معرفی رشته های انسانیمعرفی رشته های تجربیمعرفی رشته های ریاضی

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران | بررسی بازارکار

73006 83
27 بهمن 1400
پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران

“پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران را کدام‌اند؟” این یک سوال رایج و قابل انتظار میان دانش‌آموزان و حتی دیگر اقشار جامعه است. دستیابی به مدارک علمی، رسیدن به شغل مورد نظر و داشتن جایگاه اجتماعی بهتر از دلایل متنوع درس خواندن و ورود به دانشگاه است.

اما واقعیت این است که یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های ما برای ادامه تحصیل، داشتن یک شغل پردرآمد است. به همین دلیل قبل از اینکه وارد دانشگاه شویم باید یک انتخاب مناسب داشته باشیم که در کنار علاقه با شرایط اقتصادی کشور هم هماهنگ باشد.

متاسفانه امروز این باور وجود دارد که فقط رشته های مهندسی، دکتری و وکالت جزء رشته‌های پردرآمد در ایران هستند و رشته‌های چون فنی و حرفه‌ای و بیشتر رشته‌های علوم انسانی نادیده گرفته می‌شوند. اما سوالی که در این بخش مطرح می‌شود این است که هم اکنون در ایران با توجه به شرایط اقتصادی و دیگر مسائل چه رشته‌هایی بازار کار خوبی دارند و رشته های پردرآمد در ایران کدام شاخه‌های تحصیلی هستند. در ادامه به بررسی پردرآمدترین رشته ها در ایران می‌پردازیم.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران | رشته های پردرآمد در ایران را بشناسید!

در یک بازه زمانی نچندان طولانی، مهندسان به سطح درآمد بسیار خوبی رسیدند و این مسئله باعث شد تا بخش بزرگی از دواطلبین کنکور وارد رشته‌های مهندسی به خصوص عمران و معماری شوند. اما رشته‌های مهندسی در سال‌های اخیر در ایران، بر خلاف دوره‌های گذشته بازار کار خوبی ندارد و بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته‌ها، صرف نظر از حقوق و درآمد بالا به دنبال کار هستند.

عصر، عصر تکنولوژی و کامپیوتر و فناروی اطلاعات است و در صدر رشته‌های پردرآمد، رشته کامپیوتر و MBA دیده می‌شوند. بازی‌های اندرویدی، اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای مختلف آموزشی همه نشان‌دهنده‌ی نیاز بازار کار به مهندسین کامپیوتر و در راس آن‌ها برنامه‌نویس‌های حرفه‌ای است.

شاخه‌های مختلف رشته کامپیوتر، بخش بزرگی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی در ایران را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر آن مدیریت و بازاریابی این دسته از مشاغل، نیاز به افراد متخصص در امور بازاریابی و مارکتینگ دارد. به همین خاطر از مدیریت اجرایی و MBA به عنوان مشاغلی نام برده می‌شود که در هر صنعتی مورد نیاز هستند.

هرچند برخی از شاخه‌های مهندسی، تحت تاثیر شرایط اقتصادی و عوض شدن شکل تبادل اطلاعات با افت درآمد در ایران روبه‌رو شده‌اند، ولی همچنان جامعه‌ی پزشکی، بازارکار نسبتا خوبی دارد. البته تعداد دکترهای فارغ‌التحصیل در برخی تخصص‌ها نیز رو به افزایش است.

در ادامه پردآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران را به شما معرفی می‌کنیم که از مشاغل متنوعی شکل گرفته است.

درآمد رشته کامپیوتر و بازارکار

1.رشته مدیریت MBA؛ یک تخصص مدیریتی با درآمد بالا

رشته‌ی MBA یکی از پرطرفدارترین و پرسودترین رشته‌های دانشگاهی شناخته می‌شود که در دوره کارشناسی ارشد، سومین مدرک در مدیریت کسب‌وکار به حساب می‌آید. به طور کلی از این تخصص، برای ایجاد مهارت‌های مختلف مدیریتی در مهندسان رشته های مختلف استفاده می‌شود.

بازارکار رشته ام‌بی‌ای، خیلی خوب و روز به رشد است. دلیل این افزایش درآمد و تقاضا برای نیروی متخصص در این زمینه، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی هستند که نیاز به نیروی دارای مهارت در حوزه‌ی مدیریت بازاریابی و مارکتینگ، مدیریت استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، تجارت و کارآفرینی دارند.

