برنامه ریزی درسی ابتداییمشاوره تحصیلی ابتدایی

برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان | قبل از درس خواندن، نظم داشتن را به بچه‌ها آموزش دهید!

استادبانک نویسنده
12569 0
24 مهر 1401
برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان

والدین دوست دارند فرزندشان از اولین سال تحصیل، یک دانش‌آموز موفق و پرتلاش باشد. یادگیری سریع درس‌ها، علاقه داشتن به مطالعه و کسب نتیجه‌ی درخشان، رویای هر پدر و مادری است. اما والدین کمتری به برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان و آموزش “منظم بودن” به بچه‌های کم سن و سال فکر می‌کنند.

احتمالا استفاده از اصطلاح “برنامه ریزی درسی” برای کودک اول ابتدایی، برای برخی خانواده‌ها عجیب به‌نظر می‌رسد. در حالی‌که عادت دادن فرزندان به منظم‌بودن از سن کم، خیلی راحت‌تر و مثمرثمرتر است. مجله آموزشی استادبانک در یکی دیگر از مقالات مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی درسی این مجموعه به سراغ این موضوع مهم و کاربردی رفته است. در این مقاله با روند ایجاد یک روتین مطالعه ساده و منظم برای کودک اول ابتدایی به طور کامل آشنا می‌شوید.مشاوره تحصیلی استادبانک

برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان با کمک مشاوره تحصیلی

برنامه‌ریزی فقط محدود به درس خواندن نیست و برای انجام دادن اصولی هرکاری به داشتن برنامه نیاز است. بسیاری از والدین از سن کم، نظم و برنامه‌ریزی را به فرزندان خود می‌آموزند و سعی می‌کنند، بدون فشار روانی و ذهنی، فرزندشان اهمیت منظم‌بودن را درک کند.

اما وقتی از برنامه‌ریزی درسی صحبت می‌کنیم، مسئله کمی تخصصی‌تر می‌شود و نیاز است تا از فرد آگاه و باتجربه کمک گرفته شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود والدین، حداقل برای شروع کار و برنامه‌ریزی از مشاور تحصیلی کمک بگیرند. مشاورین به سادگی با بهترین روش‌های ممکن، فرآیند برنامه‌ریزی درسی برای کلاس اول دبستان را به والدین توضیح می‌دهد تا مناسب‌ترین برنامه باتوجه به نیاز و توانایی دانش‌آموز آماده شود.

سامانه جامع آموزش خصوصی استادبانک، برترین مشاورین تحصیلی ابتدایی را با مناسبت‌ترین قیمت در دسترس دانش‌آموزان و والدین سرتاسر کشور قرار داده است.

مشاوره تحصیلی ابتدایی


چرا برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان اهمیت دارد؟

احتمالا شنیده‌اید که “بچه‌ها می‌بینند، بچه‌ها یاد می‌گیرند!” این جمله به خوبی نشان می‌دهد که میزان تاثیرپذیری فرزندان تا چه حد بالا است. بهترین مقطع زمانی برای ایجاد عادت منظم بودن، سنین پایین است. بچه‌ها آماده‌ی دریافت اطلاعات جدید و یادگرفتن ترفندهای مختلف هستند. بنابراین باید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد. از طرفی دیگر، درس‌خواند در مقطع اول ابتدایی، حکم اولین گام در یک مسیر جدید را دارد. طبیعی است که دانش‌آموز به سادگی پای کتاب درسی نشیند و صبر و حوصله‌ی کمتر داشته باشد.

در چنین وضعی باید از یک نقشه‌ی راه مناسب و دقیق کمک گرفت؟ برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان، همان ابزار کمک آموزشی موثری است که می‌تواند شرایط درس خواندن کودک را خیلی ساده‌تر کند. جزئیات ساختن یک جدول زمانی خوب برای دانش‌آموز مقطع ابتدایی، بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. برای درک بهتر این موضوع، حتما مقالات برنامه ریزی درسی ابتدایی مجله استادبانک را مطالعه کنید. جزئیات ساختن یک جدول زمانی خوب برای دانش‌آموز مقطع ابتدایی، بیشتر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. برای درک بهتر این موضوع، حتما مقالات برنامه ریزی درسی ابتدایی مجله استادبانک را مطالعه کنید.

همین‌طور منابعی کامل کلاس اول ابتدایی استادبانک به صورت رایگان در دسترس والدین و دانش‌آموزان قرار دارند تا فرآیند اجرای برنامه ساده‌تر و درس خواندن راحت‌تر باشد.

منابع کلاس اول ابتدایی استادبانک


تفاوت برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان با دیگر دانش‌آموزان

شیوه‌ی برخورد با دانش‌آموز ابتدایی، متفاوت از دانش‌آموز مقاطع دیگر است. نمی‌توان با یک زبان خشک و رسمی بچه را در چهارچوب یک برنامه‌ی از پیش تعیین شده قرار داد. بنابراین با یک کودک هفت ساله مانند یک سرباز رفتار نکنید!

برنامه‌‌ای که با هدف مطالعه منظم درس برای محصل کلاس اول چیده می‌شود، باید جذابیت‌های کودکانه هم داشته باشد. شک نکنید که یک برنامه‌ریزی نامناسب و اشتباه، نتایج مخرب و آسیب‌زایی به همراه دارد.

در مورد دانش‌آموز دبیرستانی یا کنکوری، می‌توان از سخت‌گیری و ایجاد قوانین خاص استفاده کرد، ولی در برخورد با کودکان به هیچ عنوان بدرفتاری یا حس ترس ایجاد نکنید. شما قصد دارید با کمک برنامه‌ریزی درسی دانش‌آموز را علاقمند به مطالعه کنید، نه برعکس!

کلاس اول به اندازه کافی حساسیت به همراه دارد و اگر قرار نیست جدول زمانی به ساده‌تر کردن آموزش به کودک کمک کند، همان بهتر که استفاده نشود! توصیه می‌کنیم، مقاله‌ی چالش ‌های کلاس اولی‌ ها را بخوانید. در این مطلب به جوانب مختلف این موضوع به خوبی پرداخته شده است.

نحوه برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان

نوشتن یک جدول برنامه‌ریزی در نگاه اول چندان پیچیده به نظر نمی‌رسد. مخصوصا اگر برای پایه اول ابتدایی باشد. اما رعایت بعضی نکات ساده، تاثیر شگفت‌انگیزی روی عملکرد و میزان پذیرش این برنامه توسط دانش‌آموز دارد.

در ادامه با نکات اساسی و کاربردی نحوه برنامه زیری درسی برای کلاس اول دبستان آشنا می‌شوید:

1.بررسی دقیق و مقدماتی

برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان همراه با یک چالش منحصربه‌فرد است. فرزند شما تا پیش از این، هرگز به طور جدی در محیط آموزشی و مدرسه قرار نگرفته است و شما هیچ اطلاع خاصی از میزان توانایی مطالعه روزانه‌ی او ندارید. از طرفی دیگر در اولین روزهای مدرسه هم روند آموزش هنوز خوب روی ریل نیفتاده و حجم تکالیف و کارهای دانش‌آموز مشخص نیست.

بنابراین، ابتدا یک بازه‌ی زمانی مشخص (مثلا دو هفته) را فقط برای بررسی دقیق و مقدماتی در نظر بگیرید. اطلاعات به دست آمده را یادداشت کنید تا آرام آرام متوجه شوید هر درس چقدر زمان نیاز دارد و از آن مهم‌تر، فرزند شما چه مدت در روز توانایی درس خواندن دارد.

افت تحصیلی یک امر شایع میان دانش‌آموزان است. مقاله‌ی  دلایل افت تحصیلی و راه برطرف کردن آن شما را با جزئیات بیشتری از این پدیده آشنا می‌کند.

2.لیست از دروس و کارهای لازم تهیه کنید

هدف از برنامه‌ریزی، سر و سامان دادن به کارهایی است که باید انجام دهیم. اما قبل از هر کاری باید بدانیم که چه وظایفی در انتظار ما است. بنابراین شما نیز به صورت جزئی و دقیق یک لیست از حجم مطالب کتاب‌ها، تکالیف روزانه و هفتگی و هر مورد مهمی دیگر آماده کنید.

برای نوشتن یک جدول برنامه‌ریزی خوب، ابتدا باید بدانید چه‌کارهایی در انتظار شما است.

داشتن چنین لیستی به شما کمک می‌کند تا اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت را بهتر کشف کنید و از نظر زمانی نیز، چینش خیلی دقیق‌تری خواهید داشت. خواندن مقالات مشاوره تحصیلی ابتدایی مجله استادبانک هم می‌تواند کمک بسیار خوبی به شما برای درک بهتر دانش‌آموز، آشنایی با کتاب‌های درسی و ایجاد یک جدول برنامه ریزی درسی باکیفیت باشد.

3.واقع‌بین باشید و انتظار معجزه از دانش‌آموز نداشته باشید

زمانی که مشغول تعیین یک جدول برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان هستید، انتظارات خود را به عنوان والدین دانش‌آموز بالا نبرید. اول اینکه، دانش‌آموز شما هنوز یک کودک بازیگوش هفت ساله است.

