برنامه ریزی درسی استادبانک

آموزش برنامه ریزی درسی دانشگاهی، راحت‌تر فارغ التحصیل شوید!

1451 0
17 فروردین 1401
آموزش برنامه ریزی درسی دانشگاهی

برخی دانش‌آموزان تا مدتی بعد از ورود به دانشگاه و تبدیل شدن به دانشجو، فکر می‌کنند که برنامه‌ریزی درسی برای دوران آماده‌سازی کنکور بود و دیگر نیازی به برنامه درسی ندارند. بهترین واکنش به این نحوه تفکر، توضیح اهمیت برنامه ریزی درسی دانشگاهی برای این دسته از دانشجویان بی‌تجربه یا تازه‌کار است.

مجله استادبانک، برای دانش‌آموزان همه‌ی مقاطع تحصیلی مقالات برنامه‌ریزی درسی را آماده کرده است و در این مطلب نیز، آموزش برنامه ریزی درسی دانشگاهی مورد بررسی کامل قرار می‌گیرد. خواندن این مقاله ابتدا شما را با اهمیت برنامه‌ریزی آشنا می‌کند، سپس اصول لازم برای چیدن برنامه درسی را یاد می‌گیرید و در آخر مهم‌ترین نکات برنامه‌ریزی در طول ترم و دوره امتحانات را می‌خوانید.

برنامه‌ ریزی درسی دانشگاهی، مدیریت زمان و تاثیر آن‌ها روی عملکرد دانشجو

مدیریت زمان در هر چهارچوبی و کاری، اهمیت خاصی دارد. احتمالا شما هم بارها شنیده‌اید که “زمان مهم‌ترین سرمایه‌ی هر انسانی” است و هر فرد یا تیمی که قصد انجام پروژه یا هر کاری را دارد باید برنامه‌ی دقیق داشته باشد. با همه‌ی این توصیه‌ها، همچنان بسیاری از دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه دچار افت تحصیلی یا بی‌خیالی نسبت به برنامه ریزی درسی دانشگاهی می‌شوند.

فرقی نمی‌کند، شما در سال کنکور هستید یا وارد دانشگاه شدید در هر صورت کسب موفقیت تحصیلی، فقط با داشتن برنامه درسی ممکن است. از طرفی دیگر، فرد نوجوان 18 – 19 ساله‌ای که به‌تازگی وارد یک محیط جدید با ساختار آموزشی و ارتباطات اجتماعی جدید می‌شود در معرض سردرگمی و اشتباهات تحصیلی متوالی قرار دارد.

برای موفقیت در هرکاری باید زمان را مدیریت کنید. نظم داشتن، یعنی دوستی با زمان!

به همین دلیل است که بسیار از  دانشجویان در ترم‌های اول عملکرد تحصیلی جالبی ندارند. در چنین شرایطی، داشتن برنامه‌ریزی درسی کمک بزرگی برای ایجاد تمرکز به دانشجو است. برنامه می‌تواند مانند نقشه راه عمل کند تا در ابتدای مسیر، کمترین آسیب به روند آموزشی شما وارد شود و دچار عقب‌ماندگی از چارت رشته تحصیلی خود نشوید.

اهمیت دادن به زمان و داشتن برنامه، مهم‌ترین گام موفقیت در دانشگاه است. برای درک بهتر این موضوع مقاله‌ی مدیریت زمان برای درس خواندن مجله استادبانک را بخوانید.

در ادامه با چند اصل مهم برنامه ریزی آشنا می‌شوید که باید در هنگام برنامه ریزی درسی دانشگاهی آن‌ها را مدنظر داشته باشید. توجه کنید که رعایت این نکات، کمک می‌کند تا قابلیت‌ اجرایی برنامه بالا برود و بیشترین تاثیر را روی عملکرد شما داشته باشد.

تدریس خصوصی دروس دانشگاهی استادبانک

1. تهیه لیستی از دروس، وظایف، کلاس‌ها و پرژه‌ها

قبل از هر اقدامی برای تعیین جدول زمانی و برنامه‌ریزی، باید بدانید که چه‌کارهایی برای انجام دادن، دارید. بنابراین با دقت یک لیست از دروس ترم، ساعت کلاس‌های دانشگاه و فوق‌برنامه، پروژه‌های طول ترم یا پایان ترم و وظایف دیگر آماده کنید.

سپس به‌طور تقریبی برخی از درس‌ها یا وظایفی که به‌نظرتان سخت‌تر هستند و چالش بیشتری دارند را مشخص کنید. این اولویت‌بندی در زمان برنامه ریزی درسی دانشگاهی به شما کمک می‌کند تا برای نقاط ضعف یا وظایف مهم‌تر زمان بیشتری را در نظر بگیرید.