2.رشته کامپیوتر؛ تخصصی برای آینده و یکی از رشته های پردرآمد در ایران

کامپیوتر، رشته امروز و رشته آینده شناخته می‌شود که باعث جهانی شدن اطلاعات و ارتباطات شده است. اگر امروز در همه‌ی جوانب زندگی به نیروی برق وابسته هستیم در آینده به طور کامل به علم کامپیوتر و به طور مشخص اینترنت، وابسته خواهیم بود. هرچند، همین حالا هم نیاز به اینترنت و بخش‌های مختلف کامپیوتر کم نیست.

روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، اشتغال فارغ التحصیلان این رشته را فراهم کرده است که بتوانند در قالب شرکت‌های تولیدکننده قطعات، شرکت‌های تولیدی و خدماتی، شرکت‌های تولید کننده نرم افزارها و هر شرکتی که نخواهد از این غافله عقب بماند، فعالیت داشته باشند. رشته کامپیوتر، بدون تردید یکی از پردرآمدترین رشته ها در ایران و سرتاسر جهان است.

بیشتر بخوانید:

رشته کامپیوتر دارای دو گرایش سخت‌افزار و نرم‌افزار است. فارغ التحصیلان گرایش نرم افزار در صورتی که از برنامه‌نویسان حرفه ای باشند به دلیل نیاز هر شرکت به این گرایش، می‌تواند با درآمد بالا جذب بازارکار شوند. پتانسیل برنامه‌نویسان برای مهاجرت نیز بسیار بالا است.

رشته کامپیوتر یکی از تخصص‌هایی که از طریق رشته ریاضی فیزیک قابل تحصیل است. برای آشنایی بیشتر با مشاغل این رشته، می‌توانید به بخش معرفی رشته های ریاضی مجله استادبانک مراجعه کنید. به طور کلی، بسیاری از رشته های پردرآمد در ایران زیر شاخه تحصیلی رشته ریاضی هستند.

3.رشته مدیریت بازرگانی گرایش بیمه

فارغ التحصیلان این رشته به دلیل داشتن اطلاعات وسیعی در مورد بازرگانی و بازاریابی، روابط انسانی، امور مالی و اقتصادی به خصوص بیمه، می‌توانند به عنوان مدیران اجرایی در شرکت‌های بیمه مشغول بکار شوند یا به عنوان مشاور بیمه‌ای با موسسات همکاری داشته باشند.

فضای کار این رشته نیاز به روابط عمومی قوی دارد. اگر فرد متخصص از قدرت کلام بالایی برخوردار باشد، می‌تواند به عنوان عامل فروش شرکت‌های بیمه وارد بازارکار شود و سطح درآمدی بسیاری خوبی را تجربه کند. البته باید توجه داشت، میان پردرآمدترین رشته ها در ایران، علوم انسانی سهم کمتری دارد و مدیریت بازرگانی یکی از محدود انتخاب‌های این شاخه‌ی تحصیلی است.

رشته علوم انسانی، تنوع خوبی در رشته‌های مدیریت دارد. برای آشنایی بیشتر با این رشته، توصیه می‌کنیم بخش معرفی رشته های انسانی را مطالعه کنید.
درآمد رشته مدیریت mba و بازارکار

4.رشته علوم آزمایشگاهی؛ یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های تحصیلی در ایران

رشته علوم آزمایشگاهی با پیشرفت علم پزشکی، گسترش بسیار خوبی پیدا کرد و در ایران هم با بالا رفتن اهمیت بهداشت و سلامتی، تعداد متخصصان این رشته بیشتر شده است. شناخت علل ایجاد بیماری‌های مختلف و عوامل ایجاد کننده آن‌ها از وظایف مهم یک فرد با تحصیلات در رشته علوم آزمایشگاهی است.

این رشته از نظر کاربرد و بازارکار، یکی از رشته‌های خوب در ایران محسوب می‌شود که هنوز بازارکار آن اشباع نشده است. اگر هم دانشجو، تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه دهد، می‌تواند آزمایشگاه شخصی خود را تاسیس کند که در این صورت میزان درآمد او تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

تجربی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم نظری است که برخی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران از طریق این رشته قابل تحصیل هستند. برای شناخت کامل این مشاغل به بخش معرفی رشته های تجربی مجله استادبانک مراجعه کنید.

