انتخاب رشته کنکور تجربیمعرفی رشته های تجربی

بازار کار داروسازی – معرفی رشته داروسازی در مصاحبه با سجاد نوری

استادبانک نویسنده
3724 3
13 خرداد 1398

رشته داروسازی چیست؟ شرایط ورود به بازار کار رشته داروسازی به چه صورت است؟ آیا رشته دارو‌سازی یکی از پردرآمدترین رشته‌های دانشگاهی است؟ رتبه لازم برای رشته داروسازی چه رتبه‌ای است؟ در این محتوا با کمک مشاوره تحصیلی و همچنین در مصاحبه با سجاد نوری (داروساز) به بررسی مباحثی بازار کار داروسازی، معرفی رشته داروسازی، درآمد رشته داروسازی، آینده شغلی داروسازی، تخصص‌های داروسازی، و همچنین به فراز و نشیب‌های شغل داروسازی می‌پردازیم.

نقش مشاوره تحصیلی در انتخاب رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از رشته‌های پرطرف‌دار رشته تجربی است. برای قبولی در رشته داروسازی و ورود به بازار کار رشته داروسازی، باید رتبه و تراز مناسبی را کسب کنید. اما کسب رتبه و تراز بالا، تنها مسیر موفقیت در این رشته نیست، بلکه شما باید مهم‌ترین مرحله ورود به دانشگاه که همان انتخاب رشته کنکور بوده را نیز طی نمایید. در این مرحله باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید. برای مثال قوانین و ضوابط دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ را مطالعه کرده و از آن آگاهی پیدا کنید. ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای رشته داروسازی را بررسی کرده و به این موضوع فکر کنید که با رتبه و تراز کسب شده در چه دانشگاهی حق انتخاب این رشته را دارید، قوانین مربوط به سهمیه‌ بندی‌ها، شرایط پذیرش دانشگاه‌های خاص، شبانه، نیمه متمرکز و غیره نیز جای خود دارد. بهترین پیشنهاد در این شرایط کمک از مشاوره انتخاب رشته تجربی است. مشاوره انتخاب رشته با سال‌ها تجربه و توانایی‌های خود در زمینه راهنمای انتخاب رشته، به شما کمک می‌کند برای ورود به رشته داروسازی و بازار کار رشته داروسازی، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

به این منظور با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید در زمینه معرفی رشته داروسازی و بازار کار این رشته و نحوه انتخاب رشته موفق، راهنمایی و مشاوره دریافت کنید.

مشاوره انتخاب رشته تجربی

بازار کار داروسازی و معرفی رشته داروسازی از زبان دانشجویان

داروسازی یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی است که همیشه نیاز به متخصصین و فارغ التحصیلان آن در جامعه حس می‌شود؛ اما رقابت نیز به طور مستمر برای انتخاب رشته داروسازی وجود دارد، به طوری که هرساله چندین هزار نفر با امید موفقیت در این رشته وارد رشته‌های تجربی شده و سعی بر این موضوع دارند که به رشته پرطرفداری مثل داروسازی وارد شوند. اما از این حجم متقاضی شاید تعداد کمی از آن‌ها به موفقیت برسند. دلیل این موضوع، عدم شناخت کافی داوطلبین از رشته‌های دانشگاهی است.مشاوره تحصیلی استادبانک

به همین جهت برای آنکه بتوانیم کمکی به داوطلبین کنکور کرده باشیم، با آقای دکتر سجاد نوری ( دکتر داروساز) مصاحبه‌ای را انجام داده تا با معرفی رشته داروسازی، تجارب خود را در زمینه ی بازار کار داروسازی و درآمد رشته داروسازی در اختیار ما قرار دهند تا متقضیان کنکور بتوانند از این تجربه‌ها نهایت استفاده را داشته باشند.

