انتخاب رشته کنکور انسانیمعرفی رشته های انسانی

بازار کار مدیریت بازرگانی به همراه گرایش‌های مهم رشته مدیریت بازرگانی

استادبانک نویسنده
21359 16
11 مرداد 1401
بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی در ایران بسیار خوب است و بعد از رشته حقوق، از جمله‌های رشته‌های پرطرفدار گروه علوم انسانی محسوب می‌شود. در واقع رشته مدیریت بازرگانی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین گرایش‌های رشته مدیریت است که داوطلبان کنکور سراسری بعد از شرکت در کنکور و پر کردن فرم انتخاب رشته کنکور، می‌توانند شانس قبولی خود را در این رشته امتحان کنند.

به دلیل طرفداران زیادی که این رشته از گروه علوم انسانی دارد، برآن شدیم یک معرفی جامع و کامل راجع به تعریف مدیریت بازرگانی، معرفی رشته مدیریت بازرگانی، گرایش‌های مدیریت بازرگانی، بازار کار مدیریت بازرگانی و همچنین درآمد رشته مدیریت بازرگانی صحبت کنیم. 

در این مسیر معرفی بازار کار رشته مدیریت بازرگانی، از نظرات خانم معصومه عسگری (یکی از اساتید خوب استادبانک) که فارغ‌التحصیل این رشته دانشگاهی هستند، استفاده کرده‌ایم تا شما بتوانید از صحبت‌های ایشان به عنوان بخشی از نظر دانشجویان رشته مدیریت بازرگانی استفاده کنید.انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

مشاوره تحصیلی و نقش تاثیر‌گذار آن بر رتبه قبولی رشته مدیریت بازرگانی در انتخاب رشته کنکور

در هر انتخاب رشته موفقی ردی از یک مشاور تحصیلی خبره را می‌توان دید. شخصی که راهنمایی‌ها و مشاوره درستی برای قبولی در تاپ‌ترین و بهترین رشته‌های هر زیر گروه آزمایشی کنکور به داوطلبین می‌دهد. برای قبولی در رشته مدیریت بازرگانی که یکی از بهترین رشته‌های کنکور انسانی بوده نیز شما به مشاور تحصیلی نیاز دارید.

در زمان انتخاب رشته کنکور برای قبولی در رشته مدیریت بازرگانی نیاز دارید راجع به بازار کار رشته مدیریت بازرگانی، درآمد رشته مدیریت بازرگانی و در کل راجع این موضوع که آیا رشته مدیریت بازرگانی خوب است؟ بدانید. مشاور تحصیلی راجع به این رشته و سایر رشته‌های علوم انسانی با در نظر گرفتن تمام موارد ذکر شده به همراه علاقه و کشش شما در رشته مورد نظر، بهترین انتخاب‌ها را پیش‌روی‌تان می‌گذارد.

بنابراین در اولین قدم برای قبولی در رشته مدیریت بازرگانی و سایر رشته‌های تاپ دانشگاهی به سراغ یک مشاور تحصیلی کاربلد و حرفه‌ای بروید.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

مصاحبه با استاد عسگری راجع به رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار آن

بعد از رشته حقوق، یکی از پرطرفدارترین رشته‌های زیرگروه انسانی، همین گروه مدیریت است. مدیریت بازرگانی از گرایش‌هایی بوده که بیشتر از مابقی زیر شاخه‌های مدیریت پر طرفدار است. این نکته قابل  ذکر است که اکثر داوطلبان به صرف پرطرفدار بودن رشته، به سراغ انتخاب آن رفته و به استعدادشان هیچ اهمیتی نمی‌دهند.

 بنابراین ما در طی این مصاحبه با استاد عسگری برآن شدیم که رشته مدیریت بازرگانی را از تمام جنبه‌های مثبت و منفی رشته بررسی کنیم تا در نهایت داوطلبانی که می‌خواهند با برنامه‌ ریزی درسی و تلاش، رتبه لازم را برای تحصیل در این رشته کسب کنند، با در نظر گرفتن تمام جنبه‌های منفی و مثبت آن و با دید باز انتخاب رشته موفقی داشته باشند.

