برنامه ریزی درسی استادبانک

انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان؛ مهارت‌های پولساز را سریع‌تر یاد بگیرید!

9540 0
10 خرداد 1401
انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان

مهارت‌های داشته و نداشته، زندگی فرد را در همه‌ی ابعاد تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و از او یک فرد موفق یا ناموفق می‌سازند. با دانستن اهمیت این موضوع بهتر درک می‌کنیم چرا مشاوران و والدین آگاه، سعی می‌کنند در سنین کم مهارت‌های مختلف فرزندان را افزایش دهند. کودکی تا نوجوانی بهترین فرصت برای تقویت توانایی‌های بچه‌ها است و آن‌ها قدرت پذیرش بالایی از نظر ذهنی دارند.

مهارت‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام‌شان برای جنبه‌ی خاصی از زندگی اهمیت دارد. مجله استادبانک که به همه‌ی ابعاد آموزشی دانش‌آموزان اهمیت می‌دهد، این‌بار به سراغ موضوع انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان رفته است و مهارت‌ها را در بخش‌های کامپیوتر (فناروی اطلاعات)، ارتباطات، هنر، رباتیک و مهارت‌های زندگی مورد بررسی قرار داده است.

در این مقاله شما با چند مهارت بسیار کاربردی و آینده‌دار آشنا می‌شوید که یادگیری آن‌ها برای هر نوجوانی ارزشمند است و حتی برخی از آن‌ها می‌توانند در مدت‌زمانی مناسب تبدیل به منبع درآمدی برای نوجوان شوند. وجه اشتراک انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان که در این مقاله معرفی شده است، آسان بودن فرآیند آموزشی و دسترسی ساده به مراجع و منابع یادگیری است.

مفاهیم پایه کامپیوتر؛ یکی از بهترین کلاس های مهارتی برای نوجوانان

کامپیوترها در همه‌ی قسمت‌های زندگی ما وارد شده‌اند و کودک و نوجوان و بزرگسال را درگیر خود کرده‌اند. نوجوانان نسل امروز از لپ‌تاپ یا سیستم کامپیوترشان برای بازی و وب‌گردی استفاده می‌کنند. اما تعداد کمی از آن‌ها مفاهیم پایه‌ی کامپیوتر را می‌شناسند و روی مهارت‌های اصلی آن تسلط دارند. بنابراین یکی از بهترین انواع کلاس های مهارتی برای نوجوانان شرکت در کلاس مفاهیم پایه کامپیوتر است.

این مهارت در چند بخش تقسیم می‌شود که مهارت‌های هفت‌گانه رایانه ICDL کاربرد بیشتری دارد و سرآغاز خوبی برای یادگیری حرفه‌ای قسمت‌های مهم‌تر و سخت‌تر دنیای کامپیوتر است. دوره آی‌سی‌دی‌ال شامل: مفاهيم اساسی و تئوری‌های IT، آشنایی با سيستم عامل ويندوز و نرم‌افزارهای پركاربرد شركت مايكروسافت می‌شود. نوجوان می‌تواند بعد از پشت‌سر گذاشتن این دوره در آزمون‌های مربوط به آن شرکت کند و مدرک حرفه‌ای ICDL نیز بگیرد که از نظر رزومه کاری و کسب مدرک معتبر برای یک مهارت، ارزشمند است.

تیم استادبانک نیز اساتید بسیاری خوبی برای آموزش دوره ICDL و دیگر مهارت‌های کامپیوتری در دسترس شما می‌گذارد که می‌توانید با کلیک روی لینک زیر به بخش مربوط به آن وارد شوید.

لینک دسترسی به اساتید آموزش مهارت‌ های کامپیوتری

طراحی سایت و شبکه‌های کامپیوتری؛ مهارت‌های تخصصی برای نوجوان

دنیای کامپیوترها، بسیار وسیع است و کاربرد آن‌ها در بخش‌های مختلف زندگی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. از طرفی دیگر با گسترش اینترنت در سراسر دنیا، علم کامپیوتر فراگیرتر شده است و شاهد کارها و تخصص‌های جالبی هستیم. نوجوانان می‌توانند با توجه به علاقه و سلیقه‌ی خود به طور جدی در یکی از حوزه‌های فناوری و کامپیوتر وارد شوند و به آن به چشم یکی از کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان نگاه کنند.

