برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

روش افزایش معدل برای دانش‌آموزان و دانشجویان | پیشرفت تحصیلی در مدرسه و دانشگاه

5730 3
06 اردیبهشت 1401
روش افزایش معدل برای دانش‌آموزان و دانشجویان

معدل مدرسه و دانشگاه، یک معیار برای سنجش عملکرد دانش‌آموز یا دانشجو است. در دوران مدرسه و بعد از پشت‌سر گذاشتن مقطع ابتدایی، معدل اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. حتی نتیجه‌ی کارنامه دانش‌آموزان با نزدیک شدن به سال کنکور، نقش محوری‌تری نیز دارد و می‌تواند روی سرنوشت تحصیلی آن‌ها اثر بگذارد. به همین دلیل، بسیاری از محصلان به دنبال بهترین روش افزایش معدل هستند تا در مدت زمانی کوتاه، پیشرفت خوبی را تجربه کنند.

روش‌های افزایش معدل برای دانشجویان نیز حائز اهمیت است. به خصوص برای دانشجویانی که به تازگی وارد محیط دانشگاهی شده‌اند و با ساختار و شرایط تحصیلی جدید کنار نیامده‌اند. مجله استادبانک در یکی دیگر از مجموعه مقالات مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی این سامانه به سراغ موضوع مهم و کاربردی روش افزایش معدل رفته است.

اهمیت افزایش معدل برای دانش‌آموزان

اولین دلیل این است که معدل بالا، نشان‌دهنده‌ی عملکرد شما در طول ترم و سال تحصیلی است. شاید نتوان با قاطعیت گفت دانش‌آموزی که معدل بالایی دارد، حتما درس را عمیق و خوب فهمیده است، ولی این جمله برای یک محصل با معدل پایین، کاملا درست است. بنابراین اگر معدل کمی دارید، باید سریع به فکر بکار بردن روش افزایش معدل باشید.

مسئله‌ی بعدی، اهمیت معدل برای ادامه‌ی مسیر تحصیلی است. دانش‌آموز در زمان انتخاب رشته نهم به دهم به معدل بالایی برای ورود به رشته‌های نظری نیاز دارد و در ادامه‌ی همین روند، نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم و معدل این مقطع، روی نتیجه‌ی کنکور اثرگذار است.مشاوره تحصیلی استادبانک

برای افزایش معدل در هر مقطعی، باید روی همه‌ی بخش‌های کتاب مسلط باشید. برای یادگیری بهتر تمرینات و سوالات کتاب درسی می‌توانید از گام به گام رایگان مجله استادبانک استفاده کنید.

اهمیت افزایش معدل برای دانشجویان

محصلان بعد از ورود به دانشگاه از نظر ذهنی در شرایط مثبتی قرار دارند و گاهی این موضوع موجب به بی‌خیالی و سهل‌انگاری در مطالعه می‌شود. ممکن است در ترم‌های اول و دوم، دانشجو دچار افت تحصیلی و معدل شود و در بدترین شرایط، مشروطی را هم تجربه کند.

در چنین موقعیتی باید به فکر استفاده از یک روش افزایش معدل مناسب باشید. بالا رفتن معدل و فارغ‌التحصیلی با معدل خوب، روی انتخاب و پیدا کردن شغل هم تاثیرگذار است و روند استخدام شدن را آسان‌تر می‌کند.

روش افزایش معدل در دبیرستان و دانشگاه

روش افزایش معدل در دبیرستان و دانشگاه در بسیاری از موارد مشترک است. چالش اصلی دانش‌آموز و دانشجو، تغییر شرایط بد تحصیلی و مطالعاتی است. اگر واقعا تصمیم به افزایش معدل دارید، رعایت نکات زیر برای شما کاملا کارساز است و حس خوب پیشرفت را برای شما ایجاد می‌کند:

حضور در کلاس یک روش افزایش معدل است

1.حضور در کلاس‌ درس؛ لطفا غیبت نکنید!

اولین گام برای افزایش معدل این است که شما سر کلاس درس حاضر شوید و در محیط آموزشی قرار بگیرید. این یک شرط به نظر ساده، ولی مهم است. مسئله‌ این است که برای اینکه درس‌خواندن برای شما راحت‌تر شود، نیاز دارید در محیطی درست قرار بگیرید و با افراد مناسب برخورد داشته باشید.

از طرفی دیگر، گوش دادن به آموزش‌های معلم به طور خودکار شما را در مسیر یادگیری قرار می‌دهد و ذهن شما را آماده‌ی مطالعه می‌کند. یادتان باشد حضور دائمی و منظم در کلاس‌های درس مدرسه و دانشگاه، نشان‌دهنده‌ی نظم و تلاش شما است.

