرها و مادرهایی که فرزندشان را با دیگران مقایسه می‌کنند، بدترین مسیر ممکن را برای فشار آوردن به دانش‌آموز انتخاب کرده‌اند. جملاتی مانند: “از پسرخاله یا دختر دایی‌ات یاد بگیر” یا “از خواهر یا بردارت یاد بگیر که درس‌هایش را همیشه می‌خواند”، نه‌تنها باعث ایجاد رقایت نمی‌شود، بلکه حس تنفر فرزنداشان را بیدار می‌کنند..

شما باید ابتدا توانمندی‌های فردی فرزندتان شناسایی کنید و براساس آن از دانش‌آموز انتطاراتی را داشه باشید. ممکن است، یکی از فرزندان شما هوش نظری بالایی داشته باشد و دیگری هوش عملی، پس نباید آن‌ها را با هم مقایسه کرد.

مقایسه باعث می‌شود، فرزندتان تصور کند دوست داشتنی و بالیاقت نیست. در نتیجه اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد و در مواردی حتی انگیزه‌ای برای ادامه تحصیل ندارد.

به این تجربیات یکی از معلمان خصوصی استادبانک دقت کنید که به خوبی نقش والدین در افت تحصیلی دانش‌آموز را نشان می‌دهد:

من تا بحال چندین مورد شاگرد با سطح پایین داشته‌ام که می‌توانم به جرات بگویم، علت اصلی افت تحصیلی و عدم پیشرفت آن‌ها، عدم اعتماد‌به‌نفس لازم و داشتن اضطراب درسی ناشی از فشار والدین بر روی این دانش آموزان بوده است.

در اکثر موارد والدین ناخواسته این عدم اعتماد به نفس را به فرزند خود منتقل می‌کنند، بدون اینکه بدانند گفتن همین جمله‌ی “فرزندم از فلان درس هیچ نمی‌داند” همه دانسته‌های دانش‌آموز را از بین خواهد برد.

من سعی می‌کنم در برخورد با چنین مواردی، ابتدا والدین را به آرامش دعوت کنم و غیر مستقیم به آن‌ها یادآوری کنم که گفتن کلمات و جملات منفی در روند تدریس من و فرزندشان ممکن است تاثیر بسیار بدی داشته باشد.

سپس گفتگویی مشترک و هم زمان با دانش‌آموز و والدین برقرار می‌کنم و اجازه می‌دهم که شاگرد نیز از تجربیات قبلی خود و چگونگی روند تدریس حرف بزند و با دادن اعتماد به شاگرد تدریس را با توجه به تعیین سطح انجام شده، آغاز می‌کنم.

البته، برخی خانواده‌ها با تشویق بیش از حد در حال آسیب رساندن به فرزندشان هستند. وقتی فرزند شما عادت کند که به‌خاطر هر دفعه درس خواندن یا انجام دادن تکالیفش، هدیه‌ای دریافت کند این هدیه کم کم تبدیل به باج می‌شود و این تصور برای دانش‌آموز به وجود نمی‌آید که درس خواندن وظیفه‌ی او است.

بیشتر بخوانید: 8 تکنیک مدیریت زمان برای والدین

تنش در خانواده یکی از عوامل مهم افت تحصیلی دانش آموزان است

نقش مدرسه و معلم در افت تحصیلی دانش آموزان

بدون شک مدارس و ساختار آن‌ها نیز می‌توانند در افت تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار باشند. ساده‌ترین نکات منفی در یک مدرسه، به طور مستقیم روی دانش‌آموز و روند تحصیلی او اثر می‌گذارد. برخی از مهم‌ترین این عوامل، شامل موارد زیر است:

  • مسئولان مدرسه که با بی‌احتیاطی با دانش‌آموزان برخورد می‌کنند و انگیزه آن‌ها را کور می‌کنند
  • شیوه تدریس اشتباه یا بی‌کیفیت معلم مدرسه
  • برنامه‌های آموزشی ضعیف
  • شرایط محیطی نامناسب کلاس (از نظر گرمایشی، سرمایشی و دیگر امکانات محل تحصیل)
  • کمبود امکانات آموزشی در مدرسه
  • ارزیابی نادرست معلم از دانش‌آموز
  • کمبود معلم مجرب و علاقه‌مند به تدریس

از میان موارد نام برده شده، معلم بیشترین تاثیر را روی افت تحصیلی دانش‌آموز می‌تواند داشته باشد.  یک معلم ابتدایی حرفه‌ای باید بداند که نقش او تنها درس دادن و آموزش مباحث نیست، او باید علاوه بر آموز، استعداد و توانایی هر دانش‌آموز را کشف کند و او را مورد تشویق قرار دهد.

