برنامه ریزی درسی متوسطه اول استادبانک

برنامه‌ ریزی برای نهمی‌ها، بهترین برنامه‌ ریزی درسی برای پایه نهم

ملیحه فراهانی نویسنده
76986 23
06 اردیبهشت 1400
برنامه ریزی درسی نهم

برنامه‌ریزی برای دانش‌آموزان پایه نهم از لحاظ انتخاب رشته و ورود به مدارس درخشان در سال آینده بسیار مهم است. در واقع این نحوه برنامه‌ریزی دانش‌آموز و پیشبرد درس‌هایش طبق برنامه‌ درسی است که نشان می‌دهد چقدر توانایی برای ورود به رشته ریاضی یا تجربی را دارد یا می‌تواند وارد رشته انسانی و هنرستان شود. با برنامه‌ریزی تکلیف دانش‌آموز مشخص است و می‌داند باید برای چه هدفی و چه رشته‌ای تلاش کند.

برنامه‌ریزی به دانش‌آموز در مطالعه درس‌هایش نظم داده و او را به اهدافش یک قدم نزدیک می‌کند. بنابراین برای اینکه بتوانید هدفمند درس خوانده و هدفمند انتخاب رشته کنید، حتماً از تدوین یک برنامه منظم و مشخص برای خود غافل نشوید. اما برنامه‌ریزی برای نهمی‌ها، اصول و روش خود را دارد. باید نکات برنامه‌ریزی را بدانید و بهترین برنامه ریزی درسی برای پایه نهم را برای خود تهیه کنید. در این محتوا برای اینکه بدانید در زمان برنامه‌ریزی درسی نهم باید به چه نکاتی توجه کنید، توضیحات مفصل و کاربردی ارائه شده است. پس این مقاله را که راجع به برنامه‌ریزی درسی برای نهمی‌ها است، از دست ندهید.معلم خصوصی استادبانک تدریس خصوصی

توجه به دو عامل مهم در زمان برنامه‌ ریزی درسی نهم

اصولاً برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم را یا برای قبولی در رشته مورد علاقه و قبولی در مدارس نمونه دولتی انجام می‌دهیم یا هدف‌مان برنامه‌ریزی برای امتحانات نهایی نهم و کسب معدل ۲۰ است. در هر دو حالت، هدف ما پیشرفت تحصیلی و رسیدن به آیده‌ال‌هایمان است. منتها اگر به صورت جدی به برنامه‌ریزی درسی نهم برای قبولی در نمونه دولتی و مدارس خاص و همچنین برای یک انتخاب رشته ایده‌آل فکر می‌کنیم، باید قبل از شروع برنامه‌ریزی، به عوامل تاثیر‌گذار در برنامه توجه نماییم.

البته درنظر داشته باشید که هیچ کس بیشتر از یک مشاور حرفه‌ای یا معلم باتجربه نمی‌تواند برنامه کاملی را برای مطالعه و برنامه ریزی درسی یک دانش آموز تدوین کند. اگر می‌خواهید که اصولی درس بخوانید و در سریع‌ترین زمان‌های ممکن درس‌های خود را یاد بگیرید باید از کمک یک معلم خصوصی باتجربه کمک بگیرید!

درخواست معلم خصوصی نهم فقط با یک کلیک!

عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته تحصیلی کدامند؟

۱. نمرات دوران متوسطه اول (راهنمایی)

نتایج نمرات دانش‌آموزان در تمامی دروس دوره اول متوسطه با ضرایب اختصاصی هر درس در رشته‌ها و گروه‌های مختلف به میزان ۳۵ درصد بررسی می‌شود.

۲. آزمون  استعداد (هوش) و آزمون رغبت

 آزمون‌های استعداد، رغبت و ارزش‌های تحصیلی و شغلی از دانش‌آموزان به میزان ۳۰ درصد برگزار شده و نمرات آن بررسی می‌شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آزمون رغبت و توانایی پایه نهم

۳. نظر دبیران

نظر معلمان تمام دروس متوسطه اول در تعیین اولویت‌های انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان به میزان ۱۰ درصد حائز اهمیت است.

۴. نظر دانش‌آموزان

به انتخاب و اولویت‌بندی رشته‌ها توسط خود دانش‌آموزان از بین شاخه‌ها و رشته‌های موجود در دوره دوم متوسطه به میزان ۱۰ درصد توجه می‌شود.

۵. نظر والدین

 نظر والدین در اولویت‌های انتخاب رشته فرزند خود به میزان ۵ درصد اهمیت دارد.