طراحی سایت و توسعه وب و شبکه‌های کامپیوتری، دو پیشنهاد عالی هستند تا دانش‌آموز نسبت به یادگیری آن‌ها اقدام کند. خوب است والدین بدانند که هر دوی این مهارت‌ها، بازار کار بسیار خوبی دارند و دانش‌آموز جدا از درس و دانشگاه، روی یک تخصص پولساز تمرکز می‌کند که در آینده‌ای نچندان دور منبع درآمدی خوب برای او خواهد بود.

اما بین در کنار این مهارت‌های تخصصی، نرم‌افزارهای ساده ولی بسیار کاربردی نیز هستند که با صرف زمانی مناسب، نوجوان به یک مهارت خوب دست پیدا می‌کنند. مجموعه نرم‌افزارهای آفیس یکی از همین چندین برنامه است که بدون شک از مفیدترین کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان محسوب می‌شود. شما در این بخش هم به کمک استادبانک به اساتید کاربلد و باحوصله دسترسی دارید که به صورت آنلاین و حضوری آماده‌ی برگزاری کلاس هستند.

دسترسی به معلمین آموزش نرم افزارهای آفیس

انواع تولید محتوا از کلاس‌های مهارت برای نوجوانان

تولید محتوای ارزشمند؛ ترکیبی از چند مهارت

درباره‌ی گسترش اینترنت و ابزار ارتباطی مانند گوشی و تبلت صحبت کردیم. یکی دیگر از اثرات این توسعه، همه‌گیری استفاده از شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و رونق کسب‌وکارهای الکترونیکی است. فروشگاه‌های اینترنتی به خوبی میان مردم طرفدار پیدا کرده‌اند، اما یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشرفت و جذب مشتری کسب‌وکارهای اینترنتی، تولید محتوای ارزشمند و هدفمند است.

ظرفیت کار در این بخش نوپا از بازار کار کشور بسیار بالا است و فرصت خوبی برای نوجوانان است با یادگیری انواع تولید محتوا، یک مهارت کارآمد و مفید را کسب کنند. تسلط پیدا کردن به هر بخش از دنیای تولید محتوا می‌توانند در مدت زمانی نچندان طولانی، تبدیل به منبع درآمدی برای نوجوان شود. فرمت‌های تولید محتوا به چند بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  1. تولید محتوای متنی (مثل همین مقاله که در حال خواندن آن هستید)
  2. محتوای ویدیی
  3. پادکست
  4. تصاویر گرافیکی
  5. عکس
  6. وبینار

البته هرکدام از این بخش‌های تولید محتوا به چند نوع دیگر تقسیم‌بندی می‌شوند و نوجوان باید با جزئیات، تفاوت‌ها و کاربرد هرکدام آشنا شود. دانستن کار با نرم‌افزارهای گرافیکی یا تدوین و تسلط کافی روی نرم‌افزارهای آفیس به شدت در تولید محتوا موردنیاز است و یک گام بزرگ برای پیشرفت در این نوع از کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان شناخته می‌شود.

مفاهیم پایه کامپیوتر؛ یکی از بهترین کلاس های مهارتی برای نوجوانان

نرم‌افزارهای گرافیکی؛ از خلاقانه‌ترین کلاس‌های مهارت برای نوجوانان

جذاب‌ترین کلاس‌های آموزشی میان نرم‌افزارها، متعلق به نرم‌افزارهای گرافیکی است. این برنامه‌ها رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند و توسعه و کارایی آن‌ها سال‌به‌سال بیشتر و قدرت پردازششان شگفت‌انگیز می‌شود. بستر کار و بازار کار این دسته از نرم‌افزارها بسیار خوب است و ظرفیت جذب نیرو در این حوزه در حال افزایش است.

