برنامه ریزی درسی متوسطه دوم استادبانک

برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم – صفر تا صد برنامه‌ریزی برای همه پایه‌ها

ملیحه فراهانی نویسنده
1572 0
10 خرداد 1401
برنامه ریزی درسی استادبانک

اهمیت برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم بسیار بالا است. به هیچ عنوان نباید فرصت طلایی جمع‌بندی دروس در تابستان را از دست داد. چون در این سه ماه طلایی، دانش‌آموز علاوه بر مرور دروس پایه خود که حدود نیمی از سوالات کنکور از این دروس طراحی می‌شود‌،‌ می‌تواند آمادگی خود را برای ورود به سال دوازدهم نیز بالا ببرد. در پایه دوازدهم دانش‌آموزان چون درگیر یادگیری مباحث جدید هستند، شاید در اوایل سال، وقت کافی برای مرور دروس پایه دهم و یازدهم خود نداشته باشند. بنابراین می‌توانند از فرصت طلایی تابستان یازدهم استفاده کرده و با بهترین برنامه‌ ریزی درسی، تمام دروس پایه یازدهم رشته خود را مرور و جمع‌بندی کنند.

به دلیل اهمیت جمع بندی دروس پایه یازدهم در تابستان، در ادامه به مهم‌ترین نکات جمع‌بندی دروس در زمان برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم و همچنین نحوه برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم اشاره خواهیم کرد.

چند نکته طلایی که باید در زمان نوشتن جدول برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم توجه کنید!

۱. استفاده از مشاور تحصیلی

تابستان یازدهم آخرین فرصت مطالعاتی شما برای جمع‌بندی دروس پایه و  آمادگی در کنکور است. شما در پایه دوازدهم تا زمان کنکور علاوه بر مرور دروس پایه، باید درس‌های جدید را نیز یاد بگیرید، بنابراین فرصت کافی برای جمع‌بندی دروس پایه ندارید. پس این زمان سه ماهه تابستان یازدهم را برای خود غنیمت شمرده و بهترین برنامه‌ریزی را برای آن داشته باشید. در این سه ماهه تابستان شما باید بدانید اولویت مطالعه‌تان با کدام از درس‌ها است، چه میزان روی درس‌های عمومی وقت گذاشته و چه میزان روی درس‌های تخصصی، همچنین باید بدانید بیشتر درس بخوانید یا سوال تستی بزنید؟ برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم نکات بسیار ریز و مهمی دارد که باید به دلیل اهمیت بالای آن، از یک مشاور تحصیلی خبره کمک بگیرید.

با کمک مشاور تحصیلی یاد می‌گیرید که چطور در تابستان همه دروس پایه خود را مرور کرده و چطور برای دروس پایه دوازدهم آماده شوید. در کنار مشاور تحصیلی، در همین محتوا ما تلاش کرده‌ایم بهترین نکات برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم را نیز به شما بگوییم.مشاوره تحصیلی استادبانک

۲. اصول برنامه‌ریزی درسی را باید زمان نوشتن برنامه تابستان یازدهم رعایت کنید!

در مقاله برنامه‌ریزی درسی برای پایه یازدهم ما تمام نکات مربوط به نوشتن برنامه‌ درسی را گفته‌ایم. اما باید مجدد اشاره کنیم که بهترین برنامه برای شما چه در طول سال تحصیلی و چه در تابستان، برنامه‌ای است که مختص خود شما و توان مطالعه‌تان باشد. به هیچ عنوان از برنامه شخص دیگری برای مطالعه در تابستان استفاده نکنید. بهتر است در تابستان باتوجه به اهمیت این سه ماه برای آمادگی در کنکور، زمان تفریح و استراحت خود را کم کرده و بیشتر آن را برای مطالعه و جمع‌بندی دروس دهم و یازدهم خود قرار دهید. بنابراین با توجه به میزان ظرفیت خود برای مطالعه و همچنین کاهش زمان تفریح و استراحت‌تان در تابستان، جدول برنامه‌ریزی درسی خود را پر کنید.

اگر می‌خواهید در با یک برنامه اصولی ساعات مطالعه خود را به مرور افزایش دهید، خواندن مقاله چگونه ساعات مطالعه خود را بالا ببریم، پیشنهاد موثری در این زمینه است. 