۱. لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی کرده و از نحوه  آشنایی‌‌تان با رشته مدیریت بازرگانی بگویید.

من معصومه عسگری کارشناس مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی هستم. در دوران دبیرستان رشته‌ام علوم انسانی بود و مثل تمامی بچه‌ها تب و تاب حقوق را داشتم. الویت دومم در انتخاب رشته، مدیریت بازرگانی بود. در نهایت با کسب رتبه ۱۱۳ کنکور کارشناسی، رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کردم.  بعد از وارد شدن به دانشگاه تازه با رشته مدیریت به طور کامل آشنا شدم و علاقه‌مندیم بیشتر شد.

۲. لطفاً گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی را برای ما نام برده و کمی راجع به هر کدام توضیح دهید؟

گرایش‌های مدیریت بازرگانی به طور عمده به ۵دسته زیر تقسیم می‌شوند،

  • مدیریت بازرگانی گرایش بین‌الملل
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی

مدیریت بازرگانی، از جمله گروه‌های میان رشته‌ای است با اکثر دروس رشته‌های مدیریت صنعتی، مدیریت مالی، حسابداری و مدیریت منابع انسانی (دولتی) مشترک است. به طورخلاصه گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی را با تعاریف زیر در مقطع ارشد می‌شناسند:

مدیریت بازرگانی گرایش بین‌الملل

رشته مدیریت بازرگانی بین‌الملل راجع به شرایط تجارت و بازرگانی در سطح جهانی و بین‌الملل یا همان صادرات و واردات است. در این گرایش مسیرهای برقراری ارتباط با سایر کشورها و تبادلات کالا بررسی می‌شود.

مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی یعنی معرفی محصول با روش‌های مختلف نظیر انواع تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی و ارائه آن به مشتریان خاص آن محصول است. همچنین بررسی نیازهای مشتریان و ارائه بهترین شکل رونمایی از محصول یکی دیگر از جنبه‌های بیزینسی گرایش بازاریابی است. این رشته از نظر درآمد رشته مدیریت بازرگانی، بسیار پرسود است.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی و گرایش مدیریت استراتژیک رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت استراتژیک باید بتواند به عنوان مدیر استراتژیک یک سازمان، باتوجه به اهداف، چشم‌اندازها و همچنین با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت سازمان، بهترین استراتژی و خط مشی را طراحی و پیاده کنند و این رشته این اطلاعات و دانش را می‌خواهد به دانشجویان خود آموزش دهد.

مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی تجارت الکترونیک به دلیل رشد چشمگیر حوزه آی‌تی و فناوری بسیار پررونق شده است. گرایش تجارت الکترونیک رشته مدیریت در زمینه به‌ کارگیری و نحوه به‌ کارگیری آی‌تی در حوزه مارکتینگ و مسائل مربوط به آن است. اگر شرکت و سازمانی بخواهد کار و فعالیتش را در حوزه مارکتینگ از کانال آی‌تی انجام دهد، باید به سراغ تجارت الکترونیک برود.

مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی

فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت بازرگانی در گرایش بازرگانی داخلی، در زمینه‌های قوانین و شرایط بازرگانی در داخل کشور تحصیل می‌کنند.

به طور کلی رشته مدیریت بازرگانی و گرایش‌های آن به ۶ دسته خرید، فروش، خرید و فروش، فروش داخلی، خرید داخلی و خرید و فروش داخلی تقسیم می‌شود. در واقع ما رشته مدیریت بازرگانی را در بخش معرفی رشته‌های انسانی با تعاریف زیر می‌شناسیم:

  • بازاریابی

یک مرحله قبل از فروش، مرحله بازاریابی قرار دارد. کسانی که در حیطه بازاریابی فعالیت دارند، به طراحی بنر، طراحی تبلیغ و همچنین تبلیغ حضوری می‌پردازند.