از طرفی دیگر، ایجاد نظم به معنای برخورد ربات‌گونه با بچه نیست. احتمالا در طول اجرای برنامه، بارها سرپیچی خواهد یا توانایی انجام برخی وظایف را نخواهد داشت. بنابراین باید انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید و معیار شما با توانایی‌های فرزندتان هماهنگ باشد. بالا رفتن سطح انتظارات شما و ایجاد فشار بیش از اندازه، باعث بی‌علاقگی و دل‌زدگی دانش‌آموز از درس می‌شود.

خواندن مقاله‌ی  علت بی علاقگی دانش‌آموز به درس مجله استادبانک، شما را کاملا با دلایل و عوامل تاثیرگذار در این معضل تحصیلی آشنا می‌کند.

4.جدول برنامه‌ریزی هفتگی و روزانه

برنامه را به دو شکل، هفتگی و روزانه بنویسید. ابتدا اهداف هفتگی را مشخص کنید و سپس برنامه‌ریزی روزانه برای هر درس را مشخص کنید. این شیوه‌ی برنامه‌ریزی کمک می‌کند تا چشم‌انداز بهتر و روشن‌تری داشته باشید. وقتی که از کارهای روزهای آینده هم باخبرید، خیلی بهتر می‌توانید روند تحصیلی فرزندتان را بسنجید و از میزان عقب‌ماندگی یا سرعت مناسب مطالعه‌ی او آگاه باشید. شاید تنظیم دو جدول هفتگی و روزانه زمان بیشتری از شما بگیرد، اما ارزشش را دارد.

5.اعمال تغییرات به صورت تدریجی

احتمال اینکه در چیدمان دروس یا تعیین زمان مورد نیاز برای آن‌ها اشتباه کنید، وجود دارد. این مسئله‌ی نگران‌کننده‌ای نیست و ممکن است در اوایل اجرای برنامه چندین بار مجبور به ایجاد تغییرات باشید. اما نکته این است که اعمال هر گونه تغییری در برنامه، باید به تدریج و آهسته باشد. فرض کنید، قصد بالا بردن زمان مطالعه‌ی درس ریاضی را در برنامه روزانه و هفتگی فرزندتان را دارید.

مدت زمان مطالعه هفتگی این درس 4 ساعت است و شما به 6 ساعت در هفته فکر می‌کنید. بهتر است در بازه‌های زمانی نیم‌ساعته، این افزایش زمان را اعمال کنید تا فرزند شما فشار کمتری را احساس کند و طبیعتا دچار افت راندمان هم نشود. به مرور زمان، نیاز شما به این نوع از تغییرات کمتر می‌شود و دیگر جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

6.برنامه باید منعطف باشد

یک برنامه ریزی درسی خوب، باید قدرت انعطاف بالایی داشته باشد. همیشه امکان عدم اجرای قسمتی از برنامه وجود دارد. شاید فرزندتان مریض شود یا بنا به هر دلیلی شرایط درس خواندن در ساعت مشخصی را نداشته باشد. شما باید زمان خالی و ذخیره‌شده برای چنین مواقعی را در نظر بگیرید تا در صورت لزوم به راحتی جایگزین مناسبی برای بخش‌های انجام نشده‌ی برنامه را داشته باشید.

7.روند اجرای برنامه را بررسی و نتایج را یادداشت کنید

برنامه‌های روزانه را در پایان هر روز و برنامه‌های هفتگی را در پایان هر هفته دقیق بررسی کنید و نتایج را بنویسید. کدام کارها انجام شد؟ کدام کارها انجام نشد و دلیل آن چه بود؟ این بررسی به شما کمک می‌کند تا هفته به هفته برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان را دقیق‌تر و بهتر مشخص کنید. ضریب خطای شما پایین می‌آید و با نقاط ضعف فرزندتان هم آشنا می‌شوید.

شاید یکی از دلایلی که یک قسمتی از برنامه انجام نشود، ضعف و بی‌انگیزگی دانش‌آموز نسبت به یک درس باشد. معمولا شرکت در کلاس خصوصی معلمان ابتدایی در چنین مواقعی هم به یادگیری دانش‌آموز کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تا در اجرای برنامه‌ریزی مشکل پیش نیاید.

8.از منابع کمک آموزشی و معلم خصوصی ابتدایی کمک بگیرید

ابزار کمک آموزشی، امکانات خوبی هستند تا برنامه دانش‌آموز بهتر اجرا شود. والدین نیز می‌توانند با کمک کتاب‌ها یا ویدیوهای آموزشی، فرآیند یادگیری و مطالعه فرزندشان را بسیار دقیق‌تر و اصولی‌تر طی کنند. بنابراین از کتاب‌ها، فایل‌های ویدیویی، گام به گام اول ابتدایی و نمونه سوالات امتحانی برای آموزش فرزندتان بهره ببرید.