بچه‌هایی که کار با یک یا چند نرم‌افزار گرافیکی را یاد بگیرند، تنوع کاری بسیار خوبی پیش‌روی آن‌ها قرار می‌گیرد. طراحی بنر، بروشور، پوستر، بنرهای طراحی سایت، تصاویر گرافیکی و غیره مجموعه‌ی جذاب و خلاقانه‌ی شرح وظایف یک گرافیست است. پس اگر به دنبال یکی از جذاب‌ترین، خلاقانه‌ترین و پول‌سازترین کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان هستید، نرم‌افزارهای گرافکی را فراموش نکنید.

برای شروع هم پیشنهاد ما نرم‌افزار فتوشاپ است که ابزار کاری متنوع و بی‌نظیری دارد و در چندین حوزه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. فتوشاپ با اینکه محیط نرم‌افزاری گسترده‌ای دارد، ولی یادگیری آن به‌هیچ عنوان پیچیده نیست و نوجوان با انرژی و علاقه کار با تک‌تک ابزار این برنامه‌ی جذاب را یاد می‌گیرد. استادبانک هم مجموعه کاملی از اساتید را آماده‌ی برگزاری جلسات تدریس خصوصی فتوشاپ دارد.

لینک دسترسی به اساتید تدریس خصوصی فتوشاپ

دوره رباتیک هوشمندانه‌ترین کلاس مهارتی برای نوجوانان

دوره رباتیک؛ مهارتی هوشمندانه برای نوجوانان کنجکاو

شکوفایی استعداد فنی نوجوان، باید در یک بستر مناسب اتفاق بیفتد. بچه‌هایی که ذهنی مناسب رشته‌های مهندسی دارند، مستعد پرورش و پیشرفت در این حوزه هستند. رباتیک یکی از روش‌های آموزش خلاقانه برای نوجوانه است که یادگیری آن موجب حل راحت‌تر مسائل مختلف ریاضی و فیزیک توسط محصل می‌شود. پشت‌سر گذاشتن دوره‌های رباتیک به عنوان یکی از کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان از نظر فنی نیز روی آن‌ها تاثیر بسیار خوبی دارد و توانایی دانش‌آموز را در این حوزه افزایش می‌دهد.

مسئله‌ی مهم دیگر این است که وقتی نوجوان استعداد خود را در این زمینه کشف می‌کند، اعتمادبه‌نفس بالاتری به دست می‌آورد و در سایر بخش‌های زندگی تحصیلی و شخصی خود نیز حس بهتری دارد. بچه‌هایی که در کلاس‌های مهارتی رباتیک فعال هستند، معمولا در آینده به سراغ مشاغل مهندسی مکانیک، الکترونیک می‌روند یا وارد دنیای پیچیده و عظیم هوش مصنوعی می‌شوند که همه‌ی این مشاغل از بهترین و پردرآمدترین مشاغل مهندسی است. دوره‌های رباتیک به چند بخش تقسیم مانند: دوره‌های مکانیک رباتیک، الکترونیک ربات و برنامه‌نویسی ربات تقسیم‌بندی می‌شوند که مناسب با سن و استعداد نوجوان به او آموزش داده می‌شود.

اما در کنار دنیای ربات‌ها که کنجکاوی‌برانگیز و جذاب هستند، حرفه‌ی برنامه‌نویسی نیز برای نسل جدید نوجوان یک انتخاب هوشمندانه است که بازار کار فوق‌العاده‌‎ای دارد و به در مدت‌زمانی کوتاه بعد از یادگیری نوجوان به درآمد می‌رساند. برنامه‌نویسی یکی از بهترین انواع کلاس‌های مهارتی است که می‌توان به یک نوجوان پیشنهاد داد.

طراحی لباس و خیاطی از بهترین کلاس‌های مهارنی برای دختران نوجوان

مهارت‌های هنری؛ زیباترین مهارت برای نوجوانان

رشته‌های هنری همیشه یک انتخاب عالی برای کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان هستند. دنیای هنر پر است از خلاقیت، هوشمندی، ریزبینی و تخیل که هرکدام از این ویژگی‌ها برای ذهن نوجوان در حال رشد و یادگیری مورد نیاز است. رشته‌های تنوع بسیار خوبی هم دارند و دانش‌آموز باتوجه به استعداد، علاقه و تواناییش می‌تواند شروع به یادگیری مهارتی هنری کند.

نقاشی و هنرهای تجسمی، موسیقی، عکاسی، هنرهای نمایشی، سفال‌گری، طراحی و دوخت لباس، خوش‌نویسی و ساخت زیورآلات مجموعه‌ی کاملی از هنر و مهارت را پیش‌روی نوجوانان پسر و دختر قرار می‌دهد. البته طبیعی است که برخی از این رشته‌ها جنبه‌ی مالی و کاری بهتری داشته باشند. برای مثال وارد شدن به حوزه‌ی طراحی و دوخت لباس، معمولا انتخاب مناسبی برای دختران نوجوان است تا در کنار درس‌شان، کاری درآمدزا را یاد بگیرند.

هرچند باید در اینجا تاکید کرد که مهم‌ترین عامل و معیار برای انتخاب هرکدام از این رشته‌ها علاقه و استعداد نوجوان است. رشته موسیقی هم طبق انتظار بیشترین اقبال را میان نوجوان دارد که علاوه بر جنبه‌ی مهارتی از نظر ذهنی نیز تاثیر خوبی روی مغز و روحیات فرد می‌گذارد.

مهارت‌های زندگی اولین و مهم‌ترین انواع کلاس مهارتی برای نوجوانان

مهارت‌های زندگی؛ پیش‌نیازهای حیاتی موفقیت در زندگی شخصی و اجتماعی

هر انسانی برای داشتن یک زندگی شخصی و اجتماعی سالم، نیاز به مهارت‌های زندگی دارد. ریشه‌ی بسیاری از مشکلات روانی افراد، ناشی از عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن و گرفتن تصمیمات درست است. نوجوانان در سنینی قرار دارند که نسبت به هر موضوعی حساسیت بالایی نشان می‌دهند و بحران‌های روحی و روانی متعددی را پشت‌سر می‌گذارند.

متاسفانه بسیار از والدین در زمان بررسی انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان به مهارت‌های زندگی بی‌توجه هستند و تصور می‌کنند فرزندشات برای یادگیری این پیش‌نیازها به کلاس و مشاور نیازی ندارد. درحالی‌که مهارت‌های اصلی زندگی شامل یک لیست طولانی و مهم است که باید با صبر و حوصله و توجه به جزئیات رفتاری هر انسان به نوجوان توضیح داده شود.

نگاهی به لیست مهارت‌های لازم برای زندگی سالم بندازیم:

  • ارتباط موثر
  • روابط بین فردی
  • تصمیم گیری
  • همدلی
  • خودآگاهی
  • تفکر خلاق
  • تفکر انتقادی
  • توانایی حل مسئله
  • کنترل استرس

در کلاس‌های مهارت‌های زندگی، این موضوعات به طور غیرمستقیم برای بچه‌ها بیان می‌شود تا به‌تدریج آن‌ها درک درستی از این موضوعات مهم و حیاتی داشته باشند. نکته‌ی بسیار مهم این است که اگر نوجوانی در هر کدام از این مهارت‌ها دچار اختلال یا مشکل باشد، نمی‌تواند به درستی از دیگر مهارت‌ها و استعدادهایش بهره ببرد. به همین دلیل قبل از هرچیز، باید نحوه‌ی درست زندگی کردن و رفتار را به نوجوانان آموخت.

اهمیت شرکت در کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان

قدیمی‌ها یک جمله‌ی معروفی دارند که همه‌ی ما کم و بیش آن را شنیده‌ایم: “برو یه کار واقعی یاد بگیر!”. شاید در نگاه اول به‌نظر برسد که باید درس و مدرک را ول کرد و رفت سراغ کار کردن و پول درآوردن. اما منظور این نصحیت، عمیق‌تر و جدی‌تر از این حرف‌ها است. دلیل اینکه در روزهای نوجوانی پدر و مادرمان، بچه‌ها را در فصل تابستان یا اوقات بیکاری و حتی ایام مدرسه، جایی مشغول کار می‌کردند، رسیدن به همین هدف بود.

