مطالب کاربردی

آیا چپ دست ها باهوش ترند؟

ملیحه فراهانی نویسنده
1009 1
22 مرداد 1396
آیا چپ دست ها باهوش ترند

آیا چپ دست ها باهوش تر از راست دست ها هستند؟

نمی توان بطور قاطع بیان کرد که چپ دست ها از راست دست ها باهوش ترند. اما تحقیقات انجام شده نشان می دهد که چپ دستها در بعضی از زمینه ها از راست دست ها بهتر عمل می کنند. حتی دانشمندان متوجه شده اند که بیشتر افراد مشهور و معروف در گذشته و حال حاضر چپ دست هستند.

نوابغی مانند نیوتن، داروین، افلاطون، ارسطو حتی روحانی رئیس جمهور کشورمان و بارک اوباما نیز از این دسته افراد هستند.

از هر 10 نفر در جهان، یک نفر چپ دست است که در دوران نوزادی قابل تشخیص نیست و در سنین بالاتر است که کودک تمایل خود را به راست دست یا چپ دست بودن نشان می دهد.

مواردی که نشان دهنده هوش بالا و توانایی افراد دست چپ است به شرح زیر است:

 

آیا چپ دست ها باهوش ترند

1- افراد چپ دست افرادی هنرمند با تفکری خلاق و بازتر هستند.

نیمکره سمت راست بدن که مسئول اعمال فضایی و تفکرات خلاقانه است نمیکره فعال چپ دست ها است. به همین دلیل چپ دست ها در کارهای هنری و خلاقانه نظیر موسیقی نسبت به راست دست ها موفق ترند. قدرت ایده پردازی و خلاقیت بالایی دارند و برای شروع هر کار یا عملی کمتر به نقاط منفی آن فکر می کنند.

2- افراد چپ دست تفکری واگرا دارند.

اگر در مجلسی حضور داشته باشند و همه ی افراد درون مجلس راجع به موضوعی، نظری واحد و یکسان داشته باشند چپ دست ها نظری متفاوت خواهند داشت.

3- در شنوایی و سخنرانی چپ دست ها و راست دست ها باهم متفاوت اند.

چپ دست ها در شنیدن ظریف ترین و ریزترین صداها و کوچکترین تغییرات آوایی از قدرت بالاتری نسبت به راست دست ها برخوردارند .چون نیمکره راست بدن که چپ دست ها بیشتر به کار می برند قدرت بیشتری در تحلیل و شناخت تغییرات ریز و دقیق صداها را دارد.

4- در مسابقات ورزشی رقیب قدرتمندی محسوب می شوند.

 

آیا چپ دست ها باهوش ترند

اگر نگاهی به تاریخ ورزش جهان کنیم متوجه می شویم که تعداد بالایی از قهرمانان ورزشی چپ دست بوده اند. مخصوصا در ورزش هایی نظیر گلف و تنیس.

در حقیقت چپ دست ها در ورزش هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارد موفق تر عمل می کنند. مانند تنیس، بیس بال، بولینگ و شطرنج. بررسی نشان داده است شانس برد افراد چپ دست زمانی که حریف آنها یک راست دست بوده بیشتر است.

الکساندر آلخین ۲۰ سال قهرمان شطرنج جهان بود و با ۵۰ نفر با چشم بسته بازی می‌کرد. او نیز چپ دست بود و قدرت تجسم صحنه‌های بازی را داشت.

البته چپ دست ها نیز مشکلاتی دارند. در تحقیقاتی که انجام شده است نشان می دهد که افراد چپ دست بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های روانی هستند. البته این گفته صد در صد نیست و همه مردم چه راست دست و چه چپ دست، می توانند جزو باهوش ترین ها باشند و یا دچار بیماری روانی شوند.

اما ضریب ابتلا افراد چپ دست به بیماری های روانی بیشتر از راست دست ها است همانطور که ضریب موفقیت چپ دست ها در ریاضیات و کارهای فکری و عملی بیشتر است.

البته باید اضافه کنیم که افرادی که با هر دو دست براحتی کار می کنند باهوش تر از چپ دست ها و راست دست ها هستند و از تمرکز بالایی در انجام کارها برخوردارند.

در ضمن این نکته را فراموش نکنید که هیچ گاه فرزند خود را در سنین کودکی مجبور نکنید با هر دو دستش کار کند. زیرا برعکس دوران بزرگسالی که نشان دهنده قدرت تمرکز بالا است در سنین کودکی باعث ایجاد مشکلات و اختلالات جدی در فرزندتان می شود یک نمونه آن ایجاد لکنت زبان در کودک است.

یکی از پیامد‌ها، لکنت زبان است زیرا گویایی در نیمکره چپ مغز فعال است، اگر کودک را وادار به استفاده از دست راست کنیم در حقیقت نیمکره‌ی چپ را وادار به انجام دوکار کرده‌ایم و این باعث آسیب رساندن به مرکز گویایی می‌شود.