هدایت تحصیلی و انتخاب رشته نهم

روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

ملیحه فراهانی نویسنده
8413 64
22 اسفند 1400

روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم یکی از دغدغه های دانش آموزان نهمی است. آزمون تیزهوشان نهم به دهم هرسال از طریق آموزش و پرورش برگزار می گردد. این آزمون برای شناخت استعدادهای درخشان و ورود آنها به دبیرستان های سمپاد می باشد. هرسال دانش آموزان زیادی در این آزمون شرکت می کنند. رقابت در آزمون تیزهوشان بسیار زیاد است.در این مقاله ما به شما روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم ارائه می دهیم.

برای قبولی در آزمون تیزهوشان موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • تعیین هدف

اولین روش از روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم این است که  قبل از شروع درس خواندن هدف خود را تعیین کنید. هدف چیزی است که فرد برای رسیدن به آن تلاش می کند، پس اگر تلاش نکنید هدف خود را اشتباه انتخاب کرده اید. هدف شما از درس خواندن چیست؟ اگر هدف بزرگی را در نظر دارید آن را به اهداف کوچک تر تبدیل کنید. بعد از این که به هر هدف جزئی خود رسیدید، برای خود پاداش مشخص کنید.

  • داشتن مهارت در کلاس

حتما از دوستان خود بخواهید در هنگام درس، صحبت نکنند تا باعث حواس پرتی شما شوند. تمرکز خود را در کلاس حفظ کنید. درس را در کلاس یاد بگیرید. یادگیری خوب در کلاس درس صورت می گیرد. زیرا اگر مطلبی را نفهمیدید، همان لحظه از معلم خود سوال می پرسید. در کلاس درس مشارکت داشته باشید و فعالانه در بحث های کلاسی شرکت کنید. تکالیف کلاسی خود را انجام دهید و جزوات خود را مرتب دسته بندی کنید.

  • تنظیم برنامه مطالعاتی در منزل

سومین روش از روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم این است که اگر برنامه مطالعاتی برای خود تعیین کنید، باعث می شود که عادات مطالعاتی برای شما به وجود می آید. در برنامه خود، ساعت مطالعه و انجام تکالیف را مشخص کنید. داشتن برنامه امکان بررسی وضعیت را برای شما به وجود می آورد. قبل از تنظیم برنامه، نسبت به اجرای برنامه خود متعهد باشید. هرکسی به روش خودش یک برنامه مطالعاتی تنظیم می کند.

  • رعایت نکات مهم در مطالعه

– برای هر درس به صورت جداگانه باید یادداشت هایی از نکات مهم درس تهیه کنید.
– بعد از هر 60 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه مطالعه می کند.
– با صدای بلند درس بخوانید تا بهتر یاد بگیرید.
– از انباشته شدن تکالیف درسی دوری کنید.
– هنگام درس خواندن، از فکرهای منفی خودداری کنید، چون باعث افت تمرکز و یادگیری شما می شود.مشاوره تحصیلی استادبانک

شرایط و مکان مطالعه

مکان مطالعه باید به دور از سر و صدا و مزاحمت باشد. لوازم مورد نیاز برای مطالعه را در کنار خود قرار دهید. دمای اتاق متعادل باشد.
روش های قبولی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

عملکرد مناسب در آزمون های تستی

در امتحانات و آزمون های تستی، اگر جواب نصف پرسش ها را بدانیم با استفاده از مهارت های تست زنی می توانیم جواب بقیه تست ها را نیز پیدا کنیم. مشکلی که بسیاری از دانش آموزان در آزمون ها تستی با آن مواجه می شوند، کمبود وقت است.
3 دسته مشکل که در آزمون های تستی بسیار مسئله ساز است:
– مدیریت زمان
– تکنیک های غلط در حدس زدن پاسخ درست
– اشتباهات سهوی و ناخواسته مانند بی دقتی!
برای کسب فنون و تکنیک های تست زنی ایم مقاله را مطالعه کنید. (مقاله فنون تست زنی)

تغذیه

خوردن صبحانه کامل را قبل از رفتن به مدرسه فراموش نکنیم. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند، در مدرسه یادگیری و کارآیی کمتری دارند. خوردن ماست، سالاد، میوه، ماهی، سبزیجات، تخم مرغ، لبنیات، گردو، بادام و… را درتغذیه خود فراموش نکنید. خوردن 6 الی 8 لیوان آب در روز موجب جلوگیری از کاهش توانائی حافظه می شود.

در عصر یک وعده غذای سبک و مقوی بخورید. برای رفع خستگی ذهنی پس از ساعات مطالعه زیاد یک لیوان شیر به همراه خرما یا عسل بخورید. مواد قندی نیاز اصلی فعالیت های مغز را تامین می کند پس در جلسات امتحانی با اجازه معلم شکلات یا بیسکویت به همراه داشته باشیم. برای تقویت و تمرکز برنامه غذایی شما باید حساب شده باشد. برای مطالعه مقاله برای تقویت تمرکز چه بخوریم؟ کلیک کنید.

شرکت در آزمون

کارهایی که روز امتحان و در آزمون باید انجام دهید، مهم است. از مداد، پاک کن و خودکار تا کارت ورود به جلسه را باید از قبل در کیف خود قرار دهید. در پایان امتحان حتما و حتما پاسخ‌ها را دوباره مرور کنید تا چیزی از قلم نینداخته باشید. اگر سر جلسه امتحان آنقدر اضطراب داشتید که احساس کردید ذهن‌تان خالی شده است، خودکارتان را روی میز بگذارید و نفس عمیقی بکشید. به صندلی‌ تکیه داده و کمی آرام بگیرید.

پس از چند دقیقه به آرامی سوالی را که می‌خواهید پاسخ دهید، بخوانید و احتمال دارد که پاسخ آن به یادتان بیاید.
در غیر این صورت جای آن را خالی گذاشته و سراغ سوال دیگر بروید. شاید در انتها، وقت اضافه آوردید و توانستید روی آن بیشتر فکر کنید.
اگر وقت کم آوردید و متوجه شدید، نمی‌توانید تمام سوال‌ها را جواب دهید، زمان باقیمانده را بین آنها تقسیم کنید. مشاوره تحصیلی استادبانک