اما در صورتی که دانش‌آموز برای یادگیری دروس دشوارتر، مانند ریاضی یا فارسی، دچار مشکل است، دیگر نمی‌توان روی اجرای دقیق برنامه ریزی تکیه کرد و باید راه‌حلی مناسب پیدا کرد. بدون تردید، کمک گرفتن از معلم خصوصی ابتدایی، بهترین  انتخاب است تا دانش‌آموز در مدت زمانی مناسب، درس را یاد بگیرد و رفع اشکال کند.

لینک دسترسی به معلم خصوصی ابتدایی

دانلود جدول برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهیانه استادبانک برای کلاس اول

در این بخش جدول برنامه‌ریزی را برای دانش‌آموزان و والدین آماده کردیم تا راحت‌تر بتوانند، بهترین روش برنامه‌ریزی کلاس اول دبستان را اجرا کنند.. در ادامه شرایط دانلود جدول برنامه‌ریزی روزانه، هفتگی و ماهیانه به صورت رایگان در دسترس شما قرار دارد.


چند نکته مهم در مورد برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان

برای ایجاد تغییرات و دیدن نتایج مثبت در روند مطالعه‌ی دانش‌آموز، نوشتن و تعیین یک جدول برنامه‌ریزی دقیق کافی نیست. بعد ایجاد یک برنامه‌‌ریزی درسی، باید برخی نکات بسیار مهم نیز، توسط والدین و دانش‌آموز رعایت شود. در لیست زیر به این موازد اشاره شده است:

  • عملکرد بچه‌ها نباید با یکدیگر مقایسه شود.
  • احتمالا کودک در هفته‌های نسبت به اجرای برنامه دلسرد می‌شود، باید صبور بود و او را تشویق کرد.
  • توجه به ساعت خواب، خوراک و فعالیت بدنی دانش‌آموز بسیار مهم است.
  • زمان اجرای هر بخش از برنامه، محیط باید آرام و شرایط مهیا باشد.
  • خوب است بچه‌ها نیز در پایان هر هفته به عملکرد خود نمره دهند
  • توجه داشته باشید؛ برنامه‌ی هرکس متناسب با توانایی‌های او است. (اختصاصی بودن برنامه‌ی هر دانش‌آموز)

به همین دلیل است که روی نحوه‌ی اجرای درست برنامه تاکید می‌شود تا زمان و انرژی شما و فرزندتان، هدر نرود. وقتی که شما از کلاس اول ابتدایی به فکر ایجاد برنامه‌ریزی درسی برای فرزندتان هستید، به طور غیرمستقیم روی آینده‌ی تحصیلی او نیز اثر مثبت می‌گذارید. دانش‌آموز شما، پله به پله رشد می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه از زمان خود به بهترین نحو استفاده کند.

برنامه ریزی درسی و یادگیری دروس اول ابتدایی با خدمات آموزشی استادبانک

در این مقاله با موضوع مهم برنامه ریزی درسی برای کلاس اول دبستان آشنا شدید. برنامه داشتن از پراکندگی مطالعه‌ درس‌ها جلوگیری می‌کند و از سن کم دانش‌آموز را به نظم و رعایت برنامه عادت می‌دهد. اما باید توجه داشت که یادگیری اصولی دروس اول ابتدایی به اندازه‌ی برنامه داشتن و حفظ نظم، مهم است.

شما می‌توانید از خدمات آموزشی سامانه تدریس خصوصی استادبانک، برای یادگیری بهتر و دقیق‌تر فرزندتان استفاده کنید. تدریس خصوصی استادبانک به صورت آنلاین و حضوری، مقالات مختلف، گام‌به‌گام‌ها، نمونه سوالات و اپلیکیشن آموزشی در دسترس شما قرار دارد. اگر برای انتخاب معلم خصوصی نیاز به راهنمایی دارید یا در صورت داشتن هرگونه سوال و مشکل، می‌توانید با شماره 91005343 – 021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی استادبانک آماده‌ی پاسخگویی به شما است.

مشاوره تحصیلی استادبانک
آیا برنامه ریزی برای کلاس اول دبستان مهم است؟

بله، بهتر است دانش‌آموز از اولین سال تحصیل نظم و برنامه ریزی را یاد بگیرد.

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه‌ی برنامه‌ریزی برای اول ابتدایی را مشاهده کنیم؟

والدین باید صبور باشند. افزایش ساعت مطالعه و کسب نتایج مهم با کمک برنامه‌ریزی به تدریج کسب می‌شود. ولی معمولا بعد از گذشت سه هفته، اولین نشانه‌های تغییر قابل مشاهده است.

آیا برنامه‌ریزی درسی برای موفقیت دانش‌آموز کافی است؟

برنامه‌ریزی، یکی از مهم‌ترین ابزارهای کمک آموزشی برای پیشرفت تحصیلی است، اما برای یادگیری اصولی دروس، باید از معلم خصوصی ابتدایی نیز کمک گرفت.