یادگیری یک مهارت در کنار درس و مدرسه، ویژگی مثبتی این تصمیم بود. اما نسل جدید، تقریبا چیزی درباره‌ی کار در زمان اوقات فراغت و یادگرفتن مهارت نمی‌داند. معظلی که در سنین بالاتر و بعد از فارغ‌التحصیلی هم سراغ بسیاری از جوانان می‌رود. بچه‌هایی که مدرک تحصیلی دارند ولی کاری بلد نیستند. ولی با کمی دوراندیشی و آینده‌نگری به سادگی می‌توان این مشکل را حل کرد.

شرکت در انواع کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان، برای همیشه آن‌ها را حداقل روی یک مهارت مسلط می‌کند تا در کنار درس‌شان، “کاری” بلد باشند و به آن نصحیت قدیمی عمل کرده باشند. البته به لطف گسترش علم و فناوری‌های مختلف، مهارت‌ها مورد نیاز فقط محدود به انجام کارهای ذهنی و یا فنی نمی‌شود و نوجوان با طیف وسیعی از مهارت‌ها روبه‌رو هستند. کافی است، علاقه، استعداد و توانایی نوجوانان شناسایی شود، بعد از این مرحله بهترین کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان پیش‌روی او قرار دارد.

در همین زمینه خواندن مقاله‌ی انواع کلاس‌ های تابستانی مجله استادبانک هم می‌تواند پیشنهادهای خوبی را به نوجوانان و والدین آن‌ها ارائه کند.

خدمات آموزشی استادبانک برای گسترش مهارت‌های نوجوانان و موفقیت تحصیلی و شغلی

مهارت‌ها به دسته‌بندی‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند و هرکدام‌شان برای جنبه‌ی خاصی از زندگی اهمیت دارد. چند مهارت عالی در این مقاله معرفی شد که بازارکار آن‌ها آینده‌ای امیدوارکننده دارد و نوجوان را در مدت زمانی کمی بعد از تسلط پیدا کردن روی هر یک از این مهارت‌ها به درآمد می‌رساند.

تیم استادبانک هم در کنار والدین و دانش‌آموزان حضور دارد و علاوه بر برگزاری کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان، خدمات آموزشی مختلف در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار می‌دهد. بهترین اساتید تدریس خصوصی کشور، مقالات آموزشی (برای والدین و دانش‌آموز)، گام‌به‌گام کتاب‌های درسی، نمونه سوالات امتحانی، منابع کنکور و اپلیکیشن استادبانک امکاناتی هستند که به دانش‌آموز و والدین برای موفقیت تحصیلی کمک می‌کنند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن سوال یا مشکل با شماره‌ی 91005343 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما عزیزان است.

اهمیت کلاس‌های تابستانی برای نوجوانان در چیست؟

نوجوان در کنار تحصیل باید روی یک یا چند مهارت مسلط باشد. بلد بودن یک نرم‌افزار، ساززدن، برنامه‌نویسی یا طراحی، بعضی از مهارت‌هایی هستند که علاوه بر بالا بردن اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز، موجب پیشرفت بیشتر او در جامعه می‌شوند.

آیا کلاس‌های مهارتی برای نوجوانان فقط جنبه‌ی آموزشی دارد؟

مهارت انجام کاری را داشتن، یک توانایی عالی است و یادگیری مهارت فقط جنبه‌ی آموزشی ندارد. نوجوان بعد از گذشت مدت زمانی می‌تواند به لطف مهارتش درآمد کسب کند و لذت پول درآوردن با زحمت و توانایی خودش را بچشد. جالب است بدانید که بسیاری از مهارت‌ها نسبت به مدارک تحصیلی، شانس کسب درآمد بیشتری برای نوجوان ایجاد می‌کنند.

آیا فقط مهارت‌های کاری و حرفه‌ای مهم هستند؟

مهم‌ترین مهارتی که نوجوان باید در ابتدای کار بیاموزد، مهارت‌های چندگانه‌ی زندگی است. بدون داشتن این مهارت، بااستعدادترین و باهوش‌ترین بچه‌ها نمی‌توانند به بهترین نحو از هوش و توانایی خود استفاده کنند. بنابراین باید به جنبه‌های مختلف مهارت‌های زندگی مانند مهارت‌های ارتباطی، خودآگاهی و همدلی توجه داشت.