برنامه‌ ریزی درسی کنکور 1402 استادبانک

چگونه برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟ | بررسی روش جمع بندی کنکور

ملیحه فراهانی نویسنده
2130 1
21 اردیبهشت 1402
چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

جمع‌ بندی کنکور مهم‌ترین و حیاتی‌ترین قسمت درس خواندن شما برای کنکور است، به دلیل اینکه مطالب کنکور بسیار زیاد است و حتما باید زمانی را برای تثبیت آموخته‌های خود اختصاص دهید. تعداد دروس مختلف و متعدد که برخی از آن‌ها از فصل‌ها و مطالب بسیار دشواری برخوردار هستند، باعث می‌شود تا مرور اهمیت دوچندان پیدا کند.

اما همین موضوع نیز باعث نوعی دل‌نگرانی میان دانش‌آموزان می‌شود و به دنبال پاسخی قطعی برای سوال”چگونه برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟” هستند. در ادامه‌ی این مقاله برنامه ریزی درسی مجله‌ی آموزشی استادبانک، روش‌های جمع بندی کنکور را برای سه دسته‌ از دانش‌آموزان با سه سطح آمادگی متفاوت شرح می‌دهیم.

چگونه برای کنکور جمع‌بندی کنیم؟ از مشاور تحصیلی کمک بگیرید

جمع‌ بندی کنکور، با مرور سطحی یا شب‌امتحانی متفاوت است. سوالات این آزمون از میان حجم بسیار وسیعی از دروس و مباحث درسی طرح می‌شود. دانش‌آموز، در طول سال تحصیلی با برنامه‌ریزی فشرده، درس به درس پیش می‌رود، تست می‌زند، خلاصه‌نویسی می‌کند و در صورت داشتن زمان، به سراغ مرور برخی از دروس نیز می‌رود. اما مسئله این است که جمع‌ بندی کنکور باید در فاصله زمانی مناسب از تاریخ برگزاری آزمون انجام شود.

فرقی نمی‌کند، دانش‌آموز کل دروس را خوانده یا فقط بخشی از آن‌ها را مطالعه کرده است، در هر صورت باید مباحث خوانده شده با استفاده از تکنیک‌های جمع‌بندی، دوباره دوره شود. در این شرایط، بهترین پیشنهاد برای هر دانش‌آموزی استفاده از مشاوره تحصیلی است. مشاور باتوجه به تخصصی و تجربه‌ای که دارد، با در نظر گرفتن همه‌ی شرایط، بهترین تکنیک‌های جمع‌ بندی را پیش‌روی داوطلب قرار می‌دهد. در واقع شاید بتوان گفت، بهترین پاسخ به سوال “چگونه برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟”، مراجع به مشاور تحصیلی است. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک با داشتن جمعی از برترین مشاوران تحصیلی کشور، آماده‌ی کمک به دانش‌آموزان است.مشاوره کنکور استادبانک

اهمیت جمع‌ بندی کنکور | تکمیل چرخه‌ی یادگیری

وقتی ما مطلبی را یاد می‌گیریم بعد از دو یا سه روز حدود چهل درصد آن را فراموش کرده و یا اگر دو یا سه ماه بگذرد تقریبا کلیت مطلب را فراموش می‌کنیم پس جمع‌ بندی مهم‌ترین کاری است که باید برای کنکور انجام دهیم. از طرفی حجم مطالبی که برای کنکور خوانده‌ایم زیاد است و اگر جمع بندی نکنیم این مطالب در ذهن ما تبیت نمی‌شوند.

فرض کنید، دو باغبان به طور همزمان، باید میوه های باغ خود را بچینند و ساعت 5 صبح میوه ها را به خریدار تحویل دهند. یکی از باغبان ها تمام روز را به چیدن میوه ها می پردازد. باغبان دیگر فقط تا ساعت 3 بعد از ظهر میوه ها را می چیند و از آن ساعت به بعد آن ها را بسته بندی می کند. به نظر شما کدام باغبان موفق تر است؟ مشخص است که دومین باغبان، با اینکه باغبان اول میوه بیشتری چیده است، اما موفق به بسته بندی نشده اما باغبان دوم میوه های آماده برای فروش را فراهم کرده است.

