برنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانک

دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی | بررسی تاثیر نمره امتحانات نهایی در کنکور سراسری

5260 0
17 بهمن 1400
دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی

دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی برای دانش‌آموزان این رشته از چند جنبه‌ی مختلف مهم هستند. ریاضی فیزیک، سخت‌ترین رشته تحصیلی علوم نظری است و محصلان برای یادگیری درس‌های آن باید از هر ابزار و اطلاعاتی استفاده کنند. شناخت دروس نهایی ریاضی، اولین گام دانش‌آموز برای موفقیت در امتحانات نهایی پایه دوازدهم ریاضی است.

این مقاله، یکی دیگر از مجموعه مقالات برنامه ریزی درسی و مشاوره تحصیلی مجله استادبانک است که با هدف آگاهی و ساده‌تر کردن روند آموزش برای دانش‌آموزان تهیه می‌شوند. شما در این مطلب با دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم، سپس دروس غیر نهایی این پایه آشنا می‌شوید و تفاوت آن‌ها را کاملا درک می‌کنید.

در ادامه درباره‌ی اهمیت امتحانات نهایی در کنکور سراسری ریاضی نیز اطلاعات خوبی به دست می‌آورید و تفاوت روش مطالعه کنکوری و امتحانی را می‌شناسید. پایه دوازدهم، سالی است که دانش‌آموز باید خود را برای دو آزمون متفاوت آماده کند. بنابراین، شما نیاز دارید تا در بهترین شرایط تحصیلی و ذهنی قرار داشته باشید.

تفاوت دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی چیست؟

تفاوت میان دروس نهایی و غیرنهایی دوازدهم ریاضی را می‌توان از چند دیدگاه بررسی کرد. وقتی به لیست دروس نهایی ریاضی نگاه می‌کنیم، متوجه‌ی میزان سختی و اهمیت این درس‌ها می‌شویم. همه‌ی دروس تخصصی و عمومی رشته ریاضی دوازدهم در این قسمت وجود دارند که روند یادگیری و برنامه ریزی را برای دانش‌آموز سخت می‌کنند.

در حالی که دروس غیر نهایی هم از نظر تعداد و هم از نظر اهمیت، قابل قیاس با درس‌های نهایی نیستند. نکته‌ی بعدی، شکل برگزاری آزمون دروس نهایی است. معمولا محل برگزاری امتحانات نهایی خارج از مدرسه دانش‌آموزان است و مراحل اجرای این امتحانات رسمی‌تر به نظر می‌رسد و تاحدودی یادآور آزمون کنکور سراسری است. مراقبان و مسئولین حوزه امتحانی نیز سخت‌گیرتر هستند و برای هریک از محصلان کارت امتحانی نیز صادر می‌شود.

به طور خلاصه باید گفت که مسیر موفقیت یا عدم موفقیت دانش‌آموز را امتحانات دروس نهایی مشخص می‌کنند.

سوالات امتحانات نهایی برای دانش‌آموزان سراسر کشور مشترک است و به صورت یکسان طراحی می‌شود. آزمون به طور هماهنگ – کشوری برگزاری می‌شود. تصحیح نمرات و برگه‌های امتحانی محصلان نیز متمرکز است.

دروس نهایی ریاضی، حجم و تعداد بالایی دارند و از نظر موضوعی نیز متنوع هستند. اگر نمی‌خواهید در روزهای آخر دوره امتحانی و نهایتا آزمون کنکور، دچار کمبود زمان و استرس شوید، برنامه داشته باشید و طبق یک الگوی مناسب درس بخوانید.

برای یادگیری دقیق و استفاده‌ی بهینه از زمان و انرژی، توصیه می‌کنیم تا مقاله‌ی برنامه ریزی درسی پایه دوازدهم استادبانک را مطالعه کنید. این مطلب، فرآیند چیدمان جدول برنامه ریزی را برای شما راحت‌تر می‌کند.
اما مهم‌ترین تفاوت میان دروس نهایی و غیرنهایی دوازدهم تجربی، مربوط تاثیر دروس نهایی در نتیجه کنکور سراسری می‌شود که ما در ادامه با شرح درس‌ها به طور کامل به این موضوع نیز می‌پردازیم. ابتدا باید با لیست درس‌های نهایی و غیرنهایی رشته ریاضی در این پایه آشنا شوید.