در این مورد می‌توانید از نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی و مدیریت زمان کمک بگیرید. این دسته از نرم‌افزارها امکان تهیه‌ی لیست، اولویت‌بندی و چیدمان جدول مطالعاتی را برای شما فراهم می‌کنند. خواندن مقاله‌ی معرفی 5 اپلیکیشن برای مدیریت زمان، شما را با چند برنامه جدید و کاربردی آشنا می‌کند.

2. شناخت موانع؛ پیشگیری، بهتر از درمان است!

نوشتن برنامه با اجرای برنامه، زمین تا آسمان فرق دارد! معمولا، کم‌وبیش همه‌ی ما برای کارهای مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم که نتیجه نداده یا به‌ طور کلی به مرحله اجرا نرسیده است. تکرار این اتفاق موجب بی‌انگیزگی و دل‌سردی می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق، ندیدن یا عدم شناسایی موانع برای اجرای برنامه است.

پیش فرض ما در زمان نوشتن برنامه چندان درست نیست و از مسیری که باید طی کنیم، برآیند دقیق و خوبی نداریم. به همین دلیل، باید قبل از برنامه ریز درسی دانشگاهی، همه‌ی موانع و مشکلاتی که به ذهن می‌رسد را در نظر داشت.

شناخت موانع، کمک می‌کند تا چشم‌اندازی از کل مسیر یادگیری و پیشرفت‌تان داشته باشید.

هر نوع مانعی می‌تواند در این لیست قرار بگیرد. بی‌انگیزگی در مورد مطالعه درسی خاص، نقطه ضعف یا سطح پایین در درس دیگر، داشتن عادت بد مطالعاتی یا حتی شلوغ بودن برخی ساعت خاص در روز که معولا در طول آن مدت نمی‌توانید درس بخوانید. ویژگی برجسته‌ی شناخت موانع این است که به شما چشم‌اندازی درست از شرایط تحصیلی و بخش‌های مختلفی از سبک زندگی‌تان می‌دهد. بعد از تهیه‌ی این لیست، می‌توان با دقت به سراغ چیدمان جدول برنامه‌ریزی درسی رفت.

برنامه ریزی درسی دانشگاهی پیدا کردن ساعات مطالعه و

3. پیدا کردن بهترین ساعت مطالعه

آدم‌ها از نظر روحی، ذهنی و جسمی باهم فرق دارند و توانایی و سبک زندگی هر کس متفاوت است. شما بعد از چندین سال درس خواندن و مطالعه، باید بدانید چه ساعاتی از روز، عملکرد بهتری دارید. این بازه‌های زمانی می‌توانند به چند بخش تقسیم شوند.

بهترین ساعت مطالعه شما بعد از کلاس‌های دانشگاه، مدت زمانی که برای استراحت بعد از هر بار درس خواندن نیاز دارید و توانایی مطالعه در شب از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که در برنامه‌ریزی درسی به شما کمک می‌کنند. این ساعات را پیدا کنید و در هنگام نوشتن برنامه در نظر داشته باشید.

برای مثال اگر در ساعات بعداز‌ظهر ذهنی آماده‌تری دارید، این مدت زمان را برای سخت‌ترین دروس یا مهم‌ترین وظایف تعیین کنید. اگر بعد از درس حل‌کردنی ذهن‌تان خیلی خسته می‌شود، بخش بعدی جدول را یک وظیفه سبک و راحت‌تر بگذارید. این شناخت از ساعات مطالعه، اجازه می‌دهد تا از همه‌ی اوقات یک روز به بهترین نحو استفاده کنید.

یکی از جالب‌ترین و البته ابهامات دانشجویان و دانش‌آموزان، تفاوت مطالعه در روز یا شب است. خواندن مقاله‌ی درس خواندن در شب بهتر است یا روز؟ مجله استادبانک این چالش را برای شما حل می‌کند.

4. تقسیم‌بندی درست و متوازن زمان میان وظایف مختلف

هدف از برنامه‌ریزی، بهره‌وری از زمان به بهترین شکل ممکن است. برای رسیدن به این هدف، دانشجو باید زمان را دقیق میان وظایف مختلف تقسیم‌بندی کند. طبیعی است که همه‌ی دورس درجه‌ی سختی یکسانی ندارند یا برخی پروژه‌های یا وظایف اهمیت بیشتری برای دانشجو دارند. همین مسائل، معیار خوبی برای تعیین مدت زمان انجام هر وظیفه است.