وقتی به دوران جمع بندی می‌رسید، خواندن مطالب جدید را متوقف کنید، سپس به مرور مطالب خوانده شده بپردازید. پس از پاسخ به این سوال، سوال بعدی دانش آموزان این است که از چه زمانی و چگونه برای کنکور جمع بندی کنیم؟

بهترین زمان برای جمع‌ بندی کنکور چیست؟

دوران جمع‌ بندی کنکور برای دانش‌آموزان مختلف متفاوت است. برای اینکه زمان جمع بندی خود را تعیین کنید به درصد‌هایی که در کنکورهای آزمایشی می‌زنید توجه کنید. برخی دانش‌آموزان مرورهای زیادی انجام داده‌اند و درصدهای بالای 60 دارند، آن‌ها می‌توانند طی دو هفته جمع بندی خود را انجام دهند اما برای دانش‌آموزانی که درصدهای کمتری دارند حداقل یک ماه جمع بندی لازم است.

عموماً آزمون کنکور در تیرماه برگزار می‌شود و بهتر است از اوایل خرداد و بعد از امتحانات نهایی مدارس جمع‌بندی را شروع کنید. البته برخی از دانش‌آموزان کل دوره‌ی بعد از عید را برای جمع‌‌ بندی در نظر می‌گیرند که این هم فکر خوبی است.

دانش‌آموزانی که خلاصه نویسی بیشتری کرده باشند، جمع بندی سریع‌تری خواهند داشت. کسانی که خلاصه‌نویسی ندارند، می‌توانند از کتاب‌های جمع‌ بندی استفاده کنند، اما باید زمان بیشتری بگذارند. این موضوع به میزان تسلط دانش‌آموز روی مدیریت زمان برای درس خواندن هم بستگی دارد. به طور خلاصه باید گفت اگر در طول سال تحصیلی با برنامه‌ریزی پیش بروید، در بهترین زمان به جمع‌ بندی کنکور هم می‌رسید.

چگونه برای کنکور جمع‌بندی کنیم؟ | وابسته به سطح دانش‌آموز

روش جمع‌ بندی کنکور باتوجه به سطح و میزان مطالعه‌ی دانش‌آموزان متفاوت است. به همین دلیل سوال “چگونه برای کنکور جمع‌بندی کنیم؟”، یک سوال شخصی است. بنابراین نحوه‌ی جمع بندی نیز بستگی به آمادگی و سطح توانایی دانش‌آموز دارد. اما به طور کلی، برای سه دسته از دانش‌آموزان با سطوح آمادگی متفاوت سه نوع جمع بندی را ارانه می‌شود:

  1. دانش‌آموزان قوی با درصدهای بالای 60 تا 70 درصد
  2. دانش‌آموزان متوسط با درصدهای بین 40 تا 60 درصد
  3. دانش‌آموزان ضعیف با درصدهای زیر 40 درصد

در ادامه هر کدام از این سه دسته را بررسی می‌کنیم تا به درک عمیق‌تری از بهترین روش جمع بندی کنکور برای هر سطح از دانش‌آموزان برسید.

جمع‌ بندی کنکور | دانش آموز دختر با تعدادی کتاب در دست

1. دانش‌آموزان بالای 60 درصد

این افراد مسلماً نکات سنگین و سخت تست‌های کنکور و آزمون‌های جامع را کار کرده اند. برخی از این دانش‌آموزان تا حدی خلاصه‌برداری کرده‌اند که یک یا حتی دو فصل درس‌شان را در یکی دو صفحه خلاصه کرده‌اند. این دسته از محصلان به خوبی با بهترین تکنیک‌های خلاصه‌برداری آشنایی دارند و همین ویژگی از عوامل موفقیت آن‌ها است.

دانش‌آموزی که به درصدهای بالای 70 می‌رسد تقریبا تمام مطالب را خوانده و مرور کرده‌ است و باید دنبال مباحثی بگردد که در آن‌ها تسلط کمتری دارد و تمرین کمتری انجام داده است. این افراد ممکن است در برخی نکات تستی و فرار مشکل داشته باشند. آن‌ها در این دوره‌ی جمع بندی باید تست‌های کنکور سال‌های گذشته را بزنند حتی اگر قبلاً آن‌ها را زده‌اند.

اگر در این دسته هستید:

1. یک ماه مانده به کنکور را به بازه‌های سه روزه تقسیم‌بندی کنید.

2. هر روز را به دو قسمت تقسیم کنید.

“در نتیجه شما در 3 روز، 6 بازه‌‎ی زمانی (تایم) دارید.”

3. در تایم اول یک جلسه‌ی کنکور را برای خودتان شبیه سازی کنید؛ به این صورت که در زمان مشخصی که برای کنکور در نظر گرفته می‌شود یکی از آزمون‌های کنکور سال گذشته را بزنید. با توجه به اینکه زمان هر تایم شما از زمان کنکور بیشتر است، شما در تایم اول زمان برای بررسی نتیجه‌ی کنکور خود دارید.

4. تست‌هایی که بلد نبوده‌اید را جدا کنید و در 5 تایم باقیمانده، سراغ مباحثی بروید که در آن‌ها مشکل داشته‌اید بروید.

“معمولا بهتر است در هر تایم دو مبحث را بخوانید، تمرین کنید و تست‌های مربوط به آن مباحث را بزنید.”

ممکن است رفع اشکال شما زودتر از دو روز و نیم باقی‌مانده به پایان برسد، بدیهی است که باید در تایم بعدی یک آزمون دیگر بدهید.

2. دانش‌آموزان بین 40 تا 60 درصد

تفاوت فراوانی میان این دسته از دانش‌آموزان با داوطلبین بالای 60 درصد وجود ندارد و برای فرآیند کلی جمع‌ بندی کنکور باید از همان الگو استفاده کنند. در نتیجه اگر در این دسته قرار دارید:

“شما هم باید مانند دانش‌آموزان قوی با برنامه‌ریزی 3 روز و 6 تایم آزمون بدهید.”

بهتر است تمرکزتان را بگذارید روی کنکورهای چهار یا پنج سال گذشته و آن‌ها را بیشتر تمرین کنید. معمولا دانش‌آموزان متوسط یک مبحث از یک درس را خوب بلدند و یک مبحث را بلد نیستند یا در آن اشکالات زیادی دارند. در این مرحله چون وقت زیادی نداریم بهتر است مباحثی که بلد نیستید را حذف کنید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.

مباحثی که در هر درس ساده هستند و نیاز به کار زیادی ندارند را فراموش نکنید، به عنوان مثال در درس ریاضی مباحث “تابع” یا “معادله و نامعادله” به نسبت راحت‌تر هستند و سوالات روتینی دارند، اگر وقت کافی برای این مباحث بگذارید حتما تست‌های آن‌ها را خواهید زد.

نقاط قوت خود را مشخص کنید، تست‌های مربوط به آن قسمت را بزنید و سعی کنید اشکالات خود را رفع کنید.

3. دانش‌آموزان زیر 40 درصد

شما هم باید با برنامه‌ی 3 روز و 6 تایمی که قبلا ذکر کردیم پیش بروید، با این تفاوت که مباحثی که در آن‌ها ضعیف هستید را کاملا حذف کنید. اما هیچوقت خودتان را تضعیف نکنید و تلاشتان را کم نکنید زیرا در دوران جمع بندی با یک عملکرد خوب می‌توانید درصد خود را از 40 به 50 برسانید و این تغییر تاثیر زیادی روی رتبه، دانشگاه و رشته‌ی شما خواهد داشت.

  • به هیچ عنوان مبحث جدید نخوانید
  • بصورت موردی تست بزنید، تمام مواردی که بلد هستید و تست‌هایشان را درست می‌زنید را لیست کرده و آن‌ها را در کنکورهای سال گذشته کار کنید
  • فقط و فقط تست کنکور بزنید
تمرکزتان را روی آنچه خوانده‌اید، بگذارید تا از زمان باقی‌مانده به بهترین شکل بهره ببرد. خواندن مباحث جدید، برای شما سم است!

بهترین منابع جمع‌ بندی کنکور چیست؟

بر اساس تجربیات برخی از برترین معلمان استادبانک و پس از بررسی سوالات کنکور سال قبل، شباهت‌های فراوانی میان این سوالات با تست‌های کنکورهای چندین سال گذشته مشاهده شده است. در واقع، اگر دانش‌آموزی تمام سوالات سال‌های قبل را خوب مرور کند، شانس موفقیت بسیار خوبی در کنکور خواهد داشت.

متاسفانه دانش‌آموزان فکر می‌کنند باید سوالات تالیفی و سخت بزنند، اما حقیقت این است که سوالات کنکور هیچوقت خارج از عرف و سخت نیستند، پس بهتر است در دوره‌ی جمع بندی اولویت اول شما حل و بررسی سوالات سال‌های قبل باشد سپس به سراغ کتاب‌های تست تالیفی بروید. توجه داشته باشید که تسلط روی فنون تست زنی و تکنیک‌های آن در مقطع بسیار اهمیت دارد و باید در طول سال به این مسئله اهمیت دهید.

چگونه برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟ | بررسی روش جمع بندی کنکور

نکات تکمیلی درمورد دوران جمع‌ بندی کنکور

اگر با خود تصور کنید که 3 روز دیگر کنکور دارید، چه ریتم و سرعتی در مطالعه خود به کار می‌برید؟ با این کار شما متوجه می‌شوید که چه میزان برای کنکور آمادگی دارید و می‌خواهید چگونه درس بخوانید؟ در ادامه چند نکته کاربردی را به شما یادآوری می‌کنیم که متناسب با هر رشته، راه‌حل خوبی برای دوران جمع‌بندی کنکور است:

  • برای جمع‌بندی رشته‌ی انسانی حتما روی نکاتی از درس ریاضی و آمار که بلد هستید، تمرکز کنید و سعی کنید تا جاییکه می‌توانید تعداد تست‌هایی که از درس ریاضی می‌زنید را بالا ببرید.
  • در مورد جمع بندی کنکور ریاضی باید حتما مباحث ساده‌ی و کلیدی هر درس را بیابید و یاد بگیرید مانند معادلات، تابع وعیره.
  • درمورد جمع‌ بندی کنکور تجربی به این دلیل که تعداد شرکت کنندگان زیاد است و رقابت تنگاتنگ است اگر می‌خواهید نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید حتما باید نکات کلیدی و مهم هر درس را استخراج کرده و یاد بگیرید.
  • در ابتدای دوره‌ی جمع بندی به بودجه بندی کنکور توجه کنید و بر اساس اولویت بندی مباحث در کنکور به آن‌ها درجه‌ی اهمیت بدهید.
  • در دوران جمع بندی باید نمونه سوالات کنکور از سال های قبل را حل کنید. هنگام حل سوالات، شرایط دقیقا مانند کنکور را برای خود فراهم کنید.
  • منبع خود را از کتاب جمع بندی استفاده کنید. مانند کتاب دور دنیا در 4 ساعت، کتاب زرد قلم چی و غیره.
  • طبق استاندارد کنکور درس بخوانید.
  • سوالات کنکور بر اساس ترتیب کتاب و صفحات طراحی می‌شود؛ یعنی ابتدا از فیزیک 1 و سپس از فیزیک 2 سوال طرح می‌شود.
  • هر روز باید تست‌های کنکورهای سال های قبل را پاسخ دهید و آن‌ها را رفع اشکال کنید.
  • نکات مهم را کنار همان سوال یادداشت کنید. این نکات هنگام رفع اشکال کاربرد دارد.

دوران جمع بندی کنکور، زمان آزمون – خطا نیست و باید سعی داشته باشید، حداکثیر استفاده را از آن ببرید. نکات گفته‌شده در این بخش، کمک می‌کند تا فرآیند جمع‌بندی و مرور به شکل بهتری انجام شود.

برای جمع‌ بندی از معلم خصوصی کنکور کمک بگیرید

در تمام رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی مباحثی هست که حتما باید بلد باشیم به عنوان مثال در رشته‌ی ریاضی برای مبحث مثلثات سه سوال جداگانه می‌آید و سه سوال که بر مبنای مثلثات است. پس باید مثلثات را به‌خوبی بلد باشیم.

ممکن است در این پروسه‌ی جمع‌ بندی کنکور احتیاج به کمک داشته باشید، اگر یک راهنما در کنار شما باشد برنامه‌ریزی بهتری برای شما انجام می‌دهد و پروسه‌ی رفع اشکال شما زودتر انجام می‌شود، زیرا وقتی در مبحثی مشکل دارید باید برای رفع آن وقت زیادی بگذارید تا جواب سوالات‌تان را پیدا کنید، اما اگر یک معلم خصوصی کنکور باتجربه داشته باشید، پروسه‌ی رفع اشکال و جمع‌بندی برای شما سریع‌تر و پربازده‌تر خواهد شد.

در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، شما برای هر درسی و به هر تعداد جلسه‌ی دلخواه به بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور دسترسی دارید.

بهترین اساتید تدریس خصوصی استادبانک

خدمات آموزشی متنوع استادبانک، همراه دانش‌آموز در دوره جمع بندی کنکور

در مورد روش‌های جمع بندی کنکور و وابسته بودن آن به شرایط دانش‌آموز، توضیحات لازم را برای شما ارائه دادیم. داشتن یک دوره جمع بندی خوب و موثر، برای موفقیت در کنکور بسیار مهم است و باید نسبت به آن حساس باشید. جمع‌بندی، اجازه می‌دهد تا بیشترین بهره را از دوران مطالعه و درس‌خواندن به دست آورید.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک نیز در این مسیر همراه شما است. در کنار بهترین اساتید تدریس خصوصی و مشاورین تحصیلی کاربلد، خدمات آموزشی دیگری نظیر: مقالات برنامه‌ریزی و روش مطالعه، بانک نمونه سوالات کنکوری و اپلیکیشن استادبانک نیز به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی کنکور یا مشاوره تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره‌ی 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک به شما کمک خواهد کرد.

چگونه برای کنکور جمع‌ بندی کنیم؟

پاسخ به این سوال، قبل از هر چیز به سطح دانش آموز و میزان مطالعه‌ی او بستگی دارد. در این مقاله در سه سطح، بهترین روش جمع بندی را توضیح دادیم.

بهترین روش جمع بندی کنکور چیست؟

بهترین روش جمع بندی کنکور برای هر دانش‌آموز متفاوت است. اما مهم‌ترین مسئله، تشخیص زمان مناسب برای شروع دوره‌ی جمع بندی است که این موضوع هم به سطح و عملکرد داتش آموز بستگی دارد.

بهترین منابع کمک آموزشی برای جمع بندی کنکور چیست؟

بررسی و حل تست‌های کنکور سال‌های گذشته، بهترین منبع برای مرور و جمع‌بندی کنکور است و چشم‌انداز خوبی به دانش‌آموز ارائه می‌دهد. در کنار آن استفاده از خلاصه‌بردای‌ها و یادداشت‌های شخصی، منبعی عالی برای مرور و یادآوری مهم‌ترین نکات هر درس است.

برای جمع‌ بندی کنکور به کمک چه کسانی نیاز است؟

کمک گرفتن از مشاوره تحصیلی و معلم خصوصی کنکور، مسیر و فرآیند دوره جمع بندی را بسیار ساده‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد تا دانش‌آموز به بهترین شکل آماده‌ی شرکت در جلسه آزمون کنکور شود.