لیست دروس نهایی دوازدهم ریاضی

دانش‌آموزان در پایه دوازدهم رشته ریاضی، 13 کتاب درسی دارند که 11 درس آن برای امتحانات نهایی در نظر گرفته شده است. این تعداد درس، کاملا مشخص می‌کند که دوره‌ی امتحانی رشته ریاضی فیزیک اصلا ساده نیست و محصل باید دروس سخت و متنوعی را بخواند. در جدول زیر، می‌توانید لیست دروس نهایی دوازدهم ریاضی را مشاهده کنید:

لیست دروس نهایی دوازدهم ریاضی

این لیست شامل همه‌ی درس‌های دفترچه‌ی عمومی و تخصصی کنکور سراسری می‌شود. حسبان (2)، هندسه (3)، ریاضیات گسسته (3)، فیزیک (3) و شیمی (3) از دروس تخصصی رشته ریاضی هستند که در کنکور سراسری نیز اهمیت بسیار بالایی دارند.

درس‌های ادبیات فارسی (3)، زبان انگلیسی (3)، عربی (3) و دین و زندگی هم دفترچه عمومی کنکور را شکل می‌دهند. از میان دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم ریاضی، فقط سلامت و بهداشت و هویت اجتماعی هستند که در آزمون کنکور از آن‌ها سوالی طرح نمی‌شود و بیشترین تاثیر این دو کتاب در کارنامه تحصیلی دانش‌آموز است.

دانش‌آموز رشته ریاضی باید در طول ترم درس بخواند و تمرینات، سوالات و پرسش‌های متعددی را حل کند تا در دوره امتحان با کمبود زمان مواجه نشود. مطالعه‌ی دقیق همه‌ی بخش‌های کتاب درسی برای موفقیت در امتحانات نهایی، باید در برنامه‌ی دانش‌آموزان باشد. کتاب درسی، اولین مرجع طراحان سوالات امتحانات است و نباید از آن غافل شد.

لیست دروس غیر نهایی پایه دوازدهم ریاضی

دروس غیر نهایی پایه دوازدهم ریاضی، فقط از دو کتاب تشکیل می‌شود که از نظر آزمون کنکور هیچ اهمیتی ندارند. البته باید بدانید که هرچند تاثیر نمرات این دو درس در کارنامه نهایی بسیار کم است، اما نباید با بی‌توجهی و سهل‌انگاری به سراغ امتحانات غیرنهایی ریاضی بروید. دروس غیرنهای ریاضی در پایه دوزادهم شامل دو درس زیر است:

لیست دروس غیر نهایی ریاضی دوازدهم

درس نگارش از پایه اول ابتدایی، همراه دانش‌آموز است و هرچند یک بخش مستقل در امتحانات نهایی و آزمون کنکور ندارد، اما نمی‌توان از تاثیر آن روی روند یادگیری ادبیات فارسی چشم‌پوشی کرد. در واقع، جزئیات درس نگارش به‌طور غیرمستقیم برای یادگیری فارسی مورد نیاز است. مدیریت و خانواده هم یک کتاب با محوریت آموزش‌های شخصی و فردی است که بیشتر جنبه‌ی تعلیمی و ارتقاء اطلاعات موردنیاز برای زندگی را به دانش‌آموز انتقال می‌دهد.

چگونه برای دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی آماده شویم؟

آمادگی برای امتحانات باید در طول ترم تحصیلی اتفاق بیفتد و دانش‌آموز با داشتن برنامه و نظم، فرآِیند یادگیری را طی کند. کمک گرفتن از برترین اساتید تدریس خصوصی رشته ریاضی، کتاب‌های کمک درسی، استفاده از مقالات و روش‌های مطالعه و دیگر منابع آموزشی از بهترین ابزارهای یادگیری دروس نهایی و غیر نهایی رشته ریاضی هستند.

اما، یکی از موثرترین منابع کمک آموزشی برای دوره امتحانات، نمونه سوالات امتحانی سال‌های گذشته است. خواندن نمونه سوال امتحانی چندین ویژگی مثبت و کارآمد دارد که در لیست زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • مرور دوباره‌ی درس
  • یادگرفتن تکنیک‌های حل مسئله‌ی جدید
  • رفع اشکالات
  • آشنایی با شیوه‌ی طراحی سوال و مباحث مورد علاقه طراحان
  • بالا بردن تسلط روی مباحث با کمک تمرین و تکرار
  • بالا رفتن سرعت عمل در پاسخگویی

از طرفی دیگر، می‌توان نمونه سوال امتحانی را به کسانی که در طول ترم خوب درس نخواندند نیز پیشنهاد داد. این افراد نیاز دراند تا در مدت زمان کوتاهی، علاوه برای خواندن درسنامه، تمرین هم حل کنند و با شیو‌ی طراحی سوال نیز آشنا شوند که خواندن نمونه سوال، این شرایط را به صورت فشرده ایجاد می‌کند.

شرایط قبولی در دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم چگونه است؟

کسب نمره قبولی و فارغ التحصیل شدن در پایه دوازدهم، میان دروس نهایی و غیر نهایی اندکی متفاوت است. دانش‌آموزی در امتحانات غیرنهایی، قبول شناخته می‌شود که نمره سالانه او حداقل نمره 10 برای هر یک از دروس باشد. اما اگر بعد از امتحانات نوبت دوم، نتواسنت نمره حدنصاب را کسب کند، می‌تواند با شرکت در امتحانات شهریور، نمره قبولی را به دست آورد.

اما شرایط قبولی برای دروس نهایی پایه دوازدهم، کمی پیچیده‌تر است. در جدول زیر به طور خلاصه، شرایط قبولی در درس‌های نهایی پایه دوازدهم آماده است:

شرایط قبولی در درس های نهایی پایه دوازدهم

بنابراین، ابتدا محصل باید نمره سالانه حداقل 10 را کسب کند. در گام بعدی نیز، نمره امتحان نهایی او نباید کمتر از 7 (بدون در نظر گرفتن ضریب) باشد. در صورت داشتن نمره 7 در برگه امتحان نهایی و داشتن نمره سالانه حداقل 10، دانش‌آموز مجاز به استفاده از تبصره است.

به این نکته توجه داشته باشید: دانش‌آموزان در کل دوران متوسطه دوم می‌توانند در 4 درس (با حداقل نمره 7) از تبصره استفاده کنند که از این 4 درس، دو درس غیرنهایی و دو درس هم نهایی است. البته در صورتی که تعداد نمرات بین 7 تا 10 دانشی آموزشی بیشتر از 4 درس بود، می‌تواند با شرکت در آزمون شهریور ماه، نمره قبولی را بگیرد.

اهمیت امتحانات نهایی ریاضی در کنکور سراسری و تفاوت روش مطالعه

اهمیت دروس نهایی، فقط در شیوه‌ برگزاری یا طراحی سوالات امتحانی خلاصه نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل حساسیت دانش‌آموز، والدین و معلمان نسبت به این امتحانات، تاثیر 30 درصدی دروس نهایی روی نتیجه کنکور سراسری ریاضی فیزیک است. دانش‌آموزی که قصد به دست آوردن رتبه بالا در آزمون کنکور را دارد، باید در امتحانات نهایی نیز نمره خیلی خوبی کسب کند.

موفقیت در کنکور، بدون کسب نتیجه مناسب در امتحانات نهایی امکان‌پذیر نیست!

اما دیگر مسئله‌ی بسیار مهم درباره‌ی ارتباط امتحانات نهایی و کنکور سراسری، در شیوه‌ی مطالعه دروس است. تاریخ برگزاری امتحان‌های نهایی و آزمون کنکور، چندان از هم دور نیست و دانش‌آموز باید طی یک مدت تقریبا کوتاه به دو نوع سوال تشریحی و تستی پاسخ بدهد. به همین دلیل باید روش مطالعه‌ی محصل مناسب با هر دو نوع آزمون باشد.

ایجاد توازن میان روش مطالعه تشریحی و روش مطالعه کنکوری، می‌تواند به داوطلب کمک کند تا در هر دو مهارت به سطح مطلوبی برسد. البته معمولا دانش‌آموزان برای حل تست‌های مختلف، دردسر بیشتری دارند و رسیدن به تسلط کافی، برای آن‌ها زمان‌بر است. توصیه می‌شود با توجه به توانایی خود از منابع کمک آموزشی استفاده کنید تا فرآیند یادگیری و کسب مهارت برای شما راحت‌تر باشد.

شما می‌توانید از مطالب کنکوری استادبانک که به صورت رایگان در دسترس شما است، کمک بگیرید. در این بخش از مجله استادبانک، مقالات مشاوره تحصیلی، روش‌های مطالعه، نمونه سوال، اساتید تدریس خصوصی و هر چیزی که برای موفقیت در کنکور نیاز دارید، در دسترس شما قرار دارد.