متاسفانه گاهی اوقات معلم‌ها ناخواسته ذوق و انگیزه دانش‌آموزان را از بین می‌برند. البته در یک کلاس عمومی با دانش‌آموزان فراوان، ممکن است معلم وقت کافی برای توجه به هر دانش‌آموز نداشته باشد.

به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای جبران افت تحصیلی دانش‌آموز ابتدایی از معلم خصوصی کمک گرفته شود تا در زمان، بودجه و انرژی محصل و والدین، صرفه جویی شود.

یک معلم خصوصی می‌تواند به راحتی استعداد و توانایی‌های کودک را کشف کرده و به او کمک کند تا با سرمایه‌گذاری روی این توانایی‌ها بهترین باشد.

شاید تصور کنید، گرفتن یک معلم خصوصی خوب و با تجربه هزینه زیادی برای شما دارد، اما در حقیقت خیلی از معلمان خصوصی معیارهای درستی برای قیمت‌گذاری کلاس‌هایشان ندارند و شیوه‌ی قیمت‌گذاری آن‌ها، غیرواقعی است. خواندن مقاله‌ی قیمت تدریس خصوصی به شما کمک می‌کند تا با فرآیند قیمت‌گذاری جلسات تدریس خصوصی بهتر آشنا شوید تا بتوانید بهترین معلم خصوصی را با مناسب‌ترین قیمت برای فرزند خود انتخاب نمایید.

شروع دوران بلوغ یکی از عوامل افت تحصیلی دانش‌آموز دبیرستانی

علت افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول

علت افت تحصیلی در پایه‌های بالاتر کمی متفاوت با دانش‌آموزان مقطع ابتدایی است. محصلان با ورود به مقطع متوسطه اول با محیط و شرایطی جدید آشنا می‌شوند. به طور کلی می‌توان دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه اول را به شکل زیر تقسم‌بندی کرد:

  • تغییر پایه تحصیلی برای دانش‌آموزان
  • عوامل خانوادگی
  • تاثیرات مدرسه و محیط آموزشی
  • عوامل فردی و روحی که دانش‌آموزان در سنین نوجوانی با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند

در ادامه این عوامل افت تحصیلی را برای سه مپایه هفتم، هشتم و نهم مورد بررسی قرار می‌دهیم و راه‌حل‌های آن را بررسی می‌کنیم.

افت تحصیلی در پایه هفتم

تغییر پایه در متوسطه اول یکی از عواملی هست که باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان پایه هفتم می‌شود. دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی با بازی و سرگرمی درس را یاد می‌گرفتند و در یک محیط عاطفی و صمیمی درس می‌خواندند و ترجیح می‌دادند که همان رویه قبل را پیش بگیرند. اما بعد از وارد شدن به دوران متوسطه اول، با یک فضای رسمی‌ و خشک‌ مواجه می‌شوند.

دانش‌آموز پایه هفتم برای هر درس با یک معلم کلاس دارد که هر معلم هم اخلاق مخصوص به خودش را دارد، این مسئله در ماه‌های اول پایه هفتم، باعث سردرگمی آن‌ها می‌شود.
اگر افت تحصیلی و بی‌میلی به درس دانش‌آموز پایه هفتم بیش از اندازه طول کشید، بدون ایجاد فضای منفی یا تحقیرکردن او، بهتر است فرد سومی را وارد این پروسه کنید.

این شخص می‌تواند، یک مشاور تحصیلی یا یک معلم خصوصی برای درسی باشد که فرزندتان بیشترین ضعف یادگیری را نسبت به آن نشان می‌دهد. یک معلم تدریس خصوصی پایه هفتم می‌تواند برنامه‌ریزی درست و اصولی برای محصل انجام دهد و کم‌کم او را با فضای جدی در دوره متوسطه آشتی دهد.

افت تحصیلی در پایه‌های هشتم و نهم

در پایه‌های هشتم و نهم، دانش‌آموزان در ابتدای سن بلوغ هستند و تحولات جسمی، عاطفی و فکری برای نوجوانان اتفاق می‌افتد. این تغییر و تحولات باعث می‌شود، دانش‌آموز مضطرب باشد و احساسات و عواطف آن‌ها به سرعت تغییر کند.

در آن‌ها احساس بزرگ شدن و نیاز به استقلال پر رنگ می‌شود آن‌ها دوست دارند مستقل باشند و کنترل امور خود را در اختیار بگیرند. در کودکی بچه‌ها احساسات ساده‌تری دارند اما در نوجوانی ما با غلیان احساسات رو به رو هستیم.

