برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

روش درس خواندن در زمان امتحانات + نکاتی که باید بدانید

استادبانک نویسنده
10985 5
09 بهمن 1401
نحوه درس خواندن در زمان امتحانات

در ایام امتحانات، خیلی از دانش‌آموزان دچار سردرگمی در مطالعه دروس خود می‌شوند. چون اطلاع زیادی بابت نحوه مطالعه صحیح دروس در روزهای امتحان ندارند. درک و یادگیری این موضوع بسیار پراهمیت است. زیرا فرصت مطالعه و مرور در روزهای امتحان کم است. دانش‌آموز باید بداند چه مطالبی را مطالعه کرده و از وقت گذاشتن روی چه مباحثی گذر کند. به دلیل اهمیت صحیح بودن نحوه درس خواندن در زمان امتحانات، مجله آموزشی استادبانک در این مقاله‌ی مشاوره تحصیلی خود، این موضوع را از چند جنبه‌ی مختلف مورد بررسی قرار داده است.

مشاور تحصیلی؛ بهترین راهنما برای روش درس خواندن در زمان امتحانات

در روزهای امتحانات، دانش‌آموزان با چالش‌ اتمام و مرور منابع امتحانی روبه‌ رو بوده و به مدت یک ماه و حتی بیشتر باید روزانه ساعت‌های طولانی را برای درس خواندن و سپس امتحان دادن صرف کنند. قرارگیری در این وضعیت برای اکثر دانش‌آموزان دلهره‌آور بوده و با استرس و اضطراب همراه است. فشار والدین و توقعات‌شان از دانش‌آموزان بابت پشت‌سر گذاشتن امتحانات با نمره بالا نیز این نگرانی را در آن‌ها تشدید می‌کند. فشار و استرس زیاد حتی با وجود تلاش دانش‌آموزان تاثیر منفی داشته و باعث عملکرد اشتباه در آن‌ها می‌شود.

در این شرایط نقش مشاور تحصیلی پررنگ خواهد شد. مشاور تحصیلی در زمینه کاهش استرس و نگرانی دانش‌آموز، با ارائه راهکارهای موثر و تمرینی، او را به سطح قابل قبولی از آمادگی روانی و فیزیکی برای شروع مطالعه در زمان امتحانات می‌رساند.

همچنین در زمینه نحوه درس خواندن در زمان امتحانات نیز، برای ایجاد نظم در زمان مطالعه دروس امتحانی و پیشبرد بهتر آن، باتوجه به زمان امتحانات، میزان تسلط دانش‌آموز، منابع مورد مطالعه و برنامه امتحانی او، یک برنامه‌ریزی مشخص مناسب این ایام برای دانش‌آموز می‌نویسد. بنابراین می‌توان گفت مشاور تحصیلی و حتی منابع مرتبط با حوزه مشاور تحصیلی، می‌تواند در روزهای امتحانات به شدت برای کاهش تنش و اضطراب و ایجاد نظم در دانش‌آموزان موثر باشد.مشاوره تحصیلی استادبانک

فواید مطالعه هدفمند در زمان امتحانات

روش درس خواندن در زمان امتحانات در بین دانش‌آموزان متفاوت است. ولی اکثر آن‌ها در پی روشی هستند که بتوانند درست مطالعه کرده و در امتحانات موفق شوند. روش صحیح مطالعه چهار مزیت اساسی زیر را برای دانش‌آموزان دارد:

  • کاهش زمان مطالعه
  • افزایش میزان یادگیری
  • تثبیت مطالب آموخته شده
  • یادآوری آسان مطالب آموخته شده

هر چند برای نحوه درس خواندن در زمان امتحانات که براساس ساختاری درست باشد، می‌توان مزیت‌های دیگری نیز نام برد، ولی این چهار نکته، مهم‌ترین ویژگی‌های رویکرد مناسب در مطالعه است.

نکات بسیار مهم در روش درس خواندن در زمان امتحانات!

روش صحیح درس خواندن در زمان امتحانات، باتوجه به ۴ فاکتور بالا، علاوه بر اینکه زمان مطالعه دانش‌آموز را کاهش داده، به او کمک می‌کند تا میزان یادگیری خود را افزایش دهد. همچنین با کمک معلم خصوصی نظیر معلم خصوصی ریاضی، اشکالات و ابهامات درسی‌اش برطرف شده و باعث تثبیت مطالب در ذهن او می‌شود. اما اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به نکات نحوه درس خواندن در زمان امتحانات اشاره کنیم، موارد زیر از مهم‌ترین نکاتی است که دانش‌آموزان باید به آن توجه کنند.