موفقیت در کنکور سراسری ریاضی و امتحان نهایی با محصول جدید و اقتصادی استادبانک!

اگر در درسی ضعف دارید حتما برای رفع آن، به موقع اقدام کنید. ایام امتحانات و ایام نزیدیک به کنکور، زمان مرور درس‌ها است نه رفع مشکلاتی که در درس ها دارید. بهتر است مشکلات خود را در همان درس یا مبحثی که معلم در کلاس تدریس می‌کند با راهنمای معلم همان جلسه برطرف کنید. برای ساده شدن کار می‌توانید از محتوای آموزشی ویدیویی همان مبحثی که در آن مشکل دارید استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که با صرف کم‌ترین هزینه فقط ویدیوی بخشی که در آن مشکل دارید را خریداری و استفاده کنید. چنین شرایطی، تنها در سایت معلم خصوصی استادبانک فراهم شده است.

دیگر نیازی به خرید یک بسته کامل ویدیوی آموزشی و صرف هزینه بالا ندارید!

در حال حاضر، دانش آموزان پایه دوازدهم می‌توانند ویدیوی جلسه به جلسه هر فصل یا هر بخش از دروسی مثل ریاضی و فیزیک را همراه با حل تست کنکور با بهترین اساتید مجموعه استادبانک با قیمتی مناسب، خریداری و مشاهده کنند. این محصول باارزش به زودی برای تمامی پایه‌ها و تمامی دروس در اختیار دانش‌آموزان عزیز قرار خواهد گرفت.مشاوره تحصیلی استادبانک

گرفتن نمره بالا در دروس نهایی ریاضی دوازدهم با کمک معلم خصوصی استادبانک

در این مقاله دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی به طور کامل بررسی شد. اهمیت دروس نهایی، قابل قیاس با دروس غیر نهایی نیست. علاوه بر سخت بودن درس‌های نهایی پایه دوازدهم ریاضی، این کتاب‌های درسی بخش بزرگی از کنکور سراسری را تشکیل می‌دهند. یادگیری مطالب درسی این کتاب‌ها و کسب نمره بالا در امتحانات، شرط لازم برای موفقیت در کنکور ریاضی فیزیک است.

سامانه تدریس خصوصی استابانک، خدمات آموزشی متعدد و متنوعی را برای شما آماده کرده است. مقالات آموزشی، گام به گام‌ها، نمونه سوالات، مشاوره تحصیلی و اپلیکیشن استادبانک، امکاناتی هستند که فرآیند یادگیری را برای شما ساده‌تر می‌کنند. اما بهترین روش آماده شدن برای امتحانات نهایی، کمک گرفتن از معلم خصوصی دوازدهم ریاضی است.

شما در سایت استادبانک به برترین اساتید تدریس خصوصی برای هر یک از دروس رشته ریاضی فیزیک دسترسی دارید. در صورت داشتن سوال یا نیاز به راهنمای برای انتخاب معلم خصوصی، می‌توانید باید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به سوالات شما کاربران عزیز است.

 

آیا امتحانات نهایی در کنکور سراسری تاثیر دارند؟

بله، مهم‌ترین ویژگی دروس نهایی در این است که نمره‌ آن‌ها در نتیجه‌ کنکور سراسری اثرگذار است

آیا روش مطالعه دروس نهایی ریاضی متفاوت از دروس دیگر است؟

به دلیل اینکه، امتحانات نهایی در فاصله کمی از کنکور سراسری برگزار می‌شود، باید شیوه‌ مطالعه تشریحی و تستی را به صورت همزمان بکار برد. بیشتر دروس نهایی علاوه بر دوره امتحانات در آزمون کنکور نیز وجود دارند. درباره‌ی این موضوع هم در این مقاله صحبت شده است.

بهترین راهکار برای یادگیری دروس نهایی و غیر نهایی دوازدهم ریاضی چیست؟

بهترین راه‌حل برای یادگیری درس‌های رشته ریاضی فیزیک، ابتدا کمک گرفتن از معلم خصوصی ریاضی است و سپس داشتن برنامه ریزی درسی و استفاده از منابع کمک آموزشی معتبر که در استادبانک در دسترس شما قرار دارند.