برنامه ریزی درسی ابتدایی

چگونه به فرزندم دیکته بگویم؟

استادبانک نویسنده
4495 0
28 بهمن 1399
چگونه به فرزندم دیکته بگویم - آموزش نوشتن املا

چگونه به فرزندم دیکته بگویم ؟ سوالی که گوشۀ ذهن بیشتر پدر و مادرها جا خوش کرده و فکرشان را مشغول کرده است. بیشتر پدر و مادرها دوست دارند در طول تحصیل فرزندشان برای او سنگ‌تمام بگذارند و خودشان هم بر فرآیند آموزشی فرزندشان نظارتِ کافی داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین تمرین‌هایی که به دانش‌آموزان داده شده و نیاز به مشارکتِ مستقیم والدین دارد، املا یا دیکته گفتن است. معمولا زحمتِ گفتن دیکته بر عهده والدین می‌باشد. حالا برای پاسخ به این سوالتان که چگونه به فرزندم دیکته بگویم سراغِ خانم مریم ساعدی یکی از اساتیدِ خوب استادبانک رفتیم و بهترین روش‌های دیکته گفتن به کودکان را برایتان آماده کردیم.

املا چیست و چرا اهمیت زیادی دارد؟

املا یعنی درست‌نویسی! درست نوشتنِ حروف و اعراب‌گذاری مناسب. یعنی استفاده از کلمات و ساختاری که در زبان به شکلِ استاندارد پذیرفته شده است. تعریف املا به شکل ساده در همین چند کلمه می‌گنجد. اما راجع به اهمیت املا بحث بسیار گسترده می‌شود. زبانِ شیرین پارسی میراثی است که از هزاران سال قبل به دستِ ما رسیده است. وظیفه ما است که این میراث را به خوبی حفظ کنیم و آن را به فرزندانمان منتقل کنیم. در طول تاریخ افراد زیادی برای زنده نگه‌داشتن زبان پارسی تلاش کردند که یکی از معروف‌ترین این اشخاص فردوسی است.

املا به زنده نگه داشتن زبان فارسی و درست‌نویسی آن کمک می‌کند.

املا به زنده نگه داشتن زبان فارسی و درست‌نویسی آن کمک می‌کند.


با بهترین قیمت، بهترین کلاس خصوصی را برای فرزندتان بگیرید!

سیستم قیمت‌گذاری کلاس‌های خصوصی باید عادلانه و منصفانه باشد. ما در استادبانک این اصل را به شکلِ کامل رعایت کردیم و یک سیستمِ قیمت‌گذاری شفاف و عادلانه داریم. برای آشنایی بیشتر با نحوه تعیین قیمت کلاس‌های خصوصی پایۀ ابتدایی مقالۀ زیر را مطالعه کنید:

قیمت کلاس خصوصی ابتدایی چطور محاسبه می شود؟


چگونه به فرزندم دیکته بگویم؟

ابتدا باید مشکلات کودک در خواندن درس به خوبی برطرف شوند بعد سراغ املا و دیکته بیاییم. چون نوشتن صحیح کلمات، ارتباط مستقیمی با روان‌خوانی دانش‌آموز دارد. یک نکته بسیار مهم این است که هنگام نوشتن دیکته والدین دانش‌آموز کنارش ننشسته باشند. به خاطر این دلایل:

  • دانش‌آموز با توجه به حالت صورت و چهره والدین تاییدیه نگیرد و متوجه نشود که کدام کلمه را درست نوشته یا کدام کلمه را اشتباه نوشته است.
  • اگر والدین کنارش نباشند، کودک یاد می‌گیرد که چطور با دقت و توجه بیشتری گوش کند و بنویسد، ضمن این که مثل محیط مدرسه معلم هم کنار دانش آموز نیست.
  • ممکن است با هر اشتباهی که کودک در نوشتن کلمات دارد والدین عصبانی شده، از کوره در بروند، سر کودک فریاد بکشند. این حالات اصلا خوشایند نیستند و مسیر دیکته گفتنِ صحیح را منحرف می‌کنند. همچنین باعث می‌شوند که دیکته گفتن باعث ایجاد تنش و استرس زیاد در کودک شود و عزت نفس او رو نابود کند.