5.رشته داروسازی؛ از بهترین رشته های پردرآمد در ایران

رشته داروسازی در چک کردن نسخه مریض در داروخانه و فروختن دارو خلاصه نمی‌شود. زمینه کاری افراد متخصص در این رشته، شامل ارائه خدمات دارویی، مشاوره دارویی و بررسی روش‌های دارو‌سازی و ضعف‌های احتمالی موجود در رژیم‌های دارودرمانی است.

این رشته یکی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران که بازارکاری پویا و مناسبی دارد. نکته‌ی دیگر این است که از نظر آماری، تعداد متخصصین رشته داروسازی در ایران، کم‌تر از نیاز کشور است. برای مثال: در یک بیمارستان به ازای هر 110 تخت، یک دکتر داروساز بالینی و دو دکتر داروساز عمومی مورد نیاز است.

در حال حاضر هم حدود 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در کارخانه‌های داروسازی داخلی ساخته می‌شود که آماده‌ی پذیرش فارغ‌التحصیلان این رشته هستند. طبق آخرین آمار به دست آمده، حدود 80 درصد جمعیت داروساز کشور، جذب داروخانه‌ها می‌شوند و مابقی در صنایع داروسازی و آرایشی یا در کارهای اجرایی وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند.

درآمد رشته دندان پزشکی در ایران

6.رشته دندان پزشکی؛ از محبوب‌ترین و پردرآمدترین رشته ها در ایران

دندان‌ پزشکی، یکی از رشته‌هایی است که تعدا  فارغ التحصیلان آن در سال‌های گذشته به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده است و تقریبا این رشته از لحاظ تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی، اشباع شناخته می‌شود. اما همچنان در کشورهای جهان سوم نیاز به افراد متخصص در این رشته وجود دارند.

به همین دلیل است که با وجود داندان پزشک بسیار در جامعه‌ی پزشکی، همجنان این تخصص یکی از پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران است. پیش بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی، بهداشت دهان و دندان مردم به اندازه ای خوب خواهد شد که دیگر نیاز به دندان پزشکی عمومی نخواهد بود و فقط بصورت تخصصی افراد در این حرفه فعالیت می‌کنند. اما در حال حاضر دندان پزشک‌های جزء افراد پردرآمد جامعه محسوب می‌شوند.

میان رشته‌های پزشکی قبولی در این رشته اندکی ساده‌تر است، شما با داشتن برنامه ریزی درسی دقیق و استفاده بهینه از زمان مطالعه، می‌توانید در یکی از پردرآمدترین رشته های تحصیلی در ایران درس بخوانید و مشغول بکار شوید. حتی در صورت عملکرد درمانی خوب، دندانپزشکی را می‌توان پردرآمدترین رشته در ایران معرفی کرد.

7.پیراپزشکی؛ چند رشته پردرآمد

رشنه‌های پیراپزشکی تنوع خوبی دارند و افراد فارغ‌التحصیل در این رشته باتوجه به نوع تخصص‌شان، می‌توانند در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و خدماتی مشغول بکار شوند. فارغ التحصیلان این رشته محدودیت‌های رشته‌های پزشکی نظیر: هزینه بالا برای تحصیل در دانشکده‌های پزشکی، شرکت در طرح‌های متعدد و پرداخت بیمه‌ی تخلفات احتمالی پزشکی را ندارند.

پیش بینی شده است تا سال 2022 این رشته وارد لیست رشته‌های پردآمد شود و رشد 37 درصدی را نیز تجربه کند. بازارکار رشته‌های پیراپزشکی در ایران هم به نسبت دیگر رشته‌ها، همچنان خوب است. ما در این لیست، رشته علوم آزمایشگاهی که یکی از شاخه‌های پردرآمد پیراپزشیکی محسوب می‌شود را هم به صورت جداگانه به شما معرفی کردیم.

درآمد رشته فیزیوتراپی

8.کاردرمانی و فیزیوتراپی

کارهای درمانی و فیزیوتراپی، قطعا جزء رشته‌ های پردرآمد دانشگاهی در ایران هستند که پیش‌بینی شده تا سال 2022 به تربیت 29 و 36 درصد رشد داشته باشند. یکی از دلایل این افزایش نرخ درآمد این رشته‌ها، بالارفتن نرخ میانگین سن پیری جامعه است.