خیلی وقت‌ها یک کلمه یا حتی یک نگاه ساده هم می‌تواند یک نوجوان را آشفته کند و باعث شود از کوره در برود. به خاطر همین در رفتار با هر معلم رویه خاصی را پیش می‌گیرند. برخی از دروس و برخی از معلم‌ها را دوست دارند اما برخی از دروس را نادیده می‌گیرند.

برخلاف دوران کودکی که فرزند شما خودش را از بزرگسالان ضعیف‌تر می‌داند، میل به سرکشی در نوجوانی شروع می‌شود که ممکن است با اعضای خانواده دچار چالش و کشمکش شود.

خانواده‌ها برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است، شرایط نوجوان خود را در نظر بگیرند و با او مثل قبل رفتار نکنند. والدین باید با رفتار خود به فرزندتان نشان دهند حالا که بزرگ شده به او اعتماد دارند و روی او حساب باز می‌کنند به همین دلیل به او آژدی بیشتری می‌دهند.

این دسته از دانش‌آموزان با ورود به دوران متوسطه اول، احساس می‌کنند پا در یک رقابت تنگاتنگ گذاشته‌اند که باید حتما پیروز از آن بیرون بیایند و برتری خود را ثابت کنند. استرس و اضطراب دارند و ترس از شکست خوردن در آن‌ها زیاد است.

ممکن است احساس ترس از شکست و عدم اعتمادبه‌نفس، بر آن‌ها غلبه کند. بهتر است در این سنین معلم و والدین بیشتر از قبل آن‌ها را تشویق کنند و نقاط قوتشان را به آن‌ها یادآوری کنند.

بی انگیزگی و جر و بحث با والدین از علل افت تحصیلی دانش آموز دبیرستانی است

شما به عنوان والدین وظیفه دارید، ترس از شکست خوردن را در فرزندتان از بین ببرید، همین مسئله مقدار زیادی از استرس و اضطراب او را کاهش می‌دهد و از بی‌میلی به درس خواندن آن‌ها کم می‌کند.

دانش‌آموز در دوره ابتدایی معمولا متکی به دیگران است و سوال‌ها را از دوستان و معلمش می‌پرسد، ولی در دبیرستان به استقلال فکری و احساسی دست پیدا می‌کند و دوست دارد خودش را از دیگران جدا کند. دوست دارد کارهایش را به تنهایی انجام دهد و در تحصیل هم این احساس نیاز به استقلال برای او رخ می‌دهد.

در این دوره با فرزندتان همراه باشید و تنهایی و استقلال او را به رسمیت بشناسید. زیرا اگر او در این مقطع بتواند بصورت مستقل از پس کارهایش بربیاید، احساس مفید بودن و اعتمادبه‌نفس تا بزرگسالی با او همراه خواهد بود.

نقش معلم در افت تحصیلی دانش آموزان متوسطه اول

در این دوره معلم نیز باید دانش‌آموز را در رسیدن به این استقلال تحصیلی کمک کند اما باید تلاش کند این اتفاق با کمترین تلفات همراه باشد. مدرس باید بتواند به صورت نامحسوس به شاگردش کمک برساند.

معلم می‌تواند از طریق تشویق کردن، انگیزه دانش‌آموز را بالا ببرد تا دانش‌آموز هم بعد از طی چند مدت، مطمئن شود که یک فرد مفید و قوی است. این پروسه کمک می‌کند تا دانش‌آموز به معلم خود اعتماد کرده و به او اجازهه‌ی ورود به حریم شخصی خود را بدهد.

معمولاً معلمان مدرسه به این نکات روانشناسی که راجع به افت تحصیلی است و بسیار هم اهمیت دارد توجهی نمی‌کنند. وقتی می‌بینید فرزندتان در حوزه درس و تحصیل خود دچار عدم اعتماد‌به‌نفس است یا فکر می‌کند هر چقدر هم که درس بخواند، نمی‌تواند نتیجه مطلوب بگیرد بهتر است او را با یک معلم حصوصی باکیفیت و کاربلد همراه کنید.

یک معلم خصوصی می‌تواند:

۱. اولاً مشکلات اعتماد به نفس و خوداتکایی فرزند شما را حل کند

۲. دوماً با تاکید روی نقاط قوت او و ساده کردن مسائل سخت برایش، او را به درس علاقه‌مند کند.

در دوره ابتدایی تکالیف سنگین نیستند و مطالب درسی تنوع زیادی ندارند، به همین دلیل دانش‌آموز به راحتی از پس تکالیف خود برمی‌آید. اما در دوره متوسطه اول، تکالیف سنگین‌تر، دروس بیشتر و متنوع‌تر می‌شوند.