۱. تهیه برنامه مدون در طول امتحانات برای خواندن دروس

از مهم‌ترین نکات برای کاهش سطح استرس و نگرانی در زمان مطالعه، توجه به برنامه‌ریزی درسی است. برای درس خواندن‌تان برنامه داشته باشید. بدون برنامه‌ریزی درسی، مطالعه کردن چیزی جزء سردرگمی و آشفته کردن ذهن خود به همراه ندارد. داشتن برنامه‌ریزی درسی صحیح باعث مدیریت زمان برای درس خواندن می شود. شما از وقتی که دارید استفاده مفیدتری کرده و انرژی کمتری در درس خواندن صرف می‌کنید.

بهتر است قبل از شروع امتحانات، با مطالعه برنامه امتحانی خود، یک برنامه‌ریزی درسی تا پایان امتحانات طراحی کنید. این برنامه باید متناسب با محدودیت‌‌های زمانی و شامل همه نکات برنامه‌ریزی باشد.

روش درس خواندن در زمان امتحانات

برای مثال شما در برنامه‌ریزی‌تان برای امتحان اول که شیمی بوده، دو روز زمان برای مطالعه و آمادگی در این امتحان دارید. در ابتدا مطالعه و مرور جزوات را داشته و سپس برای رفع اشکال نیاز به یک جلسه شرکت در کلاس معلم خصوصی شیمی را نیز دارید. همچنین یک روز مانده به امتحان باید تمام آموزش‌های معلم شیمی به همراه نکات خلاصه شده خود با حجم زیادی از نمونه سوال را مرور و حل کنید. بنابراین این مراحل را باید با ساعت دقیق آن در برنامه درسی‌تان وارد کرده تا از بی‌نظمی و آشفتگی در این ایام جلوگیری نمایید. همین روال را برای سایر دروس امتحانی خود نیز به کار ببرید.

۲. پرهیز از مطالعه بی‌وقفه در درس خواندن در زمان امتحانات

خودتان را از مطالعه بیزار نکنید.اینکه شما برای امتحانات زمان بسیار کمی داشته، دلیل خوبی برای حذف زمان استراحت و تفریح از برنامه‌تان نیست.  خیلی از مواقع تلاش زیاد و ساعت‌ها درس خواندن، نتیجه عکس داده و ذهن شما را برای امتحانات دیگر خسته می‌کند. درس خواندن بدون استراحت موجب خستگی ذهن و کاهش تمرکز می شود. چند ساعت درس خواندن مداوم نه تنها مفید نبوده بلکه به حافظه کوتاه‌مدت دانش‌آموز نیز آسیب می رساند.

روش‌های درست درست خواندن را باتوجه به مقطع تحصیلی خود یاد بگیرید. برای مثال روش‌های درست درس خواندن در دبیرستان با دوره ابتدایی و حتی کنکور متفاوت است. بنابراین باتوجه به مقطع تحصیلی خود، پیچیده بودن منابع درسی و تاریخ امتحانات، روش درست درس خواندن را کشف کنید.

برای مثال در دوره ابتدایی، هیچ گزینه‌ای بهتر از مطالعه مباحث با مثال‌های فراوان برای دانش‌آموزان نیست. زیرا به دلیل پایین بودن سن آن‌ها، خیلی سریع‌تر از دانش‌آموزان مقاطع بالاتر، از امتحانات متعدد خسته می‌شوند. بنابراین این روش درس خواندن می‌تواند برای‌شان تا حدی جذاب باشد.

۳. یادداشت‌برداری و خلاصه نویسی، رمز موفقیت در امتحانات

یک نکته بسیار خوب در درس خواندن صحیح، خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری است. زمانی که هر مبحثی را مطالعه کردید، حتماً یادداشت‌برداری از آن بخش فراموش نشود. بعد از پایان هر مبحث، یادداشت‌های آن بخش را مطالعه کرده تا مطالب در ذهن شما تثبیت شوند.

البته یادداشت برداری و خلاصه‌نویسی نکات مخصوص به خود را دارد. به خصوص در ایام امتحانات شما وقت کافی برای ساعات‌ها صرف خلاصه‌نویسی کردن را ندارید. خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری بهتر است قبل از امتحانات و با شروع اولین آموزش‌های معلم باشد. در این زمینه بهتر است مقاله چگونه خلاصه‌نویسی و یادداشت برداری کنیم را بخوانید.