  • فروش

در قسمت فروش، به فروش محصولات و یا ارائه خدمات سازمان‌ها و شرکت‌ها توجه می‌شود.

  • خرید

در سازمان‌های بزرگ، بخشی به نام خرید وجود دارد که از سازمان‌های دیگر برای کمپانی خود، خرید می‌کنند.

  • خرید و فروش

پس از عقد قرارداد افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند، به سراغ تمدید قرارداد و یا ادامه همکاری در شرکت‌ها می‌پردازند.

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

۳. به نظر شما بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت بازرگانی کدام دانشگاه‌ها هستند؟

بنظر من تمام دانشگاه‌های دولتی و روزانه مطرح، در این رشته حرفی برای گفتن دارند. ولی اساتید خوبی مثل استاد روستا ‌که پدر علم بازاریابی ایران هستند در دانشکده مدیریت شهید بهشتی تدریس می‌کنند. در واقع خوب بودن یک دانشگاه از اساتید خوب آن نشات می‌گیرد. اما به طور خلاصه بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه‌های زیر است:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی 
  • دانشگاه علامه‌ طباطبایی
  • دانشگاه الزهرا 
  • دانشگاه تربیت مدرس در مقطع ارشد 
  • دانشگاه خوارزمی تهران 

۴. برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی و بازار کار مدیریت بازرگانی چه روحیه و چه تیپ شخصیتی باید داشت؟

برای موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی و بعدها موفقیت و کسب درآمد بالا از بازار کار رشته مدیریت بازرگانی فرد حتماً باید دو مورد زیر رو داشته باشد:

  • دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی باید برونگرا باشد.

در تیپ شخصیتی برونگرا ، افراد تعامل اجتماعی بالایی را با دیگران داشته و نحوه برقراری ارتباط اجتماعی با مردم برای آن‌ها راحت‌تر از سایرین است. از آن‌جایی که کل رشته مدیریت بازرگانی در ارتباط با افراد بوده، پس شدیداًبه شخصیت‌هایی با این تیپ رفتاری نیاز دارد.

  • دانشجوی رشته مدیریت بازرگانی باید جسور باشد.

وارد شدن به بازار کار مدیریت بازرگانی و کسب و کار جرئت و جسارت زیادی را می‌خواهد که باید حتماً این خصوصیت شخصیتی را تمام داوطلبانی که می‌خواهند در انتخاب رشته کنکور انسانی، رشته مدیریت بازرگانی را انتخاب کنند، داشته باشند.

۵. به نظر شما مهارت‌های لازم برای رشته مدیریت بازرگانی به قصد کسب درآمد بیشتر از بازار کار رشته مدیریت بازرگانی چیست؟

در رشته مدیریت بازرگانی ارائه محصولات به بهترین شکل ممکن از الزامات است. همچنین فرد تحصیل‌کرده باید در زمینه خرید و فروش و واردات و صادرات نیز به خوبی دانش داشته باشد. برای تبادل اطلاعات و متخصص شدن در این رشته، بهتر است فارغ‌التحصیلان این رشته، به زبان انگلیسی مسلط باشند. همچنین برای ورود به بازار کار مدیریت بازرگانی باید به زبان چینی نیز مسلط باشند تا بتوانند در این رشته موفق شوند.

در مرحله بعدی، تسلط بر مهارت‌های ICDL یکی دیگر از نیاز‌های اساسی افراد درهمه رشته‌ها است و مدیریت بازرگانی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین رفتن به کلاس‌های فن بیان نیز می‌تواند کمک بزرگی به افزایش درآمد مدیریت بازرگانی کند.

۶. بازار کار مدیریت بازرگانی و درآمد مدیریت بازرگانی چطور است؟

این روزها در بازار کار مدیریت بازرگانی به طور محسوس نیاز به فارغ‌التحصیل این رشته احساس می‌شود. به طور کل آینده شغلی رشته مدیریت بازرگانی بسیار روشن است و داوطلبانی که از طریق کنکور انسانی، تمایل به قبولی در این رشته داشته، نباید نگران آینده شغلی و درآمد رشته مدیریت بازرگانی باشند.

در مورد درآمد مدیریت بازرگانی باید بگویم که در تمام شرکت‌ها، بالاترین حقوق بعد از مدیرعامل مربوط به مدیر فروش و بازاریابی آن شرکت است. اما در خصوص درآمد بیشتر، فارغ‌التحصیلان این رشته بهتر بوده که به سراغ حوزه مارکتینگ، بازاریابی دیجیتالی و تولید محتوا رفته تا با افزایش مهارت‌شان در این حوزه نوظهور اما پول‌ساز بتوانند در حین بالا بردن دانش خود، درآمد بالایی نیز از بازار کار رشته مدیریت بازرگانی کسب کنند.

۷. چقدر امکان مدیریت و کارآفرینی یا ایجاد محیط کسب و کار در بازار کار مدیریت بازرگانی وجود دارد؟

ورود به بازار کار مدیریت بازرگانی و ایجاد کسب و کار و محیط کارآفرینی به سادگی مهیا است. به جرات می‌توان بگویم که رشته مدیریت بازرگانی یکی از ساده‌ترین رشته‌ها در زمینه کار آفرینی است و اکثر کسانی که پا در حوزه کارآفرینی گذاشته‌اند، افرادی بوده که در رشته مدیریت، علی الخصوص مدیریت بازرگانی تحصیل کرده‌اند.

۸. آیا شما کار کردن در حین تحصیل را در رشته مدیریت بازرگانی پیشنهاد می‌دهید؟

ورورد به بازار کار مدیریت بازرگانی کمک به‌سزایی در کسب تجربه و افزایش مهارت‌های فارغ‌التحصیلان این رشته می‌کند. کار کردن در حین تحصیل بستگی به مقطع تحصیلی آن‌ها و به شغلی که میخواهند انتخاب کرده، دارند.

برای دانشجوهایی که می‌خواهند وارد بخش خرید و فروش و به طور کل تجارت شوند، حتماً کار در حین تحصیل پیشنهاد می‌شود. فردی هم که می‌خواهد وارد حوزه تدریس شود،  باید تمرکزش را به طور کامل روی درس و افزایش علم تئوری گذاشته تا بتواند در این حوزه درآمد خوبی را کسب نماید. پس به این افراد کار کردن در حین تحصیل اصلاً پیشنهاد نمی‌شود، مگر اینکه در هفته ۴ الی ۵ ساعت صرف تدریس خصوصی کنند.

۹. امکان مهاجرت در رشته مدیریت بازرگانی به چه صورتی است؟

رشته‌های علوم انسانی و مدیریت به خاطر تفاوت دروس رشته مدیریت بازرگانی با دانشگاه های خارج از کشور شاید که امکان بورسیه و اپلای کمتری داشته باشند. البته شانس مدیریت بازرگانی نسبت به بقیه مدیریت ها بیشتر هست.

به طور کل بورسیه گرفتن از دانشگاه‌های خارج از ایران در رشته‌های انسانی راحت‌تر از رشته‌های فنی و مهندسی است. رشته مدیریت و گرایش‌های آن در خارج جزوه رشته‌های بورسیه‌دار آمریکا و اغلب کشورهای اروپایی است. داوطلبان رشته مدیریت بازرگانی در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش‌های مختلف با داشتن رزومه قوی و مقاله‌های خوب و برگزاری همایش‌ها، می‌توانند در کشورهای خارجی وارد بازار کار مدیریت بازرگانی شده و در این رشته موفق شوند. به طور کلی برای رشته مدیریت و شاخه‌های آن به خصوص مدیریت بازرگانی، دانشگاه‌های زیر حرف اول را برای ادامه تحصیل در خارج از ایران می‌زنند:

  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه MIT یا Massachusetts Institute of Technology
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه کیمبریج
  • دانشگاه آکسفورد

بازار کار رشته مدیریت بازرگانی

رتبه لازم برای قبولی در رشته مدیریت بازرگانی چه رتبه‌ای است؟

قبولی در رشته مدیریت بازرگانی از زیر‌گروه علوم انسانی سخت‌تر از رشته ریاضی و تجربی است. زیرا در رشته انسانی، مدیریت‌ بازرگانی یکی از تاپ‌ترین و بهترین رشته‌های علوم انسانی است. در صورتی که برای رشته تجربی و ریاضی بعد از پزشکی و زیر شاخه‌های آن و مهندسی‌ها، در درجه دوم و سوم لیست انتخاب رشته کنکور قرار دارد.

اگر داوطلبان می‌خواهند در نوبت روزانه این رشته در دانشگاه‌های مطرح تهران قبول شوند، باتوجه به رتبه دانشگاه و ظرفیت پذیرش دانشجو، رتبه‌ای پایینی باید کسب کنند. برای مثال آخرین رتبه قبولی رشته مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی در کنکور ۹۹ از منطقه یک ۲۳۰ و از منطقه دو ۵۰۶ بوده است. بنابراین اگر می‌خواهید در رشته مدیریت بازرگانی در نوبت روزانه یک دانشگاه مطرح قبول شوید، باید رتبه‌ای بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ در کنکور سراسری کسب کنید.

البته شرکت در کلاس‌های کنکور معلم خصوصی کنکور انسانی برای قبولی و آمادگی در کنکور سال بعد و کسب رتبه پایین در این رشته می‌تواند یک پیشنهاد عالی باشد.

دسترسی به لینک معلم خصوصی کنکور انسانی

نقش استادبانک در کسب رتبه قبولی و پذیرش در بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت بازرگانی

برای کسب رتبه در کنکور نیاز به بهترین آموزش‌ دهنده دارید. همچنین در هنگام درس خواندن برای کنکور و بعد از آن یعنی زمان انتخاب رشته نیز نیاز به فردی دارید که بتواند بهترین انتخاب رشته کنکور را برای شما انجام دهد. در هر دو حالت یعنی آموزش دهنده خوب و فرد متخصص در زمینه برنامه‌ریزی درسی و انتخاب رشته کنکور، استادبانک حرف اول را می‌زند.

استادبانک با معرفی بهترین اساتید تدریس خصوصی کنکور و بهترین مشاورین تحصیلی می‌تواند بهترین مرجع آموزشی شما برای موفقیت باشد. تنها کافیست وارد لینک تدریس خصوصی استادبانک شوید و صحت این گفته‌ها را با مشاهده رزومه و سوابق تدریس اساتید به همراه بخش نظرسنجی‌‌ها مشاهده کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس گرفته و از کارشناسان تیم استادبانک راهنمایی و مشاوره بگیرید. انتخاب رشته کنکور سراسری استادبانک

گرایش‌های رشته مدیریت بازرگانی را نام ببرید؟
  • مدیریت بازرگانی گرایش بین‌الملل
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی
  • مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت استراتژیک
  • مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیک
  • مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی
بهترین دانشگاه‌های ایران در رشته مدیریت بازرگانی کدام است؟
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علامه‌ طباطبایی
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه تربیت مدرس در مقطع ارشد
  • دانشگاه خوارزمی تهران
بهترین دانشگاه‌های دنیا برای رشته مدیریت و گرایش‌های آن کدامند؟
  • دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه MIT
  • دانشگاه استنفورد
  • دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشگاه کیمبریج
  • دانشگاه آکسفورد