۶. نظر مشاور

  • نظرات مشاور براساس بررسی تخصصی عملکرد تحصیلی دوره ابتدایی و متوسطه دانش‌آموزان
  • نتایج آزمون‌ها، مصاحبه‌ها و مشاوره با دانش‌آموزان و والدین
  • توجه به نمرات کسب شده به میزان ۱۰ درصد

بنابراین اگر می‌خواهید برای پایه نهم با هدف قبولی در رشته مورد علاقه خود و همچنین قبولی در مدارس نمونه دولتی، برنامه‌ریزی کنید، آگاهی از عوامل تاثیر‌گذار یک اقدام مهم برای شروع برنامه‌ریزی درسی است. عواملی مانند علاقه و حس دانش‌آموز به رشته تحصیلی انتخاب شده، شرایط خانوادگی، آینده شغلی آن رشته و میزان توانایی‌های دانش‌آموز در یادگیری درس‌ها و مباحث رشته مورد نظر نیز از دیگر عوامل مهم و تاثیر‌گذار برای انتخاب رشته پایه نهم است.

برنامه‌ریزی درسی برای نهمی‌ها

شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی دوره دوم متوسطه

توجه به شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی نیز یکی از موارد مهمی است که ما باید قبل از برنامه‌ریزی درسی به سراغ آن برویم. باید بدانیم علت علاقه ما به آن رشته خاص چیست؟ آیا در مورد درس‌ها و مباحثی که در سال‌های آینده باید بخوانیم، فکر کرده‌ایم، آینده شغلی آن رشته را در نظر گرفته‌ایم و سایر موارد که قبل از برنامه‌ریزی درسی نهم، باید آن را دانسته و با علم به این آگاهی‌ها، یک برنامه مدون برای رسیدن به هدف خود طراحی کنیم.

رشته ریاضی فیزیک

دروس اصلی این رشته، ریاضی و فیزیک است. به همین دلیل از پیش نیازهای اصلی برای انتخاب این رشته محسوب می‌شود. دانش‌آموزان باید به درس‌های ریاضی، فیزیک و شیمی علاقمند باشند، چون هم در دوره دوم متوسطه مهم است و هم ضرایب بالایی در کنکور سراسری دارد.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته ریاضی نهم 

رشته علوم تجربی

برای قبولی در انتخاب رشته تجربی نهم دانش‌آموزان باید علاوه بر علاقمند بودن در درس‌های ریاضی و شیمی، به درس‌ زیست نیز علاقه داشته باشند. دانش‌آموزانی که به طبیعت، گیاهان و غیره علاقه داشته، حافظه قوی در حفظ مطالب زیست شناسی دارند و علاقه خاصی به کارهای آزمایشگاهی نشان می‌دهند، می‌توانند این رشته را انتخاب کنند.

رشته علوم انسانی

از شرایط قبولی در انتخاب رشته انسانی نهم، مسلط بودن در درس‌های عربی و ادبیات است. برای موفق بودن در این رشته، علاوه بر علاقمند بودن به درس‌های ادبی، دانش‌آموز باید قدرت درک و حفظ مطالب هم داشته باشد.

رشته معارف اسلامی

دانش‌آموزان باید با دروس اصلی این رشته، که فقه، معارف اسلامی، تفسیر قرآن، اخلاق اسلامی و غیره بوده، آشنا شوند. باید برای انتخاب این رشته، زبان و ادبیات عرب را هم مسلط باشند. در صورت انتخاب این رشته، دانش‌آموزان می‌توانند در دانشگاه، رشته های علوم انسانی را نیز برای ادامه تحصیل انتخاب نمایند.

رشته فنی حرفه‌ای

شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در مقطع دوره دوم متوسطه شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. دانش‌آموزان بعد از انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای پایه نهم و گذراندن دوره دبیرستان می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه، وارد مراکز و دانشگاه علمی کاربردی و دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای وابسته به آموزش و پرورش شوند. یا بعد از اخذ مدرک دیپلم خود با مهارت‌هایی که آموزش دیده‌اند، وارد بازار کار شوند.

رشته کار و دانش

شاخه‌ کار و دانش در دوره دوم متوسطه شامل سه زمینه‌ صنعت، خدمات و کشاورزی است. دانش‌آموزانی که کمتر علاقه به درس‌های نظری یا حفظی دارند و به بخش‌های عملی و مهارت‌آموزی علاقمند هستند، بهتر است این رشته را انتخاب کنند.