۳. بحث مدیریت زمان را در برنامه خود جدی بگیرید

برای اینکه بتوانید حداکثر استفاده را از برنامه‌ریزی درسی خود برده و زمان‌تان را مدیریت کنید، باید تمام جزئیات برنامه تابستان را وارد کنید. به طور مثال در زمان برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم تجربی، برای درس زیست، باید مشخص کنید در هفته چند مبحث از این درس را بخوانید، چه تعداد سوال تشریحی و تستی حل کرده و نسبت حل آن‌ها باید به چه صورت باشد، یعنی بیشتر تشریحی حل کنید یا تستی بزنید؟ چند ساعت باید برای مرور درس زیست و چند ساعت باید برای حل سوالات آن در نظر بگیرید؟ یا در هفته نسبت مطالعه دروس عمومی به اختصاصی مشخص شده باشد. اگر در برنامه‌ریزی روزانه خود،‌ مطالعه دروس را جزئیات وارد نماید، بهترین استفاده را از زمان خود برد‌ه‌اید. زیرا می‌دانید هر ساعت را باید به چه درسی و چه تمرینی اختصاص دهید. با کمک این روش، تمرکزتان نیز برای پیشبرد سریع‌تر برنامه بالا می‌رود.

برای اینکه کنکوری درس بخوانید و به صورت حرفه‌ای برنامه خود را پیش ببرید، مطالعه مقاله برنامه‌ریزی درسی کنکوری پیشنهاد می‌شود که اطلاعات جامعی را در خصوص نحوه برنامه‌ریزی درسی برای کنکور به شما ارائه می‌دهد.

۴. نقاط ضعف خود را به نقاط قوت‌تان تبدیل کنید!

برای اینکه بهتر بتوانید برنامه‌ریزی درسی خود را در تابستان پیش ببرید، روی نقاط ضعف‌تان تمرکز کرده و آن‌ها را با مدیریت صحیح به نقاط قوت خود تبدیل کنید. قطعاً در زمان جمع‌بندی دروس یازدهم رشته خود، متوجه خواهید شد که در چه مباحثی بیشترین ضعف و مشکل را دارید. بنابراین از این فرصت سه ماهه تابستان استفاده کرده و این مشکلات را رفع کنید. استفاده از کلاس‌های رفع اشکال یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع زودهنگام و سریع مشکلات درسی‌‌تان است. با کمک کلاس معلم خصوصی، خیلی سریع نتیجه می‌گیرید و در تابستان تمام دروس پایه یازدهم را رفع اشکال کرده و در پایه دوازدهم با خیال راحت درس‌های جدید خود را آموزش می‌بینید.

لینک دسترسی به معلم خصوصی یازدهم برای جمع بندی دروس 

چند گام اساسی مهم برای اینکه بهترین برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم را داشته باشیم!

۱. مشخص کردن منابع درسی و کمک درسی در زمان نوشتن برنامه

حتماً در جدول برنامه‌ریزی درسی پایه یازدهم باید مشخص کنید از چه منابعی استفاده خواهید کرد. این نکته را فراموش نکنید که کتاب درسی را بخوانید و سپس به سراغ کتاب کمک درسی متناسب با سطح خود بروید و توضیحات تکمیلی هر مبحث را خوانده و سپس به ترتیب سوالات تشریحی و سوالات تستی آن را حل کنید. بعد از اتمام کتاب کمکی اول، به سراغ کتاب‌هایی با سطح پیشرفته‌تر بروید و به تدریج تسلط‌تان بر مباحث سخت‌تر و چالش‌برانگیز‌تر را بیشتر کنید. بنابراین در زمان نوشتن برنامه  درسی برای تابستان باید مشخص کنید که چه منابعی را بخوانید.

همچنین انتخاب منابع موثر برای آمادگی در پایه دوازدهم نیز به همان اندازه پایه یازدهم حساس و مهم است. اما بهتر است قبل از انتخاب منابع پایه دوازدهم، اطلاعات مناسبی با کمک مقاله استادبانک دوازدهم کسب کرده و سپس به سراغ روش‌های منحصر به فرد مطالعه برای این پایه بروید.