دانش‌آموزان درکنار معلم خصوصی و هر منبع آموزشی دیگر، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق هم هستند. تیم مجله استادبانک، بهترین مقالات برنامه ریزی درسی را برای دانش‌آموزان همه‌ مقاطع آماده کرده است. یادتان باشد، مطالعه درس طبق یک برنامه‌ی اصولی از مهم‌ترین عومل جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموز است.

فشار خانواده برای آزمون کنکور یکی از مهم ترین علت های افت تحصیلی دانش آموز متوسطه دوم است

دلایل افت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دوم

دانش‌آموز در دوره متوسطه دوم برای آزمون کنکور آماده می‌شود. معمولا، خانواده‌ها دانش‌آموز را تحت فشار قرار می‌دهند یا مدام یادآوری می‌کنند که باید در کنکور نتیجه خوبی بگیرد. به همین دلیل، میزان استرس در محصلان متوسطه دوم بسیار بالا است.

فرزند شما حتی اگر سال دوازدهمی و پشت کنکوری هم باشد به تفریح و استراحت احتیاج دارد. پس با فشار بیش از اندازه و تحت فشار قرار دادن، تنها باعث بی انگیزگی و دل‌زدگی بیشتر او می‌شوید.

مشخصه مهم روانشناسی نوجوانان در دوره متوسطه دوم این است که بخاطر سن بلوغ، تغییرات و بحران‌هایی که به همراه دارد، مسئولیت‌پذیری و تمرکز در کارها برای آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و برقراری ارتباط پدر و مادر با آن‌ها سخت‌تر می‌شود. آن‌ها به راحتی کمکی از پدر و مادر قبول نمی‌کنند و درگیر دنیای خودشان هستند و البته بیشتر ترجیح می‌دهند که بیشتر با دوستان و هم سن و سالان خودشان باشند.

متاسفانه گاهی اوقات، پدر و مادرها روبروی فرزندشان قرار می‌گیرند و بجای همراهی و درک کردن، سعی می‌کنند آن‌ها را بازخواست کرده و مدام یادآوری کنند که یکی از مسئولیت‌های آن‌ها درس خواندن است و نباید از زیر بار آن شانه خالی کنند.

اگر تابحال از این دست مشکلات با فرزندتان داشته‌اید، احتمالا متوجه شده‌اید که گیردادن‌های بیش از حد، کاری را جلو نمی‌برد و تنها ارتباط شما با فرزندتان را سخت‌تر می‌کند.

معلم خصوصی خوب و بهبود افت تحصیلی دانش‌آموز کنکوری

نفش معلم در افت تحصیلی و جبران آن را نمی‌توان نادیده گرفت. دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم، بیش از هر زمانی دیگر به کمک معلم خصوصی نیاز دارند. معلمان در مدارس، زمان و موقعیت مناسبی ندارند تا به همه‌ دانش‌آموزان برسند و به طور اختصاصی پیگیر مشکلات تحصیلی آن‌ها باشند. معلم خصوصی با داشتن زمان کافی، ابتدا شرایط دانش‌آموز را بررسی می‌کند و سپس با بهترین روش تدریس، آموزش را شروع می‌کند.

معلم خصوصی بانجربه می‌داند چطور درس را برای دانش‌آموز خود شیرین کند و این احساس را به دانش‌آموز ببخشد که می‌تواند به راحتی بر دروس مسلط شود. ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزانی که همیشه کارهای حاشیه‌ای را به درس ترجیح می‌دهند اهمیت زیادی دارد. فرزند شما باید باور کند که آرزوهای بزرگ دست نیافتنی نیستند.

خواندن تجربه یکی از اساتید ریاضی دوره متوسطه دوم استادبانک در برخورد با دانش‌آموزی که از نظر سطح علمی ضعیف بود به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از اهمیت داشتن معلم خصوصی پیدا کنید:



امسال دانش‌آموزی داشتم که نمراتش در امتحانات بسیار پایین بود و در مکالمه اول، والدینش به‌طور کامل وضعیت را برای من شرح دادند.
در جلسه اول از دانش‌آموز خواستم هر قسمتی که دلش می‌خواهد و مشکل دارد را مطرح کند. او مبحث معادلات خط و دستگاه معادلات را انتخاب کرد.
با حوصله فراوان ابتدا، چند سوال از دستگاه معادلات برایش حل کردم و بعد که مطمئن شدم مطلب را خوب یاد گرفته است، یک سوال به او دادم تا خودش حل کند. خوشبختانه او از پس پاسخگویی به این تمرین برآمد.
دانش‌آموز ضعیف وقتی بتواند در جلسه اول سوالی را حل کند، امیدوارتر شده و انگیزه زیادی برای ادامه کار پیدا می‌کند.



