برنامه‌ ریزی درسی کنکور 1402 استادبانک

چگونه در زمان کم در کنکور موفق شویم؟

3753 0
27 اردیبهشت 1401
چگونه در زمان کم در کنکور موفق شویم؟

چگونه کنکور را خوب بدهیم؟رازهای موفقیت در کنکور

موفقیت در کنکور در زمان کم واقعیت دارد یا فقط یک جمله‌ی انگیزشی و شعاری تو خالی است؟ میان دانش‌آموزان همیشه داوطلبینی هستند که کار درس‌خواندنشان به دو – سه ماه پایانی سال می‌رسد و با ذهن و دلی پریشان به دنبال پاسخی برای سوال “چگونه در زمان کم در کنکور موفق شویم؟” به هر مرجعی سر می‌زنند.

خبر خوب این است که پاسخ این سوال مثبت است و می‌توان با رعایت نکات و تکنیک‌هایی خاص در مدت زمان کم در کنکور موفق شد. مجله استادبانک در یکی دیگر از مجموعه مقالات برنامه ریزی درسی به سراغ این موضوع رفته است. این مطلب بدون اینکه شما را بابت درس نخواندن یا حداقل دیر درس خواندن! سرزنش کند، راه‌حل موفقیت در کنکور در زمان کم را پیش‌پای شما می‌گذارد.

درس خواندن در مدت زمان فشرده، نیاز به دقت، سرعت عمل و تلاش مستمر دارد که در ادامه درباره‌ی همه‌ی تکنیک‌ها و نکات آن صحبت می‌کنیم و حتی قبل از آن با بهترین روش افزایش سرعت یادگیری و مطالعه آشنا می‌شوید.

افزایش سرعت یادگیری و راز موفقیت در کنکور در زمان کم؛ معلم خصوصی کنکور

کنکور سراسری به دانش‌آموزان فرصت آزمون و خطا نمی‌دهد و محصل باید با اطمینان سر جلسه‌ی کنکور حاضر شود. حالا فرص کنید تا چند ماه مانده به روز آزمون درس نخواندید یا عقب‌ماندگی زیادی دارید. در چنین شرایطی زمان، ارزشی چند برابر پیدا می‌کند و شما باید به بهترین نحو از آن استفاده کنید. جایی برای اشتباه یا اتلاف بی‌مورد زمان نیست.

کمک گرفتن از معلم خصوصی، مطمئن‌ترین راهی است که می‌توان به داوطلبی که زمان کمی تا کنکور دارد، پیشنهاد کرد. معلم در اولین گام همه‌ی نقاط ضعف و قوت محصل را تشخصی می‌دهد و براساس آن بهترین برنامه ریزی درسی کوتاه‌مدت را مشخص می‌کند. با داشتن مدرس کاربلد، دانش‌آموز نگران عدم درک مباحث یا اشکالات درسی نیست و به سرعت می‌تواند ضعف‌های آموزشی خود را پوشش دهد.

افزایش سرعت مطالعه با کمک معلم خصوصی، یک مزیت فوق‌العاده برای رسیدن به موفقیت در کنکور در زمان کم است. البته، باید در انتخاب مدرس دقیق باشید و معلمی باکیفیت را از مرجعی معتبر انتخاب کنید. تیم استادبانک، لیستی از برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور را برای شما آماده کرده است که با مناسب‌ترین قیمت آماده‌ی برگزاری کلاس‌های خصوصی کنکور برای دانش‌آموزان سراسر کشور هستند.

لینک دسترسی به معلم خصوصی کنکور استادبانک

در ادامه با راهکارهای کاربردی و عملی شیوه درس خواندن برای موفقیت در کنکور در زمان کم آشنا می‌شوید.

1.با برنامه‌ریزی درسی در 3 ماه آخر کنکور معجزه کنید

نتیجه گرفتن در دو سه ماه پایانی کنکور و به دست آوردن یک رتبه خوب، برای دانش‌آموزان شبیه به معجزه است. اما برای خلق این معجزه، شما نیاز به یک برنامه‌ریزی درسی دقیق، فشرده و منظم دارید. سعی کنید جدول زمان‌بندی‌تان، شامل بیشترین ساعات مطالعه شود و بازه‌های زمانی کوتاه برای استراحت نیز در نظر بگیرید.