اگر دانش‌آموز پایه‌ی هفتم تا نهم هستید، حتما به بخش  برنامه ریزی درسی متوسطه اول استادبانک، سری بزنید. هرآنچه که برای منظم‌شدن نیاز دارید در این قسمت از مجله استادبانک پیدا می‌کنید!

2.سوال بپرسید و تعامل کنید

سر کلاس درس یک دانش‌آموز یا دانشجوی فعال و پویا باشید. از سوال پرسیدن نترسید و اشکالات و ابهامات خود با مدرس در میان بگذارید. سعی کنید برای حل تمرین، پای تخته بروید، مطمئن باشید بعد از چندبار تکرار این کار، اعتمادبه‌نفس شما بالا می‌رود و حتی با علاقه‌ی بیشتری درس می‌خوانید.

سوال پرسیدن و تعامل با معلم و دیگر همکلاسی، کمک خوبی برای درس‌ خواندن شما است و یک روش افزایش معدل بی‌هزینه و موثر است. به شما توصیه می‌کنیم مقاله‌ی “چگونه شاگرد زرنگ کلاس شویم؟” مجله استابانک را حتما مطالعه کنید تا حضور پررنگ‌تری در کلاس درس داشته باشید.

3.جزوه بنویسید

عمل نوشتن باعث می‌شود که موضوع به خوبی برایتان جا بیفتد و به نوعی مرور سخنان معلم نیز محسوب می‌شود. هنگام تدریس معلم، جزوه بنویسید و نکات مهم از نظر خودتان را یادداشت کنید. داشتن یک جزوه‌ی شخصی، حس خوبی نیز به شما منتقل می‌کند و در زمان درس‌خواندن مفاهیم را ساده‌تر و از زبان خودتان می‌خوانید.

4.تمرین و تکرار

تمرین و تکرار باید در برنامه‌‌ مطالعاتی شما جای ویژه‌ای داشته باشد. فرقی نمی‌کند درسی حفظی مانند ادبیات را می‌خوانید یا در حال یادگرفتن ریاضی هستید. باید به طور پیوسته تمرینات مختلف را حل کنید و به سوالات متعدد پاسخ دهید.

مطمئن باشید حل تمرین یک روش افزایش معدل بسیار موثر و عالی است. هر درس سختی را می‌توانید با تمرین‌کردن، یاد بگیرید. یکی از بهترین منابع برای تمرین و تکرار مداوم، نمونه سوالات امتحانی است. به همین دلیل، تیم استادبانک کامل‌ترین نمونه سوال امتحانی را برای همه‌‌ی مقاطع آماده کرده است که به طور رایگان در دسترس شما قرار دارد.

برنامه ریزی از روش‌های افزایش معدل

5.برنامه‌ریزی داشته باشید؛ ستون روش افزایش معدل

برنامه‌ریزی درسی یکی از مهم‌ترین ارکان موفقیت و به نوعی ستون روش افزایش معدل است. برای اینکه نتیجه‌ی زحمات و تلاش‌های خودتان را به دست آورید، حتما یک برنامه‌ی منعطف و دقیق تعیین کنید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تا منظم‌تر درس بخوانید و حتی استراحت کنید.

در این جدول، برای دروسی که ضعیف‌تر هستید، زمان بیشتری را درنظر بگیرید. سعی کنید برنامه‌ریزی شما منعطف باشد تا در صورتی که اگر بخشی از برنامه انجام نشد، بتوانید در روزهای آینده آن را جبران کنید. این الگوی به سادگی روی روند پیشرفت تحصیلی و افزایش معدل شما اثر می‌گذارد.

دانش‌آموزان متوسطه دوم برای موفقیت در امتحانات نهایی و آزمون کنکور سراسری، می‌توانند از مقالات بخش  برنامه ریزی درسی متوسطه دوم مجله استادبانک به طور رایگان استفاده کنند.

6. خلاصه‌نویسی و مرور

زمانی که درس می‌خوانید، دفترچه یادداشتی بردارید و شروع به خلاصه‌نویسی کنید. خلاصه‌نویسی، یکی از بهترین روش‌های افزایش عمق یادگیری است که به طور چشمگیری روی موفقیت شما اثرمی‌گذارد.

گام بعدی نیز، استفاده از این یادداشت‌ها برای مرور است. حتی اگر از بهترین تکنیک‌های یادگیری هم استفاده کنید، باز هم به مرور و تکرار نیاز دارید. بنابراین همیشه درحال مرور بخش‌های مختلف کتاب باشید و ذهن خود را به انجام این‌کار عادت دهید.