برای مثال، وقتی شما در درس ریاضی مشکل دارید باید مدت زمان بیشتری را در برنامه ریزی درسی دانشگاهی برای این درس کنار بگذارید. اگر پروژه‌ای را باید در تاریخ معینی تحویل دهید، باید قسمت‌های مختلفی از جدول برنامه‌ریزی را برای پیش‌بردن بخش‌های متعدد این وظیفه در نظر بگیرید. به طور خلاصه باید گفت، برای هر تکلیف به نسبت ارزش و نیاز آن زمان صرف کنید.

تفکیک برنامه ریزی درسی دانشگاهی برای طول ترم و دوره امتحان

5. براساس سطح علمی و توانایی برنامه ریزی درسی دانشگاهی را بنویسید

برنامه‌ریزی قرار است، نقشه راه دانشجو برای رسیدن به موفقیت باشد، نه عامل بی‌انگیزگی و بهانه‌ای برای درس نحواندن! متاسفانه در نظر نگرفتن توانایی واقعی و واقعیت روند تحصیلی، موجب فرار دانشجو از مطالعه می‌شود. خلاصه؛ واقع‌بین باشید و براساس سطح علمی، برخی عادات مطالعه و توانایی خودتان برنامه درسی را بچینید.

اگر در طول 12 سال مدرسه، هرگز 6 ساعت فشرده درس نخواندید در برنامه دانشگاه هم چنین وظیفه‌ای را تعیین نکنید. رسیدن به این نوع از توانایی‌ها، یک‌باره ممکن نیست و باعث دل‌زدگی شما می‌شود. از طرفی دیگر، برای 24 ساعت یک روز به اندازه یک هفته تکالیف تعیین نکنید! برخی از دانشجویان برنامه‌های می‌نویسند که اجرای آن‌ها توسط ربات نیز غیرممکن است.

البته، داشتن این رویکرد که میزان توانایی، ساعات مطالعه و انجام کارهای دانشگاه را افزایش دهید، خیلی خوب است. ولی رسیدن به این هدف باید به مرور زمان و ممارست انجام شود. برای یادگرفتن راه‌های افزایش ساعت مطالعه، مقاله‌ی چگونه ساعت مطالعه را بالا ببریم؟ استادبانک را بخوانید.

تفکیک برنامه ریزی طول ترم با دوره امتحانی

برنامه ریزی درسی دانشگاهی برای طول ترم تنظیم می‌شود و دانشجو سعی می‌کند همه‌ی بخش‌های برنامه را اجرا کند. طول ترم زمان خوبی برای درس خواندن، مرور و رفع اشکالات وجود دارد و فشار خیلی کمی به دانشجو وارد می‌شود. اصولی که تا اینجا در مقاله توضیح داده شد، برای برنامه‌ریزی در طول ترم بسیار کاربردی است.

اما در دوران دانشگاه هم ماجرای قدیمی درس نخواندن و شب امتحان همچنان ادامه دارد. در این شرایط شما مجبور هستید فشرده‌تر درس بخوانید. روزهای فرجه (استراحت) قبل از امتحان بسیار ارزشمند می‌شوند و باید درس‌ها را براساس سختی و میزان تاثیر در کارنامه مطالعه کنید.

اگر در طول ترم کمی درس خوانده باشید، کار راحت‌تری در دوره امتحانی دارید ولی در غیر این‌صورت عملیات مطالعه و مرور فشرده را در حد فاصله زمانی بسیار کمی ‌پیش‌روی خود دارید. یک نکته مهم را هم فراموش نکنید که دو یا سه روز پایانی قبل از هر امتحان، فقط همان درس را بخوانید تا دچار سردرگمی و آشفتگی اطلاعات درسی نشوید.

مقاله‌ی چرا هر چی می‌خونم یادم میره؟ مجله استادبانک، راهنمای خوبی برای یادگیری عمیق‌تر و جلوگیری از معضل فراموشی درس‌ها است.

اهمیت برنامه ریز درسی دانشگاهی برای دانشجو

نکات تکمیلی برای داشتن برنامه ریزی درسی دانشگاهی

برخلاف تصور، برنامه‌ریزی درسی جزئیات بسیار کوچکی دارد که رعایت هرکدام از آن‌ها روی کیفیت برنامه تاثیر می‌گذارد. گام‌های اصلی ایجاد یک برنامه ریزی درسی دانشگاهی باکیفیت توضیح داده شد. اما چند نکته تکمیلی باقی‌مانده است که در ادامه آن‌ها را می‌خوانید:

1. طول مدت هر بخش از جدول زمانی را طولانی در نظر نگیرید

از نظر علمی ثابت شده است که بعد از یک ساعت مطالعه مفید، راندمان ذهنی پایین می‌آید. بنابراین طول مدت هر قست از برنامه را خیلی طولانی تعیین نکنید. اگر وظیفه‌ای خیلی مهم و فوری است و نیاز به مدت زمان تقریبا بیشتری دارد، با رعایت زمان‌های استراحت کوتاه (5دقیقه) راندمان مطالعه را بالا ببرید.