در ادامه این مصاحبه خواهیم خواند:

  • برای قبولی در رشته داروسازی چه باید کرد؟
  • بهترین تخصص داروسازی کدام است؟
  • بازار کار رشته داروسازی به چه صورت است؟
  • شغل داروسازی برای خانم‌ها مناسب است یا خیر؟

بازار کار داروسازی – معرفی رشته داروسازی در مصاحبه با سجاد نوری (داروساز)

معرفی رشته داروسازی + بازار کار رشته داروسازی

۱- لطفاً خود را به طور کامل معرفی کرده و از نحوه‌ آشنایی‌ خود با رشته داروسازی بگویید؟

به نام خدا سجاد نوری دانش آموخته رشته داروسازی از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم. زمانی که من انتخاب رشته می‌کردم اطلاعات کافی و درستی در مورد معرفی رشته داروسازی و بازار کار آن وجود نداشت و تنها از طریق افرادی که به صورت تجربی وارد این رشته شده بودند، می‌توانستم کسب اطلاعات کنم. اما الان اوضاع کمی متفاوت‌تر شده و داوطلبان می‌توانند از طریق اینترنت و یا مراجعه به مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی اطلاعات مفیدی را به دست بیاورند.

یکی از دلایلی که فکر کردم در این رشته موفق می‌شوم، علاقه بی‌حد و مرز من به درس شیمی بود، اما وقتی وارد این رشته دانشگاهی شدم، با تصوراتم کاملاً متفاوت بود؛ در واحد‌های دروس رشته داروسازی، شیمی به طور محسوسی وجود دارد اما اگر کسی صرفاً به خاطر علاقه به شیمی این رشته را انتخاب می‌کند، این موضوع را باید در نظر داشته باشد که رشته‌های شیمی محض و کاربردی خیلی مناسب‌تر هستند.

داوطلبان عزیز دقت کنید، همانطور که بارها در محتوای راهنمای انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۰ گفته شد، علاقه و ذوق به رشته‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید، مهم‌ترین فاکتور برای موفقیت است. مانند آقای نوری که علاقه شدیدی به رشته داروسازی داشته و فاکتور اول‌شان برای انتخاب رشته داروسازی علاقه به آن بود.

رشته داروسازی چیست؟

رشته داروسازی یکی از پرطرف‌دارترین رشته‌های گروه علوم تجربی بوده که به نوعی ابزار پزشکی محسوب می‌شود. در بخش معرفی رشته داروسازی، باید بگوییم این رشته، با شناخت کامل نسبت به دنیای درون بدن انسان و کنش‌های آن، به ابداع و تولید داروهای مختلف در جهت سلامت انسان، گام می‌بردارد.

دانشجویان رشته داروسازی، پس از ورود به دانشگاه، باید به مدت ۶ سال در این رشته تحصیل کرده و بعد از این مدت، می‌توانند مدرک دکتری عمومی خود را دریافت کنند. سپس اگر تمایل داشته که در آزمون و دوره تخصص نیز شرکت کرده، در ابتدا باید طرح تعهد خدمت خود را بگذرانند.

رشته داروسازی همانند رشته‌ پزشکی و دندان‌پزشکی، از دو بخش علوم پایه و دروس اصلی و تخصصی تشکیل می‌شود. دانشجویان رشته‌های گروه پزشکی موظف هستند که بعد از دو سال و پاس کردن واحدهای درسی مربوطه، در آزمون علوم پایه که هرساله توسط سازمان سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌شود، شرکت کنند. در واقع قبول شدن در آزمون علوم پایه، مجوز ورود دانشجویان برای گذراندن مراحل بعدی و دوره‌های تخصصی و اصلی این رشته است.

بیشتر بخوانید: معرفی رشته‌های پزشکی

۲- لطفاً مراحل تحصیل در داروسازی و تخصص‌های داروسازی را به ما معرفی کنید؟

مراحل تحصیل در داروسازی به این صورت است که دانشجویان ابتدا وارد مقطع علوم پایه شده که این مقطع حدودا ۱۴۰ واحد است که تا ترم ۴، دروس نظری با آن‌ها کار می‌شود.

بعد از پاس کردن ۸۰ واحد درسی، دانشجویان رشته داروسازی، وارد دوره تخصصی می‌شوند؛ بعد از اتمام مابقی واحدها،‌ مدرک دکتری عمومی را دریافت کرده و بعد با شرکت کردن در آزمون تخصصی جامع، وارد دوره تخصصی می‌شوند.

البته قبل از شرکت در دوره تخصص، دانشجویان باید دو دوره مختلف را پشت سر بگذرانند. دوره اول، دوره کاروزی آن‌ها است که برای ورود به دوره کارورزی خود، باید در آزمون پیش کارورزی شرکت کنند. دانشجویان تنها با کسب حد نصاب نمره مجاز به گذراندن دوره کار ورزی خود هستند.

همچنین بعد از دریافت مدرک دکتری عمومی خود، تنها زمانی می‌توانند در آزمون‌ تخصص شرکت کرده که به مدت دو سال دوره طرح نیروی انسانی و احتمالاً در یکی از مناطق محروم کشور را بگذرانند.

واحدهای درسی که در رشته داروسازی، در بخش معرفی رشته‌های تجربی، دانشجویان باید پاس کنند، طبق جدول زیر است:

معرفی رشته داروسازی

در بخش معرفی رشته داروسازی، باید به گرایش‌های این رشته اشاره کنیم که می‌تواند در انتخاب دانشجویان برای دوره تخصص و سپس درآمد رشته داروسازی آن‌ها تاثیر‌گذار باشد. این گرایش‌ها، شامل تخصص‌های زیر است:

  • داروسازی بالینی و صنعت
  • گیاهان دارویی
  • شیمی دارویی
  • فارماکوکنزی
  • سم شناسی
  • داروشناسی
  • فارماسیوتیکس
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • داروسازی هسته‌ای
  • اقتصاد مدیریت و دارو
  • نانو فناوری دارویی
  • کنترل دارویی

اما دو تا از محبوب‌ترین گرایش‌های رشته داروسازی، رشته داروسازی بالینی و داروسازی صنعتی است که در ادامه به اختصار به توضیح هر کدام از این دو گرایش می‌پردازیم.

معرفی رشته داروسازی بالینی

در بخش معرفی رشته داروسازی بالینی، این گرایش، از تخصص‌های داروسازی است که تقریباً رشته‌ای نوپا بوده که ماهیت آن، کاری مانند دستیار تخصصی پزشک است. رشته داروسازی بالینی در زمینه کاربرد علوم دارویی و دارودرمانی در بالین بیماران فعالیت می‌کند. مهم‌ترین کارکرد این رشته، افزایش ارتقا تجویز و مصرف صحیح و منطقی داروها و کمک به بهبود نتایج و پیامدهای درمانی در بیماران است.

در خصوص بازار کار رشته داروسازی بالینی باید بگویم که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی در بیمارستان‌ها و  کلینیک‌ها به عنوان داروساز بالینی مشغول به کار می‌شوند. همچنین متخصصین این رشته می‌توانند در فاز مدیریتی با قبول طرح‌های پژوهشی و بالینی مرتبط با دارودرمانی، از بازار کار رشته داروسازی، درآمد بالایی داشته باشند.

برخی از وظایف گروهی از متخصصین بالینی، بررسی تاریخچه دارویی بیمار، ارائه مشاوره‌های مرتبط با دارودرمانی به پزشکان و سایر اعضاء تیم درمانی،نظارت بر تجویز منطقی دارو، نظارت بر مصرف صحیح دارو توسط بیمار، بررسی عوارض جانبی داروها و گزارش آن‌ها، پیگیری غلظت‌های دارویی در بیماران برای جلوگیری از مسمومیت‌ها، دستیابی به دوز صحیح درمانی (پایش) و در مجموع کمک به بهبود نتایج درمان و کاهش مدت بستری شدن بیماران است.

در حال حاضر در ایران و در رشته داروسازی بالینی، امکان ادامه تحصیل در دوره فلوشیپ مراقبت‌های ویژه(icu) بعد از اتمام رزیدنتی وجود دارد. منبع: ویکی پدیا

معرفی رشته فارماسیو تیکس یا داروسازی صنعتی

تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، مثل صابون‌ها، شامپو و لوازم آرایشی بر عهده  متخصصین رشته داروسازی صنعتی است. در خصوص بازار کار داروسازی صنعتی باید بگویم که بعد از اتمام تحصیل، دانشجویان این رشته، می‌توانند در شرکت‌های بهداشتی یا آرایشی مشغول به کار شوند.

بیشتر بخوانید: چه رشته‌ای خوب است؟
معرفی رشته داروسازی و بازار کار رشته داروسازی

۳- به نظر شما چه دانشگاه‌هایی در زمینه ارائه و معرفی رشته داروسازی پیشرو هستند و چرا این دانشگاه‌ها بهترین شدند؟

از نظر علمی دانشگاه‌های ایران که به معرفی رشته داروسازی می‌پردازند، به دو دسته دانشگاه‌های پژوهش محور و دانشگاه‌های آموزش محور تقسیم می‌شوند.

دانشگاه‌هایی مثل شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهش محور هستند؛ یعنی اساتید بیشتر از چیزی که آموزش می‌دهند در پایان ترم از دانشجوها کار و پروژه ‌می‌خواهند، درواقع خواستار قدرت تحلیل بالا از دانشجوها بوده و آن‌ها باید از طریق پژوهش و جست و جو، علم و دانش خود را بروز کرده تا بتوانند در این دانشگاه‌ها موفق شوند.

دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه مازندران، آموزش محور هستند. در این نوع دانشگاه‌ها تنها دروسی که در کتاب‌ها مطرح شده به دانشجوها درس داده می‌شود و تنها به مطالب تدریس شده در سر کلاس اهمیت می‌دهند. از نظر من دانشگاه‌های تهران و مازندران بهترین هستن و چون من در بقیه دانشگاه‌ها حضور نداشته، از مابقی آن‌ها اطلاعات کاملی ندارم.

بهترین دانشگاه‌های داروسازی ایران

باتوجه به بررسی و تحقیقات سازمان بین المللی دانشگاهیان، در خصوص بهترین دانشگاه‌های داروسازی ایران می‌توان رتبه اول را به دانشگاه تهران، رتبه دوم را به دانشکده داروسازی مشهد و رتبه سوم را به دانشکده داروسازی تبریز اختصاص داد. دیگر دانشگاه به ترتیب رتبه می‌توان با مشخصات زیر، نام برد:

  • شهید بهشتی در رتبه چهارم با ۱۴۵۲ مقاله
  • اصفهان در تبه پنجم با ۱۴۷۵ مقاله
  • شیراز در رتبه ششم با ۱۲۰۵ مقاله
  • مازندران در رتبه ششم با ۱۰۷۵ مقاله
  • کرمانشاه در رتبه هفتم با ۵۵۷ مقاله
  • کرمان در رتبه هشتم با ۵۵۱ مقاله

البته باید بگوییم این رتبه‌بندی تنها به تعداد مقالات انتشار شده از این دانشکده‌ها نیست، بلکه شاخص‌های دیگر را نیز سازمان بین‌المللی دانشگاهیان، برای این رتبه‌بندی در نظر گرفته‌ است.

نکته بسیار مهم برای موفقیت در رشته داروسازی و ورود به دانشگاه‌های برتر ایران

برای رسیدن به دانشگاه‌های معتبر ایران در رشته‌‌های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مثل دانشگاه تهران، شهیدبهشتی و غیره که آقای سجادی معرفی‌شان کردند، باید تلاش کرد. اگر در درس‌های مهمی که در این رشته‌ها ضرایب بالایی داشته و تاثیری زیادی در رتبه کنکور شما می‌گذارد، ضعیف هستید حتماً تا زمانی که فرصت داشته، سعی کنید ضعف‌های خود را برطرف نمایید.

