کلاس اول ابتدایی استادبانکمشاوره تحصیلی ابتدایی

سنجش کلاس اولی‌ها + در سنجش کلاس اولی‌ها چه می‌پرسند؟

ملیحه فراهانی نویسنده
20563 2
21 تیر 1401
سنجش کلاس اولی‌ها

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی هرساله برای نوآموزان پیش دبستانی و اول ابتدایی اجرا می‌شود.  هدف طرح سنجش کلاس اولی‌ها، ارزیابی میزان سلامت جسمی و ذهنی کودک است. با سنجش کلاس اول، از بین همه کودکان ابتدایی، دانش‌آموزان استثنایی تشخیص داده شده و در صورت لزوم به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شوند. اما در سنجش کلاس اولی‌ها چی می‌پرسند؟ سنجش کلاس اول چگونه است و سوالات سنجش کلاس اول شامل چه مواردی می‌شود؟ راجع به همه این موضوعات، می‌خواهیم در این مقاله صحبت کنیم.

این مقاله به شما والدین عزیز کمک می‌کند تا با علم و آگاهی کامل نسبت به طرح سنجش سلامت در سنجش کلاس اولی فرزند خود شرکت کرده و پس از آن با برنامه‌ ریزی درسی مناسب و آمادگی کامل فرزند خود را راهی مدرسه و شروع یادگیری کنید.

سنجش کلاس اولی‌ها

مشاور تحصیلی شرط موفقیت دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی

برخی از والدین عزیز برای فرزندان پایه اول ابتدایی خود استرس و نگرانی دارند، زیرا اطلاعات کافی راجع به سنجش کلاس اول، ثبت‌نام و شروع نام‌نویسی مدارس و سایر فرآیند تحصیل فرزند خود ندارند. بنابراین اگر از همان ابتدای سال تحصیلی با یک مشاور خبره و آگاه در زمینه مشاوره کودکان ابتدایی، صحبت شود، نتیجه بسیار مفیدی به همراه دارد. اگر والدین از ابتدای تحصیل فرزند‌ خود با درایت و باآگاهی کامل برخورد کنند، بر تحصیل و واکنش‌های رفتاری فرزندشان نیز تاثیر مثبت دارد و این کودکان با استرس کمتر و آمادگی بیشتری وارد کلاس اول ابتدایی خواهند شد.

بنابراین لزوم همراهی و مشورت مشاور تحصیلی در همه مقاطع به خصوص ابتدایی و پایه اول بسیار تاکید می‌شود.

هدف آموزش و پرورش از سنجش کلاس اول چیست؟

آموزش و پرورش سنجش کلاس اولی‌ها را از طریق مدارس استثنایی انجام می‌دهد. معمولاً افرادی که فرآیند سنجش کلاس اول را انجام می‌دهند، در زمینه روانشناسی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و پزشک عمومی متخصص هستند.

هدف آزمون سنجش سلامت این است که در زمان کوتاه‌تری برنامه‌ریزی کاملی برای ارتقای آموزش کودکان داشته باشیم. اگر سنجش به موقع و به درستی انجام نشود، کودکان زمان و فرصت طلایی و کوتاه درمان اختلالات و مشکلات یادگیری را از دست می‌دهند و در روند آموزش آن‌ها خلل وارد می‌شود.

آموزش و پرورش حدود دو روز آموزش رایگان ارزیابی برای کادر سنجش در سراسر کشور می‌گذارد، آزمون سنجش از اواسط خرداد در پایگاه‌های مدارس دولتی شروع می‌شود و تا اواسط مهر طول می‌کشد.

ثبت‌نام سنجش کلاس اولی‌ها، چطور فرزندمان را در سنجش کلاس اول ثبت نام کنیم؟

همه‌ی والدینی که می‌خواهند فرزندشان را در پیش دبستانی یا کلاس اول ابتدایی ثبت نام کنند، باید ابتدا برای آزمون سنجش کشوری به مدرسه مورد نظرشان مراجعه کنند و تقاضانامه سنجش کشوری را پر کنند. سپس در روز و ساعت معینی که به آن‌ها اعلام می‌شود، همراه با فرزندشان به یکی از مدرسه‌هایی که آزمون سنجش برگزار شده، مراجعه کنند.

والدین باید بدانند که هیچ کودکی نمی‌تواند بدون پشت سر گذاشتن سنجش کشوری، وارد مدارس دولتی، غیرانتفاعی یا هر مدرسه دیگری شود. در این سنجش کودکانی که حداقل امتیاز لازم را دریافت نکنند یا در صورت قبول نشدن در سنجش کلاس اول، به مدارس استثنایی ارجاع داده می‌شوند.