البته، شب‌های امتحانی که روی درسش مسلط نیستید، احتمالا نمی‌توانید این اصل را رعایت کنید. ولی در چنین موقعیتی نیز حتما زمان‌های تنفس کوتاه را در نظر داشته باشید.

2. ساعت تفریح، ورزش و استراحت

برنامه‌ریزی باید شامل ساعت استراحت، ورزش و تفریح هم باشد. دانشجو بودن و درس خواندن وظیفه‌ای اصلی شما در زندگی است، ولی مانند هر انسان دیگر شما نیاز به تفریحات و ورزش دارید. اتفاقا، هنگامی که جدول برنامه‌ریزی را تعیین می‌کنید، متوجه می‌شوید که مدت زمان خوبی را برای پرداختن به علایق و سرگرمی‌های شخصی در اختیار دارید.

3. برنامه‌ریزی منعطف

زندگی فرآیندی غیرقابل پیش‌بینی است. نمی‌توان به طور قطع ثانیه به ثاینه آن را برنامه‌ریزی کرد. بنابراین باید جدول زمان‌بندی شما منعطف باشد و در صورت بروز مشکل و اجرا نشدن هر بخش از برنامه، طی روزهای آینده آن را جبران کرد. انعطاف‌پذیری در برنامه‌ ریزی درسی دانشگاهی، مهارتی است که به مرور به‌دست می‌آورید و به نوعی نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن شما می‌شود.

استادبانک با بهترین امکانات آموزشی کشور، همگام با شما برای اجرای برنامه ریزی درسی دانشگاهی

در این مقاله گام‌های اصلی نوشتن برنامه ریزی درسی دانشگاهی را برای شما شرح دادیم، در مورد اهمیت مدیریت زمان صحبت کردیم، تفاوت اجرای برنامه در طول ترم و دوره امتحانی را یادآوری کردیم و چند نکته جزئی برای داشتن برنامه‌ای بهتر را به شما گفتیم.

سامانه تدریس خصوصی استادبانک خدمات آموزشی مختلفی را برای دانشجویان آماده کرده است که مقالات آموزشی، یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها است. اما باید بدانید، اجرای دقیق‌ترین و کاربردی‌ترین برنامه‌ها، نیاز به کمک و یادگیری اصولی دارد. شما برنامه‌ریزی می‌کنید که درس را خوب یاد بگیرید. اگر برای یادگیری دروس دانشگاهی مشکل دارید، می‌توانید از بهترین اساتید تدریس خصوصی دانشگاهی استادبانک کمک بگیرید.

استادبانک، مجموعه کاملی از اساتید دانشگاهی را برای کلاس‌های آنلاین و حضوری در دسترس دانشجویان سرار کشور قرار داده است. اگر برای انتخاب استاد خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه مشکل و سوال، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتبانی استادبانک، آماده‌ی پاسخگویی به شما کاربران عزیز است.

مهم‌ترین نکات برنامه ریزی درسی دانشگاهی چیست؟

برای برنامه ریزی درسی دانشگاهی باید چند اصل مهم مانند: شناخت موانع اجرای برنامه، تشخیص دروس و وظایف مهم‌تر و زمان‌بندی دقیق را رعایت کرد. در این مقاله مجله استادبانک همه‌ی گام‌ها و نکات تعیین یک برنامه درسی دانشگاهی توضیح داده شده است.

آیا میان برنامه ریزی درسی ترم دانشگاه با ایام امتحانات تفاوتی وجود دارد؟

ایام امتحانات مدت زمان بسیار کمتری در اختیار دانشجویان است و باید با فشردگی بیشتری درس خواند. به همین تفاوت‌های در شیوه‌ی زمان‌بندی و اجرا برنامه ریزی دانشگاهی در طول ترم با دوره امتحان وجود دارد.

بهترین ابزار برای اجرا دقیق‌تر و بهینه‌تر برنامه‌ ریزی درسی دانشگاه چیست؟

دروس دانشگاه از پیچیدگی و سخت خاصی برخوردار هستند و عدم یادگیری این درس‌ها، باعث اختلال در اجرا برنامه می‌شود. بهتر است دانشجویان برای یادگیری اصولی دورس از استاد خصوصی کمک بگیرند.