استخدام معلم در مدارس غیر انتفاعی

در مقالۀ استخدام معلم از سایت معلمان استادبانک، اشاره کردیم که یکی از روش‌های معلم شدن، فعالیت در مدارس غیرانتفاعی است. البته استخدام معلم در مدارس غیر انتفاعی معمولا به صورت حق‌التدریسی است و موضوع استخدام نیروهای آزاد مدارس غیرانتفاعی، همانند موضوع رتبه‌بندی معلمان، یکی از تکراری‌ترین موضوعات در بین سایر اخبار آموزش و پرورش است.

در این مقاله از مجله اساتید استادبانک (معتبرترین سامانۀ تدریس خصوصی در ایران)، به بررسی شرایط معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی، حقوق معلمان غیر انتفاعی و سایر موارد مربوط به این عزیزان خواهیم پرداخت. با مطالعۀ این مقاله به همۀ اطلاعاتی که در رابطه با استخدام در مدارس غیر انتفاعی نیاز دارید، دسترسی پیدا خواهید کرد. با ما همراه باشید.

همچنین اگر علاقمند به همکاری با استادبانک در زمینۀ تدریس خصوصی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ زیر را مطالعه کنید.
مزایای استخدام به عنوان معلم خصوصی در استادبانک

تفاوت مدارس غیرانتفاعی و دولتی

مدارس غیرانتفاعی در ایران، مؤسساتی هستند که مستقل از سیستم استخدامی آموزش و پرورش فعالیت کرده و هستند و کارکنان خود را خارج از این سیستم جذب می‌کنند.

البته در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که معلمان رسمی آموزش و پرورش نیز به دلیل پایین بودن حقوق معلمان، در کنار ساعات موطفی خود، در مدارس غیرانتفاعی نیز تدریس می‌کنند.

با این حال، این مدارس می‌توانند یکی از گزینه‌های پیش روی سایر علاقه‌مندان به تدریس باشند و از طریق آن برای معلم شدن اقدام کنند.

در حالی که مدارس دولتی، هزینه‌های مالی خود را از طریق آموزش و پرورش تأمین می‌کنند، مدارس غیرانتفاعی برای تأمین مخارج خود از اولیاء دانش‌آموزان شهریه می‌گیرند.

مدیران مراکز آموزشی غیرانتفاعی تلاش می‌کنند که به فضای مدرسه، روش‌های تدریس، کیفیت آموزش و دغدغه‌های اولیا و دانش‌آموزان توجه بیشتری نشان دهند و به همین دلیل ثبت‌نام در این مدارس، مستلزم هزینه‌های بالاتری برای خانواده‌ها خواهد بود.

کتب درسی و مفادی که باید مورد تدریس قرار بگیرد در هر دو نوع مدرسۀ دولتی و غیرانتفاعی یکسان است. اما معمولا در مدارس غیرانتفاعی ساعت‌های آموزشی بیشتر و برنامه‌های فوق‌العاده برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود.

کارت صلاحیت معلمان مدارس غیرانتفاعی

سازمان مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با هدف افزایش کیفیت تدریس در این مدارس، طرح کارت صلاحیت معلمان غیردولتی را به اجرا درآورده است.

این سازمان مدعی است که تا سال 1402 تمامی معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی از کارت صلاحیت معلمان برخوردار خواهند شد (برای مشاهدۀ منبع این خبر، روی این لینک کلیک کنید).

طی اجرای طرح صلاحیت معلمان، صلاحیت‌های حرفه‌ای و عمومی معلمان شاغل در مدارس دولتی، از جمله مدارس غیرانتفاعی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

با اجرا شدن این طرح، انتخاب معلمان از طریق گزینش آموزش و پرورش انجام می‌گیرد، یعنی متقاضیان باید پس از تایید مدیر مدرسه، مراحل گزینش را هم از طریق آموزش و پرورش پشت سر بگذارند. در چنین شرایطی زمان گزینش مدارس غیر انتفاعی و فرم گزینش مدارس غیرانتفاعی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معلمان خواهد بود.

علاوه بر گزینش، ارتباط رشتۀ تحصیلی با موارد مورد تدریس، گذراندن دوره‌های ضمن خدمت و آموزش‌های لازم برای تدریس در هر مقطع تحصیلی، جهت انتخاب معلمان مدارس غیردولتی در نظر گرفته خواهد شد.

شرایط استخدام در مدارس غیرانتفاعی

همان طور که گفتیم، بسیاری از معلمان مدارس غیرانتفاعی، معلمان رسمی یا بازنشستۀ آموزش و پرورش هستند که به منظور کسب درآمد بیشتر از طریق تدریس، در مراکز غیرانتفاعی نیز فعالیت می‌کنند.

اما بیشتر معلمانی که در این مدارس حضور دارند، کسانی هستند که به صورت آزاد استخدام شده و به عنوان نیرو‌های حق‌التدریس به کار گرفته می‌شوند.

اغلب متقاضیان برای استخدام معلم در مدارس غیر انتفاعی به صورت حضوری به این مدارس مراجعه کرده و در صورت نیاز مدرسه به معلم، فرم استخدام معلم در مدارس غیرانتفاعی را پر می‌کنند و شرایط معلم شدن در مدارس غیرانتفاعی را بررسی می‌کنند.

مدیران مدرسه نیز در ارزیابی آنان مواردی از جمله داشتن سابقۀ تحصیلی مرتبط با مفاد مورد تدریس، مدرک تحصیلی، سوابق آموزشی، توانایی تدریس، مهارت‌های ارتباطی معلم، روانشناسی تربیتی و غیره را مورد بررسی قرار می‌دهند.

گاهی اوقات نیز آگهی‌های استخدامی جهت استخدام معلم در مدارس عیرانتفاعی از سوی این مدارس منتشر می‌شود که کار متقاضیان را در یافتن محل تدریس مورد نظرشان راحت‌تر می‌کند.

حقوق معلمان غیر انتفاعی (بیمه و مزایا)

معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی، حق‌التدریس یا قراردادی محسوب می‌شوند و مدارس موظفند حقوق آن‌ها را بر اساس ساعات کاری پرداخت کنند، اما میزان این حقوق جای بحث دارد.

سخنگوی آموزش و پرورش گفته است که یکی از الگوهای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی، حقوق و بیمه معلمان است. اما در بسیاری از موارد، معلمان این مراکز از حقوق ناچیزی برخوردارند و همواره نگران دریافتی خود هستند.

به گفتۀ رئیس سازمان مدارس غیردولتی، وظیفۀ ارائۀ بیمۀ تامین اجتماعی به معلمانی که 24 ساعت در هفته در خدمت مدارس غیرانتفاعی هستند، بر عهدۀ مدیران این مدارس است و کسانی که بیمه نیستند می‌توانند از طریق ارگان‌های مربوطه موضوع را پیگیری کنند.

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش تلاش می‌کند تا فرآیند بیمه شدن معلمان شاغل در مدارس غیردولتی را تحت نظارت داشته باشد. طبق آماری که در سال 1399 ارائه شده است، حدود 138 هزار نفر از معلمان مدارس غیردولتی بیمه درمانی شده‌اند و این رقم در حال افزایش است (برای مشاهدۀ منبع این خبر، روی این لینک کلیک کنید).

استخدام رسمی معلمان غیرانتفاعی در آموزش و پرورش

در حال حاضر، دولت هیچ مصوبه‌ای برای استخدام معلمان مدارس غیرانتفاعی ندارد. اما با توجه به اینکه آموزش و پرورش در بسیاری از مناطق با کمبود نیروی کار دست و پنجه نرم می‌کند، در حال استخدام رسمی نیروهای حق‌التدریس است.

در استخدام نیروهای خرید خدمات، اولویت با معلمان حق‌التدریسی است که در مدارس دولتی شاغلند و احتمالا پس از آن نوبت به معلمان مدارس غیرانتفاعی برسد.

البته اگر معلمان آزاد مدارس غیرانتفاعی در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کنند و در آزمون کتبی نمرۀ لازم را کسب کنند، ممکن است ساده‌تر از دیگران، مراحل استخدام و مصاحبه را طی کنند.

راهکاری برای افزایش حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی

در کشور ما حقوق معلمان هیچ گاه به اندازه‌ای نبوده است که امکان یک زندگی راحت و بدون دغدغه را برای آن‌ها فراهم کند. کافیست به فیش حقوقی فرهنگیان نگاهی بیندازید تا واقعیت این مشکل را درک کنید.

به همین ترتیب، تدریس در مدارس غیرانتفاعی نمی‌تواند پاسخگوی هزینه‌های زندگی معلمان آزاد باشد.

به همین جهت بسیاری از معلمان برای رفع این مشکل و افزایش درآمد خود به تدریس خصوصی آنلاین یا حضوری و تدریس خصوصی کنکور روی می‌آورند. البته ناگفته نماند که بسیاری از این افراد با ورود به حوزۀ تدریس خصوصی و کمی استمرار و تلاش، به درآمدهای قابل توجهی هم دست پیدا می‌کنند.

اما به یاد داشته باشید که جذب شاگرد مهم‌ترین مرحله برای شروع تدریس خصوصی است. تلاش برای جذب شاگرد، باعث می‌شود معلم از هدف اصلی خود یعنی آموزش و تدریس، دور شود. به همین دلیل، پیشنهاد ما برای شروع کار تدریس خصوصی، همکاری با سامانه‌های تدریس خصوصی مانند استادبانک است.

در استادبانک، معلمان خصوصی، تمام تمرکزشان را روی بهبود عملکرد خود در تدریس قرار می‌دهند و از بابت تبلیغات و جذب شاگرد دغدغه‌ای ندارند. اساتید تنها درصد کمی از هزینۀ کلاس را به ازای معرفی شاگرد، به استادبانک پرداخت می‌کنند تا تیم استادبانک وظیفۀ تبلیغات و معرفی شاگرد و استاد را به یکدیگر بر عهده بگیرد.

تدریس به عنوان معلم خصوصی در استادبانک مزایای بسیاری دارد. انعطاف پذیر بودن ساعات کار، حفظ حریم خصوصی اساتید، ارائۀ آموزش‌های متنوع، از جملۀ این موارد هستند. کافیست بر روی دکمۀ سبزرنگ استخدام معلم خصوصی یا بنر زیر، کلیک و ثبت نام خود را شروع کنید.

همکاری با استادبانک، یکی از برترین مؤسسات تدریس خصوصی در ایران

در این مقاله از سایت معلمان استادبانک به بررسی موضوع مربوط به استخدام معلمان مدارس غیر انتفاعی پرداختیم و تلاش کردیم تا اطلاعات لازم را در این زمینه، در اختیار شما عزیزان علاقمند به تدریس قرار دهیم.

مطالعۀ سایر مقالات مجله اساتید استادبانک در زمینۀ روش‌ تدریس، توسعۀ شغلی معلمان، روانشناسی تربیتی، تکنولوژی‌های آموزشی، مدیریت کلاس و اخبار معلمان نیز به شما کمک خواهد کرد تا اطلاعات خود را این زمینه افزایش دهید و در گزینش معلمان غیرانتفاعی با تسلط بیشتری حاضر شوید.

همچنین اگر به عنوان معلم به تدریس خصوصی علاقه دارید می‌توانید شرایط همکاری با استادبانک را مطالعه و فرم ثبت نام معلم خصوصی را تکمیل کنید یا از طریق شماره‌ ۰۲۱۹۱۰۰۵۴۴۳ با مشاورین ما در ارتباط باشید.

استادبانک همواره در تلاش است تا با همکاری برترین معلمان و اساتید کشور و با استفاده از تجربیات آن‌ها، نقشی تأثیرگذار در گسترش دانش، به روزرسانی اطلاعات معلمان و معرفی آن‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان کشور داشته باشد. هدف ما بالا بردن سطح کیفیت آموزش معلمان و ساختن آینده‌ای روشن برای فرزندان این سرزمین است.

شرایط استخدام معلم در مدارس غیرانتفاعی جیست؟

متقاضیان استخدام در مدارس غیرانتفاعی، باید به صورت حضوری به مدارس مورد نظر خود مراجعه کرده و در صورت نیاز مدرسه به معلم، فرم استخدام معلم را تکمیل کنند. با مطالعۀ این مقاله از سایت معلمان استادبانک، به اطلاعات بیشتری در این زمینه دست پیدا خواهید کرد.

حقوق و مزایای و بیمۀ معلمان مدارس غیرانتفاعی چگونه محاسبه می‌شود؟

معلمان شاغل در مدارس غیرانتفاعی، حق‌التدریس یا قراردادی محسوب می‌شوند و مدارس موظفند حقوق آن‌ها را بر اساس ساعات کاری پرداخت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بیمۀ معلمان غیرانتفاعی، این مقاله از مجله اساتید استادبانک را مطالعه کنید.

شرایط استخدام رسمی معلمان غیرانتفاعی در آموزش و پرورش چیست؟

در حال حاضر، دولت هیچ مصوبه‌ای برای استخدام معلمان مدارس غیرانتفاعی ندارد. اولویت آموزش و پرورش استخدام رسمی معلمان حق‌التدریسی است و احتمالا پس از آن نوبت به معلمان مدارس غیرانتفاعی برسد.

×
ثبت نام به عنوان معلم خصوصی