به میزان و حجم دیکته‌ای که به فرزندمان می‌گوییم توجه کنیم. فکر نکنیم اگر 1 صفحه و نیم و یا 2 صفحه دیکته بگوییم خوب است. زیاد دیکته گفتن همیشه خوب نیست. این حجم زیاد باعث می‌شود تعداد اشتباهات کودک بیشتر شده و دچار خطا شود. همین موضوع در نهایت منجر به سرخوردگی، خستگی و فرسودگی دانش‌آموز می‌شود. حجم مناسب برای دیکته 1 صفحه است، نه بیشتر!

حجم مناسب برای دیکته 1 صفحه است، نه بیشتر!

یکی دیگر از موضوعات مهم سرعت دیکته گفتن است. سرعتِ گفتن املا نه خیلی تند باشد نه خیلی کند. مثلِ همان حالتی که معلم در مدرسه به دانش‌آموزان دیکته می‌گوید. با همان ریتم و سرعت. یکی از تمرین‌های خوبِ چگونه به فرزندم دیکته بگویم این است که به کودک خودمان یاد بدهیم قبل از نوشتن کلمات و جملات، آن‌ها را با خودش تکرار کند. این کار باعث می‌شود کلمات به شکلِ مناسبی در ذهن دانش‌آموز بماند و اگر در نوشتن دیکته عقب افتاد بتواند عقب‌افتادگی‌ها را جبران کند.

یک نکته بسیار مهم را فراموش نکنید: هدف از دیکته گفتن در منزل یادگیری دانش‌آموز است، نه ارزیابی او.

انواع املا را می‌شناسید؟

یکی از رایج‌ترین روش‌های املا گفتن که همۀ ما آن را به خاطر می‌آوریم، املا گفتن فرد به فرد است. به این شکل که یک نفر (معمولا معلم یا والدین) متنی را شمرده و با صدای مناسب می‌خواند و دانش‌آموز آن‌ها را می‌نویسد. روش‌های خلاقانۀ دیگری هم برای املا گفتن وجود دارد که با توجه به نکتۀ بالا بهتر است چند تمرین جدید را برای کودکِ خود مدنظر داشته باشید:

  • از کودکِ خود بخواهید دیکته را در فضا و روی یک تخته خیالی که وجود خارجی ندارد بنویسد.
  • اجازه بدهید کودک بخش‌هایی که اشتباه نوشته یا بخش‌هایی که به خوبی بلد نیست را با مراجعه به کتاب درسی پیدا کرده و اشتباهات خود را اصلاح کند.
  • اجازه بدهید کودک به شما دیکته بگوید و از او بخواهید دیکته‌ای که نوشتید را برایتان تصحیح کند.
  • از کودک بخواهید هم‌خانواده‌های کلمات دشوار و سخت در کتاب درسی را بنویسد.
  • چند کلمه به‌هم‌ریخته را به کودک بدهید و از او بخواهید آن‌ها را مرتب کند.
  • یک متن را به کودک بدهید که داخل آن متن مثلا 20 جای خالی وجود داشته باشد و از کودک بخواهید آن‌ها را با کلمات مناسب پر کند.
✒️ شما چطور برای فرزندتان دیکته می گویید؟
فرزند شما در چه پایه ای درس می خواند؟ آیا از نمره املای او راضی هستید؟ آیا وقت کافی برای املا گفتن به او دارید؟
تجربیات خود را در قسمت نظرات برای ما و دیگر خوانندگان بنویسید.

اساتیدی که در تولید این محتوای آموزشی ما را یاری کردند، با کلیک روی تصویر وارد صفحه شخصی استاد شوید:

مریم ساعدی