7. در طول ترم درس بخوانید؛ شب امتحانی نباشید!

درس خواندن یک فرآیند طولانی است و باید صبر و حوصله داشته باشید. در طول ترم درس بخوانید و همیشه در معرض آموزش و یادگیری خود را قرار دهید. با درس خواندن در شب امتحان، نمی‌توانید رویای افزایش معدل داشته باشید! طول سال تحصیلی مطالعه کنید و در حال تمرین و تکرار باشید. حل تمرین، می‌تواند بهانه‌ی خوبی برای مطالعه‌ی دائمی باشد. برای مثال برای تسلط پیدا کردن روی درس ریاصی از نمونه سوال ریاضی استادبانک استفاده کنید.
به همین سادگی، شما علاوه بر کم کردن حجم مطالب درسی با انواع سوال و راه‌حل‌های جدید نیز آشنا می‌‌شوید. نکته دیگر هم این است که شما نیاز دارید با اشتباه کردن و رفع آن‌ها، برخی از مباحث را یادبگیرید. در حالی که در شب امتحان، فرصتی برای این‌کار وجود ندارد.

8.مشکلات را جدی تلقی کنید

اگر در درسی ضعف دارید حتما برای رفع آن، به موقع اقدام کنید. چون ایام امتحانات زمان مرور درس‌ها است نه رفع مشکلاتی که در درس ها دارید. بهتر است در همان درس یا مبحثی که معلم در کلاس تدریس می‌کند اگر مشکل دارید با راهنمای معلم همان جلسه برطرف کنید. برای ساده شدن کار می‌توانید از محتوای آموزشی ویدیویی همان مبحثی که در آن مشکل دارید استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که با صرف کم‌ترین هزینه فقط ویدیوی بخشی که در آن مشکل دارید را خریداری و استفاده کنید. چنین شرایطی، تنها در سایت معلم خصوصی استادبانک فراهم شده است.

دیگر نیازی به خرید یک بسته کامل ویدیوی آموزشی و صرف هزینه بالا ندارید!

در حال حاضر، دانش آموزان پایه دهم تا دوازدهم می‌توانند ویدیوی جلسه به جلسه هر فصل یا هر بخش از دروسی مثل ریاضی و فیزیک را با بهترین اساتید مجموعه استادبانک با قیمتی مناسب، خریداری و مشاهده کنند. این محصول باارزش به زودی برای تمامی پایه‌ها و تمامی دروس در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار خواهد گرفت.

بهترین روش افزایش معدل؛ کمک گرفتن از معلم خصوصی استادبانک

در این مقاله درباره‌ی موضوع مهم روش افزایش معدل صحبت کردیم. رعایت نکاتی که در این مطالب به آن‌ها اشاره شد، روند درس خواندن هر دانش‌آموز و دانشجویی را متحول می‌کند. اگر شما واقعا به فکر بالا بردن معدل خود هستید، پیشتکار داشته باشید و طبق همین الگو رفتار کنید.

اما بهترین و مطئن‌ترین روش افزایش معدل، کمک گرفتن از برترین معلمان خصوصی کشور است. شما می‌توانید از تدریس خصوصی استادبانک از ابتدایی تا دانشگاه برای بالا بردن معدل و رفع اشکالات تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کنید. البته مقالات آموزشی و مشاوره تحصیلی، گام به گام کتاب‌های درسی، فایل‌های نمونه سوالات امتحانی و اپلیکیشن هم از دیگر خدمات آموزشی استادبانک است که به طور رایگان در دسترس شما قرار دارد.

اگر شما برای انتخاب معلم خصوصی به راهنمایی نیاز دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال یا مشکل با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما است.

چرا استفاده از روش افزایش معدل مهم است؟

دانش‌آموز و دانشجو برای اینکه بتواند معدل خود را بالا ببرد، باید طبق یک روش مناسب درس بخواند و الگوی مطالعاتی موثری داشته باشد.

آیا روش افزایش معدل دبیرستان با دانشگاه فرق می‌کند؟

از نظر روش مطالعه و رعایت نکاتی برای افزایش معدل، دانشگاه و دبیرستان فرق چندانی با یکدیگر نمی‌کنند.

بهترین روش افزایش معدل چیست؟

کمک گرفتن از برترین اساتید تدریس خصوصی هر درس و رشته، بهترین روش افزایش معدل در دبیرستان و دانشگاه است.