بیشتر بخوانید: انتخاب رشته کار و دانش پایه نهم

برنامه‌ریزی درسی برای نهمی‌ها

برنامه‌ریزی درسی نهم برای معدل ۲۰ و یک انتخاب رشته موفق

بعد از آگاهی از همه عوامل تاثیرگذار در انتخاب رشته تحصیلی که در نهایت در چگونگی برنامه‌ریزی درسی ما نیز تاثیر می‌گذارد، به سراغ خود برنامه درسی رفته و نکات مهم در زمان طراحی برنامه و اجرای آن را در نظر می‌گیریم. بهترین برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم برای هر هدفی ( کسب معدل بالا، انتخاب رشته، قبولی در مدارس درخشان) که باشد، باید اصول زیر در آن رعایت شود:

۱.بررسی کتاب‌های درسی در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی برای نهمی‌ها

 قبل از تهیه برنامه، باید تمام کتاب‌های درسی را که مطالعه شود، گردآوری کنید. در مورد حجم آن‌ها، سختی و آسانی و مدت زمانی که باید برای مطالعه هر کدام اختصاص داده، تصمیم بگیرید. بهتر است این اطلاعات را یادداشت کنید. تعیین کنید به هر کدام از این کتاب‌ها در طول هفته، ماه و غیره چه میزان زمان باید اختصاص دهید. بدیهی است برای کتاب‌هایی که حجم بیشتری دارند و سختر بوده، باید زمان بیشتری را برایشان اختصاص دهید. برای راحت‌تر شدن تحلیل کتب درسی و استفاده از آن‌ها می‌توانید از گام به گام های نهم استفاده کنید و روند یادگیری با استفاده از کتب درسی را بالا ببرید.

۲. مشخص کردن عادات مطالعه خود در برنامه

اینکه بخواهید از کتاب‌های سخت شروع به درس خواندن کنید یا کتاب‌های آسان، بستگی به عادات مطالعه شما دارد. ما به شما پیشنهاد می‌دهیم در یک روز فقط سراغ یک کتاب نروید و مطالعه متنوع‌تری داشته باشید. بهتر است یک و یا دو کتاب سخت، متوسط و آسان را در یک روز مطالعه کنید. این روش ذهن شما را کمتر برای یادگیری خسته می‌کند. اگر مطالبی که در یک روز می‌خوانید، تکراری بوده یا از یک مبحث یا کتاب باشد، ذهن شما خسته می‌شود. بهتر است روش‌های مطالعه و منابع مطالعاتی خود را متنوع انتخاب کنید تا از خستگی و دلزدگی خود جلوگیری نمایید.

۳. در نظر گرفتن وقت‌های خالی در زمان برنامه‌ریزی درسی نهم

همیشه در برنامه خود باید انعطاف‌پذیر باشید. باید برنامه‌تان را به گونه‌ای طراحی کنید که امکان تغییر آن را داشته باشید. همیشه در برنامه خود، جایی برای کارهای غیرقابل پیش‌بینی در نظر بگیرید.

۴. جدی بودن در زمان اجرای برنامه

اگر وقت بگذارید و برنامه را تدوین کنید اما برای اجرای آن، هیچ تلاشی نداشته باشید، به هیچ موفقیتی نخواهید رسید. حتی گاهی اوقات در زمان اجرای برنامه، حس خستگی و بی‌حوصله بودن به شما چیره می‌شود. باید در این مواقع، به خود و احساسات خود غلبه کرده و خود را ملزم به انجام برنامه‌تان کنید. اگر به هر دلیلی از برنامه عقب ماندید، حتماً در وقت‌های خالی که در برنامه خود، درس‌های عقب مانده خود را جبران نمایید.

۵. نداشتن افراط در درس خواندن

روش صحیح در زمان تدوین برنامه‌ریزی برای نهمی‌ها این است که علاوه بر  در نظر گرفتن ساعاتی برای مطالعه درس‌ها و کتاب‌های پایه نهم، ساعات غیر درسی و برنامه‌های شخصی را مشخص کنید. مثل ورزش کردن، موسیقی و غیره که هم شما را از ادامه و پیشبرد برنامه دلزده نمی‌کند و هم باعث ایجاد روحیه و انرژی دوباره در شما می‌شود.

برنامه‌ریزی درسی برای نهمی‌ها

پر کردن ساعات برنامه تنها با کتاب‌های درسی و تکالیف مدرسه اشتباه بزرگی بوده که مهم‌ترین نتیجه منفی آن، خستگی زودهنگام شما و رها کردن برنامه است. نکته بعدی هم در برنامه خود، میزان توانایی و ساعاتی که می‌توانید در یک روز درس بخوانید را بگنجانید نه بیشتر از آن، تا مانع خستگی شما شود.