از مهم‌ترین دروسی اختصاصی که ضرایب بالا و مهمی در کنکور رشته تجربی داشته، درس‌های شیمی، فیزیک و زیست است. اکثر دانش‌آموزان رشته تجربی در درس ریاضی نیز مشکلات زیادی دارند. بنابراین نقاط ضعف خود را در هر کدام از این دروس، مشخص کرده و سپس با استفاده از ابزارهای آموزشی نظیر کتاب‌های تقویتی، کتاب‌های تستی، ویدئوهای  آموزشی و غیره، این نقاط ضعف را برطرف کنید.

یکی از بهترین پیشنهادها در زمینه تقویت دروس اختصاصی کنکور تجربی آن‌هم به مطالعه و تمرین به روش کنکوری به همراه یادگیری فوت و فن درس خواندن و فنون تست‌زنی، روش استفاده از کلاس معلم خصوصی است. می‌توانید در این مورد روی استادبانک و اساتید تدریس خصوصی این مجموعه، یعنی معلم خصوصی ریاضی، کلاس تدریس خصوصی شیمی، معلم خصوصی فیزیک و تدریس خصوصی زیست حساب کنید. تنها برای دستیابی به هرکدام از این اساتید، می‌توانید روی یکی از لینک‌ها زیر در صورت نیاز کلیک کنید:

معلم تدریس خصوصی ریاضی

معلم تدریس خصوصی شیمی

معلم تدریس خصوصی فیزیک

معلم تدریس خصوصی زیست

۴- درآمد رشته داروسازی و بازار کار داروسازی به چه صورت است؟

تا وقتی که انسان‌ها با چیزی به اسم بیماری سرو کار دارند، هیچوقت بازار کار رشته‌های درمانی مثل بازار کار داروسازی اشباع نخواهد شد. به طور کل علم پزشکی روز به روز درحال پیشرفت است و این پیشرفت تنها با تکامل داروها میسر می‌شود. البته باید این نکته رو یادآوری کنم که رشته داروسازی این روزها بیشتر به بُعد تجاری روی آورده، شاید علت این اتفاق تعداد ساعات کم کارورزی در دانشگاه است.

در خصوص بازار کار داروسازی باید بگوییم که دانشجویان این رشته بعد از فارغ التحصیلی و گذراندن دوران تحصیل خود در مقطع کارشناسی، با معدل بالای ۱۴ می‌توانند کارت و شماره انجمن داروسازان را دریافت کنند. اگر این کارت و شماره را داشته باشند، می‌توانند در جایگاه قائم مقام مسئول فنی مشغول به کار شوند.

همچنین از لحاظ بازار کار رشته داروسازی، دانشجویان این رشته پس از پایان دوره کارشناسی، می‌توانند در داروخانه‌‌ها، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و کلیه مراکز درمانی دولتی و خصوصی مشغول به کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته بعد از گذراندن دوره دکتری عمومی خود می‌توانند داروخانه خصوصی خود را تاسیس کنند.

یکی دیگر از مراکزی که فارغ‌التحصیلان این رشته در بخش معرفی رشته داروسازی می‌توانند مشغول به کار شوند، فعالیت در بخش کیفی کارخانه‌های داروسازی و شرکت‌های تولید‌کننده لوازم آرایشی و بهداشتی است. البته به دلیل حساسیت این شغل داروسازی در این شرکت‌ها و کارخانه، لازم است با مدرک تخصص، وارد بازار کار در بخش کنترل کیفیت داروها و شرکت‌های مرتبط با آن شوند.

فارغ التحصیلان رشته داروسازی، می‌توانند در فضاهای استارتاپی و کار آفرینی نیز ورود پیدا کرده و در صورت داشتن سرمایه اولیه، برای تاسیس کارخانه، شرکت‌های داروسازی اقدام کنند. البته در این زمینه، سازمان وزارت بهداشت مخالفت شدیدی دارد.

معرفی رشته داروسازی و بازار کار رشته داروسازی

۵- تخصص‌های داروسازی چه روحیه‌ای را می‌طلبد؟

  • یک داروساز باید شجاع باشد. دروس داروسازی هم مثل دیگر رشته‌های علوم پزشکی با فیزیولوژیک بدن انسان در ارتباط است و نباید از مواردی مانند خون ترسید.
  • یک داروساز باید فن بیان خوبی داشته باشد. تمام کار ما حول محور صحبت کردن و ارتباط با مشتری می‌‌گذرد. برخورد با بیمار از جمله وظایفی است که باید به آن دقت زیادی داشته باشیم.
    افرادی که ما با آن‌ها تعامل داریم در شرایط روحی و جسمی مناسبی نبوده و یا حتی نزدیکان این بیماران به شدت حساس و زودرنج هستند، بنابراین باید مراقب طرز برخورد خود با آن‌ها باشیم.
  • یک داروساز باید قدرت تحلیل گری بالایی داشته باشد. وقتی کسی به شما مراجعه می‌کند باید بتوانید که رفتار فرد مراجعه کننده را  تحلیل کنید.
  • یک داروساز باید صبور باشد. یعنی باید بتواند خودش را در شرایط حاد کنترل کند به عبارت دیگه، هوش هیجانی داشته باشد.

۶- هر فردی باید  قبل از ورود دانشگاه یا در حین تحصیل یک سری مهارت عمومی داشته  باشد. به نظر شما این مهارت‌ها چه مواردی است؟

  • یک داروساز باید تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشد. برای افزایش درآمد رشته داروسازی، باید علم‌شان را بروز کنند و برای اینکار تکیه به یک مرجع کافی نیست و باید مراجع انگلیسی را هم بخوانند.
  • در هر شغلی به مهارت‌های کامپیوتری مثل ICDL و یا Office نیاز است و داروسازی هم از این قاعده مستثنی نیست. بعضی از داروخانه‌ها به نسخه‌های الکترونیکی رو آورده و برای کار در این داروخانه‌ها باید هوش تکنولوژی داشته و کار در فضای دیجیتال را بلد باشند.

۷- چقدر امکان کارآفرینی و ایجاد کسب و کار و افزایش درآمد رشته داروسازی وجود دارد؟

 اگر منظور از کارآفرینی، شغل‌های استارتاپی است، اصلا امکان این کار وجود نداشته یا خیلی سخت است چون با مخالفت شدید  وزارت بهداشت رو به رو خواهند شد.
اما در مورد ایجاد کسب و کار و ایجاد شغل، اگر فرد سرمایه بالایی داشته باشه می‌تواند داروخانه یا شرکت‌های واردات و صادرات دارویی را تاسیس کند.اما همونطور که گفتم نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد و این‌کار برای فارغ التحصیلان شاید کمی مشکل باشد.

۸- با توجه به شرایط بازار کار و نحوه معرفی داروسازی به داوطلبان، شما پیشنهاد می‌کنید که در حین کار تحصیل کنند؟

در رشته‌های علوم پایه و پزشکی، دوره‌های کارآموزی قرار داده شده تا دانشجویان بتوانند با محیط‌های کاری بیشتر آشنا شوند؛ پس به همین ترتیب کار در حین تحصیل در حد یک پیشنهاد نبوده و جزء واجبات در دوران تحصیل رشته داروسازی است. همچنین، در دروس دانشگاهی، یک سری واحد‌های عملی وجود دارد که باید در داروخانه‌ها مشغول به‌کار شده و همین دوره‌ها برای آشنایی دانشجویان با محیط کار به نظر کافی است.

بهترین کشور برای تحصیل داروسازی

در بخش معرفی رشته داروسازی، می‌توان با کمک مدرک داروسازی، از بهترین دانشگاه‌های جهان در رشته‌های مانند سم‌شناسی و غیره پذیرش گرفت. برای تخصص داروسازی در خارج از کشور، می‌توان با تلاش از کشورهای برتر جهان در این رشته پذیرش گرفت. کشورهایی که در رشته داروسازی، از نظر علمی و زیر‌ساخت‌های آموزشی، در بالاترین جایگاه قرار دارند.  از بهترین کشورهای جهان برای پذیرش در رشته داروسازی، کشورهای زیر است:

کانادا با تعداد بسیار زیاد دانشگاه‌های برتر و کالج‌های آموزشی با رتبه بالا نظیر دانشگاه‌های برتر زیر، می‌تواند انتخاب مناسبی برای ادامه تحصیل در این رشته باشد.

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مونترال

ایالات متحده آمریکا با دانشگاه‌های مطرحی نظیر دانشگاه‌های زیر:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو
  • دانشگاه جان هاپکینز

سنگاپور از بهترین کشورها برای تخصص داروسازی در خارج از کشور با دانشگاه‌های زیر:

  • دانشگاه ملی سنگاپور
  • پلی تکنیک نانیانگ
  • پلی تکنیک جمهوری

استرالیا از لحاظ دانش بالا در رشته داروسازی و بازار کار داروسازی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از مهم‌ترین دانشگاه‌های استرالیا:

  • دانشگاه ملبورن
  • دانشگاه موناش
  • دانشگاه سیدنی

انگلستان با معتبرترین دانشگاه‌های جهان جزو برترین‌ها برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی است. از بهترین دانشگاه‌های انگلستان برای تحصیل در رشته داروسازی، دانشگاه‌های زیر است:

  • امپریال کالج لندن
  • دانشگاه آکسفورد
  • دانشگاه کمبریج

کشور ژاپن، کشوری موفق برای تحصیل در رشته داروسازی و بازار کار رشته داروسازی است. چون بعد از فارغ‌ التحصیلی می‌توان به راحتی، وارد بازار کار داروسازی شد. از مهم‌ترین دانشگاه‌های این کشور موارد زیر است:

  • دانشگاه توکیو
  • دانشگاه داروسازی و علوم زیستی توکیو
  • دانشگاه کوماموتو

کشور سوئد یکی دیگر از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی و ادامه تحصیل در رشته داروسازی است. از بهترین دانشگاه‌های این کشور برای تحصیل در داروسازی، این موارد است:

  • موسسه کارولینسکا
  • دانشگاه اوپسالا
معرفی رشته داروسازی و بازار کار رشته داروسازی

آینده شغلی داروسازی در خارج از کشور

همانطور که در پاراگراف قبلی توضیح دادیم، آینده شغلی داروسازی در خارج از کشور می‌تواند بسیار درخشان باشد. زیرا از حدود ۲۰۰ میلیون مهاجر که در کشورها و شهرها مختلف دنیا کار می‌کنند، بخش اعظمی از آن‌ها از طریق رشته‌های پزشکی و حتی رشته داروسازی اقدام کرده‌اند. بنابراین می‌توان با تلاش برای کسب رتبه و تراز بالا و قبولی در یک دانشگاه برتر ایران، دوره لیسانس را به پایان رساند و با رزومه تحصیلی عالی نظیر معدل بالا، انتشار تعداد مقالات علمی و تخصصی در زمینه داروسازی و همچنین با کمی تلاش، می‌توان از بهترین دانشگاه‌های دنیا پذیرش گرفت و آینده شغلی داروسازی در خارج از کشور را با موفقیت برای خود رقم زد.

توصیه استادبانک به دانش‌آموزان عزیز کنکوری

با توجه به مصاحبه‌ای که با آقای سجادی عزیز شد، متوجه شدیم که باید برای رسیدن به موفقیت در هر رشته‌ای مسیر مشخصی را طی کنیم. که این مسیر شامل تلاش و کوشش برای گرفتن رتبه در کنکور، یک انتخاب موفق براساس رعایت نکات مهم آن و در نهایت بالا بردن مهارت‌‌های‌مان در رشته‌ای که می‌خواهیم قبول شده است.

پیمودن این مسیر کار سخت و دشواری نیست اما هر کدام از مراحل طی کردن مسیر موفقیت نیاز به صبوری و پشتکار دارد. نیاز دارد در این مسیر، ضعف‌های مهمی که دست و پای شما را بسته است، شناسایی شده و با کمک یک فرد ماهر این ضعف‌ها رفع شود. با یک برنامه‌ریزی دقیق، کمک از بهترین اساتید تدریس خصوصی برای رفع اشکالات درسی و تقویت دروس خود، مشورت گرفتن با مشاوره انتخاب رشته کنکور برای برنامه‌ریزی و اقدام به انتخاب رشته، می‌توان این مسیر موفقیت را با لذت به انتها رساند.

حتماً در این مسیر استادبانک، همراه شما خواهد بود. استادبانک می‌تواند بهترین اساتید تدریس خصوصی را به شما معرفی کند و بهترین مشاورین تحصیلی را تا رسیدن به موفقیت همراه‌تان قرار دهد. به این منظور تنها کافیست عبارت معلم خصوصی استادبانک را در گوگل جستجو کرده و وارد صفحه اصلی سایت شوید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت مشاوره و راهنمایی از خدمات ویژه استادبانک، تماس بگیرید.

تخصص‌های داروسازی در بخش معرفی رشته داروسازی، شامل چه دوره‌هایی است؟

در بخش معرفی رشته داروسازی، گرایش‌های زیر از مهم‌ترین دوره‌های تخصصی این رشته، بعد از اخذ مدرک دکتری عمومی داروسازی است:

  • داروسازی بالینی و صنعت
  • گیاهان دارویی
  • شیمی دارویی
  • فارماکوکنزی
  • سم شناسی
  • داروشناسی
  • فارماسیوتیکس
  • بیوتکنولوژی دارویی
  • داروسازی هسته‌ای
  • اقتصاد مدیریت و دارو
  • نانو فناوری دارویی
  • کنترل دارویی
بهترین دانشگاه‌های داروسازی ایران شامل چه دانشگاه‌هایی می‌شود؟

بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته داروسازی از نظر سطح علمی و میزان مقالات چاپ شده از طرف اعضای هیات علمی دانشکده‌ داروسازی، دانشکده‌های زیر است:

  • شهید بهشتی در رتبه چهارم با ۱۴۵۲ مقاله
  • اصفهان در تبه پنجم با ۱۴۷۵ مقاله
  • شیراز در رتبه ششم با ۱۲۰۵ مقاله
  • مازندران در رتبه ششم با ۱۰۷۵ مقاله
  • کرمانشاه در رتبه هفتم با ۵۵۷ مقاله
  • کرمان در رتبه هشتم با ۵۵۱ مقاله
بهترین کشور برای تحصیل داروسازی و ورود به بازار کار رشته داروسازی، چه کشورهایی است؟

کشورهای زیر از نظر سطح علمی بالا در رشته داروسازی و آینده شغلی رشته داروسازی، سرآمد هستند:

  • کانادا
  • آمریکا
  • سنگاپور
  • استرالیا
  • انگلستان
  • ژاپن
  • سوئد
برای کسب تراز و رتبه قبولی در کنکور تجربی و همچنین انتخاب رشته موفق چه اقداماتی موثر است؟

برای کسب رتبه بالا در رشته داروسازی و انتخاب رشته موفق در کنکور سراسری بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

۱. بالا بردن آگاهی خود در خصوص ضوابط و قوانین  انتخاب رشته کنکور 

۲. توجه به تراز و رتبه قبولی سال‌های پیش در رشته داروسازی

۳. تقویت دروس خود با کمک افراد متخصص نظیر معلم خصوصی

۴. کمک از مشاوره تحصیلی کنکور در زمینه برنامه‌ریزی درسی و انتخاب رشته موفق