برنامه ریزی درسی ابتدایی

یادگیری کلاس اول و چالش‌های آن برای والدین و دانش‌آموز

استادبانک نویسنده
55142 0
06 بهمن 1400
چالش یادگیری کلاس اول

روش درست یادگیری کلاس اول هم برای دانش‌آموزان و هم برای والدین آن‌ها کمی پیچیده به نظر می‌رسد. این قضیه زمانی چالش برانگیزتر می‌شود که مادر و پدر در این زمینه تجربه قبلی نداشته باشند و دائما به دنبال پاسخ سوال “چگونه به بچه کلاس اول درس یاد بدیم؟” سراغ هر مرجعی را بگیرند. حتی نوع رفتار مادر و پدرهایی که اولین فرزند خود را به مدرسه فرستاده‌اند، در مواردی واقعا بانمک‌تر از خود بچه‌ها می‌شود!

واضح است که نگران هستید و با پیش آمدن بحث کلاس‌های آنلاین، دغدغه‌تان درباره روش درست یادگیری کلاس اول بیشتر هم شده است. اما باور کنید که آنلاین یا غیرآنلاین بودن کلاس‌ها فرقی ندارد، به شرطی که با مسئله باسواد شدن کودکانتان درست رفتار کنید.

مجله استادبانک در این مقاله به بررسی نحوه برخورد با بچه کلاس اول و چالش یادگیری او می‌پردازد. این مطلب یکی دیگر از مقالات مشاوره تحصیلی استادبانک است که برای راحت‌تر کردن روند آموزش و تعلیم دانش‌آموز اول ابتدایی تهیه شده است.

در ادامه بیشتر در مورد روش‌های طرز رفتار با بچه کلاس اول و چالش‌های پیرامون او با هم صحبت خواهیم کرد.

یادگیری کلاس اول از خانه شروع می‌شود

خواندن و نوشتن، بخشی از زندگی روزمره ما است. وقتی چشممان از روی نوشته‌ای عبور می‌کند ناخودآگاه آن را می‌خوانیم. این یعنی ما سواد خودمان را وارد روح زندگی روزمره خود کرده‌ایم. بچه‌ها هم باید سواد را وارد زندگی روازنه خود کنند. حالا قرار نیست یک کتاب دست بگیرید و شب روز بیفتید دنبال بچه، قضیه برمی‌گردد به همان جمله که گفتم باید خودتان باشید. بچه با دیدن رفتار طبیعی شما، بسیاری از نکات آموزشی را یاد می‌گیرند.مشاوره تحصیلی استادبانک

اگر قرار شده خود والدین مسئولیت تکمیل یادگیری کلاس اول بچه‌هایشان را برعهده بگیرند، اصلا نباید تلاش کنند که مثل معلم‌ها رفتار کنند.

از طرفی معلم‌ها هم نباید روش آموزشی همکارانشان را کپی کنند. توجه کنید که نشان دادن خود واقعیتان، یادگیری کلاس اول را برای بچه راحت‌تر می‌کند.

طرز آموزش شما باید آینه شخصیت شما باشد. اگر قرار نیست خودتان را در مسیر آموزش بچه کلاس اول تغییر ندهید، پس چه چیزی قرار است تغییر کند؟ در حالی که فرد بزرگسال حاضر به ایجاد این تغییر نیست.

محیط خانه شما باید کودک را به سمت انجام کارهای گروهی و شناخت ارزش‌های فرهنگی هدایت کند. اگر محیط و شکل شخصیت شما برای ارائه درس مناسب نباشد، فرآیند یادگیری کلاس اول به کل مختل می‌شود. محیط و شخصیت شما، به بچه احساس امنیت و عشق می‌دهند. امنیت روانی به فرآیند یادگیری کلاس اول سرعت می‌بخشد.

