مطالب کاربردی

مصاحبه با سارا همتی رتبه 1 کنکور تجربی 94

ملیحه فراهانی نویسنده
1981 0
30 بهمن 1395

بخشی از نحوه مطالعه سارا همتی رتبه 1 کنکور تجربی 94 در گفتگویی که با خبرنگارا داشته است: سارا همتی در دبیرستان فرزانگان تبریز درس خوانده است. هنگامی که نتایج کنکور سال 94 که اعلام شد، سارا همتی به عنوان نفر اول کنکور علوم تجربی شناخته شد.

روش درس خواندن و برنامه ریزی سارا همتی

در مصاحبه سارا همتی رتبه 1 کنکور تجربی 94 او می گوید در کنکور فقط درس نخوانده ام و زندگی را تعطیل نکرده ام.
اما در سال پیش دانشگاهی فکر نمی کنم که مهمانی یا مسافرت و مسائلی از این دست، چیزهای مهمی باشد.
من پس از بیرون آمدن از آزمون، انتظار رتبه 1 را داشتم ولی مطمئن نبودم.
تا بهمن ماه سال سوم دبیرستان، من روزانه 5 ساعت درس می خواندم ولی از بهمن تا کنکور،
مطالعه من روزانه به 14 ساعت رسید.
در سال های دبیرستان و پیش دانشگاهی به هیچ کلاس کنکوری نرفتم. فقط بعضی از دبیرهای مدرسه کلاس هایی در خارج از مدرسه برگزار می کردند که من در آنها شرکت می کردم.

اما اگر کلاس ها در برنامه ریزی درسیم تداخل ایجاد می کرد، اولویت با برنامه خودم بود و در کلاسها شرکت نمی کردم. در برنامه ریزی درسی از هیچ مشاوری کمک نگرفته ام. چون فقط خودم تشخیص می دهم که در چه زمانی و در چه حس و حالی میتوانم درس بخوانم. همچنین کسانی که توانایی برنامه ریزی ندارند و نیاز به کمک دارند، بهتر است که از تجربه فرد دیگری که در این زمینه موفق بوده استفاده کند.

به نظر سارا همتی، مشاور باید بتواند به برنامه دانش آموز نظم بدهد. بنابراین کسی را برای این کار انتخاب کنید که خودش دارای نظم در برنامه ریزی باشد و مدرک تحصیلی مناسب در این زمینه را هم دارا باشد. به هرحال هرکسی روش مخصوص به خودش را دارد و نمی تواند از برنامه یک نفر دیگر استفاده کند.

پیشنهاد سارا همتی برای کنکوری های سال آینده

به گفته سارا همتی، او در دوره دبیرستان بعد از تدریس درسی توسط معلم، آن را مرور می کرده و به شیوه روخوانی سطحی مطالب را می خواندم ، سپس تست های مربوط به آن درس را می زدم. در مرحله بعد، بعد از این که نقاط ضعف خود را پیدا می کند، آن مبحث را به طور دقیق مطالعه می کرد.

تابستان قبل از کنکور از دیدگاه سارا همتی

گفته سارا همتی در مورد برنامه های تابستانی: برنامه تابستانی را طبق برنامه ریزی مدرسه پیش رفتم. ریاضیات پیش دانشگاهی را همراه با مدرسه مطالعه کردم و یاد گرفتم. سایر درس ها را با آزمون ها و برنامه آزمونی دوره کردم.

پایه دوم دبیرستان چون فراموش شده بود به مرور بیش تری نیاز داشتم. بنابراین وقت و تمرکز زیادی را صرف کردم و در دروس سوم دبیرستان چون امتحان نهایی داشتیم مسلط تر بودم و نیاز به مرور آنچنانی نداشتم.

پیشنهاد سارا همتی در زمینه کتاب های کمک درسی

کتاب های تست او اکثرا گاج بودند. از نظر سارا همتی، بهترین کتاب جامع در زمینه درس زیست، کتاب گاج نقره ای است.

برای درس ریاضی، کتاب جامع مهر و ماه را پیشنهاد می کند. برای درس شیمی، کتاب مبتکران و برای درس فیزیک، انرژی اتمی را پیشنهاد می دهد.

سارا همتی و نحوه پاسخگویی به سوالات کنکور

در مصاحبه با سارا همتی رتبه 1 کنکور تجربی 94 از نحوه پاسخگویی به سوالات کنکور از او سوال شد.

  •  سوالات سخت و چالش برانگیز:

هنگام پاسخگویی به این سوالات سخت و وقت گیر، معمولا روی آنها فکر می کردم، سپس اگر به جوابی نمی رسیدم، دور شماره سوال را خط می کشیدم و در آخر که زمان اضافه داشتم دوباره روی این سوالات فکر می کردم و پاسخ می دادم.

معمولا از 200 سوال 15 سوال را پاسخ نمی دادم و در آخر به آنها رجوع می کردم.

  • تعداد پاسخ های نادرست

در کنکور 18 غلط داشتم.

بعد از هر آزمون، ابتدا غلط ها را دسته بندی می کردم. پاسخ های غلط سارا همتی، بیشتر به دلیل بی دقتی و سرعت تست زنی بود.

سارا همتی می گوید: از پاسخ های غلط خود نترسید بلکه سعی کنید از آنها نکات بیشتری را بیاموزید.

در واقع اشتباه کردن فرآیند یادگیری است.

سخن پایانی

برای اینکه بچه های کنکوری بخواهند در کنکور رتبه خوبی کسب کنند، باید ساعت مطالعه بالا  و پشتکار داشته باشند. بهتر است به جای توجه به رتبه و نمره، بیشتر به مسیر توجه کنید.