۲. رعایت اصول مطالعه صحیح برای کنکور ( استفاده از تکنیک‌های خلاصه‌برداری و کدگذاری)

اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای و طبق برنامه‌ریزی درس بخوانید، باید تکنیک‌های درس خواندن برای کنکور را بلد باشید. برای شروع بهتر است صفر تا صد توضیحات کتاب را به صورت کامل بخوانید و تمام نکات مهم و سوال‌خیز را هایلایت کرده و در گوشه‌ای از کتاب یادداشت کنید. خلاصه‌نویسی و داشتن جزوه کامل و تمیز از نکات برجسته و مهم هر درس، بهترین منبع برای مرور در ایام عید و روز‌های نزدیک به کنکور است. باتوجه به این نکته، در زمان پر کردن ساعات جدول برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم، در هفته‌های اول زمان بیشتری برای مرور و مطالعه در نظر بگیرید تا فرصت کافی برای مطالعه کامل و خلاصه‌نویسی داشته باشید. بعد از یک دور مطالعه کامل کتب درسی، برای مطالعه کتب کمک درسی و جزوات تهیه شده، در جدول برنامه‌ریزی، زمان کمتری را اختصاص دهید.

مطالعه مقاله روش مطالعه کنکوری می‌تواند ذهنیت مناسبی به شما در زمان مطالعه دروس دهد. پس این محتوا را از دست ندهید.

۳. در برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم، آزمو‌ن‌های هفتگی را جدی بگیرید!

سال یازدهم ورود رسمی و جدی شما به فضای کنکور است. حتی اگر بخواهید به این قضیه خیلی جدی‌تر نگاه کنید از پایه دهم برای مطالعه حرفه‌ای و کنکوری باید برنامه‌ریزی کنید. منتها پایه یازدهم برای دانش‌آموزی که می‌خواهد در کنکور شرکت کرده و حتماً نتیجه بگیرید، پایه حساس و مهمی است. از همان پایه یازدهم بحث آزمون گرفتن بسیار مهم می‌شود. حتماً باید بعد از پیش بردن بخشی از برنامه خود، در آزمون‌های مختلف شرکت کرده و میزان تسلط خود را بر سوالات محک بزنید.

در واقع شرکت در آزمون‌های شبیه سازی شده یا آزمون‌هایی که برای هر درس از خود می‌گیرید، جدا از بحث مطالعه برای کنکور و برنامه‌ریزی برای آن نیست. بعد از هر مبحثی که می‌خوانید باید به صورت هفتگی از آن مبحث برای خود سوالات مختلفی را حل کنید تا میزان درک و یادگیری خود را تخمین بزنید. بنابراین در برنامه‌ریزی تابستانه خود، به دلیل اهمیت بالای اجرای آزمون‌های هفتگی و آزمون‌های شبیه‌سازی شده کنکور، زمان اختصاصی را باید برای آن در نظر بگیرید.

۴. ایجاد تعادل بین مطالعه دروس عمومی و تخصصی

در تابستان یازدهم قطعاً برای درس‌های تخصصی زمان بیشتری را بگذارید، زیرا وقت کافی برای تجزیه و تحلیل این درس‌ها  و رفع اشکال دارید. علاوه بر دروس تخصصی، تابستان بهترین زمان برای مطالعه دروسی است که شما در طول سال تحصیلی حوصله خواندنش را نداشته و به اجبار پاس کرده‌اید. اما برای مطالعه کنکوری یک قانون کلی وجود دارد. نسبت مطالعه دروس اختصاصی شما باید بیشتر از دروس عمومی باشد. برای مثال در طول روز نسبت مطالعه دروس تخصصی به عمومی نسبتی دو به یک یا سه به دو است. یعنی اگر دو درس اختصاصی در یک روز باید بخوانید، یک درس عمومی را نیز بایستی به مطالعه روزانه خود اضافه کنید. یا اگر سه درس از سه کتاب تخصصی و مفهومی خود را می‌خوانید، باید دو درس از دو کتاب عمومی را نیز در برنامه روزانه خود در نظر بگیرید. این ایجاد تعادل برای مطالعه دروس را به طور جدی در زمان نوشتن برنامه‌ریزی درسی برای تابستان چه پایه دهم، مقطع یازدهم و چه پایه دوازدهم رعایت کنید.

نکته: ایجاد تعادل بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی و اینکه بیشترین زمان را روی چه درس‌هایی بگذارید، در کنار رعایت این نکته که در بالاترین حد تمرکز کدام یک از درس‌ها را بخوانید، از مهم‌ترین مواردی است که شما را به موفقیت در کنکور می‌رساند.

