معرفی رشته های ریاضی

معرفی رشته مهندسی هوافضا؛ بررسی جامع هوافضا در مصاحبه با حسین خوش‌گفتار

استادبانک نویسنده
2860 0
21 تیر 1402
معرفی رشته مهندسی هوافضا؛ بررسی جامع هوافضا در مصاحبه با حسین خوش‌گفتار

 رشته مهندسی هوافضا، یکی از کنجکاوی‌برانگیزترین رشته‌های دانشگاهی است که داوطلبین سوالات مختلفی درباره‌ی آن دارند. این رشته از شاخه‌های تحصیلی رشته ریاضی فیزیک است و علمی جالب و مدرن شناخته می‌شود. دانش‌آموزان به نسبت دیگر رشته‌ها، اطلاعات کمتری درباره‌ی رشته هوافضا دارند و دوست دارند، سوالاتی نظیر “چگونه مهندس هوافضا شویم” دارند.

به همین دلیل در این مقاله مشاوره تحصیلی مجله آموزشی استادبانک به سراغ معرفی رشته مهندسی هوافضا رفتیم. در ادامه و در مصاحبه با آقای حسین خوش‌گفتار مقدم (رتبه ۱ دکتری) درخصوص معرفی و حوزه کاری، درآمد و بازار کار رشته هوافضا و البتهبهترین گرایش ارشد هوافضا به طور مفصل صحبت کردیم.

شناحت شرایط تحصیل، درآمد و  بازار کار رشته مهندسی هوافضا با کمک مشاور تحصیلی

برخی رشته‌ها به دلیل کاربردی که در زندگی روزمره دارند، میان مردم شناخته‌شده هستند. از سمت دیگر، رشته‌های وجود دارند که جامعه به طور مستقیم با آن‌ها در ارتباط نیست و فقط اسمی از آن تخصص شنیده است. رشته مهندسی هوافضا در دسته‌بندی دوم قرار می‌گیرد و ابهامات سوالات متعددی درباره‌ی آن در ذهن داوطلب و اطرافیانش وجود دارد.

بنابراین، در زمان انتخاب رشته و تحصیل در این چنین تخصصی، فبل از هر اقدامی باید به خوبی جستجو کرد و اطلاعات به دست آورد. برخی سوالات جنبه‌ی عمومی‌تر دارند، مانند بازار کار هوافضا یا درآمد آن. اما برای اینکه بخواهید این رشته را به عنوان مسیر تحصیلی آینده‌‌تان انتخاب کنید، نیاز است جزئیات بیشتری را بدانید.

جزئیاتی که از راه قبولی در رشته مهندسی هوافضا تا دروس دانشگاهی و سپس حوزه کاری را شامل می‌شود. به همین دلیل، توصیه می‌شود از مشاوره انتخاب رشته ریاضی کمک بگیرید. مشاور به عنوان یک فرد متخصص ابتدا به معرفی رشته مهندسی هوافضا می‌پردازد و سپس با بررسی توانایی شما، راه قبولی در این رشته را شرح می‌دهد. در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، شما به برترین مشاورین تحصیلی کنکور کشور با مناسب‌ترین قیمت دسترسی دارید.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

مصاحبه با یک مهندس هوافضا برای بررسی جامع و معرفی رشته مهندسی هوافضا

بیشتر داوطلبین کنکور رشته‌های ریاضی به دنبال رشته‌های قدیمی و مطرح هستند و هدف خود را در انتخاب رشته، رشته‌هایی مثل مهندسی برق، عمران یا معماری قرار می‌دهند. اما شاخه‌های تحصیلی نو‌ظهوری نیز وجود دارند که به مراتب جذاب‌تر هستند.

یکی از این رشته‌های جدید مهندسی هوافضا است که با داشتن پایه ریاضی فیزیک قوی و همچنین علاقه دانش آموزان می‌توانند که در این رشته به موفقیت دست پیدا کنند.

به همین ترتیب برای آنکه داوطلبان بتوانند انتخاب رشته کنکور ریاضی درست و معقولانه‌ای داشته باشند و در آینده شغلی خود موفق عمل کنند، ما با جناب آقای حسین خوش‌گفتار مقدم (رتبه ۱ دکتری هوافضا) مصاحبه‌ای را ترتیب دادیم تا معرفی رشته مهندسی هوافضا را با بررسی موضوعات مهمی مانند درآمد و بازار کار رشته هوافضا با کمک ایشان انجام دهیم.

در مصاحبه با آقای حسین خوش‌گفتار مقدم به رشته هوافضا از جنبه‌های زیر می‌پردازیم:

  • معرفی رشته هوافضا و بازار کار آن توضیح داده می‌شود.
  • کارشناسی ارشد هوافضا به چند گرایش تقسیم می‌شود.
  • معرفی رشته مهندسی هوافضا و بهترین گرایش هوافضا به طور کامل
  • درآمد مهندسی هوافضا خوب است؟

در طول این مصاحبه، سعی شده است تا با زبانی ساده به ابعاد مختلف این رشته جدید و کمتر شناخته شده پرداخته شود. هدف بیشتر سوالات، شفاف‌سازی ابهامات ذهنی داوطلبین کنکور علاقه‌مند به این رشته هوافضا است تا انتخابی دقیق‌تر داشته باشند.

معرفی رشته مهندسی هوافضا؛ بررسی جامع هوافضا در مصاحبه با حسین خوش‌گفتار

۱. لطفا خودتون رو به طور کامل معرفی کنید و از نحوه‌ی آشنایی‌تون با رشته هوافضا برای ما بگید.

حسین خوش‌گفتار مقدم هستم. در مقطع لیسانس در دانشگاه مالک اشتر مشغول به تحصیل بودم و در مقاطع بالاتر در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کردم. رتبه ام در دوره‌ی لیسانس ۷۲۰، ارشد ۱۰ و دکتری ۱ شد.

من ابتدا در دوره‌ی دبیرستان به شیمی علاقه‌ی زیادی داشتم و در المپیاد شیمی هم شرکت کرده بودم. اما بنا به دلایلی نتونستم در آزمون حضور داشته باشم و سر همین موضوع خیلی روحیه‌ام رو از دست دادم.

بعد از کنکور، در موقع انتخاب رشته، رشته‌های پلیمر، شیمی و مهندسی شیمی رو انتخاب کردم و از اونجایی که پدرم مشاور کنکور هستند من رو با دانشگاه مالک اشتر که تازگی شروع به فعالیت کرده بود آشنا کردند.

در اون زمان دانشگاه مالک اشتر رشته‌های کمی از جمله هوافضا رو ارائه می‌داد و من هم در فرم انتخاب رشته، هوافضا رو صرفاً بخاطر دانشگاه قرار دادم و همین رشته رو هم قبول شدم. با ورود به این رشته، شناخت کافی به این رشته رو پیدا کردم و کم کم به مهندسی هوا فضا علاقه مند شدم.”

همان‌طور که در بخش اول صحبت‌های آقای خوش‌گفتار نیز مشخص است، هوافضا همچنان رشته‌ای کمترشناخته‌شده است و در زمان معرفی رشته های ریاضی باید بیشتر روی آن تمرکز و توجه کرد. کمتر کسی را میان داوطلبین می‌توان یافت که اطلاعات جامع و خوبی در مورد رشته مهندسی هوافضا داشته باشد.

گرایش های رشته هوافضا: بازار کار مهندسی هوافضا

۲. می‌توانید گرایش های مهندسی هوافضا رو به ما معرفی کنید؟

در مقطع کارشناسی این رشته گرایش‌بندی نداره و افراد به عنوان مهندس هوافضا شناخته می‌شوند. اما در مقاطع ارشد و دکترا این گرایش‌ها و تقسیم بندی‌ها انجام می‌شود. در دوره کارشناسی ارشد هوافضا، ۵ گرایش وجود دارد:

گرایش آیرودینامیک

کلیت کار مطالعه و بررسی نیروهای هوایی و تاثیر اونها بر روی اجسام پرنده هست. در واقع به طور کل تقابل سیالات با اجسام رو  در این گرایش بررسی می‌کنیم. طراحی بال، لوله‌های هوایی و بدنه هواپیما نیز به عهده‌ی مهندسانی است که در این گرایش مشغول هستند.

گرایش جلوبرندگی (هوافضا گرایش پیشرانش)

طراحی سامانه‌های جلوبرندگی مثل موتورهای هوازی و غیرهوازی به عهده مهندسین فعال در گرایش پیشرانش است. درواقع گرایش ایرودینامیک بیشتر در زمینه سیالات صحبت می‌کند.

اما گرایش پیشرانش در زمینه سیالات بعلاوه احتراق صحبت می‌کند. در دیگر گرایش‌های رشته مهندسی هوافضا اصلاً واحد های مربوط به شیمی وجود ندارد. اما در این گرایش به میزان کم شیمی نیز مطرح می‌شود.

گرایش دینامیک پرواز

 در این گرایش و در بحث پرنده‌های هوا فضایی مهندس بحث دیداری و محاسباتیش رو مورد بررسی قرار می‌دهد. مثلاً اختلالات به وجود آمده در حین پرواز و طراحی سیستم‌های اتوپایلوت و از این قبیل کارها برعهده مهندسین مشغول در گرایش دینامیک پرواز است.

گرایش سازه‌های هوافضایی

این گرایش بیشتر به مکانیک جامدات یا رشته‌های سازه ای مثل عمران نزدیک است. محاسبات بارهای وارده بر هواپیما و تجهیزات و رساندن به وزن استاندارد سازه از جمله کارهایی است که در این گرایش انجام می‌دهند.

گرایش مهندسی فضایی

بررسی سامانه هایی که خارج از جو قرار دارند،  مثل موشک ها و ماهوراه ها از جمله وظایف این مهندسین است. البته با توجه به شرایط خاص موجود در خلاء کمی محاسبات متفاوت می‌شود. مثلاً در این گرایش ما اصلاً محاسبات آیرودینامیکی نداریم.”

بدون شک، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که باید در زمان انتخاب یک رشته بدانید، آینده تحصیلی آن در مقاطع بالاتر است. در این بخش آقا خوش‌گفتار گرایش‌های این رشته را توضیح دادند. مشخص است که بعد از آغاز دوران تحصیل و شناخت بیشتر، می‌توانید بهترین گرایش ارشد هوافضا را برای ادامه تحصیل خودتان انتخاب کنید.

۳. به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه‌ی ارائه و معرفی رشته هوافضا پیشرو هستن و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدن؟

دانشگاه‌های داخل تهران به طور کل دانشگاه‌های خوبی در زمینه رشته هوافضا هستند. برای مثال مهندسی هوافضا شریف، دانشگاه خواجه نصیر و مهندسی هوافضا امیرکبیر بسیار خوب در این زمینه عمل می‌کنند.

در شهرستان نیز دانشگاه مالک اشتر شاهین شهر اصفهان که متعلق به وزارت دفاع است در زمینه هوا فضا تاکنون به خوبی ایفای نقش کرده است.

دلیل برتری دانشگاه‌های داخل تهران اجتماع اساتید خوب در آن است. همچنین به‌خاطر حضور دانشجوهای نخبه در این دانشگاه‌ها، محیط علمی و پژوهشی خوبی رقم خورده است که باعث افزایش سطح علمی آن‌ها می‌شوند.

درخصوص دانشگاه مالک اشتر اصفهان باید گفت که تمام پشتوانه‌ی علمی وزارت دفاع بر دوش این دانشگاه است. همچنین به دلیل بودجه‌ی زیادی که وزارت دفاع در اختیار این دانشگاه قرار می‌دهد، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های خوبی با تجهیزات زیاد وجود دارد و همین موضوع باعث تربیت دانشجو هایی با سطح عملی بالا شده است.

پذیرفته شدن در رشته مهندسی هوافضا دانشگاه‌های برتر کشور، هدف بسیاری از داوطلبین است. هرچند، این رشته در برخی از دانشگاه‌های آزاد خوب کشور نیر ارائه می‌شود و در صورت داشتن منابع مالی کافی، می‌توان رشته هوافضا را در این مراکز علمی تحصیل کرد.