۶. در نظر گرفتن کلاس‌های رفع اشکال در زمان برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات نهایی نهم

در برنامه خود باید ساعاتی را که صرف کلاس‌های تدریس خصوصی و رفع اشکال می‌شود را نیز در نظر بگیرید. این کلاس‌های معلم خصوصی، یکی از مهم‌ترین بخش‌های اجرای برنامه شما خواهد بود که حتماً باید در زمان طراحی برنامه آن را نیز لحاظ کنید.

۷. ملزم کردن خود در زمان اجرای برنامه 

هر برنامه از سه بخش طراحی، اجرا و ارزشیابی تشکیل می شود. سخت‌ترین مرحله، مرحله اجرا است. به خصوص در روزهای اول سعی کرده خود را ملزم به رعایت و اجرای برنامه کنید. اگر روزهای اول را با موفقیت پشت سر بگذارید در ادامه، اجرای برنامه برای‌تان لذت بخش و راحت خواهد شد.

علت اجرای راحت برنامه در ادامه، به بحث عادات‌ها در زندگی هر فردی مربوط می‌شود. اگر شما به مدت ۲۱ روز خود را ملزم کنید که در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید، صبحانه مقوی بخورید، به سراغ برنامه خود رفته و شروع به مطالعه دروس کنید، در روز ۲۱ و روزهای بعد ذهن شما به صورت خودکار، در تایم اول صبح برای اجرای تک تک این مراحل آماده می‌شود. بنابراین در شروع برنامه و روزهای ابتدایی آن اراده و تلاش مضاعفی به خرج دهید تا نتیجه این تلاش را در روزهای آینده مشاهده کنید.

جدول برنامه‌ریزی درسی نهم، یک ابزار مناسب برای نوشتن برنامه

روش‌های بسیاری برای تدوین یک برنامه مدون وجود دارد. بهتر است یک روش مناسب را برای طراحی برنامه خود انتخاب کرده و با آن پیش بروید. استادبانک جدول برنامه‌ریزی خود کنترلی اسکینری را پیشنهاد می‌کند،  که برنامه‌ای مدون، متنوع و متناسب با توانایی‌های شما است.

جهت دانلود جدول برنامه‌ریزی درسی روی لینک زیر کلیک کنید:

روش استفاده از جدول برنامه‌ریزی درسی نهمی‌ها

این جدول شامل سطرها و ستون‌هایی است که در قسمت سطر‌های جدول، دروس عمومی و اختصاصی‌تان را باید وارد کنید. به طور کلی جدول برنامه‌ریزی درسی نهم که لینک آن در این محتوا از مجله والدین استادبانک قرار داده شده، شامل موارد زیر است:

  • ستون دروس

این ستونی است که شما نام دروس مورد مطالعه خود را می‌نویسید.

  • ستون پیش بینی

در این قسمت مشخص می‌کنید که برای مطالعه هر درس در طول هفته چقدر زمان نیاز دارید.

  • ستون‌های ایام هفته

این ستون‌ها را بعد از مطالعه هر درس مشخص می‌کنید.

  • ستون جمع تفکیکی

در این ستون، کل زمانی که برای مطالعه یک درس صرف می‌کنید، به تفکیک نوع مطالعه‌تان یادداشت می‌شود.

  • ستون معلم و کلاس

در این ستون، ساعات کلاس‌هایی که در مدرسه، آموزشگاه یا در کلاس‌های تدریس خصوصی به سر می‌برید را باید پر کنید.

  • ستون نمره تراز

در این ستون، نمره تراز یا نمره کارنامه‌های امتحانی خود را یادداشت کنید.

  • سطر جمع کل

این سطر نشان دهنده این موضوع است که در چه روزی چه میزان مطالعه داشته‌اید.

  • سطر فوق برنامه

در این ستون باید ساعاتی که برای فعالیت‌های غیر درسی در نظر گرفته‌اید را یادداشت کنید.

  • سطر خواب و سطر تلویزیون

در این سطرها ساعاتی که برای خواب و تماشای تلویزیون، بازی و غیره در نظر گرفته‌اید، یادداشت کنید. دقت داشته باشید زمانی که برای دیدن تلویزیون و غیره صرف می‌کنید، زیاد از حد نبوده و یک عدد معقول باشد. نسبت ساعات مطالعه شما باید بیشتر از عددی باشد که برای تفریح و برنامه‌های شخصی خود در نظر می‌گیرید. برای مطالعه بهتر روش استفاده از این جدول می‌توانید از  نمونه جدول برنامه ریزی درسی  استفاده کرده و از آن کمک بگیرید.

چه عواملی باعث عدم اجرای موفقیت‌آمیز برنامه می‌شود؟

گاهی وقت‌ها با وجود اینکه تلاش مضاعفی در اجرای برنامه می‌کنیم، اما باز هم چندان رضایت بخش نیست و پیشرفت چندانی در پیشبرد برنامه خود نداریم. در دو حالت این اتفاق منفی می‌افتد، اول اینکه برنامه طراحی شده بیشتر از اینکه منطقی و واقع‌گرایانه باشد، ایده‌آل و فراتر از سطح انتظارات ما است. برنامه‌هایی که اجرای آن باتوجه به توانایی‌های هر فردی، از منطق به دور بوده و تنها ایده‌آل و قشنگ هستند، مهم‌ترین پیامد منفی‌‌اش، عدم اجرای آن است.

نکته بعدی در زمان عدم پیشبرد برنامه حتی با وجود تلاش دائمی دانش‌آموز، وجود مشکلات پایه‌ای و اساسی در درس‌ها است. یعنی وقتی دانش‌آموزی تایم مشخصی از روز را برای مطالعه درس ریاضی می‌گذارد اما نمی‌تواند به خوبی آن را بخواند، به دلیل عدم درک مباحث و مطالب این درس و مشکلات پایه‌ای است.

استفاده از معلم خصوصی و مشاور برای برنامه‌ریزی درسی نهم و اجرای موفقیت‌آمیز آن 

برای اجرای موفقیت‌‌آمیز برنامه و اینکه یک برنامه منطقی مطابق با اهداف، انتظارات و توانایی خود داشته باشید، می‌توانید از یک مشاور برای برنامه‌ریزی درسی نهم کمک بگیرید. مشاوری که براساس شناخت شما و توانایی‌تان، برنامه مدوینی را طراحی کند.

برای اینکه در زمان اجرای برنامه، مشکلات و ضعف‌های درسی شما مانع پیشبرد برنامه‌تان نشود، می‌توانید از معلم خصوصی دروس مختلف پایه نهم مسلط به تدریس استفاده کنید. چون معلم خصوصی براساس توانایی شما تدریس می‌کند و آموزش را از نقطه‌ای آغاز کرده که شروع مشکلات درسی‌تان است.

در هر دو حالت می‌توانید روی استادبانک و تیم پشتیبانی پیگیر و فعال آن حساب کنید. برای درخواست معلم خصوصی حرفه‌ای و سایر خدمات آموزشی یا وارد سایت به نشانی www.ostadbank.com شوید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ جهت مشاوره و راهنمایی تماس بگیرید. مشاوره تحصیلی استادبانک

برنامه‌ریزی درسی نهم برای این پایه چه کاربردی دارد؟

مهم‌ترین مزیت و کاربرد برنامه‌ریزی درسی نهم، برای موارد زیر است:

  • برنامه‌ریزی درسی نهم برای قبولی در نمونه دولتی و مدارس درخشان
  • برنامه‌ریزی درسی نهم برای یک انتخاب رشته موفق و مورد علاقه دانش‌آموز
  • برنامه‌ریزی درسی نهم برای معدل ۲۰ و کسب نمرات درخشان
  • برنامه‌ریزی درسی برای امتحانات نهایی نهم و کسب آمادگی بالا در آن
بهترین برنامه‌ریزی درسی برای پایه نهم شامل چه مواردی است<

بهترین برنامه‌ریزی برای نهمی‌ها شامل موارد زیر است:

  • در نظر گرفتن ساعات مطالعه، ساعات برنامه‌های شخصی و کلاس‌های رفع اشکال
  • بیشتر بودن نسبت ساعات مطالعه به ساعات تفریح
  • واقع بینانه بودن برنامه و اجرایی بودن آن

 

نقش معلم خصوصی در اجرای برنامه‌ریزی درسی چقدر تاثیرگذار است؟

برای اینکه در زمان اجرای برنامه، مشکلات و ضعف‌های درسی شما مانع پیشبرد برنامه‌تان نشود، می‌توانید از یک مدرس تدریس خصوصی حرفه‌ای استفاده کنید. چون معلم خصوصی براساس توانایی شما تدریس می‌کند و آموزش را از نقطه‌ای آغاز کرده که شروع مشکلات درسی‌تان است.