بیرون رفتن‌های بی‌مورد، تماشای تلویزیون، چرخیدن در فضای مجازی و بازی با گوشی را کنار بگذارید و بپذیرید که به اندازه‌ی کافی زمان هدر داده‌اید و اکنون زمان جبران تنبلی و سهل‌انگاری چند ماه گذشته است. اگر فکر می‌کنید نوشتن برنامه به تنهای برای‌تان سخت است، حتما از مشاوره تحصیلی یا معلم باتجربه کمک بگیرید. به این نکته هم توجه داشته باشید که قرار است وارد مارتن 12 – 14 ساعت مطالعه‌ی روزانه‌ شوید.

با برنامه‌ریزی درسی در 3 ماه آخر کنکور معجزه کنید

2.شناخت مهم‌ترین مباحث، وسواس نداشتن روی همه‌ی جزئیات برای یک کنکور موفق

دانش‌آموزی را می‌شناسم که از پاورقی‌ها، حاشیه‌ها، جزئی‌ترین فرمول‌ها و کم‌اهمیت‌ترین تعاریف هیچی کتابی نمی‌گذرد و برای همه‌ی این جزئیات زمان صرف می‌کند. این دیدگاه و وسواس داشتن برای بلعیدن همه‌ی مباحث کتاب‌های درسی، خیلی هم عالی است! اما نه برای داوطلبی که در خوشبینانه‌ترین حالب، فقط سه ماه تا کنکور فاصله دارد.

مهارتی که شما در این مدت کم به آن نیاز دارید، دقت به این دسته از جزئیات نیست، بلکه باید مهم‌ترین مباحث هر درس را با توجه بودجه‌بندی کنکور شناسایی کنید و با کمک برنامه‌ریزی درسی خوب همه‌ی آن‌ها را بخوانید. به عنوان یک نمونه مناسب، مقاله و جزوه‌ی پرتکرارترین لغات زبان کنکور استادبانک، شما را با یکی از مهم‌ترین بخش‌های زبان کنکور آشنا می‌کند.

3.یک اشتباه بزرگ؛ حذف کردن درس یا یک سری از دروس

قابل درک است که به دلیل کمبود زمان به فکر حذف درس یا دروسی خاص بیفتید. حذف کردن دروس، راه‌حل موفقیت در کنکور نیست. هر داوطلبی برای کسب رتبه خوب در کنکور سراسری به حداقل درصدی از همه‌ی دروس نیاز دارد و با کمی جستجو و شناخت مهم‌ترین مباحث، می‌توان به این هدف به نظر کوچک رسید.

بیشتر دانش‌آموزان این اشتباه را در مورد دروس عمومی انجام می‌دهند و به سادگی از بخش بزرگی از سوالات کنکور عبور می‌کنند. اگر فکر می‌کنید از نظر ذهنی پذیرش اهمیت درس‌های عمومی برای شما سخت است یا در  یادگیری یا پیدا کردن قسمت‌های مهم کتاب‌های درسی عمومی مشکل دارید از معلم خصوصی دروس عمومی کنکور کمک بگیرید.

لینک دسترسی به معلم خصوصی دروس عمومی کنکور استادبانک

4.استفاده از روش مطالعه مناسب برای هر درس

برنامه‌ریزی درسی را انجام دادید، مباحث مهم را شناسایی کردید و بهترین منابع کمک آموزشی را نیز در دسترس دارید. حالا، زمان اجرا و درس خواندن به صورت فشرده با تلاش فراوان است. اما باید بدانید که شیوه‌ی اجرای این عملیات سخت! بسیار مهم است و بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید روی نتیجه‌ی دلخواه شما اثر می‌گذارد.

بنابراین بدون از دست دادن زمان و با مشورت از معلم خصوصی یا مشاور، مناسب‌ترین روش مطالعه را برای هر درس بشناسید و در زمان درس خواندن آن را رعایت کنید. تیم مجله استادبانک در این مسیر، همراه خیلی خوبی برای داوطلبین کنکور است که با انواع مقالات روش مطالعه، درس خواندن را در هر موقعیتی آسان‌تر می‌کند. مقاله‌ی مطالعه دینی کنکور در 6 هفته یک پیشنهاد عالی برای بچه‌هایی است که هم زمان کم دارند و هم به دنبال روش مناسب مطالعه دینی می‌گردند.

5.شناسایی نقاط قوت و ضعف از مهم‌ترین رازهای موفقیت در کنکور

هر دانش‌آموز کم یا زیاد، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد. شما در یک درس قدرت یا استعداد بیشتری دارید، درسی دیگر نقطه ضعف شما است و یک یا چند درس را هم به طور کلی دوست دارند و از مطالعه‌ی آن‌ها لذت می‌برد. اولین قدم، شناخت این نقاط است و در گام بعد باید بتوانید میان آن‌ها تعادل برقرار کنید. به این دلیل که درسی را دوست ندارید، نمی‌توانید آن را حذف کنید یا نادیده بگیرید.

از طرفی دیگر در جدول برنامه‌ریزی درسی برای دروسی که نقطه قوت شما است یا به آن‌ها علاقه دارید، بیش‌ازحد زمان در نظر نگیرید. البته این نکته بسیار مهم است که نقاط قوت خودتان را در این مدت کم، قوی‌تر کنید تا تسلط بالایی در آن‌ها داشته باشید. در هر صورت شما زمان کافی برای رسیدگی به همه‌ی نقاط ضغف‌تان را ندارید، بنابراین باید با شناخت مهم‌ترین بخش‌ها، پررنگ‌ترین نقاط ضعف خود را کم رنگ کنید.

موضوع مهم دیگری هم وجود دارد. همه‌ی ما عادت‌های مختلفی داریم که در زمان مطالعه نیز خود را نشان می‌دهند. یکی از شایع‌ترین عادت‌ها یا دغدغه‌های ذهنی بچه‌های محصل در این مورد، درس خواندن در شب یا روز است. بعضی از دانش‌آموزان در شب تمرکز بهتری دارند و برخی دیگر در طول روز احساس راحتی بیشتری در زمان مطالعه می‌کنند. این شناخت در بالا بردن بهره‌وری شما تاثیرگذار است. مقاله‌ی درس خواندن در شب بهتر است یا روز؟ استادبانک در این زمینه به شما کمک می‌کند.

تمرکز روی سوالات کنکوری برای موفقیت در کنکور در زمان کم

6. تمرکز روی سوالات کنکوری

در دو – سه ماه باقی به کنکور، توصیه می‌شود تا از نزدیک‌ترین منابع به سوالات کنکور استفاده کنید. زمان محدود است و شما باید بیشتر آشنایی را با تست‌های کنکوری و شیوه‌ی طراحی سوالات پیدا کنید. زدن تست‌های کنکور سال‌های گذشته برای هر مبحث کتاب درسی، کمک بهتر و موثرتری برای شما است و توصیه می‌شود تا از تست‌های تالیفی صرف نظر کنید.

تمرکزتان را روی تست‌های کنکور سراسری ده سال گذشته بگذارید و به طور مداول از خودتان آزمون‌های آزمایشی بگیرید، نکات را یادداشت کنید و رفع اشکال نمایید. با مراجعه به بخش سوالات کنکور استادبانک هم می‌توانید، انواع نمونه سوال کنکوری را دانلود کرده و شروع به تست‌زنی کنید

7.مرور، مهم‌تر از خواندن مطالب جدید

طمع نکنید! زمان کم است و نمی‌توان همه‌ی مطالب کتاب درسی را پوشش داد. همیشه مطالبی وجود دارند که تا ماه‌های آخر منتهی به کنکور سراغ‌شان نرفته‌اید، حالا هم زمان مطالعه و یادگیری این بخش‌های کتاب درسی نیست. تجربه ثابت کرده است که خواندن مطالب تازه در فاصله یک – دو ماه مانده به کنکور یک اشتباه بزرگ است.

از طرفی دیگر، مرور و جمع‌بندی درس‌های یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرآیند یادگیری هر محصلی است. زمان خود را صرف مرور، یادآوری و خواندن نکات ضروری کنید. خیلی بهتر است که تمرکز خود را روی مرور آنچه بلد هستید بگذارید و بی‌خیال یادگیری مبحث جدید شوید. این موضوع بسیار مهم است و مطمئن باشید با خواندن مطالب جدید، فقط چیزی را که بلد هستید به باد فنا خواهید داد و در عوض چیزی هم گیرتان نمی‌آید!

با روحیه بالا و داشتن امید در زمان کم در کنکور موفق شوید

8.روحیه بالا و داشتن امید

با لشکر شکسته خورده به دنبال یادگیری و موفقیت در کنکور در زمان کم نباشید! امید داشتن، روحیه بالا و ذهنیت مثبت به اندازه‌ی برنامه‌ریزی درسی و تلاش برای دانش‌آموز مهم هستند. امیدوار باشید و وجه مثبت روزهای درس خواندن خود را ببینید. به هر حال تصمیم شما برای مطالعه و یادگیری یک اقدام مثبت است و دیگر نباید به زمان کم یا از دست رفته فکر کنید. در کنار واقع‌بینی، روحیه بالا داشته باشید و با امید موفقیت در کنکور درس بخوانید.

استادبانک با امکانات آموزشی مختلف به شما برای موفقیت در کنکور در زمان کم کمک می‌کند

درباره‌ی موضوع موفقیت در کنکور در زمان کم در این مقاله صحبت کردیم و به سوال “چگونه در زمان کم در کنکور موفق شویم” در 8 بخش پاسخ دادیم. انجام هر کدام از این نکات، شانس شما را برای به دست آورد رتبه خوب در کنکور آن هم در مدت زمان کم، افزایش می‌دهد.

استادبانک در کنار این مقاله، مجموعه کاملی از خدمات آموزشی را برای موفقیت شما در کنکور آماده کرده است. کمک گرفتن از اساتید تدریس خصوصی استادبانک به صورت آنلاین و حضوری، مقالات آموزشی متنوع، گام‌به‌گام، نمونه سوالات کنکور، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک در دسترس دانش‌آموزان و داوطلبین کنکور سراسر کشور هستند.

اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن سوال یا هرگونه مشکل با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز است.

آیا می‌توان در زمان در کنکور موفق شد؟

این موضوع در ابتدا به اراده و تصمیم داوطلب بستگی دارد. در این مقاله همه‌ی گام‌ها و اقداماتی که به دانش‌آموز کمک کنند تا در زمان کم در کنکور موفق شود را بررسی و توضیح دادیم.

برای موفقیت در کنکور در زمان کم به چه چیزهایی نیاز است؟

درس خواندن در زمان کم، سخت‌تر است و داوطلب باید از بهترین امکانات برای سرعت بخشید به یادگیری خود کمک کند. داشتن بهترین معلم خصوصی کنکور، منابع کنکوری باکیفیت، برنامه‌ریزی و روش مطالعه مناسب می‌توانتد موجب به موفقیت در کنکور در زمان کم شوند.

چگونه بدون درس خواندن در کنکور قبول شویم؟

این یک اشتباه و توهم است که متاسفانه برخی از دانش‌آموزان آن را باور می‌کنند. به هیچ‌عنوان فکر نکنید که می‌توانید بدون درس خواندن در کنکور موفق شوید. اگر زمان کم دارید یا دیر شروع به مطالعه کزدید، به جای نگرانی و انتخاب روش‌های اشتباه، برنامه‌ریزی کنید و با کمک معلم خصوصی و بهترین روش‌های مطالعه کنکوری از زمان باقی به بهینه‌ترین شکل بهره ببرید.