آموزش کلاس اول در منزل

آموزش کلاس اول در منزل؛ محیط خانه را برای یادگیری آماده کنید

خانه محلی است که یادگیری کلاس اول از آن آغاز می‌شود. یادگیری کلاس اول صرفا فهمیدن خواندن و نوشتن نیست، بلکه یادگیری سبک زندگی است. پس خانه شما، باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

  • منظم بودن هم از نظر ظاهری و هم از نظر روانی.
  • فضای خانه نه محدود کننده باشد و نه آزاد، دانش‌آموز نه باید خیال کند که زندانی و نه این که خیال کند رها شده است.
  • سعی کنید دکور خانه را برای خیال بافی هرچه بیشتر بچه آماده کنید. (ایجاد حس و حال فضای آموزشی)

با وجود این ویژگی‌ها در خانه، سرعت یادگیری کلاس اول بیشتر می‌شود. برای ایجاد نظم بیشتر و داشتن یک روتین مناسب که فرزند شما هم بداند چه ساعتی از روز، زمان درس خواندن است، می‌توانید از کمک اساتید اول دبستان استادبانک استفاده کنید. کمک معلم، برنامه ریزی روزانه و آگاهی از تکنیک‌های مختلف، روند یادگیری دانش‌آموز را ساده‌تر می‌کند.

چگونه خواندن و نوشتن بچه‌ها را روان‌تر کنیم؟

با کودکانتان کتاب داستان بخوانید و درباره چیزی که خوانده‌اید با بچه‌ها صحبت کنید. روند خواندن کتاب داستان، باید به این صورت باشد که هر دو دقیقه یک بار مکث داشته باشید. کودک را مجبور نکنید که همه کلمات را درست بخواند.

اگر خواندن کلمه‌ای برای کودک زیادی سخت بود لازم نیست درجا به او تذکر دهید. اجازه بدهید متن را بخواند و بعد هنگام بحث کردن شکل درست کلمه را لابه‌لای صحبتتان تکرار کنید.

برای املا هم می‌توانید مسئولیت تصحیح کردنش را به خود بچه بدهید. به این شکل که ابتدا به بچه املا را بگویید، سپس کتاب را باز کنید و از او بخواهید املایش را تصحیح کند. بهتر است در این مواقع خودتان هم کنار کودک بنشینید. دقت داشته باشید که پر غلط بودن املای فرزندتان، ممکن است نتیجه ضعف شنوایی، بینایی و یا وجود سایر اختلالات یادگیری باشد.

اگر از والدینی هستید که مشغله‌ی کاری و فکر بسیاری دارید و زمان کافی برای آموزش به کودکتان را ندارید، می‌توانید از برترین اساتید تدریس خصوصی اول ابتدایی استادبانک برای یادگیری کلاس اول فرزندتان کمک بگرید. معلم خصوصی کلاس اول از بهترین شیوه آموزش برای شاگردش استفاده می‌کند

اختلال یادگیری کلاس اول

انواع اختلال یادگیری کلاس اول

مادر و پدرها معمولا در برابر اختلال یادگیری کودکانشان، وحشت زده عمل می‌کنند. رفتار وحشت زده و هیجانی والدین، هیچ دردی را از هیچکس دوا نمی‌کند. توجه کنید که هرچقدر بیشتر مضطرب شوید، یادگیری بچه را بیشتر دچار اخلال می‌کنید. توجه به دو نکته مهم می‌تواند آرامتان کند:

  1. این که بچه به فرض، نمی‌تواند ریاضی را با سرعت سایر بچه‌ها یاد بگیرید، به معنای استعداد او در سایر زمینه‌ها است.
  2. اختلال یادگیری به معنای عدم یادگیری نیست، بچه خلاصه همه چیز را یاد می‌گیرد.

حواستان باشد که بی‌مورد به کودکتان برچسب نزنید. کند بودن سرعت یادگیری فرزند شما می‌تواند نتیجه بی‌انگیزگی، بی‌دقتی و یا ناهماهنگی باشد.

به هیچ‌وجه به بچه‌هایتان برچسب‌هایی مثل کندذهن بودن نزنید.

اما اگر متوجه شدید که کودکتان نمی‌تواند نظم را آن‌طور که باید رعایت کند، دایره لغات بینایی را ایجاد کند، تمرکز کردن برای او دشوار است، نگرش منفی افراطی دارد، بیش از اندازه شتاب زده تصمیم می‌گیرد و علی‌رغم تمرین بسیار نمی‌تواند روانخوانی کند، آن وقت باید حواستان را به اختلالات یادگیری نسبی کودک جمع کنید.

این اختلالات که عمدتا موجب ضعف در یادگیری الفبا کلاس اول و یا کند شدن یادگیری ریاضی کلاس اول می‌شوند، قابل درمان‌اند. مشکل کلاس اولی‌ها وقتی جدی می‌شود که والدین نخواهند اختلال بچه خود را قبول کنند.

توجه داشته باشید که این اختلال به هیچ وجه غیرطبیعی نیست. در موارد زیادی این اختلال ناشی از هوش زیاد بچه است، بنابراین آن را با کمال میل بپذیرید و با کمک مشاورین، روش یادگیری مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کنید.

خواندن مقاله‌ی اطلاعات کاملی درمورد کودکان اوتیسم، درمان، آموزش و بازی با آن ها می‌تواند به شما برای درک بهتر آموزش به کودکان خاص کمک کند. اختلال اوتیسم، یکی از جدی‌ترین انواع اختلال برای یادگیری دانش‌آموز است.

درمان اختلال یادگیری اول دبستان

راه‌های درمانی این اختلالات، شامل روش‌های رفتاری و دارویی هستند. خیلی از مشکلاتی که بچه‌های کلاس اولی دارند، صرفا با رفتار درست قابل حل است. والدین باید شکل درست رفتار نسبت به مشکل کودک خود را از روانشناس بیاموزند.

کلاس اولی‌ها برای اولین بار در عمرشان یک مسئولیت جدی را قبول کرده‌اند، بنابراین به آن‌ها سخت نگیرید. در این بین، مشاور هم مانند مربی می‌ماند، پس از استخدام مربی نترسید و بخش بزرگی از روند درمان را به او بسپارید.

خواندن مقاله‌ی اختلالات یادگیری چطور درمان می شود؟ اطلاعات بیشتری را درمورد راه‌های درمانی اختلال یادگیری در اختیار شما می‌گذارد.

معلم خصوصی کلاس اول و تدریس خصوصی اول ابتدایی یکی از بهترین راه‌های یادگیری کلاس اول

خدمات آموزشی استادبانک، یادگیری کلاس اول را بسیار راحت‌تر می‌کند

اولین گام همیشه سخت است و این موضوع در زمان آموزش جدی‌تر هم می‌شود. یادگیری کلاس اول باید طی یک روند دقیق و حساب‌شده پیش برود تا دانش‌آموز به‌خوبی قواعد اولیه‌ی خواندن و نوشتن را یادبگیرد.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک نیز با ارائه‌ی خدمات آموزشی متنوع، آماده‌ی کمک کردن به والدین در این مسیر است. معلمان خصوصی برای درس‌های مهم اول ابتدایی، مقالات مشاوره و پیشرفت تحصیلی، گام به گام کتاب‌های درسی و اپلیکیشن استادبانک، امکاناتی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای یادگیری کلاس اول فرزندتان استفاده کنید.

شما هم اگر روشی برای سرعت بخشیدن به یادگیری کلاس اول ابداع کرده‌اید، حتما با ما در میان بگذارید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به کلاس اولی‌ها بیاموزیم، تعامل کردن است.

بنابراین بدون رودربیاستی، در بخش نظرات با سایر کابران تعامل کنید. هدف از این تعامل صرفا بیان نظرات نیست. شما با افزایش قدرت تعامل خود، می‌توانید نقش موثرتری در آموزش کار گروهی به کودکان ایفا کنید و قدم اول افزایش قدرت تعامل، بیان نظراتتان است.

اگر هم برای انتخاب معلم خصوصی ابتدایی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل و سوال، می‌توانید با شماره‌ی 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک به شما کمک خواهد کرد.

✒️ آیا فرزند شما هم کلاس اولی است؟
شما برای آموزش کودکتان با چه مشکلاتی روبرو شده‌اید؟
آیا فرزند شما مشکل اضطراب در مدرسه داشته است؟
آیا فرزند شما در یادگیری خواندن و نوشتن مشکل داشت؟
چه توصیه‌هایی برای دیگر والدین دارید؟

برخورد درست با کلاس اولی‌ها چگونه است؟

توجه به روحیات کلاس اولی‌ها و روش درست یادگیری آن‌ها

پر غلط بودن مکرر املای بچه‌ها احتمال وجود چه مشکلاتی را تقویت می‌کند؟

پر غلط بودن املای فرزندتان ممکن است نتیجه ضعف شنوایی، بینایی و یا وجود سایر اختلالات باشد.

چه دلایلی برای کند بودن یادگیری کلاس اولی‌ها وجود دارد؟

کند بودن سرعت یادگیری گذشته از اختلالات یادگیری، می‌تواند نتیجه بی‌انگیزگی، بی‌دقتی و یا ناهماهنگی باشد.

مشاوره تحصیلی استادبانک