سنجش کلاس اول چگونه است؟

در مرحله اول فرآیند سنجش کلاس اولی‌ها، فرم مربوط به نام‌نویسی برای کودک پر می‌شود، سپس برخی از معاینات پزشکی نظیر بینایی‌ سنجی و شنوایی‌ سنجی انجام می‌گردد. اگر کودکی مشکل بینایی داشته باشد، او را به چشم پزشک ارجاع داده تا عینک تهیه کند یا اگر مشکل شنوایی وجود داشته باشد، او را به پزشک ارجاع می‌دهند تا مراحل درمانی را طی کند.

پس از این مراحل، کودک شما نزد یک روانشناس می‌رود. روانشناس سوالاتی می‌پرسد تا حافظه کوتاه مدت، حافظه بلند مدت، مباحث مفهومی، تکمیلی، تداعی ذهنی و غیره را در او بسنجد. پس از آن پزشک عمومی، فرزندتان را از لحاظ سلامت جسمانی بررسی می‌کند. به این شکل آزمون سنجش کشوری به پایان می‌رسد.

به طور کلی مراحل سنجش کشوری کلاس اولی‌ها شامل موارد زیر است:

۱. شنوایی سنجی و بینایی سنجی

۲. طرح سوالات روانشناسی برای بررسی میزان آمادگی و هوش کودک

۳. ارزیابی توسط پزشک عمومی

در سنجش کلاس اول چه مواردی بی اهمیت است؟

در اغلب اوقات روانشناسی که کار ارزیابی روانی کودکان را در آزمون سنجش کلاس اول انجام می‌دهد، به تست‌ها و نمراتی که در این آزمون تعیین می‌شود، بسنده کرده و مشکلاتی مثل پایین بودن ضریب هوشی، دیرآموزی، عدم تمرکز، اختلال یادگیری را در این آزمون‌ها سنجش نمی‌کند.

به همین دلیل در برخی موارد، بعد از اینکه دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود، معلم به والدین اطلاع می‌دهد که فرزند شما دیرآموز است. اما والدین معتقدند چون فرزندشان در آزمون سنجش کلاس اول قبول شده است، مشکل یادگیری ندارد. به همین دلیل بهتر است والدین فرزندان‌شان را از ۳ تا ۵ سالگی نزد یک مشاور یا روانشناس کودک ببرند، تا او یک ارزیابی کلی در مورد فرزندشان انجام دهد.

خیلی از مشکلات مانند اوتیسم، شبه اوتیسم، اختلال یادگیری، بیش فعالی مشکلاتی است که خانواده دانش‌آموز متوجه آن نشده و اقدامی برای آن نمی‌کنند. متاسفانه خیلی از والدین در دوران بلوغ فرزند خود یا در دوران متوسطه متوجه این اختلالات می‌شوند که دیگر دیر است.  در صورتی که مشکلاتی مانند اوتیسم و شبه اوتیسم از سه سالگی توسط متخصص تشخیص داده می‌شود که هرچه زودتر برای درمان آن باید اقدام شود. در این خصوص مطالعه مقاله اوتیسم در کودکان و راه‌های درمان آن پیشنهاد می‌شود.

سوالات سنجش کلاس اول، در سنجش کلاس اولی‌ها چی می‌پرسند؟

سوال خیلی از والدین این است که در سنجش کلاس اولی‌ها چی می‌پرسن؟ بغیر از معاینه‌هایی که شنوایی سنج، بینایی سنج و پزشک عمومی روی کودک شما انجام می‌دهد، روانشناس سوالاتی را از فرزند شما می‌پرسد، بخشی از این سوالات مربوط به حافظه کوتاه مدت، بخشی حافظه بلند مدت و بخشی هم تجسم فضایی است.

به عنوان مثال چند شکل هندسی برش خورده را  روبه روی فرزند شما قرار داده و می‌‌پرسند کدام یک از این‌ها کنار همدیگر کامل می‌شود؟ او باید شکل‌ها را در ذهنش چرخانده و تداعی کند که چطور این برش‌های هندسی کامل خواهند شد. این تست مثل کامل کردن ذهنی یک پازل است.

یا برای مثال یک تصویر برگ درخت که رگبرگ‌هایش را ندارد، به فرزند شما نشان داده و می‌پرسند، این شکل چه چیزهایی کم دارد؟ کودک باید تشخیص بدهد که رگبرگ‌ها درون برگ نیستند. برخی سوالات نیز مربوط به طبقه‌بندی است، چند شکل به کودک نشان داده و می‌گویند کدام یک به دیگر اشکال رتباطی ندارد؟

این نکته را هم فراموش نکنید که آزمون و مصاحبه گاهی با حضور والدین انجام می‌شود و گاهی به طور فردی، و کودک ناچاراً به تنهایی باید در آزمون شرکت کند.

در این خصوص (تنها بودن کودک در آزمون) و همچنین جدا شدن کودک در زمان ورود به مدرسه، والدین بهتر است آمادگی او را بالا ببرند. مطالعه مقاله یادگیری کلاس اول و چالش‌های آن پیشنهاد می‌شود. زیرا هرچه اطلاعات شما والدین عزیز در این زمینه بیشتر باشد، بهتر می‌توانید با چالش‌های سنجش کلاس اول، یادگیری پایه اول ابتدایی و مسائل مربوط به آن برخورد کنید.

بخشی از نمونه سوالات سنجش کلاس اول برای دانش‌آموزان ورودی پایه اول ابتدایی

۱. پرسش و سوالاتی در مورد نام، نام خانوادگی و سن نوآموز

۲. پرسش و سوالاتی درباره نام والدین و ویژگی‌های آن‌ها

۳. شمارش اعداد تا مقدار معین مانند ۱ تا ۱۰ یا ۱ تا ۲۰

۴. پرسش و طرح سوالاتی راجع به توصیف، شمارش، شباهت‌ها و تفاوت‌های تصاویر نشان داده شده به کودک که مربوط به سوالات تصویری سنجش پیش دبستانی و اول ابتدایی است.

۵. پرسش درباره نسبت‌های فامیلی (مثل برادر پدرت چه کسی می‌شود)

۶. سنجش مهارت‌های ابتدایی نظیر مهارت‌های حرکتی کودک مانند لی لی رفتن یا درآوردن کفش یا پوشیدن لباس

۷. نقاشی کشیدن یا رنگ‌آمیزی برای سنجش مهارت دستان در نوشتن و به دست گرفتن مداد

۸. شعرخوانی یا داستان گفتن

۹. تکمیل یا رنگ کردن یک نقاشی ناقص توسط کودک

۱۰. طرح سوالاتی در زمینه اطلاعات عمومی مانند رنگ اشیا مختلف یا  پرسش‌هایی نظیر این مورد که در چه فصلی برگ‌ها می‌ریزند؟

چطور فرزندم را برای سنجش ورود به مدرسه آماده کنم؟

در ابتدا باید فرزندتان را به لحاظ جسمی آماده کنید، حتماً در حدود ۵ سالگی او را یک چکاپ سلامتی کامل ببرید. تا اگر مشکل بینایی یا شنوایی دارد، مشخص و درمان شود. گاهی وقت‌ها خانواده‌ها متوجه کم‌خونی و ضعف جسمی فرزندشان نمی‌شوند و این باعث شده که کودک در جلسه ارزیابی سنجش، بی‌حال باشد یا خوابش ببرد. کارشناسانی که او را معاینه می‌کنند، وقتی با عدم پاسخدهی او مواجه شده، نمره سنجش کلاس اول را به او نداده و از آزمون مردود می‌شود.

همانطور که گفته شد به غیر از سلامت جسم، آزمون روانشناسی و یادگیری هم در سنجش کلاس اول از فرزند شما گرفته می‌شود. شما باید فرزندتان را برای این بخش از آزمون هم آماده کنید. او باید برای قرار گرفتن در محیط سنجش آماده باشد و با ورود به آنجا شوکه نشده و نترسد.

در بخش روانشناسی، کودک باید بدون حضور والدینش ارزیابی شود، اما خیلی از کودکان به دلیل ترس از جدایی مادرشان، ساعت‌ها زمان می‌برد تا راضی شده، به تنهایی وارد اتاق مشاور شوند.

ممکن است فرزند شما با استرس در اتاق روانشناس حضور پیدا کند و به خاطر همین استرس هم نتواند جواب سوال‌ها را به درستی بدهد. بنابراین بهتر است قبل از سنجش، فرزندتان را در فضاهایی مشابه قرار دهید، پیش‌دبستانی‌های داخل مدارس، می‌توانند فضای خوبی برای آماده شدن کودک باشند.