بیشتر بخوانید: رشته هوش مصنوعی

۴. گرایش‌های هوافضا و شرایط کاری رشته هوافضا چه روحیه و چه تیپ شخصیتی رو می‌طلبد؟

یکی از مسائلی که داوطلبین کمتر به آن توجه می‌کنند، سازگاری روحیات فرد با رشته و شرایط کاری است. به همین دلیل، از آقای خوش‌گفتار درخواست کردیم در این مورد با جزئیات بیشتری توضیح دهند:

  • تمایل به بروز بودن داشته باشند. چون رشته مهندسی هوافضا نوبنیاد است. بنابراین هر روز کشفیات جدیدی در این حوزه عرضه می‌شود. به همین جهت دانشجوهای این رشته باید همواره خودشون رو بروز نگه دارند.
  • مدیریت زمان داشته باشند. توانایی مدیریت کردن چند پروژه و کار کردن هم زمان بر روی چند پروژه از جمله کارهایی است که در بازار کار رشته هوافضا زیاد پیش میاد. به همین خاطر باید افراد فعال در این حوزه مدیریت زمان داشته باشند.
  • بتواند کار تیمی انجام دهد. مثلاً کار کردن به روی پروژه هایی مثل ساخت هواپیما که تا ۱۰ هزار مهندس هوافضا بر روی آن کار می‌کنند. پس فرد باید بتواند در تیم‌های کوچک یا بزرگ ایفای نقش کند.
  • روحیه حل مسئله داشته باشد.
  • پایه ریاضی قوی داشته باشد. تمام این رشته حول محور ریاضی و فیزیک می‌چرخد و فردی با سطح ریاضی ضعیف در حین تحصیل دچار مشکل می‌شود.

توجه به این نکات ساده بسیار مهم است و می‌تواند روی سرنوشت تحصیلی شما اثرگذار باشد. اینکه هوافضا از نظر سطح علمی برای شما مناسب باشد، یک مسئله جدا از سازگاری آن با روحیات و علاقه‌ی شما است. این موضوع، برای دانشجویان دختر به چالش بیشتری تبدیل می‌شود. شاید هوافضا از بهترین رشته های مهندسی برای خانم ها باشد، اما با روحیات و تیپ شخصیتی بسیاری از داوطلبین خانم هماهنگی نداشته باشد. بنابراین، باید منطقی و براساس معیارهایی دقیق و مناسب تصمیم بگیرید.

گرایش‌های هوافضا و شرایط کاری رشته هوافضا

۵. بازار کار رشته هوافضا و همچنین درآمد مهندسی هوافضا به چه صورت است؟

کسانی که حرفی برای گفتن و ایده‌ای جدید برای ارائه داشته باشند می‌توانند هم در بازار کار رشته هوافضا و هم در دیگر رشته‌های مهندسی به موفقیت دست پیدا کنند. این ایده و حرف می‌تواند شامل زبان انگلیسی قوی، دانستن نرم افزار های اختصاصی و دانشگاه خوب باشد.

دانستن نرم افزار های تخصصی هر گرایش مثل سواد خواندن و نوشتن در آن رشته است. اگر فردی دانش کار با این نرم افزار ها رو نداشته باشد به هیچ عنوان نمی‌تواند که در بازار کار رشته هوافضا موفق شود.

اگر فردی این خصوصیات رو داشته باشد می‌تواند در شرکت‌های بزرگ مثل سازمان هوا و فضایی و قدس و دیگر سازمان‌های حکومتی و دولتی و شرکت‌های کوچک مشغول به‌کار شود و نقش مهمی رو در قسمت‌های مختلف شرکت‌ها ایفا کند.

لازم به ذکر است که ما بیش از ۲۰۰ شرکت خصوصی داریم که در این حیطه فعالیت دارند. پس با این وجود درآمد مهندسی هوافضا می‌تواند که برای مهندس های هوافضا مطلوب باشد.

طبق توضیحات آقای خوش‌گفتار، بازار کار رشته هوافضا، مناسب است و به اصطلاح دچار اشباع شغلی نشده است. بنابراین، درآمد مهندسی هوافضا باتوجه به فرصت‌هایی که پیش‌روی متخصصین این رشته قرار دارد، مبغلی قابل‌پذیرش به نظر می‌رسد. برای شناخت دیگر رشته‌های پردرآمد کشور، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی رشته های پردرآمد در ایران مجله آموزشی استادبانک را مطالعه بفرمایید.

۶. با توجه به شرایط معرفی رشته هوافضا و بازار کار آن به بچه‌ها، شما پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

این موضوع کاملاً بستگی به شرایط فردی و زندگی دانشجوها دارد، اگر نیاز مالی ندارند و خانواده اون‌ها رو به هر نحوی جمایت می‌کند، اصلاً به سراغ کار نروند و تا دکترا مشغول به تحصیل باشند.

ولی به طور کل اگر کسی می‌خواهد که در بازار کار رشته هوا فضا موفق شود باید با محیط‌های کاری آشنایی داشته باشد. به نظر من لازم است که افراد در بازار کار هوافضا و به طور کلی این حوره، فرد رو بشناسن و این شناخت تنها با حضورشان در بازار کار میسر می‌شود.

۷. هر فردی باید قبل از ورود دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی داشته باشد. به نظر شما این مهارت‌ها چه مواردی هستند؟

داشتن مهارت‌های عمومی، یک جنبه مهم و موردنیاز دیگر برای ورود به هر حوزه‌ی کاری است. شما به عنوان فارغ‌التحصیل رشته مهندسی هوافضا، فقط به مدرک تحصیلی یا دانش علمی نیاز ندارید. آقای خوش‌گفتار، مهارت‌های مهم برای یک دانشجو رشته هوافضا را این‌گونه شرح می‌دهد:

  • به جستجو و تحقیق و بررسی علاقه داشته باشد. باید بتواند تا از اینترنت و یا جاهای دیگه اطالاعات روز دنیا رو به دست بیاورد. این اطلاعات به دانشجوها برای موفقیت در زمینه های مختلف علمی و کاری کمک بسزایی می‌کند.
  • به کار با کامپیوتر مسلط باشد. نرم افزار های تخصصی و نرم افزار های عمومی مثل ICDL از جمله مهارت هایی است که فارغ التحصیلان و یا دانش آموختگان رشته هوا فضا باید به آن آشنایی داشته باشد.

معرفی رشته مهندسی هوافضا | مهندس هوافضا

۸. چقدر امکان کارآفرینی و ایجاد کسب و کار و افزایش درآمد هوافضا وجود دارد؟

فردی که بخواهد وارد محیط کسب و کار شود باید اول خودش در این محیط‌ها حضور داشته باشد تا بتواند موفق‌تر عمل کند. به نظر من کسی که بدون کسب تجربه بخواهد شرکتی رو تاسیس کند، کار پر ریسکی رو داره انجام می‌دهد و امکان شکست شاید براش به درصد‌های بالاتری برسد. همچنین کار‌های پروژه‌ای تنها با داشتن رزومه‌ی خوب به افراد سپرده می‌شود.”

به طور کلی، رشته هوافضا، از مشاغلی نیست که بتوان به‌سادگی در آن به کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار شخصی روی آورد. بنابراین، اگر فردی هستید که دوست دارید در چنین ساختار فعالیت داشته باشید، هوافضا بهترین انتخاب برای شما نیست. توضیه می‌کنیم مقاله‌ی چه رشته ای خوب است؟ مجله آموزشی استادبانک را هم مطالعه کنید.

۹. چقدر امکان مهاجرت در رشته هوافضا وجود دارد؟

در یک سری از گرایش ها امکان اپلای تحصیلی وجود دارد. اما کسی که قصد مهاجرت دارد، باید از یک استاد خوب معرفی نامه داشته باشد. کانادا، اوکراین و روسیه سه تا از کشورهایی هستند که در رشته هوافضا دانشجو می‌پذیرند.

دانشگاه تورنتو کانادا شهریه‌ای حدود ۳ تا ۶ هزار دلار به صورت ترمیک دارد. البته این میزان مبلغی جدا از هزینه های اقامتی که بین ۱۵ هزار دلار است.

در اوکراین و روسیه دو نوع دانشگاه و کالج وجود دارد: دانشگاه های انگلیسی زبان و دانشگاه های بومی زبان. دانشگاه‌های اوکراین بین ۳ تا ۴ هزار دلار در هر ترم هزینه دارد که اگر دانشگاه انگلیسی زبان باشد تقریباً نزدیک به هزار دلار بر این مبلغ اضافه می‌شود. اما در روسیه اغلب دانشگاه‌ها بومی زبان هستند و باید دوره‌های زبان روسی رو دانشجویان گذرانده باشند. بعد از این دوره‌های زبان آموزی ۱ ساله، می‌توانند که وارد دانشگاه شوند.

همچنین در دانشگاه‌های روسیه می‌توانند که همراه با تحصیل به طور نیمه وقت ( ۴۵ ساعت در هفته) کار کنند. هزینه این دانشگاه‌ها تقریبا بین ۴ هزار تا ۵ هزار یورو در سال است.

هوافضا، رشته‌ای جذاب و مدرن در دنیا شناخته می‌شود و می‌توان آن را از بهترین رشته های ریاضی برای مهاجرت محسوب کرد. هرچند، محل تحصیل و نوع مهاجرت شما نیز اهمیت دارد. اگر بتوانید، برای اشتغال نیز به واسطه‌ی این رشته مهاجرت کنید، فرصت درآمدی خوبی پیش‌روی شما قرار دارد.

قبولی در رشته مهندسی هوافضا با کمک بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور ریاضی

رشته هوافضا، همان‌طور که توضیح داده شد، رشته‌ای سخت و خاص است. قبولی در مهندسی هوافضا، بعد از داشتن علاقه، نیازمند برنامه‌ریزی و مطالعه منظم است. زمان، عنصر حیاتی و محدود در دوران کنکور است که به سرعت سپری می‌شود. دانش‌آموز نیاز دارد تا به بهترین شکل در مدت زمانی مشخص، دروس تخصصی رشته ریاضی را بخواند و به سطح مناسب برسد.

به همین دلیل است که باید از معلم خصوصی کنکور ریاضی کمک بگیرد. بهترین راه موفقیت در کنکور، شرکت در جلسات تدریس خصوصی اساتید حرفه‌ای و برجسته است. در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، شما برای همه‌ی دروس تخصصی ریاضی به بهترین معلم خصوصی دسترسی دارد. اساتید در استادبانک به دو صورت آنلاین و حضوری، آماده‌ی برگزاری کلاس هستند. قیمت تدریس خصوصی کنکور ریاضی نیز در استادبانک بسیار متنوع است تا همه‌ی دانش‌آموز با توان مالی مختلف به آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند. برای انتخاب معلم خصوصی کنکور تجربی، کافی‌است روی لینک زیر کلیک نمایید.

معلم خصوصی کنکور ریاضی


قبولی در رشته مهندسی هوافضا با کمک خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله، به بررسی زوایای مختلف رشته هوافضا پرداختیم. شرایط تحصیل، درآمد و بازار کار هوافضا، گرایش‌های ارشد هوافضا، محیط و حوره کاری و نیازهای یک فرد برای قدم گذاشتن در این مسیر را بررسی کردیم. علاقه‌مندان برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا به منابع و کمک‌های آموزشی مختلفی نیاز دارند.

سامانه جامع آموزشی خصوصی استادبانک، با برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور، مشاورین تحصیلی، مجموعه مقالات برنامه‌ریزی درسی و روش مطالعه، بانک نمونه سوالات کنکوری، بسته‌های معلم خصوصی و اپلیکیشن استادبانک در کنار دانش‌آموزان سراسر کشور است. خدمات متنوع آموزشی استادبانک، با هدف ساده‌تر کردن درس خواندن و موفقیت تحصیلی آماده می‌شوند.

اگر در زمینه گرفتن معلم خصوصی کنکور یا مشاوره تحصیلی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

شرایط مهاجرت رشته مهندسی هوافضا چگونه است؟

شرایط مهاجرت رشته هوافضا، بستگی به نوع مهاجرت و کشور مقصد شما دارد. در حال حاضر، کشورهای روسیه، انگلیس و کانادا، انتخاب‌های مناسبی برای متقاضیان ایرانی است. در این مقاله با کمک یک مهندس هوافضا به این سوال پاسخ دادیم.

درآمد مهندس هوافضا در ایران چگونه است؟

درآمد رشته مهندسی هوافضا در ایران به عوامل مختلفی مانند محصل کار، نوع شرکت (خصوصی یا دولتی) و میزان تجربه بستگی دارد. در این مقاله به خوبی به این مسئله پاسخ داده شده است.