در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در مراکز دولتی مانند: بیمارستان‌ها، مراکز توان بخشی یا حتی فدراسیون‌های ورزشی فعالیت داشته باشند یا بعد از گذراندن دوران طرح و به دست آوردن 6 سال سابقه کار در بیمارستان ها و دیگر مراکز درمانی،  کلینیک خصوصی فیزیوتراپی خود را تاسیس کنند. بنابراین، متخصصین این رشته شانس خوبی برای کسب درآمد قابل توجه دارند و فیزیوتراپی یکی از رشته های پردرآمد در ایران است.

پردرآمدترین رشته های تخصصی پزشکی در ایران

9.رشته های پزشکی؛ احتمالا پردرآمدترین رشته در ایران!

بدون شک یکی از پردآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران، رشته‌ های پزشکی هستند. فارغ التحصیلان رشته پزشکی اگر فقط کمی صبر داشته باشند و بتوانند در دوران تحصیل مهارت و دانش خود را بالا ببرند می‌توانند در آینده یک پزشک سرشناس با درآمد بالا شوند.

اگر به عنوان پزشک عمومی درس خود را تمام کنند، بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به عنوان پزشک عمومی مطب زده یا در درمانگاه و بیمارستان‌های دولتی یا خصوصی مشغول بکار شوند.

اما در صورتی که قصد گرفتن تخصص را داشته باشند، می‌توانند برای ادامه تحصیل، یکی از رشته‌های زیر را انتخاب نمایند:

  • متخصص زیبایی که شامل: گوش، حلق و بینی و متخصص پوست و مو (گرایشی که امروزه مردم به زیباتر شدن و زیباتر دیده شدن در جامعه پیدا کرده‌اند، دلیل پولساز بودن این رشته است.)
  • متخصص بیمای های قلبی و عروقی
  • متخصص مغز و اعصاب
  • متخصص بیماری های عمومی
  • متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری
  • متخصص بیماری های گوارشی

تخصص‌های آورده شده در این لیست، به عنوان رشته های پردرآمد پزشکی محسوب می‌شوند. به طور کلی، اگر فرد تحصیل کرده در این رشته‌ها به خوبی در جامعه پزشکی جا بیفتد و عملکرد درمانی خوبی داشته باشد، به احتمال فراوان در پردرآمدترین رشته تحصیلی در ایران موفق می‌شود.

قبولی در پردرآمدترین رشته های دانشگاهی ایران با کمک خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله با پردآمدترین رشته‌ های دانشگاهی در ایران آشنا شدید. شکل بازارکار در ایران متفاوت شده است و میان رشته‌های مهندسی، رشته کامپیوتر کاملا پیشتاز است. اهمیت رشته‌های مدیریتی نیز به سمت بازار دیجیتال و مارکتینگ رفته است و دیگر از آن سیستم مدیریت سنتی خبر نیست.

اما رشته‌های پزشکی همچنان درآمد خوبی را برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف آن فراهم می‌کنند و چشم‌انداز مناسبی دارند. در هر صورت بعد از اینکه هدف خودتان برای وارد شدن به دانشگاه انتخاب کردید، باید خوب درس بخوانید و نتیجه لازم در کنکور سراسری را به دست آورید.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک هم خدمات آموزشی متنوعی را در دسترس شما می‌گذارد. بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور سراسری، مقالات، گام به گام کتاب‌های درسی، نمونه سوالات امتحانی و اپلیکیشن آموزشی به شما برای کسب بهترین نتیجه کمک می‌کنند

اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل یا سوال، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیانی استادبانک آماده‌ی پاسخگویی به شما است.

پردرآمدترین رشته های دانشگاهی در ایران فقط رشته‌های مهندسی و پزشکی است؟

نه! جالب این است که بسیاری از رشته‌های پردرآمد دانشگاهی، نه مهندسی هستند و نه پزشکی.

پردرآمدترین رشته ریاضی چیست؟

میان رشته های مهندسی، رشته کامپیوتر بیشترین درآمد را دارد.

آیا پردآمدترین رشته تجربی همچنان پزشکی است؟

بله، رشته‌های پزشکی همچنان پردآمدترین رشته های علوم تجربی را شکل می‌دهند. هرچند فارغ‌التحصیلان رشته پیراپزشکی نیز درآمد خوبی خواهند داشت.

  انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک