برنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانکروش مطالعه کنکور انسانیروش مطالعه کنکور تجربیروش مطالعه کنکور ریاضی

روش مطالعه درس عربی

ملیحه فراهانی نویسنده
9928 1
09 اسفند 1401

درس عربی یکی از دروس دوران تحصیل دانش‌آموزان در پایه متوسطه دوم محسوب می‌شود که برای اکثر آن‌ها، درسی ناخوشایند است. در واقع عربی درس محبوبی برای اکثر دانش‌آموزان نبوده و خیلی از آن‌ها برای کسب نمره قبولی در امتحان یا برای پاسخ‌گویی به سوالات عربی در کنکور سراسری، مجبور به مطالعه، تمرین و رسیدن به تسلط در آن هستند. به دلیل وجود اجبار و عدم علاقه به درس عربی، در بیشتر مواقع یادگیری، مطالعه و تمرین این درس برای دانش‌آموزان سخت و طاقت‌فرسا می‌شود. خیلی از دانش‌آموزان ترجیح داده ساعت‌ها با فرمول‌های ریاضی کار کرده ولی به سراغ درس عربی نروند.

در این شرایط دسترسی به پلتفرمی که بتوان با کمک آن، کمی نسبت به این درس خوش‌بین شد و برای کسب نمره و درصد مناسب در امتحان و کنکور، آن را برای رفع نیازهای آموزشی خود انتخاب کرد، بسیار مهم است. پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک همان مرجع معتبری بوده که شما می‌توانید علاوه بر دریافت نکات بسیار مهم در روش خواندن عربی برای امتحان و کنکور، با کمک معلم خصوصی عربی، تمام نقاط ابهام و ضعف خود را نیز در این درس از بین ببرید. بنابراین با ما همراه شده تا روش خواندن عربی کنکور از صفر را با تمام نکات آن مطالعه کنید.

روش خواندن عربی کنکور انسانی، تجربی و ریاضی

روش مطالعه درس عربی برای دانش آموزان تجربی و ریاضی بسیار چالش‌برانگیز است. همچنین بسیاری از دانش‌آموزان علوم انسانی نیز در این درس مشکل دارند. دومین درس دفترچه عمومی کنکور، درس عربی است. عربی درس نسبتاً مهمی بوده و در دفترچه عمومی ضریب ۲ را به خود  اختصاص داده است. به دلیل کسب درصد پایین عربی در کنکور توسط اکثریت داوطلبان، اگر شما بتوانید با کمک مشاوره تحصیلی، پکیج‌های مشاوره‌ای و سایر ابزارهای موفقیت، این درس را بالا زده، به‌راحتی می‌توانید رتبه خود را جابه‌ جا کنید.

با وجود حذف دروس عمومی از کنکور ملاک، شرط معدل و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان در دوران تحصیل در مقطع متوسطه دوم می‌شود. باز هم طبق این قانون، عربی نیز یکی از دروس تاثیر‌گذار و بسیار مهم به حساب می‌آید. بنابراین بسیار مهم بوده که دانش‌آموزان با کمک مشاوره تحصیلی، معلم خصوصی عربی، استفاده از روش‌های صحیح درس خواندن و تمرین زیاد به تسلط بالایی در این درس برای ایام امتحانات برسند.

مراحل و روش مطالعه عربی به ترتیب درست آن

درس عربی برای مطالعه چه برای امتحان و چه برای کنکور از چهار بخش اصلی تشکیل شده است. در واقع این ۴ بخش در تمام سوالات امتحانات نهایی و کنکور مشاهده شده است. این ۴ دسته‌بندی از مباحث و سرفصل‌های کتاب عربی دبیرستان، شامل موارد زیر است:مشاوره تحصیلی استادبانک

  • قواعد: بخش قواعد شامل مباحثی بوده که به بررسی ساختار جملات عربی، حرکت‌گذاری و نحوه به کار بردن افعال در موقعیت‌های مختلف می‌پردازد.
  • متون: شامل روش انجام مکالمه‌ها، داستان‌های کوتاه و حکایت‌های عربی است که در سرتاسر کتب عربی متوسطه دوم می‌توانید مشاهده کنید.
  • لغات: کاربرد لغات عربی در متن قرآن و نهج‌البلاغه را به ما نشان می‌دهد. همچنین در پایان کتاب، تمام لغات مهم و نامفهوم منتشر شده که یکی از منابع بسیار مهم برای طراحی سوالات امتحانی و کنکور طراحان سوال است.
  • کارگاه ترجمه و تعریب: این بخش به تبدیل جملات از زبان مبداء به مقصد (فارسی به عربی) و بالعکس می‌پردازد. این بخش اگر به خوبی تمرین نشود، می‌تواند منبع بسیار مهمی برای طرح سوالات ابهام‌برانگیز، چالشی و تله‌های تستی باشد.

البته که می‌توان در درس عربی نیز مانند برخی از دروس دیگر، به سوالات امتحانی و کنکور پاسخ داد و با کمک معلم خصوصی عربی خوب و برنامه‌ریزی درسی مناسب، به بهترین نتایج دست یافت.

روش مطالعه درس عربی

مرحله اول در روش مطالعه عربی برای امتحان

در مرحله اول مطالعه زبان عربی برای امتحان یا کنکور از صفر، دانش‌آموزان باید قواعد درس را از روی جزوه، کتاب درسی یا کتاب کمک درسی بخوانند. در این بخش باید قواعد را کامل و دقیق یاد گرفته و نکات مهم آن را در برگه یا دفترچه‌ای خلاصه نویسی کنید.

اولین و مهم‌ترین منبع شما باید کتاب درسی باشد. کتاب درسی عربی بهترین راهنمای شما برای درک مباحث پراهمیت است. کتاب درسی بهترین راهنما برای اینکه دست طراحان کنکور را خوانده و به این موضوع که کدام بخش اولویت بیشتری داشته، پی ببرید. پیشنهاد می‌شود بعد از تدریس معلم عربی در کلاس و نوشتن جزوه، در ابتدا با مطالعه تمام نکات ریز و درشت کتاب، یک دور آموزش معلم را مرور کرده و سپس برای درک بهتر به سراغ کتب کمک آموزشی بروید.

برای کتاب کمک آموزشی هم بهتر است به سراغ منابعی رفته که توضیحات کامل‌تر و جامع‌تری از سطح کتاب داشته، تا درک بهتری از مباحث هر فصل پیدا کنید. در انتها با حل تمرین‌های کتاب در ابتدا و سپس سوالات تشریحی و تستی کتب کمکی، می‌توانید به خوبی درک کامل‌ترین از قواعد داشته باشید.

مرحله دوم در روش مطالعه عربی برای کنکور

پس از این که قواعد را یاد گرفته و آن‌ها را خلاصه نویسی کردید، باید درس را به طور کامل بخوانید. یک‌بار از اول تا آخر درس را به همراه تمرین‌ها و مثال‌ها ترجمه کنید. برای این کار از لغت‌های آخر کتاب هم می‌توانید استفاده کنید.

مرحله سوم روش مطالعه درس عربی

قواعدی که در مرحله اول مطالعه کرده‌اید را روی متن کتاب درسی پیاده کنید. یعنی در این مرحله صرف و نحو را مطالعه می‌کنید. برای مثال اگر موضوع درس مضاف و مضاف‌الیه است، شما باید در متن دنبال مضاف و مضاف الیه بگردید. آن قدر این کار را تکرار کرده تا با قواعد به طور کامل آشنا شوید.

عربی نیز مانند ریاضی درسی با مباحث به نسبت تحلیلی است که با تمرین و مرور زیاد می‌توان آن را یاد گرفت. اگر در مبحث صرف و نحو به شدت ضعیف بوده، باید متن‌های مختلف کتاب را پیش روی خود گذاشته و تمام کلمات معنا‌دار و کلماتی که جزو قواعد صرف و نحو  بوده مانند  مشتق، معرفه و نکره و سایر قواعد را پیدا کرده و مشخص کنید. این روش بهترین تمرین برای رسیدن به موفقیت در بخش صرف و نحو است.

در واقع این روش پیشنهادی به دلیل عمیق بودن مطالعه و یادگیری به صورت تحلیلی، از بهترین روش مطالعه عربی در کنکور محسوب می‌شود.

روش مطالعه عربی

مرحله چهارم از دروس عربی و نحوه مطالعه صحیح آن

بعد از این که ۳ مرحله  بالا را طی کرده و قواعد را کاملاً یاد گرفتید، تمرین‌های کتاب را به طور مستقل و بدون نگاه کردن به جزوه حل کنید. در این مرحله باید تعداد تمرین‌های زیادی را حل نمایید. همانطور که گفتیم کتاب عربی باید اولین منبع شما برای مطالعه، مرور و حل تمرین باشد. سپس به سراغ کتاب‌های کمک درسی بروید.

مرحله پنجم از روش خواندن عربی برای امتحان و کنکور

چهار مرحله بالا برای دانش‌آموزان دبیرستان یکسان است. اما کنکوری‌ها باید یک مرحله دیگر نیز به مراحل روش مطالعه خود اضافه کنند. یعنی حل تست‌های کنکوری را در برنامه خود قرار دهند. یک کتاب تست خوب تهیه کرده و دو تا سه روز بی وقفه تست بزنید. شما می‌توانید با کمک مقاله بهترین کتاب‌های عربی کنکور، راجع به بهترین منابع تستی و کنکوری بهتر و بیشتر بدانید.

نکته بسیار مهم: اگر در تست‌ها نکته مهمی را پیدا کرده، آن را به یادداشت‌های مهم خود برای مرور بعدی اضافه کنید. اگر در سوال تستی، ضعیف بوده و هنوز به تسلط بالا در حل آن نرسیده، بهتر است یکبار دیگر به سراغ مبحث مورد نظر رفته و با دقت‌ بیشتری آن را مطالعه و مرور نمایید.

چند نکته مهم بسیار مهم در روش مطالعه صحیح برای امتحان

همانطور که مطالب را با دقت می‌خوانید به این چند نکته بسیار مهم زیر نیز توجه بسیار کنید:

توجه ویژه به بخش ترجمه در سوالات طراحان کنکور و امتحان نهایی

طراحان علاقه زیادی به طرح سوال از بخش ترجمه دارند. در واقع بیشترین بار نمره نیز به این بخش تعلق می‌گیرد. در این بخش طراحان به شدت علاقمند بوده که جملات را از لحاظ دستوری بررسی کرده و بیشتر از این زوایه، سوال طرح کنند. مانند ترجمه صحیح فعل از لحاظ زمان ماضی، مضارع، مستقبل، ماضی بعید، ماضی التزامی و غیره که همانند بخش صرف و نحو می‌توانید با بررسی جملات از لحاظ زمان جمله و سایر قواعد دستوری، به تسلط مناسبی از آن برسید.

توجه به مدیریت زمان در روش مطالعه درس عربی

یکی از نکات بسیار مهم برای موفقیت در امتحانات و کنکور، توجه به زمان مطالعه دقیق و سریع سوال و پاسخ‌گویی هوشمندانه به سوالات است. شما باید یاد بگیرید که با کمترین درصد خطا، در سریع‌ترین زمان به سوالات پاسخ دهید. زیرا همیشه وقت نداشته و زمان پاسخ‌گویی‌ به سوالات محدود می‌باشد. این مهارت تنها با مرور و حل تمرین زیاد امکان‌پذیر است.

نکته بعدی باید هنگام مطالعه نیز زمان‌تان را مدیریت کنید. بحث مدیریت زمان در بخش مطالعه از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اولین جنبه مدیریت زمان، تقسیم متعادل برای مطالعه همه دروس روزانه خود است. اگر برای یک درس زیادی وقت گذاشته، برای دروس آخر خسته می‌شوید. یا اگر برای فصل‌های اول عربی بیش از حد وقت گذاشته، قطعاً برای فصل‌های آخر هیچ انرژی‌ نخواهید داشت.

نکته بعدی در بحث مدیریت زمان باید وقت‌هایی هم به خود استراحت داده و با تمرین نکات مربوط به  مدیریت زمان برای درس خواندن، بهینه‌ترین روش مطالعه را کشف کنید.

استفاده از فلش کارت‌ها روشی مناسب برای حفظ لغات عربی

یکی از روش‌های مناسب برای یادگیری لغات پایان کتاب و لغاتی که در زمان مطالعه خود در بین متون عربی، در بخش تمرینات، کلماتی که زیر عکس‌ها و تصاویر به چشم‌تان خورده،فلش‌های کارت‌های جیبی است. این فلش‌ها همراه مناسبی برای شما است. زیرا در هر حالتی و هر موقعیتی می‌تواند همراه‌تان بوده تا هم لغات بیشتری حفظ کرده و همینطور لغات حفظ شده قبلی را نیز مرور کنید.

در ضمن با کمک این فلش کارت‌ها شکل صحیح کلمه را یاد گرفته، لغات هم‌معنی و متضاد را نیز می‌توانید به آن اضافه کنید، بنابراین یکی از روش‌های جذاب برای حفظ و به خاطر سپردن لغات عربی است.

مطالعه این محتوا نیز به شما در یادگیری و روش مطالعه صحیح کمک می‌کند:

روش‌‌های درست درس خواندن در دبیرستان

روش خواندن عربی برای امتحان در بهترین زمان ممکن

بهترین زمان برای شروع مطالعه، ساعتی از روز بوده که دانش‌آموز بیشترین تمرکز و کارآیی را دارد. اگرچه همواره توصیه می‌شود بعد از یک خواب کامل و در ساعات اولیه صبح، درس خواندن را شروع کنید. اما باز هم برای برخی از دانش‌‌آموزان، تمرکز بالا در شب اتفاق می‌افتد.

صبح بهترین زمان برای درس خواندن است، زیرا دانش‌آموز خواب کافی داشته و با یک صبحانه مقوی، بالاترین انرژی و آمادگی ذهنی را برای مطالعه دروس دارد. اما در شب به دلیل سیستم فیزیولوژیک بدن، انرژی افت کرده و بدن و مغز انسان ناخودآگاه برای خواب آماده می‌شود.  قطعاً این ساعت از شب درس خواندن، برهم زدن نظم طبیعی بدن است، اما باز هم دانش‌آموزان زیادی بوده که به دلیل سکوت شب و عادت به مطالعه در این ساعات، شب‌ها را برای مطالعه کردن ترجیح می‌دهند.

در مورد این موضوع، مطالعه مقاله بهترین زمان مطالعه دروس مختلف پیشنهاد می‌شود. زیرا به شما می‌گوید که برای درس‌هایی مفهومی مانند عربی، بهترین تایم برای مطالعه چه ساعتی است.

روش مطالعه درس عربی

در زمان حل سوالات تستی به نکات زیر به دقت توجه کنید!

  • زمانی در موقعیت حل سوال قرار گرفته و تست عربی را حل کرده، حتماً ۴ گزینه را بررسی کنید.
  • مطالب را سطحی نخوانید. تسلط روی بخشی از کتاب بهتر از سطحی خواندن کل کتاب است.
  • عربی از ۳ قسمت ترجمه، درک مطلب و قواعد تشکیل می‌شود. اگر ۵ مرحله را کامل اجرا کنید، در هیچ‌کدام از این قسمت‌ها مشکلی نخواهید داشت.
  • برای تقویت درک مطلب خود، از سوالات کنکورهای سال قبل، ترجمه کامل متن‌های کتاب درسی و تمرین‌ها استفاده کنید.

پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک؛ منبعی جامع برای موفقیت در درس عربی

علاوه بر نکات بالا، شما دانش‌آموزان عزیز برای موفقیت در روش مطالعه درس عربی برای امتحان و کنکور می‌توانید از معلم خصوصی عربی نیز استفاده کنید. شخصی که با بهترین روش، قواعد را به شما تدریس کرده و نحوه به خاطر سپردن لغات، تکنیک‌های تست‌زنی در کنکور و پاسخ‌گویی به سوالات امتحان نهایی را آموزش می‌دهد. در واقع شما با کمک معلم خصوصی عربی، مهارت پاسخ‌گویی به سوالات عربی را در هر امتحانی به خوبی یاد می‌گیرید.

برای این منظور می‌توانید از پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک کمک بخواهید. با ورود به صفحه اساتید تدریس خصوصی عربی استادبانک و مشاهده پروفایل آن‌ها، به راحتی توانسته استاد مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.

اگر هم در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی نیز به راهنمایی و مشاوره داشته، با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس گرفته و تمام اطلاعات لازم را در این خصوص از تیم پشتیبانی این مجموعه دریافت نمایید، تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود در درس عربی امتحان یا عربی کنکور برسید.