در زمان امتحانات بهتر است در زمینه خلاصه نویسی، به حاشیه‌نویسی کنار کتاب، نوشتن جملات کوتاه یا حتی کلمات و واژ‌ه‌های مهم و هایلایت‌گذاری‌ها اکتفا کنید. همین روش برای مرور دور آخر کتاب و جمع‌بندی نهایی جوابگو است.

روش درس خواندن در زمان امتحانات

۴. مدیریت زمان برای درس خواندن صحیح در زمان امتحانات

مدیریت زمان در مطالعه صحیح دروس بخصوص در ایام امتحانات بسیار موثر است. حداکثر زمانی که فردی می‌تواند رو مطلبی تمرکز کند، ۳۰ دقیقه بیشتر نیست. به دنبال هر ۳۰ دقیقه مطالعه، حدوداً ۱۰ دقیقه به خود زمان استراحت داده و مجدداً با همین روال شروع به مطالعه کنید. بهتر است برای مطالعه هر مبحث یک محدودیت زمانی مشخص شود. البته توصیه می‌شود در زمان استراحت از فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز ذهن داشته، پرهیز کنید. زیرا توجه به این نوع فعالیت‌ها، باعث کاهش تمرکز در زمان مطالعه می‌شود.

همچنین نکته‌ای که باید در زمینه مدیریت زمان برای درس خواندن، توجه کنید، تقسیم مباحث و مطالب سخت و آسان کتاب در طول روز است. صبح‌ها بهترین زمان برای مطالعه دروس سخت و مفهومی می‌باشد. زیرا ذهن در بالاترین میزان تمرکز و کارآیی خود قرار دارد. اما هر چه به ساعات میانی و پایانی روز نزدیک شده، تمرکز و گیرایی ذهن پایین آمده و سرعت درک و بخاطرسپاری مطالب کم می‌شود.

بنابراین بهتر است در ابتدای روز با مطالعه مباحث مشکل‌دار و مباحث سخت شروع کرده و با این کار زمان خود را مدیریت نمایید. سپس در تایم عصر و شب با مطالعه مطالب باقی مانده از کتاب که ساده‌تر بوده و مرور و جمع‌بندی، درس خواندن خود را پایان دهید.

۵. حذف عواملی حواس‌پرتی در زمان مطالعه و افزایش تمرکز با تکنیک زیر!

عوامل حذف‌پرتی در اطراف شما بسیار زیاد است. اما وقتی تصمیم به درس خواندن می‌گیرید، باید در مکان و موقعیتی قرار گرفته که این عوامل حواس‌پرتی به حداقل یا صفر برسد. برای برخی از دانش‌آموز این عدم تمرکز در درس خواندن بسیار مشکل بوده و حتی با یک خودکار نیز ممکن است حواس‌شان‌ پرت شود.

در این شرایط پیشنهاد می‌شود در مکان‌هایی که وسایل تفریحی نظیر تلویزیون داشته، درس نخوانید. همچنین از خانواده خود بخواهید در این یک ساعت زمانی که برای درس خواندن در نظر گرفته‌، کسی مزاحم شما نشود.

همچنین برخی از زمان‌های روز شما تمرکز و انرژی بالاتری برای مطالعه دارید. این زمان‌ها ارزشمند هستند. برای برخی ابتدای صبح و بعد از یک خواب و استراحت طولانی، این زمان پیش آمده و برای برخی دیگر در ساعات پایانی روز و حتی نیمه شب به دلیل خاموشی کل خانه و سکوت کامل، پیش می‌آید. بنابراین توجه به درس خواندن درس در شب یا روز و در زمانی که بیشترین تمرکز را داشته، بسیار در کاهش عوامل حواس‌پرتی تاثیر‌گذار است.

نحوه درس خواندن در زمان امتحانات

۶. استفاده صحیح از تکنیک تند‌خوانی در نحوه درس خواندن در امتحانات

یکی از تاثیر‌گذار‌ترین روش‌ها، در نحوه درس خواندن در زمان امتحانات، استفاده از تکنیک تندخوانی است. این تکنیک به شما می‌گوید در ابتدا فصل‌های غیرضروری کتاب را حذف کرده و روی مباحث و فصل‌های سوال‌خیز تمرکز نمایید. با استفاده از این تکنیک یک‌بار یک مرور تند و سریع روی مباحث داشته و سپس با علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی بار دیگر مطالب را با سرعت اما عمیق‌تر بخوانید. حتماً در این بخش برای تسلط بیشتر در استفاده از این تکنیک، مطالعه مقاله سریع درس خواندن و روش‌های آن پیشنهاد می‌شود. زیرا اگر به درستی از این تکنیک استفاده نشود، نتیجه عکس داده و نه تنها مطلبی را یاد نگرفته بلکه زمان خود را نیز به هدر داده‌اید.