چند پیشنهاد موثر برای اجرای بهتر برنامه‌ریزی درسی برای تابستان یازدهم

۱. توجه به ضرایب دروس هر رشته در زمان برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم

  • برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم انسانی (مهم‌ترین درس‌های رشته انسانی با توجه ضرایب آن در کنکور)

هر دانش‌آموزی باید با توجه به اهمیت درس‌های خود در کنکور و ضریب‌شان، تایم دقیق مطالعه را در جدول برنامه درسی خود پر می‌کند. برای کنکور انسانی درس‌های عربی با ضریب ۴، درس ادبیات فارسی با ضریب ۴، ریاضی در زیر گروه دو و سه به ترتیب با ضریب ۳ و ۴ و همچنین اقتصاد برای زیر گروه سه با ضریب ۳ از مهم‌ترین درس‌های این رشته تحصیلی است.

  • برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم ریاضی ( ضرایب دروس این رشته در کنکور)

برای رشته ریاضی فیزیک در برنامه‌ریزی درسی خود در تابستان، باید ضرایب این درس در کنکور را در نظر بگیرید. شیمی، ریاضی و فیزیک سه درس اختصاصی که باید برای هر سه وقت گذاشته شود. منتها با توجه به زیرگروه درسی خود، ضرایب دروس ریاضی را بررسی کرده و طبق این ضرایب برای خود برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال درس ریاضی برای هر سه زیر‌گروه درسی، ضریب ۴ دارد اما فیزیک برای زیر گروه اول و زیرگروه دوم ضریب ۳ دارد اما برای زیرگروه سه، ضریب ۲ دارد. اما شیمی برای زیرگروه اول ضریب ۲ داشته و برای زیرگروه دو و سه، ضریب ۳ دارد. بنابراین با اطلاع از ضرایب متوجه اهمیت هر درس خواهید شد.

  • برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم تجربی ( ضرایب هر درس این رشته در کنکور)

در برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم تجربی باید به ضرایب هر درس که مطالعه می‌شود، دقت کنید. در بین دروس اختصاصی درس‌های ریاضی، زیست‌شناسی و شیمی بالاترین ضرایب را در بین دروس اختصاصی دارد. البته باید با توجه به زیرگروه‌های هر درس به ضرایب دقت کنید. اما به طور کلی این سه درس مهم‌ترین دروس پایه تجربی برای کنکور هستند.

۲. بررسی بهترین منابع برای هر درس

سعی کنید برای اینکه بهترین استفاده را از فرصت سه ماهه تابستان ببرید، بهترین و کامل‌ترین منابع هر درس را در رشته خود تهیه کنید. بهتر است قبل از برنامه‌ریزی، زمانی را برای جستجو بین انتشارات مختلف گذاشته تا متوجه شوید برای مثال در فیزیک، بهترین کتاب‌های کمکی این درس از چه انتشاراتی است. به طور کلی سیر تا پیاز گاج و انتشارات خیلی سبز و نشرالگو در این زمینه کامل هستند. کتاب‌های مبتکران نیز جزو برترین کتب کنکوری است،‌ منتها سطح این کتاب متوسط و رو به بالا بوده که بهتر است بعد از تسلط بر مباحث به سراغ کتاب‌های آن بروید.

۳. برای رفع اشکال می‌توانید از اساتید استادبانک کمک بگیرید

برای شرکت در کلاس‌های رفع اشکال یا آمادگی برای ورود به مقطع دوازدهم، می‌توانید از اساتید استادبانک کمک بگیرید. مدرسین تدریس خصوصی استادبانک به دلیل گزینشی که در زمینه مهارت تدریس در ابتدای ورود به این مجموعه می‌شوند، بالاترین سطح تدریس را دارند. شما می‌توانید با کمک اساتید تدریس خصوصی استادبانک علاوه بر یادگیری باکیفیت، جمع‌بندی دروس یازدهم خود را در سریع‌ترین زمان داشته باشید. تنها کافی است یا وارد سایت استادبانک شوید یا برای راهنمایی و ثبت درخواست معلم خصوصی با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس بگیرید. مشاوره تحصیلی استادبانک

بهترین برنامه‌ریزی برای تابستان یازدهم شامل چه نکاتی است؟

۱. برنامه باید مختص به خود دانش‌آموز باشد و تمام دروس پایه یازدهم را پوشش دهد.

۲. برنامه باید بین مطالعه دروس عمومی و اختصاصی دانش‌آموز تعادل ایجاد کند.

۳. زمان برای مطالعه هدفمند و اجرای آزمون‌های شبیه‌سازی کنکوری داشته باشد.

۴. در برنامه باید کلاس‌های رفع اشکال نظیر کلاس معلم خصوصی گنجانده شده باشد.