سنجش کلاس اولی‌ها

آمادگی محیطی و کمک از تدریس معلم خصوصی برای سنجش کلاس اول دبستان

 شما فرزندتان را در پیش دبستانی، مهد کودک، مهد قرآنی می‌گذارید، اما آیا به آموزش‌هایی که فرزندتان در آن مکان فرا گرفته، توجه می‌کنید؟ در این مراکز باید فضای آموزشیِ غنی و کافی برای فرزندتان وجود داشته باشد. آموزش‌ها باید چهارچوب‌مدار بوده و مهد‌ کودک‌ها باید طرح درس‌های مشخص و دقیقی برای آموزش داشته باشند.

بچه‌ها باید از شش سالگی شمارش تا ۲۰ را بلد باشند، تفاوت‌ها و شباهت‌ها را تشخیص داده و تداعی ذهنی و همچنین تعاملات بین فردی را بیاموزند. به همین دلیل بهتر است برنامه‌ریزی کرده و فرزندتان را از ۳ سالگی در فضای مهد کودک قرار دهید تا بتواند دور از خانواده و در یک محیط اجتماعی آموزش ببیند.

هرچه آموزش فرزندتان را زودتر شروع کنید، برای او بهتر است. در کنار حضور در پیش دبستانی، می‌توانید برای فرزندتان معلم خصوصی اول ابتدایی یا معلم زبان، ریاضی و موسیقی بگیرید. به این شکل فرزند شما زودتر فراگیری مهارت‌های مختلف را شروع می‌کند و ذهن ورزیده‌تری نسبت به همسالان خود خواهد داشت. علاوه بر این، در جریان تدریس معلم خصوصی، او می‌تواند استعدادها و توانایی‌های نهفته فرزند شما را کشف کند و برای پرورش آن‌ها مسیر امن‌تر و هدفمندتری را به شما پیشنهاد دهد. مطالعه مقاله تاثیر و نقش معلم خصوصی بر یادگیری کودکان در این بخش پیشنهاد می‌شود.

دلایل قبول نشدن در سنجش کلاس اول، اگر فرزندم در سنجش سلامت رد شد، چه کنم؟

اگر فرزند شما در آزمون سنجش سلامت کلاس اول رد شود، شما باید بعد از سه یا چهار ماه برای تست دوم به مرکز آموزش استثنایی مراجعه کنید. ممکن است فرزند شما به دلیل اضطراب یا غریبه بودن با محیط نتوانسته، جواب‌های درستی به سوالات دهد و رد شده باشد.

به همین دلیل اگر بعد از رد شدن در آزمون سنجش کلاس اول، آموزش دادن به فرزند خود را شروع کرده و تلاش کنید که اضطراب او را از قرار گرفتن در محیط‌‌های غریبه کم کنید، او می‌تواند در آزمون دوم قبول شود. برای مثال، فرزند خود را در محیط‌های مشابه مثل مدرسه ببرید و بگذارید دوست پیدا کند. پس از اینکه ترس کودک‌تان از تنها قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی از بین رفت، برای آزمون دوم به مرکز استثنایی مراجعه کنید، مطمئن باشید با برنامه‌ریزی و توجه شما، این‌بار فرزند‌تان می‌تواند از پس سوالات سنجش کلاس اول بر بیاید.

با برنامه‌ریزی درسی کلاس اول دبستان، علاوه بر اینکه می‌توانید فرزند خود را در آزمون‌های پیش از ورود به مدرسه نظیر سنجش کلاس اول دبستان آماده کنید، ذهن او را نیز برای یادگیری اولین و پایه‌ترین مباحث دروس ابتدایی بالا ببرید.

آموزش ناکافی یکی از مهم‌ترین دلایل قبول نشدن در سنجش کلاس اول دبستان

ممکن است فرزند شما به دلیل غنی نبودن آموزش‌هایی که تا به حال دیده است، در آزمون رد شده باشد. هر کودکی باید به صورت نرمال آموزش‌هایی را تا قبل از ۶ یا ۷ سالگی ببیند، اما گاهی اوقات خانواده‌ها به دلیل برطرف کردن بیش از حد نیازهای فرزندشان یا بی‌توجهی، اجازه یادگیری مهارت‌های لازم را به او نمی‌دهند. برخی از خانواده‌ها هم فرزندشان را در پیش‌دبستانی‌هایی ثبت‌نام کرده که واحدهای درسی لازم را به کودکان یاد نمی‌دهند.

به این ترتیب امکان رد شدن چنین کودکی در آزمون سنجش کلاس اول زیاد است. در این موارد بهتر است در مدت زمان سه یا چهار ماهی که تا آزمون دوم وقت داشته، برای فرزندتان یک معلم خصوصی ابتدایی بگیرید. معلم خصوصی با ارزیابی کودک شما به راحتی متوجه می‌شود اشکال کار از کجاست و مهارت‌های لازم را به او آموزش می‌دهد.

همینطور معلم خصوصی به شما خواهد گفت که آیا کودک‌تان مشکل یادگیری داشته یا جزو کودکان استثنایی است. معلم خصوصی ضمن بیان دلایل قبول نشدن کودک، با برنامه‌ریزی و آموزش صحیح، او را برای آزمون نوبت بعدی آماده خواهد کرد.

سنجش کلاس اولی‌ها

در زمان سنجش کلاس اول ابتدایی لطفاً نکات زیر را رعایت کنید!

والدینی که می‌خواهند فرزندشان را در کلاس اول ابتدایی ثبت‌نام کرده، باید برای آزمون سنجش کلاس اول، فرزند خود را آماده کنند. تمامی مدارس دولتی و غیردولتی به شرط داشتن گواهی سنجش کلاس اول، فرزند شما را ثبت‌نام می‌کنند.

برای اینکه فرزند شما در آزمون سنجش کشوری موفق باشد، بهتر است قبل از آزمون او را یک چکاپ سلامت جسمانی ببرید، همینطور باید او را با قرار گرفتن در محیط‌های اجتماعی به دور از خانواده نظیر پیش دبستانی به مستقل شدن عادت دهید.

همینطور بهتر است آموزش مهارت‌ها و دروس به فرزندتان را از سنین پایین شروع کنید، گرفتن معلم خصوصی ریاضی، زبان و موسیقی از سن ۵ سالگی باعث می‌شود، مهارت‌های فرزند شما افزایش پیدا کرده و ذهنی آماده و ورزیده داشته باشد. معلم خصوصی با توجه به شکل یادگیری فرزندتان شیوه تدریس خود را تنظیم کرده و از روش‌هایی برای ایجاد علاقه به یادگیری در فرزند شما استفاده می‌کند.

استادبانک، سامانه‌ای پرقدرت برای همراهی والدین در فرآیند تحصیلی کودکان

دانش‌آموزان پایه ابتدایی علاوه بر نیاز به آمادگی برای سنجش کلاس اول، نیاز به آمادگی برای یادگیری اولین مباحث درسی دارند. اگر در پایه اول ابتدایی به خوبی آموزش نبینند و مباحث بسیار مهمی همچون حروف الفبا در فارسی و جمع و تفریق در ریاضی را یاد نگیرند، در سال‌های بعدی به شدت دچار ضعف‌ها و اشکالات زیادی خواهند شد.

بنابراین برای بالا بردن آمادگی و تقویت کودک اول دبستانی در دروس و آزمون‌های حساس پیش روی او، می‌توانید روی استادبانک و کلاس معلم خصوصی استادبانک حساب کنید. برای ثبت درخواست معلم خصوصی، یا روی لینک مشخص شده کلیک کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت راهنمایی و مشاوره با تیم پشتیبانی استادبانک تماس بگیرید. مشاوره تحصیلی استادبانک

چه سوالاتی در سنجش کلاس اول مطرح می‌شود؟

آزمون سنجش کلاس اول از دو بخش پزشکی و روانشناسی تشکیل شده است. در ابتدا در بخش پزشکی، فرزند شما را از لحاظ بینایی، شنوایی و حرکتی ارزیابی می‌کنند. سپس در بخش روانشناسی ضریب هوشی و توانایی یادگیری فرزندتان را می‌سنجند.

در صورت قبول نشدن در سنجش کلاس اول فرزندم، چه کنم؟

کودکانی که در آزمون سنجش رد شده‌اند، باید در بازه زمانی حدود سه ماهه به مرکز استثنایی مراجعه کرده و مجدد مورد ارزیابی قرار بگیرند.

در برخی از اوقات کودکان به خاطر اضطراب جدا شدن از مادر، نمی‌توانند به سوالات پاسخ دهند یا ممکن است آموزش‌های ضروری را تا قبل از ۷ سالگی ندیده باشند. در این موارد می‌توانید با کم کردن اضطراب فرزندتان و ارائه آموزش‌های لازم توسط معلم خصوصی اول ابتدایی، برای آزمون دوم مراجعه کنید.

سنجش کلاس اول دبستان شامل چه مراحلی است؟

۱. شنوایی سنجی و بینایی سنجی

۲. طرح سوالات روانشناسی برای بررسی میزان آمادگی و هوش کودک

۳. ارزیابی توسط پزشک عمومی