بنابراین، انتخاب معلم خصوصی خوب برای دانش‌آموز متوسطه دوم، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از افت تحصیلی و آماده شدن برای آژمون کنکور است. شما می‌توانید برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور سراسری از طریق سامانه استادبانک انتخاب کنید و از آموزش‌های او بهره ببرید.

کاهش هزینه‌ها برای خانواده‌های کنکوری با محصول جدید استادبانک!

در حال حاضر، دانش آموزان پایه دهم تا دوازدهم  به ویژه کنکوری‌ها می‌توانند ویدیوی جلسه به جلسه هر فصل یا هر بخش از دروسی مثل ریاضی و فیزیک  را همراه با حل تست کنکور با بهترین اساتید مجموعه استادبانک با قیمتی مناسب، خریداری و مشاهده کنند. این محصول باارزش به زودی برای تمامی پایه‌ها و تمامی دروس در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار خواهد گرفت.

اهمیت شیوه تدریس معلم خصوصی؛ عامل مستقیم برای بهبود افت تحصیلی

یکی از نکات مهمی که ممکن است باعث بی‌توجهی دانش‌آموزان به درس شود، استفاده از روش‌های تدریس سنتی و قدیمی توسط معلمان است. ممکن است به خاطر زیاد بودن حجم دروس، معلم‌های مدرسه مجبور باشند روش‌های تئوری و کلامی را پیش بگیرند، اما ذهن دانش‌آموزان در این روش‌ها فعال نمی‌شود و حس می‌کنند حل کردن مسائل و پاسخ دادن به سوالات از توان آن‌ها خارج است.

اما یک معلم خصوصی ماهر، تلاشش بر این است تا دانش‌آموز را در درس خواندن و حل مسائل به خودکفایی برساند و با به چالش کشیدن مغز او کاری کند تا سوالات برای دانش‌آموز ساده و قابل حل به نظر برسند. این عامل مهمی برای علاقه‌مندی دانش‌آموز به درس خواندن و از عوامل موثر بر کاهش افت تحصیلی دانش آموزان است.

خدمات آموزشی مختلف استادبانک، بهترین راهکار برای جلوگیری از افت تحصیلی

در این مقاله به‌طور کامل با مسئله‌ی بسیار مهم افت تحصیلی دانش‌آموز ار پایه اول ابتدایی تا سال کنکور، آشنا شدید. دانش‌آموز، والدین و معلمان باید نسبت به روند تحصیلی محصل حساس باشند و در صورت بروز مشکل، برای رفع آن در زمان مناسب تلاش نمایند.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک، خدمات آموزشی متنوع و مختلفی را برای کمک به دانش‌آموزان ارائه داده است. برترین اساتید تدریس خصوصی، مقالات آموزشی، مشاوره تحصیلی، اپلیکیشن، مجموعه گام‌به‌گام کتاب‌های درسی و نمونه سوالات امتحانی، مهم‌ترین امکاناتی هستند که سایت استادبانک برای دانش‌آموزان سراسر کشور قراهم کرده است.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به مشاوره دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با تیم پشتیبانی استادبانک با شماره‌ی شماره‌ی 91005343 – 021 تماس بگیرید.

✒️ به نظر شما راهکار برای افت تحصیلی دانش آموزان چیست؟
فرزند شما در چه مقطعی است و چه مشکلی در درس خواندن دارد؟
به نظر شما چه راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟
نظرات و تجربیات خود را برای ما و دیگر خوانندگان این مقاله بنویسید.

مقاله‌ی افت تحصیلی استادبانک برای چه دانش‌آموزانی مناسب است؟

در مقاله افت تحصیلی استادبانک به بررسی مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان اول ابتدایی تا سال کنکور پرداخته شده است. ما سعی کردیم راهکارهای خوبی را به شما پیشنهاد دهیم.

عوامل اصلی افت تحصیلی دانش‌آموزان چیست؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد که در این مقاله به‌طور مفصل به آن پرداخته شده است. شیوه تدریس معلم، محیط خانواده و پایه‌ی تحصیلی دانش‌آموز از مهم‌ترین علل افت تحصیلی هستند.

بهترین راهکار برای افت تحصیلی دانش آموزان در دوران کرونا چیست؟

به‌طور کلی، بهترین راه‌حل برای جلوگیری از افت تحصیلی دانش‌آموزان به‌خصوص در دوران کرونا، کمک گرفتن از معلم خصوصی است.

مشاوره تحصیلی استادبانک