۷. داشتن خواب و استراحت کافی در ایام امتحانات

خیلی از دانش‌آموزان فکر می‌کنند اگر شب امتحان تا صبح بیدار مانده و درس بخوانند، می توانند کتاب را تمام کرده و به امتحان برسند. این یک تصور کاملاً اشتباه است. زیرا مغز انسان بر اثر کم‌خوابی و عدم استراحت کافی آسیب می بیند. مغز در زمان خواب خود را بازسازی می‌کند. مغز بعد از دریافت اطلاعات نیاز به بازسازی داشته و خوابیدن تنها راه موثر آن است.

8. اجتناب از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب قبل از مطالعه

حتماً چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه برای امتحان را شروع کنید. زیرا پس از صرف غذا، جریان خون برای کمک به هضم غذا متوجه دستگاه گوارش می‌شود. به همین دلیل خون‌رسانی به مغز کاهش یافته و از قدرت تفکر و تمرکز کاسته می‌شود. توصیه می‌شود در ایام امتحانات از خوردن غذاهای قندی مانند نوشابه‌های گازدار و نشاسته‌دار کمتر استفاده شود. باید به این نکته توجه داشت، عدم تغذیه مناسب، روی خواب دانش‌آموز اثر منفی می‌گذارد. بنابراین توجه به شام شب امتحان بسیار مهم است و باید والدین روی این مسئله حساسیت کافی را داشته باشند.

کمک گرفتن از معلم خصوصی؛ مطمئن‌ترین روش

واقعیت این است که بسیاری از دانش‌آموزان، در طول ترم خوب درس نمی‌خوانند و حجم عظیمی از مباحث درسی را به دوره‌ امتحانات منتقل می‌کنند. حتی اگر یک دانش‌آموز، هوش برتر نیز باشد در چنین وضعیتی، کار دشواری خواهد داشت. زمان کم در مقابل تعداد فصل‌های متعدد یک کتاب درسی، باعث عدم تمرکز و عجله می‌شود. با یک بررسی منطقی می‌توان این نتیجه را گرفت، شانس موفقیت دانش‌آموز به شدت پایین می‌آید.

این مسئله برای دروس سخت‌تر و مهم‌تر مانند ریاضی در هر پایه‌ای، به شکل جدی‌تر خود را نشان می‌دهد. به همین دلیل، بهتر است از معلم خصوصی باکیفیت برای یادگیری کمک گرفت. در واقع، شرکت در کلاس خصوصی (حتی 1 یا 2 جلسه)، یکی از مطمئن‌ترین روش‌های درس خواندن در زمان امتحانات است. سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، جمعی از برترین اساتید پایه اول تا دوازدهم را در دسترس شما قرار داده است.

بهترین معلم خصوصی برای همه‌ی دروس

استادبانک بهترین مرجع برای موفقیت در ایام امتحانات

برای رسیدن به موفقیت تنها شرط لازم مطالعه دروس و حل تمرین و نمونه سوال است. البته، برخی از دانش‌آموزان به دلیل اشکالات درسی نمی‌توانند به خوبی دروس را درک کرده و نمونه سوال حل کنند. به دلیل فرصت کم روزهای امتحان، بهترین و زودبازده‌ترین روش حل مشکلات درسی، استفاده از کلاس معلم خصوصی است. معلم خصوصی روی مباحث مشکل‌دار دانش‌آموز تمرکز کرده و آموزش را از نقطه‌ای شروع می‌کند که آغاز مشکلات درسی شاگرد است. معلم خصوصی با تدریسی روان، تمرکز روی مباحث مهم و حل سوالات متعدد، سعی کرده تمام اشکالات درسی دانش‌آموز را برطرف نماید.

در سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، جمعی از برترین اساتید کشور برای دروس مختلف، آماده‌ی برگزاری کلاس‌های آنلاین و حضوری هستند. البته تیم استادبانک، خدمات آموزشی رایگانی نظیر: مجموعه مقالات روش مطالعه و برنامه‌ریزی، گام‌به‌گام، نمونه سوال و اپلیکیشن آموزشی استادبانک را نیز در دسترس دانش‌آموزان سراسر کشور قرار داده است.

تیم پشتیبانی استادبانک نیز با شماره 91005343 – 021 جهت راهنمایی و مشاوره همواره در دسترس شما بوده تا در نهایت بتوانید درخواست معلم خصوصی خود را به بهترین نحوه ثبت نمایید.